Regionální operační program Jihovýchod 2007­2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti Obsah prezentace * Regionální rada * Co platíme * Výsledky * Příprava a výběr projektů Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod * Je řídícím orgánem Regionálního operačního programu. * Je zřízena zákonem č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. * Není orgánem územního samosprávného celku ani není orgánem státní správy. * Je právnickou osobou. Orgány: * Výbor Regionální rady (8 členů za každý kraj) * Předseda Regionální rady * Úřad Regionální rady Úřad Regionální rady Jihovýchod Úřad Regionální rady Základní rozdíly mezi SROP a ROP Program Finance v Kč Max. dotace z ERDF v % Řízení programu Příjem a hodnocení programu Kontrola Monitoring SROP 400 mil. /rok 75 % MMR SRR CRR MRR ROP 3 mld. /rok až 85 % RR RR RR RR MMR Ministerstvo pro místní rozvoj SRR Sekretariát Regionální rady CRR Centrum pro regionální rozvoj RR Regionální rada Prioritní osy ROP NUTS 2 Jihovýchod Prioritní osa 1 - DOSTUPNOST DOPRAVY 1.1 - Rozvoj dopravní infrastruktury v regionu 1.2 - Rozvoj dopravní obslužnosti a veřejné dopravy 1.3 - Obnova vozového parku drážních vozidel hromadné přepravy osob 1.4 - Rozvoj infrastruktury pro nemotorovou dopravu Prioritní osa 2 - ROZVOJ UDRŽITELNÉHO CESTOVNÍHO RUCHU 2.1 - Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch 2.2 - Rozvoj služeb v cestovním ruchu Prioritní osa 3 - UDRŽITELNÝ ROZVOJ MĚST A VENKOVSKÝCH SÍDEL 3.1 - Rozvoj urbanizačních center ­ ,,IPRM" 3.2 - Rozvoj regionálních středisek 3.3 - Rozvoj a stabilizace venkovských sídel 3.4 ­ Veřejné služby regionálního významu Prioritní osa 1 Dopravní dostupnost * technické zhodnocení a výstavba mostů, protihlukových zdí a bariér, obchvatů nebo jejich částí, zklidnění průtahů, výstavba okružních křižovatek, přeložek silnic, a dalších dopravních staveb na silnicích II. a III. třídy (např. propustky, podchody, vyjma chodníky) 1.1 ­ Rozvoj dopravní infrastruktury v regionu Prioritní osa 1 Dopravní dostupnost * výstavba a technické zhodnocení potřebné infrastruktury u veřejných mezinárodních civilních letišť (tj. dráhy, terminály, vzletové, přistávací, spojovací a pojížděcí dráhy, kontrolní věže, zabezpečovací a bezpečnostní zařízení, dopravní napojení apod.) 1.1 ­ Rozvoj dopravní infrastruktury v regionu Prioritní osa 1 Dopravní dostupnost Příjemci podpory * provozovatel dráhy * kraje, obce, svazky obcí * organizace zřizované nebo zakládané obcemi a kraji * podnikatelský subjekt zajišťující základní dopravní obslužnost v rámci závazku veřejné služby 1.2 ­ Rozvoj dopravní obslužnosti a veřejné dopravy Prioritní osa 1 Dopravní dostupnost * nákup nových vozidel a modernizace stávajících drážních vozidel zajišťujících veřejnou hromadnou dopravu, příměstskou regionální železniční dopravu, příp. vozidel používaných v systémech kombinujících železniční a tramvajovou dopravu (tram­train). 1.3 ­ Obnova vozového parku drážních vozidel hromadné přepravy osob Prioritní osa 1 Dopravní dostupnost Příjemci podpory * kraje, obce, svazky obcí * organizace zřizované nebo zakládané obcemi a kraji 1.4 ­ Rozvoj infrastruktury pro nemotorovou dopravu Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu * výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních zařízení vč. infrastruktury pro rekreační plavbu, skanzenů, turistických informačních center pro turisty, zoologických zahrad aj.) včetně pořízení technického zařízení s prokazatelným dopadem na cestovní ruch 2.1 ­ Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu * technické zhodnocení a zpřístupnění památek regionálního významu pro potřeby cestovního ruchu (kulturní i technické památky) včetně nezbytné doprovodné infrastruktury (značení, sociální zařízení, mobiliář, odpočívadla aj.) 2.1 ­ Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu Příjemci podpory * obce, svazky obcí, kraje * nestátní neziskové organizace * organizace zřizované nebo zakládané kraji a obcemi * právnické osoby s účastí samosprávy * malí a střední podnikatelé 2.1 ­ Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu * rozvoj informačních systémů cestovního ruchu a míst s veřejně přístupným internetem pro turisty a návštěvníky regionu (webové stránky, rezervační systémy, informační kiosky atp.) 2.2 ­ Rozvoj služeb v cestovním ruchu ˇ komplexní úpravy veřejných prostranství (např. náměstí, ulic, parků, dětských hřišť) a bezprostředního okolí, výstavbu