Malé a střední podniky ve veřejných zakázkách krajů v České republice Small and Medium Size Enterprises in the regional public contracts in the Czech Republic Bc. Tereza Stloukalová, Doc. JUDr. Ing. Radek Jurčík, Ph.D., Bc. Kristína Srdošová 1 Příspěvek se zabývá vztahem veřejných zakázek a jejich realizaci malými a středními podniky s regionálním aspektem. Tento článek poukazuje na skutečnost, že novou politikou v rámci EU je podpora malých a středních podniků v rámci veřejných zakázek. Článek se zabývá vybranými prostorovými relacemi veřejných zakázek v České republice. Předmětem zájmu jsou veřejné zakázky zadávané kraji České republiky. Článek poukazuje na skutečnost, že existuje silný podíl veřejných zakázek zadaných malým a středním podnikům v rámci veřejných zakázek zadávaných kraji a rovněž poukazuje na to, že poměrně značný podíl finanční alokace veřejných zakázek se realizuje v příslušném regionu (kraji). Veřejné zakázky tak nelze považovat za vhodný nástroj k redukci regionálních disparit. 2  Atribut  Charakteristika  Název  Název zakázky (zdroj IS VZ)  Cena zakázky  Hodnota veřejné zakázky v Kč (zdroj IS VZ)  Dodavatel  Název dodavatele (zdroj IS VZ)  Kraj sídla dodavatele (zdroj komerční databáze Albertina)  Charakter dodavatele (jde o malý a střední podnik?, zdroj komerční databáze Albertina)  Sídlo dodavatele vzhledem k vymezení regionů se soustředěnou podporou státu  Zadavatel  Kraj sídla zadavatele (zdroj komerční databáze Albertina) 3  . Počet veřejných zakázek realizovaných malými a středními podniky v jednotlivých krajích a celková finanční alokace  V tabulce 2 je zkoumán počet veřejných zakázek, které získaly malé a střední podniky v jednotlivých krajích a jaká byla jejich finanční hodnota. I když hodnocení nepodává vyčerpávající obraz o vztahu veřejných zakázek zadávaných kraji a malými a středními podniky, z pohledu rozvoje regionů jde o vhodné data pro odpověď na první výzkumnou otázku, výše uvedenou. 4  Z tabulky č. 2 plyne, že existuje vysoký a významný podíl malých a středních podniků na veřejných zakázkách zadávaných v jednotlivých krajích. Z tohoto pohledu je možné dovodit, že veřejné zakázky slouží jako významný nástroj pro rozvoj kraje a rovněž, že je významný podíl malých a středních podniků v rámci regionální ekonomiky daného kraje s významnou finanční alokací.  Podíl malých a středních podniků na všech veřejných zakázkách krajů obsažených ve Věstníku veřejných zakázek (2015) obsahuje tabulka č. 3, která rovněž obsahuje údaje o tom, zda daný malý a střední podnik, kterému byla přidělena veřejná zakázka, má sídlo v daném kraji. 5 Z tabulky č. 3 vyplývá, že existuje vysoký podíl vítězných dodavatelů na veřejných zakázkách zadávaných kraji. Jde o podíl 89 až 94 %, což je vysoký podíl malých a středních podniků v rámci podlimitních a nadlimitních veřejných zakázkách zadávaných kraji a jde o podíl, který přesahuje podíl malých a středních podniků na veřejných zakázkách v Evropské unii, tedy u nadlimitních veřejných zakázek (Jurčík, R., 2013). Uvedené je zřejmě dáno i tím, že se veřejných zakázek mnohdy účastní dodavatelé, u nichž hlavním předmětem činnosti je obchodní činnost, „přeprodej“ a tedy i např. veřejné zakázky na licence Microsoft Office dodávají malé a střední podniky, byť jde o produkt velké nadnárodní společnosti. V rámci daného zkoumání nebyli zohledňováni subdodavatelé těchto vítězných malých a středních podniků, kteří mohou být většími podniky. 6 I přes diskuse o posílení role malých a středních podniků v EU, lze uvést, že jejich role v České republice v rámci krajských veřejných zakázek je zásadní, což je dáno tím, že tito dodavatelé povětšinou nevyrábí nabízené zboží či poskytují služby. U stavebních veřejných zakázek v jednotlivých krajích lze sledovat větší dopad velkých podniků. 7