Nové trendy online marketingové komunikace jako prostředek pro zvyšování atraktivity obcí v Moravskoslezském kraji Ing. Martin Klepek klepek@opf.slu.cz Volba tématu • Množství lidí, kteří jsou součástí internetové populace neustále roste. • S tím také množství lidí, kteří jsou aktivní na sociálních sítích. • Rozvíjí se marketingová komunikace na úrovni municipalit. • Spolupráce na společném projektu města a univerzity z iniciativy Cesta k městu v Karviné. Teoretická východiska • Marketing obce či místa je proces plánování a designování obce tak, aby uspokojovala potřeby svých zákazníků, také zvaných cílových segmentů. (Guo a Liu, 2006) • Marketing obce je v globálním pohledu nemožné uchopit, jelikož jej ovlivňují v každé zemi jiné národní a regionální politické systémy. (Petrea et al., 2010) Cíle výzkumu Zhodnotit využívání webových stránek a Facebooku v komunikaci obcí a na základě výzkumu současné situace na území Moravskoslezského kraje odkrýt možnosti budoucího vývoje pro další územně samosprávní celky. Metody • Kvantitativní výzkum • Monitoring sociální sítě a webových stránek • Využité statistické metody: – Frekvence – Korelace – Shluková analýza Výzkumné otázky • Jakým způsobem se obce prezentují na svých webových stránkách? • Existují profily jednotlivých obcí na sociální síti? • Jaké jsou počty „followerů“ a aktivně diskutujících? • Jaký obsah nejčastěji sdílí nejaktivnější obce? Charakteristika vzorku • N=229 • Systematický výběr – 2/3 základního souboru (300) • Seřazení seznamu dle geografické příslušnosti obce k správnímu obvodu obcí s rozšířenou působností. • Kontrola průměrného počtu obyvatel základního souboru a výběrového vzorku. Výsledky výzkumu Sledovaná skutečnost Ano (%) Ne (%) Existuje profil obce na Facebooku 15,3 84,7 Na webové stránce je propojení na profil na Facebooku 10,9 89,1 Web je členěn podle typu návštěvníka stránky 17 83 Obec nabízí na webu diskusní fórum 10,9 89,1 Na webu se zveřejňují aktuality a novinky z dění v obci 90 10 Na webu jsou uvedeny kontakty na pověřené osoby v obci 92,6 7,4 Výsledky výzkumu – shluková analýza 57,6 % 14,4 % 12,2 % 15,7 % 1.Shluk: Aktuality i kontakty, chybí profil na Facebooku. 2. Shluk: Aktuality, kontakty a uživatelsky členěný web. Chybí profil na Facebooku. 3. Shluk: 61% nevede aktuality, 49% neuvádí kontakty, chybí profil. 4. Shluk: Existuje profil na Facebooku (97%), uživatelsky členěný web (72%), kontakty (97%) Výsledky výzkumu Obec Počet obyvatel Počet fanoušků Poměr počtu obyvatel a fanoušků Počet příspěvků za měsíc březen Průměrný počet aktivních k počtu fanoušků Český Těšín 25782 808 3,1 % 30 21,5 % Karviná 64483 10704 16,6 % 39 10,3 % Nový Jičín 26076 5703 21,9 % 27 7,5 % Příbor 8697 316 3,6 % 23 6,9 % Hrádek 1814 309 17,0 % 7 4,6 % Závěr • Prezentace obcí na webových stránkách se různí. • Drtivá většina obcí nemá profil na sociální síti (84,7%). • Jedna obec má profil i na jiné sociální síti (Twitter). • Čím větší obec, tím více „followers“ (r=0,977) a tím více diskutujících (r=0,954). • Velikost obce neovlivňuje skutečnost, zda existuje profil obce na sociální síti Facebook (r=0,139). • Existují odlišné přístupy ke sdílení informací i mezi úspěšnými obcemi. Thank you for your attention