1 Environmentální řízení jako prevence mimořádných událostí aplikace zákona o státní pomoci při obnově venkova Spolupráce veřejného a soukromého sektoru při řešení mimořádných událostí Brno, 11. 6. 2008 Ing. Milan Půček, MBA, PhD., MMR ČR e-mail: milan.pucek@mmr.cz 2 Obsah prezentace: 1. Úvod 2. Environmentální řízení - prevence 3. Aplikace zákona č. 12/2002 Sb. 4. Dotace poskytnuté MMR 5. Závěr 3 1. Úvod Působení na ministerstvu pro místní rozvoj 2007: vyjednávání operačních programů s EK, rozpočet ministerstva, řízení úřadu od 1.5.2008: regionální, bytová a územní politika Působení v samosprávách - 2001-2007 tajemník městského úřadu - disertační práce na téma ,,Inovativní přístupy environmentální řízení územních celků"obhájena v listopadu 2006 v rámci oboru Environmentální geografie na Ostravské univerzitě - řada případových studií, například viz 4 Zkušenosti ze samosprávy: odkazy na texty Přístup radnice k šetrnému využívání zdrojů, Přístup radnice k životnímu prostředí, Přístup radnice k NNO, další texty: http://www.spkp.cz/dokumenty/brozura_LCO_bez_obr.pdf, http://www.spkp.cz/dokumenty/NNO_web.pdf nebo http://www.mestovsetin.cz/vismo/zobraz_dok.asp?id_org=18676&id_ktg=16 405&archiv=0&p1=6528 5 Zkušenosti ze samosprávy: odkazy na texty Řízení rizik a financí http://www.mepco.cz/projekt_vystup3.html, Udržitelná rozvoj, environmentální řízení a audity http://www.mepco.cz/projekt_vystup5.html Text o strategickém řízení pomocí Balanced Scorecard, text o modelu zlepšování CAF pro samosprávy: http://www.npj.cz/publikace_list.asp?hledej= P%C5%AF%C4%8Dek&dostupne=&orderby= nazev Řízení procesů výkonu státní správy: http://web.mvcr.cz/sprava/moderniz/vyk_sts pr.pdf Měření spokojenosti v organizacích veřejné správy: http://web.mvcr.cz/odbor/moderniz/spokojen ost_final.pdf 6 2. Environmentální řízení ­ prevence 7 Poznámky k řízení rizik Co je považováno za riziko: Za riziko je považována každá situace, ve které se vyskytuje možnost vzniku nepříznivé odchylky od požadované nebo plánované cílové hodnoty. Pro management rizik je možno použít tuto definici: Management rizik je plánování, organizování, řízení a kontrola souboru aktivit vedoucí k přiměřenému omezení (minimalizování) všech potencionálních rizik. Management rizik zahrnuje: -nalezení (identifikace) rizik, -analýzu a rozpoznání příčin rizikových situací (hrozeb), -vyhodnocení rizika ­ stanovení jeho velikosti (úrovně), -přijímání adekvátních opatření a sledování (monitoring) rizik. 8 Orientace na výsledky. Umíme to?: V čem jsme se poučili ze sportu Trojúhelník, který podmiňuje výkonnost sportovce: Píle ­ Talent - Podmínky Pro úroveň jednotlivce (pracovníka) je trojúhelník svojí konstrukcí prakticky totožný s trojúhelníkem sportovce. Tedy píli převedeme jako píli a pracovitost. Talent převedeme jako schopnosti, talent, zkušenosti, kvalifikaci a znalosti. Podmínky převedeme jako podmínky pro práci. Jak tuto zkušenost uplatnit na úřad? ,,Píli" převedeme jako Pracovitost (operativní řízení) ,,Talent" převedeme jako Strategie (strategické řízení) ,,Podmínky" převedeme jako Podmínky (zdroje, partnerství, možnosti,...) 0 4 8 12 16 Talent Podmínky Píle Příležitosti Rizika Výsledky Silné stránky sportovce 1 sportovce 2 Čím větší plocha trojúhelníku tím větší šance na dobrý výsledek. 