K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 1 Kolokvium o regionálních vědách Bořetice 18.-19.6.2009 ŘŘeeššeneníí regionregionáálnlníích disparitch disparit v regionv regionáálnlníí politicepolitice ststřředoevropských zemedoevropských zemíí doc. Ing. Karel Skokan, Ph.D. Katedra evropské integrace Ekf VŠB-Technická univerzita Ostrava K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 2 Jaké téma zvolit? K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 3 Řešení výzkumu MMR 2007-2010 WD - Výzkum pro řešení regionálních disparit K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 4 Cíl a obsah Cíl: * Vyvolat diskuzi nad zaměřením regionálních politik pro řešení regionálních disparit v kontextu politiky soudržnosti a konkurenceschopnosti. Obsah: * Východiska současné regionální politiky po rozšíření EU * Regionální disparity ve vybraných zemích střední Evropy přístupy regionální politiky k jejich řešení * Soudržnost, konkurenceschopnost a disparity K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 5 Dílčí úkol č. 4 výzkumu WD-55-07-1 Regionální disparity v územním rozvoji ČR Německo Rakousko Maďarsko Polsko Slovensko Regionální disparity v mezinárodním srovnání ve vybraných zemích Porovnáváme nesrovnatelné? * Velikost, vyspělost, členství, ale ˇDisparity, tradice, kultura, ekonomické vztahy K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 6 Současná regionální politika v Evropě Národní regionální politika Soutěžní politika EU (state aid) Regionální politika EU EU Cohesion Policy Územní zaměření Územní zaměření Priority pomoci Způsob realizace Územní zaměření Limity pomoci Nástroje K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 7 Rozšíření EU v roce 2004 a regionální rozvoj Důsledky * Národní konvergence a regionální divergence * Prohloubení regionálních disparit * Zvýšení konkurence Výzvy * Otevření ,,evropského prostoru" ­ společný trh, vývoj a výzkum, vzdělávání,.. * Přístup ke zdrojům financování ze SF * Orientace na soudržnost, konkurenceschopnost, inovace a růst K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 8 Evropa poEvropa po rozrozšíšířřeneníí EU 2004EU 2004 (2007)(2007) HDP na obyvatele v PPS v NUTS2 regionech v 2005 (EU27=100) Eurostat regional yearbook 2008 Rozdíly mezi státy: 7,57x 35% (BG) ­ 265 % (LU).....77% (CZ ) Rozdíly mezi regiony: 12,63x 24 % (RO) ­ 303 % (UK) K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 9 Disparity v HDP/ob. v roce 2005 a politiky soudržnosti ve dvou Uniích Barca Rep. K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 10 Cíle politiky soudržnosti EU Zdroj: EU Inforegio K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 11 HDP na obyvatele v PPS v NUTS2 regionech (2005, EU27=100%) Velké regionální rozdíly i ve vyspělých zemích Podobnost čistě náhodná Eurostat Reg. Yearbook 2008 K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 12 Vybrané ukazatele disparit (před krizí 2008) Stát/regiony HDP/obyv. (PPS) EU27=100 (2006) Nezaměstnanost (%, 2007) GERD (% HDP/VaV, 2005) Česko 77,4 5,3 1,41 Regiony NUTS2 38400-14200 2,7 2,4-9,50 3,96 0,25-2,77 11,08 Slovensko 63,5 11,1 0,51 Regiony NUTS2 35100-8200 4,28 4,3-20,4 4,74 0,28-0,88 3,14*) Maďarsko 63,6 7,4 0,94 Regiony NUTS2 24900-9500 2,62 4,7-12,3 2,62 0,31-1,37 4,42 Polsko 52,3 9,6 0,57 Regiony NUTS2 19700-8400 2,35 8,1-12,7 1,57 0,08-1,10 13,75 Německo 115,8 8,4 2,48 Regiony NUTS1 47200-18600 2,58 4,9-17,40 3,55 1,05-4,19 3,99 Rakousko 124,3 4,4 2,46 **) Regiony NUTS2 39200-19400 2,02 2,8-8,3 2,96 0,53-3,35 6,32 K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 13 Indikátor disperze disparit: Theilův index, HDP/ob., NUTS 2 regiony, EU-27 2 složky: vliv členského státu (Bc) a regionu (Wc) Celkové disparity mezi regiony EU klesají zejména z důvodu poklesu disparit mezi státy a Disparity mezi regiony v rámci státu rostou Monfort: Regional convergence, 2009 K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 