Určuje forma podpory malých a středních podniků její dopad? prof. Ing. Jiří Kraft, CSc., Technická univerzita v Liberci Ekonomická fakulta, Katedra ekonomie doc. Ing. Ivana Kraftová, CSc., Univerzita Pardubice Faktura ekonomicko-správní, Ústav regionálních a bezpečnostních věd Cíl příspěvku na základě vymezení přínosů a rizik podpory malých a středních podniků a analýzy míry využívání nástrojů finančního inženýrství ve vybraných zemích  určit pomocí stanovených kvantitativních indikátorů,  jak se v nich vyvíjely malé a střední podniky, a to i z hlediska odvětvové struktury,  a současně se pokusit najít v tomto směru doporučení pro ČR při implementaci nástrojů finančního inženýrství ve stávajícím programovém období. Nástroje finančního inženýrství (NFI)  Pro nové programové období 2014-2020 byl v srpnu 2014 spuštěn program COSME s rozpočtem 2,3 mld EUR, který má naplňovat „Small Business Act“ a soustřeďuje se na čtyři hlavní okruhy problémů.  1. usnadnění přístupu na trhy,  2. vytvoření lepších rámcových podmínek pro konkurenceschopnost (zejména snížení administrativní a regulační zátěže),  3. podpory podnikání (s akcentem na digitální podnikání, Erasmus pro mladé podnikatele)  4. zlepšení přístupu k finančním zdrojům, a to v různých fázích životního cyklu podniku. Počítá s využitím nástrojů finančního inženýrství (NFI) – konkrétně:  záruk (masivní)  a investic do základního kapitálu tzv. ekvity (minoritní) S ohledem na zaostávání evropských zemí ve využívání rizikového a rozvojového kapitálu je uvedený poměr pochopitelný, na druhou stranu může program COSME napomoci rozvoji této formy financování.  (Kromě toho stále úvěry, zejména mikroúvěry.) Metodika, data  Analyzováno je 8 zemí, a to ČR, dále 6 zemí EU s nejvyšším objemem alokace finančních zdrojů z operačních programů do NFI v programovém období 2007-2013 (řádově přesahujících 1 mld. EUR) – DE, UK, PL,ES, EL, IT -, navíc Rakousko, které vykazuje jeden z nejnižších objemů alokace do NFI, avšak se zajímavou strukturou a vysokým podílem soukromých investic, což by mohlo být pro ČR inspirativní.  Data o NFI zahrnují období 2007-2015.  Data posuzující vývoj MSP se týkají let 2010-2014.  Data 2007-2009 jsou sice k dispozici, ale jsou ovlivněna globální hospodářskou krizí, a tudíž lze předpokládat, že by závěry z jejich hodnocení byly touto skutečností poznamenány. Data roku 2015 o vývoji MSP dosud nebyla v konzistentní podobě publikována.  Aplikovány grafická, komparativní a trendová analýza, s vazbou na klasifikaci NACE rev. 2, konkrétně z průmyslových odvětví B, C, D, E, F; ze služeb G, H, I, J, L, M, N. Výzkumné otázky s vazbou na cíl  a) vykazuje počet MSP vybrané skupině zemí ve sledovaném období růst?  b) vykazuje počet zaměstnanců MSP ve vybrané skupině zemí ve sledovaném období růst?  c) roste produktivita práce (měřeno hrubou přidanou hodnotou na zaměstnance) MSP ve sledovaných odvětvích?  d) změnila se výrazně odvětvová struktura MSP mezi roky 2010 a 2014 ve vybrané skupině zemí? Změna cen produkce a vytvářeného bohatství oligopolu s dominantní firmou po realizaci podpory MSP QDF1 ΣQ0 Kč Q M R D F 0 DDF0 PDF0 PDF1 QDF0 S MCKL KL0 0( )Σ SKL1 MCDF D T ΣqKL0 DDF1 ΣqKL1 M RD F 1 ΣQ1 PA0 PA1 PB1 PB0 Snížení cen produkce v monopolistické konkurenci po realizaci podpory MSP P0 AC MR0 q0 q Kč MC D =AR 0 0 D =AR 1 1 MR1 P1 q1 Vliv vytěsňovacího efektu na soukromé výdaje v důsledku podpory MSP i MD1 MD2 E2 E1 MS i1 i2 M1 i Y IS IS+2 Y1 Y1+2 i2 i1 LM E1 AD Y AD2 AD1 AD2 AD1 E2 E1 Y1+2Y1 podpora MSFZ E2 Y1+1 M1 Využití NFI ve vybraných zemích EU v programovém období 2007-2013  počty zprostředkovatelů nekorespondují s počty NFI, v Polsku a Řecku - na rozdíl od ostatních států - převyšují počty NFI počet jejich zprostředkovatelů.  