WORKING PAPER 20/2006 Vývoj komoditních, teritoriálních a institucionálních aspektů zahraničního obchodu ČR Monika Jandová Červen 2006 Řada studií Working Papers Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky je vydávána s podporou projektu MŠMT výzkumná centra 1M0524. Vedoucí: prof. Ing. Antonín Slaný, CSc., Lipová 41a, 602 00 Brno, e-mail: slany@econ.muni.cz, tel.: +420 549491111 VÝVOJ ZAHRANIČNÍHO OBCHODU V LETECH 1990-2005 Abstract: Foreign trade plays a key role as a determinant of a country's ability and of course possibility to achieve economic growth. The main goal of this paper is to analyse the development of territorial, commodity and institutional aspects of the Czech foreign trade in the years 1990-2005 and their impact on economic growth of the Czech Republic. Abstrakt: Zahraniční obchod hraje klíčovou roli jako determinant schopnosti a také možností země dosáhnout ekonomického růstu. Cílem tohoto příspěvku je analyzovat vývoj kvantitativních, kvalitativních a institucionálních aspektů zahraničního obchodu ČR v letech 19902005 a jejich dopadů na ekonomický růst České republiky. Recenzoval: Ing. Libor Žídek, Ph.D. ÚVOD Zahraniční obchod významným způsobem ovlivňuje schopnost a možnosti malé ekonomiky dosáhnout ekonomického růstu. I v případě zahraničního obchodu platí, že ekonomický růst může být vyvolán dvěma způsoby: efektivnějším využitím stávajících výrobních faktorů (intenzivní růst) a nebo zapojením většího množství výrobních faktorů (extenzivní růst). Pokud bychom se konkrétněji podívali na cesty, kterými zahraniční obchod přispívá k ekonomickému růstu, dostaneme se k těmto cestám: Odstranění zkreslení podnětů pro ekonomické subjekty V zemi, která je otevřena zahraničnímu obchodu, nedochází ke zkreslení cenových podnětů pro výrobce i spotřebitele, neboť zahraniční obchod zprostředkovává informace o cenách na světových trzích subjektům v domácí ekonomice. Nezkreslené informace o cenách umožňují efektivní alokaci výrobních faktorů, což vede k růstu produktivity. Příliv nových technologií a inovací Zapojení do světového obchodu také znamená přístup země k novým technologiím, které jsou důležité pro zvyšování produktivity, a tedy intenzivní ekonomický růst. Podle Weila1 existují dvě cesty, kterými ekonomická otevřenost země přispívá k vyšší úrovni technologie. První cestou je import technologií ze zahraničí, nákup klíčových vstupů nebo kapitálových statků, které jsou základem pro novou technologii, resp. příliv technologií ,,netechnického charakteru", např. manažerských dovedností. Druhá cesta vede přes rozšíření podnětů pro inovace. Větší trh, na kterém bude inovace využita, resp. nový výrobek prodáván, představuje vyšší zisk pro firmu, která s inovací přijde. Zintenzivnění konkurenčního boje Otevření domácí ekonomiky zahraniční konkurenci vede k růstu konkurence, a tedy prosazení tržních sil na úkor monopolního postavení domácích výrobců. Zahraniční obchod také motivuje domácí ekonomické subjekty k neustálé adaptaci novým trendům a technologiím ze zahraničí a novým podmínkám boje o zákazníka, díky čemuž jsou výrobní faktory využívány efektivněji. Jak uvádí Carbaugh,2 světový konkurenční boj je jako golf. Tím, že hrajete proti lidem, kteří jsou lepší než vy, se sami zlepšujete. 1 Weil (2005), str. 320. 2 Carbaugh (2005), str. 19, vlastní překlad. 4 Realizace úspor z rozsahu Zapojení do mezinárodního obchodu pomůže malé ekonomice překonat omezení domácího trhu a firmy mohou realizovat vyšší objem produkce a dosáhnout tak úspor z rozsahu. Úspory z rozsahu jsou pro zemi podnětem ke specializaci a následné mezinárodní směně.3 Specializace a mezinárodní dělba práce Jako přínos zahraničního obchodu je klasickými ekonomy zdůrazňována zejména specializace a mezinárodní dělba práce. Specializace vede k růstu produktivity, což znamená, že země využívá své omezené výrobní faktory efektivně. Podle Kubišty4 je zahraniční obchod spjat právě se specializačním profilem ekonomiky a tudíž hraje o to důležitější roli v případě malých ekonomik, jako je ČR, kde je struktura domácí ekonomiky silně ovlivněna exportní výkonností a konkurenční schopností výrobků země prosadit se na zahraničních trzích. Zahraniční obchod jako prostředek realizace komparativních výhod Převážná většina ekonomů sdílí myšlenku svobodného obchodu, která je založena na klasické teorii mezinárodního obchodu v podobě ricardovského vysvětlení příčin existence obchodu na základě rozdílů v relativních nákladech. Využívání komparativních výhod znamená efektivní využití výrobních faktorů. Překonání omezené vybavenosti výrobními faktory Otevřené ekonomiky rostou rychleji než uzavřené, protože mohou případný nedostatek výrobních faktorů řešit jejich importem ze zahraničí. Kvantitativní stránka obchodu s výrobními faktory je tedy činitelem extenzivně působícím na ekonomický růst. Ačkoli je zdůrazňována prospěšnost svobodného obchodu ekonomy, v praxi jsou využívány protekcionistické nástroje, které se snaží svobodnou směnu rezidentů a nerezidentů ,,usměrnit" do žádoucí podoby stanovené státem. Protekcionismus v zahraničním obchodě zahrnuje dvě oblasti: oblast pasivní, tedy samotnou ochranu domácích výrobců před zahraniční konkurencí, a oblast aktivní, kdy stát cíleně napomáhá domácím subjektům v konkurenčním boji se zahraničními firmami. Náklady uvalených opatření ale v převážné většině případů převýší přínosy chráněných odvětví, čímž negativně ovlivňují ekonomický růst země. V reálu totiž může státní ochrana určitého odvětví znamenat zakonzervování stávajícího stavu, a tedy přežívání neefektivních výrob. V takovém případě nejsou výrobní faktory dané země využívány efektivně, což má negativní dopad na její ekonomický 3 Krugman (2003), str. 155. 4 Kubišta (1999), str. 204. 5 růst. Když se navíc na intervencionistickou obchodní politiku podíváme z hlediska efektivnosti, pak je zřejmé, že zmenšení vládní ochrany odvětví povede k růstu efektivnosti. Weil5 uvádí, že ,,vystavení globální konkurenci, ačkoli je bolestivé, vede k růstu produktivity; protekcionismus, ať je pro něj důvod jakýkoli a je realizován v jakékoli podobě, vede ke stagnaci." Pokud jde o jiné aspekty zahraničního obchodu než jen samotné toky produkce mezi zeměmi a zasahování státu do zahraničního obchodu prostřednictvím obchodní politiky země, hrají důležitou roli také institucionální dohody s jinými zeměmi. Takové dohody jsou sice obecně vzato cíleny na snižování obchodních bariér mezi zeměmi (zejména tarifních), avšak často vedou k jejich nahrazení jinými, často skrytými či těžko dokazatelnými formami protekcionismu a případnému odklonu obchodu na úkor původních obchodních partnerů země. Doposud jsme se na přínosy zahraničního obchodu dívali pouze teoreticky, na druhou stranu je však konkrétní kvantifikace vlivu zahraničního obchodu na ekonomický růst země obtížná, neboť do hry vstupují další faktory vnějšího i vnitřního prostředí. Někteří ekonomové se přesto o kvantifikaci pokoušeli; například Frankel a Romer6 dospěli ve své studii k závěru, že zvýšení podílu obratu zahraničního obchodu na HDP o 1 procentní bod zvýší hodnotu HDP na hlavu o 0,5 až 2,0 %. Cílem tohoto working paperu je analýza vývoje kvantitativních, kvalitativních a institucionálních aspektů zahraničního obchodu ČR v letech 1990-2005 a jejich dopadů na ekonomický růst země. