Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 796 DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6840-2014-103 TOURISM DESTINATION GOVERNANCE V KONTEXTU TEORETICKÝCH POZNATKŮ TOURISM DESTINATION GOVERNANCE IN THE THEORETICAL CONTEXT ING. ANDREA HOLEŠINSKÁ, PH.D. BC. MARKÉTA NOVOTNÁ Katedra regionální ekonomie a správy Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita Depart. of Regional Economics and Administration Faculty of Economics and Administration Masaryk University * Lipová 41 a, 602 00 Brno, Czech Republic E-mail: holesinska@econ.muni.cz Anotace Problematika tourism destination governance (vládnutí turistické destinaci) je v zahraničí aktuálním tématem a stává se předmětem řady výzkumů. Koncept tourism destination governance v zásadě rozšiřuje teorii destinačního managementu (Bieger, 1996; Bratl a Schmidt, 1998; Ritchie a Crouch, 2003, Holešinská, 2012), jehož podstatou je spolupráce a vztahy (vazby) mezi aktéry cestovního ruchu, které jsou zkoumány pomocí teorií interorganizačních sítí (Alter a Hage, 1993). Teorie sítí však nejsou schopny detailně zachytit povahu a zdroje vzájemných interakcí, a proto se středem zájmu stává koncept destination governance využívající teorie corporate governance (Beritelli, Bieger a Laesser, 2007; Nordin a Svensson, 2007; Baggio, Scott a Cooper, 2010; Pechlaner, Volgger a Herntrei, 2012). Příspěvek předkládá především zahraniční teoretické poznatky a přístupy k problematice tourism destination governance a shrnuje metody používané touto teorií. Koncept tourism destination governance je současné dán do kontextu s institucionálními směry teorie regionálního rozvoje. Klíčová slova tourism destination governance; corporate governance; cestovní ruch; destinační management Annotation The issue of tourism destination governance is a current topic abroad and becomes the subject of many studies. Essentially, the concept of tourism destination governance extends the theory of destination management (Bieger, 1996; Bratl and Schmidt, 1998; Ritchie and Crouch, 2003; Holešinská, 2012), which is based on cooperation and relationships between stakeholders, which are examined by the theory of inter-organisational cooperation (Alter and Hage, 1993). The network theory is not able to capture in detail the nature and source of interaction, and therefore the focal point is the concept of destination governance that applied the corporate governance theory (Beritelli, Bieger and Laesser, 2007; Nordin and Svensson, 2007; Baggio, Scott and Cooper, 2010; Pechlaner, Volgger and Herntrei, 2012). The paper reviews foreign theoretical knowledge and approaches to tourism destination governance and summarizes the utilized methods. Moreover, the concept of tourism destination governance is presented in the context of the institutional line of regional development theory. Key words tourism destination governance; corporate governance; tourism; destination management JEL classification: L83, G34 Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 797 Úvod Destinační management je v 90. letech 20. století považován za vyspělou formu řízení destinace (Bieger, 1996), neboť aplikuje principy (Holešinská, 2012), které posilují spolupráci aktérů cestovního ruchu v destinaci a napomáhají tak růstu konkurenceschopnosti. Vznikají tak komunitní struktury (Beritelli, Bieger a Laesser, 2007; Bieger, Laesser, Beritelli, 2011) na základě tradice a historie s decentralizovaným vlastnictvím. Z výzkumného hlediska je předmětem zájmu spolupráce a její sítě, které jsou zkoumány pomocí teorií meziorganizační spolupráce (Alter a Hage, 1993; Palmer a Bejou, 1995). Nejčastěji jsou v tomto kontextu citovány teorie závislosti na zdrojích1 , teorie vztahové (sociální) změny2 , teorie racionální volby a teorie transakčních nákladů. Díky sílícímu tlaku na konkurenceschopnost dochází v destinacích k procesům konsolidace, což si