Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 511 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-65 FINANCOVÁNÍ MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE V ČESKÉM KRUMLOVĚ FINANCING OF INTERMUNICIPAL COOPERATION IN CESKY KRUMLOV ING. JIŘÍ DUŠEK, PH.D. Katedra managementu a marketingu služeb Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s. Management and Marketing Services Department College of European and Regional Studies * Žižkova 4/6, 370 01 České Budějovice, Czech Republic E-mail: dusek@vsers.cz Anotace Příspěvek se zabývá aktuální tématikou meziobecní spolupráce v regionu Jihočeského kraje. Nynější pojetí regionální politiky jako činnosti, jejímž úkolem je přispívat ke snižování disparit mezi úrovněmi rozvoje jednotlivých regionů a zabezpečování jejich harmonického rozvoje, zdůrazňuje i vyžaduje nutnost spolupráce měst, obcí, mikroregionů a regionů při rozvoji daného prostoru. Hlavním cílem příspěvku je celková analýza problematiky meziobecní spolupráce v kontextu regionálního rozvoje a regionální politiky města Český Krumlov. Analyzováno je jak vlastní zapojení města Český Krumlov do meziobecní spolupráce, tak financování městem uskutečňovaných forem spolupráce. Klíčová slova Český Krumlov, meziobecní spolupráce, obec, regionální politika, regionální rozvoj, rozpočet obce Annotation The paper deals with current topic of the issue of intermunicipal cooperation in the South Bohemia Region. In the current concept of regional politics as an activity, the main purpose of which is to reduce disparities in development of individual regions and to ensure their harmonious development, emphasis is also laid on cooperation of towns, municipalities, microregions and regions in development of a given area. The primary aim of the paper is overall analysis of the issue of intermunicipal cooperation in the context of regional development and regional policy of the town of Český Krumlov. It is analyzed involvement of the town of Český Krumlov into intermunicipal cooperation and also funding of all forms used by the town. Key words budget of municipality, Český Krumlov, intermunicipal cooperation, municipality, regional development, regional policy JEL classification: R11 Úvod Menší obce a města se v současné době potýkají s problematikou získávání financí pro svůj rozvoj a udržování majetku, se kterým disponují. Alokace veřejných financí je proto každoroční otázkou pro všechny starosty a zastupitelstva obcí. Tomuto neutěšenému stavu příliš nenahrávají ani poměrně časté změny rozpočtového určení daní, kdy obce nemají dlouhodobě jistotu určité výše příjmů. Dále legislativní změny přenášejí na menší města a obce více pravomocí a povinností, avšak bez odpovídajícího finančního zabezpečení. Vzhledem k poměrně roztříštěné sídelní struktuře ČR tak mohou obce do budoucna stát před zásadním dilematem, zda budou fungovat samostatně či budou existenčně nuceny se slučovat a vytvářet větší celky. Pro obce se tak nabízí i otázka větší míry spolupráce či partnerství nejen v rámci ČR, ale i se zahraničními regiony, díky nimž by mohly získat Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 512 další finanční prostředky na svůj rozvoj. Už dnes je ale zajímavé analyzovat nejen míru zapojení jednotlivých municipalit do meziobecní spolupráce, ale i výši výdajů, které na ni směřují, protože to do značné míry vyjadřuje postoj obce k meziobecní spolupráci a priority jejího budoucího rozvoje. Při studiu spolupráci mezi obcemi však je třeba