a technické zhodnocení související dopravní a technické infrastruktury pro dopravu v klidu); Prioritní osa 3 Udržitelný rozvoj regionálních center a venkovských sídel Prioritní osa 3 Udržitelný rozvoj regionálních center a venkovských sídel * výstavbu a technické zhodnocení infrastruktury zařízení neziskové sociální péče registrovaných dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách ve smyslu zvýšení kvality a komfortu zařízení sociálních služeb v návaznosti na komunitní plán měst (malí a střední podnikatelé nejsou oprávněnými příjemci podpory) * návaznost na komunitní plán měst, tam kde je to relevantní Prioritní osa 3 Udržitelný rozvoj regionálních center a venkovských sídel * výstavba a technické zhodnocení škol, školských zařízení a infrastruktury pro další vzdělávání zaměřené na zvýšení uplatnitelnosti na trhu práce včetně pořízení a modernizace učebních pomůcek a vybavení sloužících přímo k výuce. Technické zhodnocení musí být využito ke zvýšení kvality a inovativnosti poskytované výuky ˇ výstavbu a technické zhodnocení zařízení pro celoživotní vzdělávání (střední školy, speciální školy, knihovny aj.) včetně technického vybavení nezbytného pro výuku a pro zvyšování úrovně vzdělávání Prioritní osa 3 Udržitelný rozvoj regionálních center a venkovských sídel Prioritní osa 3 Udržitelný rozvoj regionálních center a venkovských sídel * technické zhodnocení zdravotnických zařízení poskytujících lůžkovou a ambulantní péči včetně zdravotnické záchranné služby, ve smyslu zákona č. 20/1966 v platném znění (zřizovaných a zakládaných územně samosprávnými celky) a jejich vybavení informačními technologiemi, přístrojovým vybavením včetně souvisejících stavebních úprav (např. přístrojová technika radiodiagnostických pracovišť, rehabilitačních zařízení a zařízení následné péče, informační systémy aj.) ˇ výstavba místních a regionálních páteřních sítí sloužících pro zpřístupnění broadbandových služeb veřejnosti (vyjma interních služeb veřejné správy) fungujících na principu nediskriminačních otevřených sítí, na podporu rozvoje prostředí pro regionální služby privátního sektoru v oblasti ICT využívajících broadbandového přístupu, (např. bezdrátové a optické sítě,aj.); * aktivity motivující vstup komerčních poskytovatelů na místní telekomunikační trh (podpora nabídky), podporu ICT vybavenosti regionálních inovačních center a regionální hostingové a peeringové služby Prioritní osa 3 Udržitelný rozvoj regionálních center a venkovských sídel Jak jsme na tom? Podpořené projekty k 7. říjnu 2008 Jak jsme na tom?Jak jsme na tom? ČČerperpááme?me? Čerpání ROP JV (schválené a doporučené projekty) k 7. 6. 2009 Dokumentace ROP JV * Operační manuál * Prováděcí dokument * Příručka pro žadatele a příjemce * Pravidla pro publicitu * Hodnotící kritéria * a další Příprava projektu Příjem a hodnocení projektů Příjem projektů * Žádosti o poskytnutí dotace (dále jen ,,žádost") včetně všech požadovaných příloh musí být doručeny na příslušné regionální Oddělení hodnocení projektů (OHP) podle místa realizace projektu ­ pro kraj Vysočina v Jihlavě a pro Jihomoravský kraj v Brně. Hodnocení projektů * Kontrola formálních náležitostí * Posouzení přijatelnosti projektu V případě, že projekt splnil všechna kritéria formálních náležitostí, posuzují jej pracovníci OHP z hlediska přijatelnosti. Příjem a hodnocení projektů Systém eCBA * S cílem maximálně ulehčit žadatelům zpracování žádostí o podporu z prostředků ROP Jihovýchod zavedl ÚRR JV jako první elektronický systém pro zpracování studií proveditelnosti - eCBA * Samostatná část je tvořena výběrem žadatele a hodnocením jeho finančního zdraví. Na základě zadaných dat z ekonomických výkazů žadatele systém automaticky provede vyhodnocení, u obcí a jejich organizací dokonce po pouhém zadání IČ obce s využitím údajů shromažďovaných systémem ARIS MF ČR. * Velká pozornost je vždy věnována zdůvodnění potřebnosti projektu. K tomuto účelu slouží záložky ,,Zdůvodnění projektu" a ,,Analýza konkurence". Po nezbytném stručném popisu projektu je rozhodující především analýza cílových skupin (tj. skupin ovlivněných realizací projekt). Přednost mají vždy projekty s největší přidanou hodnotou, tj. s největším užitkem pro cílové skupiny. Analýza cílových skupin má být proto detailně zpracována s uvedením konkrétního počtu ovlivněných osob a způsobu jejich ovlivnění. Příjem a hodnocení projektů eCBA ­ 2. část * Finanční hodnocení je zaměřeno na posouzení investičních