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola je věnována výchozímu stavu zahraničního obchodu v roce 1990 s tím, že se budeme zabývat teritoriálními a komoditními aspekty charakterizujícími postavení ČR, resp. Československa, v rámci mezinárodní dělby práce. V druhé a třetí části se podíváme na vývoj uvedených aspektů zahraničního obchodu v letech 1990-2005, kdy identifikujeme základní trendy ve vývoji jak exportů, tak importů a jejich dopad na ekonomický růst země. Čtvrtá kapitola je věnována vývoji institucionální stránky českého zahraničního obchodu, kde nás bude zajímat liberalizace zahraničního obchodu, smluvní ujednání s jinými zeměmi a míra využívání vybraných překážek svobodného obchodu v ČR. Závěrečná kapitola je zaměřena na shrnutí stěžejních vývojových trendů a jejich dopadu na konkurenceschopnost české ekonomiky. 5 Weil (2005), str. 322 (citace závěru studie Lewise a kol. (1999)), vlastní překlad. 6 Frankel ­ Romer (1999), online. 6 1. VÝCHOZÍ SITUACE ZAHRANIČNÍHO OBCHODU ČR V ROCE 1990 V první kapitole se zaměříme na postavení Československa v rámci zahraničního obchodu v roce 1990. Nejprve považujeme za vhodné nastínit základní charakteristiky, které zahraniční obchod ovlivňovaly v období centrálního plánování ekonomiky, neboť na jejich základě se dalo predikovat, jaké změny teritoriální a institucionální oblasti zahraničního obchodu se dají očekávat na počátku 90. let při přechodu na tržní ekonomiku. Další část první kapitoly je věnována samotné výchozí situaci v roce 1990. Jak již bylo zmíněno v úvodu, budeme se v celém sledovaném období, tedy i ve výchozím roce 1990, zaměřovat na aspekty zahraničního obchodu ovlivňující ekonomický růst s tím, že stranu exportu a importu budeme z hlediska komoditního a teritoriálního zkoumat odděleně. 1.1. Dědictví z období před rokem 1989 V tržních ekonomikách byl po 2. světové válce zahraniční obchod využíván jako akcelerátor ekonomického růstu domácí ekonomiky. Opačná situace byla v Československu, kde význam zahraničního obchodu nebyl doceněn a spočíval v ,,zajištění dovozních požadavků odvozených od autarkně zformované struktury domácí výroby".7 Zahraniční obchod Československa byl podřízen politickým vlivům, a tedy teritoriálně orientován na trhy RVHP8 , což s sebou přinášelo problémy; jednalo se totiž o ,,silně deformované trhy, se zkreslenými nákladovými, cenovými i kurzovými relacemi".9 Důležitou charakteristikou trhu RVHP byl způsob placení, který se uskutečňoval na bázi clearingu, kde byl zúčtovací jednotkou převoditelný rubl. To vytvořilo z RVHP velký, avšak světové ekonomice uzavřený trh.10 Československo, stejně jako ostatní země RVHP, bylo odkázané na importy surovin ze SSSR. V 80. letech však rostla závislost Sovětského svazu na devizovém přílivu za vývoz surovin na světový trh, a proto nevyvážel nutně potřebné suroviny v rámci plánu do ostatních zemí RVHP.11 To se pak negativně projevilo v možnostech Československa dosáhnout extenzivního růstu. Ačkoli stěžejními obchodními partnery Československa byly země RVHP, uzavřelo Československo již v 80. letech bilaterální obchodní 7 Kubišta (1999), str. 232. 8 Export socialistického Československa směřoval po většinu jeho existence téměř ze 3/4 právě na trhy zemí RVHP (Holman (2000), str. 11). 9 Kubišta (1999), str. 230. 10 Holman (2000), str. 11. 11 Černoch (2003), str. 24. 7 smlouvy s EHS.12 V případě existence tržního hospodářství v Československu v 80. letech by zahraniční obchod se zeměmi RVHP tvořil zhruba polovinu skutečné úrovně, tj. asi 1/3.13 Z toho důvodu se dala po roce 1989 očekávat teritoriální reorientace československého zahraničního obchodu na země s tržní ekonomikou. Co se týče organizace zahraničního obchodu, existoval v Československu státní monopol zahraničního obchodu a deviz. Zahraniční obchod byl od roku 1980 legislativně zpracován v zákoně č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím. Tento zákon upravoval organizaci zahraničně-obchodní činnosti, kterou mohly vykonávat pouze podniky zahraničního obchodu a právnické osoby s povolením uděleným tehdejším ministerstvem zahraničního obchodu. Výlučné postavení těchto subjektů znamenalo, že českoslovenští výrobci měli na zákazníky v zahraničí nepřímou a zprostředkovanou vazbu, což se později projevilo jejich v nezkušenosti se zahraničním tržním prostředím. 1.2. Exporty ČR z hlediska komodit a teritorií v roce 1990 Nyní se podíváme, jaká produkce směřovala v roce 1990 z ČR do zahraničí a jak se skladba exportů lišila v závislosti na zemi určení. Jak je patrné z následujícího grafu č. 1, dominantní roli v exportech Československa v roce 1990 hrála třída SITC 7 (stroje a dopravní prostředky) tvořící přibližně 39 % československého exportu. S určitým odstupem (objemově cca 29 mld. Kčs) následovala SITC 6 (průmyslové zboží), která tvořila necelých 26 % celkového exportu. Komoditní struktura se však lišila při zohlednění teritoriálního hlediska. Zatímco třída SITC 7 tvořila nejvyšší podíl na exportech do zemí s plánovanou a tranzitivní ekonomikou, v exportech do tržních ekonomik dominovala SITC 6. 12 Jednalo se o tyto dohody ­ Hutnická dohoda (1978), Dohoda o textilním průmyslu (1981), Dohoda o skopovém masu (1982), Dohoda o obchodu s průmyslovým zbožím (1988) (Cihelková (2003), str. 559). 13 Jonáš (1997), str. 112. 8 Graf č. 1: Exporty ČR podle tříd SITC14 a teritorií v roce 1990 (v mld. Kčs) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 třídy SITC tržní ek. plánované a tranzitivní Poznámka: 0: potraviny a živá zvířata, 1: nápoje a tabák, 2: suroviny bez paliv, 3: minerální paliva a maziva, 4: živočišné a rostlinné tuky a oleje, 5: chemikálie, 6: průmyslové zboží, 7: stroje a dopravní prostředky, 8: různé hotové výrobky, 9: nespecifikováno Zdroj: data z ročenky ČSÚ 1992 Nyní by bylo zajímavé podívat se, v jakých odvětvích měla ČR, resp. Československo, komparativní výhody. Vývoj komparativní výhody Československa pro roky 1989-1991 zkoumali Ebbers a Olson.15 Podle jejich studie mělo Československo v roce 1990 ve vztahu k tržním ekonomikám projevené komparativní výhody v produkci tříd SITC 6 (průmyslové zboží), SITC 3 (minerální paliva a maziva) a SITC 8 (různé hotové výrobky). Ve vztahu k zemím RVHP pak byly komparativní výhody v produkci SITC 7 (stroje a dopravní prostředky), SITC 6 a SITC 8. Jejich výsledky se však od reality objemů jednotlivých skupin lišily (viz výše uvedený graf č.1 a následující tabulka č.1). 14 Třídy SITC jsou zbožové klasifikace (Standard International Trade Classification) pro případ naší studie uvedené ve formě jednomístné klasifikace podle revize 3. 15 Ebbers ­ Olson (1994), online. 9 Tabulka č. 1: Projevené komparativní výhody Československa podle tříd SITC (r. 1990) TRŽNÍ EKONOMIKY ZEMĚ RVHP 0 0,02 0 -0,35 1 -0,39 1 -0,33 2 -0,37 2 -0,52 3 0,39 3 -0,86 4 -0,26 4 -0,78 5 -0,12 5 -0,08 6 0,49 6 0,15 7 -0,36 7 0,21 8 0,02 8 0,01 9 -0,05 9 -0,58 Poznámka: 0: potraviny a živá zvířata, 1: nápoje a tabák, 2: suroviny bez paliv, 3: minerální paliva a maziva, 4: živočišné a rostlinné tuky a oleje, 5: chemikálie, 6: průmyslové zboží, 7: stroje a dopravní prostředky, 8: různé hotové výrobky, 9: nespecifikováno Zdroj: Ebbers ­ Olson (1994), online Necháme-li stranou komoditní strukturu exportu a zaměříme se pouze na to, kam česká produkce v roce 1990 směřovala, zjistíme, že exporty směřovaly nejvíce do tržních ekonomik (46 %). Graf č. 2: Teritoriální struktura exportů (r. 1990) 39% 6% 46% 9% země RVHP ost. s plánovanou a tranzitivní ekonomikou vyspělé s tržní ekonomikou rozvojové země Zdroj: data z ročenky ČSÚ 1992 Zatímco před rokem 1989 proudily do zemí RVHP asi 2/3 československého zahraničního obchodu, v roce 1990 činil podíl plánovaných a tranzitivních ekonomik 45 %. 