Míra národního kofinancování má v této oblasti vysoké variační rozpětí, a to 62 %, přičemž míra soukromých financí z tohoto národního kofinancování je nejvyšší u Rakouska a Velké Británie, které jsou charakteristické vysokým podílem ekvity investic.  Nicméně případ Německa ukazuje na to, že významné zastoupení ekvity investic je realizovatelný i s relativně nízkým podílem soukromých financí.  Struktura NFI je poměrně rozmanitá: úvěry převažují u Německa, Polska, Španělska a Řecka; záruky jsou nejčetnější v Itálii; ekvity převládají ve Velké Británii a v Rakousku; pro ČR jsou specifické „ostatní“ finanční nástroje, kam se řadí zejména subvence úrokové míry a subvence garančních poplatků.  O míře naplnění záměrů využití NFI vypovídá poměr mezi finančním objemem NFI obdržených finálními příjemci k alokaci prostředků do NFI z operačních programů.  V tomto ohledu bylo nejúspěšnější Německo (92 %), a to při druhé nejvyšší alokaci, následované Polskem (90 %) se čtvrtou nejvyšší alokací v rámci EU a ČR (89 %), která ale zaujímá až 14. místo v rámci EU z hlediska objemu alokovaných prostředků do NFI z operačních programů, což je asi 15 % objemu Německa. Kolem 80 % se pohybuje z hlediska uvedeného poměru čerpání Rakousko, Řecko a Velká Británie. Naopak Itálie a zejména Španělsko nadhodnotily své alokace; Itálie rozdělila svým finálním příjemcům 53 % alokace, Španělsko pouhých 37 %. Vývoj MSP – výsledky komparační a trendové analýzy – a)  a) Vykazuje počet MSP vybrané skupině zemí ve sledovaném období růst?  Z hlediska počtu samotných ekonomických subjektů nevyplývají z analýzy zásadní změny.  Za zmínku snad stojí nárůst počtu MSP ve zpracovatelském průmyslu v Německu při jeho současném poklesu v Itálii a poměrně vysoký nárůst počtu MSP v ČR a Itálii v energetice.  Pozitivně lze hodnotit nárůst počtu MSP v informačních a komunikačních činnostech ve Velké Británii a Německu (v nichž také rostou profesní, vědecké a technické činnosti) ale také v Polsku. Vývoj MSP – výsledky komparační a trendové analýzy – b)  b) Vykazuje počet zaměstnanců MSP ve vybrané skupině zemí ve sledovaném období růst?  Přestože i z hlediska počtu zaměstnanců MSP lze konstatovat, že většinou nedochází k významným změnám, není bez zajímavosti, že  růst jejich počtu – s výjimkou obchodu (G) a dopravy (H) – zaznamenává ve všech hodnocených odvětvích Německo, k němuž se v informačních a komunikačních činnostech (J) a v profesních, vědeckých a technických činnostech (M) připojuje Velká Británie a Polsko.  Itálie zaznamenává spolu s poklesem počtu MSP i pokles jejich zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.  Zvláštní vývoj ve stavebnictví vykazuje Španělsko, v němž počet MSP roste, avšak počet jejich zaměstnanců klesá. Vývoj MSP – výsledky komparační a trendové analýzy – c)  c) Roste produktivita práce (měřeno hrubou přidanou hodnotou na zaměstnance) MSP ve sledovaných odvětvích?  Analýza byla realizována podle 4 velikostních skupin MSP v průmyslových odvětvích a stavebnictví (B, C, D, E, F) a podle 5 velikostních skupiny MSP ve službách (G, H, I, J, L, M, N).  