vyžaduje i změny v organizační struktuře destinace – klíčová je role strategie. V turisticky vyspělých destinacích (švýcarské Alpy) se proto orientují na podnikový typ struktury, který se vyznačuje vysokou integrací a centrálním „řízením“ destinace jednou společností, viz DMO 3. generace (Bieger, Laesser, Beritelli, 2011). Takto podnikově řízené struktury si vyžadují komplexnější přístupy zkoumaní vnitřních vazeb spolupráce/sítě, a proto se do popředí dostávají teorie coprorate governance, které povětšinou vycházejí z teorie vlastnických práv, teorie zastoupení3 , teorie transakčních nákladů a teorie sítí (Beritelli, Bieger a Laesser, 2007). Metodika Článek má charakter přehledové statě, pro jejíž zpracování byl použit normativní přístup. Samotný výzkum, resp. detailní rešerše odborné literatury k dané problematice, vychází ze základních metod analýzy, syntéza, dedukce-indukce, kompilace a dalších. Výsledky výzkumu Výzkum v oblasti destinačního managementu (Bieger, 1996; Bratl a Schmidt, 1998; Ritchie a Crouch, 2003, Holešinská, 2012; Derco, 2012) se orientuje na spolupráci mezi aktéry cestovního ruchu a potažmo vytváření sítí v destinaci. Díky dynamickému a procesně orientovanému přístupu k destinačnímu managementu, který se vyznačuje strategickým řízením a silnými vazbami mezi kooperujícími subjekty, se začínají aplikovat ve výzkumech těchto jevů principy corporate governance4 . V kontextu destinací se pak objevuje pojem (tourism) destination governance (Beritelli, Bieger a Laesser, 2007; Bieger, Laesser, Beritelli, 2011), který klade větší důraz na práva a zájmy aktérů cestovního ruchu a zkoumá zdroje vzájemných interakcí. Zahrnut je proces rozvoje neformálních vztahů, znalostí a důvěry utvářející dynamický rozměr nepostradatelný pro analýzu utváření daných sítí. Corporate governance Beritelli, Bieger a Laesser (2007) využívají teorii corporate governance, s jejíž pomocí se snaží vysvětlit vznik a vývoj řídících struktur v destinaci. Aplikace konceptu na turistické destinace spočívá ve stanovení a vypracování pravidel a postupů pro politiku, stejně jako pro obchodní strategie. Dále autoři představují vliv na chování jednotlivců a distribuci s využitím teorie vlastnických práv a teorie zastupitelství, která předpokládá v důsledku asymetrických informací oportunistické chování manažerů. Těmto dvěma teoriím přikládají autoři význam především z hlediska pochopení vztahů 1 Ressource dependency theory 2 Relations (social) exchange theory 3 Agency theory 4 Corporate governance se zabývá strukturami a systémy řízení, v rámci kterých jsou manažeři odpovědni, těm kteří mají oprávněný podíl/zájem v organizaci. O corporate governance se hovoří z důvodů oddělení vlastníků a manažerského řízení organizace; z důvodů četných skandálům v 90. letech minulého století; a důvodu zvýšení odpovědnosti za zájmy široké masy aktérů. (Johnson, Scholes, Whittington, 2008) Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 798 mezi zúčastněnými stranami, tedy mezi místním obyvatelstvem a jednotlivci nebo firmami, neboť vysvětlují potřebu společnosti kontrolovat a sledovat činnosti jednotlivých firem a podnikatelů, kteří usilují o své ekonomické zájmy hojným využíváním přírodních a kulturních zdrojů destinace, které jsou vnímány jako veřejný majetek. Kromě těchto dvou výše zmíněných teorií se Beritelli, Bieger a Laesser (2007) zaměřují také na teorii transakčních nákladů, která je často používána k vysvětlení různých institucionálních uspořádání, ve kterých se transakce odehrávají, a teorii sítí. Autoři dochází k závěru, že corporate governance výrazně pomáhá při vytváření vzorců pro koncept destination governance, viz Obr. 1. Obr. 1: Přehled teorií corporate governance a jejich perspektivy Zdroj: Beritelli, Bieger a Laesser (2007:97) Využití prvků corporate governance v oblasti cestovního ruchu zkoumá i Pechlaner, Raich a Kofink (2011). Za účelem dalšího