10 Dopad faktorů exportní stránky na ekonomický růst lze spojit se začínající reorientací teritoriální struktury českého zahraničního obchodu. Jak již bylo uvedeno, čeští producenti se začali prosazovat na náročných trzích vyspělých tržních ekonomik, a tedy měli motivaci pro zvyšování efektivity výrob. Na druhou stranu je však nutné přiznat, že se jednalo o produkci na nižší technické úrovni, jejíž konkurenceschopnost na zahraničních trzích umožnil kurz koruny a nízké mzdové náklady. Podle studie vypracované Ústředním ústavem národohospodářského výzkumu16 však československá ekonomika jako celek nedokázala v roce 1990 využít prostor daný dovozní absorpcí trhu vyspělých zemí vyvolanou zrušením řady obchodních překážek, zařazením do systému všeobecných celních preferencí, ani šance vytvořené devalvací měny. 1.3. Importy ČR z hlediska komodit a teritorií v roce 1990 Importy do ČR byly v roce 1990 zcela záležitostí třídy SITC 7 (37 % celkového importu). Druhý nejvyšší podíl měla SITC 3 (minerální paliva a maziva, asi 14 %). Konkrétní situace je zachycena v grafu č. 3. Graf č. 3: Importy v roce 1990 (v mld. Kčs) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 třídy SITC tržní ek. plánované a tranzitivní Poznámka: 0: potraviny a živá zvířata, 1: nápoje a tabák, 2: suroviny bez paliv, 3: minerální paliva a maziva, 4: živočišné a rostlinné tuky a oleje, 5: chemikálie, 6: průmyslové zboží, 7: stroje a dopravní prostředky, 8: různé hotové výrobky, 9: nespecifikováno Zdroj: data z ročenky ČSÚ 1992 I v případě importu se projevovaly rozdíly mezi tržními ekonomikami a skupinou plánovaných a tranzitivních ekonomik. Z obou skupin zemí 16 ÚÚNV (1991), str. 37. 11 sice do Československa proudila nejvíce produkce SITC 7, ale z plánovaných a tranzitivních ekonomik se po třídě 7 dováželo nejvíce produkce SITC 3, kdežto z tržních ekonomik SITC 5 (chemikálie). Z teritoriálního hlediska v importech do Československa převažovaly importy z tržních ekonomik (51 % celkového importu). Tato skutečnost byla dána jednak ,,hladem" československých spotřebitelů po dříve nedostupné produkci, ale také importy technologicky vyspělejší produkce SITC 7, která představovala příliv nové technologie potřebné pro překonání technické zaostalosti československých výrob, a tedy pro intenzivní ekonomický růst. Ze zemí s plánovanou a tranzitivní ekonomikou proudilo 43 % celkových importů. Graf č. 4: Teritoriální struktura importů (r.1990) 36% 7% 51% 6% země RVHP ost. s plánovanou a tranzitivní ekonomikou vyspělé s tržní ekonomikou rozvojové země Zdroj: data z ročenky ČSÚ 1992 12 2. ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY VÝVOJE ZAHRANIČNÍHO OBCHODU Na základě charakterizování výchozí situace v roce 1990 se v této kapitole zaměříme na samotný vývoj zahraničního obchodu v letech 1991-2005 na základě vývoje ukazatele otevřenosti ekonomiky měřeného jako podíl exportu na HDP, dále pak na vývoj objemu exportu a importu a výsledného salda zahraničního obchodu ČR. V následujícím grafu č. 5 vidíme, jak se měnila otevřenost české ekonomiky od roku 1990.17 Graf č. 5: Vývoj otevřenosti české ekonomiky (EX/HDP, v %) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 EX/HDP Zdroj: data z ročenek ČSÚ, vlastní výpočty Trend vývoje otevřenosti byl ve sledovaném období rostoucí. V roce 1990 byla otevřenost československé ekonomiky asi 26 %, zatímco v roce 2004 přesahovala 60 %. Vzhledem k tomu, že Česká republika bývá charakterizována jako malá otevřená ekonomika, hraje v ní zahraniční obchod významnou roli. Intenzita vlivu otevřenosti země na ekonomický růst je podle Weila18 ovlivněna geografickou polohou země, neboť vhodnější geografická poloha umožňuje lepší zapojení do světového obchodu, a tím i vyšší HDP. Pokud bychom se tedy na tento faktor podívali z pohledu ČR, má naše ekonomika dobré vyhlídky: otevřenost naší ekonomiky činí v současné době přes 60 % 17 Vývoj v letech 1990-1992 je ovlivněn skutečností, že v těchto letech není rozdíl od dalších let zohledněn export na Slovensko. 18 Weil (2005), str. 328. 13 a z geografického hlediska má Česká republika výhodnou polohu ve středu Evropy. S rostoucí otevřeností ČR souvisí růst objemu exportů i importů. Jejich vývoj je zachycen v grafu č. 6. Graf č. 6: Vývoj objemu importu a exportu a salda zahraničního obchodu (běžné ceny, v mil. Kčs/Kč, 1990-2004) -1 750 000 -1 250 000 -750 000 -250 000 250 000 750 000 1 250 000 1 750 000 1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 import export saldo Zdroj: data z ročenek ČSÚ Kromě rostoucího objemu exportů i importů je v grafu zachycen také vývoj salda zahraničního obchodu. Jediný rok, ve kterém měla ČR aktivní saldo zahraničního obchodu, byl rok 1991. V ostatních letech do roku 1994 se sice pasivní saldo zahraničního obchodu zvyšovalo, ale nárůst nebyl nijak prudký. K dramatickému skoku došlo až roku 1995, kdy obnovený ekonomický růst zvýšil poptávku po importech a záporné saldo dosáhlo téměř 100 mld. Kč. Prudký růst pasivního salda pokračoval i v dalších letech, kdy bylo dosaženo rekordních hodnot okolo 150 mld. Kč. Ke snížení pasivní bilance došlo až v roce 1998 po měnové krizi roku 1997. V roce 2000 se sice opět objevil prudký nárůst pasivního salda zahraničního obchodu, ale v následujících letech se pasivní saldo postupně snižovalo a v roce 2004 činilo necelých 23 mld. Kč. Pasivní saldo zahraničního obchodu však nemůžeme hodnotit negativně, neboť není ,,bariérou růstu", nýbrž 14 ,,ventilem přehřívání" ekonomiky."19 Za bilancí zahraničního obchodu je totiž skryt vztah mezi úsporami a investicemi. Graf č. 6 sice zachycoval trend vývoje exportu a importu, ale pouze v hrubých obrysech. Konkrétní a detailní vývoj objemu složek zahraničního obchodu a jejich srovnání s vývojem HDP uvádí tabulka č. 2. Tabulka č. 2: Indexy vývoje HDP, exportu a importu (vůči předchozímu roku) HDP Export Import 1991 88,4 94,0 67,2 1992 99,5 109,5 129,7 1993 100,1 115,8 123,8 1994 102,2 101,7 114,7 1995 105,9 116,7 121,2 1996 104,2 105,5 112,1 1997 99,3 108,4 106,9 1998 98,9 110,5 108,4 1999 101,2 105,5 105,0 2000 103,9 116,5 116,3 2001 102,6 111,5 113,0 2002 101,5 102,1 104,9 2003 103,2 107,5 107,9 2004 104,4 121,9 118,4 Zdroj: data z ročenky ČSÚ 2005 Z předchozí tabulky jsou patrné základní trendy vývoje jednotlivých ukazatelů. Nejvyšší dynamiky meziročního růstu dosáhl export v roce 2004, což souvisí se vstupem ČR do EU. Naproti tomu největší dynamiku meziročního růstu importu dosáhla ČR po poklesu z počátku 90. let v roce 1992. Mezi vývojem jednotlivých ukazatelů existují vazby. Jejich intenzitu jsme měřili na základě koeficientu korelace. Zatímco pro vztah vývoje HDP a exportu vyšla hodnota koeficientu korelace 0,65, pro vývoj HDP a importu 0,73. Oba výsledky potvrzují poměrně silnou závislost mezi vývojem těchto agregátů. V grafu č. 7 je graficky znázorněn vývoj podílu bilance zahraničního obchodu na HDP. 19 Holman (2000), str. 93. 