Těžba nerostných surovin v ČR jako jeden z faktorů regionálního rozvoje Irena Smolová, Martin Svoboda Přírodovědecká fakulta Univerzita Palackého v Olomouci Valtice, 19. – 21. června 2013 Současná pozice těžebního průmyslu:  podíl na HDP: 1,4 % odvětví zaměstnává necelých 50 tisíc pracovníků → 1/4 stavu v roce 1990 (2007: 85,3 tis., 2011: 52,4 tis.)  Těžba rud – závěrečná fáze útlumu Těžba uranové rudy – činný poslední důl (jeho uzavření se opakovaně posouvá)  Těžba uhlí – závěrečná fáze útlumu (činné pouze doly v ostravsko-karvinském revíru, ostatní rekultivace, sanace)  Těžba stavebních surovin – po výrazném poklesu těžby, 2004 – 2008 rostoucí trend, 2009 – 2012 výrazný propad Legislativní rámec Zákon o ochraně a využití nerostného bohatství č. 44/1988 (tzv. horní zákon) – novelizované podoby Útlumové programy (Usnesení Vlády ČR):  Prioritně otázka těžby rud a energetických surovin  Fáze útlumu: 1. omezení státních subvencí (dotací) 2. snížení těžby, pokles zaměstnanosti 3. ukončení těžby 4. zahlazování následků Privatizace státních podniků uplatněny všechny privatizační metody:  malá privatizace (přímé prodeje, dražby)  velká privatizace – u velkých těžebních společností  restituce Horní zákon Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, (horní zákon), ve znění zákona ČNR č. 541/1991 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 168/1993 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 366/2000 Sb., zákona č. 315/2001 Sb., zákona č. 61/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 150/2003 Sb., zákona č. 3/2005 Sb., zákona č. 386/2005 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 313/2006 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 157/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 85/2012 Sb. a zákona č. 350/2012 Sb. Orgány státní správy v hornictví Ministerstvo životního prostředí:  působnost je uplatňována na počátku využívání nerostných surovin Ministerstvo průmyslu a obchodu:  je ústředním orgánem státní správy pro průmyslovou politiku, tvorbu jednotné surovinové politiky a využívání nerostného bohatství  působnost se týká hlavně surovinové a energetické politiky státu Český báňský úřad:  je ústřední orgán státní správy pro veškerou hornickou činnost a činnost prováděnou hornickým způsobem  podřízených 8 obvodních báňských úřadů se sídly v Praze, Plzni, Sokolově, Mostě, Hradci Králové, Brně, Ostravě a Liberci Změny ve vlastnické struktuře  snižování podílu státních podílů v těžebních společnostech  ztráta majority státu v těžbě strategických surovin  růst podílů nadnárodních společností na těžbě ekonomicky perspektivních surovin (stavební, bentonity, kaolin, cihlářské suroviny) → etapa globalizace  obvyklý model: státní podnik zisková těžební část část určená k útlumu netěžební součásti prodej nadnárodní společnosti zůstává státní (přebírá finanční závazky za sanace, rekultivace) Státní podniky - dnes  většina těžebních společností: soukromé společnosti  výjimka: 2 státní podniky:  DIAMO - těží strategickou uranovou rudu + zodpovědný za rekultivace a odstraňování následků dřívější těžby;  Palivový kombinát Ústí - zodpovědný za zahlazování následků hornické činnosti v regionu Mostecka, Kladenska, Trutnovska a jižní Moravy +/- Společnost Severočeské doly a.s. - vlastněna společností ČEZ a.s., jejímž většinovým