PAVEL ZDRAŽIL XXII. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH 12. – 14. ČERVNA 2019, VELKÉ BÍLOVICE Změny ve struktuře výdajů českých municipalit Východiska  Od 90. let v ČR uplatňování a rozšiřování decentralizace a autonomie v oblastech rozhodování o veřejných financích.  Rozpočty územně samosprávných celků - cca 25 % prostředků veřejných financí ČR  z toho obce cca 17,5 % příjmů a 16 % výdajů (průměr let 2006-2017),  relativně vysoká výdajová autonomie, => významné nástroje k prosazování zájmů a preferencí obyvatel, respektive reálně exitujících lidí v reálně existujících místech s reálně existujícími problémy.  Východiska ani výstupy rozpočtů ve směru rozvoje území nejsou a ani nemohou být optimální:  „blízkost“ k problému poskytuje hodnotné informace pro rozhodování, vs.  podléhají politickému rozhodování,  rozdílná stanoviska a preference,  souhlasné i protichůdné zájmy (místní, regionální, centrální),  fáze volebního cyklu,  „vábení“ dotačních titulů a výzev evropských fondů. • ČR velmi fragmentované území s nejnižší průměrnou velikostí municipalit v Evropě. • limitované úspory z rozsahu a vliv municipalit na usměrňování lokálního rozvoje, • 50 %+ obcí < 500 obyvatel (cca 8 % obyvatelstva). ⇒ Vývoj struktury výdajů municipalit, s ohledem na jejich velikost? ⇒ Zachovat status quo? Reformovat veřejnou správu v zájmu zvýšení efektivity alokace vynakládaných zdrojů (tj. snížit počet municipalit)? ... • Cílem příspěvku je posoudit vývoj struktury výdajů českých municipalit s ohledem na různé velikostní skupiny a identifikovat jejich výdajové priority, ⇒ a v souvislosti s tím posoudit udržitelnost aplikovaného modelu decentralizace z hlediska rozvojového potenciálu menších obcí. Metodika  Kvantifikace změn pomocí růstových indexů.  Komparace struktury výdajů v rámci období.  2003-2017 (konec okresních úřadů – „současnost“).  Potlačení náhlých výkyvů a volebního cyklu transformace do průměrů tříletých období.  Všechny obce ČR (2017), kategorizovány dle velikosti (ČSÚ + kategorie nejmenších obcí do 100 obyvatel. počet obyvatel počet obcí % populace počet obyvatel počet obcí % populace počet obyvatel počet obcí % populace méně než 100 437 0,36 1 000 - 1 999 748 9,48 20 000 - 49 999 44 12,18 100 - 199 999 1,54 2 000 - 4 999 422 11,54 50 000 - 99 999 12 9,73 200 - 499 2000 6,40 5 000 - 9 999 144 9,22 100 000 a více 6 21,20 500 - 999 1374 9,07 10 000 – 19 999 68 9,29 všechny obce 6254 100  Struktura výdajů na úrovni skupin odvětvového třídění rozpočtové skladby (vyhláška MFČR č. 323/2002 Sb.):  Bezpečnost státu a právní ochrana (§5xxx; dále jen „bezpečnost“),  Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství (2xxx; „průmysl“),  Sociální věci a politika zaměstnanosti (§4xxx; „sociální věci“),  Služby pro obyvatelstvo (§3xxx; „služby“),  Všeobecná veřejná správa a služby (§6xxx; „veřejná správa“)  Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství (§1xxx; „zemědělství“).  Členění na běžné a kapitálové  Zdroj dat – databáze Monitor (MFČR)  „Sociální reforma 2012“ – převedena agenda dávek z obcí na ÚP (cca 85 % běžných výdajů oblasti sociálních věcí => dávky nezahrnuty.  