15 Graf č. 7: Vývoj bilance zahraničního obchodu ku HDP -10% -8% -6% -4% -2% 0% 2% 4% 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 bilance zahraničního obchodu/HDP Zdroj: data z ročenek ČSÚ, vlastní výpočty Vzhledem k tomu, že kromě roku 1991 byla bilance českého zahraničního obchodu pasivní, pohybuje se podíl bilance na HDP v záporných číslech. V prvních letech sledovaného období docházelo k prudkým výkyvům podílu bilance zahraničního obchodu na HDP. V následujících letech prodělal vývoj podílu schodku zahraničního obchodu na HDP dvě odlišné fáze. Od roku 1993 docházelo k prohlubování podílu schodku zahraničního obchodu na HDP. Po roce 1996 s rekordním podílem schodku na HDP (přes 9 %) byl naopak trend klesající, přičemž v roce 2004 činil podíl schodku zahraničního obchodu na HDP asi 0,8 %. 16 3. VÝVOJ EXPORTU ČR V této kapitole se zaměříme pouze na exportní stránku zahraničního obchodu ČR a její komoditní a teritoriální orientaci. V první podkapitole budeme sledovat změny komoditní struktury a projevené komparativní výhody ČR. Druhá podkapitola je věnována teritoriální struktuře. 3.1. Vývoj komoditní struktury exportu Vývoj podílu jednotlivých komoditních tříd na exportech ČR je zachycen v tabulce č. 3. Tabulka č. 3: Vývoj podílu jednotlivých skupin SITC na exportu (19912004, v %) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 celkem 1991 7,9 0,9 5,7 5,5 0,2 9,9 28,1 30,4 11,4 0,0 100 1992 8,1 0,7 6,5 5,7 0,1 9,2 32,3 25,4 12,0 0,0 100 1993 6,5 1,2 5,9 6,3 0,2 9,4 30,3 27,6 12,6 0,0 100 1994 5,3 1,2 6,9 5,7 0,3 10,0 30,5 25,9 14,2 0,1 100 1995 5,8 1,0 6,0 5,3 0,2 10,4 32,4 26,3 12,6 0,1 100 1996 4,0 1,0 4,9 4,5 0,2 9,0 28,8 32,7 14,7 0,1 100 1997 3,7 1,3 4,0 3,8 0,2 8,8 26,8 37,7 13,7 0,1 100 1998 3,3 1,1 3,5 3,2 0,2 7,7 26,5 41,3 13,2 0,1 100 1999 2,9 0,9 3,8 2,9 0,1 7,4 26,0 42,4 13,5 0,1 100 2000 2,9 0,7 3,5 3,1 0,1 7,1 25,4 44,5 12,5 0,1 100 2001 2,7 0,7 3,0 3,0 0,1 6,4 24,3 47,4 12,2 0,1 100 2002 2,5 0,7 2,8 2,9 0,1 6,0 23,5 49,6 11,9 0,2 100 2003 2,7 0,6 2,8 2,9 0,1 5,9 23,1 50,1 11,8 0,1 100 2004 2,8 0,5 2,9 2,9 0,1 6,0 22,5 50,9 11,4 0,1 100 Poznámka: 0: potraviny a živá zvířata, 1: nápoje a tabák, 2: suroviny bez paliv, 3: minerální paliva a maziva, 4: živočišné a rostlinné tuky a oleje, 5: chemikálie, 6: průmyslové zboží, 7: stroje a dopravní prostředky, 8: různé hotové výrobky, 9: nespecifikováno Zdroj: data z ročenek ČSÚ, vlastní výpočty Nejvyšší podíl na exportech ČR má dlouhodobě SITC 7, jejíž podíl má navíc rostoucí tendenci. V roce 1990 činil podíl této třídy 30 %, zatímco v roce 2004 necelých 51 %. Z toho vyplývá vysoká komoditní koncentrace, která však do budoucna nemusí být optimální. Druhou významnou exportní třídou je SITC 6, jejíž podíl na celkových exportech ČR spíše klesá a v roce 2004 činil přibližně 23 %. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o druhou objemově nejčastěji zastoupenou skupinu v českém exportu, je nutné poukázat na propastný rozdíl mezi podílem SITC 7 a SITC 6. Třetí poměrně významnou exportní komoditní třídu tvořila SITC 8, která zahrnuje mimo jiné i produkci s vysokou přidanou hodnotou. Její podíl na exportech ČR však spíše 17 stagnuje. Dohromady tyto tři třídy SITC tvořily asi 85 % českého exportu v roce 2004, zbytek připadá na zbývajících 7 komoditních tříd. Z hlediska ekonomického růstu je tato skutečnost pozitivní, neboť ČR vyváží převážně produkci s vyšším stupněm zpracování (třídy SITC 6, 7 a 8) a naopak klesá podíl skupin komodit s nižším stupněm zpracování, tedy surovin a meziproduktů (třídy SITC 0, 1, 2, 3, 4, 5). Jak již bylo zmíněno v úvodu, využívání komparativních výhod znamená efektivní využití výrobních faktorů. Česká ekonomika měla na začátku 90. let v zahraničním obchodě výhody vyplývající z nízkých nákladů souvisejících s nízkými mzdami, nízkými cenami energií a podhodnoceným kurzem koruny. Na druhou stranu byla nákladová výhoda redukována používáním zastaralých technologií a nízkou produktivitou práce. Zemplinerová a Benáček20 zkoumali projevené komparativní výhody ČR v období 1993-1997 na základě indexů exportní výkonnosti, importní penetrace a intenzity specializace. Na základě těchto indexů došli k následujícím vývojovým tendencím: některá odvětví na nárůst konkurence reagovala z hlediska ekonomického růstu pozitivně a na základě vyšší importní penetrace růstu dosáhla exportní výkonnosti (dvoustopá motorová vozidla (patří do SITC 7), ostatní potravinářská výroba (patří do SITC 0) a stroje pro hospodářské účely (patří do SITC 7). V těchto případech tedy platilo, že vystavení konkurenčnímu boji povede ke zvýšení efektivity využívání výrobních faktorů ve výrobě. Naproti tomu však zvýšení konkurence některých odvětví šlo ruku v ruce s poklesem exportní výkonnosti (jednalo se o základní chemické látky (patří do SITC 5), železo (patří do SITC 6), masné a mléčné výrobky (patří do SITC 0) a nápoje (patří do SITC 1). Jejich studie potvrzuje náš závěr o dominantní roli třídy SITC 7. 3.2. Vývoj teritoriální struktury exportu A nyní se podíváme na vývoj teritoriální struktury českého exportu, který je zachycen v grafu č. 7.21 Jak jsme již uvedli na začátku této studie, na počátku 90. let se dala čekat teritoriální reorientace na země s vyspělou tržní ekonomikou. V kapitole 1 uvádíme, že v případě existence tržního hospodářství v Československu v 80. letech by zahraniční obchod se zeměmi RVHP tvořil zhruba polovinu skutečné úrovně, tj. asi 1/3, což by bylo spojeno s nárůstem významu evropských tržních ekonomik jako odbytišť české produkce. Tento vývoj se opravdu od začátku 90. let začal projevovat. V roce 1991 20 Zemplinerová ­ Benáček (1999), online. 21 Roky 1991 a 1992 se od ostatních liší, neboť skupina ,,ostatní tranzitivní a SNS" zahrnuje také země CEFTA, které jsou od roku 1993 součástí vlastní skupiny. Novější údaje pro roky 2003 a dále nejsou v grafu uvedeny, neboť ČSÚ přešel na jiné členění zemí do skupin, a nebylo by tedy možné vytvořit jednotnou časovou řadu s předchozími léty, která by měla vypovídací schopnost. 18 podíl produkce směřující do země EU činil asi 50 %, zatímco v posledním roce uvedeném v grafu to bylo již 68 %. Během sledovaného období tedy byl podíl skupiny EU-15 rostoucí. Země EU15 spolu s ostatními vyspělými tržními ekonomikami znamenaly v roce 2002 odbytiště pro českých exportů. Oproti tomu se snižoval podíl zemí s tranzitivní ekonomikou a SNS, ale také zemí rozvojových. Stejně jako v komoditní struktuře, i v teritoriální struktuře českého exportu se projevuje významný faktor koncentrace (vůči zemím EU a z nich zejména Německu), který znamená velkou závislost našeho zahraničního obchodu, a tedy i ekonomického růstu ČR, na jediném trhu. Graf č. 8: Vývoj teritoriální struktury exportu (1991-2002) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 nespecifikováno RZ ost. evropské tranzitivní a SNS CEFTA ost. vyspělé tržní EU-15 Zdroj: data z ročenek ČSÚ 19 4. VÝVOJ IMPORTU ČR V této kapitole se zaměříme na vývoj druhé strany zahraničního obchodu, tedy importů. Stejně jako v případě exportů, i zde budeme sledovat vývojové trendy v komoditní a teritoriální struktuře. Mimo to se také podíváme na vývoj využití importů v ČR. 4.1. Vývoj komoditní struktury importu Vývoj komoditní struktury je naznačen v tabulce č. 4. Tabulka č. 4: Vývoj podílu jednotlivých