Implementace integrovaných nástrojů územní dimenze v programovém období 2014 – 2020 Univerzita Pardubice Fakulta chemicko-technologická Katedra ekonomiky a managementu chemického a potravinářského průmyslu Jana Košťálová, Marie Bednaříková jana.kostalova@upce.cz Oblast zaměření a cíl • Problematika dopadu veřejných politik spolufinancovaných z Evropských strukturálních a investičních fondů v programovém období 2014 – 2020 na rozvoj obcí, měst a regionů • Hodnocení, jak v polovině programového období probíhá a s jakými přínosy či problémy se potýká implementace integrovaných nástrojů a představení přípravy dalšího období Základní pojmy • Územní dimenze – je chápána jako možnost podpořit konkurenceschopnost specifických typů území a také jako nástroj vyrovnávání územních disparit. – Územní dimenze propojuje sektorové a regionální zaměření podpůrných nástrojů a aktivit. – V programovém období 2014 – 2020 probíhá prostřednictvím • integrovaných projektů a integrovaných nástrojů • Integrované nástroje: – integrované teritoriální investice (ITI) – integrované plány rozvoje území (IPRÚ) – komunitně vedený místní rozvoj (CLLD) Základní pojmy • Programové období 2014 – 2020 – Dohoda o partnerství - vymezuje také přístup k teritoriálnímu rozvoji ČR a posílení územní dimenze – Východiska: • Strategie regionálního rozvoje ČR 2014 – 2020 a v ní obsažené územní dimenze • Cílem začlenění územní dimenze je reflektovat specifické územní problémy a potřeby, řešit regionální rozdíly a využít potenciál přítomný v území, územní dimenze by také měla přispět k zvýšení regionální konkurenceschopnosti a snižovat regionální disparity • Cílem uplatnění integrovaného přístupu v rámci územní dimenze je dosažení vyšší kvality strategického plánování a měl by také vést k posilování vazeb mezi městy navzájem, městy a venkovem a napomáhat lepšímu využití přirozených regionálních center • Zařazena na základě pozitivní zkušenosti z minulého program. období a plánuje se její posílení v dalším období Územní dimenze v ČR v PO 2014 - 2020 • Strategické řízení ukotvené co nejblíže k místu naplňování cílů • Pro všechny integrované nástroje byly zpracovány analýzy daného území, byly zpracovány strategie rozvoje území (strategické cíle a opatření), proveden sběr projektových záměrů, vyhlašovány výzvy, realizovány projekty • Strategie navazuje na cíle na národní úrovni specifikované v Strategii regionálního rozvoje • Kontrola naplňování územní dimenze – Regionální stálé konference – Národní stálé konference ITI v PO 2014 - 2020 • Vybrané metropolitní aglomerace na území ČR s koncentrací nad 300 tisíc obyvatel – Brněnská, Hradecko-pardubická, Olomoucká, Ostravská, Plzeňská, Pražská a Ústecko-chomutovská Hlavní témata k řešení: • Oblast dopravy a mobility, lepší dopravní obslužnost v území aglomerace, větší integrace veřejné dopravy, • Sociální soudržnost, zvyšování kvality a kapacity veřejných služeb a snižování sociálního vyloučení skupin obyvatel, • Udržitelná ekonomika směřující na podporu do vzdělávání, vědy, výzkumu a inovačních center spolu s propojením s podnikatelským sektorem • Životní prostředí směřující k zajištění ekologické stability urbanizovaných území, rozvoji ekologické dopravy, řešení energetických zásob, zajištění zásobování vodou, protipovodňová opatření a zlepšení nakládání s odpady IPRÚ v PO 2014 - 2020 • Vybraná centra s přirozeným spádovým územím, jež se nachází mimo metropolitní oblasti – České Budějovice, Jihlava, KarlovyVary, Liberec-Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav a Zlín – Hlavní témata k řešení. • Veřejné služby • Vzdělávání a trh práce • Dopravní obslužnost • Oblast životního prostředí včetně technické infrastruktury • Podpora výzkumných aktivit a aplikaci jejich výstupů do praxe • Podpora inovací a podnikání • Dobudování potřebných infrastruktur a řešení potřeb města vedoucích k zajištění funkčního zázemí pro danou oblast CLLD a Místní akční skupiny v PO 2014 - 2020 • Místní akční skupina (MAS) na politickém rozhodování nezávislá společenství občanů, neziskových organizací, subjektů ze soukromé sféry a veřejné správy (obce, svazky obcí a veřejných institucí), které zakládají sdružení a spolupracují na rozvoji území jejich působnosti metodou LEADER • Území MAS definováno obcemi s počtem obyvatel menším než 25 000 a územím v rozmezí počtu obyvatel mezi 10 000 a 100 000 • 9. 