brát v úvahu různé variace jak v institucionálním kontextu, tak i při tvorbě politik místní správy ( Hulst, van Montfort, 2007). Každé místo má totiž své neopakovatelné kombinace určitých vlastností, které vytvářejí potenciály pro směřování rozvoje. Využitelnost těchto potenciálů je závislá na smysluplné aktivitě obyvatel, poloze místa a na velikosti kapitálu, který je k dispozici. Kombinace těchto vstupů do jisté míry předurčuje i optimální strategii chování obcí i celých regionů ve využívání svých dispozic. Rozvojové podmínky mají prostorové a velikostní souvislosti, najdeme však řadu obcí, které se i přes obtížné podmínky dokážou úspěšně rozvíjet. Úspěšný rozvoj je nejčastěji důsledkem vnitřní aktivizace (lidské zdroje) a komplexního přístupu k rozvoji. Nedostatek finančních prostředků bývá často spíše zástupným problémem pro zdůvodnění neaktivity (Binek, 2010). Na druhou stranu nelze pominout, že finanční nástroje jsou významnou skupinou nástrojů regionálního rozvoje, což uvádí a dále rozvíjí např. Klok, 1995 nebo Clark a Mountford, 2009, v České republice pak například Mates a Wokoun, 2006. Zapojení Českého Krumlova do meziobecní spolupráce Na základě výzkumu bylo v případě města Český Krumlov nalezeno celkem jedenáct různých forem meziobecní spolupráce, které město v roce 2013 využívá, což je proti minulému výzkum prováděnému v letech 2008-2009 značný nárůst (blíže viz Dušek, 2010). Jde jak o formy standardní, tak také o způsoby spolupráce zcela netradiční a v odborné literatuře nepopsané, jako jsou například spřátelená města, která se v Českém Krumlově vydělují samostatně v rámci spolupráce s obcemi jiných států. Vyjdeme-li z tradičního modelu členění meziobecní spolupráce dle Galvasové, 2007, lze rozčlenit spolupráci Českého Krumlova následovně: § Meziobecní spolupráce na regionální úrovni o Nadace Jihočeské cyklostezky, o Regionální svazek obcí Vltava. § Spolupráce obcí se subjekty v území o Svaz měst a obcí Jihočeského kraje, § Národní struktury spolupráce obcí o České dědictví UNESCO, o Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska, o Svaz měst a obcí České republiky, § Spolupráce s obcemi jiných států o Euroregion Šumava – Jihozápadní Čechy, o Organizace měst zapsaných na listinu UNESCO, o Partnerská města, o Společnost tří zemí, o Spřátelená města. Poznámka: Od roku 2009 se město již nezapojuje do spolupráce v rámci MAS, neboť v tomto roce byla zahájena likvidace MAS Českokrumlovsko. Financování meziobecní spolupráce v Českém Krumlově Při procesu spolupráce je nutné financovat běžné náklady společné činnosti i náklady společně realizovaných aktivit. Je nezbytné zformulovat finanční strategii partnerství, která musí řešit otázku nákladů vznikajících při realizaci partnerství, jejich úhradu a způsoby získávání finančních zdrojů. Náklady činnosti partnerství je možné hradit dvěma způsoby, a to úhradou z vlastních zdrojů členů partnerství ve formě jednorázových či pravidelných příspěvků (popř. ve formě naturálních vkladů), Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 513 nebo úhradou z jiných veřejných či soukromých zdrojů. Hlavním zdrojem příjmů většiny sdružení jsou však obvykle pravidelné členské příspěvky (Galvasová, 2007). Stejně je tomu i u většiny sdružení a organizací, ve kterých participuje město Český Krumlov. Jejich příjmy tvoří převážně pravidelné členské příspěvky s tím, že výše poplatku je vždy stanovena jejich nejvyšším orgánem. Tím je obvykle sněm či valné hromada a o jeho výši bývá rozhodováno nejčastěji