14 Indikátor disperze disparit Theilův index, HDP/ob., NUTS 2 regiony, EU-12 2 složky: vliv členského státu (Bc) a regionu (Wc) Není regionální konvergence pouhou iluzí? Monfort: Regional convergence, 2009 K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 15 Disperze regionálního HDP/ob. v PPS, NUTS2, 2000 a 2005 Pokles Nárůst Eurostat Reg. Yearbook 2008 K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 16 Povaha a vnímání regionálních problémů v EU * Státy s omezenými disparitami ­ Rakousko, Holandsko, Lucembursko * Státy s koncentrovanými a velkými problémy ­ Německo, Itálie * Nové členské státy ­ Česko, Polsko, Slovensko Maďarsko * Státy s diferencovanými problémy ­ Francie, Velká Británie,.. * Státy s řídce osídlenými oblastmi ­ Švédsko, Finsko,.. Yuill: EoRPA Paper 01/08 K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 17 Vnímání regionálních problémů Česko Silné vnímání disparit mezi Prahou a ostatními kraji. Problémy průmyslových regionů Slovensko Prohlubování regionálních disparit zejména na úrovni krajů NUTS3 a nižších územních jednotek (okresy a obce). Výrazný růst Bratislavy a jejího okolí. Maďarsko Silně jsou vnímány disparity mezi Budapešti a ostatní části země, disparity mezi Středomaďarským a ostatními NUTS2 regiony. Růst disparit na nižší úrovni. Polsko Mezera mezi rozvinutými regiony na západě a venkovskými a starými průmyslovými regiony na severu a východě se prohlubuje. Rakousko Tradiční regionální disparity mezi spolkovými zeměmi se snižují. Problém se omezuje na urbánní a venkovskou dimenzi a nevyžaduje velké regionální intervence. Německo Hlavním problémem přetrvávající disparity mezi starými a novými zeměmi, které ovlivňují celkovou výkonnost země. K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 18 Regionální struktura vybraných zemí ovlivňuje přístupy k regionální politice Stát NUTS 1 NUTS 2 NUTS 3 Německo Spolkové země (16) s vlastní rozhodovací pravomocí Vládní obvody (39) Okresy (429) Rakousko Velké regiony (3) Spolkové zemězákladní správní celky (9) Politické nebo soudní okresy (35) Maďarsko Tzv. velké regiony (3) Uměle vytvořené regiony (7) Župy ­ základní samosprávné regiony (kraje) (20) Polsko Regiony složené z několika vojvodství (6) Vojvodství ­ samosprávné administrativní celky (16) Subregiony ­ uměle vytvořené spojením několika okresů (66) Slovensko Celé území Slovenska (1) Regiony i uměle vytvořené spojením krajů (4) Kraje jako základní samosprávné celky (8) Česko Celé území České republiky (1) Regiony soudržnosti uměle vytvořené spojením krajů (8) Kraje jako základní samosprávné celky (14) K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 19 Řízení regionální politiky Německo Podle Ústavy jsou za ekonomický rozvoj odpovědné spolkové země. Avšak programy GA pro domácí regionální politiku a využívání strukturálních fondů EU jsou koordinovány spolkovým Ministerstvem hospodářství. Rakousko Regionální politika zůstává odpovědností 9 spolkových zemí. Je koordinována úřadem Spolkového kancléřství a nezávazným doporučením Rakouské konference pro územní plánování ORÖK. Maďarsko Stát si ponechává velkou část pravomocí v řízení regionální politiky. V důsledku politiky soudržnosti dochází k přesunu pravomocí na nižší úroveň statistických regionů NUTS2. Polsko Ministerstvo regionálního rozvoje má mít klíčovou úlohu při koordinaci regionální politiky zejména v souvislosti s využitím strukturálních fondů EU. V řízení regionálního rozvoje mají sehrát významnější úlohu i samosprávná vojvodství. Slovensko Novelou zákona o podpoře regionálního rozvoje v roce 2008 byla zvýšená úloha samosprávných vyšších územních celků při přípravě a realizaci programů hospodářského a sociálního rozvoje krajů, regionálních inovačních strategií a dalších strategií v rámci kraje. Politika soudržnosti EU je však implementována státem. Česko ??? K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 