Přesuny jiných agend a inovace s dopadem do struktury měly relativně nízký vliv a nejsou považovány za relevantní. Vývoj příjmů a výdajů, struktura výdajů 200 220 240 260 280 300 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 miliardKč Příjmy Výdaje 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015 2017 Běžné výdaje Kapitálové výdaje Struktura běžných a kapitálových výdajů 0,7% 26,3% 3,3% 50,9% 15,5% 3,2% 0,8% 25,9% 4,5% 44,7% 20,1% 4,0% -40% 10% 60% Bezpečnost Průmysl Služby Sociální věci Veřejná správa Zemědělství 0,2% 5,4% 19,2% 42,0% 32,1% 1,1% BěžnévýdajeKapitálové 0,4% 5,4% 1,6% 48,4% 41,2% 3,0% 2003-2005 2015-2017 Změna v běžných výdajích velikostních skupin obcí (2015-17 vůči 2003-05) -40% -20% 0% 20% 40% 60% 500 - 999 1 - 2 tis. 2 - 5 tis. méně než 100 obyvatel 100 - 199 200 - 499 -25% 0% 25% 50% 75% 50 - 100 tis. 100 tis. a více všechny obce 5 - 10 tis. 10 - 20 tis. 20 - 50 tis. 40% 20% 0% 20% 40% 60% Bezpečnost Průmysl Služby Sociální věci Veřejná správa Zemědělství Změna v kapitál. výdajích velikostních skupin obcí (2015-17 vůči 2003-05) 40% 20% 0% 20% 40% 60% Bezpečnost Průmysl Služby Sociální věci Veřejná správa Zemědělství -100%-50% 0% 50% 100% 150% 200% 250% 300% 350% méně než 100 obyvatel (509 %) 100 - 199 200 - 499 500 - 999 1 - 2 tis. 2 - 5 tis. -100% -50% 0% 50% 100% 150% 200% 250% 5 - 10 tis. 10 - 20 tis. 20 - 50 tis. 50 - 100 tis. 100 tis. a více všechny obce Závěry  Prostředky, se kterými obce hospodaří narůstají,  Rigidní struktura běžných výdajů (částečně vyplývá z legislativy), a naopak vyšší autonomie výdajů kapitálových.  Nežádoucí trend substituce kapitálových výdajů běžnými – preference okamžité spotřeby na úkor rozvojové investiční činnosti.  Rozdílné vzorce v proměně výdajové struktury mezi malými a velkými obcemi:  malé obce preferují aktuální spotřebu služeb na úkor spotřeby v ostatních oblastech i investic.  slabá investiční aktivita malých obcí v preferované oblasti služeb, ale i zdrojů ekonomického prospěchu – průmyslu, který je naopak výraznou investiční preferencí větších obcí. => Zejména u malých a nejmenších obcí lze uvažovat o ohrožení prospektivního rozvojového potenciálu:  snaha o udržení současné kvality života,  předpokládatelný přesunu části ekonomického prospěchu na úroveň větších obcí. => Udržitelnost současného modelu decentralizace je z pohledu malých obcí silně problematická.  Krátkodobě částečně řešitelné dílčími zásahy, např. přenastavením rozpočtového určení daní.  Dlouhodobě by mohlo být efektivnější následovat nedávných příkladů rozvinutých zemí (Austrálie, Kanada, Finsko, Nizozemí, Dánsko atd.) a racionalizovat soustavu obcí snížením jejich počtu.  Je třeba podpořit dalším výzkumem:  reformy územní správy a samosprávy jsou z politického hlediska vždy nepopulární a nikdy nelze dosáhnout všeobecného koncensu,  reformy je třeba činit citlivě, aby nedošlo k odcizení místní samosprávy od občanů. PAVEL ZDRAŽIL (Pavel.Zdrazil@upce.cz) Ústav regionálních a bezpečnostních věd Fakulta ekonomicko-správní, Univerzita Pardubice (http://www.uni-pardubice.cz) Studentská 95, 532 10 Pardubice, Česká republika …