WORKING PAPER č. 34/2007 Vztah důležitosti zájmových skupin a vybraných charakteristik zkoumaných podniků Ondřej Částek Prosinec 2007 Řada studií Working Papers Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky je vydávána s podporou projektu MŠMT výzkumná centra 1M0524. ISSN 1801-4496 Vedoucí: prof. Ing. Antonín Slaný, CSc., Lipová 41a, 602 00 Brno, e-mail: slany@econ.muni.cz, tel.: +420 549491111 VZTAH DŮLEŽITOSTI ZÁJMOVÝCH SKUPIN A VYBRANÝCH CHARAKTERISTIK ZKOUMANÝCH PODNIKŮ Abstract: The submitted text explores in depth the relationship between stakeholders and chosen characteristics of examined companies. These are indicators of economical success expressed by lying within one of the created clusters; internal and external factors of competitiveness suggested to respondents in empirical survey of Czech companies' competitiveness in part A of the survey; and also other variables gained from the questionnaire. Abstrakt: Předložený text zkoumá do hloubky vztah důležitosti jednotlivých zájmových skupin a vybraných charakteristik zkoumaných podniků, k nimž patří především ukazatele hospodářské úspěšnosti vyjádřené příslušností do některého z vytvořených shluků, dále vnitřní a vnější faktory konkurenceschopnosti předložené respondentům empirického šetření konkurenční schopnosti podniků v části A dotazníku a v neposlední řadě i některých dalších proměnných získaných z dotazníku. Recenzoval: doc. Ing. Ivan Hálek, CSc. 1. ÚVOD Stakeholderský přístup si získává stále větší popularitu, a to zvláště v posledním desetiletí. Přestože začal vznikat už v 60. letech 20. století, největší a konstantně rostoucí pozornosti se mu dostává od poloviny 90. let 20. století. Dokladem je téměř 450 článků obsahujících výraz stakeholder, evidovaných citační službou Web of Science za rok 2006. Za důvod vzniku tohoto přístupu můžeme označit širší společensko-ekonomické změny ovlivňující podnikatelské prostředí, akceleraci zájmu o tuto problematiku snad můžeme přičíst na vrub urychlení těchto změn. V každém případě se ale tento přístup ukazuje v mnoha směrech užitečným a jemu věnovaný intenzivní zájem přináší nové možnosti jeho využití. Byly například testovány a potvrzeny hypotézy předpokládající závislost výkonnosti podniku na stakeholderském přístupu, probíhá rozsáhlá diskuze o etickém rozměru podnikání a byly navrženy a potvrzeny způsoby identifikace stakeholderů. Při hledání faktorů konkurenceschopnosti v rámci empirického šetření provedeného Centrem výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky se stal stakeholderský model základem náhledu na zkoumané podniky. Jedná se tak o deskriptivní použití stakeholderského přístupu: Donaldson a Preston1 rozlišili tři použití stakeholderského přístupu: normativní, instrumentální a deskriptivní. Aplikace normativního přístupu znamená použití etických kritérií a předepisuje podniku, jak by se měl chovat. Instrumentální použití předjímá vztah výkonnosti podniku a stakeholderského přístupu a snaží se jej testovat. Deskriptivní pak popisuje, co to podnik je, a to se všemi kooperativními a konkurenčními vztahy, které existují v něm a mezi ním a jeho okolím. Tento koncept tří použití má mnoho kritiků, včetně např. R. E. Freemana v několika pracích2 i zastánců, např. Jonese a Wickse3 a dalších. Bylo by nicméně chybou zcela rezignovat na testování hypotéz ve smyslu instrumentálního použití. K těmto účelům se hodí v dotazníku položená otázka B1.1.: ,,Uveďte, jakou důležitost mají níže uvedené zájmové skupiny (stakeholders) pro Váš podnik", ve které se jedná o zájmové skupiny vlastníků, zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů, věřitelů, státu a komunit (subjektů) v okolí podniku. Předložený text se tedy věnuje zkoumání úrovně a charakteru stakeholderského přístupu v předmětných podnicích, ale neopakuje 1 DONALDSON, T., PRESTON, L. E.: The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. 2 FREEMAN, R. E.: Divergent stakeholder theory (i další). 3 JONES, T. M., WICKS, A. C.: Convergent Stakeholder Theory. 4 zjištění učiněná v primární analýze výsledků empirického šetření.4 Kromě hledání determinantů důležitosti jednotlivých zájmových skupin v podnicích také testuje hypotézy o závislosti hospodářské výkonnosti právě na úrovni stakeholderského přístupu, ale také na jeho charakteru. Za účelem prvého je navíc navržen jeden integrovaný ukazatel úrovně stakeholderského přístupu ve zkoumaných podnicích. 4 BLAŽEK, L. a kol. (2007): Konkurenční schopnost podniků: (primární analýza výsledků empirického šetření). 5 2. STAKEHOLDERSKÝ PŘÍSTUP VE ZKOUMANÝCH PODNICÍCH 2.1. Důležitost jednotlivých zájmových skupin Hodnocení důležitosti jednotlivých zájmových skupin (vlastníci, zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé, věřitelé, stát, komunity v okolí podniku) je sledováno v části dotazníku B1 otázkami, z nichž vznikají proměnné x37 ­ x43. Tyto pro stávající situaci (respondenty byl hodnocen i minulý a budoucí trend) nabývají hodnot od jedné do pěti, kde jedna znamená nedůležitou zájmovou skupinu a pět vysoce důležitou zájmovou skupinu. Vzhledem k tomu, že hodnoty důležitosti jednotlivých zájmových skupin byly podrobně prezentovány a komentovány ve výzkumné zprávě,5 jsou zde tyto jen krátce rekapitulovány. Tabulka č. 1: Ukazatele centrálních tendencí proměnných x37b až x43b ­ výběrový soubor celkem x37bvlastníci- stávajícísituace x38bzaměstnanci -stávajícísituace x39bzákazníci- stávajícísituace x40bdodavatele- stávajícísituace