10. 2018 bylo v ČR evidováno 179 MAS CLLD a Místní akční skupiny v PO 2014 - 2020 • Hlavní témata MAS: • Nezaměstnanosti ve venkovských oblastech • Podpora lokální ekonomiky, podnikatelských aktivit a tím i vytváření pracovních příležitostí, stabilizace obyvatel, omezení odlivu mladé a kvalifikované pracovní síly, zvyšování kvalifikace • Zvýšení funkční vybavenosti venkova v oblasti sociálních, zdravotních a navazujících služeb, podpora kulturního života na venkově • Podpora spolupráce škol všech stupňů, firem a škol, firem vzájemně • Podpora pozemkových úprav • Opatření k biodiverzitě, snižování zdrojů znečištění, podpora recyklace, regenerace brownfieldů, úspora energie a zavádění obnovitelných zdrojů energie, podpora agroenvironmentálních opatření, obnova propojenosti a prostupnosti krajiny, protipovodňová opatření a ochrana krajiny Operační programy v integrovaných nástrojích • ITI • Integrovaný regionální operační program, operační programy Doprava, Životní prostředí,Věda, výzkum a vzdělávání, Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost • IPRÚ • Integrovaný regionální operační program, operační programy Doprava, Životní prostředí, Zaměstnanost • MAS a CLLD • Operační program zaměstnanost, Operační program životní prostředí, Program rozvoje venkova a Integrovaný regionální operační program • Animace škol operačního programuVěda, výzkum a vzdělávání, realizace projektů Místní akční plány vzdělávání Národní stálá konference konec 2018 • Od začátku programového období bylo v rámci územní dimenze vyhlášeno 493 výzev s alokovanou podporou 476,5 mld. Kč, v rámci těchto výzev žadatelé předložili projekty v objemu 599,3 mld. Kč a z nich byly schváleny projekty s celkovou výší přidělených prostředků 310,9 mld. Kč. • V současnosti jsou v realizaci projekty s celkovým rozsahem rozpočtů ve výši 221,8 mld. Kč a dosud již bylo proplaceno 59,8 mld. Kč v rámci ukončených projektů. (stav do 31.12.2018) Stav implementace ITI Operační program Alokace ITI Vydaná vyjádření ŘV ITI (kladná a záporná vyjádření) Žádosti o podporu v MS2014+ (schválené nebo dosud nevyhodnocené) Nasmlouvané projekty (všechny projekty s podepsaným právním aktem) Ukončené projekty Počet Alokace Počet Alokace Počet Alokace Počet Alokace IROP 16 117,72 798 16 502,9 570 10 493,4 376 6 944,6 147 2 259,0 OPVVV 2242,30 66 3 681,0 30 2 345,4 23 1 480,3 0 0 OPPIK 4 042,3 132 1 334,0 69 891,2 23 143,2 2 9,7 OPD 6475,84 36 4 951,5 20 2 862,6 11 709,9 2 2 52,1 OPZ 598,56 82 643,6 57 452,5 43 318,1 0 0 OPŽP 1450,03 20 388,0 8 258,5 2 14,9 0 0 OPPPR 459,1 1 187,3 1 162,0 1 162,0 0 0 Celkem 31385,79 1 135 27 688 755 17 464,0 479 9 773,0 151 2 320,8 Údaje v mil. Kč Stav implementace ITI • Všechny ITI prochází tzv. mid-term evaluací hodnocení naplňování integrovaných strategií k 31. 12. 2018. • V oblastech ITI je již schváleno téměř 500 projektů, nicméně z celkové alokace je zatím vyčerpáno relativně málo. MMR ČR doporučilo řešitelům ITI urychlit čerpání. • V případě, že v rámci průběžné evaluace nebudou dodrženy plánované finanční milníky, dojde k přesunu finančních prostředků do individuálních projektů. Stav implementace IPRÚ Operační program Alokace IPRÚ Vydaná vyjádření ŘV IPRÚ (kladná a záporná vyjádření) Žádosti o podporu v MS2014+ (schválené nebo dosud nevyhodnocené) Nasmlouvané projekty (všechny projekty s podepsaným právním aktem) Ukončené projekty Počet Alokace Počet Alokace Počet Alokace Počet Alokace IROP 5 805,98 180 2 713,2 121 1 727,8 91 540,0 61 877,8 OPD 1 523,60 6 231,8 3 78,1 2 22,3 1 14,2 OPZ 457,47 36 328,4 14 139,7 19 0 0 0 Celkem 7 787,05 222 3 273,4 138 1 945,5 112 716,2 62 892,0 • Probíhá mid-term evaluace • Údaje v mil. Kč Stav implementace CLLD • Probíhá mid-term evaluace • Údaje v mil. Kč • Navýšení prostředků OP ŽP, zapojení do realizace strategických projektů OPVVV Ukazatel/Programový rámec IROP PRV OP Z OP ŽP Celkem CLLD Celkový počet výzev MAS (ks) 926 376 681 57 2040 Celková alokace vyhlášených výzev MAS (mil. Kč) 6 581 3 525 1 817 245 12 168 Celková alokace vyhlášených výzev = % alokace CLLD 80,9 88,8 105,0 21,8 Počet projektů v realizaci (vydaný právní akt/podpis Dohody) (ks) 826 1 976 470 11 3 283 Objem prostředků právní akt nebo Dohoda (mil. Kč) 1 830 780 670 9 3 289 Počet ukončených