Sborník příspěvků XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Valtice 19.–21. 6. 2013
536
DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210‐6257‐2013‐67
UDRŽITELNOST DEMOGRAFICKÉHO RŮSTU A MÍSTNÍ
AGENDA 21
SUSTAINABILITY OF DEMOGRAPHIC GROWTH AND LOCAL
AGENDA 21
DOC. DR. LUBOMÍR PÁNA, PH.D.
Katedra společenských věd
Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s.
Department of Social Sciences
College of European and Regional Studies
Žižkova 4/6, 37001 České Budějovice, Czech Republic
E-mail: pana@vsers.cz
Anotace
Řešení populačního problému je do značné míry spojeno s kvalitou vládnutí, s posilováním
individuální ekonomické svobody a podporování demokratických institucí. V České republice se tento
problém snaží řešit Místní Agenda 21, která je programem OSN pro 21. století a ukazuje cestu
k udržitelnému rozvoji na naší planetě. Agenda se zaměřuje na všechny sektory společnosti a ke
zlepšení by mělo docházet, interakcí mezi demografickými trendy a faktory a udržitelným rozvojem.
Klíčová slova
demografický růst, Místní Agenda 21
Annotation
The solution of the population problem is more or less connected with the quality of reigning, the
reinforcement of individual economic freedom and the support of democratic institutions. In the Czech
Republic this problem is solved with the Local Agenda 21 which is the programme for 21st century
and it shows the way to the sustainable development on Earth. This agenda focuses on all the sectors
of the society, and the improvement should come with the interaction among the demographic trends
and the factors and the sustainable development.
Key words
demographic growth, Local Agenda 21
JEL classification: J11
Úvod
Earth Summit, kterého se pod záštitou OSN zúčastnilo v Riu de Janeiro od 3. června do 14. června
1992 172 světových vlád, stanovil základní problémy lidstva a jako jeden ze základních a prioritních
problémů k řešení uvedl problém „přelidnění“. V současné době obývá zemi něco přes 7 miliard
obyvatel, a když se podíváme na křivku růstu, je střední odhad pro rok 2040 okolo 9 miliard obyvatel
(dřívější předpovědi odhadovaly až rok 2050-2060), a proto se již dnes hovoří o katastrofických
scénářích.
Kolik lidí žilo na Zemi v dobách dávno minulých, není přesně zjistitelné. Koschin (2005) uvádí, že na
přelomu letopočtu počet obyvatel na Zemi činil asi 250 milionů lidí, v českých zemích tehdy žilo
přibližně 350 000 lidí. Až do 18. století byl nárůst počtu obyvatel velmi pozvolný. S rozvojem
průmyslové výroby se začala rozrůstat města, která kromě pracovních příležitostí nabízela lepší
hygienické podmínky a dostupnější zdravotnickou péči, čímž se snižovala úmrtnost. Změna životního
způsobu nesla v sobě i změnu přístupu rodiny k ekonomické úloze dětí, které na venkově byly
Sborník příspěvků XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Valtice 19.–21. 6. 2013
537
vnímány jako ekonomický přínos, jako další pracovní síla. Život ve městech byl jiný a z dětí se ve
městech stávala ekonomická přítěž, důsledkem toho bylo i snižování počtu dětí v rodině.
Od doby před 200 000 lety, kdy se na planetě Zemi objevil člověk, až do dob římského císaře Julia
Caesara nechodilo po povrchu planety nikdy více jak 250 milionů lidí. O 1500 let později, když
Kolumbus objevil v roce 1492 Nový svět, byl počet obyvatel na světě okolo 500 milionů. Na přelomu
18. a 19. století překročil počet obyvatel první miliardu, ve 20. století se populační růst ještě více
urychlil.
Za posledních zhruba 200 let narostlo množství lidí dokonce o pět miliard. Za posledních padesát let
počet obyvatel narostl 2,5 krát (Koschin, 2005, Braniš, 2006, s. 207-220). V současné době tak žije na
naší planetě přes 7 miliard lidí, tento počet byl dle odhadů dosažen v polovině roku 2012. Obrázek 1
demonstruje odhad dalšího vývoje, kde je zřejmý určitý pokles dynamičnosti populačního růstu
v dalších letech.
