Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 306 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-38 ZHODNOCENÍ PODPORY VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V RÁMCI OP VZDĚLÁVANÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EVALUATION OF THE HIGHER EDUCATION SUPPORT WITHIN THE OPERATIONAL PROGRAMME EDUCATION FOR COMPETITIVENESS RNDR. JANA KOUŘILOVÁ, PH.D. ING. JANA FOLKOVÁ Katedra regionálních studií Národohospodářská fakulta Vysoká škola ekonomická v Praze Department of Regional Studies Faculty of Economics University of Economics, Prague * nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha, Czech Republic E-mail: jana.kourilova@vse.cz, folkova.jana@seznam.cz Anotace Cílem tohoto příspěvku je zhodnocení realizaci podpory zkvalitnění vysokoškolského vzdělávání v rámci oblasti podpory 2.2 – Vysokoškolské vzdělání Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost v období 2008-2011. Vysoké školy jsou hodnoceny podle úspěšnosti projektů předkládaných v jednotlivých výzvách, objemu finančních prostředků, včetně přepočtů na studenta či akademického pracovníka. Z analýz vyplývá větší zájem i úspěšnost v jednotlivých výzvách ze strany veřejných vysokých škol. Z hlediska počtu podpořených projektů i celkových finančních prostředků byla nejúspěšnější Univerzita Palackého v Olomouci, následovaná Masarykovou univerzitou v Brně a s poměrně výrazným odstupem pak Vysokým učením technickým v Brně. V závěru jsou porovnány finanční prostředky realizované v rámci oblasti podpory 2.2 v jednotlivých krajích ČR. Nejvíce finančních prostředků získaly vysoké školy v Jihomoravském kraji, v přepočtu na 1 studenta byl nejúspěšnější kraj Olomoucký. Klíčová slova vysoké školy, operační program, vysokoškolské vzdělávání, finanční podpora Annotation This paper focuses on the implementation of support for the improvement of higher education in the area of intervention 2.2 - Higher Education within Operational Programme Education for Competitiveness in 2008-2011. Universities are ranked by the success of the projects submitted in the individual calls, the volume of financial resources, including conversion to a student or a staff member. Analyzes show a greater interest and success in individual calls from the public universities. In terms of the number of supported projects and total funding Palacky University Olomouc was the most successful, followed by Masaryk University and the University of Technology in Brno. Finally, the Czech regions are compared under the funds realized in the area of intervention 2.2. Universities in Jihomoravský region obtained the most volume of funds, universities in Olomoucký region were the most succesful in finance per a student. Key words universities, operational programme, higher education, financial support JEL classification: I250, J240 Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 307 Úvod Lidské zdroje ovlivňují rozvoj regionů v širokém spektru sociálních a ekonomických aktivit. Velkou roli sehrává vzdělání jako jedna z charakteristik obyvatel území, neboť vyšší úroveň dosaženého vzdělání je předpokladem flexibility obyvatel a tím i konkurenceschopnosti regionu. Česká republika zdůrazňuje vzdělání jako základní hodnotu společnosti znalostí a základ své konkurenceschopnosti. Vzdělanostní struktura obyvatel České republiky se na rozdíl od vyspělých zemí vyznačuje relativně nízkým podílem osob s dosaženým vysokoškolským vzděláním. Společenská poptávka po tomto stupni vzdělávání vedla po r. 1990 a zejména pak po r. 1998, kdy byl přijat zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách, k rozvoji vysokých škol veřejných i soukromých a k velkému nárůstu počtu studentů na vysokých školách. Rozvojem vysokoškolského vzdělávání na území ČR se zabývá např. Bartoňová, 2007, Kleňhová, 2010, Hulík, 2010, Fischer, Mazouch, 2010, Fialová, 2011, Kouřilová, Vlčková, 2010, Kouřilová, Krejčová, 2013. Zásadní otázkou současnosti je kvalita poskytovaného vysokoškolského vzdělání; v České republice se vede diskuze o měření kvality vzdělání (viz např. Bartoňová, 2013, Kotýnek, 2013, Kleňhová, 2013, Fischer, 2013 Hulík, 2014), včetně vysokoškolského. Na zlepšení kvality vzdělávání byl zaměřen také Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) v programovacím období 2007-2013. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat a zhodnotit podporu OP VK realizovanou v oblasti 2.2 Vysokoškolské vzdělávání, a to podle počtu projektů a objemu finančních prostředků, které získaly jednotlivé vysoké školy v rámci 5 vyhlášených výzev v období 2008-2011. 1. Současná situace Česká republika disponuje poměrně rozsáhlou sítí vysokých škol, která je ale regionálně nevyrovnaná. Celkem je v současnosti v ČR, podle údajů dostupných na MŠMT, 26 veřejných, 2 státní a 44 soukromých vysokých škol a univerzit. Nejvíce institucí vysokoškolského vzdělávání je lokalizováno v hl. městě Praze, které je historicky naším nejvýznamnějším vzdělávacím centrem, dále pak v Brně. V každém krajském městě sídlí alespoň jedna univerzita, výjimkami jsou Jihlava s Vysokou školou polytechnickou a Karlovy Vary, v nichž se nachází detašované pracoviště Západočeské univerzity (se sídlem v Plzni) (Kouřilová, Vlčková, 2010). Existence a rozvoj vysokých škol v regionech přinášejí nové rozvojové možnosti do území. Ve vztahu k rozvoji prostředí regionu se často vyzdvihuje úloha terciárního vzdělávání, zejména vysokých škol jako důležitých center vzdělanosti, která mohou napomáhat vzniku a šíření inovací a tím socioekonomickému rozvoji území (např. Lundvall, 2002, Peters, 2006, Hudson, 2006). Nicméně z provedených empirických studií (např. Neave, 1979, OECD, 2005) vyplývá, že instituce terciárního vzdělávání se stávají „motorem“ místní či regionální ekonomiky pouze za určitých podmínek, a to zejména v růstových regionech (regionalizací vysokých škol se zabýval např. Lane, 1984). V současnosti se zdůrazňuje zejména role institucí terciárního vzdělávání při vzniku, rozvoji a šíření inovací v území, z nichž vycházejí koncepty triple helix, regionálních inovačních systémů či klastry (Blažek, Uhlíř, 2011). Nelze však zapomínat, že hlavní roli, kterou vysoké školy plní, je role vzdělávací a důležitým faktorem je kvalita a organizace vzdělávacího procesu, resp. kvalita vysoké školy (např. Billing, 2004, Kondakci a Van den Broeck, 2009, Waeraas a Solbakk, 2009). Poměrně razantní rozvoj vysokých škol v České republice po r. 1998 s sebou přinesl určité problémy spojené se změnou struktury studovaných oborů, s poklesem podílu studentů technických, technologických a přírodovědných oborů a také problémy se zajištěním a udržením kvality vzdělání (Kouřilová, Krejčová, 2013). Právě na modernizaci, růst kvality a rozvoj vzdělávání vysokoškolského stupně byly alokovány finanční prostředky v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK), který byl finančně podporován Evropským sociálním fondem v období 2007-2013. Prostředky tohoto operačního programu směřovaly do regionů soudržnosti cíle Konvergence, což byly v období 2007-2013 všechny regiony ČR s výjimkou hl. města Prahy. Pražské Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 308 vysoké školy a univerzity se mohly zapojit do této oblasti podpory, pokud jejich projekt byl realizován mimo území hl. m. Prahy. 2. Podpora vysokoškolského vzdělávání prostřednictvím OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Česká republika připravila pro čerpání prostředků z Evropského sociálního fondu v programovacím období 2007-2013 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, jehož prioritní osa 2 se zaměřovala na terciární vzdělávání a byla rozdělena na 2 oblasti podpory – na podporu vyššího odborného a vysokoškolského vzdělávání. V tomto příspěvku se zaměřujeme pouze na podporu vysokoškolského vzdělávání v rámci oblasti podpory 2.2 – Vysokoškolské vzdělávání. V této oblasti podpory byl kladen důraz na „zohlednění nabídky především bakalářských studijních programů ve vztahu k potřebám a uplatnění absolventů na trhu práce. Navazující magisterské a doktorské programy se měly stát více výběrovými a více podporovat VaV.