projektů (ks) 234 408 3 1 646 Proplacené prostředky přes žádosti o platbu (mil. Kč) 458 327 50 2 837 Problémy: • příliš dlouhý časový úsek na začátku programového období zabralo období přípravy metodických pokynů, zpracování analýz, formulování strategií a jejich schvalovací proces, • o vymezené prostředky alokované v jednotlivých výzvách je ze strany žadatelů nerovnoměrný zájem, • čerpání prostředků není rovnoměrně rozloženo v průběhu celého programového období, • s průběžnými změnami v rámci integrovaných nástrojů (např. změny volených orgánů MAS) je nutné dbát na dodržování pravidel standardizace, může docházet k porušování nastavených postupů. Problémy: • problémy spojené s měnícími se a chybějícími metodickými pokyny, • vyšší administrativa spojená s podáváním žádostí a dokládáním dokumentů jak na úrovni řídícího orgánu, tak na úrovni integrovaného nástroje, • nejednotnost informačního prostředí – např. v rámci CLLD je podávání žádostí v rámci operačního programu Program rozvoje venkova spojeno s jinou aplikací než další operační programy. Pozitiva: • posílení role strategického řízení a větší míra koordinovanosti činností mezi řídícími orgány a dalšímu zúčastněnými aktéry, • strategie vychází z reálných potřeb daných regionů a jejich návrh vznikl zdola nahoru na základě požadavků klíčových aktérů a dalších stakeholderů ovlivňujících rozvoj regionu, • aktivní práci ITI, IPRÚ a MAS v regionech s potenciálními žadateli, metodická pomoc či obecné poradenství při zpracování žádostí i realizaci projektů, • vzhledem k rovnoměrně rozdělené alokaci směrem k integrovaným nástrojům je zajištěna plošnější a rovnoměrnější distribuce prostředků z ESIF fondů, Pozitiva: • možnost flexibilní reakce na vývoj v regionu, průběžně je možné jednat o případných přesunech, úpravách alokací, případně v rámci mid-term evaluace může dojít k promítnutí do strategického dokumentu, • došlo k významnému posílení síťování, propojování v rámci regionů mezi aktéry působícími v území, v rámci analýzy a přípravy strategií byly navázány kontakty mezi subjekty, které dříve neměly příležitost k bližší spolupráci. Příprava PO 2021 až 2027: • Od roku 2016 zahájena příprava, • mezi základní principy SRR je opět zařazeno využití územní dimenze v rámci sektorových politik, další rozvíjení strategického plánování, posilování spolupráce a síťování v regionech, zlepšení koordinace a práce s daty v oblasti regionálního rozvoje a důraz na hledání smart řešení na úrovni regionů, • zachování návaznosti na Národní výzkumnou a inovační strategii pro inteligentní specializaci ČR (RIS3), Příprava PO 2021 až 2027: • územní dimenze bude využívat integrované nástroje ITI a CLLD, nově budou vznikat také Regionální akční plány (RAP) pro zvýšení koordinace napříč městskými a venkovskými regiony, • CLLD by mělo být více použito pro animaci v území, posilování vazeb a partnerství, přepokládá se jednodušší schvalování strategií již ve stávajícím programovém období, rozšíření operačních programů animovaných prostřednictvím MAS, • ITI budou rozšířena na 13 aglomerací (dosavadní ITI a IPRÚ), pro rozvoj městských regionů bude blokována významná část prostředků, snaha o rozšíření operačních programů dostupných v ITI, Příprava PO 2021 až 2027: • prostřednictvím RAP budou alokovány prostředky na rozvoj jednotlivých krajů, • kombinované využití zdrojů financování regionálního rozvoje z ESIF, národních a ostatních zdrojů, • posílení využití finančních nástrojů pro zajištění návratnosti části zdrojů, • zvýšení flexibility pro případné přesuny v rámci operačních programů, Příprava PO 2021 až 2027: • v rámci jednání s Evropskou komisí jsou již předběžně formulovány základní strategické cíle – zlepšení životního prostředí a ochrana klimatu, využití výzkumného potenciálu pro zvýšení konkurenceschopnosti s ohledem na technologické změny, rozvoj konkurenceschopné a soudržné společnosti, rozvoj dostupnosti a efektivity dopravní sítě, trvale udržitelný a integrovaný rozvoj městských a venkovských oblastí • předběžně se jedná o 7 tematických operačních programech navazujících na stávající OP (OP Konkurenceschopnost, IROP, OPVěda a vzdělávání, OP Lidské zdroje, OPŽP, OPD, OP Rybářství, OPTechnická pomoc) a programech regionální spolupráce se sousedními zeměmi. Děkuji za pozornost jana.kostalova@upce.cz