vlastníkem je stát Těžba ukončena: 1997 -významné rozsáhlé hydrické rekultivace - vytváření jezer ze zbytkových jam lomu Chabařovice a lomu Most – Ležáky Termíny ukončení činností: Lokalita Chabařovice - po roce 2015 Lokalita Kladenské doly - po roce 2015 Lokalita Kohinoor - po roce 2015 Lokalita Východočeské uhelné doly - po roce 2015 Lokalita Doly a úpravny Komořany - po roce 2015 Lokalita Doly Nástup Tušimice - rok 2012/2013 Lokalita Hodonín - po roce 2015 Ekonomický efekt pro obce  do českého horního práva byly poplatky z těžby zavedeny novelou horního zákona č. 541/1991 Sb.  úhrada je přesně vymezena § 32a Horního zákona (s platností od 20. 12. 1991)  k zavedení plateb došlo v období zvýšené kritiky vlivu těžby nerostných surovin na krajinu, občany a životní prostředí  na rozdíl od celosvětových zvyklostí nebyly úhrady směřovány na stát, ale úhrady z plochy DP - směrovány na obec  úhrady z vytěžených nerostů - rozděleny mezi obce a stát rovným dílem (do roku 2000, 50 : 50) úhrady za těžbu surovin  za průzkumné území za dobývací prostory  za vydobyté nerosty  prostředky na obnovu krajiny – rekultivace, sanace  grantové prostředky (např. projekty v Podkrušnohoří)  mimorozpočtové příjmy – podíl na výstavbě infrastruktury a její obnově; podpora kulturních a sportovních aktivit, spolupráce na údržbě komunikací – předmět dotazníkových šetření se starosty obcí  např. obcím na Vysočině australskou společností - za každé povolení průzkumu částka 800 tis. korun ročně Úhrada za dobývací prostor  1992 až 2005: byla roční úhrada z DP většího než 2 ha stanovena ve výši 10 tis. Kč a násobila se s každým započatým km2, u DP menších jak 2 ha - roční úhrada paušálně 2 tis. Kč.  1999 - Vláda ČR usnesením -uložila MŽP ČR úkol „Navrhnout nový systém plateb úhrad z dobývacích prostorů, tyto úhrady koncipovat jako ekonomický nástroj politiky ochrany životního prostředí a krajiny, tj. diferencovat je podle hodnoty dotčeného území, míry dopadu a charakteru prováděných prací“. 2005 – novelizován horní zákon – změna výpočtu úhrady z dobývacích prostorů: za každý i započatý hektar plochy DP 100 – 1.000,- Kč  výše má být dána nařízením vlády – nebylo vydáno  důsledek: všichni platí na dolní hranici (i za těžbu v CHKO)  885 obcí – 13,9 mil. Kč (mohlo by být 100 mil. Kč) Dobývací prostory v ČR  plocha: 1.329 km2 (k 31.12.2012) → 1,7 % rozlohy ČR  973 dobývacích prostorů (v roce 2008: 977 DP, 2007: 990 DP)  nově stanovené: 2010 – 14 DP: ropa, zemní plyn (Břeclav, Tvrdonice) ŠP (Březce) 2009 - ropa, zemní plyn (Dolní Bojanovice V, VI, Kaolín, ŠP 2006 – ropa a zemní plyn, kaolín, stavební kámen, štěrkopísky 2005 – ropa a zemní plyn 2004 - ropa a zemní plyn 2003 - kaolín (Hroznětín V. - Karlovy Vary) ropa a zemní plyn (Krumvíř - Břeclav) 2002 - vápence (Chotěšov - Litoměřice, Líšeň II.-Brnoměsto); ŠP, ropa a zemní plyn (Žarošice, Uhřice);…… nerostná surovina Počet DP Celková plocha DP (v km2) 1993 2010 Index (v %) 2010/1993 1993 2010 Index (v %) 2010/1993 černé uhlí 50 16 32,0 858,7 226,9 26,4 hnědé uhlí a lignit 62 30 48,4 531,3 281,5 53,0 ropa a zemní plyn 25 108 432,0 267,8 433,6 161,9 rudy 31 4 12,9 45,3 2,8 6,2 radioaktivní suroviny 21 11 52,4 136,5 65,6 48,1 kaolin 13 32 246,2 9,0 13,6 151,1 stavební kámen1) 354 374 105,6 23,0 63,8 277,4 písky a štěrkopísky2) 237 174 73,4 146,0 113,3 77,6 vápence a dolomity 30 48 160,0 19,2 25,9 134,9 cihlářské suroviny 176 87 49,4 37,0 21,4 57,8 ostatní 149 89 59,7 87,8 58,2 66,3 celkem 1 148 973 84,8 2 161,5 1306,7 60,5 Dobývací prostory v ČR – srovnání 1993 a 2010 Prostorovém rozmístění DP v ČR Podíl rozlohy DP na rozloze okresu k 31. 