Obr. 1: Růst světové populace
Zdroj: Wikipedie 2009, vlastní zpracování
Cíl a metody
Cílem příspěvku je poukázat na vztah udržitelnosti demografického růstu a Místní Agendy 21. Je
analyzován demografický růst obyvatel ve světě a poukázáno na některé problémy s tímto růstem
související. Analýzou priorit Místní Agendy 21, ve vztahu k udržitelnému rozvoji, autor poukazuje na
vztah mezi demografickými trendy a udržitelným rozvojem. Uvádí přehled všech trendů, které se
touto problematikou zabývají. V závěru poukazuje na konkrétní stav řešení této problematiky v České
republice.
Výsledky a diskuse
Demografický růst vyplývá ze změny životních podmínek a kvality života souvisejícím s rozvojem
vědy, technologií, zdravotní péče, hygieny a dalších faktorů nejen ve vyspělých státech, ale i v
rozvojových zemích. V důsledku toho klesá porodnost i úmrtnost – tj. faktory, které ovlivňují růst
populace.
Paradoxní je rychlejší růst počtu obyvatel v méně vyspělých zemích, než v zemích s vyspělými
ekonomikami. Z této skutečnosti vyplývá, že v zemích vyspělejších populace stárne, zatímco v zemích
méně vyspělých v důsledku rychlého demografického růstu populace mládne. „Zpráva EU o stárnutí
populace - prognóza do roku 2060“ (Evropská komise, 2012) uvádí prognózu, podle níž bude mít
Unie v roce 2060 celkově 517 milionů obyvatel, z čehož téměř jednu třetinu budou tvořit lidé starší 65
let. Oproti dnešku se celkový počet obyvatel do roku 2060 nijak dramaticky nezvýší (ze současných
502 milionů má vzrůst pouze na 517 milionů), populace však bude mnohem starší – 30 % Evropanů
bude patřit do věkové skupiny 65 let a více. I když prodloužení délky života můžeme považovat za
Sborník příspěvků XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Valtice 19.–21. 6. 2013
538
velký úspěch, odvrácenou stranou mince jsou problémy, které dopadají na ekonomiky jednotlivých
států a systémy sociálního zabezpečení. Jedná se především o snižování počtu ekonomicky aktivních
obyvatel: podle odhadů se počet lidí ve věkové skupině od 15 do 64 let sníží z 67 % na 56 %. Dnes na
jednoho důchodce připadají 4 ekonomicky aktivní lidé, v budoucnosti se tento poměr sníží zhruba na
2 ekonomicky aktivní osoby. Předpokládá se, že tyto demografické změny budou mít velký dopad na
veřejné finance států Unie. Vezmeme-li jako základ stávající přístup, očekává se, že veřejné výdaje
vynakládané výhradně v souvislosti se staršími občany (důchody, zdravotní a dlouhodobá péče) se v
letech 2010 až 2060 zvýší o 4,1 procentních bodů HDP z 25 % na 29 % HDP. Jen samotné výdaje na
důchody by se měly do roku 2060 zvýšit z 11,3 % na téměř 13 % HDP. Zpráva nicméně upozorňuje
na velké rozdíly mezi jednotlivými státy, jež budou z velké části záviset na tom, jak který stát pokročí
v provádění důchodových reforem.
Růst počtu obyvatel v oblastech méně vyspělých naopak předpokládá zvýšenou poptávku po
pracovních místech, čímž se v těchto lokalitách snižují mzdy, roste nezaměstnanost a chudoba. S tím
souvisí následně i problém ekonomické imigrace, kdy mnoho obyvatel opouští svou původní zemi s
vidinou zbohatnutí a dosáhnutí lepší životní úrovně či vzdělání v ekonomicky vyspělejší zemi.
Demografický růst vyžaduje i zvyšování produkce potravin. S tímto faktem souvisí celá řada dalších
problémů. Ruku v ruce s tím jde i otázka kvality potravin, více obyvatel planety dnes neumírá kvůli
hladomoru ale kvůli tzv. malnutrici (nevyvážená kvalitní výživa). Dušek (2012, s. 146-154) též
upozorňuje na elementární vztah základních zdrojů: energie–voda–potraviny.
