EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKŮ MASARYKOVA UNIVERZITA EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTA CENTRUM VÝZKUMU KONKURENČNÍ SCHOPNOSTI ČESKÉ EKONOMIKY DOTAZNÍK MASARYKOVA UNIVERZITA EKONOMICKO-SPRÁVNÍ FAKULTA CENTRUM VÝZKUMU KONKURENČNÍ SCHOPNOSTI ČESKÉ EKONOMIKY Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity provádí v rámci dlouhodobého programu Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky a v úzké spolupráci s výzkumnou organizací Augur Consulting, s.r.o. empirické šetření konkurenceschopnosti podniků se sídlem v České republice. Předmětem zájmu je reprezentativní vzorek několika set velkých a středních podniků z různých odvětví národního hospodářství. Cílem této výzkumné aktivity je analyzovat vývojové trendy v dané oblasti a formulovat klíčové faktory, které konkurenceschopnost podporují. Z hlediska rozsahu a komplexnosti řešení jde o ojedinělou akci. Její výsledky přispějí nejen k rozvoji teoretického poznání, využitelného ve výuce vysokoškolských studentů i ve specializovaných kurzech pro manažery, ale, a to zejména, budou zdrojem poznání pro podnikovou praxi, především pro ty podniky, které se daného šetření zúčastní. Významným zdrojem primárních informací jsou, vedle veřejně dostupných informací z databází a webových stránek podniků, informace z dotazníků vyplněných respondenty ve spolupráci s tazateli. Dotazník se skládá ze dvou částí. Část A zjišťuje názory respondenta na faktory konkurenceschopnosti šetřeného podniku, část B zjišťuje charakteristiky daného podniku. Informace zjišťované prostřednictvím dotazníku nepředstavují většinou přesné a podrobné statistické údaje, které by bylo třeba složitě vyhledávat v podnikových databázích. Jde spíše o získávání názorů a kvalifikovaných odhadů. EMPIRICKÉ ŠETŘENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKŮ DOTAZNÍK 2 A FAKTORY KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKU Konkurenceschopnost je chápána jako schopnost podniku obstát v soutěži s konkurenty na trhu produktů (tj. výrobků resp. služeb). Podnik vysoce konkurenceschopný disponuje značnou konkurenční výhodou, to znamená, že je v řadě důležitých oblastí (v řadě faktorů) lepší než jeho významní konkurenti, což mu umožňuje být na trhu úspěšnější než tito konkurenti. A1. Které podniky patří k nejvýznamnějším konkurentům Vašeho podniku v České republice? Název podniku Podíl na trhu 01 ............................................................................................................................... ................... % 02 ............................................................................................................................... ................... % 03 ............................................................................................................................... ................... % 04 ............................................................................................................................... ................... % 05 Uveďte podíl Vašeho podniku v České republice. ................... % Které podniky patří k nejvýznamnějším konkurentům Vašeho podniku na těch zahraničních trzích, které mají pro váš podnik strategický význam? Název podniku Podíl na trhu 06 ............................................................................................................................... ................... % 07 ............................................................................................................................... ................... % 08 ............................................................................................................................... ................... % 09 ............................................................................................................................... ................... % 10 Uveďte podíl Vašeho podniku. ................... % K1. Případný další komentář k otázce A1 (Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje.) 11 ............................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. 3 A FAKTORY KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKU Vnitřní faktory konkurenceschopnosti: Každá z oblastí, tj. každý z potenciálních faktorů konkurenceschopnosti, nemusí mít díky specifickým podmínkám na konkurenceschopnost stejně významný vliv. Například vliv levné pracovní síly na konkurenceschopnost je u podniků s velkým podílem lidské práce větší než u podniků s malým podílem lidské práce. Z uvedených důvodů je proto u každého faktoru zvlášť zjišťována jeho hodnota (v porovnání s konkurenty), vliv hodnoty tohoto faktoru na konkurenceschopnost daného podniku. Hodnocení Vašeho podniku Vliv na konkurenceschopnost Vašeho podniku U následujících otázek zakroužkujte příslušnou hodnotu bodovací škály. výrazněnižší mírněnižší přibližněstejná mírněvyšší výrazněvyšší silněnegativní vliv mírněnegativní vliv žádnývliv mírněpozitivní vliv silněpozitivní vliv A2. 12 Jak hodnotíte, v porovnání s konkurenty, inovační aktivitu Vašeho podniku v oblasti rozvoje svých produktů (výrobků či služeb)? 1 2 3 4 5 A3. 13 Jak hodnotíte, v porovnání s konkurenty, schopnost Vašeho podniku pružně přizpůsobovat své produkty požadavkům zákazníků? 1 2 3 4 5 A4. 14 Jak hodnotíte, v porovnání s konkurenty, kvalitu produktů Vašeho podniku? 