Jednoznačný růst produktivity práce napříč odvětvími, zeměmi a velikostními kategorii podniků nelze konstatovat.  Jisté podobnosti, resp. odlišnosti lze vysledovat, hodnotí-li se produktivita práce podle velikostních kategorií MSP. V řadě případů platí očekávatelný výsledek, totiž že s růstem velikosti MSP roste produktivita.  To platí – vyjma Velké Británie – pro všechny sledované země ve zpracovatelském průmyslu (C), stavebnictví (F), profesních, vědeckých a technických činnostech (M). Ve čtyřech zemích – ČR, Německu, Rakousku a Velké Británii aspiruje v činnostech v oblasti nemovitostí (L) a v ubytování, stravování a pohostinství (I) na nejvyšší produktivitu nejmenší velikostní kategorie SMP, a to 0-1 zaměstnanec. Vývoj MSP – výsledky komparační a trendové analýzy – d)  d) Změnila se výrazně odvětvová struktura MSP mezi roky 2010 a 2014 ve vybrané skupině zemí?  Za celou skupinu hodnocených zemí lze – i v souvislosti s výše uvedenými výsledky – konstatovat, že strukturální změny mezi roky 2010 a 2014 nejsou výrazné, jen zřídka kdy odvětví přesahuje změnu vyšší než jeden procentní bod.  Nicméně jsou odvětví, která ve všech těchto zemích „získávají“ odvětví služeb (J, M a N), přičemž nejvyšší zisk vykazuje v tomto ohledu Polsko, až s jitým odstupem následováno Německem.  Jednoznačný pokles zaznamenává zpracovatelský průmysl (C), a to i v ČR, pro kterou je odvětím dominantním. Dále klesá podíl těžebního průmyslu (B) – s výjimkou Polska – a stavebnictví (F) – s výjimkou Německa, kde naopak zvyšuje svůj podíl o téměř 2,5 procentního bodu.  Ostatní odvětví se vyvíjejí různě, ale bez výraznějších změn, snad jen s výjimkou výraznějšího poklesu podílu obchodu (G) v Německu a Polsku (vždy téměř o 2,5 procentního bodu), naopak v Řecku došlo k posílení „cestovního ruchu“ (I) o více než 3,5 procentního bodu. Závěry  Přestože teoretické závěry ukazují na racionalitu podpory MSP, a to i přes pravděpodobný souběh s vytěsňovacím efektem, jehož intenzita může být v jednotlivých státech odlišná, výsledky analýzy vývoje MSP podávají nejednoznačné závěry.  Z hlediska forem podpory – typů NFI – lze teoreticky za ekonomicky nejúčinnější považovat ekvity investice, které výraznou měrou zasahují do potenciálně výnosných, byť rizikových projektů. ČR se tedy může poučit z efektů, které využily z hlediska využívání ekvity investic Polsko, Německo a Velká Británie. Rakousko – i přes vysoký podíl ekvity investic v rámci NFI – nedosáhlo tak výrazných pozitivních změn, což může být způsobeno nízkým objemem alokace finančních prostředků (cca 1/10 objemu ČR).  Dopad NFI na MSP znesnadňuje rovněž podpora investic u velkých podniků, přičemž nad tímto typem podpory visí stále otazník, a to jak z teoretického hlediska, tak z hlediska praxe týkající se ochrany hospodářské soutěže.  Na základě výsledků provedené analýzy lze konstatovat, že ČR by měla v současném programovém období více zaměřit pozornost na NFI ve formě ekvity investic do MSP, a to i ve spojení s možností využít NFI k naplňování všech 11 tematických cílů místo 3 v období 2007- 2013.  Nelze ale nezmínit ani fakt, že ČR stále patří mezi 5 členských států EU s nejhoršími podmínkami pro podnikání (kromě Malty, Chorvatska, Rumunska a Řecka). O tom, že i tento hendikep je řešitelný, svědčí posun v Polsku, v němž se „snadnost podnikání“ mezi roky 2006-2014 zlepšila výrazněji než v ČR, přestože startovní pozice byla přibližně stejná.