Význam územního obvodu ORP pro regionální rozvoj a možnosti jeho využití při společném řešení úkolů v samostatné působnosti obcí Marek Jetmar, SMO ČR XVI. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách 19. – 21. 6. 2013 Valtice Sídelní struktura, role obcí • Pestrá sídelní struktura, cca 12 000 sídel, 6248 obcí • rozvoj území je po provedení správní reformy v minulém desetiletí pevně svázána se samostatnou působností obcí a krajů. • vychází se z teze, že územní samosprávné jednotky představují instituce, jejichž prostřednictvím společenství občanů rozhodují o realizaci svých potřeb, řeší rozvoj „svého“ území. Legitimita je odvozena z kolektivního práva obyvatelstva příslušného území na samosprávu. §1 zákona č. 128/2000 Sb., v platném znění o obcích; • ustanovení Čl. 100 Ústavy obsahuje právo na samosprávu jednotlivých územních samosprávných celků. Role obcí • Zajištění vybraných veřejných služeb • Realizace dalších rozvojových opatření dle požadavků občanů • Snaha o udržení či zlepšení stávající kvality života obyvatelstva vyžaduje a často se i odráží ve spolupráci obcí při zajištění veřejných služeb (typicky základní školství). • Podobně mohou obce spolupracovat při prosazování svých cílů u služeb garantovaných státem či krajem. • realizace výše uvedených aktivit v území však často fakticky překračuje území obce, avšak zároveň nesouvisí s aktivitami krajů (vyhrazených v samostatné působnosti) a ani se neodehrává na celém území kraje. • většina aktivit se uskutečňuje v území, které lze spojit s obvyklým každodenním životem obyvatelstva, jeho dojížďkou do škol, zaměstnání, za službami • snaha o udržení či zlepšení stávající kvality života obyvatelstva tohoto území vyžaduje a často se i odráží ve spolupráci obcí při zajištění veřejných služeb (typicky základní školství). Role obcí • pro řešení společných záměrů obcí v oblasti rozvoje je možné vytvořit formálně právně samostatné subjekty (právnické osoby), kterým je svěřena realizace činností v té či jiné oblasti, nebo zajištění poskytování konkrétních služeb • jde o dobrovolnou aktivitu obcí, která spočívá v koordinaci aktivit a společném využívání zdrojů obcí (na bázi meziobecní spolupráce), případně obce (obcí) a dalších veřejných či soukromých subjektů (s využitím ustanovení občanského či obchodního zákoníku) Role obcí • Zák. č.248/2000 Sb., o rozvoji regionálního rozvoje, v platném znění § 2 Základní pojmy Pro účely tohoto zákona se rozumí a) regionem územní celek vymezený pomocí administrativních hranic krajů, okresů, správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem, správních obvodů obcí s rozšířenou působností obcí nebo sdružení obcí, jehož rozvoj je podporován podle tohoto zákona Úprava až novelou prostřednictvím zák. č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů Regionální rozvoj • statistická jednotka, sběr vybraných dat ČSÚ,  248/2000 Sb. § 13a, Pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností Pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností zajišťují dílčí úkoly spojené s procesem podpory regionálního rozvoje, zejména jsou povinny na žádost ministerstva nebo kraje poskytnout nezbytnou součinnost při přípravě a realizaci strategie regionálního rozvoje, státních programů regionálního rozvoje a programů rozvoje územního obvodu kraje. • jednotka využívaná pro regionalizaci – vymezování ekonomicky slabých oblastí x růstových center - některé kraje, - MMR, SRR- regiony se soustředěnou podporou státu („problémové regiony“) – nově na bázi území ORP  Rada obcí pro udržitelný rozvoj území – zvláštní orgán, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu do 1.1. 