1 2 3 4 5 A5. 15 Jak hodnotíte, v porovnání s konkurenty, náklady na pracovní sílu ve Vašem podniku? 1 2 3 4 5 A6. 16 Jak hodnotíte, v porovnání s konkurenty, ostatní náklady ve Vašem podniku? 1 2 3 4 5 A7. 17 Jaká je, v porovnání s konkurenty, úroveň kvalifikace pracovníků Vašeho podniku? 1 2 3 4 5 A8. 18 Jaká péče je, v porovnání s konkurenty, věnována zákazníkům Vašeho podniku? 1 2 3 4 5 A9. 19 Jaký přístup má, v porovnání s konkurenty, Váš podnik ke zdrojům financování? 1 2 3 4 5 A10. 20 Jak je ceněno, v porovnání s konkurenty, jméno (resp. značka) Vašeho podniku? 1 2 3 4 5 A11. Uveďte další vnitřní faktory včetně jejich charakteristik a vlivu na konkurenceschopnost Vaší společnosti, pokud je považujete za dostatečně významné. 21 ......................................................................... 1 2 3 4 5 22 ......................................................................... 1 2 3 4 5 23 ......................................................................... 1 2 3 4 5 K2. Případný další komentář (Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje.) 24 ............................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. 4 A FAKTORY KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKU Vnější faktory konkurenceschopnosti: Ze stejných důvodů jako u vnitřních faktorů konkurenceschopnosti je rovněž u vnějších faktorů konkurenceschopnosti zvlášť sledována hodnota každého faktoru a zvlášť její vliv na konkurenceschopnost. U vnějších faktorů konkurenceschopnosti je třeba si uvědomit, že tatáž hodnota určitého faktoru může pro silné a dynamické podniky představovat rozvojovou příležitost, pro slabé podniky či podniky se strategií stability ohrožení, popř. situaci, kterou nemohou či nechtějí využít. Například vysoký konkurenční boj představuje pro silný podnik šanci k potlačení konkurentů a ovládnutí trhu, naopak pro slabý podnik znamená ohrožení jeho existence, resp. vytlačení z trhu. Podobně rozšíření trhů znamená potenciální zvýšení konkurenceschopnosti pouze pro ty podniky, které jsou schopny expandovat. Hodnocení Vašeho podniku Vliv na konkurenceschopnost Vašeho podniku U následujících otázek zakroužkujte příslušnou hodnotu bodovací škály. velminízký(á) nízký(á) střední vysoký(á) velmivysoký(á) silněnegativní vliv mírněnegativní vliv žádnývliv mírněpozitivní vliv silněpozitivní vliv A12. 25 Konkurenční boj na trzích produktů, kde působí Váš podnik, je: 1 2 3 4 5 A13. 26 Vyjednávací síla odběratelů Vašeho podniku je: 1 2 3 4 5 A14. 27 Vyjednávací síla dodavatelů Vašeho podniku je: 1 2 3 4 5 A15. 28 Zájem vstoupit do pracovního poměru ve Vašem podniku je: 1 2 3 4 5 A16. 29 Korupce v prostředí, ve kterém podniká Váš podnik, je: 1 2 3 4 5 A17. 30 Podpora Vašeho podniku ze strany státních orgánů je: 1 2 3 4 5 A18. 31 Podpora Vašeho podniku ze strany místních orgánů veřejné správy je: 1 2 3 4 5 A19. Uveďte další vnější faktory včetně jejich charakteristik a vlivu na konkurenceschopnost Vaší společnosti, pokud je považujete za dostatečně významné. 32 ......................................................................... 1 2 3 4 5 33 ......................................................................... 1 2 3 4 5 34 ......................................................................... 1 2 3 4 5 velmi zužují zužují nemění poměrně rozšiřují velmi rožširují silně negativní vliv mírně negativní vliv žádný vliv mírně pozitivní vliv silně pozitivní vliv A20. 35 Trhy produktů, kde působí Váš podnik se: 1 2 3 4 5 K3. Případný další komentář (Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje.) 36 ............................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. 5 B CHARAKTERISTIKA PODNIKU Vysvětlivky k tabulkám uvedeným v části B V dotazníku nejde jen o zachycení stávajícího stavu, ale též o postižení vývojových trendů. Z tohoto důvodu je ve většině tabulek sledována nejen stávající situace, ale též minulý trend a budoucí trend. Dynamika vývoje je zachycena takto: Minulý trend ­ trend v uplynulých cca pěti letech (tj. od cca roku 2002); na základě rámcového hodnocení se uvede, zda sledovaná veličina převážně rostla , zůstávala stejná , nebo nastával pokles . Stávající situace ­ současnost, rok 2007; hodnota sledované veličiny je zachycena buď na bodovací škále, nebo v procentech, popřípadě jiným způsobem. Budoucí trend ­ trend v budoucích cca pěti letech (tj. do cca roku 2012); na základě kvalifikovaného odhadu se uvede, zda lze předpokládat, že sledovaná veličina bude převážně růst , zůstane stejná , nebo nastane pokles . B1. SOUHRNNÁ ČÁST B1.1. Uveďte, jakou důležitost mají níže uvedené zájmové skupiny (stakeholders) pro Váš podnik. 1 nedůležitá zájmová skupina 5 vysoce důležitá zájmová skupina Zájmové skupiny (stakeholders) Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 37 Vlastníci 1 2 3 4 5 38 Zaměstnanci 1 2 3 4 5 39 Zákazníci 1 2 3 4 5 40 Dodavatelé 1 2 3 4 5 41 Věřitelé 1 2 3 4 5 42 Stát 1 2 3 4 5 43 Komunita v okolí podniku (Subjekty v okolí podniku) 1 2 3 4 5 B1.2. 44 Má Váš podnik samostatné provozovny v České republice, jejichž sídlo je jinde než sídlo podniku? (Provozovnou se myslí vnitřní součást podniku, nikoliv dceřiná společnost) 1 NE 2 ANO Počet ................... Pokud ano, uveďte sídla provozoven: Obec Kód obce A Počet zaměstnanců Okres A Kód okresu A Kraj Kód kraje A 45 .................................................... ............ ............ .................. ............ .................. ............ 46 .................................................... ............ ............ .................. ............ .................. ............ 47 .................................................... ............ ............ .................. ............ .................. ............ 48 .................................................... ............ ............ .................. ............ .................. ............ 49 .................................................... ............ ............ .................. ............ .................. ............ 50 Případný komentář B ............................................................................................................................................. Vysvětlivky: A Uveďte dle číselníku obcí, okresů a krajů. B Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje. Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst 6 B1. CHARAKTERISTIKA PODNIKU SOUHRNNÁ ČÁST B1.3. 51 Má Váš podnik samostatné provozovny, jejichž sídlo je v zahraničí? (Provozovnou se myslí vnitřní součást podniku, nikoliv dceřiná společnost) 1 NE 2 ANO Počet ................... Pokud ano, uveďte sídla provozoven: Země Kód země A Počet zaměstnanců 52 ........................................................................................... ....................................... ............................ 53 ........................................................................................... ....................................... ............................ 54 ........................................................................................... ....................................... ............................ 55 ........................................................................................... ....................................... ............................ 56 Případný komentář ............................................................................................................................................. Vysvětlivky: A Uveďte dle číselníku zemí. B1.4. 57 Existují ve Vašem podniku relativně autonomní organizační jednotky A (divize, závody apod.)? 1 NE 2 ANO Počet ................... Pokud ano, jak je tato autonomie realizována? 1 nízká autonomie 3 střední autonomie 5 vysoká autonomie Oblast Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 58 Plánování výrobního programu 1 2 3 4 5 59 Jednání s odběrateli 1 2 3 4 5 60 Plánování materiálových vstupů 1 2 3 4 5 61 Jednání s dodavateli 1 2 3 4 5 62 Plánování rozvoje pracovních sil 1 2 3 4 5 63 Výběr a přijímání pracovníků 1 2 3 4 5 Vysvětlivky: A Jedná se o organizační jednotky bez právní subjektivity. 1 Autonomie v dané oblasti je nízká; to znamená, že o dané oblasti rozhoduje ředitelství podniku, dané organizační jednotce jsou direktivně stanoveny relativně podrobné úkoly. 3 Autonomie v dané oblasti je střední; to znamená, že organizační jednotka je vyzvána k tomu, aby v dané oblasti předložila návrh, který s ní podnikové ředitelství projedná a v návaznosti na to stanoví organizační jednotce úkoly. 5 Autonomie v dané oblasti je vysoká; to znamená, že podnikové ředitelství po projednání s organizační jednotkou jí stanovuje pouze velmi rámcové úkoly. B1.5. 64 Kolik stupňů řízení (v hlavní linii) má Váš podnik? ..................................... Vysvětlivka: Uvede se počet vedoucích, kteří jsou mezi dělníkem hlavní výroby a ředitelem podniku (včetně), přičemž první v této řadě je přímý nadřízený dělníka. B1.6. 65 Je Váš podnik součástí koncernu? 1 NE 2 ANO Název: .................................................. 66 Uveďte zemi sídla koncernu: ...................................... ..................... Kód země dle číselníku. B1.7. 67 Kolik dceřiných společností má Váš podnik? ..................................... 68 Z toho s kapitálovou účastí Vašeho podniku nad 50% ..................................... K4. Případný další komentář (Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje.) 69 ............................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst 7 B2. CHARAKTERISTIKA PODNIKU VLASTNÍCI, MAJETEK B2. VLASTNÍCI, MAJETEK B2.1. Uveďte typ vlastnické struktury Vašeho podniku. 70 Zařaďte vlastnickou strukturu podniku do jednoho z uvedených typů. Odpovídající typ (pouze jeden) z výběru 01 až 21 se označí zakroužkováním. Pokud konkrétní strukturu zařadit nelze (XX), uvede se její stručná charakteristika (obdobně jako u výše uvedených typů). TYP Velikostní struktura hlavních vlastníků Typ vlastníka A Země vlastníka, resp. vlastníků B Součást koncernu C Velikostní struktura dalších vlastníků 01 Jediný vlastník FO .......... -- -- NE -- 02 Jediný vlastník PO .......... -- -- NE -- 03 Jediný vlastník PO .......... -- -- ANO -- 04 Majoritní vlastník FO .......... ........... ........... NE několik minoritních vlastníků 05 Majoritní vlastník PO .......... ........... ........... NE několik minoritních vlastníků 06 Majoritní vlastník PO .......... ........... ........... ANO několik minoritních vlastníků 07 Majoritní vlastník FO .......... ........... ........... NE mnoho minor. a