rozvoje a profesionalizace organizací cestovního ruchu považují za nezbytné přijetí prvků tohoto konceptu, protože organizacím nabízí řadu nástrojů, které lze využít za účelem řízení, kontrolování a monitorování, a umožňuje implementaci definovaných struktur a norem. Úspěch implementace závisí podle autorů především na specifických vlastnostech organizace, které spočívají v přístupu, struktuře organizace, dovednostech managementu a zaměstnanců, stejně jako v jejich schopnostech spolupráce a souhry. Teorie sítí Dle Pechlanera, Volggera a Herntreie (2012) se koncept destination governance zakládá na sítích a představuje formu sebeorganizování destinace cestovního ruchu, založené na spolupráci různých zapojených aktérů a formované institucionálními souvislostmi a pravidly organizace. Je zaměřen na vztahy, sítě a partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem. V jejich podání se destinační management nachází na rozhraní mezi destination governance a corporate governance, viz Obr. 2. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 799 Obr. 2: Model destinace v pojetí destination governance Zdroj: Pechlaner, Volgger, Herntrei (2012:165) Nordin a Svensson (2007) poukazují na spojitost mezi strukturou vládnutí (governance) a rozvojem destinace, respektive procesy a výkonem. Jejich výsledky jen potvrzují předchozí zjištění, viz Beritelli, Bieger a Laesser (2007), že vztahy mezi soukromým a veřejným sektorem jsou založeny na důvěře, neformální struktuře a strategickém konsenzu a mají pozitivní dopad na úroveň růstu destinace. Baggio, Scott a Cooper (2010) vymezují a analyzují vztahy v rámci destinace a pro charakterizaci interakce zúčastněných stran využívají vlastnosti sítí, které jsou důležité pro pochopení principů destination governance a představují možnosti jejich zkvalitnění. Beaumont a Dredge (2010) na základě síťových přístupů ověřují vliv různých sítí na komunikaci mezi aktéry, důvěru, legitimitu a transfer znalostí. Středem pozornosti jsou lokální struktury. Sociální teorie Bramwell (2011), zabývající se vlivem státu na cestovní ruch, uvádí, že výzkumy v oblasti destination governance by měly více využívat sociálních teorií. Tento přístup může podle Bramwella (2011) nabídnout lepší pohled na okolnosti státních intervencí, které ovlivňují cestovní ruch a udržitelnost v destinacích. Bramwell a Lane (2011) poukazují na to, že koncept sociálních teorií může poskytnout užitečný náhled do problematiky cestovního ruchu a jeho udržitelnosti. Vymezují dva přístupy, které lze při vedení výzkumů v dané oblasti využít. První přístup zvažuje procesy a druhý bere v úvahu konkrétní role a činnosti veřejného sektoru. Institucionální směry teorie regionálního rozvoje U konceptu tourism destination governance je možné sledovat paralely s institucionální ekonomií, která je hojně využívána při objasňování rozdílů v hospodářském růstu, při analýze motivů chování ekonomických aktérů nebo rolí politické moci a zájmových skupin ve fungování ekonomiky (Blažek a Uhlíř, 2011:60). Dle Voigta (2008:29) odpovídá institucionální ekonomie na otázky, jak působí instituce na růst a rozvoj. Na mikroekonomické úrovni zkoumá podle Voigta (2008:29) vliv institucí na to, jak soukromí aktéři uspořádávají opakované transakce, jak ovlivňují směnu statků mezi soukromými aktéry a jak ovlivňují motivace ke kolektivnímu jednání. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 800 V kontextu institucionálních směrů teorie regionálního rozvoje se setkáváme s vysvětlením příčin regionálních rozdílů za použití metodického aparátu institucionální ekonomie, ekonomické sociologie a kulturní teorie. V těchto směrech je kladen důraz na význam inovací a znalostí pro vznik a udržení konkurenční výhody. Stejně tak se zde setkáváme se snahou zformulovat normativní doporučení pro zlepšení konkurenceschopnosti regionů (Blažek a Uhlíř, 2011:175). Z perspektivy institucionální ekonomie nahlíží na oblast destination governance např. Zhang (2011). Upozorňuje, že studií, které by aplikovaly institucionální přístup na analýzu tourism destination governance, je velmi málo, proto nebyl také dosud rozvinut žádný teoretický rámec. Zhang (2011) v kontextu institucionální ekonomie zkoumá tourism destination governance ze dvou hledisek. V tom prvním definuje různé formy a následně pozoruje jejich dopad a výkon v daném institucionálním prostředí. Ve druhém sleduje vznik a vývoj modelu z pohledu historického. Spíše než konkrétní výsledky přináší výzkumné otázky, které by mohly být zodpovězeny dalšími výzkumníky. Pro tyto případy doporučuje využití kvalitativních případově orientovaných studií. Další postupy by měly určit rozměry vládnutí a stanovit měřítka (benchmarks) pro měření výkonnosti. Prostřednictvím rozhovorů a dotazníků navrhuje identifikovat různé formy struktury vládnutí destinaci, s následným hodnocením jejich výkonu, a analyzovat dopady. Jednotlivé interakce v rámci cestovního ruchu zkoumá v kontextu institucionální ekonomie i Halkier (2013) a Beaumont a Dredge (2010), kteří zjistili, že efektivita vládnutí v destinaci při dosahování cílů zainteresovaných stran závisí na účinnosti institucionálních struktur a procesů, dostupnosti zdrojů a kvalifikačních předpokladech. Autoři považují institucionální struktury za rámec utvářející organizaci a tvarující autonomii, vnitřní soudržnost a organizační disciplínu. Metody používané v rámci tourism destination governance Z výše citovaných výzkumných studií je zřejmé, že k objasnění poznatků o tourism destination governance se využívá kvalitativních výzkumných metod v podobě případových studií, kdy jsou nejčastěji aplikovány (řízené/polostrukturované) rozhovory s respondenty. Tab. 1: Přehled metod Autoři Metoda Beritelli, Leasser, Bieger (2007) Případová studie Analýza interních materiálů Řízené rozhovory Pechlaner, Raich, Kofink (2011) Případová studie Dotazníkové šetření Pechlaner, Volgger, Herntrei (2012) Případová studie Polostruktruované rozhovory Nordin, Svensson (2007) Případová studie Polostrukturované rozhovory Baggio, Scott, Cooper (2010) Simulační model Síťová analýza Beaumont, Dredge (2010) Explorativní případová studie Analýza interních materiálů Polostrukturované rozhovory Zdroj: vlastní zpracování Závěr Z rešerše literatury vyplývá, že úspěch implementace konceptu tourism detination governance závisí na organizaci, její struktuře, dovednostech a schopnostech managementu a zaměstnanců, stejně jako na spolupráci a souhře mezi aktéry. Jelikož se koncept zakládá na sítích, které ovlivňují komunikaci, legitimitu a transfer znalostí, je nutné při procesu implementace rozvíjet také neformální vztahy a důvěru. Vztahy mezi soukromým a veřejným sektorem, budované právě na důvěře, neformální struktuře a strategickém konsenzu, mají pozitivní dopad na úroveň rozvoje destinace. Posilování prvků spolupráce a integrace mezi vládními organizacemi zapojenými do cestovního ruchu a mezi vládou a soukromým sektorem by mělo představovat pro tvůrce politiky a manažery hlavní zájem. Efektivita tourism destination governance a dosahování cílů závisí také na účinnosti institucionálních struktur a procesů, dostupnosti zdrojů a kvalifikačních předpokladech. Sborník příspěvků XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách Hustopeče 18.–20. 6. 