MUNI ECON Plná verze článku / Full paper KUBÍČKOVÁ, H., ŠLAHŮNKOVÁ, N. (2021). Proměny peri-urbánního prostředí na příkladu spotřebitelského chování. In (Klímová, V., Zítek, V., eds.) XXIV. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita, pp. 141-148. ISBN 978-80-210-9896-1. DOI 10.5817/CZ.MUNI.P210-9896-2021 -17. www.econ.muni.cz/kolokvium www.econ.muni.cz/colloquium MUNI ECON Proměny peri-urbánního prostředí na příkladu spotřebitelského chování Ing. Helena Kubíčková Bc. Nikola Šlahůnková 2 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH Teoretický základ spotřebitelské chování ► peri-urbánní prostředí 3 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH m u r j i ECO Cíl příspěvku „Cílem příspěvku je analyzovat spotřebitelské chování nakupujících na trhu lokální produkce, identifikovat klíčové motivace a charakteristiku nákupů, sekundárně pak identifikovat spojitost nákupů na trhu lokální produkce s přístupem respondenta k cestování." mumi 4 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNI KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VEDACH _ _ _ . . ECON Data a použité metody DATA METODY Primární Analýza (základní MS metody) Kvantitativní Interpretace Dotazníkové šetření v terénu (3 části) Grafická vizualizace N = 94 pilotní šetření pro účely diplomové práce N. Šlahůnkové 5 Zápatí prezentace n u r j i E C 0 N Terénní šetření á°> Prostý náhodný výběr 6 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH m u r j i ECON Identifikaci vzorku respondentů DEMOGRAFICKÉ ASPEKTY Pohlaví - 54,3 % ženy - 45,7 % muži Věk Méně než 18 let 18 - 25 let 26 - 35 let 36 - 45 let 46 - 59 let 60 - 75 let 76 a více lei SOCIOEKONOMICKÉ ASPEKTY Vzdělání - 51,1 % VŠ - 39,4 % střední vzdělání s maturitou - 9,6 % střední bez maturity Status - 57 % zaměstnaných - 17,2% OSVČ - 14 % důchodci - 9,7 % studenti - 2,2 % nezaměstnaní Identifikaci vzorku respondentů Město Vesnice n u r j i 8 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNI KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VEDÁCH _ _ _ . . ECON A1: důvody vedoucí k nakoupení výrobků lokálních producentů - Multichoice - Možnost Jiné Hlavní důvody: - Kvalita a čerstvost (76) - Chuť (56) - Podpora lokální produkce (51) Kvalita, čerstvost Chuť Podpora lokální produkce Jiný sortiment než v obchodě Původ výrobku Složení Podmínky výroby Cena Jiné 10 20 30 40 50 60 70 80 M u r J i 9 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNI KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VEDÁCH _ _ _ . . ECON A2 - A5: povaha nákupu, podoby, aspekty Otázka č. 2 - nejčastější místo nákupu Otázka č. 3 - frekvence nákupů farmářské trhy 52 párkrát za měsíc 49 specializované prodejny 16 několikrát týdně 34 obchodní řetězce 13 párkrát do roka 5 na internetu 10 denně 4 jiné 3 nakupoval jsem pouze 1x 2 Otázka č. 4 - běžná útrata při jednom nákupu Otázka č. 5 - obvyklý způsob dopravy pod 250 Kč 32 veřejná doprava 48 250 kč - 499 Kč 39 auto 22 500 Kč - 999 Kč 18 pěší chůze 16 1000 Kč - 1499 Kč 5 kolo, kolobežka 8 1500 Kč - 1999 Kč 0 2000 Kč - 2499 Kč 0 více než 2500 Kč 0 10 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH m u r j ECO A6: kritéria důležitá při nákupu produktu Kritérium Kvalita Původ produktu Složení Dopad na životní prostředí Cena Design produktu Značka 1 1 1 2 7 8 24 34 2 0 4 2 10 9 23 16 3 7 24 29 33 49 31 26 4 9 24 26 21 16 8 10 5 77 41 35 23 12 8 8 Vážený aritmetický průměr 29,5 25,5 24,8 21,7 19,8 15,7 14,9 11 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH n u r j i E C 0 N B1 - B4: vztah respondentů k cestování 12 35 30 25 20 15 10 40 35 30 25 20 15 10 5 0 Při výběru dovolené preferuji pobyt v městských oblastech. I Určitě ano Spíše ano Nevím Spíšené Určitě ne Při výběru dovolené preferuji pobyt ve venkovských oblastech s možností účastnit se prací souvisejících se zemědělskou výrobou či chovem zvěře. . I Určitě ano Spíše ano Nevím Spíšené Určitě ne Při výběru dovolené preferuji pobyt ve venkovských oblastech Určitě ano Spíše ano Nevím Spíšené Určité ne Během dovolené preferuji konzumaci místních produktů. 50 45 40 35 30 25 20 15 10 ■ Určité ano Spíše ano Nevím Spíše ne Určitě ne MUNI ECO Závěr - Za hlavní zjištění lze považovat fakt, že trhy lokální produkce volí respondenti kvůli požadované kvalitě a čerstvosti výrobků, či jejich chuti. Cena naopak nepatří mezi hlavní důvody nákupů, dokonce ani při posuzování výběru konkrétního výrobku není klíčovým kritériem. - Potvrdilo se, že ti, jež na trhu lokální produkce nakupují, mají tendenci trávit dovolenou ve venkovských oblastech, nikoliv v městských. Na druhou stranu, není preferován pobyt na venkově s možností účastnit se prací související se zemědělskou výrobou či chovem zvěře. - Při zpracování dat vyšlo najevo, že až na pár drobných detailů dotazník postihuje všechny důležité motivy, důvody a aspekty nákupů, není proto potřeba jakýchkoliv rozsáhlých úprav a může být využit v diplomové práci. n u r j i 13 Prezentace pro XXIV. MEZINÁRODNI KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VEDÁCH _ _ _ . . ECON MUNI ECON 14