“(MŠMT, 2007) Globálním cílem této oblasti podpory bylo „zvýšení kvality a prohloubení diverzifikace vysokých škol s důrazem na požadavky znalostní ekonomiky“. Na tento globální cíl navazovaly dva specifické cíle: 1. Inovace a zvýšení kvality studijních programů vysokých škol. 2. Zvýšení uplatnitelnosti absolventů vysokých škol na trhu práce. (MŠMT, 2007) Podporovanými aktivitami v oblasti 2.2 byly inovace studijních programů, zapojení odborníků z praxe, zvýšení možnosti mezioborových studií, podpora praxí a stáží studentů, zvyšování odborných znalostí akademických pracovníků či podpora spolupráce vzdělávacích institucí. Projekty spadající do této oblasti podpory byly financovány prostřednictvím nevratné finanční pomoci. Výše spolufinancování mohla dosahovat až 100 % způsobilých výdajů, z čehož 85 % spolufinancoval ESF a zbylých 15 % národní veřejné zdroje. Příjemcem podpory v této oblasti mohly být pouze vysoké školy (dále VŠ) dle zákona o vysokých školách č. 111/1998 Sb., které svůj projekt realizovaly na území regionů cíle „Konvergence“. Do cílových skupin byli zařazeni studenti VŠ, zájemci o studium na VŠ, akademičtí pracovníci a ostatní pracovníci VŠ a pedagogičtí pracovníci primárního, sekundárního a terciárního stupně vzdělávání v případě tvorby partnerství. (MŠMT, 2007). Na podporu vysokoškolského vzdělávání bylo původně alokováno celkem 259,2 mil. EUR, což je při kurzu 25 Kč více než 6,48 mld. Kč, které měly být v průběhu programového období rozděleny mezi žadatele (MŠMT, 2007). Celková alokace nakonec činila 7,5 mld. Kč. Pro oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání bylo určeno v období 2008-2011 celkem 5 výzev: § První výzva (výzva č. 7) v oblasti podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání byla vyhlášena od 19. května do 19. září 2008. Alokace této výzvy byla 1,2 mld. Kč, minimální limit na finanční podporu byl 1 mil. Kč a maximální limit 20 mil. Kč. Tato výzva byla velice široce zaměřena - od inovací studijních programů, přes spolupráci, partnerství a mobilitu až po zvyšování odbornosti pedagogických pracovníků VŠ. (MŠMT, 2008) § Druhá výzva (výzva č. 15) byla vyhlášena od 8. června do 25. září 2009. Na tuto výzvu bylo alokováno 1,7 mld. Kč, minimum na jeden projekt bylo 3 mil. Kč, maximum 25 mil. Kč. Cílem výzvy bylo zvýšení kvality a prohloubení diverzifikace vysokých škol s důrazem na požadavky znalostní ekonomiky (inovace studijních programů/oborů, vzdělávání pracovníků vysokých škol). (MŠMT, 2009) § Třetí výzva (výzva č. 18) v oblasti podpory 2.2 byla vyhlášena na období od 29. března do 28. května 2010. Na tuto výzvu bylo alokováno 300 mil. Kč, minimum na projekt činilo 3 mil. Kč a maximum 20 mil. Kč. Tato výzva byla zaměřena na řešení situace pedagogických pracovníků s nedostatečnou kvalifikací, kteří byli povinni si tuto kvalifikaci k výkonu svého zaměstnání doplnit dle novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, a vytvoření dostatečné nabídky již existujících studijních programů/oborů v takových formách, které jsou vhodné pro studium při zaměstnání. (MŠMT, 2010) § Čtvrtá výzva (výzva č. 28) oblasti podpory 2.2 byla vyhlášena jako průběžná v období od 11. ledna do 25. listopadu 2011. Průběh výzvy byl tří kolový (7. – 11. února 2011, 11. – 15. dubna Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 309 2011 a 21. – 25. listopadu 2011). Celková alokace na výzvu byla 2 mld. Kč, kdy minimum na projekt bylo 10 mil. Kč a maximum 100 mil. Kč. Cílem výzvy byla podpora aktivit zaměřených na zkvalitnění procesu a výsledků dosahovaných v oblasti vysokoškolského vzdělávání s důrazem zejména na podporu spolupráce na úrovni kateder, fakult, vysokých škol a praxe. (MŠMT, 2011a) § Pátá výzva oblasti podpory 2.2 (výzva č. 28) byla vyhlášena od 15. března do 25. listopadu 2011. Průběh výzvy byl dvoukolový (16. – 20. května 2011 a 21. – 25. listopadu 2011). Alokace na tuto výzvu byla 400 mil. Kč, kdy minimum na projekt představovalo 5 mil. Kč a maximum 90 mil. Kč. Cílem výzvy bylo zkvalitnění a rozšíření možnosti studia na vysokých školách pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami (s pohybovým, smyslovým, psychickým, kognitivním a jiným zdravotním postižením a jejich kombinací a se socio-ekonomickým znevýhodněním), a to optimalizací podmínek umožňujících jejich studium včetně zajištění podpůrných služeb ze strany vysokých škol. (MŠMT, 2011b) 3. Výsledky analýzy výzev 2008-2011 v oblasti podpory 2.2 – Vysokoškolské vzdělávání Analýza výzev byla provedena z hlediska úspěšnosti předložených projektů a účasti vysokých škol ve výzvách a z hlediska získaných