2014 801 Pro hlubší rozbor uvedených poznatků se nabízí tyto možné výzkumné otázky: § Jak struktura vládnutí a formy institucionálního uspořádání vzájemných interakcí ovlivňují výkon destinace, resp. její rozvoj? § Do jaké míry ovlivňují odlišné zájmy aktérů, kteří sledují určité výhody, vládnutí v destinaci? § V jakém rozsahu může mít akceptace organizace cestovního ruchu ostatními aktéry cestovního ruchu vliv na vládnutí v destinaci? Literatura [1] ALTER, C., HAGE, J., (1993). Organizations Working Together. Newbury Park/London/New Delhi: Sage Publications. ISBN 0803948271. [2] BAGGIO, R., SCOTT, N., COOPER, CH., (2010). Improving tourism destination governance: a complexity science approach. Tourism Review, vol. 65, iss. 4, pp. 51–60. DOI 10.1108/16605371011093863. [3] BEAUMONT, N., DREDGE, D., (2010). Local tourism governance: a comparison of three network approaches. Journal of Sustainable Tourism, vol. 18, iss. 1, pp. 7-28. DOI 10.1080/09669580903215139. [4] BERITELLI, P., BIEGER, T., LAESSER, CH., (2007). Destination Governance: Using Corporate Governance Theories as a Foundation for Effective Destination Management. Journal of Travel Research, vol. 46, pp. 96–107. DOI 10.1177/0047287507302385. [5] BIEGER, T., (1996). Management von Destinationen und Tourismusorganisationen. München: Oldenburg Verlag. [6] BIEGER, T., LAESSER, CH, BERITELLI, P., (2011). Destinationsstrukturen der 3. Generation – Der Anschluss zum Markt. St. Gallen: Universität St. Gallen. p. 34. [7] BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D., (2011). Teorie regionálního rozvoje. Nástin, kritika, implikace. Praha: Karolinum, Univerzita Karlova v Praze. ISBN 978-80-246-1974-3. [8] BRAMWELL, B., (2011). Governance, the state and sustainable tourism: a political economy approach. Journal of Sustainable Tourism, vol. 19, iss. 4–5, pp. 459–477. DOI 10.1080/09669582.2011.576765. [9] BRAMWELL, B., LANE, B., (2011). Critical research on the governance of tourism and sustainability. Journal of Sustainable Tourism, vol. 19, iss. 4–5, pp. 411–421. DOI 10.1080/09669582.2011.580586. [10] BRATL, H., SCHMIDT, F., (1998). Destination Management. Wien: Wirtschaftsministerium, ÖARRegionalberatung, GmbH. [11] DERCO, J., (2013). Destination Governance in the Czech Republic, Slovakia and Poland. Tourism Planning and Development, vol. 10, iss. 3, pp. 354–364. [12] HALKIER, H., (2013). Innovation and Destination Governance in Denmark: Tourism, Policy Networks and Spatial Development. European Planning Studies, pp. 1-12. DOI 10.1080/09654313.2013.784609. [13] HOLEŠINSKÁ, A., (2012). Destinační management jako nástroj regionální politiky cestovního ruchu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021058477. [14] JOHNSON, G., SCHOLES, K., WHITTINGTON, R., (2008). Exploring corporate strategy. Text & cases. Harlow: Pearson Education Limited. [15] LAWS, E., RICHINS, H., AGRUSA, J., (2011). Tourist destination governance: Practice, theory and issues. CABI Publishing. [16] NORDIN, S., SVENSSON, B., (2007). Innovative destination governance: The Swedish ski resort of Åre. Entrepreneurship and Innovation, vol. 8, iss. 1, pp. 53–66. [17] PALMER, A., BEJOU, D., (1995). Tourism destination marketing alliances. Annals of Tourism Research, vol. 22, iss. 3, pp. 616-629. DOI 10.1016/0160-7383(95)00010-4. [18] PECHLANER, H., RAICH, F., KOFINK, L., (2011). Elements of corporate governance in tourism organization. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, vol. 6, iss. 3, pp. 57-76. [19] PECHLANER, H., VOLGGER, M., HERNTREI, M., (2012). Destination management organizations as interface between destination governance and corporate governance. Anatolia – An International Journal of Tourism and Hospitality Research, vol. 23, iss. 2, pp. 151–168. [20] RITCHIE, J. B, CROUCH, G. I., (2003). The competitive destination: a sustainable tourism perspective. Wallingford: CABI publishing. ISBN 0851996647. [21] VOIGT, S., (2008). Institucionální ekonomie. Praha: Alfa nakladatelství. ISBN 978-80-87197-13-4. [22] ZHANG, H., (2011). Studies on Tourism Destination Governance from the Perspective of Institutional Economics: Retrospect and Prospect. In 3rd International Conference on Information and Financial Engineering. Vol. 12. Singapore: IACSIT Press. Příspěvek byl zpracován v rámci grantu MUNI/A/0853/2013 „Tourism destination governance v kontextu institucionálních směrů teorie regionálního rozvoje“.