1 SPECIFIKA NAVAZUJÍCÍHO MAGISTERSKÉHO FRANCOUZSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU NA ESF MU Zuzana Darmopilová Abstrakt: Jedním ze způsobů, jak učit veřejnou správu, je také cesta inspirace zahraničními modely, tedy vytvoření dvojjazyčných studijních oborů, které umožňují studentovi seznámit se více modely veřejné správy. Na ESF MU od roku 2002 existuje Česko-francouzské studium veřejné správy (M.F.T.A.P.), které je připravováno ve spolupráci s Université Rennes I pod záštitou Francouzského velvyslanectví v Praze. Cílem příspěvku je podat informace o tomto studijním programu a jeho specifikách. Abstract: Alternative way of teaching the public administration is foreign models inspiration; it means the creation of bilingual curriculums. Student has therefore possibility to get in touch with different public administration models. There is Franco-Czech Curriculum in Public Administration (M.F.T.A.P.) at the Faculty of Economics and Administration (Masaryk University) which is prepared in cooperation with Université Rennes I and the French Embassy in Prague. The aim of this contribution is to provide information about this bilingual curriculum and to reveal its particularities. Klíčová slova: Veřejná správa, francouzsko-český studijní program Key words: Public administration, Franco-Czech curriculum O studijním oboru Česko-francouzské studium veřejné správy (M.F.T.A.P.) je moderním studijním oborem, založeným v roce 2002 Masarykovou univerzitou a Univerzitou Rennes I (IPAG ­ Institut de préparation ládministration générale). Dvouletý bilingvní program ve formě navazujícího magisterského studia je výsledkem dlouhodobé spolupráce mezi oběma univerzitami, započaté již v roce 1999. Program navazuje na partnerství měst Rennes a Brna a je podporován Francouzským velvyslanectvím v České Republice. Jedná se o jediný dvojjazyčný program realizovaný na Masarykově univerzitě. 2 Studijní program připravuje studenty pro specifickou práci ve veřejné správě, přičemž je orientován na evropskou perspektivu. Výuka, která probíhá na Ekonomicko-správní fakultě v Brně, je z poloviny vedena ve francouzštině a z poloviny v češtině. Přednášky jsou zajištěny jak vyučujícími obou univerzit, tak i odborníky z praxe, k přednáškám se připojují dále konference a semináře. Integrální součástí studia je odborná stáž v institucích veřejné správy v České republice a ve Francii. V rámci M.F.T.A.P. student povinně absolvuje stáž v délce minimálně jednoho měsíce v instituci české veřejné správy a následně pak tříměsíční stáž ve francouzské instituci stejného typu. Úspěšné absolvování stáže a obhájení ,,Rapport de stage" je nezbytnou podmínkou pro získání obou diplomů. Kvalitní stáž ve francouzské instituci je pro partnerskou univerzitu prioritou, která by se svojí vahou dala přirovnat k našim státním závěrečným zkouškám. Tento vzdělávací cyklus, uznávaný jak v České republice, tak ve Francii, je přístupný všem frankofonním studentům a studentkám všech univerzit, kteří obdrželi titul bakalář. Po dvou letech studia studenti absolventi obdrží diplom inženýr ekonomie z Masarykovy univerzity a Diplôme dÚniversité z Rennes 1. Garantem oboru je na ESF MU doc. JUDr. Ivan Malý, CSc., děkan fakulty a na Université Rennes Gilles Guiheux, ředitel IPAGu. Partnerské organizace Partnerskou organizací, se kterou ESF MU připravuje program M.F.T.A.P je IPAG Rennes. IPAG je Institut přípravy pro práci ve veřejné správě, ve kterém jsou studenti připravováni na obtížné konkurzy pro práci úředníka ve veřejné správě. V každém francouzském regionu se nachází jeden IPAG. IPAG Rennes působí při Univerzitě Rennes I. Byl založen v roce 1962 a v každém roce přijímá k ročnímu studiu na základě přijímacích zkoušek 150 studentů, které připravuje na konkurzy pro výkon práce ve veřejné správě. IPAG je velice selektivním a prestižním článkem ve francouzském vzdělávacím systému a těší se velkému zájmu potenciálních studentů, protože úspěšné absolvování konkurzu pro práci ve veřejné správě je bez absolvování roční přípravy (kterou IPAG poskytuje) v podstatě nemožné a práce ve veřejné správě je ve Francii vnímána jako prestižní, mimo jiné i proto, že poskytuje úředníkům specifické výhody. 