každoročně. Samotná suma, kterou jednotliví členové odvádí do společného rozpočtu organizace, je kalkulována buďto pomocí smluveného vzorce s pevnou částkou a doplatkem dle počtu obyvatel, nebo jde jednoduše o předem pevně danou sumu. Příklady způsobu financování vybraných forem spolupráce: § Činnost pracovní skupiny Nadace Jihočeské cyklostezky je realizována na dobrovolném a bezplatném základě, vize financování vychází z připravované fundraisingové strategie, která se opírá o finanční prostředky z grantů a dotací, doplňovaných z příspěvků obcí, sponzorů a dalších subjektů. Základní nadační jmění je 500 000 Kč a je tvořeno příspěvky zřizovatelů. § Činnost různých regionálních svazků a spolků je realizována prostřednictvím každoročních členských příspěvků. Jejich výše je výsledkem jednání v tom kterém svazku či sdružení a je do jisté míry i projevem vzájemné solidarity, kdy větší municipalita přispívá více než malá. § Odlišně je financována spolupráce obcí formou partnerských měst, kdy se každoroční suma odvíjí podle plánovaných aktivit. Pořádá-li daný rok město společnou akci jako je „Setkání partnerských měst“, je v rozpočtu vyhrazena vyšší částka. U spřátelených měst (Pasov a Linec), kde není spolupráce žádným způsobem institucionalizovaná, probíhá financování ad hoc způsobem. § Metodu vzorce využívá Svaz měst a obcí ČR i Svaz měst a obcí Jihočeského kraje. V prvním případě je pevná část kalkulována dle typu obce (tj. jde-li o obec, městys, město či statutární město, popř. hl. město Prahu) v rozmezí od 2,2 tisíc Kč do 10 tisíc Kč a pohyblivá část je poté násobkem počtu obyvatel hodnotou 1,80 Kč. V druhém případě je pevná část stanovena na 4 tisíce Kč pro obec a 7,5 tisíc Kč pro sdružení obcí, kdy v případě sdružení se částka vztahuje na jeho prvních deset tisíc obyvatel a na každých dalších započatých deset tisíc se připočítává 5 tisíc Kč. Variabilní platba je následně kalkulována pomocí hodnoty 1,50 Kč na obyvatele. § Organizace České dědictví UNESCO je určitou výjimkou z pohledu financování. Významnou část příjmů svazku tvoří totiž kromě pravidelných členských příspěvků také dotace získávané nejčastěji z národních výdajových programů. Např. v letech 2010-2012 České dědictví UNESCO získalo na každoročních poplatcích svých členů 2 565 tisíc Kč a od Ministerstva kultury ČR za stejné období dotace v souhrnné výši 1 850 tisíc Kč. Tab. 1: Výdaje města Český Krumlov na aktivity v oblasti meziobecní spolupráce (v tis. Kč) Forma spolupráce 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 * Celkem Partnerská města 700 450 390 390 510 180 70 70 70 2830 České dědictví UNESCO 50 75 75 75 75 75 75 75 75 650 SMO ČR, SMOJK 50 56 56 56 56 56 56 56 56 498 Euregion Šumava 43 42 42 83 45 45 45 45 45 435 Organizace měst zapsaných na listinu UNESCO 28 28 29 25 30 30 30 30 30 260 Regionální svazek obcí Vltava 15 15 15 15 15 15 15 15 15 135 Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska 14 14 14 14 14 14 14 14 14 126 Společnost tří zemí - - - 15 15 15 15 15 15 90 Nadace Jihočeské cyklostezky 14 příspěvek nehrazen bez udání důvodu 14 Spřátelená města - - - - - - - - - 0 Celkem 914 680 621 673 760 430 320 320 320 5024 * odhad autora Zdroj: Vlastní průzkum, 2014. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 514 Při porovnání výdajů na meziobecní spolupráci je zřejmý vliv volebního cyklu komunálních voleb, neboť zde můžeme zaznamenat dvě skokové fáze snižování výdajů. Bezprostředně po volbách v roce 2006 (starosta Ing. Luboš Jedlička - ODS) a následně po dalších komunálních volbách 2010 (starosta Mgr. Dalibor Carda - ČSSD) zredukovalo vedení města výdaje na meziobecní spolupráci o desítky procent zejména v oblasti partnerských měst, kde došlo k poklesu mezi léty 2006 a 2014 o 90 %. Celkově se tak výdaje na meziobecní spolupráci pohybují v roce 2014 na úrovni 35 % roku 2006. U ostatních forem spolupráce se pohybují výdaje v letech 2006-2014 na přibližně konstantní úrovni. Nutno doplnit, že aktivity meziobecní spolupráce v rámci kooperace s 6 partnerskými městy (Itálie San Gimignano, Německo - Hauzenberg, Rakousko - Vöcklabruck, Slovinsko - Slovenj Gradec, USA - Miami Beach, Velká Británie - Llanwrtyd Wells) jsou další specifickou formou spolupráce, na kterou se město pokouší též aktivně získávat finance z jiných než svých zdrojů. Město tak získalo na související akce grant od Společnosti tří zemí ve výši 20 tisíc Kč v roce 2007 nebo z Dispozičního fondu OP Přeshraniční spolupráce ČR-Bavorsko dotaci přes 75 tisíc Kč v roce 2010. Mimoto lze ještě uvést sponzorství soukromých firem, které se obvykle zakládá na uzavřené smlouvě o reklamě a propagaci. Město daným firmám zajistí v rámci dotčené akce reklamu a za to mu firma přispěje na pokrytí části jejích nákladů. Tento způsob financování lze dohledat například u akce „Olympiáda partnerských měst“ z roku 2011, kdy byl projekt podpořen společnostmi Čevak, a. s. a Linde Pohony, s. r. o. Město se snaží podporovat kooperaci subjektů jednotlivých partnerských měst pomocí různých dotačních titulů, jmenovat lze např. Program podpory zahraniční spolupráce města Český Krumlov, který vznikl na základě opatření dokumentu „Strategického plánu rozvoje města Český Krumlov“. Program tak od doby svého fungování, tedy od roku 2009 do roku 2012 vyplatil žadatelům o podporu souhrnnou částku přesahující 309 tisíc Kč. Unikátním rozvojovým nástrojem Českého Krumlova, ojedinělým v ČR, je zvláštní fond Českokrumlovský rozvojový fond, jehož hlavním posláním je zajištění kvalitních oprav historicky cenných objektů ve městě Český Krumlov, s následným zajištěním optimálního funkčního a finančního využití, a to v souladu s cíli rozvoje města. Využíván je fond i v oblasti podpory meziobecní spolupráce Českého Krumlova. Českokrumlovský rozvojový fond byl založen v roce 1991 jako obchodní společnost ve stoprocentním vlastnictví města Český Krumlov, které na počátku do jejího majetku bezúplatně vložilo zhruba pět desítek vybraných nemovitostí - domů, budov a pozemků v historickém centru města. Smyslem založení společnosti bylo prostřednictvím samostatného podnikatelského subjektu města realizovat zejména tyto úkoly a cíle (Českokrumlovský rozvojový fond, 2014): § Zajistit kvalitní opravu historicky cenných objektů při zachování jejich kulturně-historické hodnoty. § Nalézt a zajistit jejich optimální funkční a ekonomické využití v souladu s cíli rozvoje města. § Podílet se na podpoře, organizaci a koordinaci rozvoje cestovního ruchu ve městě a jeho okolí. § Přitáhnout do města a regionu kvalitní domácí a zahraniční investory. Závěr Současné modely dobrovolného sdružování obecních prostředků se jeví jako bezperspektivní nejen proto, že menší sídla disponují nízkou rozpočtovou kapacitou, ale také z důvodu, že jejich radnice neoplývají zřetelnější ochotou postupovat významnější příspěvky do společné pokladny. To většinou má za následek, že různé svazky a sdružení vytvořené za účelem rozvoje mikroregionů hospodaří jen s nepatrnými částkami v řádech statisíců. Hlavním