x41bvěřitelé- stávajícísituace x42bstát- stávajícísituace x43bkomunitav okolípodniku- stávajícísituace průměr 4,47 4,03 4,65 3,78 2,75 2,39 2,61 medián 5 4 5 4 3 2 3 modus 5 4 5 4 3 1 3 sm. odchylka 0,88 0,90 0,61 0,90 1,22 1,21 1,15 rozptyl 0,77 0,81 0,37 0,81 1,48 1,47 1,32 Zdroj: ČÁSTEK, O.: Souhrnná část. In Konkurenční schopnost podniků. (primární analýza výsledků empirického šetření), s. 84 U všech sledovaných proměnných bylo dosaženo velmi vysoké míry zodpovězení, procento chybějících odpovědí bylo nižší než 1,2 (tj. 1­5 z 432). Výjimkou byla skupina věřitelů, kde činila tato hodnota 3,5 % (15 z 432) a pro trendy přes 9 % (39 z 432). Tato skutečnost by se dala interpretovat tak, že věřitelé nejsou některými respondenty vnímáni jako samostatná zájmová skupina. K hodnocení důležitosti jednotlivých skupin byl použit aritmetický průměr. Proměnné můžeme v případě potřeby považovat za 5 BLAŽEK, L. a kol. (2007): Konkurenční schopnost podniků: (primární analýza výsledků empirického šetření), s. 83-112. 6 intervalové a ačkoli rozložení hodnot jsou do jisté míry zešikmena, dává nám průměr výstižnější informaci, než medián. Zároveň nejsou mezi průměry, mediány a mody výrazné rozdíly. Z výše uvedené tabulky je tedy patrné, že skupinou, která je obecně vnímána jako vysoce důležitá, jsou zákazníci, jejichž průměrné hodnocení je nejvyšší. To je doplněno i zdaleka nejnižší směrodatnou odchylkou. Jen mírně nižší hodnotu mají vlastníci, za nimiž s výrazným odstupem následují zaměstnanci a dále dodavatelé. Tyto dvě skupiny by již bylo třeba hodnotit jen jako velmi důležité. Věřitelé a komunita v okolí podniku jsou pak průměrem mezi nízkou a střední důležitostí, pro střední důležitost se však můžeme přiklonit i na základě modu a mediánu. Skupinou, která je v základním souboru hodnocena jako nejméně významná, je stát s průměrem sice 2,36, ale mediánem 2 a modem dokonce 1. Se snižujícími se hodnotami průměru u posledních skupin také vzrůstá směrodatná odchylka, což je s ohledem na škálu a polohu průměrů v ní logické. 2.2. Integrovaný ukazatel stakeholderského přístupu Pro analýzu stakeholderského přístupu podniků je však vhodnější indikátor operativnější než sedm samostatných proměnných. S ohledem na jejich povahu (lze předpokládat, že respondenti chápali rozdíly mezi jednotlivými hodnotami proměnných jako konstantní) se jako účelné jeví sčítání hodnocení jednotlivých zájmových skupin podniků. Touto transformací tak vzniká jediná proměnná, opět intervalová, s potenciální škálou od sedmi bodů do třiceti pěti, v níž by znamenalo, že při sedmi bodech hodnotil podnik všechny zájmové skupiny jako nedůležité, kdežto při třiceti pěti jako vysoce důležité (takové podniky byly ve zkoumaném vzorku dva). Z níže uvedeného rozložení hodnot ukazatele stakeholderského přístupu je vidět, že se blíží normálnímu rozložení, ač mírně strmějšímu. Počet pozorování, která mohla být zahrnuta do konstrukce této proměnné, dosáhl hodnoty 412. 7 Graf č. 1: Rozložení hodnot integrovaného ukazatele stakeholderského přístupu s křivkou normálního rozložení Zdroj: vlastní zpracování Kategorizace nového ukazatele Pro potřeby zkoumání, zda lze najít nějaký společný rys mezi podniky se stejnou úrovní stakeholderského přístupu, byly dále hodnoty nové proměnné kategorizovány. S ohledem na rozsah hodnot, jichž tato proměnná reálně nabývá, byly vytvořeny tyto tři kategorie: 13­20, 21­ 27 a 28 až 35. Jak je ovšem vidět na následujícím grafu, počet pozorování v jednotlivých kategoriích je značně různý. 8 Graf č. 2: Procentní zastoupení pozorování v jednotlivých stanovených kategoriích Zdroj: vlastní zpracování Závislost úrovně stakeholderského přístupu na vybraných charakteristikách Při rozdělení podniků do skupin podle velikosti podniku je zřejmé, že rozdíly mezi jednotlivými skupinami jsou minimální a ani nevykazují žádný trend. Za zmínku snad jen stojí fakt, že mezi podniky se 100 až 249 zaměstnanci je nejvyšší shoda v odpovědích. Tabulka č. 2: Úroveň stakeholderského přístupu podle velikosti podniků velikost podniků 50­99 100­249 250 a více počet pozorování 123 163 126 průměr 24,89 24,92 24,23 medián 25 25 24 modus 25 24 24 sm. odchylka 4,11 3,42 3,63 rozptyl 16,93 11,72 13,17 Zdroj: vlastní zpracování Ani při rozdělení podle oboru podnikání nejsou zřejmé výrazné rozdíly, průměry se liší o 0,67 bodu, což znamená cca 2 % škály, přičemž vyšší hodnota platí pro obor stavebnictví. V tomto oboru byla ale i mírně nižší shoda v odpovědích. 9 Tabulka č. 3: Úroveň stakeholderského přístupu podle oboru podnikání obor podnikání zpracovatelský průmysl stavebnictví počet pozorování 330 82 průměr 24,57 25,24 medián 25 25 modus 25 23; 24 sm. odchylka 3,65 3,89 rozptyl 13,36 15,13 Zdroj: vlastní zpracování Ještě menší rozdíly se ukazují při rozdělení podle právní formy podnikání. Průměr vyšší mezi společnostmi s ručením omezeným o pouhých 0,13 bodu znamená 0,3 % škály. Zároveň je i shoda v odpovědích mezi oběma skupinami téměř totožná. Tabulka č. 4: Úroveň stakeholderského přístupu podle právní formy podnikání Právní forma podnikání spol. s r. o. akciové spol. počet pozorování 228 184 průměr 24,76 24,63 medián 25 24,5 modus 25 26 sm. odchylka 3,71 3,71 rozptyl 13,76 13,80 Zdroj: vlastní zpracování Z uvedeného je tedy zřejmé, že mezi zvolenými skupinami podniků neexistují významné rozdíly v uplatňování stakeholderského přístupu, alespoň co se týče vyjádření tohoto stakeholderského přístupu použitým integrovaným ukazatelem. Nicméně