20 Národní regionální politika - dokumenty Česko Strategie regionálního rozvoje ČT 2007-2013 (2006) Politika územního rozvoje (2008) Slovensko Má být Národní strategie regionálního rozvoje SR (nahrazuje NSRR) Maďarsko Národní koncepce územního rozvoje (2005) Polsko Národní rozvojová strategie 2007-2015 (2006) Rakousko Rakouská koncepce územního rozvoje (2001) ­ koncept a orientace - nezávazná Německo Rámcový plán společných úkolů pro zlepšení regionální hospodářské struktury 2007-2010 (2007) K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 21 Cíle národní regionální politiky Česko Vyvážený, harmonický a udržitelný rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva (cíl disparitní a rozvojový). Slovensko Vyvážený hospodářský a sociální rozvoj (podle zákona) Maďarsko Regionální konkurenceschopnost, územní konvergence Polsko Kvalita života životní úroveň občanů (konkurenční ekonomika, růst konkurenceschopnosti všech regionů) ? Soudržnost nebo konkurenceschopnost ? Rakousko Územně vyvážený rozvoj, konkurenceschopnost regionů, přístup k infrastruktuře a znalostem,.. Německo Společné úkoly spolku a spolkových zemí pro zlepšení regionální hospodářské struktury K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 22 Politika soudržnosti EU - Dokumenty Stát Operační programy EU alokace v mld. Česko 9 ROP (7+2 Praha), 8 TOP 26,7 Slovensko 2 ROP (Společný + Bratislava), 9 TOP 11,3 Maďarsko 7 ROP, 8 TOP 24,9 Polsko 4 OP národní, 16 ROP vojvodství, 1 OP Východní Polsko 67,3 Detail: úroveň spolufinancování Rakousko 9 ROP pro spolkové země, 1 OP z ESF 1,2 Německo 34 ROP pro spolkové země (17+17 ESF a ERDF), jen 2 TOP (HR a Doprava) 25,4 K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 23 Politika soudržnosti EU ­ Cíle a priority Stát Cíl Priority regionálního rozvoje Česko Konkurenceschopná česká ekonomika, otevřená, flexibilní a soudržná společnost, atraktivní společnost a vyvážený rozvoj území Vyvážený a harmonický rozvoj celého území ČR, dosažený prostřednictvím zmírňování disparit mezi regiony i uvnitř regionů. Slovensko Konkurenceschopnost a výkonnost regionů, zaměstnanost Infrastruktura a regionální dostupnost, znalostní ekonomika a lidské zdroje Maďarsko Udržet dlouhodobý růst a zaměstnanost na základě zvýšení konkurenceschopnosti... Regionální centra ­ rozvojové póly, rozvoj venkovských oblastí a cestovní ruch Polsko Konkurenceschopnost ekonomiky založené na znalostech a podnikání, zaměstnanost a soudržnost Zvyšování konkurenceschopnosti, snižování disparit a rozvoj regionů ? Soudržnost nebo konkurenceschopnost ? Rakousko Kvalita života, příjmů a zaměstnanosti a posílení konkurenceschopnosti regionů Regionální znalostní základny a inovace, atraktivní regiony, zaměstnanost a kvalifikace Německo Inovace, znalostní společnost a konkurenceschopnost Atraktivnost regionů a jejich rozvoj, pracovní místa K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 24 Změna paradigmatu regionální politiky * Tradiční: ­ Finanční transfery firmám, regionům a na veřejné práce. ­ Velká část zdrojů alokovaná sektorově a řízená centrálně bez vazby na místo. * Nové: ­ Orientované na místo/území, znalosti (knowledge) ­ Integrovaný a participativní přístup založený na víceúrovňovém způsobu vládnutí (multilevel governance). K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 25 Dvojice rozvojových cílů EU Cíl ,,Soudržnost a vyvážený regionální rozvoj" * Snižovat regionální disparit na všech úrovních, včetně nadměrné koncentrace aktivit v tzv. pentagonu * Revitalizovat málo osídlené a ekonomicky slabé regiony * Vyvarovat se negativních územních dopadů sektorových politik Cíl :Posílení evropské konkurenceschopnosti" * Silnější integrace evropských regionů do globální ekonomiky včetně budování několika dynamických zón globální ekonomické integrace * Využití ekonomického potenciálu všech regionů Oba cíle se vztahují k území (regiony, státy) Stejné (podobné) ukazatele pro hodnocení obou cílů Nejsou tyto cíle protichůdné? K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 26 Závěry k řešení regionálních disparit ve střední Evropě * Nesourodá skupina srovnávaných zemí (velikost a vyspělost) avšak variantní přístupy k disparitám. * Snižování regionálních disparit deklarováno v základních rozvojových dokumentech, avšak různé přístupy v realizaci. ­ U Německa a Rakouska je hlavní váha intervencí přenesena na úroveň spolkových zemí. ­ U Česka, Maďarska, Polska i Slovenska pak ještě převládá centralistická orientace regionální politiky zejména proto, že finanční zdroje regionálního rozvoje pochází převážně z unijního rozpočtu. * Řešení regionálních disparit je ve všech zemích podtextem a původním východiskem regionální politiky, ­ avšak zejména u Rakouska a Německa je kladen silný důraz na endogenní faktory rozvoje, zvyšování potenciálu regionů a nespoléhání na realokaci národních nebo evropských zdrojů. * Prioritami jsou Competitiveness, Innovation and Knowledge K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 27 Závěry k řešení regionálních disparit ve střední Evropě * Moderní přístupy k regionální politice deklarují ­ orientaci na rozvoj potenciálu a konkurenceschopnost všech regionů, ­ vytváření podmínek pro rozvoj před finančními intervencemi a ­ aktivní úlohu governance na úrovni samosprávných regionů. * Roste význam ­ regionálního regionálního rozvoje a ­ regionální regionální politiky. K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 28 Jak dál v politice soudržnosti EU? * An Agenda for Reformed Cohesion Policy: A Place-Based Development Approach And Efficiency and Social Inclusion (Barca Report, 2009) * Nová situace ve světě a v EU vyžaduje nová řešení i v regionální politice, jejich cílech, financování a řízení. * Aby neplatilo ,,All the world is only a stage and the people merely players!" W. Shakespeare K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 29 A poznámka na závěr.... K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 30 Regionální politika ČR v praxi? Státní prostředky na VaV 2001-2007 66% 1% 73% 1% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% PrahaJihom oravskýStředočeský Jihočeský M oravskoslezský Královéhradecký PardubickýOlom oucký Plzeňský Vysočina Ústecký Liberecký ZlínskýKarlovarský 2001 2007 K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 31 Schválené projekty OP VpK, 2.2 Schváleno 0,0 50 000 000,0 100 000 000,0 150 000 000,0 200 000 000,0 250 000 000,0 300 000 000,0 U niverzita Palackého v O lom ouci M asarykova univerzita v B rně U niverzita Jana Evangelisty P urkyně Vysoké učenítechnické v B rně Západočeská univerzita v Plzni U niverzita Tom áše Bative Zlíně Vysoká škola báňská -Technická univerzita O strava Technická univerzita v Liberci M endelova zem ědělská a lesnická univerzita v Brně U niverzita Pardubice O stravská univerzita v O stravě Janáčkova akadem ie m úzických um ěnív B rně Jihočeská univerzita v Č eských Budějovicích Slezská univerzita v O pavě U niverzita Karlova v Praze Veterinárnía farm aceutická univerzita Brno Vysoká škola polytechnická Jihlava M inisterstvo obrany Č R M oravská vysoká škola O lom ouc,o.p.s. U H radec Králové Vysoká škola ekonom ická v P raze Vysoká škola podnikání Brno K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 32 Co také prošlo v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost * Minimalizace šikany za 48 milionů Kč (Aisis) * Vzdělávání vedoucích pracovníků školních jídelen za 21 milionů Kč (Okin Educa, s.r.o.) * Prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické pracovníky škol za 51 milionů Kč (UK v Praze) K. Skokan, EkF VŠB-TU Ostrava, 2009 33 Regionální politika a regionální rozvoj jsou stále výzvou a příležitosti i pro nás, pedagogy a výzkumníky. .... (Minimálně, že nás živí) Proto chvála regionální politice! Děkuji Vám za pozornost karel.skokan@vsb.cz