drob. vlastníků 08 Majoritní vlastník PO .......... ........... ........... NE mnoho minor. a drob. vlastníků 09 Majoritní vlastník PO .......... ........... ........... ANO mnoho minor. a drob. vlastníků 10 Několik velkých vlastníků FO CZ -- -- NE -- 11 Několik velkých vlastníků FO+PO CZ -- -- NE -- 12 Několik velkých vlastníků PO CZ -- -- NE -- 13 Několik velkých vlastníků FO .......... ........... ........... NE -- 14 Několik velkých vlastníků FO+PO .......... ........... ........... NE -- 15 Několik velkých vlastníků PO .......... ........... ........... NE -- 16 Několik velkých vlastníků FO CZ -- -- NE mnoho minor. a drob. vlastníků 17 Několik velkých vlastníků FO+PO CZ -- -- NE mnoho minor. a drob. vlastníků 18 Několik velkých vlastníků PO CZ -- -- NE mnoho minor. a drob. vlastníků 19 Několik velkých vlastníků FO .......... ........... ........... NE mnoho minor. a drob. vlastníků 20 Několik velkých vlastníků FO+PO .......... ........... ........... NE mnoho minor. a drob. vlastníků 21 Několik velkých vlastníků PO .......... ........... ........... NE mnoho minor. a drob. vlastníků XX Jiná vlastnická struktura .......... .......... ........... ........... NE ...................................... Vysvětlivky A FO ­ fyzická osoba, PO ­ právnická osoba B Uvede se země vlastníka, resp. vlastníků. C Zjištění, zda je podnik součástí koncernu; připadá v úvahu prakticky pouze v případech, kdy je jediným, resp. majoritním vlastníkem právnická osoba. B2.2. 71 Změnila se v uplynulých cca pěti letech vlastnická struktura Vašeho podniku? 1 NE 2 ANO Jakým způsobem: A ............................... 72 Očekáváte, že se vlastnická struktura bude měnit v příštích cca pěti letech? 1 NE 2 ANO Jakým způsobem: A ............................... Vysvětlivky: A Uveďte kód příslušného typu z výběru 01 až 21 dle definice v otázce B 2.1. 8 B2. CHARAKTERISTIKA PODNIKU VLASTNÍCI, MAJETEK B2.3. 73 Jakým podílem z celkového počtu jsou v následujících orgánech Vaší akciové společnosti zastoupeni vlastníci, jejichž vlastnický podíl přesahuje 5%? Představenstvo společnosti Dozorčí rada společnosti ......................% ......................% B2.4. 74 Kolik členů top managementu je zároveň vlastníky, jejichž vlastnický podíl přesahuje 5%? ......................... B2.5. Na jaké úrovni je vybavení Vašeho podniku hmotným majetkem? 1 zastaralé, na hranici morální a fyzické životnosti 5 na špičkové úrovni Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 75 Úroveň rozhodujících složek hmotného majetku: 1 2 3 4 5 Vysvětlivky: Uveďte, na jaké převažující úrovni jsou rozhodující složky hmotného majetku tj. stroje, zařízení, ostatní technické prostředky, budovy a další složky, důležité pro funkceschopnost a dosahování cílů společnosti. B2.6. Které z níže uvedených softwarových aplikací užívá Váš podnik (v případě komplexní agendy zaškrtněte vše)? Označení softwarové aplikace Současný stav Uvažujete o zavedení či obměně do cca jednoho roku? 76 Moduly MRP (řízení výroby) 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 77 Moduly pro personální agendy 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 78 Moduly pro účetní agendy 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 79 Moduly CRM (řízení vztahů se zákazníky) 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 80 Moduly SCM (řízení dodavatelského řetězce) 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 81 MIS (podpora rozhodování manažerů) 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 82 Intranet 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 83 Kancelářské aplikace (MS Office apod.) 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE B2.7. 84 Je propojení softwarových aplikací, které používá Váš podnik, vyhovující? 1 zcela nevyhovující 5 plně vyhovující 1 2 3 4 5 K5. Případný další komentář (Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje.) 85 ............................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst 9 B3. CHARAKTERISTIKA PODNIKU ZAMĚSTNANCI B3. ZAMĚSTNANCI B3.1. Uveďte počty zaměstnanců Vašeho podniku dle níže specifikovaných skupin. Uveďte průměrný roční přepočtený stav zaměstnanců Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 86 Celkem zaměstnanců ................................ 87 Z toho:počet žen ......................... 88 Z toho:počet pracovníků s VŠ vzděláním ......................... 89 Technicko-hospodářští pracovníci A ............................ 90 Z toho:Vrcholový management 1 ......................... 91 Z toho:počet žen ...................... 92 počet cizinců ...................... 93 Nižší management B 2 ......................... 94 Ostatní technicko-hospodářští pracovníci ......................... 95 Z toho:techničtí pracovníci B C 3 ...................... 96 pracovníci nákupu a prodeje B C 4 ...................... 97 administrativní pracovníci B C 5 ...................... 98 Dělníci A ............................ 99 Z toho:počet cizinců ......................... Vysvětlivky: A Uvede se v souladu se statistickým výkazem. B Uvedou se na základě kvalifikovaného odhadu. C Mimo vedoucí pracovníky. 1 Generální ředitel, resp. ředitel společnosti, odborní ředitelé, resp. náměstci, ředitelé závodů, resp. divizí. 2 Všichni ostatní manažeři, tj. střední management a management první linie (vedoucí provozů, dílen, mistři, vedoucí úseků, odborů, oddělení a pod.). 