finančních prostředků. Získané výsledky byly agregovány na úrovni jednotlivých vysokých škol a krajů. Pro porovnání jednotlivých vysokých škol byly použity jednoduché relativní ukazatele, přepočty získaných finančních prostředků na studenta a na akademického pracovníka. Při analýze byla využita data z Monit7+, výroční zprávy o realizaci OP VK a výroční zprávy o činnosti jednotlivých vysokých škol. Ve všech pěti výzvách v období 2008-2011 bylo podpořeno celkem 496 projektů, což je 36 % z celkového počtu podaných projektových žádostí. Na následujícím grafu č. 1 je znázorněno procentuální rozložení vyřazených, podpořených a nepodpořených projektových žádostí. Nejvíce projektů bylo vyřazeno při věcném hodnocení, které prováděli individuální hodnotitelé1 . Vysoký počet projektových žádostí, více než 1/3, nebyl podpořen z důvodu vyčerpané alokace pro danou oblast podpory. Graf 1: Projekty ve výzvách celkem Zdroj: Data z Monit7+ Celkem se všech 5 výzev v oblasti podpory 2.2 účastnilo 49 vysokých škol. Pouze jednou žádalo 6 vysokých škol, do dvou výzev se zapojilo 12 vysokých škol, do tří 13 vysokých škol, do čtyř 9 1 Věcné hodnocení sleduje kritéria, jako jsou cílové skupiny, realizace projektů, výsledky a výstupy a jiné. Projekty vyřazené při formálním hodnocení 0,1% Projekty vyřazené v hodnocení přijatelnosti 10,3% Projekty vyřazené při věcném hodnocení 19,0% Nepodpořené projekty 34.5% Podpořené projekty 36.2% Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 310 vysokých škol a do pěti výzev celkem 9 vysokých škol. Procentuální rozložení počtu účastí je zobrazeno na následujícím grafu č. 2. Graf 2: Rozložení účasti vysokých škol ve výzvách Zdroj: Data z Monit7+ Úspěšnost jednotlivých vysokých škol ve všech sledovaných výzvách shrnuje tabulka 1. Nejvíce projektů podala Univerzita Palackého v Olomouci, za ní následuje Masarykova univerzita v Brně, která dosahuje z veřejných vysokých škol také druhé nejvyšší hodnoty úspěšnosti 48,1 % (procentuální podíl podpořených projektů na celkovém počtu podaných žádostí). Nejlépe si vedla Univerzita Hradec Králové (51,7 % podpořených projektů). Z veřejných VŠ měla nejnižší úspěšnost VŠE v Praze (resp. Fakulta managementu v Jindřichově Hradci, 14,3 %), Univerzita obrany (16,7 %) a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (17,1 %). Tab. 1: Úspěšnost vysokých škol (školy jsou řazeny podle počtu podaných žádostí o projekty) Vysoká škola podané projekty podpořené projekty úspěšnost v % Univerzita Palackého v Olomouci 292 134 45,9 Masarykova univerzita v Brně 154 74 48,1 Vysoké učení technické v Brně 114 36 31,6 Západočeská univerzita v Plzni 90 27 30,0 Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava 87 29 33,3 Technická univerzita v Liberci 64 25 39,1 Univerzita Pardubice 57 22 38,6 Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně 55 21 38,2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích 41 7 17,1 Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 40 19 47,5 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 38 16 42,1 Slezská univerzita v Opavě 35 14 40,0 Univerzita Karlova v Praze 34 9 26,5 Ostravská univerzita v Ostravě 33 12 36,4 Univerzita Hradec Králové 29 15 51,7 České vysoké učení technické v Praze 29 6 20,7 Veterinární a farmaceutická univerzita Brno 26 9 34,6 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 14 3 21,4 Univerzita obrany 12 2 16,7 účast v 1 výzvě 12.2% účast ve 2 výzvách 24.5% účast ve 3 výzvách 26.5% účast ve 4 výzvách 18.4% účast v 5 výzvách 18.4% Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 311 Vysoká škola podané projekty podpořené projekty úspěšnost v % Vysoká škola podnikání, a.s. 11 2 18,2 Moravská vysoká škola Olomouc 10 2 20,0 Janáčkova akademie múzických umění v Brně 9 4 44,4 Vysoká škola polytechnická Jihlava 7 3 42,9 Vysoká škola ekonomická v Praze 7 1 14,3 Vysoká škola obchodní a hotelová, s. r. o. 3 2 66,7 Vysoká škola Karla Engliše, a.s. 2 1 50,0 Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. 