Demografické trendy a faktory se staly globálním problémem životního prostředí a udržitelného
rozvoje. Růst světové populace a výroby spojený s neudržitelnými vzory spotřeby stále vážněji
zatěžuje potenciál naší planety pro podporování života. Populační politika by měla být zaměřena
vazby mezi demografickými trendy a environmentálně šetrným využíváním zdrojů a vhodných
technologií. Předpokládá se, že v roce 2025 počet obyvatel planety překročí 8 miliard. Je proto
nezbytné zdůraznit vazby mezi dynamikou demografického růstu, technikou, kulturním chováním,
přírodními zdroji a systémy podporujícími život a na základě důkladné analýzy těchto faktorů vytvářet
programy jak na úrovni národních států, tak i na úrovni mezinárodní. V těchto programech by měly
být zahrnuty předpoklady udržitelnosti demografického růstu, které vychází z analýzy současného
stavu a vyslovení priorit umožňujících hledat optimální řešení.
Priority udržitelného demografického vývoje se proto snaží nastínit Místní Agenda 21 (blíže viz
Dušek, 2010 nebo Dušek, Pána, 2012), která je programem OSN pro 21. století a ukazuje cestu k
udržitelnému rozvoji na naší planetě (Dušek, 2011). Dokument Agenda 21 byl přijat na summitu OSN
v Rio de Janeiro v roce 1992. Jedná se o globální strategický a akční plán světového společenství,
který stanovuje konkrétní kroky směrem k udržitelnému rozvoji. Právě tento dokument obsahuje
vymezení toho, oč v místní Agendě 21 (MA21). Agenda 21 je souhrnný název asi 38 obecných
okruhů (odpady, chudoba, ochrana vody, ochrana přírody). Tyto problémy souvisejí s kvalitou
životního prostředí, ekologickou šetrností, sociální a zdravotní pohodou občanů zemí celého světa a
samozřejmě i s demografickými změnami (viz také Krajšek, 1998).
Zaměříme-li se na současnou dynamiku demografického růstu a jeho (trvalou) udržitelnost, pak ve
všech sektorech společnosti by mělo být dle autora tohoto příspěvku zlepšeno porozumění interakcí
mezi demografickými trendy a faktory a udržitelným rozvojem:
věnovat větší pozornost při tvorbě obecné politiky a při sestavování plánů rozvoje zaměřených
na řešení důsledků růstu počtu obyvatel zahrnutého do dynamiky populace,
vytvářet a implementovat programy národní populační politiky, v souladu s národními
environmentálními a rozvojovými plány pro udržitelný rozvoj za předpokladu jejich
slučitelnosti se svobodou, důstojností a osobně vyznávanými hodnotami jednotlivců,
holisticky přistupovat k populačním a environmentálním problémům při stanovování a
implementaci cílů zahrnujících zmírňování chudoby, zajišťování živobytí, dobré zdraví,
kvalitu života, zlepšení postavení a příjmu žen a jejich přístupu ke vzdělání,
Sborník příspěvků XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Valtice 19.–21. 6. 2013
539
analyzovat vztahy mezi demografickými trendy a faktory a změnou životního prostředí a mezi
zhoršováním kvality životního prostředí a prvky demografické změny,
identifikovat rozsah možných důsledků současných lidských činností zejména z hlediska
dopadu demografických trendů a faktorů, využívání zdrojů, migračních toků, souvisejících s
rostoucím počtem klimatických událostí a změnami životního prostředí, majících ničivé
účinky na místní zdroje živobytí,
zlepšovat postavení žen prostřednictvím lepšího přístupu ke vzdělání, informacím, zdravotní
péči, ekonomické nezávislosti,
mobilizovat potenciál žen v oblastech pracovních, právních, majetkových, umožnit jim
