Pravidla soutěže Fond rozvoje Masarykovy univerzity pro rok 2015 (dále jen Pravidla FRMU 2015) 1. října 2014 Obsah 1 Kontaktní osoby, systém pro administraci........................................................................................... 2 2 Tématické zaměření soutěže FRMU 2015............................................................................................ 3 3 Finanční rámec soutěže........................................................................................................................ 5 4 Návrhy projektů.................................................................................................................................... 6 5 Náležitosti návrhu projektu.................................................................................................................. 6 6 Závazné podmínky realizace projektů.................................................................................................. 7 7 Kontrola a hodnocení návrhů projektů ................................................................................................ 8 8 Řízení a realizace projektů.................................................................................................................... 9 9 Odchylky a změny v řešení projektů................................................................................................... 10 10 Ukončování projektů ........................................................................................................................ 10 11 Harmonogram pro rok 2015............................................................................................................. 11 1 Kontaktní osoby, systém pro administraci Kontaktní osoba pro administraci a koordinaci soutěže: Příslušným pracovištěm pro koordinaci a administrativní podporu FRMU je Odbor pro rozvoj RMU (dále jen OPR): • Ing. Renata Danielová Odbor pro rozvoj Tel.: 549 49 5646 E-mail: danielova@rect.muni.cz Kontaktní osoby na HS: V souvislosti s vyhlášením Výzvy pro předkládání návrhů projektů do FRMU jsou na fakultách/HS určeny kontaktní osoby pověřené touto agendou na dané fakultě/HS: • Jmenný seznam včetně kontaktů je zveřejněn na webových stránkách OPR http://projekty.rect.muni.cz/cs/fond-rozvoje-mu/kontaktni_osoby. Administrace projektových záměrů Probíhá prostřednictvím informačního systému pro evidenci projektů MU – ISEP (přístup přes https://inet.muni.cz/app/proj/navrh_find). 2 2 Tématické zaměření soutěže FRMU 2015 Rektor MU vyhlašuje pro rok 2015 Interní soutěž o podporu projektů v těchto tematických okruzích: A) Podpora pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a inovace studijních programů/oborů na úrovni předmětů/kurzů; B) Tvůrčí práce studentů směřující k inovaci vzdělávací činnosti. Vyhlášení soutěže FRMU 2015 navazuje na „Vyhlášení Institucionálního programu pro veřejné vysoké školy pro rok 2015“ ze strany MŠMT, které stanovuje vyčlenit část přidělených finančních prostředků (v minimální výši 10 % z finanční částky přidělené na řešení institucionálního plánu vysoké školy) na výše uvedené tematické okruhy, a to formou vnitřní soutěže. Bližší specifikace tematických okruhů: A) Podpora pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a inovace studijních programů/oborů na úrovni předmětů/kurzů Specifikace tematického okruhu A - z hlediska obsahového zaměření: 1. Posilování výuky v angličtině a v jiných cizích jazycích v českých studijních programech – jasné definování výstupů z učení, příprava studijních materiálů, realizace kontaktní výuky, hostování zahraničních akademických pracovníků ve výuce atd. 2. Posilování praktických aspektů vzdělávání výukou předmětů přímo odborníky z praxe i jinými formami. 3. Posilování projektově orientované výuky ve vybraných předmětech studijních programů např. formou spolupráce s konkrétními firemními partnery s cílem definování reálných zadání pro tvůrčí práci studentů, realizací studentských týmových projektů ve výuce atd. 4. Posilování pedagogických kompetencí akademických pracovníků zejména vzděláváním v oblasti testování a výukových metod. 