T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Proces implementace povodňové směrnice EU v České republice www.www.vuvvuv..czcz Karel Drbal karel_drbal@vuv.cz Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.Masaryka, v.v.i., pobočka Brno Brno, Mojmírovo nám. 16 T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic SMĚRNICE 2007/60/ES o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik Schválena 23. října .2007 * omezit riziko nepříznivých účinků spojených s povodněmi, zejména na lidské životy a zdraví, životní prostředí, kulturní dědictví, hospodářskou činnost a infrastrukturu; * opatření by měla být v maximální míře koordinována v rámci celých povodí; * v rámci tvorby vodohospodářské politiky a politiky využívání území zvážit na celostátní úrovni případné dopady těchto politik na povodňová rizika a na jejich zvládání. Co požaduje směrnice o zvládání povodňových rizik? Definuje: Povodeň - dočasné zaplavení území, které obvykle není vodou zaplaveno; Povodňové riziko - kombinace pravděpodobnosti výskytu povodně a možných nepříznivých účinků spojených s povodněmi. T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Směrnice o zvládání povodňových rizik 2007/60/ES požaduje: www.www.vuvvuv..czcz 1. Provést ve všech oblastech vymezených podle Rámcové směrnice pro vodní politiku (2000/60/ES) předběžné vyhodnocení povodňových rizik na základě dostupných nebo snadno odvoditelných informací do 22. prosince 2011 s cílem identifikovat části území, kde je povodňové riziko významné. Požadavek lze splnit i využitím již provedených vyhodnocení významnosti povodňového ohrožení, které byly zpracovány na národní úrovni před 22. 12. 2010 a lze využít map povodňového nebezpečí a map povodňových rizik dokončených před uvedeným termínem. 2. Pro části území s významným povodňovým rizikem - následně zpracovat mapy povodňového nebezpečí a mapy povodňových rizik s rámcově určeným obsahem a to do 22. prosince 2013. 3. Pro tyto části území oblastí povodí - zpracovat do 22. prosince 2015 plány zvládání povodňových rizik soustředěné na prevenci, ochranu, připravenost a podporu udržitelného využívání území (včetně povodňových předpovědí a systémů včasného varování). Plány pro zvládání povodňových rizik je nutné koordinovat v rámci mezinárodních oblastí povodí. T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Plány oblastí povodí T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Směrnice o zvládání povodňových rizik 2007/60/ES požaduje: www.www.vuvvuv..czcz Termíny naplnění jednotlivých požadavků jsou zvoleny tak, aby práce byly koordinovány s vyhodnocením účinnosti a aktualizací prvních plánů oblastí povodí platných pro období 2009 až 2015. Směrnice počítá s přezkumem a případnou aktualizací všech tří základních postupových kroků, tj.: - předběžné vyhodnocení povodňových rizik, - mapy povodňového nebezpečí a mapy povodňových rizik, - plány pro zvládání povodňových rizik, v šestiletých cyklech a termínech navazujících na vyhodnocení účinnosti a aktualizaci plánů oblastí povodí podle Rámcové směrnice pro vodní politiku. Od r. 2015 se tak má vyhodnocování povodňových rizik a jejich zvládání stát integrální součástí plánů oblastí povodí v souladu s poznatkem, že obě tyto koncepční činnosti (plánování v oblasti vod a zvládání povodňových rizik) jsou nedílnou součástí integrované správy povodí (odst. 17 preambule směrnice). T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Řešení problematiky ochrany před povodněmi je v ČR tradičně součástí procesu plánování v oblasti vod. Zavedení zpracovávání map povodňového nebezpečí a map povodňových rizik, protože jejich obsah rámcově definovaný směrnicí předpokládá shromáždění více informací než zatím obsahují u nás zpracovávané mapy záplavových území. Mapy záplavových území společně s informacemi shromážděnými v kapitole D plánů oblastí povodí budou dobrým podkladem pro vypracování předběžného vyhodnocení povodňových rizik. Zvolený postup uplatnění směrnice v ČR T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Aktuální problém: volba způsobu ohodnocení významnosti povodňového rizika pohotově jsou k dispozici především jen údaje o vymezení záplavových území, zejména na významných vodních tocích Návrh: vyhodnotit z veřejně přístupných standardně zpracovávaných databází o lokalizaci trvale bydlících obyvatel, počty obyvatel dotčených povodňovým nebezpečím v záplavových územích tímto ukazatelem porovnávat významnost povodňového rizika u jednotlivých obcí. Ukazatel - absolutní vyjádření počtu obyvatel dotčených povodňovým nebezpečím, - poměrovém vyjádření počtu dotčených obyvatel k celkovému počtu obyvatel v příslušné obci, pro různé pravděpodobnosti výskytu. Zvolený postup uplatnění směrnice v ČR T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic 9252CELKEM 855Odra 1103Dyje 1035Morava 1069Ohře a dolní Labe 1747Horní a střední Labe 1206Dolní Vltava 764Berounka 1473Horní Vltava Délka VVT [km] se stanoveným ZÚ Q100 Oblasti povodí T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic DEFINICE: DEFINICE: Trvale bydlící osoby dotčené povodňovým rozlivem T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Výsledky vyhodnocení 4.97 584 158374 1611 818Celkem 0.072 91048 2392.13950.1 - 100.0 33.5293 47198 2536.211225.1 - 50.0 16.1676 428108 68814.225810.1 - 25.0 1.86 541 349118 98164.111650.1 - 10.0 13.42440 Podíl [%]celkem dotčených Q100Podíl [%] dotčených Q100[%] Počet obyvatel v dotčených obcíchPočet obcí2008 Všechny obce dotčené rozlivem Q100 T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Podíl dotčených obyvatel (%) v závislosti na kategorii obcí 0 2 4 6 8 10 12 500 1 000 2 000 5 000 10 000 50 000 100 000 500 000 Velkostní kategorie [celkový počet obyvatel] >100 000 Q100 T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic StanovenStanoveníí podpodííllůů a poa poččttůů trvale bydltrvale bydlííccíích osobch osob dotdotččených projevy povodených projevy povodňňovovéého nebezpeho nebezpeččíí Doporučení DefinovDefinováánníí nnáárodnrodníí úúrovnrovněě ,,,,významnvýznamnéého povodho povodňňovovéého rizikaho rizika"" Identifikace oblastIdentifikace oblastíí s významným povods významným povodňňovým rizikemovým rizikem T.G. MasarykT.G. Masaryk WaterWater ResearchResearch InstituteInstitute CzechCzech RepublicRepublic Problémy spojené s uplatněním povodňové směrnice pod zorným úhlem zpracovávané novely vodního zákona Nedostatečný akcent na preventivní ochranu a činnosti, které jsou pro preventivní ochranu před povodněmi zásadní. Žádná změna ve způsobu financování preventivních opatření na ochranu před povodněmi: Nadále je ponechávána rozhodující role a finanční zátěž na státu, s prakticky výhradním využíváním veřejných prostředků. Role konzumenta ochrany je omezena na kladení požadavků, případně lobing, aby určité požadavky byly preferovány. Potenciál aktivního přístupu uživatelů ochrany, který se může projevit např. již optimalizací rozsahu požadavků na ochranu, tak zůstává nevyužit a jediným regulátorem zůstává trvalý nedostatek veřejných prostředků. Nezřetelné vymezení zodpovědnosti za přípravu preventivních opatření, tj. role přímých uživatelů, obcí, krajů a státu s přímou vazbou na zodpovědnost za financování. WaterWater ResearchResearch Institute T.G. MasarykaInstitute T.G. Masaryka CzechCzech RepublicRepublic Děkuji za pozornost!