skupin SITC na importu (19912004, v %) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 celkem 1991 6,7 1,5 7,3 24,0 0,5 10,4 9,5 32,4 7,5 0,1 100 1992 6,2 1,4 5,9 15,6 0,3 9,9 10,4 41,1 9,3 0,0 100 1993 6,3 1,1 5,0 11,1 0,4 12,1 15,9 36,1 11,7 0,4 100 1994 6,9 1,3 4,9 10,0 0,4 13,1 16,5 35,0 11,8 0,1 100 1995 6,5 0,9 5,0 9,4 0,3 13,2 17,9 35,6 11,1 0,0 100 1996 5,7 0,9 3,7 8,7 0,3 11,8 19,3 38,1 11,5 0,0 100 1997 5,2 1,1 3,7 8,6 0,2 12,2 19,3 38,0 11,6 0,0 100 1998 4,9 0,9 3,9 6,5 0,3 12,1 20,9 39,4 11,0 0,1 100 1999 4,7 0,8 3,2 6,6 0,3 12,2 20,9 40,0 11,4 0,0 100 2000 4,0 0,6 3,2 9,7 0,2 11,2 20,8 40,0 10,3 0,0 100 2001 3,9 0,5 2,9 9,1 0,2 10,9 20,2 42,2 10,1 0,0 100 2002 4,1 0,5 2,9 7,6 0,2 11,2 20,6 42,4 10,6 0,0 100 2003 4,0 0,5 2,8 7,5 0,3 11,4 20,1 42,8 10,6 0,0 100 2004 4,1 0,6 3,1 7,0 0,2 11,1 20,7 42,2 10,9 0,0 100 Poznámka: 0: potraviny a živá zvířata, 1: nápoje a tabák, 2: suroviny bez paliv, 3: minerální paliva a maziva, 4: živočišné a rostlinné tuky a oleje, 5: chemikálie, 6: průmyslové zboží, 7: stroje a dopravní prostředky, 8: různé hotové výrobky, 9: nespecifikováno Zdroj: data z ročenek ČSÚ, vlastní výpočty V roce 1991 hrály v importech ČR důležitou roli dvě třídy, a to SITC 7 a SITC 3, které dohromady čítaly přes celkových importů. Další významnou třídou byla SITC 5. Podíl třídy SITC 7 se zvyšoval a v roce 2004 dosáhl přibližně 42 % celkových importů ČR. Tento vývoj lze hodnotit pozitivně, neboť tato třída přináší nové technologie potřebné pro intenzivní ekonomický růst. Vývoj třídy SITC 3 však byl naprosto odlišný. Tato třída v rámci českých importů ztrácela na významu a v roce 2004 činil její podíl 7 %. Vzhledem k tomu, že podíl třídy SITC 5 se udržoval na přibližně stejné úrovni, druhou objemově největší komoditní skupinu tvoří díky růstu podílu na importech v roce 2004 třída SITC 6. Tento trend by se také dal považovat jako pozitivní, neboť skupinu SITC 6 tvoří zejména meziprodukty a její rostoucí podíl 20 znamená, že česká ekonomika tyto meziprodukty následně transformuje do finální produkce s vyšší přidanou hodnotou. Pro ekonomický růst je především důležité, jakým způsobem je importovaná produkce využita. Problémem je, že objemy toků produkce jsou sledovány podle tříd SITC, které nelze úplně jednoznačně rozdělit. Pokud bychom rozčlenili import podle Mesároše,22 tedy do skupin podle převažujícího užití dané produkce, můžeme v následující tabulce vysledovat tyto trendy: Tabulka č. 5: Vývoj využití importů (v %) osobní spotřeba (0,1,8) výrobní spotřeba (2,3,4,5,6) investiční činnost (7) 1990 16,0 45,5 38,5 1991 15,8 51,8 32,4 1992 16,8 42,1 41,1 1993 19,1 44,6 36,3 1994 20,0 44,9 35,1 1995 18,5 45,9 35,6 1996 18,1 43,8 38,2 1997 17,8 44,2 38,0 1998 16,9 43,7 39,5 1999 16,9 43,1 40,0 2000 15,0 45,0 40,0 2001 14,5 43,3 42,2 2002 15,1 42,5 42,4 2003 15,1 42,1 42,8 2004 15,6 42,2 42,3 Zdroj: data z ročenek ČSÚ, vlastní výpočty Z tabulky je patrné, že na osobní spotřebu směřuje od roku 1990 pouze menší část importů. Podíl této agregované skupiny na celkových importech ČR kolísá kolem úrovně 16 %. Hlavní část importů směřovala tedy na výrobní spotřebu a investiční činnost. Podíl tříd SITC sdružených do skupiny výrobní spotřeba má spíše klesající tendenci. Naproti tomu importy převážně určené pro investiční činnost svůj podíl na celkových importech ČR zvyšují. Na základě využití importů a jeho vývoje můžeme konstatovat, že skladba importů má pro ekonomický růst ČR pozitivní strukturu. Importy na výrobní spotřebu a investiční činnost tvoří po celé sledované období kolem 80 % celkových dovozů země. Závěry ohledně dopadů je však nutné brát s určitou rezervou, neboť rozčlenění do jednotlivých skupin užití je velmi hrubé a svým způsobem zavádějící, neboť například velkou část 22 Mesároš (2000), str. 28. 21 ze SITC 7 (stroje a dopravní prostředky) tvoří vozidla a elektrospotřebiče, které jsou spíše určeny pro osobní spotřebu. 4.2. Vývoj teritoriální struktury importů Pro vývoj teritoriální struktury importů platí zhruba stejné vývojové tendence jako pro vývoj exportů. Přesto jsou zde odlišnosti, na které se můžeme podívat v grafu č. 9. Graf č. 9: Vývoj teritoriální struktury importu (1991-2002) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 nespecifikováno RZ ost. evropské tranzitivní a SNS CEFTA ost. vyspělé tržní EU-15 Zdroj: data z ročenek ČSÚ Stejně jako pro exporty i pro importy platí, že význam trhů vyspělých tržních ekonomik roste na úkor bývalých obchodních partnerů ze zemí s tranzitivní ekonomikou a SNS. Růst podílu zemí EU-15 na importech ČR však není tak výrazný jako u exportů. V roce 1991 činil podíl této skupiny asi 50 %, kdežto v roce 2002 necelých 62 %. Na rozdíl od exportů tvoří důležitou importní skupinu rozvojové země (7,3 %). To je dáno nutností importovat ropu a jiné suroviny. Pokud jde o vývoj importu ze zemí tranzitivních a zemí CEFTA, jejich podíl je klesající. Objem jejich importu klesal nejrychleji těsně po roce 1989. Jako hlavní příčiny poklesu obchodu s těmito zeměmi Jonáš23 uvádí: * zavedení obchodování za světové ceny spolu s velkými politickými a ekonomickými změnami; * vysoká intenzita obchodu mezi zeměmi RVHP byla dána clearingovým systémem, po jehož zrušení měla řada zemí velký nedostatek devizových prostředků; 23 Jonáš (1997), str. 113-114. 22 ˇ s probíhajícími ekonomickými reformami souvisel pokles výkonu ekonomiky a následně došlo k poklesu poptávky po importech; * došlo k substituci produkce dříve importované ze zemí RVHP žádanou produkcí z tržních ekonomik. 23 5. INSTITUCIONÁLNÍ VÝVOJ ZAHRANIČNÍHO OBCHODU Zahraniční obchod významně ovlivňuje ekonomický růst malé ekonomiky, proto bylo nutné otevřít ekonomiku vnějšímu prostředí a zavést konvertibilitu koruny.24 Bylo však také nutné, aby vedle zahraničního obchodu přispívaly k ekonomickému růstu také vnitřní aspekty ekonomiky, např. aby správně fungoval tržní mechanismus a kapitálový trh. Tato pátá kapitola je věnována institucionálním aspektům zahraničního obchodu a jejich vývoji. Podíváme se na samotnou liberalizaci zahraničního obchodu, dále pak na obchodní dohody ČR s jinými zeměmi resp. uskupeními a vývoj překážek bránících volnému obchodu. 5.1. Liberalizace zahraničního obchodu Liberalizace československého zahraničního obchodu byla ve své podstatě zahájena již v roce 1988, kdy byl schválen zákon č. 102/1988 Sb., který měnil již zmiňovaný zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím. Základním průlomem byla skutečnost, že zahraničně-obchodní transakce mohly provádět právnické osoby s povolením. Přidělování povolení však již nebylo výsadou ministerstva zahraničního obchodu, ale podle oblasti specializace firem spadalo pod jednotlivá ministerstva. Neznamená to však, že podniky zahraničního obchodu byly zrušeny, ty fungovaly dál. V lednu 1990 začala fungovat společnost FINEP, díky níž bylo cca 30 podniků zahraničního obchodu převedeno na akciové společnosti.25 Dalším významným průlomem bylo schválení zákona č. 113/1990 Sb., který pokračoval v liberalizaci zahraničního obchodu. Tento zákon měnil předchozí zákon vypuštěním omezení provádět zahraničněobchodní transakce pouze právnickými osobami. Povolování zahraničně-obchodních transakcí fungovalo souběžně s nově zavedeným institutem registrace. Zahraničně-obchodní transakce mohly provádět československé osoby registrované, jen pro některé transakce bylo vyžadováno povolení. Všechny subjekty však musely složit kauci na speciální účet.26 Vzhledem k tomu, že československá ekonomika přecházela na naprosto odlišný koordinační mechanismus, nebylo jasné, jak se projeví dopad liberalizace zahraničního obchodu na ekonomiku. Potřeba liberalizace zahraničního obchodu sice v podstatě nebyla 24 Devizový zákon č. 528/1990 Sb. 25 Kubišta (1999), str. 233. 