MUNI ECON Plná verze článku / Full paper DOMÍN, M., HLAVÁČEK, P. (2021). Vliv postindustriální aglomerace na strukturaci občanské vybavenosti obcí v suburbánním prostom. In (Klímová, V., Žítek, V., eds.) XXIV. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita, pp. 361-369. ISBN 978-80-210-9896-1. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210-9896-2021-45. www.econ.muni.cz/kolokvium www.econ.muni.cz/colloquium UNIVERZITA J. E. PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Fakulta sociálně ekonomická Vliv postindustriální aglomerace na strukturaci občanské vybavenosti obcívsuburbánním prostoru Ing. Martin Domín Ing. Petr Hlaváček, Ph.D. Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy Fakulta sociálně ekonomická Univerzita Jana Evangelisty Purkyně Outline r 9 ■ 9 ■ r fiítl ■ r CIL PRACE METODOLOGIE VYMEZENÍ REGIONU CHARAKTERISTIKA VYMEZENÝCH ÚZEMÍ OBČANSKÁ VYBAVENOST ZÁVERY A DISKUSE Zhodnotit, jak se mění prostorová koncentrace občanské vybavenosti obcí v důsledku suburbanizace, jak vzdálenost obcí od střediska regionu ovlivňuje hustotu a pestrost občanské vybavenosti. Metodologie • Hlavním zdrojem dat jsou údaje o denní dojížďce za prací SLDB(2011). • Byla aplikována tzv. agregační metoda, kdy při každém sjednocení nové obce s aglomerovaným územím (tedy kdy byla obec přiznána jako aglomerovaná obec) byla přepočítána matice proudů denní dojížďky za prací v rámci aglomerace, do aglomerace a z aglomerace. Tato slučovací metoda má obousměrný profil a tvoří součet dvou podílových hodnot: • A) podíl vyjíždějících za prací z obce denně do aglomerace na celkovém počtu vyjíždějících za prací z obce denně (v %) • B) podíl dojíždějících za prací do obce denně z aglomerace na celkovém počtu dojíždějících za prací do obce denně (v %) Metodologie • Tato metoda vylučuje enklávy a exklávy. • Uvažované obce musí sousedit s vymezenou aglomerací svým katastrálním územím. • Celkový počet všech dojíždějících za prací do testované obce nesmí být menší než deset. • Pokud má obec méně než deset dojíždějících, pak může být taková obec aglomerována pouze v tom případě, že je ze všech stran svého katastrálního území obklopena ostatními již aglomerovanými obcemi. Vymezený region • Celkem 41 obcí v Plzeňském kraji. • Rozloha: 7 500 km2 • 42,8 % obyvatel celého Plzeňského kraje (k31.12. 2018). • V zázemí regionu žilo necelých 80 tisíc obyvatel (k 31.12. 2018). Legenda Ag lomerace/Stf edisfcc | Zázemí aglonieface/sifediska Zdroj: Vlastní zpracování 1:250 000 0 1 2 4 6 d 10 jKiiometers Následující postup • Celý region byl pak diferencován na 2 typy zázemí dle dojížDkové vzdálenosti. • Zázemí A: Obec ve vzdálenosti od střediska < 12 km. • Zázemí B: Obec ve vzdálenosti od střediska > 12 km. • Střediskem regionu je Plzeň. Tam také směřoval největší proud denní dojížďky za prací. Charakteristika vymezených území Hustota Územní Rozloha Počet zalidnění celek (v km2) obyvatel (obyv./km2) Zázemí A 200,1 41 350 207 Zázemí B 264,7 37 436 141 Středisko 137,7 170 936 1 242 Plzeňský region 602,5 249 722 415 Občanská vybavenost Zkoumána byla občanská vybavenost obou specifikovaných zázemí. OV byla rozdělena byla dle Rozmanové (2012) do jednotlivých kategorií a subkategorií. Druhová pestrost občanské vybavenosti byla dále mapována terénním šetřením. Výskyt daného typu občanského vybavení v obcích Počet obci, kde typ PodB obci kde typ vybavenosti existoval ŕgE5J vybavenosti existoval (v %) Typ občanské vybavenosti Zázemí A Zázemí B Zázemí A (v%) Zázemí B (x %> M ahtobchod Obchod s potravinami 18 16 81,8 84,2 Kahura Kulturní dům :áL 19 13 36,4 63,4 Knihovna 1S 15 SI,5 78,9 Zŕ 'ravotxictví Lékař prakticky 13 11 59,1 57,9 Lékař speciali&ta S 9 36,4 47,4 Lěkáma 6 7 27,3 36,S Sociální péče Dům it sociálni službou 5 S 22,7 42,1 Školství MS 18 12 SI,S 63,2 ZS 14 12 63,6 63,2 Telovýchova. Sportoviště 14 7 63,6 36.S Volnočasové Detské hri&tě 20 16 90,9 84,2 Restaurační zařízení 22 16 100,0 84,2 Dopravní obshiínost Benzinová stanice 7 3 31,S 15,8 Za&távka bus 22 19 100,0 100,0 Železniční stanice 10 10 45,5 52,6 Administrativní Po&ta 14 12 63,6 63,2 Infc centrum 3 3 13,6 15,8 Celkem 231 189 55,0 45,0 Závěry a diskuse • Vzdálenost obcí od střediska regionu má jen dílčí dopady na druhovou pestrost a množství občanského vybavení. • Budovy OV z velké většiny zbudovány před rokem 1989. • Staré budovy OV se modernizují, nová se ve většině případech nebuduje. • V zázemí A dominovala pouze OV typu: kulturní domy/sály, mateřské školy, restaurační zařízení a čerpací stanice. • Ostatní zkoumané kategorie občanského vybavení byly (v přepočtu na 10 tis. obyvatel) častěji v zázemí B. • V přepočtu na 10 000 obyvatel bylo v zázemí B více stanic hromadné dopravy. Závěry a diskuse • Obce v zázemí A mají s Plzní dobrou dopravní obslužnost a obyvatelé více častěji vyjíždějí za OV do Plzně. • Obyvatelům obcí v zázemí A nejvíce z občanského vybavení chyběly obchody s potravinami. • Obyvatelé ze zázemí B nejčastěji postrádali zařízení pro kulturní aktivity - kulturní domy/sály. Závěry a diskuse Vlivem suburbanizace často vznikají uniformní plochy, které z velké části postrádají veřejný prostor. Obce tak musí využívat svá dosavadní prostranství vč. občanského vybavení pro mnohdy větší kapacity, než pro jaké byla navrhnuta původně. V mnoha případech to lze realizovat jen obtížně, protože zvyšováním separované zástavby probíhá defragmentace obcí. Tím vznikají v některých případech i rozpory mezi skupinami obyvatel, také kapacity některých občanských vybavení jsou mnohdy nedostačující k potřebám nově příchozích obyvatel (nejčastěji školská zařízení). Obcím z příchodu nových obyvatel plynou jak příjmy, tak náklady. Poloha obce v suburbanizovaném zázemí Plzně je vnímána spíše pozitivně, neboť dochází k přílivu nových obyvatel v aktivním ekonomickém věku a saturaci kapacit vzdělávacích zařízení a dalších navazujících služeb. Děkuji za pozornost UNIVERZITA J. E. PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Fakulta sociálně ekonomická Martin Domin Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy FSE UJEP v Ústí nad Labem martin.domin@mesto-most.cz