motivátorem integrace obcí však stále zůstává perspektiva rychlého získání finančních prostředků z unijních fondů. Sdílení části daňových prostředků prostřednictvím rozpočtového určení daní by přispělo k posílení efektivního řešení problémů malých obcí se zvýšením účinnosti fungování místních samospráv. Dále k podpoření zájmu místních samospráv o potřeby a projekty mikroregionů a v neposlední řadě k vyřešení neudržitelné poptávky místních akčních skupin po dalších zdrojích (Balek, 2012). Meziobecní spolupráce města Český Krumlov se uskutečňuje především skrze spolupráci smluvní a institucionalizovanou. Ad hoc spolupráce je v případě města věcí spíše výjimečnou např. v oblasti Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 515 spřátelených měst. I když „Strategický plán rozvoje města Český Krumlov“ upravuje částečně i strategii města v oblasti spolupráce obcí, nelze jednoznačně říci, že by skutečná politika Českého Krumlova tuto vizi zcela naplňovala. Samozřejmě určité dílčí cíle a obecné směřování jsou s dokumentem v souladu. To se týká například spolupráce s historickými městy (např. i těmi zapsanými na Seznamu světového dědictví UNESCO) či vzniku grantového nástroje na podporu zahraniční spolupráce v podobě tzv. „Programu podpory zahraniční spolupráce města Český Krumlov“, ovšem další v dokumentu uvedená opatření zůstávají stále nenaplněná. Zde jde přednostně o proklamovanou optimalizaci členství města v jednotlivých sdruženích a využití možností, které z členství vyplývají. Na druhé straně však je nutné objektivně konstatovat, že i když nedošlo v posledních letech k optimalizaci kvantitativní, tak k finanční bezesporu ano, což dokládá razantní pokles výdajů města na oblast meziobecní spolupráce, zejména v oblasti partnerských měst. Na základě provedeného výzkumu lze jen konstatovat značné rozdíly z hlediska komparace výdajů na meziobecní spolupráci a skutečnými přínosy této spolupráce. § V případě partnerských měst je hlavní přínos v podobě výměny zkušeností, informací, propagaci v oblasti cestovního ruchu, z pohledu autora je však velmi diskutabilní výběr jednotlivých partnerských měst, jako je např. americké Miami Beach apod. Naštěstí se město nezapojilo do dalších exotických nabídek (Čína, Izrael), které se v poslední době v jihočeském regionu objevují. Sporný přínos této formy spolupráce se tak v posledních letech projevuje razantním snižování finančních prostředků o téměř 90 % od roku 2006, intenzita spolupráce s jednotlivými partnerskými městy se tak posouvá spíše do deklaratorní roviny. § Významný výdaj meziobecní spolupráce je zapojení do organizací sdružujících národní i mezinárodní municipality zapsané v UNESCO – ať již v rámci Českého dědictví UNESCO nebo Organizaci měst zapsaných na listinu UNESCO. Výdaje v tomto případě dosahují celkové roční výše 105 tis. Kč, což je sice poměrně vysoká částka, ale vzhledem k významu UNESCA se jedná o životně důležitý výdaj směřující k podpoře města a vysoké prestiži. § Třetím nejvyšším výdajem jsou platby za členství ve Svazu měst a obcí Jihočeského kraje a Svazu měst a obcí České republiky v celkové roční výši na úrovni 56 tis. Kč, jejichž význam primárně spočívá ve společném hájení zájmů a práv jednotlivých členů, ostatní přínosy těchto forem spolupráce jsou ve vztahu k Českému Krumlovu zanedbatelné. § Obdobnou výši výdajů jako v předchozím případě lze najít i u příspěvku v rámci Euroregionu Šumava, který oproti předcházejícím formám spolupráce vyvíjí celou řadu aktivit, jejich zacílení