3 Pracovníci výzkumu a vývoje, technické přípravy výroby, operátoři a obsluha výpočetní techniky apod. 4 Pracovníci útvarů nákupu a prodeje, včetně obchodních zástupců, marketingu apod. 5 Pracovníci sekretariátů, personálního úseku, ekonomického úseku, právního oddělení, další administrativní pracovníci. B3.2. Jak velká je fluktuace ve Vašem podniku? Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 100 Míra fluktuace: 1 2 3 < 2% 2­10% > 10% Vysvětlivky: 1 Fluktuace je zanedbatelná, počet zaměstnanců, kteří v průběhu roku rozvážou pracovní poměr, nepřekračuje cca 2% (z celkového počtu zaměstnanců). 2 Fluktuace je střední, počet zaměstnanců, kteří v průběhu roku rozvážou pracovní poměr, se pohybuje zhruba mezi cca 2 až 10%. 3 Fluktuace je vysoká, počet zaměstnanců, kteří v průběhu roku rozvážou pracovní poměr, překračuje 10%. Poznámka: Předmětem sledování nejsou odchody do důchodu ani opakované propouštění a opětné přijímání sezónních pracovníků. B3.3. Pokud zaměstnanec odchází z vlastní iniciativy, které důvody ho k tomu vedou? 1 nevyskytuje se 2 vyskytuje se jen občas 3 vyskytuje se častoDůvody 101 Reorganizace a nutnost přeškolení 1 2 3 102 Nízký plat 1 2 3 103 Nezajímavá práce 1 2 3 104 Nedostatečné možnosti kariérního růstu 1 2 3 105 Špatné vztahy se spolupracovníky, resp. s nadřízeným 1 2 3 106 Osobní důvody (rodinné, zdravotní apod.) 1 2 3 107 Jiné důvody: ............................................................... 1 2 3 B3.4. 108 Sledují se a vyhodnocují se systematicky důvody odchodů zaměstnanců z podniku? 1 ANO 2 NE Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst 10 B3. CHARAKTERISTIKA PODNIKU ZAMĚSTNANCI Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst B3.5. Kolik procent z celkové mzdy tvoří pohyblivá složka mzdyA dle níže specifikovaných skupin zaměstnanců Vašeho podniku. . Minulý trend Budoucí trend 109 Vrcholový management ................% 110 Nižší management ................% 111 Techničtí pracovníci ................% 112 Pracovníci nákupu a prodeje ................% 113 Administrativní pracovníci ................% 114 Dělníci ................% Vysvětlivky: A Jedná se o horní limity pohyblivé složky mzdy dle pravidel odměňování, nikoliv o skutečně vyplacené částky. Pohyblivá složka mzdy je závislá na rozsahu a kvalitě pracovního výkonu zaměstnance. Patří do ní prémie, výkonové odměny, bonusy, provize, podíly na zisku apod. B3.6. 115 Jaký vliv na motivaci pracovníků Vašeho podniku má výše uvedená pohyblivá složka mzdy? 1 zanedbatelný 5 velmi vysoký Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 1 2 3 4 5 B3.7. Uveďte, které typy zaměstnaneckých výhod Váš podnik poskytuje. Typ zaměstnaneckých výhod Komu: 116 Akciové opce 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 117 Služební automobil k soukromým účelům 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 118 Služební mobilní telefon 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 119 Poskytnutí notebooku, připojení k internetu pro práci doma 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 120 Zajištění stravování 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 121 Příspěvky na dopravu, ubytování 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 122 Zajišťování možnosti rekreace, sportu, kultury 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 123 Poskytování půjček 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 124 Příspěvky na důchodové připojištění 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 125 Příspěvky na životní pojištění 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 126 Podpora vzdělávání zaměstnanců na základě jejich iniciativy 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 127 Kafeteria systém 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 128 Jiné: ...................................................... 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 129 ...................................................... 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ 130 ...................................................... 1 nikomu 2 všem 3 některým ................................ B3.8. 131 Jaké prostředky vynakládá Váš podnik na zaměstnanecké výhody? Minulý trend Stávající situace A Budoucí trend .............................. (%) 132 Sleduje podnik tyto náklady systematicky? 1 ANO 2 NE Vysvětlivky A Uveďte jako relaci v procentech vůči personálním nákladům. Pokud se dané náklady systematicky nesledují, uveďte kvalifikovaný odhad. B3.9. 133 Jaký vliv na motivaci pracovníků Vašeho podniku mají výše uvedené zaměstnanecké výhody? 1 zanedbatelný 5 velmi vysoký Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 1 2 3 4 5 11 B4. CHARAKTERISTIKA PODNIKU ODBĚRATELÉ, ZÁKAZNÍCI Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst B3.10. 134 Jaké prostředky vynakládá Váš podnik na vzdělávání zaměstnanců? Minulý trend Stávající situace A Budoucí trend .............................. (%) 135 Sleduje podnik tyto náklady systematicky? 1 ANO 2 NE Vysvětlivky A Uveďte jako relaci v procentech vůči personálním nákladům. Pokud se dané náklady systematicky nesledují, uveďte kvalifikovaný odhad. K6. Případný další komentář (Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje.) 136 ............................