výdajů projektu, základních složek provozního cash-flow, plánovaných výstupů projektu, odhadu objemu provozních výdajů a financování. * Klíčová část každé analýzy nákladů a výnosů je vždy tvořena analýzou dopadů projektu na společnost a především jejich finančním oceněním. V aplikaci je připravena rozsáhlá databáze vybraných dopadů včetně jejich peněžního vyjádření, uživatel zadává pouze stupeň jejich naplnění, např. výše úspory času v dopravě díky vybudování obchvatu města. Vlastní vyhodnocení je opět prováděno automaticky. Bodového hodnocení projektů dle hodnotících kritérií * Projekty, které prošly kontrolou formálních náležitostí a posouzením přijatelnosti, jsou hodnoceny podle Hodnotících kritérií (tzv. bodovacích tabulek). Projekty hodnotí přidělením bodů podle hodnotících kritérií vždy více než jeden hodnotitel (zpravidla 2 hodnotitelé). * Po obodování projektů pracovníci OHP ve spolupráci s pracovníky OMŘ vypracovávají za celý region soudržnosti Jihovýchod Souhrnnou hodnotící zprávu. Zahrnuje všechny doručené projekty, včetně nedoporučených hodnotiteli k podpoře. Schválení projektů Výborem Regionální rady * VRR schvaluje minimální bodovou hranici pro každou oblast podpory. * Předložené projekty, které nedosáhly schválené hranice, nejsou podpořeny. * Pro projekty, které získaly více bodů, než je stanovené minimum a jsou hodnotiteli doporučeny, může VRR schválit dotaci z programu ROP JV, a to až do výše vyčerpání finanční alokace vyhlášené ve výzvě. IPRM VychVycháázzíí z:z: * Usnesení vlády ČR ze dne 13. srpna 2007 č. 883 * Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o EFRR * Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ,,Obecného nařízení" * Nařízení Komise (ES) č. 1828/2006 ,,Prováděcího nařízení" * Vademecum pro tvorbu IPRM ,,,,Na zNa záákladkladěě socioekonomicksocioekonomickéé analýzy a svých priorit vymezanalýzy a svých priorit vymezíí mměěsto v IPRM zsto v IPRM zóónu nebo tnu nebo tééma.ma."" Z tohoto hlediska existují následující typy IPRM: 1) IPRM pro řešení problémů souvislé zóny na území města charakterizované jako: a) deprivované území; b) území pro intervence v oblasti bydlení v rámci oblasti podpory 5.2 IOP; c) území s vysokým potenciálem růstu. 2) IPRM pro řešení tematického problému. Identifikace zIdentifikace zóóny/tny/téématu,matu, sociosocio--ekonomickekonomickáá aa SWOT analýzaSWOT analýza ,, Cílem je identifikovat problémy, které musí IPRM řešit, a zajistit tak logický rámec pro výběr strategie, cílů, priorit a aktivit IPRM na základě analýzy dostupných dokumentů, dat a odborných diskusí s relevantními subjekty. Poznatky z těchto analýz musí logicky zdůvodnit potřebu finanční podpory a intervence a musí vytvořit základ pro stanovení priorit IPRM." Jednotlivé kroky: a) Vyhodnocení existujících strategických a plánovacích dokumentů (včetně UPD) a jejich provázání s IPRM b) Analýza ekonomické a sociální situace ­ všech 6 priorit dle usnesení vlády č. 883, pro které lze samozřejmě využít existující analytické podklady z předchozích dokumentů c) SWOT analýza d) Souhrnné zhodnocení podmínek a předpokladů dalšího rozvoje ­ provázání předchozího, vytvoření indikativního seznamu zón, jež budou řešit alespoň 3 ze 6 priorit, případně specializovaných témat Proces partnerstvProces partnerstvíí v IPRMv IPRM * ,,Nezbytným předpokladem pro úspěšnou přípravu a realizaci IPRM je zvládnutí postupů komunikace a vybudování účinného partnerství" * Možné aktivity zapojení partnerů v průběhu realizace IPRM: a) účast partnerů na výběru zóny/tématu; b) účast v řídícím výboru IPRM ­ jednotliví partneři jsou zastoupeni v řídícím výboru IPRM jako členové s hlasovacím právem; c) účast v pracovních skupinách IPRM; d) zapojení partnerů do výběru dílčích projektů v zóně/tématu ; e) veřejná projednání ­ možnost vstupovat do procesu realizace IPRM navrhováním změn, připomínkováním, návrhy aktivit a návrhy jednotlivých projektů; f) informování partnerů pomocí webových stránek apod. Konzultace Úřad Regionální rady Jihovýchod Kounicova 13, 602 00 Brno www.jihovychod.cz Kontakty: Mgr. Marta Sargánková ředitelka tel. 532 193 511 sargankova@jihovychod.cz Konzultace projektových záměrů Ing. Jan Karásek a Ing. Erika Šteflová vedoucí Odborů implementace projektů Brno a Jihlava tel. 532 193 505, 532 193 600 karasek@jihovychod.cz, steflova@jihovychod.cz Řízení programu: Ing. Artur Zatloukal vedoucí Odboru řízení ROP tel. 532 193 555 zatloukal@jihovychod.cz