Koncept Smart Cities v prostředí České republiky Martin Maštálka Univerzita Pardubice Fakulta ekonomicko-správní Ústav regionálních a bezpečnostních věd XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Městské plánování XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Smart City XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Inteligentní vs. chytré město (Intelligent vs. Smart City) Inteligentní města (intelligent cities) jsou fyzickým prostředím, v němž byly do jednotlivých objektů a infrastruktury implementovány IT technologie jako například sensory monitorující v reálném čase dopravu vč. jejích dopadů na životní prostředí (Sanchez, a další, 2011) = zvýšení efektivity vybraných systémů (například dopravy) Město využívá IT nástrojů k maxilmální efektivitě využití zdrojů a optimalizaci městských procesů, aktivit a služeb propojením jednotlivých elementů a aktérů v jeden inteligentní organický systém (Manville, a další, 2014) XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Inteligentní vs. chytré město (Intelligent vs. Smart City) Myšlenka inteligentního města spočívá ve vytvoření a propojení lidského kapitálu, společenského kapitálu a IT infrasturuktury za účelem zajištění udržitelného ekonomického rozvoje a zvýšení kvality života obyvatel města (Giffinger, a další, 2007) XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Smart City Wien Smart City Wien - proces efektivně využívající dosavadních zdrojů a systémů, který je ale propojený s moderními technologiemi s příznivými dopady na životní prostředí. Do tohoto procesu jsou zároveň zapojování představitelé města na všech úrovních a jeho obyvatelé (Horngacher, a další, 2012) • inteligentní ekonomika (Smart Economy), • inteligentní doprava (Smart Mobility), • inteligentní správa (Inteligent (Governance), • inteligentní život (Smart Living), • inteligentní lidé (Smart People), • inteligentní prostředí (Smart Environment) (Technische Universität Wien, 2014) XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Smart City Brno • Brno smart resources a. Mobility and infrastructure b. Energy and sustainability c. Building and new development • Brno smart governance (management/operation) a. Innovation, planning and new technology b. Economy and transparency c. Safety, education and information • Brno smart living a. Environment and public places b. Healthcare and socialcare c. Leasure time and quality living XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Smart City… ? • Udržitelná městská doprava – veřejná doprava, efektivní přeprava zboží, plánování, elektromobilita Prioritou je snížení čí odklonění dopravy z center měst při zachování požadavků na mobilitu osob a zboží a přesun dopravy energeticky i emisně náročně na méně náročné způsoby dopravy (např. veřejná doprava, elektromobilita, cyklistika apod.). • Udržitelné městské prostředí – zlepšení energetické účinnosti budov, zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie a zlepšení podmínek k bydlení; o Rozvoj komplexních zateplení budov o Optimální rozvoj decentrálních zdrojů, akumulace energie, řízení poptávky po energii • Integrované infrastruktury a procesy napříč energetikou, informačními a komunikačními technologiemi a dopravou – propojení vybavení infrastruktury ke zlepšení účinnosti a udržitelnosti měst. Výsledkem konceptu je významné zlepšení kvality života občanů, zvýšení konkurenceschopnosti evropského průmyslu a inovativních malých a středních podniků spolu s výrazným příspěvkem k udržitelnosti a splnění cílů EU 20/20/20 v energetické a klimatické udržitelnosti. XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Atributy Smart City v prostředí České republiky • je zaměřeno na dlouhodobé plánování, • zapojuje občany do plánování svého rozvoje, • efektivně hospodaří s dostupnými zdroji, • využívá moderních technologií ke komunikaci s občany, • využívá moderních technologií ke svojí správě. XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Smart Hradec Králové? Pohled na dominanty Hradce od ČKD, 1.6.2016, 5:20 (foto: facebook, Johny Rum) XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice „Smart“ prvky v rozvojových dokumentech Hradce Králové Strategický plán rozvoje města do roku 2030 Vize: město s vyváženým funkčním dopravním systémem šetrným k životnímu prostředí s významnou