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. B4. ODBĚRATELÉ, ZÁKAZNÍCI Odběratelé jsou ty subjekty, které bezprostředně odebírají od Vašeho podniku jeho produkty (výrobky, či služby). Zákazníci jsou ty subjekty, pro které jsou určeny produkty Vašeho podniku. Mezi Vaším podnikem a Vaším zákazníkem mohou v roli Vašich odběratelů být organizace velkoobchodu a maloobchodu. Pokud tomu tak není, jsou odběratelé zároveň zákazníky. B4.1. Jakou obchodní strategii Váš podnik uplatňuje? 137 Označte v příslušném kvadrantu. zaměření na nízké ceny a nízké náklady zaměření na specifický charakter výrobků s možností požadovat vyšší ceny široké zaměření široký rozsah výroby široký okruh zákazníků 1 COST LEADERSHIP 2 DIFFERENTIATION úzké zaměření úzký rozsah výroby úzký okruh zákazníků 3 COST FOCUS 4 DIFFERENTIATION FOCUS B4.2. Odhadněte percentuální podíl na tržbách dle níže uvedených typů odběratelů Vašeho podniku. Podíl na tržbách (%) Typ odběratele Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 138 Strategičtí odběratelé ............................ % 139 Ostatní odběratelé ............................ % 145 z toho: Podíl tržeb ze zakázek financovaných z veřejných zdrojů ........................ % Celkem 100% B4.3. Uveďte míru stability odběratelů Vašeho podniku. 1 nízká stabilita odběratelů 5 vysoká stabilita odběratelů Typ odběratele Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 146 Strategičtí odběratelé 1 2 3 4 5 147 Ostatní odběratelé 1 2 3 4 5 Vysvětlivky: 1 Stabilita odběratelů je nízká; to znamená, že odběratelé Vašeho podniku se neustále mění, vztahy jsou tedy spíše epizodické. 5 Stabilita odběratelů je vysoká; to znamená, že Váš podnik má stabilní odběratele, vztah mezi podnikem a jejími odběrateli jsou dlouhodobé. 12 B4. CHARAKTERISTIKA PODNIKU ODBĚRATELÉ, ZÁKAZNÍCI Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst B4.4. Z jakých teritorií jsou zákazníci Vašeho podniku? Podíl na tržbách (%) A Teritorium Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 150 Region B .................................% 151 Ostatní tuzemsko .................................% 152 Zahraničí C .................................% 153 z toho:D .............................................. .............................% 154 .............................................. .............................% 155 .............................................. .............................% 156 .............................................. .............................% 157 Ostatní E .............................% Celkem 100 % Vysvětlivky A Uvede se odhad percentuálního podílu na tržbách. B ,,Region": jedná se o zákazníky nacházející se do vzdálenosti zhruba 50km od sídla podniku, resp. jeho příslušné provozovny, C Uvede se export celkem. D Údaje o exportu se rozvedou dle jednotlivých zemí (viz číselník zemí), nebo dle teritorií (viz číselník teritorií). Pokud se jedná o větší počet zemí, uvedou se čtyři největší, zbytek se zahrne pod položku ostatní (E). V případě, že se jedná o zákazníky víceméně rovnoměrně rozprostřené do velkého počtu zemí v globálním rozměru, pak se použije hrubší členění na teritoria (viz číselník teritorií). B4.5. Uveďte specifičnost produktů Vašeho podniku. Specifičnost Podíl na tržbách 158 Velmi specifické produkty A ........................% 159 Spíše specifické produkty ........................% 160 Spíše standardizované produkty ........................% 161 Velmi standardizované produkty B ........................% Celkem 100% 162 Specifičnost Vašich produktů v uplynulých cca pěti letech v průměru spíše 1 klesala 2 zůstávala stejná 3 rostla 163 Specifičnost Vašich produktů v budoucích cca pěti letech v průměru spíše 1 bude klesat 2 zůstane stejná 3 bude růst Vysvětlivky: A Velmi specifické produkty: jde o výrobky specializovaného, resp. individualizovaného zaměření, tedy o výrobky ,,šité na míru" Vašim zákazníkům. Takové výrobky jsou mnohdy vyvíjené ve spolupráci se zákazníkem a jejich dodávky jsou často spojované s poprodejními službami. Zákazník není v krátké době zpravidla schopen přejít k jinému dodavateli. B Velmi standardizované produkty: jde o výrobky standardizovaného charakteru, které zákazník může bez větších problémů nahradit výrobky Vašich konkurentů. K7. Případný další komentář (Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje.) 164 ............................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. 13 B5. CHARAKTERISTIKA PODNIKU DODAVATELÉ Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst B5. DODAVATELÉ Jedná se o dodavatele surovin, materiálu, polotovarů a komponent pro výrobu. Dodavatelé ostatních vstupů (investice, inventář apod.) nejsou předmětem šetření. B5.1. Odhadněte percentuální podíl na objemu nákupu dle níže uvedených typů dodavatelů Vašeho podniku. Podíl na objemu nákupu (%) Typ dodavatele Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 165 Strategičtí dodavatelé .................................% 166 Ostatní dodavatelé .................................% Celkem 100 % B5.2. Uveďte míru stability dodavatelů Vašeho podniku. 1 nízká stabilita dodavatelů 5 vysoká stabilita dodavatelů Typ dodavatele Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 171 Strategičtí dodavatelé 1 2 3 4 5 172 Ostatní dodavatelé 1 2 3 4 5 Vysvětlivky: 1 Stabilita dodavatelů je nízká; to znamená, že dodavatelé Vašeho podniku se neustále mění, vztahy jsou tedy spíše epizodické. 