rozhodovat velikosti rodiny, počtu dětí, při současném zachování jejich lidské důstojnosti,
posilovat zdravotní péči o ženy v souladu s předpoklady udržení dobrého zdraví v oblasti
reprodukční péče a zdravotní péče všem dětem a tím přispívat ke snižování rizik úmrtnosti a
chorob dětí a matek,
identifikovat zranitelné skupiny obyvatelstva (např. venkovští pracovníci nevlastnící půdu,
etnické menšiny, uprchlíci, migranti, lidé bez domova, ženské hlavy domácností), jejichž
změny v demografické struktuře mohou mít specifické dopady na udržitelný rozvoj,
posoudit důsledky věkové struktury populace na poptávku po zdrojích a na problémy se
závislostmi, pohybující se od výdajů na vzdělání pro mladé, po zdravotní péči a podporu pro
staré lidi, a na tvorbu příjmů domácností,
posoudit také národní kapacitu pro vyživování populace, z hlediska uspokojování lidských
potřeb a udržitelného rozvoje, a věnovat zvláštní pozornost kritickým zdrojům, jako je voda a
půda, a environmentálním faktorům, jako je zdraví ekosystémů a biodiverzita,
zkoumat dopad národních demografických trendů a faktorů na tradiční živobytí domorodých
skupin a místních komunit, včetně změn v tradičním využívání půdy a pozemků, způsobených
vnitřními populačními tlaky, brány v úvahu potřeby zdrojů, produkování odpadů a zdraví
ekosystému,
vytvářeny plány zvládání různých typů migrace, které jsou následkem nebo příčinou narušení
životního prostředí, se zvláštním ohledem na ženy a na zranitelné skupiny,
pozornost věnována programům zvyšování gramotnosti obyvatelstva, zejména žen,
zvýšit potenciál národních, regionálních a místních struktur (institucí) pro řešení problémů
souvisejících s demografickými trendy a faktory a s udržitelným rozvojem,
zvýšit potenciál relevantních orgánů, organizací a institucí OSN, mezinárodních a
regionálních mezivládních orgánů, nevládních organizací a místních komunit, aby tyto
instituce byly schopny pomáhat jednotlivým zemím,
zlepšit porozumění sociokulturním a politickým faktorům, které mohou pozitivně ovlivnit
přijatelnost vhodných nástrojů populační politiky.
Závěr
Jak významný problém představuje přelidnění je zřejmé z mnoha vědeckých studií. Joseph Tainter,
americký antropolog a historik, ve své knize Kolapsy složitých společností (Tainter, 2009) uvádí jako
hlavní příčinu kolapsů lidských i ostatních společností právě vyčerpání a zánik zdrojů nezbytných pro
život. Populačním problém se například zabývá i studie vojenského paktu NATO z roku 2011
„Populační růst – celosvětový problém 21. století“ (Fox, 2012). Řešení populačního problému je tedy
do značné míry tedy spojeno s kvalitou vládnutí, tj. s posilováním individuální ekonomické svobody a
podporováním demokratických institucí. Rovněž snižování břemene zadluženosti rozvojových zemí,
liberalizacemezinárodního obchodu a poskytování finanční pomoci a přístupu k technologiím
podporujedosažení hospodářského pokroku a zmírňování chudoby, která s tímto fenoménem souvisí.
Vlády většiny zemí světa se však tento problém nesnaží intenzivně řešit a země G20 ho zcela ignorují,
ačkoliv odborníci dlouhodobě na tento problém poukazují. Právě Místní Agenda 21 se snaží tento
problém řešit a zapadá do širšího celosvětového proudu snahy o kvalitní veřejnou správu, která je
zahrnuta pod pojem „good governance“ („řádná správa věcí veřejných“ či „dobré vládnutí“). Jedině
kvalitní správa věcí veřejných může vést z pohledu OSN k dlouhodobě udržitelnému rozvoji regionů.
Postup měst, obcí a regionů je nyní v rámci kvalitní MA21 přehledně měřitelný kritérii MA21, která
jsou od roku 2010 přizpůsobena pro všechny typy regionů. Zároveň lze komparací jednotlivých
Sborník příspěvků XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Valtice 19.–21. 6. 2013
540
parametrů u zainteresovaných aktérů na všech úrovních jasně prokázat, zda a jak jsou naplňovány
mezinárodní standardy MA21. Mezi nejaktivnější v oblasti MA21 patří v České republice Národní síť
zdravých měst (NSZM), která je v současné době tvořena skoro stovkou municipalit ČR, z nichž
přibližně 40 patří mezi nejpokročilejší realizátory MA21 v ČR. Důvod je velmi prostý – hlavním
nástrojem postupu Zdravého města, obce či regionu je právě metoda kvality ve veřejné správě místní
Agenda 21.
Přestože naplňování kritérií MA21 může přinést i přímé finanční efekty například díky vyšší
úspěšnosti v různých grantových schématech Evropské unie či národních grantech, hlavní cíl je úplně
jiný… lépe a efektivněji strategicky řídit obec, město, mikroregion, kraj apod. To vše tak může
napomoci vyšší kvalitě života občanů jednotlivých regionů. Co víc lze říci na závěr, snad jen to, že lze
jen doufat, že se naplní Strategická vize rozvoje místní Agendy 21 v ČR do roku 2020, která uvádí…
„Do roku 2020 dojde ke zvýšení počtu kvalitních MA21 v ČR – obce a další subjekty aktivně usilují
o zavedení MA21 a politická reprezentace poskytuje procesům MA21 dostatečnou morální a finanční
podporu. Stále širší a kvalitnější realizace MA21 v obcích a regionech České republice bude mít
podpůrný vliv na další demokratický vývoj občanské společnosti a na transparentnost a efektivitu
veřejné správy.“ Implementace principů agendy MA21 v jakémkoliv regionu je velmi pozitivní
zjištění, jedná se však o velmi dlouhodobý proces, jehož skutečné výsledky se projeví až
v následujících desetiletích.
Literatura
[1] BRANIŠ, M. Globální problémy životního prostředí. In Dlouhá, J., Dlouhý, J., Mezřický, V.
(eds.) Globalizace a globální problémy. Praha : UK, Centrum pro otázky životního prostředí,
2006. s. 207-220. ISBN 80-87076-01-X.
[2] DUŠEK, J. Faktory regionálního růstu a rozvoje (se zaměřením na spolupráci měst a obcí v
Jihočeském kraji). 1. vydání. České Budějovice : Vysoká škola evropských a regionálních studií,
o.p.s., 2010. 294 s. ISBN 978-80-86708-94-2.
[3] DUŠEK, J. Faktory regionálního růstu a rozvoje (se zaměřením na spolupráci měst a obcí ve
Středočeském kraji). 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií,
2011. 100 s. ISBN 978-80-87472-13-2.
[4] DUŠEK, J. Komoditní krize ve světě. In Dušek, J., Pána, L., Svatoš, R. et al. Udržitelný rozvoj a
funkce moderního evropského státu. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a
regionálních studií o. p. s., 2012. s. 146-154. ISBN 978-80-87472-20-0.
[5] DUŠEK, J., PÁNA, L. Zdravá města a Místní Agenda 21. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká
škola evropských a regionálních studií, 2012. 146 s. ISBN 978-80-87472-07-1.
[6] FOX, T. Populační růst - celosvětový problém 21. století [online]. NATO Review, 2012 [cit.
2013-01-11]. Dostupné z: .
[7] KOSCHIN, F. Demografie poprvé. Praha : Oeconomica, 2005. 122 s. ISBN 80-245-0859-1.
[8] KRAJŠEK, B. Úvod k místním Agendám 21 v České republice. Praha: Ministerstvo životního
prostředí, 1998. 44 s. ISBN 80-7212-052-2.
[9] Stárnoucí Evropa? Skutečnost, na kterou je třeba se připravit [online]. Brusel : Evropská komise,
2012, 15.5.2012 [cit. 2013-04-30]. Dostupné z:
.
[10]TAINTER, J. A. Kolapsy složitých společností. Praha: Dokořán, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7363-
248-9.
[11]World population growth [online]. Wikipedia, 2009, 6.3.2009 [cit. 2013-04-30]. Dostupné z:
,
vlastní zpracování.