3 Program je podporován Francouzským velvyslanectvím v Praze. Francouzská ambasáda je na ESF MU zastoupena každoročně jmenovaným koordinátorem. Jeho prostřednictvím se aktivně podílí na organizaci studia. Systém stáží Součástí francouzsko-českého studijního programu M.F.T.A.P je absolvování stáží a to jak v České republice, tak ve Francii. Obě stáže student absolvuje v institucích veřejné správy. Zatímco českou stáž si student vyhledává sám, francouzskou část mu, na základě jeho požadavků, vyhledává IPAG. Obě stáže jsou měsíční, nicméně v posledních letech se ESF MU podařilo délku francouzské stáže prodloužit na tři měsíce. Tříměsíční stáž přináší studentovi daleko více zkušeností a umožňuje skutečné pracovní zapojení do instituce. Studenti tak mají možnost samostatně pracovat na různých projektech. Získané zkušenosti a poznatky podstatně zvyšují šance na trvalé uplatnění nejen v institucích veřejné správy a v evropských institucích, ale i v mezinárodních firmách. Stáž umožňuje studentům poznat fungování institucí VS v odlišném sociálním a kulturním prostředí a jejich srovnání. Je příležitostí k uplatnění získaných poznatků v praxi a k osvojení praktických dovedností. Jedním z přínosů je rozvoj samostatnosti a tvořivosti v rámci mezinárodního týmu. Stáže studentů česko-francouzského studia MFTAP probíhají v institucích místních, regionálních a národních, případně v jiných veřejných zařízeních. Pracovní program stáže ve Francii je uskutečňován v takové instituci, jež svou povahou, zaměřením a kompetencemi odpovídá obdobné instituci, u níž student absolvoval stáž v ČR. Student konzultuje konkrétní pracovní náplň ještě před odjezdem se svým tutorem. Stáž je smluvně dohodnuta formou tzv. convention de stage. Stážista pracuje na manažerské pozici na plný pracovní úvazek, tj. 35 hodin týdně. IPAG Rennes získává profily studentů prostřednictvím informačních schůzek, na základě kterých oslovuje vybrané instituce VS v regionu Bretagne. Francouzské instituce každoročně přijímají stážisty v souladu s doporučením IPAGu Rennes. Stážisty si vybírají na základě životopisů a odborného profilu a jmenují tutory, kteří jsou garanty odborného obsahu stáže. Student je v kontaktu se svým tutorem ještě před odjezdem na stáž. V rámci stáže student zpracovává ,,Raport de stage", který musí obhájit před odbornou komisí složenou z profesorů Université Rennes I a tutorů dohlížejících na průběh stáže. Obhájení této zprávy je jednou z podmínek úspěšného ukončení studia. 4 Pro stáž ve Francii je studentům přidělováno stipendium, které pokrývá náklady na ubytování a na pobyt ve Francii. Realizované stáže v ČR: Rozdělení stáží v ČR dle oblastí 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% Krajskýúřad Ministerstvo Městskýúřad Magistrát Úřadměstskéčásti ÚOHS PráceaSociálnízáležitosti ParlamentČR Justice Ostatní Rozdělení stáží v ČR - Nejčetnější typy institucí Krajský úřad 28% Městský úřad/ Magistrát/ Úřad městské části 19% Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 6% Ostatní 38% Ministerstvo 9% 5 Realizované stáže ve Francii: Rozdělení stáží ve FR dle oblastí 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% Associationdes Petits Débrouillards Bretagne Caisse ďallocations familialesďIlle- et-Vilaine Caisseprimaire