Vybavenost obcí Jihomoravského kraje Ing. Zdeněk Šilhan Cíl disertační práce Identifikovat a zanalyzovat bariéry obslužných funkcí v prostředí maloobchodu a služeb v obcích Jihomoravského kraje se zaměřením na venkov. Podat doporučení pro zefektivnění tvorby veřejných politik ve venkovském prostoru, aby obslužné funkce na venkově nebyly tolik oslabovány. Výzkumné otázky • Jak se vyvíjí vybavenost obcí Jihomoravského kraje maloobchodem a službami? • Jak se vyvíjí dojížďka za maloobchodem a službami v obcích Jihomoravského kraje? • Jaké jsou aktuální trendy nákupního chování v obcích Jihomoravského kraje? • S čím souvisí změny a trendy v oblasti maloobchodu a služeb obcí Jihomoravského kraje? • Jak mohou veřejné politiky ovlivnit maloobchod a služby v obcích Jihomoravského kraje? Postup výzkumu • Vymezení teoretických východisek a popis současného stavu poznání v dané oblasti. • Anketární šetření se starosty obcí, případně s dalšími zainteresovanými osobami. • Zpracování a porovnání dat s vybranými sesbíranými socioekonomickými daty (zejména dojížďka do zaměstnání a do škol..). • Řízené interview / semistrukturované hloubkové rozhovory s vybranými aktéry. Současný stav výzkumu v dané oblasti Dojížďka za maloobchodem a službami z obcí Jihomoravského kraje • Nadmístní střediska maloobchodu a služeb v ČSSR a jejich sféry vlivu (Maryáš, 1988). • Dotazník pro obce (Jihomoravský kraj, 2002). • Výzkumný projekt podpořeny Grantovou agenturou České republiky č. 402/04/0535: Transformace sektoru služeb na území ČR (2004–2006). • Dotazník pro obce (Jihomoravský kraj, 2012). • Nákupní spád, nákupní chování a nákupní centra: příklad brněnské aglomerace (Kunc et al., 2012). • Shopping and Services Related Travel in the Hinterland of Brno (Maryáš et al., 2014). Současný stav výzkumu v dané oblasti Vybavenost obcí Jihomoravského kraje • Dotazník pro obce (Jihomoravský kraj, 2002). • Dotazník pro obce (Jihomoravský kraj, 2012).  Proběhla 3 kola šetření.  Bylo osloveno 670 obcí vrátilo cca 250 dotazníků  Probíhá telefonické došetření  Identifikace typů obcí pro řízené rozhovory Očekávané přínosy disertační práce pro daný vědní obor Postup výzkumu u dojížďky za maloobchodem a službami Denní nákupy (potraviny, drogérie) Nákupy běžného textilu a obuvi Nákupy běžného zboží (elektro, jízdní kola, sportovní potřeby, domácí potřeby apod.) Nákupy nábytku a bytových doplňků Nákupy speciálního výběrového zboží (hodinky, šperky, automobily apod.) Běžné služby (kadeřník, oprava obuvi, hodinek, autoopravna apod.) Speciální služby (fotoateliér, masáže, manikúra, wellness apod.) Návštěva restaurací, vináren, barů Postup výzkumu u vybavenosti obcí Prodejna se smíšeným zbožím pouze s prodejem přes pult Opravna obuvi Samoobsluha se smíšeným zbožím (COOP, Jednota apod.) Autoopravna Supermarket, diskont Fotoateliér Pojízdná prodejna se smíšeným zbožím Krytý bazén Pojízdná prodejna s výběrovým zbožím (např. maso-uzeniny, ovoce-zelenina apod.) Wellness (sauna, vířivka, solárium apod.) Objednávkový prodej potravin Restaurace s možností stravování Drogerie Pohostinství bez stravování Ovoce - zelenina Cukrárna / kavárna Maso - uzeniny Bankomat Pekařství Cashback Prodejna s textilem Domácí potřeby Obuv Sportovní hala / tělocvična Elektro Nábytek a bytové doplňky Prodejna se sportovními potřebami Zlatnictví Stavebniny Kadeřník Očekávané přínosy disertační práce pro daný vědní obor • Výsledky umožní: • identifikovat bariéry obslužných funkcí ve venkovském prostoru, • upozornit na možné ohrožení stability a společenského statutu venkova, • vznik podkladů pro tvůrce veřejných politik pro rozhodování o zacílení veřejných investic. Očekávané přínosy disertační práce pro daný vědní obor • Závěry mohou sloužit veřejnému i privátnímu sektoru k rozhodování o lokalizaci a podpoře existence středisek služeb a maloobchodu nebo stávajícím provozovatelům pro plánování svého dalšího rozvoje. • Závěry a data bude možné použít pro případnou úpravu hranic Brněnské metropolitní oblasti. Srovnání vybavenosti obcí mezi léty 2012 a 2017 2012 2017 Index změny Maloobchod 146 132 90 Opravna obuvi 11 9 82 Opravna elektra* 33 19 58 Stavebnictví 80 27 34 Kadeřnictví 82 78 95 Autoopravna 75 64 85 Fotograf* 41 12 29 Hospoda a restaurace 139 129 93 Výdejna léčiv 28 27 96 Lékárna 41 47 115 Praktik 30 35 117 Dětský 36 35 97 Stomatolog 35 36 103 Odborný lékař 15 16 107 Dojíždějící lékař 53 24 45 Děkuji za pozornost.