XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH1 Metropolitní svazek jako faktor zvýšení efektivity urbánního rozvoje v České republice Josef Kunc, Petr Tonev, Markéta Novotná Ekonomicko-správní fakulta MU Petr Šašinka, Soňa Raszková, Zdeněk Dvořák Oddělení řízení ITI a metropolitní spolupráce MMB XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH2 Města a metropolitní oblasti – proč podporovat? • Města jsou ekonomickými a organizačními jádry celků nazývaných funkční městské regiony (denní městské systémy), spádová území, aglomerace či metropolitní oblasti. • Jsou to místa, kde se koncentruje většina obyvatelstva a rovněž hlavní místa vzniku a následné aplikace nových hospodářských a sociálních procesů. XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH3 Města a metropolitní oblasti – proč podporovat? ̶ Metropolitní regiony jsou rozhodujícími motory hospodářství a hospodářského růstu svých zemí, je v nich soustředěn výzkum, inovace, nápady, kreativita, nové technologie, tvůrčí lidský potenciál a celkové změny životního stylu. ̶ Lidé jezdí do města/metropole/metropolitní oblasti za prací, studiem, nákupy, službami apod. Utrácejí, resp. poptávají a spotřebovávají ekonomické statky. ̶ Na druhé straně tito lidé ve městech vytvářejí odpad, využívají energie, infrastrukturu, dopravu… XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH4 Města a metropolitní oblasti – proč podporovat? ̶ Hovoří se, že ve velkých městech žije reálně o desítky až stovky tisíc obyvatel více než uvádějí oficiální statistiky, např. v Praze až o 300 tisíc, tedy asi 1,6 milionu. ̶ Denně se v Praze pohybuje zhruba 1,8 mil. osob, v Brně kolem 500 tisíc, v Bratislavě více než 600 tisíc. ̶ Velká města ztrácejí na daních, jejich náklady rostou… XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH5 Města a metropolitní oblasti – proč podporovat? ̶ Má tedy smysl propojovat města s okolními obcemi a vytvářet funkční metropolitní regiony s plnohodnotnými rozhodovacími procesy a finančním zázemím? Myslíme si, že ano. XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH6 Metropolitní spolupráce v České republice ̶ Role České republiky byla (až na určité výjimky) ve věci nastavení a rozvoje metropolitní spolupráce zásluhou 40 let socialistického a téměř 30 let postsocialistického vývoje dlouhou dobu spíše pasivní. ̶ Nynější postupná aktivizace je výsledkem vnějšího tlaku EU v podobě europeizace nástrojů regionální politiky. ̶ Navíc plnohodnotná odborná interdisciplinární debata nad touto problematikou, která by poskytla validní analýzy a závěry pro potřeby plánovací praxe, se rozvíjí jen velmi pomalu a aktivity související s rozvojem metropolitního plánování a správy jsou stále poměrně sporadické (v posledních letech přece jen mírně intenzivnější). XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH7 Metropolitní spolupráce v České republice ̶ Metropolitní plánování je novým prvkem v rámci prostorového plánování – v ČR zatím neexistuje žádný metropolitní orgán či subjekt s právní subjektivitou. ̶ Inspiraci lze hledat v zemích západní Evropy, od nichž je však české prostředí stále izolováno mentální a historickou bariérou (pamětí). 70. a 80. léta 20. století a tzv. Středisková soustava osídlení. Snaha zajistit přijatelnou dostupnost občanské vybavenosti a obdobné podmínky pro život ve městě a na vesnici skončila mj. direktivním slučováním obcí. A po roce 1989 velmi rychlá dezintegrace a opětovný vznik velmi malých obcí. XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH8 Metropolitní spolupráce v České republice ̶ Město Brno patří v České republice v současnosti mezi lídry v problematice rozvoje spolupráce a plánování na metropolitní úrovni. ̶ Je však třeba si uvědomit, že současná metropolitní spolupráce je motivována především možnostmi externího evropského financování spojeného s podporou nástroje integrovaných územních investic (ITI) v období 2014-2020, která pokračuje i v období 2021+. XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH9 Metropolitní spolupráce v České republice ̶ Toto vše nás motivovalo k podání a získání projektu TA ČR v roce 2020: Institucionalizace metropolitní spolupráce jako faktor zvýšení motivace obcí ke spolupráci v metropolitních oblastech XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH10 Metropolitní spolupráce v České republice Řešitel projektu: členové Katedry regionální ekonomie a správy Ekonomicko-správní fakulty MU • doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D. • Mgr. Petr Tonev, Ph.D. • Ing. Markéta Novotná, Ph.D. • Ing. Markéta Chaloupková, Ph.D. • Ing. Aneta Krajíčková, Ph.D. Aplikační garant 1: členové Oddělní řízení ITI a metropolitní spolupráce Magistrátu města Brna • Ing. Petr Šašinka, Ph.D. • Ing. Soňa Raszková • Ing. Zdeněk Dvořák Aplikační garant 2: členové Odboru regionální politiky Ministerstva pro místní rozvoj ČR • Dr. Ing. Marie Zezůlková, • RNDr. Richard Nikischer, Ph.D. • Ing. Zbyněk Šimánek ̶ Úzká spolupráce byla navázána také s Odborem strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra ČR (Mgr. Ing. David Sláma, Ing. Marek Jetmar, Ph.D., Mgr. Lenka