naším hlavním zájmem zůstává zkoumání souvislostí mezi uplatňováním stakeholderského přístupu a hospodářskou výkonností podniků. Závislost hospodářské výkonnosti na úrovni stakeholderského přístupu Pro účely stanovení hospodářské úspěšnosti zkoumaných podniků byla použita shluková analýza s použitím klasických finančních poměrových ukazatelů. Teoretickými východisky se zabývají texty 10 P. Suchánka a J. Špalka,6 vlastním roztříděním podniků do jednotlivých shluků pak text J. Špalka.7 Proto jsou zde zopakovány jen nezbytné údaje: 1. ke třídění byly použity ukazatele ROA ve zjednodušené podobě, zadluženost a obrat aktiv. Byly sledovány řady hodnot z let 2001­ 2005; 2. do shlukové analýzy vstoupilo 426 podniků a utvořilo 8 shluků, z nichž ve čtyřech byl dostatečný počet podniků a čtyři byly tvořeny několika málo podniky s odlehlými hodnotami nebo hodnotami se zvláštním vývojem. Proto je dále pracováno pouze se čtyřmi platnými shluky, které reprezentují 408 podniků; 3. typické hodnoty a jejich vývoj v jednotlivých shlucích mohou být popsány takto8 : A - Vynikající (Shluk 1; 84 podniků, tj. 20 % ze všech; příp. i shluk 2; 6 podniků) * zadluženost je vysoce podprůměrná (okolo 40 %) a v průběhu let klesá; * rentabilita je vysoce nadprůměrná a pohybuje se mezi 12­15 %; * obrat aktiv mírně nadprůměrný (okolo 120 %), v průběhu let se spíše snižuje (nikoli výrazně). B - Velmi dobré (Shluk 4; 71 podniků, tj. 17 %) * zadluženost je nadprůměrná (okolo 60 %) a výrazně kolísá; * rentabilita je spíše nadprůměrná (5­7 %) a opět kolísá; * obrat aktiv je výrazně nadprůměrný (250 %) a stabilní. C - Dobré (Shluk 6; 117 podniků, tj. 27 %) * zadluženost je výrazně podprůměrná (34 %) a velmi stabilní; * rentabilita je podprůměrná a kolísá mezi 1,3­3,2 %; * obrat aktiv je výrazně podprůměrný (okolo 60 %). D ­ Průměrné (Shluk 5; 136 podniků, tj. 32 %) * zadluženost je výrazně nadprůměrná (70 %) ale stabilní; * rentabilita je podprůměrná (2,3 %) a výrazně se nemění; * obrat aktiv je mírně podprůměrný (100 %) a spíše roste. 6 SUCHÁNEK, P. (2007): Hodnocení konkurenceschopnosti. SUCHÁNEK, P. ­ ŠPALEK, J. (2007): Financial Measuring of the Czech Republic Companies Competitiveness. 7 ŠPALEK, J. (2007): Konkurenceschopnost českých podniků na základě jejich účetních údajů. 8 ŠPALEK, J. (2007): Konkurenceschopnost českých podniků na základě jejich účetních údajů, s. 14. 11 Pro hledání uvedené závislosti pak byly sestaveny kontingenční tabulky, a to nejprve pro čtyři definované shluky s důležitostí stakeholderů kategorizovanou do tří skupin stejně, jako je tomu v předchozí kapitole. Tabulka č. 5: Procenta podniků z jednotlivých kategorií důležitosti stakeholderů v definovaných shlucích (v %) shluk důležitost stakeholderů A B C D celkem 1 32,7 5,8 25,0 36,5 100,0 2 19,2 17,6 32,5 30,6 100,0 3 14,5 26,5 20,5 38,6 100,0 Celkem 20,0 17,9 29,0 33,1 100,0 Zdroj: vlastní zpracování Jak je vidno z dat, hypotéza, že vyšší úroveň stakeholderského přístupu by měla znamenat vyšší hospodářskou úspěšnost, se nepotvrzuje. V kategorii s nejnižší úrovní stakeholderského přístupu je nadprůměrný počet podniků ze shluku A a podprůměrný ze shluku C, zároveň v kategorii s nejvyšší úrovní stakeholderského přístupu je podprůměrný počet podniků ze shluku A. Nicméně zastoupení ostatních shluků v těchto kategoriích už není tak jednoznačné a navíc jak vyplývá z grafu č. 2, tyto kategorie nepředstavují ani 35 % z celkového vzorku podniků. Statistická významnost tohoto rozložení je sice 2 = 0,003, ale pravděpodobně pouze díky vysokému počtu pozorování. Statistické testy potvrzují první dojem z rozložení dat, a totiž, že mezi proměnnými není souvislost. Jejich vysoké hodnoty statistické významnosti (až 0,95) nutí držet se nulové hypotézy, a totiž, že mezi hospodářskou úspěšností a úrovní stakeholderského přístupu neexistuje ve zkoumaném vzorku závislost. Pro ověření těchto výsledků byla proměnná vyjadřující úroveň stakeholderského přístupu kategorizována ještě jednou, a to do pěti kategorií tak, aby každá z kategorií obsahovala pokud možno stejný počet podniků, a byl tak eliminován jev z původní kategorizace, kdy dvě krajní kategorie obsahovaly necelých 35 % podniků. Dosažený výsledek ilustruje graf č. 3. 12 Graf č. 3: Procentní zastoupení pozorování v jednotlivých stanovených kategoriích (5 kategorií) Důležitost stakeholderů kategorizovaná 5,004,003,002,001,00 Percent 25 20 15 10 5 0 21,6% 17,5% 24,0% 17,2% 19,7% Důležitost stakeholderů kategorizovaná Zdroj: vlastní zpracování Z nové kontingenční tabulky je zřejmé, že rozložení dat se příliš nezměnilo. Statistická významnost klesla na stále akceptovatelných 2 = 0,028. U testů, které nás zajímají, statistická významnost sice vzrostla, ale i tak se drží na nepřijatelné úrovni 2 = 0,2 a více. I pokud bychom spekulovali na další růst při případném větším počtu pozorování, míry souvislosti jsou extrémně nízké, a to okolo 0,05. Tabulka č. 6: Procenta podniků z jednotlivých kategorií důležitosti stakeholderů v definovaných shlucích shluk důležitost stakeholderů A B C D celkem 1 25,6 10,3 24,4 39,7 100,0 2 17,4 21,7 36,2 24,6 100,0 3 22,3 17,0 27,7 33,0 100,0 4 19,7 13,6 39,4 27,3 100,0 5 14,5 26,5 20,5 38,6 100,0 celkem 20,0 17,9 29,0 33,1 100,0 Zdroj: vlastní zpracování 13 2.3. Závislost hospodářské výkonnosti na důležitosti přikládané jednotlivým zájmovým skupinám V literatuře se lze setkat nejen s názorem, že podnik by měl při své činnosti brát v úvahu všechny zájmové skupiny nebo