5. Posilování jazykových kompetencí akademických pracovníků s cílem přípravy na výuku konkrétního předmětu v angličtině či v jiném cizím jazyce. 6. Zvyšování odpovídajících kompetencí studentů doktorského studia pro výuku i vědeckou práci - např. příprava a efektivní uplatňování publikací, prezentační dovednosti v angličtině, práce s informacemi a statistické zpracování výzkumných dat atd. 7. Rozvoj aktivit pro talentované studenty ve vybraných předmětech studijních programů např. formou odborných soutěží, stáží na vybraných pracovištích, specializovaných seminářů/přednášek atd. 8. Inovace předmětů s cílem rozvoje stylistických, komunikačních a analytických dovedností studentů vedoucích k požadované úrovni správného akademického psaní. 9. Téma dle aktuální potřebnosti fakulty/součásti/HS v souladu s vyhlášeným tematickým okruhem A 3 Specifikace tematického okruhu A - z hlediska kritérií: • Řešitelem projektu je akademický pracovník MU. • Spoluřešitelem projektu může být zaměstnanec MU, student nebo externí pracovník. Spoluřešitelé budou v návrhu projektu jmenovitě uvedeni. • V rámci jednoho projektu může být realizována inovace/tvorba více předmětů. • Předmět, jenž je inovován (jakoukoliv formou) musí mít v Katalogu předmětů v Informacích o předmětu úplný popis v českém i anglickém jazyce, zejména jasně definovány výstupy z učení dle metodologie ECTS. Analogicky platí podmínka pro předmět, jenž je nově tvořen. Uvedené je povinným výstupem realizovaného projektu. • Řešitel v návrhu projektu jasně uvedete termín, kdy bude inovace do výuky zavedena • K realizaci projektu musí vyslovit souhlasné písemné stanovisko garant studijního programu příp. oboru, pod který inovovaný nebo vytvářený předmět spadá. • Aktivity předkládaného projektu nesmí být financovány z jiného zdroje. B) Tvůrčí práce studentů směřující k inovaci vzdělávací činnosti Specifikace tematického okruhu B - z hlediska obsahového zaměření: 1. Realizace studentských projektů a aktivit, jejichž výstupy povedou k inovaci studijních programů/oborů. 2. Téma dle aktuální potřebnosti fakulty/součásti/HS v souladu s vyhlášeným tematickým okruhem B. Specifikace tematického okruhu B - z hlediska kritérií: • Řešitelem projektu je buď student MU (v jakémkoli stupni a formě studia – bakalářský, magisterský, doktorand; prezenční či kombinované), který bude ke studiu na MU zapsán po celou dobu realizace projektu, nebo akademický či odborný pracovník MU. • Povinným spoluřešitelem projektu, jehož řešitelem je student MU (dále jen studentský projekt) je akademický nebo odborný pracovník, jenž plní roli odborného garanta projektu (může být totožný s garantem studijního programu/oboru, pod který inovovaný předmět spadá). • Dalším spoluřešitelem projektu může být zaměstnanec univerzity, student nebo externí pracovník. Spoluřešitelé budou v návrhu projektu jmenovitě uvedeni. • Podporovány budou studentské projekty v obsahové návaznosti na konkrétní akreditovaný studijní program/obor. • K realizaci projektu musí vyslovit souhlasné písemné stanovisko garant studijního programu příp. oboru, pod který inovovaný nebo vytvářený předmět spadá. • Aktivity předkládaného projektu nesmí být financovány z jiného zdroje 4 3 Finanční rámec soutěže • Projektové záměry jsou neinvestičního charakteru, tedy bez možnosti žádat o investiční prostředky. • Finanční podpora pro jeden projekt je stanovena v rozmezí: min. 50.000,- Kč, max. 100.000,- Kč. • Celková alokace na soutěž činí 13.000.000,- Kč běžných finančních prostředků. • Na studentské projekty je dohromady vyčleněno maximálně 20 % celkové alokace na soutěž, tedy 2.600.000,- Kč. Rozpočet projektu – závazná struktura: Položka OSOBNÍ NÁKLADY 1 Mzdové náklady (mzdy, odměny) 2 Dohody o provedení práce a o pracovní činnosti (DPP/DPČ) 3 Zákonné odvody a sociální fond (35%) 4 Stipendia1 OSTATNÍ NÁKLADY 5 Cestovné (domácí i zahraniční, včetně konferenčních poplatků) 6 Spotřeba materiálu (spotřební materiál vč. drobného hmotného majetku) 7 Služby 8 Jiné ostatní náklady Veškeré úkony, související s čerpáním přidělených finančních prostředků podléhají pravidlům finanční kontroly platným na MU. 1 Stipendium se přiznává podle stipendijního řádu MU, je odměnou za tvůrčí práci studentů při zpracování projektu a při jeho řešení. 