ďAssurance Maladie Education Conseilgénéral ďIlle-et-Vilaine Mairiedela VilledeRennes PréfectureďIlle- et-Vilaine Préfecturedela régionBretagne Etablissement publicde cooperation intercommunale Tribunal Administratif Rozdělení stáží ve FR dle oblastí Education 18% Conseil général ďIlle- et-Vilaine 32% Mairie de la Ville de Rennes 14% Ostatní 27% Tribunal Administratif 9% Harmonizace studia Každý studijní modul je vyučován z části českým a z části francouzským vyučujícím. Francouzská i česká strana vypracovává na začátku semestru přesný plán pro daný modul, 6 určuje strukturu přednášek a stanovuje nejvhodnější studijní metody, materiály a literaturu. Tyto plány si pak obě strany vymění a snaží se na ně vzájemně reagovat. Přestože spolu při přípravě modulu český i francouzský vyučující vzájemně spolupracují, existuje reálná potřeba posílení této kooperace a harmonizace odborného obsahu kurzů. Komunikace mezi vyučujícími, která je nezbytná pro kvalitní zajištění výuky, v současné době někdy naráží na odlišné metody a formy výuky v obou zemích, stejně jako na rozdílné sociálně-kulturní zvyklosti. Z tohoto důvodu měli čeští vyučující možnost účastnit se po dva roky výměnného týdenního pobytu, v jehož rámci společně se svým francouzským protějškem upřesnili odborný obsah kurzů, metody výuky a vypracovali nový plán daného modulu. Tyto moduly pak sloužily jako podklad pro reakreditaci M.F.T.A.P. Čeští vyučující tak dostali příležitost poznat francouzský model vzdělávání, pochopit přístup francouzských kolegů a získat nové mezinárodní zkušenosti. Výměny posílily spolupráci mezi univerzitami a položily dobrý základ pro další pokračování MFTAP. Pobyt na zahraniční univerzitě je faktorem, který ovlivňuje připravenost a motivaci českých vyučujících participovat na výuce v rámci mezinárodního studijního programu. Hlavní přidanou hodnotou je harmonizace české a francouzské části výuky, dále získání nového know-how a zkušeností o francouzských metodách a formách vzdělávání. To přispělo ke zkvalitnění studijního programu pro studenty a byla tak zvýšena jejich šance na uplatnění v rámci evropského pracovního trhu . Projekt ,,double-master" V současné době je M.F.T.A.P programem, jehož absolventi získávají na české straně titul inženýr ekonomie (tedy úroveň ,,master"), nicméně na francouzské straně získávají Diplôme dÚniversité, který nedosahuje úrovně ,,master". Garanti studijního programu z obou zemí se dohodli, že vytvoření ,,double-master" se stává prioritou v rámci MFTAP pro roky 2007 2009 tak, aby k začátku akademického roku 2008/2009 byl ,,double-master" ve Francii akreditován. V rámci vytvoření ,,master-double" je nutné ještě více harmonizovat odborný obsah předmětů, metody výuky a vypracovat novou strukturu výuky pro každý předmět. Tato harmonizace probíhá při setkávání odpovědných reprezentantů obou univerzit. V současné době probíhají jednání o zapojení třetího partnera, tedy o vytvoření tzv. euro ­ masteru. Partnerem by byla Université Louvain (Belgie). 7 Vytvoření ,,double-master" by znamenalo další zkvalitnění programu M.F.T.A.P a tuto prestiž by ještě více zvýšilo. Závěr Program M.F.T.A.P se těší stále rostoucímu zájmu uchazečů. Výzvou do budoucna je další harmonizace studijních plánů, což by mělo částečně vyřešit zavedení ,,double-master" od akademického roku 2008/2009. Přesto je však nutné považovat harmonizaci výuky za kontinuální proces. Potenciální slabou stránkou programu je také vysoká nákladnost studia, která je vyšší než u běžných studijních oborů. Tato finanční náročnost souvisí především s realizací stáží ve Francii. Použité zdroje Raports de stage Kontakt Zuzana Darmopilová Masarykova Univerzita, Ekonomicko-správní fakulta Česká republika Email: zuzanad@econ.muni.cz