se přímo snažit o maximalizaci hodnoty pro ně. Značná část autorů věnujících se tomuto tématu ale například tvrdí, že naopak by se měl management podniků zaměřit výlučně na vlastníky, jimž jediným je zodpovědný. Další uvádí, že v dnešní době už této výsady nemají požívat vlastníci, ale zákazníci. U jiných než výše vyjmenovaných zájmových skupin pak může být naopak předpokládán negativní vztah mezi jejich důležitostí a hospodářskou úspěšností (např. věřitelé, komunity v okolí podniku). Proto byl v této části zkoumán vztah důležitosti jednotlivých zájmových skupin a hospodářské úspěšnosti podniků. Bohužel u těchto předpokládaných vztahů byla ve většině případů neúnosně vysoká hladina statistické významnosti (často 0,5 a více) a i pokud bychom předpokládali, že s více pozorováními by tato mohla klesnout, jednalo se obvykle o sílu vztahu nižší než 0,1. Výjimkami byly skupiny věřitelů, kde na hladině významnosti 0,02 dosáhl koeficient Gamma hodnoty 0,137 a státu, kde na hladině významnosti 0,063 nabýval koeficient Gamma hodnoty -0,104. První z těchto vztahů znamená, že čím vyšší je důležitost věřitelů v podniku, tím horší je jejich hospodářská výkonnost. Závislost je ale poměrně slabá. Druhý vztah naopak znamená, že čím vyšší je pro podnik důležitost státu, tím lepší je jeho hospodářská výkonnost. Nicméně s ohledem na sílu tohoto vztahu lze předpokládat, že změna v důležitosti státu vysvětluje cca 1 % změny v hospodářské výkonnosti. Tabulka č. 7: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti vlastníků v definovaných shlucích shluk důležitost vlastníků A B C D celkem 1 0 1 0 4 5 2 1 1 2 3 7 3 11 6 18 15 50 4 17 12 26 17 72 5 54 51 69 97 271 celkem 83 71 115 136 405 Zdroj: vlastní zpracování 14 Tabulka č. 8: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zaměstnanců v definovaných shlucích shlukdůležitost zaměstnanců A B C D celkem 1 1 1 2 1 5 2 1 1 2 5 9 3 20 17 32 34 103 4 36 28 43 45 152 5 26 24 37 51 138 celkem 84 71 116 136 407 Zdroj: vlastní zpracování Tabulka č. 9: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zákazníků v definovaných shlucích shluk důležitost zákazníků A B C D celkem 1 0 0 0 0 0 2 1 0 1 1 3 3 4 2 7 7 20 4 18 19 29 28 94 5 61 50 79 100 290 celkem 84 71 116 136 407 Zdroj: vlastní zpracování Tabulka č. 10: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti dodavatelů v definovaných shlucích Shluk důležitost dodavatelů A B C D celkem 1 1 0 0 0 1 2 10 2 10 12 34 3 24 21 36 33 114 4 33 24 49 57 163 5 16 24 21 33 94 celkem 84 71 116 135 406 Zdroj: vlastní zpracování 15 Tabulka č. 11: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti věřitelů v definovaných shlucích shluk důležitost věřitelů A B C D celkem 1 30 12 19 22 83 2 15 9 23 24 71 3 19 27 48 47 141 4 9 15 17 23 64 5 6 7 7 15 35 celkem 79 70 114 131 394 Zdroj: vlastní zpracování Tabulka č. 12: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti státu v definovaných shlucích shluk důležitost státu A B C D celkem 1 23 18 37 50 128 2 17 15 27 26 85 3 30 20 34 37 121 4 7 12 14 13 46 5 7 6 4 8 25 Celkem 84 71 116 134 405 Zdroj: vlastní zpracování Tabulka č. 13: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti komunit v okolí podniku v definovaných shlucích shlukdůležitost komunit v okolí podniku A B C D celkem 1 21 16 20 38 95 2 18 10 26 29 83 3 27 32 45 35 139 4 14 9 20 26 69 5 4 4 5 5 18 celkem 84 71 116 133 404 Zdroj: vlastní zpracování 2.4. Důležitost jednotlivých zájmových skupin a vybrané faktory konkurenceschopnosti Důležitost vlastníků Ač je to překvapivé, důležitost vlastníků se ukázala být nezávislá na charakteru vlastnictví (jeden nebo více vlastníků) a jak bylo prokázáno už dříve, i na formě vlastnictví (právní forma podnikání). 16 Naopak, jak vyplývá i z níže uvedené tabulky, důležitost vlastníků je závislá na přístupu podniku ke zdrojům financování, na hladině významnosti 0,011 byla velikost koeficientu Gamma 0,175. Tabulka č. 14: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti vlastníků podle přístupu ke zdrojům financování důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 1 3 7 10 21 mírně nižší 3 0 9 13 40 65 přibližně stejný 1 4 17 26 92 140 mírně vyšší 0 2 16 17 73 108 výrazně vyšší 2 0 3 9 51 65 celkem 6 7 48 72 266 399 Zdroj: vlastní zpracování Důležitost zaměstnanců Důležitost zaměstnanců je závislá na zájmu o vstup do pracovního poměru ve zkoumaných podnicích. Na hladině významnosti 0,037 je velikost koeficientu Gamma 0,139. Tabulka č. 15: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zaměstnanců podle zájmu o vstup do pracovního poměru v daném podniku důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 1 0 3 3 2 9 mírně nižší 1 2 24 29 27 83 přibližně stejný 3 7 61 93 82 246 mírně vyšší 0 0 12 29 32 73 výrazně vyšší 0 0 4 5 3 12 celkem 5 9 104 159 146 423 Zdroj: vlastní zpracování Jak již bylo konstatováno v primární analýze výsledků empirického šetření9 , důležitost zaměstnanců je nepřímo úměrně závislá i na velikosti podniku, hodnota koeficientu Gamma činí -0,14 na hladině významnosti 0,027. Nezávislou se ukázala být na úrovni kvalifikace pracovníků i nákladech na pracovní sílu. 9 BLAŽEK, L. a kol. (2007): Konkurenční schopnost podniků: (primární analýza výsledků empirického šetření), s. 86. 