Vývoj velkoplošného maloobchodu Olomouce a výzkum nákupního chování David Fiedor, Geografický ústav PřF MU Brno Zdeněk Szczyrba, Katedra geografie PřF UP v Olomouci Úvod  Současný maloobchod: ◦ silně internacionalizované odvětví ◦ neustálé pronikání nadnárodních MO řetězců na zahraniční trhy (zásadní změny na těchto trzích)  Internacionalizace - zásadní transformace prostorové organizace maloobchodu. ◦ města plní v tomto procesu úlohu uzlů (Wilk, 2005).  Zásadní změna uspořádání MO funkcí ve městech. ◦ Postupně vlivem decentralizačních tendencí začalo docházet k oslabování obslužných funkcí městského centra.  Rozvoj velkoplošné MO sítě - rozsáhlé změny v nákupním. Podstatou změny je rychlý příklon spotřebitelů k novým prodejním formátům ◦ V ČR v současnosti cca ½ populace pravidelně nakupuje potraviny v hypermarketech (47 % v roce 2013, GfK Praha, 2013) Vývoj velkoplošného MO v Olomouci  V první fázi vývoje zaostávání za srovnatelně velkými českými městy ◦ 1998 – centrum města významná koncentrace MO (38 % jednotek, 35 % prodejních ploch) ◦ bauMax – 1. velkoplošná prodejna zahraničního MO řetězce ◦ Terno – 1. hypermarket  Od r. 1999/2000 dynamický rozvoj ve všech prodejních formátech (1. NC v roce 2002)  Oslabování MO v centru města (2002 - 25 % PP) Jednotka Rok Lokalita PP v m2 Prodejní formát bauMax 1996 vnitřní město 4 000 hobbymarket Terno** 1997 periférie 3 000 hypermarket OBI** 1999 periférie 7 000 hobbymarket Makro 1999 sousední obec (Velká Bystřice) 10 000 cash & carry market (hypermarket) Globus* 2000 periférie 15 000 hypermarket Kaufland 2001 vnitřní město 3 500 hypermarket OC Haná** 2002 periférie 11 500 nákupní centrum (Tesco) Olympia 2004 sousední obec (Velký Týnec) 30 000 nákupní centrum (HyperAlbert) Olomouc City* 2005 periférie 24 500 Nákupní centrum (Globus) Hornbach 2007 vnitřní město 10 000 hobbymarket Asko, GigaSport, Electro World ** 2005 periférie 16 000 nákupní park Galerie Moritz 2012 nákupní centrum 8 400 centrum města Galerie Šantovka 2013 nákupní centrum 46 000 vnitřní město Tab. 1: Rozvoj velkoplošných prodejen nad 3000 m2 na území Olomouce po roce 1989 Vysvětlivky: * - komplex nákupního centra Olomouc City ** - velkoplošné prodejny v lokalitě Horní lán Nákupní chování obyvatel Olomouce  Konec dubna 2013 - šetření nákupního chování obyvatel Olomouce (dotazník) ◦ Otázky zaměřeny na zjišťování nákupních zvyklostí a názorů respondentů na nákupní podmínky ve městě Olomouci. ◦ Dotazník orientován rovněž na otázky související s NC Galerie Šantovka (otevření 10/2013) ◦ Celkem 477 respondentů (sídliště 71 % všech respondentů – záměr) Obr. 1: Spokojenost s nákupními možnostmi v okolí svého bydliště v závislosti na oblasti bydliště 0% 20% 40% 60% 80% 100% Střed Sídliště jih Sídliště sever Sídliště západ Periférie Vilové čtvrti Hodolany 19% 14% 9% 18% 16% 22% 33% 27% 16% 30% 16% 24% 22% 19% 40% 39% 52% 51% 41% 39% 33% 14% 31% 9% 15% 19% 17% 14% velmi spokojen(a) spíše spokojen(a) spokojen(a) pouze v některých sortimentech velmi nespokojen(a) Obr. 2: Kde nakupujete potraviny, resp. nepotraviny? 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Potraviny Nepotraviny 69% 34% 19% 38% 11% 25% 1% 3% jinde v Olomouci (město) jinde v Olomouci (městská část) v centru Olomouce v místě bydliště a blízkém okolí Obr. 3: V jakém typu obchodu převážně nakupujete potraviny, resp. nepotraviny? 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Potraviny Nepotraviny 5% 8% 13% 21% 9% 2% 51% 20% 22% 43% 6% jinde hypermarket supermarket diskont menší prodejna se samoobsluhou prodejna s pultovým prodejem Frekvence nakupování Změna nabídky prodejen v centru výrazně k lepšímu spíše k lepšímu výrazně k horšímu spíše k horšímu nevím, neumím posoudit velmi často (několikrát týdně) 12 30 4 19 17 často (alespoň 1x týdně) 15 54 13 32 28 občasně (alespoň 1x měsíčně) 7 58 10 38 50 zřídkakdy (1x-2x do roka) 3 16 8 20 17 nikdy 1 3 4 6 12 Tab. 2: Názory respondentů na změnu nabídky prodejen v centru Olomouce za poslední roky v závislosti na frekvenci jejich nakupování Obr. 4: Jak se podle Vás změní nabídka prodejen v centru Olomouce, poté co se letos n a podzim otevře NC Šantovka? 27% 24% 8% 11% 30% výrazně ovlivní nabídku prodejen v centru města k horšímu dojde k méně významné obměně prodejen v centru města k horšímu výrazně ovlivní nabídku prodejen v centru města k lepšímu dojde k méně významné obměně prodejen v centru města k lepšímu k žádné významnější změně nedojde Obr. 5: Plány nakupovat napříště také v NC Šantovka dle věkových skupin 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 15-19 20-29 30-49 50-59 60 a více 56% 36% 24% 21% 10% 40% 36% 31% 22% 18% 6% 14% 14% 21% 2% 2% 3% 5% 5% 19% 27% 36% 26% 2% 3% 4% 21% nehodlám nakupovat zatím nevím rozhodně ne spíše ne spíše ano rozhodně ano Závěr Dílčí poznatky:  Respondenti jsou převážně spokojeni s nákupními možnostmi v místě svého bydliště;  Nejpopulárnějším typem obchodu je supermarket, nepotraviny daleko více respondenti pořizují v hypermarketech či v menších prodejnách v centru města; ◦ oblíbeným místem nakupování Globus nebo Tesco;  V centru Olomouce většina respondentů nakupuje alespoň 1x měsíčně či 1x týdně, měnící se nabídku prodejen v centru Olomouce v posledních letech považují za spíše zlepšující se (významná část ale změny nedovedla posoudit);  Galerie Šantovka spíše ovlivní negativně nabídku prodejen v centru Olomouce, tento názor podporuje rovněž výsledek modelování nákupního spádu – blíže viz Klapka et al. 2013;  Většina z respondentů plánuje napříště nakupovat v NC Šantovka, přičemž velký rozdíl v úmyslu nakupovat v Šantovce je tvořen věkem (k nakupování v Šantovce mají blíže lidé mladší).  Díky za pozornost.