1 1 100,0 celkem 1294 496 38,3 Pozn.: V tabulce jsou šedě vyznačeny soukromé VŠ Zdroj: vlastní tabulka podle dat z Monit7+ Ne všechny vysoké školy v soutěži uspěly. Tabulka 2 přehledně udává vysoké školy, které neuspěly ani v jedné z pěti zkoumaných výzev. Tyto školy dohromady předložily celkem 78 projektů. Tab. 2: Neúspěšné vysoké školy Vysoká škola chemicko-technologická Praha Institut Franka Dysona – realitní vysoká škola s.r.o. Česká zemědělská univerzita v Praze Metropolitní univerzita Praha, o.p.s. Evropský polytechnický institut, s.r.o. Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo, s.r.o. Akademie STING, o.p.s Univerzita Jana Amose Komenského Praha, s.r.o. Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s. Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky, a.s. Západomoravská vysoká škola Třebíč, o. p. s. Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. Vysoká škola logistiky o.p.s. Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, o.p.s. Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, s.r.o. Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, o.p.s. B.I.B.S., a.s. Rašínova vysoká škola s.r.o. Pozn.: V tabulce jsou šedě vyznačeny soukromé VŠ Zdroj: vlastní tabulka podle dat z Monit7+ V následující tabulce č. 3 jsou shrnuti úspěšní žadatelé, počty podpořených projektů a celkové finanční prostředky, které získali. Z tabulky je zřejmé, že Univerzita Palackého v Olomouci má jak největší počet podpořených projektů, tak největší celkový objem finančních prostředků. Za ní následuje Masarykova univerzita v Brně se 74 podpořenými projekty a cca 1,4 mld. Kč dotací. Naopak nejméně finančních prostředků získaly soukromé vysoké školy a Vysoká škola ekonomická v Praze (Fakulta managementu v Jindřichově Hradci) a Univerzita obrany. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 312 Tab. 3: počty podpořených projektů a dotace jednotlivým vysokým školám Vysoká škola počet podpořených projektů dotace celkem v Kč Univerzita Palackého v Olomouci 134 1 718 622 029 Masarykova univerzita v Brně 74 1 372 801 517 Vysoké učení technické v Brně 36 561 566 688 Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava 29 345 531 566 Západočeská univerzita v Plzni 27 355 373 715 Technická univerzita v Liberci 25 358 569 500 Univerzita Pardubice 22 438 521 778 Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně 21 452 423 572 Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 19 207 305 891 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 16 216 477 200 Univerzita Hradec Králové 15 347 913 133 Slezská univerzita v Opavě 14 240 225 633 Ostravská univerzita v Ostravě 12 203 527 183 Veterinární a farmaceutická univerzita Brno 9 180 993 864 Univerzita Karlova v Praze 9 121 858 391 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích 7 64 630 920 České vysoké učení technické v Praze 6 110 044 500 Janáčkova akademie múzických umění v Brně 4 51 646 403 Vysoká škola polytechnická Jihlava 3 26 695 553 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 3 40 841 398 Univerzita obrany 2 17 547 838 Vysoká škola podnikání, a.s. 2 10 073 734 Moravská vysoká škola Olomouc 2 11 265 242 Vysoká škola obchodní a hotelová, s. r. o. 2 19 261 530 Vysoká škola ekonomická v Praze 1 16 943 603 Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. 1 15 280 935 Vysoká škola Karla Engliše, a.s. 1 11 925 129 Celkem 496 7 510 835 663 Pozn.: V tabulce jsou šedě vyznačeny soukromé VŠ Zdroj: vlastní tabulka podle dat z Monit7+ Pro porovnání úspěšnosti škol je lépe zvolit relativní ukazatel. Pro názornost byl zvolen přepočet na 1 studenta a jednoho akademického pracovníka. Počty studentů a akademických pracovníků byly čerpány z výročních zpráv jednotlivých vysokých škol. V přepočtu na akademického pracovníka nefiguruje údaj za ČVUT, neboť nebylo možné dohledat počet akademických pracovníků Ústavu energetiky FS ČVUT. Výši dotací v přepočtu na studenta a na akademického pracovníka demonstrují grafy 3 a 4, pro názornost je ponecháno pořadí vysokých škol v obou grafech podle přepočtu finančních prostředků na 1 studenta. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 313 Graf 3: Podpora vysokých škol v přepočtu na 1 studenta v Kč Pozn.: Světle šedě jsou vyznačeny soukromé VŠ. Zdroj: vlastní graf podle dat z Monit7+ a výročních zpráv vysokých škol Z grafu 3 vyplývá dominantní postavení Univerzity Palackého v Olomouci, za níž následuje Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Masarykova univerzita se podle tohoto ukazatele „propadla“ na 10. pozici mezi vysokými školami. Z tohoto porovnání vychází velmi dobře také soukromá Vysoká škola obchodní a hotelová, s.r.o. Na posledním místě pomyslného žebříčku se umístila Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 0 20000 40000 60000 80000 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Vysoká škola podnikání, a.s. Univerzita obrany Vysoká škola polytechnická Jihlava Vysoká škola ekonomická v Praze VŠTE v Českých Budějovicích VŠB-TU Ostrava Moravská vysoká škola Olomouc Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Vysoká škola Karla Engliše, a.s. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Ostravská univerzita v Ostravě Univerzita Karlova v Praze Vysoké učení technické v Brně Západočeská univerzita v Plzni Slezská univerzita v Opavě Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. Masarykova univerzita v Brně Univerzita Hradec Králové Univerzita Pardubice České vysoké učení technické v Praze Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Technická univerzita v Liberci Vysoká škola obchodní a hotelová, s. r. o. Veterinární a farmaceutická univerzita Brno Janáčkova akademie múzických umění v Brně Univerzita Palackého v Olomouci Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 314 Graf 4: Podpora vysokých škol v přepočtu na 1 akademického pracovníka v Kč Pozn.: Světle šedě jsou vyznačeny soukromé VŠ. Zdroj: vlastní graf podle dat z Monit7+ a výročních zpráv vysokých škol Nejvíce finančních prostředků v přepočtu na akademického pracovníka směřovalo na Univerzitu Hradec Králové (cca 840,4 tis. Kč), která předčila i Univerzitu Palackého (803,5 tis. Kč), jež získala nejvíce jak v absolutním vyjádření, tak v přepočtu na jednoho studenta. Dalšími úspěšnými vysokými školami podle výše prostředků na 1 akademického pracovníka byly Slezská univerzita v Opavě (712,8 tis. Kč), Univerzita Pardubice (672,6 tis. Kč) a Masarykova univerzita v Brně (638,5 tis. Kč). Naopak nejméně finančních prostředků na 1 akademického pracovníka získaly Univerzita obrany (38,2 tis. Kč) a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (58,4 tis. Kč). Jak již bylo zmíněno výše, u ČVUT nebyl proveden přepočet na 1 pracovníka. Pokud jde o soukromé vysoké školy, tak v obou porovnáních obstála nejlépe Vysoká škola obchodní a hotelová, s.r.o. (cca 44 tis. Kč a 1 studenta a téměř 470 tis. Kč na 1 akademického pracovníka), 0 200,000 400,000 600,000 800,000 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Vysoká škola podnikání, a.s. Univerzita obrany Vysoká škola polytechnická Jihlava Vysoká škola ekonomická v Praze VŠTE v Českých Budějovicích VŠB-TU Ostrava Moravská vysoká škola Olomouc Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Vysoká škola Karla Engliše, a.s. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad… Ostravská univerzita v Ostravě Univerzita Karlova v Praze Vysoké učení technické v Brně Západočeská univerzita v Plzni Slezská univerzita v Opavě Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. Masarykova univerzita v Brně Univerzita Hradec Králové Univerzita Pardubice České vysoké učení technické v Praze* Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Technická univerzita v Liberci Vysoká škola obchodní a hotelová, s. r. o. Veterinární a farmaceutická univerzita Brno Janáčkova akademie múzických umění v Brně Univerzita Palackého v Olomouci Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 315 následovaná Vysokou školou zdravotnickou, o.p.s. (31,5 tis. Kč/student a 436,6 tis. Kč/akademický pracovník). V obou ukazatelích byla ze 5 úspěšných soukromých vysokých škol nejhorší Vysoká škola podnikání, a.s. (8,4 tis. Kč/student a 93,3 tis. Kč/akademický pracovník). Pokud bychom se zaměřili na regionální úroveň, tj. na množství prostředků, které směřovaly do vysokých škol v jednotlivých krajích ČR, pak jako „nejúspěšnější“ kraj vystupuje jednoznačně kraj Jihomoravský s více než 2,6 mld. Kč s odstupem následovaný Olomouckým krajem (1,7 mld. Kč). Tato pozice Jihomoravského kraje je ovlivněna zejména tím, že krajské město Brno je naším druhým nejvýznamnějším tradičním vzdělávacím centrem. Graf 5: Finanční podpora dle krajů v % celkové podpory Zdroj: vlastní graf podle dat Monit7+ Lze tedy