26 Kauce byla stanovena ve dvou variantách. Pro československé fyzické osoby činila 20 000 Kčs a pro ostatní 100 000 Kčs. 24 zpochybňována,27 existovaly však dva tábory, jejichž názor se lišil co se týče rychlosti liberalizace. Právě v této době se v praxi zahraničněobchodní politiky Československa objevovaly protekcionistické tendence založené na argumentu nedospělého odvětví. Odpůrci rychlé liberalizace zahraničního obchodu argumentovali neschopností československých firem neznalých tržního chování obstát v konkurenčním boji se zkušenými zahraničními výrobci. Kromě obav ohledně konkurenceschopnosti československých výrobců na nových zahraničních trzích panovaly také obavy ohledně reakce spotřebitelů na nový přístup k zahraničním výrobkům, a tedy obavy z prudkého růstu importu, což by při fixním měnovém kurzu znamenalo velký tlak na devizové rezervy země. Aby k tomu nedošlo, byla začátkem roku 1991 zavedena dovozní přirážka, která měla zbrzdit případný prudký nárůst dovozu a zabránit vyčerpání devizových rezerv. 28 Liberalizace zahraničního obchodu mimo jiné promítla zahraniční tržní ceny do české ekonomiky, což mělo pozitivní dopad na ekonomický růst země vlivem odstranění cenového zkreslení a s tím související neefektivnosti. Kromě toho zapojení do zahraničního obchodu znamenalo podkopání monopolního postavení českých, respektive československých výrobců a růst intenzity konkurenčního boje, což ve svém důsledku vedlo ke zvýšení efektivity a intenzivnímu ekonomickému růstu. 5.2. Obchodní dohody ČR s jinými zeměmi Liberalizaci zahraničního obchodu doplňovala smluvní ujednání s významnými obchodními partnery. V roce 1990 byla sjednána Dohoda o obchodu a spolupráci mezi Československem a EU. Jednalo se o nepreferenční dohodu, která zahrnovala opatření zaměřená na podporu vzájemného obchodu a spolupráce a doplňovala začlenění Československa do Všeobecného systému preferencí.29 Kromě této dohody byla v roce 1990 uzavřena také Dohoda o obchodních vztazích mezi vládou ČSFR a vládou USA. Česká republika měla vedle dohody s EU uzavřenu také řadu preferenčních dohod: dohodu s ESVO (1992, ČR samostatně 1993), CEFTA (1992) a bilaterální dohody o volném obchodu s Litvou (1996), Lotyšskem (1996), s Estonskem (1996), Izraelem, Tureckem a Chorvatskem (1996). Koncem roku 1991 podepsalo Československo asociační dohodu. Kvůli rozpadu Československa však musela Česká republika absolvovat kola jednání o asociaci znovu. Nová asociační dohoda se samostatnou ČR vstoupila v platnost v roce 1995. V mezičase fungovala prozatímní dohoda o obchodu a otázkách s obchodem 27 Jonáš (1997), str.110. 28 Dovozní přirážka se týkala většiny spotřebního zboží a činila zpočátku 20 %, postupně se však její výše snižovala a v roce 1992 byla zrušena úplně (Jonáš (1997), str.109). 29 Cihelková (2003), str. 569. 25 souvisejících. Při jednáních se objevily problémové oblasti, jejichž ochrana byla v zájmu EU. Česká republika sice měla získat poměrně rychle přístup na trh EU, avšak ten se netýkal veškerého zboží. Přísným omezením podléhal obchod se zemědělskou produkcí a výrobky ocelářského a textilního průmyslu. Prioritou zemí EU byla ochrana vlastních průmyslových výrobců a fungování společné zemědělské politiky. Ebbers a Olson30 nalezli 10 oblastí citlivé produkce, která tvořila v roce 1990 33 % československých exportů. Podle jejich studie 8 z těchto oblastí byly výroby, u nichž mělo Československo na počátku 90. let komparativní výhodu. To znamená, že smluvní ujednání s EU významně bránilo Československu zaměřit se na produkci, u níž mělo komparativní výhody, a tedy efektivně využívat dané výrobní faktory. Obchodní liberalizace vyplývající z asociační smlouvy sice vedla k velkému nárůstu obchodu mezi EU a ČR, ale také exportérům z EU12 se podařilo velmi úspěšně proniknout na trh ČR.31 Jak však uvádí Tupý,32 nebyl vstup do EU ani nutnou, ani dostačující podmínkou pro ekonomický růst. Podle jeho názoru měly být s ČR a ostatními přidruženými zeměmi uzavřeny spíše smlouvy o volném obchodu než to, že se staly součástí ,,centralizovaného superstrátu", ve kterém byla většina českých komparativních výhod zničena legislativní cestou. Náklady vstupu ČR do EU byly spojeny zejména s přijímáním evropské legislativy v oblasti práce, zemědělství a životního prostředí. Tato legislativa byla podle kritiků pro ČR nevhodná, neboť znamenala přijetí norem zemí na jiné, vyšší, ekonomické úrovni.33 Nadměrná regulace v pracovní oblasti zmenšila komparativní výhodu odvětví využívajících výhodu levné pracovní síly, neboť i tato odvětví, ačkoli byla méně produktivní než v zemích EU, musela přijmout jednotnou pracovně-právní legislativu, čímž se staly méně konkurenceschopní. Společná zemědělská politika EU zasáhla české zemědělce, kteří nemohli do vstupu využívat výhod subvencí, které mají zemědělci z členských zemí EU. Tupý v souvislosti s náklady spojenými se vstupem do EU hovoří o suboptimálním ekonomickém růstu, který je jejich důsledkem. Na druhou stranu ČR získala vstupem do EU obrovský jednotný trh EU. Funke a Ruhwedel34 zkoumali dopad zapojení bývalých socialistických zemí do světového obchodu a došli k závěru, že obchodní integrace pomohla těmto zemím dosáhnout ekonomického růstu. 30 Eberrs ­ Olson (1994), online. 31 Holub (2003), str. 103. 32 Tupý (2003), online. 33 Tupý (2003), online. 34 Funke ­ Ruhwedel (2003), str. 16. 26 5.3. Tarifní a netarifní omezení svobodného obchodu ČR Na úvod této podkapitoly se jenom stručně podíváme na to, jak moc ČR brání zahraničnímu obchodu ovlivnit ekonomický růst země, tj. jak dalece se projevují protekcionistické tendence zaměřené na ochranu domácích výrobců. Společnost The Heritage Foundation každoročně zveřejňuje index ekonomické svobody, který zahrnuje index obchodní politiky.35 Tento index je podle jejich názoru klíčovým faktorem při měření ekonomické svobody. Míra, s jakou vlády omezují svobodný tok zahraničního obchodu, má přímý vliv na schopnost jednotlivců dosáhnout ekonomických cílů. Pokud bychom to dovedli do důsledku, prosazovaná obchodní politika zasahuje do svobodné mezinárodní směny a ovlivňuje ekonomický růst země. V tabulce č. 6 je uveden vývoj hodnocení obchodní politiky ČR pro roky 1995-2006. Tabulka č. 6: Vývoj indexu obchodní politiky 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 index obchodní politiky 1,5 1,5 1,5 2,5 1,5 1,0 2,0 2,0 3,0 3,0 2,5 2,0 Zdroj: The Heritage Foundation Jak je patrné z předchozí tabulky, hodnocení obchodní politiky České republiky se v letech 1995-2006 pohybovalo v rozmezí 1,0-3,0, přičemž nejhoršího hodnocení (3,0) bylo dosaženo v letech 2003 a 2004, což zřejmě souvisí s přípravou na vstup a následným vstupem do EU. I tak lze hodnotit obchodní politiku ČR v daném období jako velmi až středně liberální, neboť hodnota indexu 1,0 představuje nízkou úroveň a hodnota 3,0 mírnou úroveň protekcionismu. Vývoj průměrné celní sazby v ČR je zachycen v tabulce č. 7. Tabulka č. 7: Vývoj průměrných celních sazeb v ČR (v %) 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 průměrná celní sazba 5,3 NA NA 4,8 4,8 5,0 7,7 7,3 6,9 6,8 6,5 6,1 6,0 6,0 NA Poznámka: Celní sazby jsou založeny na neváženém průměru pro veškeré zboží ve valorických, aplikovaných nebo MFN sazbách Zdroj: Světová banka 35 Index obchodní politiky je organizací The Heritage Foundation vypočítáván na základě vážených průměrných celních sazeb. 