2013 Regionální rozvoj – území ORP • Potenciál správního obvodu ORP: – správní jednotka (Ɨ okres, obvod SO OPOÚ?) – nejnižší smysluplné území pro realizaci regionálního rozvoje/regionální politiky – smysluplné území pro realizaci spolupráce obcí v SP – možnost realizace spolupráce i s dalšími veřejnými subjekty – víceúrovňová veřejná správa – existence entity, která by byla subjektem i objektem regionálního rozvoje – vytvoření společné rozvojové strategie – integrovaného plánu rozvoje území SO ORP Regionální rozvoj – území ORP Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • Společný cíl • zkvalitnit a zefektivnit veřejné služby, a tím získat pro obce a města další finanční prostředky, využitelné pro jejich rozvoj • zlepšit a zjednodušit život občanům našich obcí a měst • udržet efektivní veřejnou správu co nejblíže občanům • zabránit s konečnou platností diskusím o administrativním snižování počtu obcí Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • pilotní Projekt je hrazený plně ze zdrojů OP LZZ • doba trvání 1. května 2013 – 30. června 2015 • přímá finanční podpora do obcí a měst je více než 500 milionů Kč • Prostřednictvím Projektu • podpoříme starosty a obce, které přispějí k porozumění a sounáležitosti mezi obcemi v daném území • ve spolupráci s konkrétní obcí (nebo již existujícím dobrovolným svazkem obcí) zaměstnáme týmy, které budou připravovat podmínky pro budoucí meziobecní spolupráci na základě rozhodnutí volených představitelů daného území Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • Prostřednictvím Projektu • vytvoříme podmínky pro rozvoj meziobecní spolupráce v ČR • zmapujeme situaci v území a přispějeme k hledání společných řešení v oblastech samostatné působnosti obcí – předškolní výchovy a základního školství – odpadového hospodářství – sociálních služeb – a dále ve volitelných oblastech, jejichž řešení obce v území preferují • připravíme půdu pro vznik koordinačních a rozhodovacích mechanismů – shromáždění (sbor) starostů • připravíme podněty a návrhy pro potřebné úpravy v legislativě Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • Metodická podpora ze strany Svazu • zpracování rámcových a specifických metodik dle podporovaných témat • sladění cílů a způsobů vytváření dokumentů dle potřeb spolupracujících (smluvních) obcí • průběžná metodická podpora pracovníkům smluvních obcí ze strany metodiků a analytiků Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • Koordinační podpora ze strany Svazu • regionální koordinátoři podporují činnost týmů pracovníků na úrovni jednotlivých smluvních obcí • sledují vývoj, dosažený pokrok, pomáhají překonávat překážky spojené s přípravou strategických dokumentů a procesy formování meziobecní spolupráce • účastní se jednání spolupracujících obcí v území • aktivně podporují vznik a rozvoj meziobecní spolupráce v území Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • Komunikace a spolupráce se starosty (v území správního obvodu obce s rozšířenou působností vždy s jedním starostou z obce a jedním starostou z města ) • Chceme spolupracovat se starosty, kteří: • mají přehled o situaci i v okolních obcích a městech • jsou uznávanou osobností v území • mají schopnost přesvědčit své kolegy o smysluplnosti meziobecní spolupráce • pomáhají vytvořit podmínky pro rozvinutí meziobecní spolupráce Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • Právní podpora ze strany Svazu • smlouva mezi spolupracující obcí (svazkem) a Svazem, kde budou vymezeny práva a povinnosti spolupracující obce (svazku) v rámci realizace projektu • zajištění průběžné právní (daňové a účetní) podpory při realizaci smlouvy = každý musí v průběhu realizace projektu vědět co se od něj očekává a co za to dostane • zaměstnanci obcí, kteří se budou podílet na realizaci projektu = úprava pracovní smlouvy nebo náplně práce; v rámci projektu se nepředkládají výkazy práce Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • Právní podpora ze strany Svazu • průběžná právní podpora při realizaci odborných aktivit projektu • analýza stávajících svazků obcí • právní podpora při transformaci stávajícího svazku obcí nebo právní podpora při vzniku svazku obcí nového • průběžná právní podpora při formování svazku obcí Projekt Svazu Podpora meziobecní spolupráce • Dlouhodobé přínosy • podpora vytvoření struktur MOS, které budou dlouhodobě reprezentovat rozvoj daného území • strategický a systémový přístup ke koordinaci veřejných služeb v území • vytvoření nezpochybnitelného partnera pro stát, orgány státu v území a kraje • zvýšení pravděpodobnosti čerpání pro obce a města v oblastech, které jsou ohrožené (tj. které EU nechce příliš podporovat), ale i z národních finančních zdrojů Pojďme společně podpořit rozvoj meziobecní spolupráce v ČR ! Děkuji Ing. Marek Jetmar, Ph.D. Jetmar.marek@seznam.cz