12. 2012 Úhrada za vydobyté nerosty  1991 – 1999: příjmy z úhrad z vydobytých nerostů na výhradních ložiscích 50 : 50% (obce – stát)  od roku 2000 - příjmy 75 : 25 % (obce – stát)  pro obce, na jejichž území probíhá těžba, se tak výrazně zvýšily příjmy z vydobytých nerostů  v ročním objemu dosáhl meziroční nárůst téměř 75 mil. Kč  Sazby – vyhláška 617/1992 Sb.  od roku 2005 – úhrada ne z tržeb za nerosty, ale za výrobky z nerostů, nákladů na dobývání a celkových nákladů za zhotovení výrobků  výše je volena z pozice zájmu státu podpořit či nepodpořit dobývání (rozmezí 0,5 – 10 %) Podle typu nerostů: např. pro rudy je stanovena výše úhrady na úrovni 10 % a na druhé straně pro uhlí 0,5 a 1,5 % Zohledněn vliv dobývací metody, kdy je u některých nerostů preferováno hlubinné dobývání proti povrchovému – např. těžba uhlí: hlubinná (zpoplatněna 0,5 %), povrchová (1,5 %) U surovin s proměnlivou kvalitou se stanovuje pro různé kvality odlišné procento úhrady podle pravidla, čím kvalitnější surovina, tím vyšší procento (např. kaolin pro výrobu porcelánu 8%, papírenský kaolín 6%, ostatní kaolíny 2%) Rok 2011:  obcím (476 obcí) = 484 mil. Kč – lze užít na cokoliv  Státnímu rozpočtu = 161 mil. Kč – náprava škod, děleno mezi MŽP a MPO Struktura:  hnědé uhlí (44,8 %), ropa a zemní plyn (19,9%), černé uhlí (17,7 %), stavební kámen (4,4 %), štěrkopísky (2%), ostatní (méně než 1%) !!! Ze státního rozpočtu – na sanace a rekultivace – do roku 1992 průměrně 4 mld Kč/rok (rok 2011: 1,8 mld Kč) 0 100000 200000 300000 400000 500000 600000 700000 800000 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 obcímza DP obcímza vydobytý nerost státnímu rozpočtu za vydobytý nerost Rozpočet obce Dambořice 2010 Příjmy: 95,3 mil. Kč - zůstatek z roku 2009: 26,6 mil. Kč = 68,7 mil. Kč, z toho těžba: 37,9 mil. Kč (55,2 %) Opuštěné dobývací prostory K 31. 8. 2012 Dobývacích prostorů celkem: 968 (1.290,68 km2)  s ukončenou těžbou: 68 DP (rozloha 90,5 km2)  se zastavenou těžbou: 119 DP (rozloha 33,3 km2)  s ukončenou likvidací: 24 DP (rozloha 42,8 km2)  uzavírané DP: 8 (rozloha 53,8 km2) Zdroj dat: Databáze Státní báňské správy ČR Nové trendy v zahraničí  využití pro cestovní ruch – montánní turistika  vzdělávací centra  naučné stezky  geoparky Projekt Eden - Původně povrchový kaolinový lom v britském Cornwallu se přeměnil na komplex simulující podmínky ekosystému tropického a středozemního klimatu Závěr Ekonomický efekt těžby surovin pro obce  příjmová položka obecního rozpočtu – z plochy DP a vydobytých nerostů (legislativně horním zákonem)  příjmy plynoucí do rozpočtu obce jako daňové výnosy v místě sídla těžební společnosti  mimorozpočtové příjmy obcí  finanční spoluúčast na projektech podporujících rozvoj regionu  legislativa i přistup obcí k těžbě surovin se od roku 1989 výrazně proměnil stejně jako využití příjmů z těžby surovin, které je diferencované na úrovni obcí a státu (státního rozpočtu)  Výrazný rozdíl mezi objemem financí poskytovaných těžebními společnostmi a náklady ze státního rozpočtu Děkuji za pozornost.