Hellebrandová, Ph.D) a s externími specialisty na obecní právo a otázky spojené s komunálním sektorem a dotacemi – Mgr. Ing. Ján Bahýľ a Mgr. Radim Jirků. XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH11 Pojetí metropolitní spolupráce v BMO BMO jako FUA, 184 obcí, 700 tis. obyvatel Paralelní rozvoj třech dimenzí metropolitní spolupráce: Věcná – metropolitní témata, projekty Kulturní – povědomí, sounáležitost, důvěra, komunikační strategie, publicita Institucionální – formy spolupráce, proces plánování, formy řízení/governance, legislativa atd. XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH12 Co je cílem metropolitní spolupráce Systémově koordinovat problémy metropolitních oblastí, které doposud nikdo takto neřeší ̶ Nejde o „projekt“, ale o každodenní realitu ̶ Evoluce, ne revoluce ̶ Dnes „pouze“ role nositele ITI: tvůrce a realizátor strategie rozvoje území, sběr některých dat na metropolitní úrovni, animační činnost, koordinace vybraných projektů XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH13 Institucionální dimenze: výzkumný projekt TA ČR METROSPOL Institucionalizace metropolitní spolupráce jako faktor zvýšení motivace obcí ke spolupráci v metropolitních oblastech Vytvoření univerzální metodiky iniciující vznik metropolitního svazku jako nové formy meziobecní metropolitní spolupráce – návrh konkrétní podoby a formy, metodické postupy při její implementaci, a to primárně krátkodobě (využití stávající legislativy), ale i střednědobě (legislativní změna). ̶ odborné články, rešerše zahraničních přístupů, právní analýzy ̶ dotazníková šetření, dva diskusní workshopy s experty ̶ argumentační opora problematice rozvoje metropolitní spolupráce ̶ Brno je hlavním aplikačním garantem – pilotáž XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH14 Opora k rozvoji metropolitní spolupráce (nejen v BMO) • Strategie regionálního rozvoje ČR 21+ (MMR) • Koncepce Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 (MV) • Programové prohlášení Vlády ČR • Deklarace primátorů statutárních měst ČR (2020) • Starostové obcí BMO – dotazníková šetření 2017 (88 %), 2020 (96 %) a 2023 (95 %) • Strategie #brno2050, Integrovaná strategie rozvoje BMO 21+ Rozvíjející se odborná debata Není to jen o penězích Které z následujících faktorů jsou podle starostů do budoucna nejvýznamnější pro založení a udržení dlouhodobé metropolitní spolupráce a rozvoje v BMO? – srovnání 2017 a 2020 Jak? Metropolitní svazek Specifická veřejnoprávní entita s právní subjektivitou, další forma meziobecní spolupráce (dobrovolná) • Krátkodobá varianta – v mantinelech aktuálních právních úprav – vznik modifikovaného DSO spolupracujícího s krajem formou zapsaného ústavu (bez legislativní úpravy). • Střednědobá varianta – změna zákona, možnost vzniku metropolitního svazku. Členové (obdoba dnešních řídicích platforem pro ITI): jádrové město, kraj, zástupci všech obcí skrze dobrovolné svazky obcí nejlépe na úrovni SO ORP (společenství obcí/metropolitní dobrovolné svazky obcí). Nutno oba přístupy rozvíjet paralelně, postupovat v úzké součinnosti s národní úrovní a dalšími experty (kombinace top-down a bottom-up přístupu). Další body k vyjasnění • Financování metropolitního svazku – nutně vícezdrojové • Výkonné a rozhodovací orgány metropolitního svazku • Možnost vstupu/výstupu • Komunikační strategie konceptu metropolitního svazku na obecní, krajské a národní úrovni • … XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH21 Shrnutí, diskuse, vývoj do budoucna • Může být metropolitní spolupráce částečným řešením vysokého počtu samosprávných obcí v ČR? • Je dostatečně zohledňována metropolitní rovina v řízení a rozvoji českých měst? • Dochází k postupnému oslabování vlivu národních států a bude patřit 21. století metropolitním oblastem? Rozšiřující zdroje ̶ BARBER, B. (2013). If Mayors Ruled the World. Dysfunctional Nations, Rising Cities. Yale University Press, New Haven, 416 s. ISBN: 030016467X. ̶ BINEK, J., CHMELAŘ, R., ŠILHAN, Z., SVOBODOVÁ, H., SYNKOVÁ, K., ŠERÝ, O., GALVASOVÁ, I. & BÁRTA, D. (2015). Integrované nástroje rozvoje území: vývoj, současnost, nové impulzy. Brno: GaREP, spol. s r.o. 1. vydání, 128 s., ISBN 978-80-905139-7-6. ̶ CORIJN, E. (2014). How cities can save the world. TEDxViennaSalon. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=w5TXRBvntiU ̶ ČERMÁK, Z., HAMPL, M. & MÜLLER, J. (2009): Současné tendence vývoje obyvatelstva metropolitních areálů v Česku: dochází k významnému obratu? Geografie, 114(1), pp. 37–51. ISSN 1212-0014. ̶ HEINELT, H., & KÜBLER, D. (2005). Metropolitan Governance, Democracy and Dynamics of Place. In: Metropolitan Governance. Capacity, Democracy and the Dynamics of Place, p. 8–28. London: Routledge. ISBN 9781134305032. ̶ TOMÀS, M. (2015) Metropolitan Governance in Europe: Challenges & Models. AMB, 2015 ̶ Ministerstvo pro místní rozvoj ČR – Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ (mmr.cz) ̶ Integrovaná strategie rozvoje BMO 21+ | Brněnská metropolitní oblast (brno.cz) ̶ Metodika institucionalizace metropolitních oblastí v ČR XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH23