PwC ESF MU Brno PwC a univerzity 14. listopadu 2007 Auditor v Plzeňském Prazdroji Obsah Představení Stávající spolupráce univerzitami Možnosti do budoucna Představení PricewaterhouseCoopers PwC v Brně Slide 4PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Kdo jsme a co děláme? Představení Ve světě * více než 146 000 zaměstnanců * v 776 kancelářích * ve 150 zemích světa V České republice * 680 zaměstnanců * Praha, Brno, Ostrava * 20 partnerů * v ČR od roku 1990 Oddělení ˇAuditorské služby ˇPoradenské služby Ďaňové a právní služby Školení auditorů Sídlo PwC, Praha Slide 5PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Představení Daňové a právní služby * daňové poradenství pro právnické osoby (daňové plánování při podnikových transakcích, mezinárodní zdanění, transferové ceny, poradenství při soudním i daňovém řízení aj.) * nepřímé daně a cla (DPH, spotřební daně, cla v ČR, v EU i ve světě) * daňové otázky při využívání podpory z veřejných zdrojů * zahraniční pracovní pobyty * personální poradenství Daňoví konzultanti Slide 6PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Auditorské služby * audit a statutární audit * účetní poradenství podle nejdůležitějších světových účetních rámců * IFRS (Mezinárodní standardy účetního výkaznictví) * finanční regulace (Basel II, prevence praní špinavých peněz...) * správa a řízení společností * zákon Sarbanes-Oxley (dodržení souladu s americkou legislativou) * ověřování systémů a procesů (kontroly IT systémů a aplikací auditovaných klientů) Představení Školení auditorů Slide 7PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Představení Poradenské služby * poradenství při transakcích * forenzní služby (např. vyšetřování hospodářské kriminality) * finanční poradenství * Poradenství (efektivní finanční, provozní a IT řízení, kontrola nákladů, řízení rizik) * služby pro veřejný sektor Školení Slide 8PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Odvětví * spotřebitelská a průmyslová odvětví, služby Škoda Auto, Plzeňský Prazdroj, Coca Cola, Makro Cash & Carry, Tesco, DHL, Česká pošta, Letiště Praha, Metrostav, ČSA * finanční služby ČNB, Commerzbank, Generali, Volksbank, ŠkoFIN, ORCO Group * technologie, informatika a komunikace, zábavní průmysl a média T-Mobile, Vodafone * energetika a utility RWE, Mittal Steel, Unipetrol, E.ON. * veřejný sektor ministerstva obrany, financí, obchodu a průmyslu a další Představení Auditor ve Škoda Auto Slide 9PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Podíl na trhu Představení Podíl na auditovém trhu podle objemu tržeb klientů (nefinanční instituce) PwC 37% EY 18% KPMG 18% Deloitte 17% ostatní 7%BDO 3% Slide 10PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Představení PwC v Brně Základní údaje * 1995 * kancelář PwC v Brně * 1998 * kancelář PwC v Ostravě * vedoucí partner: Marek Richter * Brno: daňové oddělení a audit * Ostrava: audit * v Brně pracuje více než 40 a v Ostravě 20 auditorů, účetních a daňových poradců a právníků * každoročně kolem 10 absolventů VŠ Slide 11PricewaterhouseCoopers říjen 2007 PwC v ČR Struktura zaměstnanců podle VŠ (říjen 2007) 39% 10%9% 7% 5% 5% 5% 3% 3% 3% 11% VŠE Praha MU Brno UK Praha VŠB-TU Ostrava Zahraniční VŠ ČZU Praha Slovenské VŠ VUT Brno ČVUT Praha ZČU Plzeň Ostatní Představení Slide 12PricewaterhouseCoopers říjen 2007 PwC v Brně Struktura zaměstnanců podle VŠ (říjen 2007) 61% 15% 6% 6% 4% 4% 2% 2% MU Brno VUT Brno ČZU VŠE praha MZLU Brno VŠB-TU Ostrava UTB Zlín UK Bratislava Představení Slide 13PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Představení PwC v Brně Podpora rozvoje regionu * Jsme v úzkém kontaktu s podniky, které investují na Moravě jako například Bosch, DHL, Valeo či Symbol Technologies. * Podílíme se na přípravě brožury ,,Survival Kit" (Regionální rozvojová agentura jižní Morava), která dává investorům přehled o daňových, právních a sociálně-ekonomických aspektech kraje. * Pomáháme podnikům získat prostředky z fondů EU. * Jsme partnerem Ekonomicko-správní fakulty MU v Brně. * Pro významné společnosti působící na Moravě pořádáme v Brně několik společenských setkání. Stávající spolupráce univerzitami Studenti a absolventi v PwC Partnerství a aktivity PwC a MU Brno Slide 15PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Studenti v PwC Základní fakta Studenti a absolventi v PwC * stovka stáží pro studenty 3. až 5. ročníků VŠ ročně * úvazek zhruba tři dny v týdnu * u 5. ročníků možnost přejít na zaměstnanecký poměr * u nižších ročníků stáže * opakované: audit - sezóna (prosinec až březen) * dlouhodobě: daně, poradenství Úvodní školení asistentů auditora Slide 16PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Absolventi v PwC Základní fakta Studenti a absolventi v PwC * na 80 absolventů v roce 2007 * úvodní zaškolení 4 až 6 týdnů * audit: interaktivních počítačových simulací skutečné práce auditora, specializace podle průmyslových odvětví * daně: 2letý rotační program v jednotlivých daňových týmech, následuje rozhodnutí o specializaci Úvodní školení daňových asistentů Slide 17PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Absolventi v PwC Rozvojový program Studenti a absolventi v PwC Daně * zkouška certifikovaného daňového poradce Všichni * hrazené kurzy, tréninkové zkoušky a zkoušky a placené studijní volno * první čtyři roky: průměrně 30 školicích dní ročně * postupný růst zodpovědností * krátkodobé projekty v zahraničí (téměř od začátku) * dlouhodobé stáže v zahraničí (v auditu zpravidla po získání ACCA) * rozvoj osobních a manažerských dovedností (na základě každoročního hodnocení) a jazykových znalostí Audit * mezinárodní kvalifikace certifikovaného účetního ACCA * česká auditorská zkouška Slide 18PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Partnerství PwC Partnerství a aktivity * Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity Brno * VŠE Praha * VŠB-TU Ostrava * CEMS (VŠE Praha) * Podnikatelský inkubátor při VŠE Praha * AIESEC * IAESTE * GMC Euromanager (soutěž) Beach volejbal se studenty CEMS Slide 19PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Stávající spolupráce PwC a univerzit Partnerství a aktivity 1. účast na veletrzích pracovních příležitostí (jako Job Challenge 2007) 2. účast na přednáškách a seminářích ve výuce 3. účast na odborných seminářích (jako tento) 4. vlastní odborné semináře a akce 5. možnost stáží pro studenty 6. podpora při hledání vhodných kandidátů (informace, web, nástěnky aj.) Jobfair Slide 20PricewaterhouseCoopers říjen 2007 1. Veletrhy pracovních příležitostí Partnerství a aktivity Přínosy pro univerzitu/studenty * přehled o nabídce řady firem * přímá interakce firem se studenty, možnost individuálních dotazů Jobfair Přínosy pro PwC * zvýšení zájmu o PwC jako zaměstnavatele * možnost představit firmu prostřednictví lidí (zosobnění) * přímá komunikace se studenty Slide 21PricewaterhouseCoopers říjen 2007 2. Podíl na výuce Partnerství a aktivity Jobfair Přínosy pro univerzitu/studenty * nejčerstvější informace z odvětví * možnost klást otázky kvalifikovaným odborníkům z praxe * využití teorie v praxi Přínosy pro PwC * přímý kontakt se studenty * zvýšení zájmu o PwC * posouzení znalostí studentů Slide 22PricewaterhouseCoopers říjen 2007 3. Účast na odborných seminářích Partnerství a aktivity Jobfair Přínosy pro univerzitu/studenty * porozumění požadavkům trhu práce * získání podnětů pro další vývoj * navázání kontaktů mezi profesory a lidmi z praxe (popř. obnovení kontaktů mezi profesory a jejich bývalými studenty) * možnost vést diskusi o vzájemných potřebách Přínosy pro PwC * navázání (obnovení) kontaktů s profesory * možnost ujasnit si vzájemná očekávání, možnosti spolupráce a přínosy z takové spolupráce * možnost vést diskusi o vzájemných potřebách Slide 23PricewaterhouseCoopers říjen 2007 4. Vlastní odborné semináře a akce Partnerství a aktivity Jobfair Přínosy pro univerzitu/studenty * studenti se mohou vzdělat v oblastech, které se na univerzitě nutně nevyučují * možnost poznat prostředí dané firmy (akce bývají zpravidla v kanceláři firmy) * možnost poznat více zaměstnavatelů Přínosy pro PwC * posílení vztahu studentů * možnost poznat je ,,v akci" (týmová spolupráce apod.) * další příprava studentů na praxi (kvalitnější uchazeči o zaměstnání) Slide 24PricewaterhouseCoopers říjen 2007 5. Možnost stáží pro studenty Partnerství a aktivity Jobfair Přínosy pro univerzitu/studenty * spojení teorie s praxí * uvědomění si konkrétních potřeb vzdělání (na co se zaměřit) * možnost velmi dobře poznat prostředí dané firmy * možnost poznat více zaměstnanců * příležitost naučit se řadu nových věcí, nejen odborného charakteru * zvýšení šancí na budoucí uplatnění Přínosy pro PwC * získání potenciálních zaměstnanců * možnost poznat potenciál studentů Slide 25PricewaterhouseCoopers říjen 2007 6. Hledání vhodných kandidátů/informování Partnerství a aktivity Jobfair Přínosy pro univerzitu/studenty * lepší přehled o možnostech uplatnění * podpora uplatnění studentů v praxi Přínosy pro PwC * snazší přístup ke studentům * zvýšení informovanosti o možnostech uplatnění Slide 26PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Podněty do budoucna * na základě vzájemné dohody zahrnout přednášky na konkrétní téma do učebních programů (např. auditing, IFRS) * poskytnout firmám přehled o tom, jakým oborům (popř. v jakých společnostech) se studenti chtějí věnovat) * a kam pak skutečně zamíří * ve spolupráci s firmami identifikovat plusy a nedostatky studentů a zaměřit se na to ve výuce (nejen po odborné stránce, ale obecná příprava na praxi) ­ lze i ve spolupráci s firmami PwC a MU Brno Career Days Slide 27PricewaterhouseCoopers říjen 2007 Závěr * dlouhodobá spolupráce podložená rámcovou smlouvou * struktura zaměstnanců PwC potvrzuje oboustranné přínosy * výzkumy z Univerzit dokazují oprávněnost spolupráce: * AIESEC: na MU, MZLU a UTB je PwC nejžádanější z tzv. Velké čtyřky (celkově MU 2., MZLU 1., UTB 6.) * AIESEC: celorepublikově je PwC 4. nejžádanější * The European Student Barometr (40 000 studentů) 2007: PwC je 2. nejžádanější zaměstnavatel v Evropě PwC a MU Brno 2007 PricewaterhouseCoopers. All rights reserved. "PricewaterhouseCoopers" refers to the network of member firms of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a separate and independent legal entity. *connectedthinking is a trademark of PricewaterhouseCoopers LLP (US). PwC Děkujeme za pozvání.