27 Pokud jde o celní ochranu, byli českoslovenští výrobci chráněni clem, jehož výše činila v roce 1990 průměrně pouze 5,3 %, což bylo méně, než v daném roce činil průměr EU-15 (8,7 %).36 Podle údajů Světové banky pak do roku 1995 průměrná celní sazba klesala. Rok 1996 je zlomový, neboť došlo k opětovnému růstu průměrné celní ochrany. Vstupem do EU ČR podléhá společnému celnímu sazebníku. Průměrná celní sazba EU pro nezemědělské výrobky se pohybuje okolo 4 % a pro zemědělskou produkci okolo 16 %.37 Většině rozvojových zemí (143 nezávislým a 36 závislým zemím a územím) poskytuje Evropská unie jednostranně na základě Všeobecného systému preferencí zcela volný nebo nízkým clem zatížený vstup jejich průmyslových výrobků a vybraných zemědělských komodit na svůj trh. Základní právní normy upravující jednotné celní území v EU jsou společný celní sazebník (nařízení Rady č. 2658/87), celní kodex Společenství (nařízení Rady č. 2913/92), prováděcí nařízení k celnímu kodexu (nařízení Komise č. 2454/93) a systém osvobození od dovozního cla (nařízení Rady č. 918/83). ČR jako členský stát EU má v kompetenci národní legislativu týkající se organizace a působení celních správ (zákony č. 185/2004 Sb.o celní správě a č. 186/2004 Sb.). Vedle tarifních překážek obchodu hrají důležitou (či spíše důležitější) roli překážky netarifní. My se zaměříme pouze na antidumping. V ČR nebyla před vstupem do EU antidumpingová opatření hojně využívána. Legislativní úpravou antidumpingu byl zákon č. 152/1997 Sb., na ochranu před dovozem dumpingových výrobků. Jak lze vidět v tabulce č. 8, v období 1995-2005 podala ČR návrh na šetření ve 3 případech s tím, že jeden z nich byl uznán jako oprávněný a vedl k zavedení antidumpingového cla. Tabulka č. 8: Počty antidumpingových šetření a opatření 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 AD PROTI ČR: AD šetření 1 1 0 2 7 3 2 1 1 0 0 AD opatření 1 1 1 0 1 4 1 3 1 1 0 AD Z PODNĚTU ČR: AD šetření 0 0 0 2 1 0 0 0 0 0 0 AD opatření 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 Zdroj: WTO 36 Světová banka (2002), online. 37 CzechTrade (2005), online. 28 Podíváme-li se na antidumping z druhé strany, tj. ČR jako subjekt šetřený, případně sankcionovaný, v předchozí tabulce a v následujících dvou tabulkách č. 9 a 10 vidíme, že ačkoli řešených případů vůči ČR bylo 18 (tj. šestinásobek), ani tak nelze říct, že by byl jejich počet natolik vysoký, že by měl naprosto negativní dopad na možnosti českých výrobců exportovat, a zprostředkovaně na ekonomický růst. Tabulka č. 9: Antidumpingové podněty proti ČR v letech 1995-2005 podle zemí Argentina ES Indie Kanada Polsko USA 2 7 4 1 1 3 Zdroj: WTO Jak si můžeme všimnout v tabulce č. 9, sedm podnětů šlo ze zemí EU, což souvisí s teritoriální orientací českého zahraničního obchodu. Tabulka č. 10: Antidumpingové podněty proti ČR v letech 1995-2005 podle sektorů: VI: Produkce chemického a příbuzného průmyslu VII: Plasty a plastové výrobky; guma a gumárenská produkce XI: Textil a oděvy XV: Surové kovy a výrobky z nich XVI: Stroje, přístroje a jejich části 2 1 1 13 1 Zdroj: WTO Tabulka č. 10 pak uvádí, kterých odvětví se antidumpingové stížnosti týkaly. V naprosté většině případů šlo o české exportéry produkující železo a ocel. Odvětví, která disponovala významným politickým vlivem, získávala legislativní ochranu před zahraniční konkurencí. Ještě těsně před vstupem do EU vznikala v ČR nařízení, která měla za cíl chránit některé ze segmentů hospodářství před konkurencí ze zemí EU (zemědělství) a ostatních zemí (hutnictví, chemický průmysl).38 38 Jednalo se o nařízení č. 54/2003 Sb. (hutnictví), 117/2003 Sb. a 196/2003 Sb. (zemědělství a potravinářství) a 272/2003 Sb. (chemický průmysl). 29 ZÁVĚR Nyní shrneme základní vývojové trendy v zahraničním obchodě v letech 1990-2005: * z hlediska teritoriální struktury exportů i importů došlo na začátku 90. let k rychlé změně teritoriální orientace ve prospěch vyspělých tržních ekonomik, zejména EU-15; * nejvyšší podíl na exportech ČR má dlouhodobě třída SITC 7 (v roce 2004 téměř 51 % celkových importů), jejíž podíl má navíc rostoucí tendenci. Spolu s další objemově významnou třídou SITC 6 tvoří asi 73 % české exportované produkce; * v roce 1991 hrály v importech ČR důležitou roli dvě třídy, a to SITC 7 a SITC 3 (dohromady 56 % celkových importů). Zatímco podíl SITC 7 rostl, objem importované produkce třídy SITC 3 klesal a v roce 2004 tvořil druhou největší komoditní skupinu SITC 6; * obchodní politiku ČR lze podle indexu The Heritage Foundation v letech 1995-2006 hodnotit jako velmi až středně liberální; * během 90. let měla ČR uzavřeno několik preferenčních dohod, jejichž platnost skončila vstupem ČR do EU; co se počtu případů týče, antidumpingová šetření proti výrobcům z ČR nehrála,až tak významnou roli. V letech 1995-2005 bylo ˇ proti onnost, jiná odvětví mické subjekty rozhodovat jak realizovat větší objemy produkce ČR zahájeno 18 šetření, z nichž 14 bylo uznáno za oprávněné. Pokud jde o dopad zahraničního obchodu na ekonomický růst ČR, lze jej vzhledem k součinnosti dalších faktorů vnitřního a vnějšího prostředí jen těžko kvantifikovat. Na druhou stranu lze zhodnotit cesty, které k ekonomickému růstu skrz zahraniční obchod přispívají. Formování konkurenčního prostředí v české ekonomice na počátku 90. let vedlo k eliminaci monopolní struktury českých průmyslových odvětví. Vstup zahraniční konkurence na český trh byl impulsem pro zefektivnění výrob, jeho reálný projev se však nedá paušalizovat. Byla odvětví, pro něž znamenalo zvýšení konkurence impuls ke zvýšení efektivity, a následně pak rostla jejich exportní výk však nebyla schopna v konkurenčním boji obstát. Přechod na tržní mechanismus fungování hospodářství a liberalizace zahraničního obchodu přinesly do české ekonomiky cenové podněty, na jejichž základě mohou ekono o efektivním využití výrobních faktorů. Pro české výrobce, kteří byli schopni obstát na vyspělých trzích, byl vstup ČR do EU možností, a dosáhnout úspor z rozsahu. Z hlediska extenzivního růstu je pro surovinově chudou ČR zahraniční obchod důležitý, neboť umožňuje příliv potřebných výrobních faktorů. Pro dlouhodobý ekonomický růst je však podstatnější stránka 30 intenzivní. Přiliv potřebných technologií je spojen zejména se třídou SITC 7, jejíž podíl na importech ČR činil v roce 2004 42 % celkového objemu importu. Jak již bylo zmíněno, SITC 6 tvořila v roce 2004 druhou největší komoditní importní skupinu Tento trend by se dal také vidět jako pozitivní, neboť tuto skupinu tvoří zejména meziprodukty, které česká ekonomika transformuje do produkce s vyšší přidanou dalece přínosů ahraničního obchodu pro ekonomický růst využije. hodnotou. Z importní strany je důležité zdůraznit nejen skladbu českých importů, ale také jejich využití. Pro ekonomický růst je důležité, jakým