rolí veřejné hromadné dopravy, pěší a cyklistické dopravy, usměrněnou automobilovou dopravou a kvalitním železničním a dálničním napojením na okolní regiony i svět. město s kvalitní, fungující a hospodárnou technickou infrastrukturou šetrnou k životnímu prostředí a nenarušující vzhled města, se zajištěnými podmínkami pro optimální rozvoj zásobování energiemi. město komunikující, s vysokou kvalitou veřejné správy, vytvářející prostor pro aktivní občanskou společnost, s otevřeným a průhledným rozhodováním, kdy rozhodnutí jsou přijímána s ohledem na dlouhodobé dopady a je zajištěna zpětná vazba v řízení města při respektování názorů občanů, město s aktivním partnerstvím mezi radnicí a různými organizacemi ve městě, ČR i zahraničí, a se zdravým sebevědomím jedinců i komunity. XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice „Smart“ prvky v rozvojových dokumentech Hradce Králové Strategický plán rozvoje města do roku 2030 Klíčová oblast 2 - Doprava • napojení města na regionální a nadregionální dopravní sítě • rozvoj (městské) hromadné dopravy a její regionální integrace • rozvoj cyklistické dopravy vč. jejích rekreačních funkcí • podpora pěší dopravy • dopravní obslužnost • zklidnění dopravy zejm. v centru města a obytných městských částech • bezpečnost a plynulost silničního provozu (rekonstrukce komunikací, přechody, bezpečnostní prvky) • doprava v klidu (parkovací domy a parkoviště) • eliminace negativních vlivů dopravy • funkce letiště v Hradci Králové XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice „Smart“ prvky v rozvojových dokumentech Hradce Králové Strategický plán rozvoje města do roku 2030 Vize - urbanismus Hradec Králové je město: • s upřednostňující veřejnou, pěší a cyklistickou dopravou • s usměrněnou automobilovou dopravou zajišťující dopravní obslužnost města včetně rozvojových ploch, s vyřešenou dopravou v klidu v návaznosti na ostatní druhy dopravy Příležitosti: rozvoj a uplatnění nových technologií a technologických úspor XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice „Smart“ prvky v rozvojových dokumentech Hradce Králové Strategický plán rozvoje města do roku 2030 Vize - doprava Město je významným cílovým a přestupním bodem, proto si stanovilo několik cílů zaměřených na zajištění mobility obyvatel města i jeho návštěvníků při minimalizaci negativních environmentálních dopadů. Jsou jimi ekologizace městské hromadné dopravy, zvýšení přitažlivosti osobní železniční dopravy, tvorba plánů mobility, vybudování inteligentního dopravního systému. Hradec Králové je město: • s vyváženým, funkčním dopravním systémem šetrným k životnímu prostředí s významnou rolí veřejné dopravy • se zavedeným řízením dopravy inteligentním dopravním systémem Příležitosti: zlepšení spolupráce v rámci jádrového území východočeské aglomerace, vybudování inteligentního dopravního systému XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice „Smart“ prvky v rozvojových dokumentech Hradce Králové Strategie integrované územní investice Hradecko-pardubické aglomerace Inteligentní dopravní systémy budou vybudovány v jádrových městech aglomerace. Jejich realizace umožní zejména: zvýšení bezpečnosti provozu, zefektivnění plynulosti a průchodnosti dopravy, řešení preference ekologické a hromadné přepravy či zlepšení prevence criminality Opatření 1.1.3 Dopravní telematika Zavádění inteligentních dopravních systémů řízení dopravy v území XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice „Smart“ prvky v rozvojových dokumentech Hradce Králové Územní plán Hradce Králové, návrh 2016 (duben 2016) XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Atributy Smart City v prostředí Hradce Králové • je zaměřeno na dlouhodobé plánování, • zapojuje občany do plánování svého rozvoje, • efektivně hospodaří s dostupnými zdroji, • využívá moderních technologií ke komunikaci s občany, • využívá moderních technologií ke svojí správě. XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice Smart City Být smart znamená používat technologie s rozumem! Centrum dopravního výzkumu v.v.i. Děkuji za pozornost Ing. Martin Maštálka, Ph.D. Univerzita Pardubice Fakulta ekonomicko-správní Ústav regionálních a bezpečnostních věd Studentská 84, 532 10 Pardubice martin.mastalka@upce.cz XIX. kolokvium o regionálních vědách, 16.-17.6.2016, Čejkovice