Jak zahrnout neformální instituce do procesu rozvoje venkovských obcí MGR. KATERINA VYHNANKOVA ING. TOMAS SÝKORA XXVI. MEZINÁRODNÍ KOLOKVIUM O REGIONÁLNÍCH VĚDÁCH univerzitaj.e.purkyněvostínadlabem BOŘETICE, 14.-16. ČERVNA 2023 Obtížná uchopitelnost neformálních institucí • Rozvoj obce jako holistický problém • Neformální instituce jako pojem ekonomických oborů, jehož význam objasňuje filosofie • Požadavek proměnit přístup ke strategickému plánování je velmi úzce spjat s reflexí a proměnou kultury strategického myšlení ... multidisciplinární úkol... ... různá východiska a perspektivy... univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Mezioborová spolupráce a dvě východiska institut lls^n kritického IKI myšlení 11 vl I I • Význam kritického myšlení (filosofické reflexe) pro interdisciplinární dialog • Kritická práce s prekoncepty a reflexe základních pojmů a způsobů myšlení • Hlubší porozumění skutečnosti obce a hodnotová orientace v rozvoji míst • Cílí na akademickou diskusi a třetí roli univerzity • Institut pro rozvoj společenství a sídel • Témata, která ovlivňují rozvoj obcí a jejich vliv na stav okolní krajiny • Popularizace regionalistických témat • Cílí na různorodé aktéry regionálního rozvoje univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Role institucí v regionálním rozvoji • teorie regionálního rozvoje je tradičně ekonomicky orientovaná disciplína (Blažek a Uhlíř, 2020) • klíčové je ale pochopení místního kontextu (Pike, Rodríguez-Pose a Tomaney, 2010), a tudíž zlepšování místních institucionálních kapacit (Engwal a Kippling, 2006) • instituce jsou klíčovými faktory úspěchu procesů endogenního rozvoje (Vazquéz-Barquero a Rodríguez-Cohard, 2016) • základní rozdělení institucí na formální (kodifikovaná pravidla) a neformální (nepsaná pravidla ve společnosti - důvěra, konvence, normy chování, kultura, hodnoty) (North, 1992) univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Neformální instituce (Inln) • odkazují na sítě vztahů založené na komunikačních kontaktech jednotlivců a jsou vytvářeny opakovanými interakcemi ve společenství, jejichž výsledkem je konkrétní sociální kapitál • mají vztah ke kultuře společnosti, fungují na tacitní úrovni, institucionální prostředí je úzce spjato s hodnotami a principy místních společenství (Mathie a Cunningham, 2003), které by se měly promítat do rozvojových plánů obcí • mají dlouhou setrvačnost, nezavádějí se rozhodnutím • jsou obtížně operacionalizovatelné univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Operacionalizace Inln aktuální výzvy (současná situace plánování) NEFORMÁLNÍ INSTITUCE TYP PŘÍKLADY Společenské ^Ox prostředí > základní sociokulturní podmínky charakterizující základní S. podmínky pro specifické \\ přístupy k plánování tradice, historie, víra, náboženství, kultura Plánovací \\ prostředí \ předpoklady, hodnoty a rámce sdílené plánovači označující sdílené předpoklady a hodnoty \ovlivňující formulaci cílů \Xv plánování sociální kapitál, společenské normy, obchodní praktiky, korupce, identita, důvěra, vzájemnost Plánovací X/X. artefakty \^ viditelné plánovací produkty a procesy ovlivňující konkrétní produkty plánování, \ výsledky, intervence a >v \ jejich komunikaci sítě, interpersonální kontakty, praktiky, kooperativní normy, pracovní postupy strategické cíle (budoucí plánovací situace) proto se opíráme o teorii plánovací kultury (Hofstede a Hofstede, 2005; Schein, 2010) rozdělujeme je do 3 úrovní podle míry abstrakce univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Zdroj: vlastní zpracování T. Sýkora Civitas ergo communitas Výzkum • Cíl: zahrnout do holistické problematiky rozvoje obce neformální instituce (Inln) • Rizika: ochránit svébytný dynamický charakter neformálních inštitúcia čelit zformalizování procesu Konceptuálni rámec: „integrovaný rozvoj obce" (IRO) (Jíra, Krbec, Vyhnánková, 2018) Výzkumný rámec: participační akční výzkum (PAR) • Grant OPZ na sociální inovace: „IKM Communitas", 3 obce, 3 roky, intenzivní spolupráce se 120 aktivními místními aktéry univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Postup 1. Hledáme pojmenování Inln společně s místními aktéry (hloubkové rozhovory, fokusní skupiny) ° Tematizace hodnot jako toho, co je důležité ochraňovat ° Osobní ukotvení občana v obci, postoj k obci ° Existenciální otázky (smysl a kvalita života) ° Tematizace mezilidských vztahů (kvalita soužití, veřejný zájem) 2. Ověřujeme model komunitní platformy a komunitního koordinátora 3. Sledujeme posun ve vnímání obce, společenství a strategického plánování (hloubkové rozhovory) univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Nové prvky pro integrovaný rozvoj obce: i. Komunitní platforma • manažerská i duchovní elita obce prostor pro dialog o vizi obce a vztahový prostor • vnitřní a vnější podmínky vznikání platformy • musí vyvažovat procesy pragmatického strategického plánování rozvoje obce a jeho dílčích projektů s kultivací (vzdělaností, zralostí) jejich tvůrců univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Vyhnánková, K., Jíra, P. Rozvoj společenství - (nové) téma pro regionální rozvoj. 2023. 2. Komunitní koordinátor ° Oslovuje občany - otázkami otvírá přemýšlení o obci, o sobě a svém okolí, o kvalitě života Pečuje o místní lídry, kteří tvoří kryštalizační jádro společenství ° Moderuje dialog a obci, udržuje jej životný, otevřený; napomáhá vytváření komunitní platformy v obci ° Vnáší do komunikace o rozvoji - hodnoty, péči o vztahy a o společenství Výsledky intervence RMALNI INSTITUCE typu plánovací prostředí BII proměna ; propoje postoje ke i početnější j místních strat. plánu i elity v obci; aktérů dopad NEFORMÁLNÍ INSTITUCE typu společenské prostředí (kontext) • Proměna pojetí rozvoje obce: orientace i na nemateriálni sféru rozvoje • Význam dialogu a komunikační platformy • Podpora osobností místních lídrů a narození komunity • Třetí role univerzity • překonat jednosměrné pojetí transferu znalostí do aplikační praxe • moderování celostního přístupu k rozvoji obce a společenství univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Zdroj: vlastní zpracování autorů Další otázky, další výzkum • Celostní myšlení o obci jako o konkrescentní skutečnosti, hodnotově orientovaný management a tentativnícíle ... K. Vyhnánková • Re-design konceptu strategického plánovania řízení rozvoje obcí s akcentem na úlohu neformálních institucí... T. Sýkora univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem Děkujeme za pozornost Mgr. Kateřina Vyhnánková katerina.vyhnankova@ujep.cz Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem Přírodovědecká fakulta Katedra geografie Institut kritického myšlení (Fakulta sociálně ekonomická) geography.ujep.cz ikm-communitas.cz Ing. Tomáš Sýkora tomas.sykora@ujep.cz Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem Fakulta sociálně ekonomická Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy Forpolis - Institut pro rozvoj společenství a sídel regiony.ujep.cz univerzita j. e. purkyně v ústí nad labem