způsobem je importovaná produkce využita. Na základě zjednodušeného členění importů podle Mesároše jsme došli k závěru, že podíl importů sloužících převážně pro osobní spotřebu během sledovaného období kolísal kolem úrovně 16 %. Z toho vyplývá, že převážná část importované produkce je určena pro výrobní spotřebu a investiční činnost. Jejich podíl na celkových importech je téměř stejný, v roce 2004 to bylo 42 % pro každou skupinu. Vývoj těchto podílů od roku 1990 přece jen rozdíl vykazuje a zatímco podíl importů na výrobní spotřebu klesá, podíl produkce pro investiční činnost roste. Závěrem můžeme dodat, že česká ekonomika má dobré vyhlídky: otevřenost naší ekonomiky měřená jako podíl exportu na HDP činí v současné době přes 60 %, z geografického hlediska má ČR polohu ve středu Evropy. Otázkou tedy zůstává, jak z 31 POUŽITÁ LITERATURA BABIŠ, J. (2005): Obchodování se zahraničím ­ Zahraniční obchod po vstupu České republiky do Evropské unie. Poradce, 2005. BRENTON, P. ­ GROS, D. (1997): Trade Reorientation and Recovery in Transition Economies. Dostupné na: (cit. dne 29.5.2006). CARBAUGH, R. J. (2005): International Economics. Thomson SouthWestern, 2005. CIHELKOVÁ, E. (2003): Vnější ekonomické vztahy Evropské unie. C.H. Beck, 2003. CzechTrade (2005): Česká republika v roce 2004: Základní ekonomické informace (pro vyhodnocení programu Marketing). Dostupné na: http://www.czechtrade.cz/dokumenty/country_profile/ Ceska_republika_v_roce_2004.pdf (cit. dne 1.6.2006). CzechTrade (2004): Základní vývojové trendy zahraničního obchodu České republiky v letech 1993 až 2002. CzechTrade, 2004. ČERNOCH, P. (2003): Cesta do EU ­ východní rozšíření Evropské unie a Česká republika v období 1990-2004. Linde, 2003. EBBERS, H. ­ OLSON, J. E. (1994): The European Union ­ Closed or Open Market for the former Czechoslovakia?. Dostupné na: (cit. dne 9.5.2006). EDWARDS, S. (1993): Openness, Trade Liberalization, and Growth in Developing Countries. Dostupné na: (cit. dne 2.6.2006). FRANKEL, J. A. ­ ROMER, D. (1999): Does Trade Cause Growth?. Dostupné na: (cit. dne 17.6.2006). FUNKE, M. - RUHWEDEL, R. (2003): Trade, product variety and welfare: A quantitative assessment for the transition economies in Central and Eastern Europe. Dostupné na: (cit. dne 29.5.2006). HAVLIK, P. (2000): Trade and Cost Competitiveness in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovenia. WB Technical Paper no.482, 2000, ISBN 0-8213-4796-9. HOLMAN, R. (2000): Transformace české ekonomiky: V komparaci s dalšími zeměmi střední Evropy. CEP, 2000. 32 HOLUB, A. a kol. (2003): Česká ekonomika na cestě do Evropské unie (se zaměřením na mezinárodní podmínky). Professional Publishing, 2003. JONÁŠ, J. (1997): Ekonomická transformace v České republice. Management Press, 1997. KUBIŠTA, V. a kol. (1999): Mezinárodní ekonomické vztahy. HZ Editio, 1999. KRUGMAN, P. R. ­ OBSFELD, M. (2003): International Economics ­ Theory and Policy. Pearson Education, 2003. MESÁROŠ, O. (2000): Vývoj a hlavní strukturální změny v zahraničním obchodě České republiky. VŠE, 2000. PLCHOVÁ, B. (?): Zahraničněobchodní politika ČR v procesu přidružování k EU. Dostupné na: (cit dne 6.6.2006). ŠIK, O. (1991): Ekonomický růst, nerovnováhy a hospodářská politika, Litera NOVA, 1991. TUPY, M. L. (2003): EU Enlargement ­ Costs, Benefits, and Strategies for Central and Eastern European Countries. Dostupné na: (cit dne 6.6.2006). Ústřední ústav národohospodářského výzkumu (1991): Analytická východiska tvorby průmyslové politiky v transformačním období. ÚÚNV, 1991. WEIL, D.N. (2005): Economic Growth. Pearson Addison Wesley, 2005. WB (2002): Trends in Average Tariff Rates for Developing and Industrial Countries 1981-2003. Dostupné na: (cit dne 6.6.2006). WTO (2006): Anti-dumping. Dostupné na: (cit. dne 5.6.2006) ZEMPLINEROVÁ, A. ­ BENÁČEK, V. (1999): Růst a strukturální změny v zahraničním obchodě českého zpracovatelského průmyslu v létech 1993-1997. Finance a úvěr, č. 12, str. 737-756, 1999. Statistické ročenky Československa. Statistické ročenky České republiky. 33 V roce 2005 vyšlo: WP č. 1/2005 Petr Chmelík: Vliv institucí přímé demokracie na hospodářskou politiku ve světle empirického výzkumu WP č. 2/2005 Martin Kvizda ­ Jindřiška Šedová: Privatizace a akciové společnosti k některým institucionálním aspektům konkurenceschopnosti české ekonomiky WP č. 3/2005 Jaroslav Rektořík: Přístup k inovacím v České republice. Současný stav a možné směry zlepšení. WP č. 4/2005 Milan Viturka ­ Vladimír Žítek ­ Petr Tonev: Regionální předpoklady rozvoje inovací WP č. 5/2005 Veronika Bachanová: Analýza kvality regulace České republiky WP č. 6/2005 Hana Zbořilová ­ Libor Žídek: Washingtonský konsenzus v české ekonomické praxi 90. let WP č. 7/2005 Osvald Vašíček and Karel Musil: The Czech Economy with Inflation Targeting Represented by DSGE Model: Analysis of Behaviour WP č. 8/2005 Zdeněk Tomeš: Je stárnutí populace výzvou pro hospodářskou politiku? WP č. 9/2005 Ladislav Blažek ­ Klára Doležalová ­ Alena Klapalová: Společenská odpovědnost podniků WP č. 10/2005 Ladislav Blažek ­ Alena Klapalová: Vztahy podniku se zákazníkem WP č. 11/2005 Ladislav Blažek ­ Klára Doležalová ­ Alena Klapalová Ladislav Šiška: Metodická východiska zkoumání a řízení inovační výkonnosti podniku WP č. 12/2005 Ladislav Blažek ­ Radomír Kučera: Vztahy podniku k vlastníkům WP č. 13/2005 Eva Kubátová: Analýza dodavatelských vztahů v kontextu inovací WP č. 14/2005 Ladislav Šiška: Možnosti měření a řízení efektivnosti a úspěšnosti podniku 34 V roce 2006 vyšlo: WP č. 1/2006 Tomáš Otáhal: Je úplatkářství dobrá cesta k efektivnějšímu vymáhání práva? WP č. 2/2006 Pavel Breinek: Vybrané institucionální aspekty ekonomické výkonnosti WP č. 3/2006 Jindřich Marval: Daňová kvóta v ČR WP č. 4/2006 Zdeněk Tomeš ­ Daniel Němec: Demografický vývoj ČR 1990­2005 WP č. 5/2006 Michal Beneš: Konkurenceschopnost a konkurenční výhoda WP č. 6/2006 Veronika Bachanová: Regulace a deregulace v ČR v období 1990­ 2005 WP č. 7/2006 Petr Musil: Tendence na českém trhu práce v období transformace WP č. 8/2006 Zuzana Hrdličková: Vliv sociální politiky na konkurenceschopnost české ekonomiky WP č. 9/2006 Pavlína Balcarová ­ Michal Beneš: Metodologie měření a hodnocení makroekonomické konkurenceschopnosti WP č. 10/2006 Miroslav Hloušek: Czech Business Cycle Stylized Facts WP č. 11/2006 Jitka Doležalová: Vliv politiky na konkurenceschopnost České republiky WP č. 12/2006 Martin Chromec: Dlouhodobé efekty monetární politiky: může ČNB ovlivnit ekonomický růst? WP č. 13/2006 Tomáš Paleta: Strukturální změny české ekonomiky ve světle privatizace a podpory malého a středního podnikání WP č. 14/2006 Tomáš Otáhal: Vývoj korupce v ČR v období transformace WP č. 15/2006 Jan Jonáš: Ekonomická svoboda a konkurenční schopnost české ekonomiky 35 WP č. 16/2006 Michal Tvrdoň: Regulace trhu práce v ČR WP č. 17/2006 Martina Vašendová: Pohyb kapitálu v průběhu transformace a jeho vliv na konkurenceschopnost české ekonomiky WP č. 18/2006 Ondřej Moravec: Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost české ekonomiky WP č. 19/2006 Milan Viturka ­ Viktorie Klímová: Globálně orientované hodnocení konkurenční pozice krajů České republiky WP č. 20/2006 Monika Jandová: Vývoj komoditních, teritoriálních a institucionálních aspektů zahraničního obchodu ČR 36