5 Stabilita dodavatelů je vysoká; to znamená, že Váš podnik má stabilní dodavatele, vztahy mezi podnikem a jeho odběrateli jsou dlouhodobé. B5.3. Z jakých teritorií jsou dodavatelé Vašeho podniku? Podíl na objemu nákupu (%) A Teritorium Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 175 Region B .................................% 176 Ostatní tuzemsko .................................% 177 Zahraničí C .................................% 178 z toho: D .............................................. .............................% 179 .............................................. .............................% 178 .............................................. .............................% 179 .............................................. .............................% 180 Ostatní E .............................% Celkem 100 % Vysvětlivky A Uvede se odhad percentuálního podílu na nákupu (v peněžním vyjádření). B ,,Region": jedná se o dodavatele nacházející se do vzdálenosti zhruba 50km od sídla podniku, resp. jeho provozovny, pro kterou jsou určeny dodávky. C Uvedou se dodávky ze zahraničí celkem. D Údaje o dodávkách ze zahraničí se rozvedou dle jednotlivých zemí (viz číselník zemí), nebo dle teritorií (viz číselník teritorií). Pokud se jedná o větší počet zemí, uvedou se čtyři největší, zbytek se zahrne pod položku ostatní (E). V případě, že se jedná o dodavatele víceméně rovnoměrně rozprostřené do velkého počtu zemí v globálním rozměru, pak se použije hrubší členění na teritoria (viz číselník teritorií). 14 B5. CHARAKTERISTIKA PODNIKU DODAVATELÉ B5.4. Uveďte specifičnost dodávek. Specifičnost Podíl na dodávkách 181 Velmi specifické dodávky A ........................% 182 Spíše specifické dodávky ........................% 183 Spíše standardizované dodávky ........................% 184 Velmi standardizované dodávky B ........................% Celkem 100% 185 Specifičnost dodávek pro Váš podnik v uplynulých cca pěti letech v průměru spíše 1 klesala 2 zůstávala stejná 3 rostla 186 Specifičnost dodávek pro Váš podnik v budoucích cca pěti letech v průměru 1 bude klesat 2 zůstane stejná 3 bude růst Vysvětlivky: A Velmi specifické dodávky: jde o dodávky surovin, materiálů, polotovarů a komponent specializovaného, resp. individualizovaného zaměření, ,,šité na míru" zákazníkovi (tj. Vašemu podniku). Dodávané produkty jsou mnohdy vyvíjené ve spolupráci se zákazníkem a jejich dodávky jsou často spojované s poprodejními službami. Případný přechod k jinému dodavateli by pro Vás byl obtížný a jeho realizace dlouhodobá a nákladná. B Velmi standardizované dodávky: jde o dodávky surovin, materiálů, polotovarů a komponent standardizovaného charakteru, které jsou na trhu běžně k dostání; přechod k jinému dodavateli lze realizovat bez problémů. B5.5. Ohodnoťte důležitost uvedených kritérií při výběru nového dodavatele (resp. při hodnocení stávajícího). 1 zcela nedůležité 5 velmi důležité Kriterium Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 187 Cena produktů 1 2 3 4 5 188 Platební podmínky 1 2 3 4 5 189 Ostatní dodací podmínky (doprava, převzetí rizika) 1 2 3 4 5 190 Kvalita produktů 1 2 3 4 5 191 Certifikát jakosti dodavatele 1 2 3 4 5 192 Doba působení dodavatele na trhu 1 2 3 4 5 193 Reference jiných odběratelů 1 2 3 4 5 194 Soulad chování dodavatele s politikou společenské odpovědnosti (CSR) Vašeho podniku 1 2 3 4 5 Jiné kriterium: 195 ....................................................... 1 2 3 4 5 196 ....................................................... 1 2 3 4 5 197 ....................................................... 1 2 3 4 5 K8. Případný další komentář (Uveďte, prosím, ke které položce se komentář vztahuje.) 198 ............................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst B3.1 CHARAKTERISTIKA SPOLEČNOSTI ZAMĚSTNANCI PODKAPITOLA 15 B6 CHARAKTERISTIKA SPOLEČNOSTI SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST, KODEXY, CERTIFIKÁTY Označení dynamiky vývoje: nastával pokles /nastane pokles veličina zůstávala / zůstane stejná veličina převážně rostla / bude růst B6. SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST, KODEXY, CERTIFIKÁTY Společenskou odpovědnost podniku chápeme jako dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních podnikových operací a interakcí se zájmovými skupinami (stakeholdery). B6.1. Kterými formami se Váš podnik angažuje ve smyslu tzv. společenské odpovědnosti podniků (CSR)? Forma Příklad 199 Firemní dobrovolnictví 1 ANO 2 NE akční den, mentoring, partnerství v managementu, stínování, sociální praxe 200 Firemní dárcovství 1 ANO 2 NE materiální dary, payroll giving, matchingový fond, služby pro bono, ostatní finanční dary 201 Firemní nadace 1 ANO 2 NE 202 Partnerské programy 1 ANO 2 NE rozvojové projekty, secondment, poskytování stipendií 203 Sponzoring 1 ANO 2 NE cause related marketing, jiné formy sponzoringu 204 Snižování dopadů na životní prostředí 1 ANO 2 NE 205 Jiné formy: .......................................... 1 ANO 2 NE B6.2. Ve kterých oblastech se Váš podnik těmito způsoby angažuje? 1 vůbec 3 velmi významně a systematicky Oblast Minulý trend Stávající situace Budoucí trend 206 Zdravotnictví 1 2 3 207 Sociální péče 1 2 3 208 Sport 1 2 3 209 Kultura 1 2 3 210 Vzdělávání 1 2 3 211 Životní prostředí 1 2 3 212 Jiná oblast: ....................................... 