Vybrané aspekty vztahu nabídky a poptávky v lokalizačních analýzách Selected aspects of the relationship of supply and demand in location analyses Tereza Beníšková, Jaroslav Urminský VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA, Ekonomická fakulta Katedra regionální a environmentální ekonomiky 1 Obsah 1. Úvod 2. Metodická východiska a postupy, cíl příspěvku 3. Dosažené výsledky 4. Závěr 2 Úvodem • Lokalizační faktory hrají zásadní roli při umisťování podniků v území. Lokalizační činitelé podléhají proměnám v čase, což odráží inovační trendy stejně jako nové přístupy k místnímu a regionálnímu rozvoji. • Stranu nabídky tvoří samotné území, především města, která svým endogenním potenciálem mohou ovlivnit a do jisté míry i nalákat budoucí investory. • Ve fázi usídlování podniku (v našem případě ústředí podniku) v území je podnik především na straně příjemce lokalizačních faktorů, tedy poptávky. • Podniky mají své specifické požadavky, na základě kterých rozhodují o lokalizaci v území a proto je zpravidla hledán soulad mezi poptávkou a nabídkou. 3 Metodické postupy • Analýza na základě předchozího výzkumu, kvalitativní šetření, • 2011, dotazníkové šetření (analýza činností, které ovlivňují investiční přitažlivost měst České republiky), – 200 největších měst České republiky (38% návratnost), – 190 společností (28% návratnost). 4 Cílem Cílem tohoto příspěvku bylo porovnat lokalizační faktory ze strany nabídky, tedy měst a poptávky, tedy preference investorů. Bylo analyzováno, jak velká města České republiky disponují nabídkou lokalizačních faktorů novým investorům a dále jaké preference a požadavky mají tito investoři při umísťování svých podnikových ústředí. 5 Dosažené výsledky 6 Závěrem • Lokalizační faktory hrají zásadní roli při rozhodování managementu podniku o umístění investice. • Dostupnost a kvalita daných lokalizačních faktorů v konkrétních teritoriích je zásadní determinantou určující zájem investorů. • Existuje značný nesoulad mezi teritoriální nabídkou lokalizačních faktorů a preferencemi podniků při alokaci svých ústředí. • Nabídku tvoří především tzv. „měkké“ lokalizační faktory, oproti poptávce, která je tvořena především tzv. „tvrdými“ lokalizačními faktory (ve vztahu k ČR). • Relativní soulad nabídky a poptávky byl zjištěn pouze u infrastruktury a dobré geografické polohy. 7 Závěrem „Otázkou zůstává, do jaké míry mohou samotná města utvářet, či ovlivňovat vývoj jednotlivých lokalizačních faktorů.“ 8 Literatura • AKSOY, A., MARSHALL, N. The Changing Corporate Head Office and its Spatial Implications. Regional Studies, 1992, Vol. 26, No. 2, pp. 149-162, ISSN 0034-3404. DOI:10.1080/00343409212331346861. • BENÍŠKOVÁ, T. Vybrané aspekty lokalizace největších firem v České republice. Sborník z XVI. Ročníku mezinárodní conference MEKON 2014, Ostrava, 2014, pp. 93-108, ISBN 978-80-248-3316-3 • BLAŽEK, J. Velké firmy a subjekty progresivního terciéru jako aktéři regionálního rozvoje v ČR. In: Hampl, M. (ed.): Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha: Univerzita Karlova, 2001, pp. 227-249, ISBN 80-90268-66-8. • DUNNING, J. H., LUNDAN, S. M. Multinational Enterprises and the Global Economy. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2008. ISBN 978-1-84376-525-7. • FOTHERGILL, S., GUY, N. Retreat from the Regions. Corporate Change and the Closure of Factories. London: Jessica Kingsley Publishers, 1990. ISBN 1-85302-101-6. • LYONS, D. I. Changing patterns of corporate headquarter influence 1974-89. Environment and Planning A, 1994, Vol. 26, pp. 733–747, ISSN 0308-518X. DOI 10.1068/a260733. • MAIER, G., TÖDTLING, F. Regionálna a urbanistická ekonomika. Teória lokalizácie a priestorová štruktúra. Elita: Bratislava, 1997, ISBN 80-8044-044-1. • MASSEY, D. Spatial Divisions of Labour: Social Structures and the Geography of Production. London: Macmillan, 1995. ISBN 0-333- 59493-2. • SUCHACEK, J., BARANEK, P. Headquarters of Largest Enterprises in the Czech Republic from Regional Perspective. In: Jircikova, E., Pastuszkova, E., Svoboda, J. (eds.) Finance and the Performance of Firms in Science, Education, and Practice 2011, Zlin: Tomas Bata University, 2011, pp. 469-478, ISBN 978-80-7454-020-2. • SUCHACEK, J. The Changing Geography of Czech Banking. European Journal of Social Sciences, 2012, Vol. 28, No. 1, pp. 79-91, ISSN 1450-2267. • SUCHACEK, J. Urban Potential for Investment Attraction in the Czech Republic. In: Jircikova, E., Knapkova, A., Pastuszkova, E. (eds.) Finance and the Performance of Firms in Science, Education, and Practice 2013, Zlin: Tomas Bata University, 2013a, pp. 718-727, ISBN 978-80-7454-246-6. • SUCHACEK, J. Investment location from the perspective of urban and regional activities in the Czech Republic. In: Culik, M. (ed.) Financial Management of Firms and Financial Institutions, Ostrava: VSB-TU, 2013b, pp. 851-857, ISBN 978-80-248-3172-5. • VAN DIJK, J., PELLENBARG, P. The demography of firms: progress and problems in empirical research. In: van Dijk, J. and Pellenbarg, P. (eds.) Demography of firms. Spatial dynamics of firm behaviour. Groningen: Rijksuniversiteit, 1999, pp. 325–337, ISBN 90-6809-285-5. 9 Děkujeme za pozornost. Ing. Tereza Beníšková, Ing. Jaroslav Urminský Vysoká škola Báňská – Technická univerzita Ostrava Ekonomická fakulta, Katedra regionální a environmentální ekonomiky 10