17 Důležitost zákazníků Mezi proměnnými důležitost zákazníků a schopností pružně přizpůsobovat své produkty požadavkům zákazníků existuje zatím nejsilnější nalezený vztah, na hladině významnosti 0,003 je hodnota koeficientu Gamma 0,242. Tabulka č. 16: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zákazníků podle schopnosti pružně přizpůsobovat produkty požadavkům zákazníků důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 0 0 1 1 2 mírně nižší 0 1 3 8 15 27 přibližně stejný 0 0 6 22 59 87 mírně vyšší 0 1 8 53 147 209 výrazně vyšší 0 1 5 12 84 102 celkem 0 3 22 96 306 427 Zdroj: vlastní zpracování Dále se ukazuje vztah i mezi důležitostí zákazníků a kvalitou produktů, na hladině významnosti 0,07 je hodnota koeficientu Gamma 0,152. Tabulka č. 17: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zákazníků podle kvality produktů důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 0 0 0 0 0 mírně nižší 0 0 0 2 4 6 přibližně stejný 0 1 12 44 124 181 mírně vyšší 0 1 6 40 112 159 výrazně vyšší 0 1 4 10 65 80 celkem 0 3 22 96 305 426 Zdroj: vlastní zpracování Také mezi důležitostí zákazníků a péčí jim věnovanou je statisticky významný vztah, na hladině 0,014 má koeficient Gamma hodnotu 0,199. 18 Tabulka č. 18: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zákazníků podle péče věnované zákazníkům důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 0 1 0 4 5 mírně nižší 0 1 4 11 20 36 přibližně stejný 0 2 7 36 108 153 mírně vyšší 0 0 7 38 114 159 výrazně vyšší 0 0 3 9 57 69 celkem 0 3 22 94 303 422 Zdroj: vlastní zpracování Velmi silný vztah, alespoň v porovnání s ostatními, se jeví mezi důležitostí zákazníků a konkurenčním bojem. Na hladině významnosti 0,001 je velikost koeficientů Gamma 0,346. Tabulka č. 19: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zákazníků podle konkurenčního boje na trhu produktů důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 0 0 0 2 2 mírně nižší 0 0 2 1 11 14 přibližně stejný 0 3 5 25 35 68 mírně vyšší 0 0 11 48 140 199 výrazně vyšší 0 0 3 22 119 144 celkem 0 3 21 96 307 427 Zdroj: vlastní zpracování Není překvapující, že je důležitost zákazníků závislá na vyjednávací síle odběratelů. Hodnota koeficientu Gamma 0,281 na hladině významnosti 0,001 dává tušit, kde zhruba se může pohybovat horní hranice pro sílu jednotlivých závislostí. Tabulka č. 20: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zákazníků podle vyjednávací síly odběratelů Důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 0 0 0 2 2 mírně nižší 0 0 3 0 8 11 přibližně stejný 0 2 8 36 71 117 mírně vyšší 0 1 11 42 151 205 výrazně vyšší 0 0 0 17 75 92 celkem 0 3 22 95 307 427 Zdroj: vlastní zpracování 19 Naopak překvapivá je nepřímo úměrná souvislost mezi mírou korupce a důležitostí zákazníků, na hladině významnosti 0,039 je hodnota koeficientu Gamma -0,152. Tabulka č. 21: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti zákazníků podle míry korupce v prostředí, ve kterém podnik působí Důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 0 5 24 107 136 mírně nižší 0 1 8 27 81 117 přibližně stejný 0 1 5 25 60 91 mírně vyšší 0 0 2 14 32 48 výrazně vyšší 0 1 0 5 15 21 celkem 0 3 20 95 295 413 Zdroj: vlastní zpracování Souvislost se neprojevila u míry inovační aktivity v oblasti rozvoje produktů a úrovně kvalifikace pracovníků. Důležitost dodavatelů Velmi zajímavý je vztah vyjednávací síly odběratelů podniku a důležitosti dodavatelů, který má na hladině významnosti 0,059 sílu 0,119. Tabulka č. 22: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti dodavatelů podle vyjednávací síly odběratelů důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 0 2 0 0 2 mírně nižší 0 1 5 5 0 11 přibližně stejný 1 8 40 41 27 117 mírně vyšší 0 16 55 87 46 204 výrazně vyšší 0 9 19 39 25 92 celkem 1 34 121 172 98 426 Zdroj: vlastní zpracování Opravdu silná je ale závislost důležitosti dodavatelů na jejich vyjednávací síle, a to 0,378 (Gamma) při hladině významnosti 0,001. 20 Tabulka č. 23: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti dodavatelů podle vyjednávací síly dodavatelů důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 0 1 1 0 1 3 mírně nižší 1 12 17 11 11 52 přibližně stejný 0 20 73 100 36 229 mírně vyšší 0 1 26 50 33 110 výrazně vyšší 0 0 5 10 17 32 celkem 1 34 122 171 98 426 Zdroj: vlastní zpracování Mírně překvapující je také slabý nepřímo úměrný vztah mezi korupcí v prostředí, ve kterém podnik podniká a důležitostí dodavatelů ­ tento vztah má sílu Gamma = -0,112 na hladině významnosti 0,057. Neukázala se například souvislost důležitosti dodavatelů s úrovní inovační aktivity nebo schopností pružně přizpůsobovat produkty, ani s konkurenčním bojem na trzích produktů, ale za slabou souvislost by ještě mohl být označen vztah s kvalitou produktů, který má na ne moc uspokojivé hladině významnosti 0,092 sílu Gamma = 0,109. Důležitost věřitelů U skupiny věřitelů je překvapivé, že nebyla nalezena souvislost s přístupem podniku k financování. Dále byly testovány proměnné inovační aktivita, pružnost přizpůsobování produkce, míra konkurenčního boje, vyjednávací síly odběratelů a dodavatelů a podpora podniku ze strany státních orgánů a místních orgánů veřejné správy. Procedurou Means byla nalezena slabá závislost důležitosti věřitelů na příslušnosti do koncernové struktury, měřena koeficientem Eta dosáhla hodnoty 0,102 na hladině významnosti 0,039. Vyšší důležitost věřitelů je pak mezi podniky, které nenáleží ke koncernům. V primární analýze výsledků empirického šetření10 již byl zmiňován vztah důležitosti věřitelů a velikosti podniku: hodnota koeficientu Spearmanova rhó je minimální, pouze 0,035 na hladině významnosti 0,045. Dále existuje slabá závislost důležitosti věřitelů na míře korupce v prostředí, ve kterém podnik podniká. Na hladině významnosti 0,007 má koeficient Gamma hodnotu 0,153. 