1 2 3 213 ....................................... 1 2 3 214 ....................................... 1 2 3 B6.3. Proč Váš podnik vynakládá svoje úsilí a prostředky na uvedené aktivity? 215 .............................................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................................. 215a Kolik % z celkových tržeb vynakládá Váš podnik na tyto aktivity? Minulý trend Stávající situace Budoucí trend .............................. (%) B6.4. Uveďte, jaké kodexy Váš podnik přijal, resp. uvažuje o jejich přijetí. Usilujete o jeho přijetí do cca jednoho roku?Oblast Současný stav 216 Etický kodex (Vašeho podniku) 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 217 Kodex správy (corporate governance) 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE 218 Jiné kodexy (oborové, profesní apod.) 1 ANO A 1 ANO B 219 A Pokud ano, uveďte jaké: .................................................................................................................................... 220 B Pokud ano, uveďte jaké: .................................................................................................................................... 16 B6.5. Uveďte, jaké certifikáty Váš podnik získal, nebo usiluje o jejich získání. Označení certifikátu Současný stav Usilujete o jeho získání do cca jednoho roku? Charakteristika certifikátů 221 ISO 9000 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Normy definují požadavky na kvalitu řízení (managementu) společnosti, tj. říkají jakým způsobem by podniky měly být řízeny, což je předpoklad pro kvalitní produkci. 222 ISO 14000 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Společnost držící certifikát musí vytvořit, dokumentovat, uplatňovat a udržovat systém environmentálního managementu a neustále zlepšovat jeho efektivnost. Smyslem je snižovat negativní dopad podnikových aktivit na přírodu. 223 ISO 17799 (BS 7799) 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Podnik s tímto certifikátem má zavedený a dokumentovaný systém řízení bezpečnosti informací (ISMS) v organizaci. Systém pokrývá všechny aspekty získávání, zpracovávání a ukládání informací prostřednictvím (a nejenom) informačních systémů a technologií organizace. 224 OHSAS 18001 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Certifikát dokazující, že podnik má vypracovaný systém řízení ochrany zdraví a bezpečnosti práce podle požadavků této normy. 225 SA 8000 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Certifikát podle tohoto mezinárodního standardu dokazuje, že daný podnik pečuje o své zaměstnance (má systém řízení sociální odpovědnosti). 226 QS 9000 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Jedná se o skupiny oborových norem automobilového průmyslu (amerických výrobců aut). 227 VDA 6 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Jedná se o skupiny oborových norem automobilového průmyslu (německých výrobců aut). 228 ISO/TS 16949 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Jedná se o skupiny oborových norem automobilového průmyslu (sjednocující mezinárodní norma). 229 AS/EN 9100 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Certifikát dodavatelů leteckého průmyslu. 230 TL 9000 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Certifikát, který vyžadují poskytovatelé telekomunikačních služeb po svých dodavatelích. 231 HACCP 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Systém bezpečnosti potravin založený na prevenci, který představuje systém řízení kvality a nezávadnosti potravin aplikovatelný v jakýchkoliv organizacích zemědělského a potravinářského sektoru. 232 NBÚ 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Certifikát Národního bezpečnostního úřadu 233 EMAS 1 ANO 2 NE 1 ANO 2 NE Evropský certifikát kodifikující systém environmentálního managementu Jiné certifikáty ­ současný stav: Jiné certifikáty ­ v budoucnu: Současný stav Název certifikátu Usilujete o získání do cca jednoho roku? Název certifikátu 234 1 ANO ....................................................... 1 ANO ....................................................... 235 1 ANO ....................................................... 1 ANO ....................................................... 236 1 ANO ....................................................... 1 ANO ....................................................... B6.6. Uveďte, jaká významná ocenění Váš podnik získal. 237 ......................................................................................................................................................................... 238 ......................................................................................................................................................................... 239 ......................................................................................................................................................................... 240 ......................................................................................................................................................................... www.econ.muni.cz www.econ.muni.cz/centrum/ www.augur-consulting.cz SN ID Šetření provádí: AUGUR Consulting s.r.o.