5 4 Návrhy projektů • Přihláškou do soutěže je návrh projektu zpracovaný v ISEP. (Stručný návod jak založit návrh projetu FRMU do ISEP naleznete na webových stránkách Odboru pro rozvoj http://projekty.rect.muni.cz/cs/fond-rozvoje-mu/navrh_projektu_frmu). • Jeden projekt může být zpracován v souladu s více tématy v rámci jednoho tematického okruhu - např. A1+A3 • Kontaktním osobám na fakultách/HS odevzdá řešitel z ISEP:  vytištěný vygenerovaný „Návrh projektu“ a současně  vytištěný vygenerovaný „Evidenční záznam návrhu projektu – část A“, opatřený příslušnými podpisy zodpovědných osob na řešitelské fakultě/HS (pozn.: proces zajištění podpisů zodpovědných osob se může na jednotlivých střediscích lišit, koordinaci zajišťují kontaktní soby na fakultách/HS) • Obdobím řešení projektů je 1. 1. 2015 – 31. 12. 2015. 5 Náležitosti návrhu projektu Návrh projektu musí mít tyto obsahové náležitosti (dle struktury dané v ISEP): • Anotace (max. 500 znaků) • Charakteristika projektu (max. 3 000 znaků): o zdůvodnění proč má být projekt realizován; o stanovení cílů a výstupů projektu – bude obsahovat explicitní popis výstupů tak, aby byly snadno kontrolovatelné; o způsob dosažení výstupů projektu – předpokládá se opakovaná využitelnost výstupů projektu • Rozpočet projektu dle stanovené závazné struktury • Zdůvodnění využití (účelu) finančních prostředků (max. 4 000 znaků) • Jmenný seznam spoluřešitelů projektu, pokud je v době podání návrhu projektu znám (v ISEP záložka „Lidé“). V případě, že není jmenný seznam znám, pak v charakteristice projektu řešitel uvede předpokládaný počet zapojených osob a popis jejich pracovní činnosti v projektu. • Návrh projektu, který je cílen k inovaci jednotlivých předmětů či vytvoření předmětu nového, musí mít souhlas příslušného garanta studijního programu příp. oboru. Ten svým souhlasem potvrzuje: - odbornou kvalitu navrhovaného projektu, - soulad s akreditovaným oborem, - potřebnost plánovaných výstupů a jejich realizovatelnost v řešeném období • V případě studentského projektu také souhlas odborného garanta projektu. 6 6 Závazné podmínky realizace projektů Závazná specifická kritéria pro schválení a realizaci projektu jsou definována u každého tematického okruhu (viz oddíl 2 Tématické zaměření soutěže). Obecně platná kritéria jsou následující: Aktivity předloženého projektového záměru nemohou být zároveň financovány z jiných zdrojů (např. z projektů operačních programů či specifického výzkumu). Bude doloženo prohlášením garanta studijního programu příp. oboru, které je součástí návrhu projektu (generuje automaticky z ISEP, není tedy třeba jej dokládat samostatně). Vedení fakulty tuto skutečnost stvrzuje podpisem Evidenčního záznamu k návrhu projektu. Jeden zaměstnanec či student může být řešitelem pouze jednoho projektu a zároveň spoluřešitelem dalšího jednoho projektu FRMU v daném kalendářním roce (toto ustanovení se netýká spoluřešitele v roli odborného garanta studentského projektu). Řešitel odpovídá za pravdivost a úplnost uváděných údajů. Finančním disponentem (příkazcem operace zakázky projektu) je v případě studentského projektu akademický nebo odborný pracovník, který je odborným garantem projektu. Návrhy projektů, přijaté projekty, závěrečné zprávy jsou evidovány elektronicky v databázi ISEP, stejně tak evidenční záznamy návrhu projektu a realizovaného projektu. Za evidenci v ISEP odpovídá řešitel projektu. Realizace projektů FRMU se řídí platnými zákony, Směrnicí rektora č. 4/2009 „Řízení a správa projektů na MU“ a souvisejícími platnými vnitřními normami MU či fakulty/HS. Na fakultě/HS mohou být případně specifická pravidla řízení projektů FRMU dále upravena samostatnou normou vydanou vedoucím daného HS, nesmí být ale v rozporu s těmito Pravidly. 