konstatovat, že více než 35 % podpory putovalo do Jihomoravského kraje. Tento kraj spolu s Olomouckým krajem získaly dohromady 58 % veškerých finančních prostředků. Naopak nejméně podpory získal kraj Vysočina a Středočeský kraj, což je ovlivněno nízkým zastoupením vysokých škol v těchto krajích, v nichž chybí tradiční vzdělávací centra. V grafu chybí kraj Karlovarský, v němž je sice lokalizováno pracoviště Západočeské univerzity, ale nebylo možné z projektů stanovit, jaký podíl finančních prostředků byl čerpán právě na tomto pracovišti v Chebu, proto byly finanční prostředky započítány do kraje sídla této univerzity. Následující graf 6 porovnává postavení krajů ČR podle výše dotace na 1 studenta vysokých škol v kraji, které byly podpořeny v rámci oblasti podpory 2.2 – Vysokoškolské vzdělávání. Jihomoravský, 35.5 Olomoucký, 23.0 Moravskoslezsk ý, 10.7 Plzeňský, 5.8 Pardubický, 5.8 Královéhradeck ý, 5.0 Liberecký, 4.8 Zlínský , 3.0 Ústecký, 2.9 Jihočeský, 1.6 Středočeský, 1.5 Vysočina, 0.4 Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 316 Graf 6: Finanční podpora na 1 studenta podpořených vysokých škol v kraji Zdroj: vlastní graf podle dat Monit7+ Z grafu je patrné relativně dominantní postavení Olomouckého kraje, což je ovlivněno především úspěšností Univerzity Palackého. Druhou vysokou školou zapojenou do této oblasti podpory je soukromá Moravská vysoká škola Olomouc. Ostatní kraje se rozdělily v podstatě do 4 skupin. Podle výše dotace na studenta (nad 40 tis. Kč) tvoří trojici, po Olomouckém kraji nejúspěšnějších krajů, Liberecký, Středočeský a Pardubický kraj. Do další skupiny patří Jihomoravský, Královéhradecký a Plzeňský kraj s výší dotace, která se pohybuje mezi 25 až 32 tis. Kč. Moravskoslezský, Ústecký a Zlínský kraj dosáhly na dotace v rozmezí 17-20 tis. Kč. Poslední skupinu tvoří Kraj Vysočina a Jihočeský kraj, v nichž se dotace na 1 studenta všech podpořených vysokých škol v kraji pohybovala pod 10 tis. Kč. Závěrečné poznámky Cílem oblasti podpory 2.2 – Vysokoškolské vzdělávání bylo zkvalitnit studijní programy vysokých škol a zvýšit uplatnitelnost absolventů vysokých škol na trhu práce. Dotace směřovaly na inovace studijních programů, zejména bakalářského a doktorského studia, na spolupráci, partnerství a mobilitu, ale také na zvyšování odbornosti pedagogických pracovníků vysokých škol. Celková alokace činila 7,5 mld. Kč a byla rozdělena mezi vysoké školy prostřednictvím projektů předkládaných do celkem 5 výzev v období 2008-2011. Pokud se podíváme na úspěšnost vysokých škol v soutěži o finanční prostředky, pak z hlediska počtu podpořených projektů i celkových finančních prostředků byla nejúspěšnější Univerzita Palackého v Olomouci, následovaná Masarykovou univerzitou v Brně a s poměrně výrazným odstupem pak Vysokým učením technickým v Brně. Z veřejných vysokých škol získala nejmenší dotace Univerzita obrany a Vysoká škola ekonomická v Praze (Fakulta managementu v Jindřichově Hradci). Pokud porovnáme vysoké školy podle výše dotace na 1 studenta či na akademického pracovníka, pořadí úspěšných vysokých škol se změní. V přepočtu na 1 studenta dosáhly nejlepších výsledků Univerzita Palackého, Janáčkova akademie múzických umění a Veterinární a farmaceutická univerzita Brno. V přepočtu na 1 akademického pracovníka předstihla Univerzitu Palackého pouze Univerzita Hradec Králové. Trojici nejlepších podle tohoto ukazatele doplňuje Slezské univerzita v Opavě. Z obou srovnání vyplývá nejhorší postavení veřejné Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, státní Univerzity obrany a soukromé Vysoké škola podnikání, a.s. 0 10000 20000 30000 40000 50000 60000 70000 80000 Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 317 Z hlediska podpořených projektů lze konstatovat, že veřejné vysoké školy byly úspěšnější, z 21 soukromých škol, které předložily své projekty ve výzvách oblasti podpory 2.2, získalo finanční prostředky pouze pět vysokých škol, z nichž nejlépe si vedla, v celkovém objemu finančních prostředků i v přepočtu na studenta a akademického pracovníka, Vysoká škola obchodní a hotelová, s. r. o. V rámci podpory vysokoškolského vzdělávání bylo v České republice vynaloženo 7,5 mld. Kč pro celkem 26 vysokých škol a univerzit, které mají své sídlo nebo realizovaly své projekty v regionech cíle Konvergence. Zda a do jaké míry tyto prostředky přispěly ke zkvalitnění výuky na vysokých školách by se mělo projevit zejména v dlouhodobě lepším uplatnění jejich absolventů na trhu práce. Literatura [1] BARTOŇOVÁ, D., (2007). Vzestup úrovně vzdělání podle dat sčítání lidu 1961-2001 v České republice. Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 53, iss. 1. ISSN 0011-8265. [2] BARTOŇOVÁ, D., (2013). Úroveň vzdělání obyvatelstva ČR a její zjišťování aneb jak lze měřit úroveň vzdělání. Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 53, iss. 2. ISSN 0011-8265. [3] BILLING, D., (2004). International Comparisons and Trends in External Quality Assurance of Higher Education: Commonality or Diversity? Higher Education, Vol. 47, iss. 1, pp. 113-137. ISSN 1936-4709. [4] FIALOVÁ, L., (2011). The history of Educetion on the Territory of the Czech Republic. Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 3, iss. 4. ISSN 0011-8265. [5] FISCHER, J., (2013). K vybraným problémům statistického zachycení úrovně vzdělání a vzdělávání populace. Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 55, iss. 3. ISSN: 0011-8265. [6] FISCHER, J., MAZOUCH, P., (2010). Jaké je postavení studentů vysokých škol po dvaceti letech transformace vysokého školství? Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 52, iss. 4. ISSN 0011-8265. [7] HUDSON, CH., (2006). Regional Development Partnerships in Sweden: A Way for Higher Education Institutions to Develop Their Role in the Processes of Regional Governance? Higher Education, Vol. 51, iss. 3, pp. 387-410. ISSN 1936-4709. [8] HULÍK, V., (2010). Vývoj vzdělávací soustavy po roce 1989 a jeho dopady na vzdělanostní strukturu obyvatelstva. Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 52, iss. 4. ISSN 0011-8265. [9] KLEŇHOVÁ, M., (2010). Terciární vzdělávání ve 20leté retrospektivě, Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 52, iss. 4. ISSN 0011-8265. [10] KLEŇHOVÁ, M., (2013). Odpovídá úroveň znalostí a dovedností dosaženému vzdělání a jak je možné znalosti a dovednosti měřit? Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 55, iss. 3. ISS: 0011- 8265. [11]KONDAKCI, Y., VAN DEN BROECK, H., (2009). Institutional Imperatives versus Emergent Dynamics: A Case Study on Continuous Change in Higher Education. Higher Education, Vol. 58, Iss. 4 (Oct., 2009), pp. 439-464. DOI 10.1007/s10734-009-9204-2. [12] KOTÝNEK, J., (2013). Úroveň vzdělání obyvatelstva ČR a její zjišťování v širších souvislostech. Demografie, revue pro výzkum populačního vývoje, vol. 55, iss. 3. ISSN 0011-8265. [13] KOUŘILOVÁ, J., KREJČOVÁ, N., (2013). Vývoj vysokých škol v ČR po r. 1990. Případová studie Vysoké školy ekonomické v Praze. Regionální studia, vol. 7, iss. 2, iss. 39-47. ISSN 1803-1471. [14] KOUŘILOVÁ, J., VLČKOVÁ, V., (2010). Vývoj vysokého školství na území České a Slovenské republiky. Regionální studia, vol. 4, iss. 2, pp. 34-45. ISSN 1803-1471. [15] LUNDVALL, B. A., (2002). The University in the Learning Economy, DRUID Working Paper no 0206, ISBN 87-7873-122-4. [16]MŠMT., (2007). Prováděcí dokument Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Praha. Revidovaná verze, schválená Evropskou komisí dne 13. 6. 2013. [online]. [cit. 2013-12-12] Dostupné z: [18] MŠMT., (2009). Text výzvy 15. [online]. [cit. 2013-12-13]. Dostupné z: Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 318 [19] MŠMT., (2010). Text výzvy 18. [online]. [cit. 2013-12-13]. Dostupné z: [20] MŠMT, (2011a). Text výzvy 28. [online]. [cit. 2013-12-13]. Dostupné z: [21] MŠMT, (2011b). Text výzvy 29. [online]. [cit. 2013-12-13]. Dostupné z: [22]NEAVE G., (1979). Education and Regional Development: an Overview of a Growing controversy. European Journal of Education, Vol. 14, iss. 3. ISSN 0141-8211. DOI 10.2307/1503197 [23] OECD., (2005). Building Competitive Regions. Strategies and Governance. Report. OECD. ISBN 92-64- 00946-9. [24] PETERS, M.A., (2006). Higher Education, Development, and the Learning Economy. [online]. [cit. 2010- 2010-5-2]. Dostupné z: [25] WÆRAAS, A, SOLBAKK, M.N., (2009). Defining the Essence of a University. Lessons from Higher Education Branding.Higher Education, vol. 57, iss. 4 pp. 449-462.