10 BLAŽEK, L. a kol. (2007): Konkurenční schopnost podniků: (primární analýza výsledků empirického šetření), s. 89. 21 Tabulka č. 24: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti věřitelů podle míry korupce v prostředí, ve kterém podnik podniká důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 40 19 38 18 12 127 mírně nižší 24 23 47 13 7 114 přibližně stejný 14 17 32 22 5 90 mírně vyšší 7 9 17 12 3 48 výrazně vyšší 3 2 9 3 4 21 Celkem 88 70 143 68 31 400 Zdroj: vlastní zpracování Důležitost státu Důležitost státu velmi lehce souvisí s přístupem podniku ke zdrojům financování, na hladině významnosti 0,05 je Gamma rovna 0,108. Tabulka č. 25: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti státu podle přístupu ke zdrojům financování důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 7 3 6 2 3 21 mírně nižší 26 18 14 5 2 65 přibližně stejný 47 34 32 18 8 139 mírně vyšší 34 19 38 12 6 109 výrazně vyšší 17 11 26 8 3 65 celkem 131 85 116 45 22 399 Zdroj: vlastní zpracování O něco vyšší je závislost na míře korupce v prostředí, ve kterém podnik podniká, zde je hodnota koeficientu Gamma již 0,182 na hladině významnosti 0,001. Tabulka č. 26: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti státu podle míry korupce v prostředí, ve kterém podnik působí důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 56 24 37 11 6 134 mírně nižší 37 29 34 13 4 117 přibližně stejný 26 19 31 12 3 91 mírně vyšší 10 11 12 11 4 48 výrazně vyšší 6 4 3 2 6 21 celkem 135 87 117 49 23 411 Zdroj: vlastní zpracování 22 Ještě vyšší je samozřejmě závislost důležitosti státu na podpoře podniku ze strany státu, koeficient Gamma je 0,330 na hladině významnosti 0,001. Tabulka č. 27: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti státu podle míry podpory podniku ze strany státu důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 109 43 55 24 14 245 mírně nižší 19 25 37 13 4 98 přibližně stejný 6 19 23 11 3 62 mírně vyšší 2 3 8 2 2 17 výrazně vyšší 0 0 0 2 0 2 celkem 136 90 123 52 23 424 Zdroj: vlastní zpracování Obdobně je důležitost státu závislá na podpoře podniku ze strany místních orgánů veřejné správy, síla vztahu je Gamma = 0,313 na hladině významnosti 0,001. Tabulka č. 28: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti věřitelů podle míry podpory ze strany místních orgánů veřejné správy důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 109 43 55 24 14 245 mírně nižší 19 25 37 13 4 98 přibližně stejný 6 19 23 11 3 62 mírně vyšší 2 3 8 2 2 17 výrazně vyšší 0 0 0 2 0 2 celkem 136 90 123 52 23 424 Zdroj: vlastní zpracování Neukázal se naopak vztah důležitosti státu a nákladů na pracovní sílu nebo konkurenčního boje. V primární analýze výsledků empirického šetření11 pak byla identifikována ještě závislost důležitosti státu na oboru podnikání, statisticky významná na hladině 0,001 se silou závislosti Eta = 0,208. Důležitost komunit v okolí podniku Ukazuje se mírná závislost důležitosti komunit v okolí podniku na míře podpory podniku ze strany státu, jedná se o Gamma = 0,144 na hladině významnosti 0,021. 11 BLAŽEK, L. a kol. (2007): Konkurenční schopnost podniků: (primární analýza výsledků empirického šetření), s. 90. 23 Tabulka č. 29: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti komunit v okolí podniku podle míry podpory podniku ze strany státu důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 68 46 82 36 12 244 mírně nižší 16 20 37 19 5 97 přibližně stejný 9 16 25 11 1 62 mírně vyšší 4 1 6 6 0 17 výrazně vyšší 0 0 0 2 0 2 celkem 97 83 150 74 18 422 Zdroj: vlastní zpracování Silnější je ale závislost na míře podpory podniku ze strany místních orgánů veřejné správy, kde už činí Gamma = 0,241 na hladině významnosti 0,001. Tabulka č. 30: Počty podniků z jednotlivých kategorií důležitosti komunit v okolí podniku podle míry podpory podniku ze strany místních orgánů veřejné správy důležitost zájmové skupiny hodnocení faktoru 1 2 3 4 5 celkem výrazně nižší 63 25 51 27 6 172 mírně nižší 18 30 37 14 7 106 přibližně stejný 13 21 51 19 2 106 mírně vyšší 4 5 9 12 2 32 výrazně vyšší 0 1 1 2 0 4 celkem 98 82 149 74 17 420 Zdroj: vlastní zpracování Testovány byly také vztahy s inovační aktivitou podniku, úrovní kvalifikace pracovníků, přístupem ke zdrojům financování, konkurenčním bojem na trzích produktů, zájmem vstoupit do pracovního poměru a korupcí v podnikatelském prostředí. 24 3. ZÁVĚR V tomto článku byly nejprve představeny výsledky empirického šetření Centra v části důležitosti jednotlivých zájmových skupin, dále zkonstruován integrovaný ukazatel úrovně stakeholderského přístupu a testována závislost hospodářské výkonnosti na úrovni stakeholderského přístupu a jeho charakteru, v neposlední řadě pak byly testovány vztahy závislosti důležitosti jednotlivých zájmových skupin a vybraných faktorů konkurenceschopnosti. Zatímco první část z důvodu uvedení do problematiky letmo zopakovala již publikovaná data (tabulka č. 1), v dalších částech se jednalo o prohlubování dosavadního zkoumání (s výjimkou uvedení charakteristik definovaných shluků podniků). Bohužel je nutné konstatovat, že většinu předpokladů se nepodařilo potvrdit. Nebyla prokázána souvislost hospodářské úspěšnosti s úrovní stakeholderského přístupu měřeného navrženým integrovaným ukazatelem, ani s důležitostí většiny zájmových skupin (nadto