7 7 Kontrola a hodnocení návrhů projektů Proces kontroly a hodnocení návrhů projektů probíhá v několika fázích: 1) Kontrola na úrovní fakulty/HS 2) Hodnocení na úrovni fakulty/ HS 3) Kontrola na OPR RMU 4) Hodnocení na úrovni členů hodnotící komise 5) Finální výběr projektů Fáze 1 – Kontrola na úrovni fakulty/HS Na fakultě/HS probíhá komunikace s řešiteli projektů prostřednictvím určených kontaktních osob (http://projekty.rect.muni.cz/cs/fond-rozvoje-mu/kontaktni_osoby). Zde také probíhá první kontrola návrhů projektů po formální stránce, tedy: • kontrola, zda návrhy projektů obsahují předepsané náležitosti, • kontrola rozpočtů a jejich stanovené struktury, • finalizace návrhů projektů v databázi ISEP (označení projektu „Schválený na úrovni HS“). Ostatní návrhy jsou vyřazeny a v ISEP označeny „Neschválený na HS“. Termín je stanoven do 15. 11. 2014. Fáze 2 – Hodnocení na úrovni fakulty/HS Do této fáze postupují všechny projekty, jejichž řešitelem je akademický pracovník MU (dále jen akademické projekty), které již prošly kontrolou formálních náležitostí na fakultě/HS. (Netýká se studentských projektů, které postupují rovnou do Fáze 3) Fakulta/HS má možnost označit 30% předložených akademických projektů, jako prioritní projekty fakulty/HS. Seznam těchto projektů potvrzený podpisem děkana příp. pověřeného proděkana předá příslušná kontaktní osoba na fakultě/HS na OPR RMU. Termín je stanoven do 30. 11. 2014. Fáze 3 – Kontrola na OPR RMU Kontaktní osoby předloží hromadně za danou fakultu/HS všechny návrhy projektů (akademických i studentských), které prošly jejich kontrolou (tj. Fáze 1) na OPR RMU. Zde probíhá druhá kontrola formálních náležitostí, kontrola souladu návrhu projektu s Vyhlášením a Pravidly soutěže. Fáze 4 – Hodnocení na úrovni členů hodnotící komise O výběru projektů k realizaci rozhoduje hodnotící komise jmenovaná rektorem MU. Do hodnotící komise (dále jen HK) jsou jmenování zástupci fakult, hospodářských středisek, vedení MU i obou komor akademického senátu. Za realizaci této fáze odpovídá prorektor pro rozvoj, administrativu zajišťuje OPR RMU. Hodnocení probíhá odděleně pro: a) Studentské projekty – samostatná HK složená ze zástupců vedení MU a zástupců studentské komory akademického senátu MU. Každý projekt hodnotí nezávisle minimálně tři hodnotitelé, z nichž jeden je student MU. 8 b) Akademické projekty - každý projekt hodnotí minimálně dva hodnotitelé. Členům HK jsou k hodnocení předloženy všechny projekty bez ohledu na to, zda byly ve Fázi 2) označeny jako prioritní projekty fakulty/HS či nikoliv. Pozn.: Členové HK budou hodnotit všechny projekty nezávisle a nebudou obeznámeni s tím, jak byl projekt fakultou/HS hodnocen. Kritéria pro hodnocení jsou zejména: a) Soulad obsahu projektu s obsahem Vyhlášení soutěže b) Soulad projektového záměru s Dlouhodobým záměrem MU a jeho Aktualizací na rok 2015 c) Reálnost splnění stanovených cílů a výstupů projektu d) Celková připravenost projektu e) Využitelnost výstupů a jejich udržitelnost do budoucna Fáze 5 Finální výběr projektů K finálnímu výběru projektů dojde na společné schůzce všech členů HK. - Prioritní projekty fakulty/HS bez připomínek členů HK budou automaticky považovány za schválené; - Prioritní projekty fakulty/HS, kde budou případné připomínky ze strany HK, budou dále diskutovány a bude rozhodnuto o jejich schválení či zamítnutí (příp. schválení s úpravou rozpočtu či výstupů). - Dle celkové částky, která na výše uvedené projekty připadne, budou dále projednány projekty označené HK jako „doporučené“, případně „ke zvážení“, a po jejich projednání schváleny či zamítnuty. Výsledek celého procesu hodnocení, tedy seznam podpořených a nepodpořených projektů, bude zveřejněn na webových stránkách OPR http://projekty.rect.muni.cz/, a to nejpozději k datu 19. 12. 2014. 