však není primárně na město Český Krumlov. § U ostatních forem spolupráce se výše finančních příspěvků pohybuje na úrovni 0-15 tis. Kč, v těchto případech by mělo město zvážit další zapojení do těchto forem spolupráce, které sice nejsou finančně nákladné, jejich praktický ani teoretický význam je však jen obtížné nalézt, není v nich proto třeba dále pokračovat. Z hlediska budoucího rozvoje meziobecní spolupráce by se mělo město Český Krumlov zaměřit nejen na zoptimalizování současných forem meziobecní spolupráce, ale využít i potenciál dvou nejvýznamnějších forem spolupráce – mikroregionů a místních akčních skupin. Zatímco mikroregionální spolupráci nevyužívá Krumlov v rámci Regionálního svazku obcí Vltava dostatečně, tak místní akční skupina a metoda LEADER na Českokrumlovsku v minulosti zcela selhaly a tato oblast je tak jedním z mála „bílých míst“ Jihočeského kraje. Budoucí směřování Krumlova v této oblasti bezesporu ovlivní komunální volby 2014 a personální změny z nich vyplývající. Porovnáme-li závěrem oblast financování meziobecní spolupráce, lze konstatovat, že struktura výdajů je v Českém Krumlově podobná ostatním městům srovnatelné velikosti, kdy např. v Příbrami je též finančně nejnáročnější spolupráce s partnerskými městy, kdy se roční výdaje pohybují na úrovni cca 600 000 Kč, členství ve Svazu měst a obcí ČR město Příbram přijde ročně na cca 70 000 Kč. Výdaje v oblasti mikroregionální spolupráce jsou pak řádově okolo 10 000 Kč ročně, což je vzhledem k rozpočtu města zanedbatelná částka. Při velikosti ročního rozpočtu Českého Krumlova na úrovni 308 mil. Kč je výše výdajů v oblasti meziobecní spolupráce minimální (pouhých 0,1 %), z čehož ale vyplývají i poměrně nízké přínosy této spolupráce. Je škoda, že Český Krumlov není aktivním iniciátorem rozvoje meziobecní spolupráce ve svém regionu, jako je tomu například u jiných jihočeských měst (České Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 516 Velenice, Jindřichův Hradec, Prachatice, Strakonice, Třeboň, atd.), která rozvojem meziobecní spolupráce podporují nejen rozvoj celého regionu, ale i rozvoj svůj. Literatura [1] BALEK, J., (2012). Nové RUD a mikroregionální integrace malých obcí. Moderní obec, iss. 2, pp. 11. ISSN 1211-0507. [2] BINEK, J., et al., (2010). Rozvojové možnosti obcí. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. ISBN 978- 80-87147-29-0. [3] CLARK, G., MOUNTFORD, D., (2007). Investment Strategies and Financial Tools for Local Development. OECD Publishing. ISBN 978-92-6403-985-8. [4] Českokrumlovský rozvojový fond. Vznik a poslání společnosti., (2014). [online]. [cit. 2014-4-11]. Dostupné z WWW: . [5] DUŠEK, J., (2010). Faktory regionálního růstu a rozvoje (se zaměřením na spolupráci měst a obcí v Jihočeském kraji). České Budějovice : Vysoká škola evropských a regionálních studií. ISBN 978-80- 86708-94-2. [6] GALVASOVÁ, I., et al., (2007). Spolupráce obcí jako faktor rozvoje. Brno : Georgetown. ISBN 80-251- 20-9. [7] HULST, R., van MONTFORT, A., (2007). Inter-Municipal Cooperation in Europe. Dordrecht : Springer. ISBN 978-1-4020-5378-8. [8] KLOK, P. J., (1995). A Classification of Instruments for Environmental Policy. In Environmental Policy in Search of New Instruments. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, pp. 21-36. ISBN 978-07-9232-949- 7. [9] MATES, P., WOKOUN, R., (2006). Management regionální politiky a reforma veřejné správy. Praha : Linde Praha. ISBN 80-7201-608-3. Příspěvek byl zpracován v rámci interního grantu IGA VŠERS 1/2014.