byly nalezené vztahy k důležitosti věřitelů a státu velmi slabé). Uvedené může mít několik důvodů: * navržený integrovaný ukazatel není dobrým vyjádřením úrovně stakeholderského přístupu. V literatuře se obvykle používají výrazně sofistikovanější metriky, které jsou ale založené na získání mnoha údajů o každém zkoumaném podniku. Vzhledem k tomu, že toto nebyl primární cíl výzkumu, nebylo možné snažit se všechna tato data získat; * data, ze kterých tyto testy vychází, nejsou k tomuto účelu vhodná. Je pravda, že v dotazníku nebylo specifikováno, jakým způsobem se uváděná důležitost zájmových skupin odráží ve skutečném rozhodování managementu podniku; * k dispozici není dostatečné množství pozorování pro testování vztahů s hospodářskou úspěšností. To by mohlo vysvětlovat velmi vysoké úrovně hladiny významnosti, nicméně ve dvou případech byla dosažená hladina statistické významnosti uspokojivá. Další zkoumání vztahu hospodářské výkonnosti a stakeholderského přístupu tak může namísto integrovaného ukazatele nebo samostatných důležitostí jednotlivých skupin použít spíše elaborační analýzu, kombinující postupně důležitost různých zájmových skupin. Dále se nabízí použití jednotlivých poměrových ukazatelů, případně jejich vývoje nebo jejich kombinace. Lepších výsledků bylo dosaženo v části testující závislost důležitosti jednotlivých zájmových skupin na vybraných faktorech. Zde se ukázaly některé zajímavé vztahy a potvrdily jiné, očekávané. Pokud přijmeme myšlenku, že důležitost jednotlivých zájmových skupin, či případně i individuálních stakeholderů v podnicích by měla být výrazným činitelem jejich strategického řízení, pak by vždy měly manažery 25 zajímat právě determinanty této důležitosti. Tato důležitost je totiž dynamickým faktorem a tudíž se může v čase měnit, například v závislosti na životním cyklu organizace, jak tvrdí I. M. Jawahar a G. L. McLaughlin12 , nebo prostě v závislosti na dalších vnitřních i vnějších faktorech13 . Do budoucna je možno opět využít elaborační analýzy pro vypracování komplexnějšího modelu závislosti důležitosti každé ze zájmových skupin. 12 JAWAHAR, I. M., MLAUGHLIN, G. l. (2001): Toward a descriptive stakeholder theory: An organizational life cycle approach. 13 MITCHELL, R. K., AGLE, B. R., WOOD, D. J. (1997): Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. 26 4. POUŽITÁ LITERATURA BLAŽEK, L. a kol. (2007): Konkurenční schopnost podniků: (primární analýza výsledků empirického šetření). 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 9788021044562. DONALDSON, T. ­ PRESTON, L. E. (1995): The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review. January 1995, Vol. 20, No. 1, pp. 65 - 91. ISSN 0363-7425. FREEMAN, R. E. (1999): Divergent stakeholder theory. Academy of Management Review. 4/1999. pp. 233-236. ISSN 0363-7425. JAWAHAR, I. M. ­ MCLAUGHLIN, G. L. (2001): Toward a descriptive stakeholder theory: An organizational life cycle approach. California Management Review, 6/2001, pp. 397 ­ 414. ISSN 0363-7425. JONES, T. M. ­ WICKS, A. C. (1999): Convergent Stakeholder Theory. Academy of Management Review. April 1999, Vol. 24, No. 2, pp. 206-221. ISSN 0363-7425. MITCHELL, R. K. ­ AGLE, B. R. ­ WOOD, D. J. (1997): Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, October 1997, Vol. 22, No. 4, pp. 853-886. SUCHÁNEK, P. (2007): Hodnocení konkurenceschopnosti. In Vývojové tendence podniků III. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007. pp. 13-20, ISBN 978-80-210-4466-1. SUCHÁNEK, P. ­ ŠPALEK, J. (2007): Financial Measuring of the Czech Republic Companies Competitiveness. The Business Review, Cambridge, Vol. 9, No. 1, pp. 78-85. ŠPALEK, J. (2007): Konkurenceschopnost českých podniků na základě jejich účetních údajů. [Working Paper, 2007, v tisku]. Brno: Masarykova univerzita, 30 s. 2007. ISSN 1801-4496. 27 V roce 2005 vyšlo: WP č. 1/2005 Petr Chmelík: Vliv institucí přímé demokracie na hospodářskou politiku ve světle empirického výzkumu WP č. 2/2005 Martin Kvizda ­ Jindřiška Šedová: Privatizace a akciové společnosti ­ k některým institucionálním aspektům konkurenceschopnosti české ekonomiky WP č. 3/2005 Jaroslav Rektořík: Přístup k inovacím v České republice. Současný stav a možné směry zlepšení. WP č. 4/2005 Milan Viturka ­ Vladimír Žítek ­ Petr Tonev: Regionální předpoklady rozvoje inovací WP č. 5/2005 Veronika Bachanová: Analýza kvality regulace České republiky WP č. 6/2005 Hana Zbořilová ­ Libor Žídek: Washingtonský konsenzus v české ekonomické praxi 90. let WP č. 7/2005 Osvald Vašíček and Karel Musil: The Czech Economy with Inflation Targeting Represented by DSGE Model: Analysis of Behaviour WP č. 8/2005 Zdeněk Tomeš: Je stárnutí populace výzvou pro hospodářskou politiku? WP č. 9/2005 Ladislav Blažek ­ Klára Doležalová ­ Alena Klapalová: Společenská odpovědnost podniků WP č. 10/2005 Ladislav Blažek ­ Alena Klapalová: Vztahy podniku se zákazníkem WP č. 11/2005 Ladislav Blažek ­ Klára Doležalová ­ Alena Klapalová ­ Ladislav Šiška: Metodická východiska zkoumání a řízení inovační výkonnosti podniku WP č. 12/2005 Ladislav Blažek ­ Radomír Kučera: Vztahy podniku k vlastníkům WP č. 13/2005 Eva Kubátová: Analýza dodavatelských vztahů v kontextu inovací WP č. 14/2005 Ladislav Šiška: Možnosti měření a řízení efektivnosti a úspěšnosti podniku 28 V roce 2006 vyšlo: WP č. 1/2006 Tomáš Otáhal: Je úplatkářství dobrá cesta k efektivnějšímu vymáhání práva? WP č. 2/2006 Pavel Breinek: Vybrané institucionální aspekty ekonomické