8 Řízení a realizace projektů Všechny projekty, které byly schváleny k realizaci, budou převedeny v systému ISEP mezi „Realizované projekty“. Při tomto převodu je nutné provést aktualizaci schváleného rozpočtu a všech dalších skutečností (např. dle doporučení HK). Řešitel akademického projektu řídí práci řešitelského týmu a současně disponuje s přidělenými finančními prostředky v souladu s platnými zákony a vnitřními normami MU. Řešitel studentského projektu řídí práci řešitelského týmu, finančním disponentem/příkazcem operace je však odborný garant projektu. Řešitel je povinen řádně řešit projekt v rámci schváleného rozpočtu, v souladu s definovanými cíli a výstupy, dodržovat stanovené podmínky, s poskytnutými prostředky nakládat hospodárně, účelně a efektivně. Masarykova univerzita je oprávněna kdykoli v průběhu realizace projektů provést kontrolu čerpání přidělených finančních prostředků a vyzvat řešitele k prezentaci dosažených výsledků. 9 9 Odchylky a změny v řešení projektů • Veškeré změny v projektech musí být uskutečněny tak, aby byly v každé fázi projektu v souladu se všemi ustanoveními relevantních právních předpisů a vnitřních norem MU. • Odchylky a změny v průběhu řešení projektu ve věcné/odborné části projektu konzultuje řešitel individuálně s garantem studijního programu příp. oboru, v případě studentského projektu také s odborným garantem projektu. • V případě, že v průběhu řešení projektu dojde ke změně, která může významně ovlivnit realizaci celého projetu (např. změna řešitele, změna výstupů projektu), je třeba doložit písemný souhlas příslušného garanta programu příp. oboru s touto změnou. • Změny položkového členění a čerpání rozpočtu konzultuje řešitel individuálně se správcem rozpočtu daného projektu. • Řešitel je povinen veškeré změny při řešení projektu uvést v závěrečné zprávě k projektu. • Změna řešitele je možná pouze ve výjimečných případech, a to s předchozím souhlasem garanta studijního programu příp. oboru. 10 Ukončování projektů Řešitel projektu vypracuje závěrečnou zprávu o výsledcích projektu k 31. 12. 2015 (bude zpracována nejpozději do 31. 1. 2016). Závěrečná zpráva bude obsahovat popis výsledků řešení projektu s komentářem ke změnám v projektu a čerpání jednotlivých položek rozpočtu. Závěrečná zpráva pak bude obsahovat konečné vyúčtování poskytnutých finančních prostředků. Sběr závěrečných zpráv bude probíhat v ISEP. Koordinací celého procesu jsou pověřeny kontaktní osoby na příslušné fakultě/HS. Kontrola správnosti uvedených údajů a závěrečných zpráv je plně v gesci jednotlivých fakult/HS. Na OPR RMU předávají kontaktní osoby souhrnnou zprávu za celé HS (konkrétní podobu reportu upřesní OPR RMU). Pokud řešitel od projektu ustoupí v průběhu období řešení projektu nebo není možné naplnit výstupy projektu a projekt předčasně ukončí, je povinen oznámit tuto skutečnost neprodleně OPR RMU, a to prostřednictvím určené kontaktní osoby z projektového oddělení příslušného HS. Současně s tímto předloží: - zprávu o dílčích výsledcích dosažených při řešení projektu s podpisem řešitele; - vyúčtování finančních prostředků, které již byly pro řešení projektu vynaloženy. Správnost uvedených údajů stvrzuje svým podpisem správce rozpočtu; - vyjádření garanta studijního programu příp. oboru, v případě studentského projektu také vyjádření odborného garanta projektu, a jeho/jejich souhlas se skutečnostmi uvedenými ve zprávě. Finanční vypořádání prostředků se provede na základě dohody RMU a příslušného HS. Řešitel je povinen vrátit stanovenou část finančních prostředků dle stavu řešení projektu. O její výši bude rozhodnuto na základě předložených materiálů. Způsob a termín vrácení prostředků dohodne řešitel s OPR RMU. 10 Projekty řešené v rámci FRMU jsou součástí Institucionálního rozvojového plánu Masarykovy univerzity na rok 2015. Vyhodnocení projektů bude nedílnou součástí Výroční zprávy o činnosti MU za rok 2015 (zpracovává Odbor pro strategii RMU). 11 Harmonogram pro rok 2015 • Zveřejnění výzvy – 1. 10. 2014 • Sběr projektových záměrů – 1. 10. - 15. 11. 2014 • Hodnocení na úrovni fakulty/HS – do 31. 11. 2014 • Zveřejnění výsledků soutěže – do 19. 12. 2014 • Zahájení řešení projektů – 1. 1. 2015 • Předložení závěrečné zprávy (stav k datu 31. 12. 2015) – 31. 1. 2016 11