výkonnosti WP č. 3/2006 Jindřich Marval: Daňová kvóta v ČR WP č. 4/2006 Zdeněk Tomeš ­ Daniel Němec: Demografický vývoj ČR 1990­2005 WP č. 5/2006 Michal Beneš: Konkurenceschopnost a konkurenční výhoda WP č. 6/2006 Veronika Bachanová: Regulace a deregulace v ČR v období 1990- 2005 WP č. 7/2006 Petr Musil: Tendence na českém trhu práce v období transformace WP č. 8/2006 Zuzana Hrdličková: Vliv sociální politiky na konkurenceschopnost české ekonomiky WP č. 9/2006 Pavlína Balcarová ­ Michal Beneš: Metodologie měření a hodnocení makroekonomické konkurenceschopnosti WP č. 10/2006 Miroslav Hloušek: Czech Business Cycle Stylized Facts WP č. 11/2006 Jitka Doležalová: Vliv politiky na konkurenceschopnost České republiky WP č. 12/2006 Martin Chromec: Dlouhodobé efekty monetární politiky: může ČNB ovlivnit ekonomický růst? WP č. 13/2006 Tomáš Paleta: Strukturální změny české ekonomiky ve světle privatizace a podpory malého a středního podnikání WP č. 14/2006 Tomáš Otáhal: Vývoj korupce v ČR v období transformace WP č. 15/2006 Jan Jonáš: Ekonomická svoboda a konkurenční schopnost české ekonomiky 29 WP č. 16/2006 Michal Tvrdoň: Regulace trhu práce v ČR WP č. 17/2006 Martina Vašendová: Pohyb kapitálu v průběhu transformace a jeho vliv na konkurenceschopnost české ekonomiky WP č. 18/2006 Ondřej Moravec: Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost české ekonomiky WP č. 19/2006 Milan Viturka ­ Viktorie Klímová: Globálně orientované hodnocení konkurenční pozice krajů České republiky WP č. 20/2006 Monika Jandová: Vývoj komoditních, teritoriálních a institucionálních aspektů zahraničního obchodu ČR WP č. 21/2006 Vladimír Žítek ­ Josef Kunc ­ Petr Tonev: Vybrané indikátory regionální konkurenceschopnosti a jejich vývoj WP č. 22/2006 Aleš Franc: Hlavní tendence ve vývoji pracovních migrací v České republice WP č. 23/2006 Osvald Vašíček ­ Karel Musil: Behavior of the Czech Economy: New Open Economy Macroeconomics DSGE Model WP č. 24/2006 Jaroslav Rektořík: Zapojení vysokých škol do přípravy a realizace strategických dokumentů regionů ­ podmínka rozvoje inovačních aktivit WP č. 25/2006 Ladislav Šiška: Analýza finanční úspěšnosti tuzemských podniků WP č. 26/2006 Daniel Němec: Demografický vývoj SR 1990­2005 30 V roce 2007 vyšlo: WP č. 1/2007 Naďa Voráčová: Maďarská fiskální politika a hospodářský růst WP č. 2/2007 Martin Chromec: Monetární politika a její dopad na konkurenceschopnost Slovenské republiky WP č. 3/2007 Martina Vašendová: Pohyb zahraničního kapitálu v průběhu transformace a jeho vliv na konkurenční schopnost slovenské ekonomiky WP č. 4/2007 Jitka Doležalová: Vliv politiky na konkurenceschopnost Slovenské republiky WP č. 5/2007 Daniel Němec: Komparace demografického vývoje Maďarska a Polska v období transformace WP č. 6/2007 Veronika Bachanová: Regulace a deregulace v Maďarsku v období 1990­2006 WP č. 7/2007 Martina Vašendová: Pohyb zahraničního kapitálu v průběhu transformace a jeho vliv na konkurenční schopnost polské ekonomiky WP č. 8/2007 Tomáš Otáhal: Vývoj korupce v SR v období transformace WP č. 9/2007 Jitka Doležalová: Rozvoj demokracie v Polsku a jeho vliv na výkonnost hospodářství WP č. 10/2007 Monika Jandová: Zahraniční obchod Slovenské republiky 1993­2006 WP č. 11/2007 Milan Viturka: Inovační profily regionů WP č. 12/2007 Veronika Bachanová: Regulace a deregulace v Polsku a ve Slovenské republikce v období 1990­2006 WP č. 13/2007 Jitka Doležalová: Demokracie a její vliv na výkonnost maďarského hospodářství WP č. 14/2007 Tomáš Paleta: Strukturální politika Slovenské republiky 1990­2005 31 WP č. 15/2007 Naďa Voráčová: Hospodářský růst na Slovensku a v Polsku: jaký vliv měla fiskální politika? WP č. 16/2007 Monika Jandová: Komparace zahraničního obchodu Maďarska a Polska (1990-2006) WP č. 17/2007 Miroslav Hloušek: Growth Accounting for Visegrad States: Dual Approach WP č. 18/2007 Jaromír Tonner ­ Osvald Vašíček: Odhad časově proměnných parametrů v modelech české ekonomiky WP č. 19/2007 Jiří Polanský ­ Osvald Vašíček: Economic Development of Visegrad Countries: Macroeconomic DSGE Models WP č. 20/2007 Petr Musil: Trh práce a konkurenceschopnost maďarské ekonomiky v období transformace WP č. 21/2007 Petr Musil: Trh práce a konkurenceschopnost polské ekonomiky v období transformace WP č. 22/2007 Petr Musil: Trh výrobních faktorů a konkurenceschopnost v SR v období transformace WP č. 23/2007 Tomáš Otáhal: Teorie korupce: Kterou použít? WP č. 24/2007 Vladimír Žítek ­ Viktorie Klímová: Podpůrná infrastruktura inovačního podnikání v regionech ČR WP č. 25/2007 Tomáš Paleta: Strukturální politika Polska a Maďarska 1990­2005 WP č. 26/2007 Jan Čapek: Nejistota vybraných makroekonomických dat zemí Visegrádu WP č. 27/2007 Jan Jonáš: Finanční zprostředkovatelé a jejich vliv na hospodářský růst v ČR WP č. 28/2007 Jan Jonáš: Finanční zprostředkování a jeho význam pro hospodářský růst Polska a Slovenska 32 WP č. 29/2007 Zuzana Hrdličková: Vliv sociální politiky na konkurenceschopnost slovenské ekonomiky WP č. 30/2007 Zuzana Hrdličková: Vliv sociální politiky na konkurenceschopnost polské a maďarské ekonomiky WP č. 31/2007 Ladislav Blažek: Dílčí závěry z emipirického šetření konkurenceschopnosti podniků WP č. 32/2007 Eva Kubátová: Centralizace nákupu v podnicích v ČR WP č. 33/2007 Jiří Špalek: Konkurenceschopnost českých podniků na základě jejich účetních údajů WP č. 34/2007 Ondřej Částek: Vztah důležitosti zájmových skupin a vybraných charakteristik zkoumaných podniků 33