9 Orientace na výsledky: Převod na úřad 0 4 8 Příležitosti:využívat Rizika:snižovat Výsledky Pracovitost (operativnířízení) Podmínky (zdroje, partnerství, možnosti,...) Strategie (strategické řízení) SWOT jinak: Příležitosti/ rizika (vnější vlivy) _________ Silné/ slabé stránky (vnitřní vlivy) SWOT: Kromě silných/ slabých stránek (pracovitost, strategie, podmínky) ovlivňují výsledky také příležitosti a rizika. Příležitosti je třeba systematicky využívat. Rizika je třeba systematicky snižovat. K tomu všemu je důležité mít potřebné znaloti. 10 Environmentální řízení měst Environmentální geografii chápu jako disciplínu zabývající se zkoumáním procesů, mechanismů, nástrojů a aktérů, které mají vliv na harmonizaci vztahů mezi přírodou a společností v daném území. Environmentální řízení je řízení, které do svých rozhodovacích procesů ve všech prováděných činnostech a aktivitách respektuje šetrný přístup k životnímu prostředí a to jak v běžném operativním rozhodování, tak ve strategickém plánování. U měst či regionů to znamená respektovat ve všech svých aktivitách zásady udržitelného rozvoje. Základním produktem řízení měst je jejich rozvoj. Ten může být realizován a posuzován mnoha způsoby. Pokud je rozvoj realizován tak, že není prováděn na úkor budoucích generacích, jde o udržitelný rozvoj. 11 Schéma vývoje a přeměny krajiny (Zdroj: Bičík, Janský: Příroda a lidé Země. 2004, s. 127) kvalita řízení a plánování intenzivně kultivovaná krajina přírodní krajina umělá krajinaextenzivně kultivovaná krajina postupný rozklad na části s dominujícími funkcemi původní krajina samovolný či špatně řízený tlak společnosti racionalizace a optimalizace vztahu společnost - příroda devastovaná krajina velké náklady rekultivace krajina druhotně kultivovaná dlouhodobě intenzivně kultivovaná kulturní krajina přeměněná krajina zemědělská krajina urbanizovaná krajina rekreační krajina krajina spec. funkcí typy krajiny různých fází vývoje tlak společnosti hlavní směry vývoje krajiny ostatní směry vývoje krajiny. Zdroj: Bičík, Janský: Příroda a lidé Země. 2004, s. 127 12 Vztah příroda - společnost Příroda Společnost : služby ekosystémů: zásobovací (potraviny, voda, dřevo ...), podpůrné (tvorba půdy ...), regulační (podnebí,čištění vody ...), kulturní (estetické, duchovní ...) : záplavy, vichřice, katastrofy ... Společnost Příroda : relativně harmonizovaná krajina, šetrnost k přírodě, uvážlivé užívání zdrojů : devastovaná krajina, drancování zdrojů, plýtvání ... 13 Mapové podklady vytvořené v prostředí GIS ­ bloková mapa města: sesuvná a záplavová území 14 3. Aplikace zákona č. 12/2002 Sb. 15 Úprava součinnosti orgánů veřejné správy * Zkušenosti z obnovy území při povodních v roce 1997 * Věcný záměr zákona ­ rok 2000 * Zákon č. 12/2002 Sb. * Vyhláška MF č. 186/2002 (odhady škod) 16 Zákon č. 12/2002 Sb. * Státní pomoc při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou (změny zákonem č. 347/20005 Sb.) (Zákon o státní pomoci při obnově území) * Principy - poskytování pomoci krajům a obcím - obnova majetku prokazatelně poškozeného pohromou - pomoc do výše nákladů na obnovu poškozeného majetku nebo pořízení nového plnícího tutéž funkci 17 Novela zákona č. 12/2002 Sb. * Povodně 2002 * Vstup do EU ­ úprava - rozpočtových pravidel * Kraje ­ mají delší dobu na shromáždění údajů * Strategie obnovy několika návazně postižených krajů 18 Praktické uplatnění zákona * MMR a MF ­ metodické postupy na www stránkách * Shromáždění údajů ­ 7 dnů * Strategie obnovy území pro jednání vlády - 13 dnů * Komunikace dotčených úrovní ústřední a územní veřejné správy * Odhad nákladů ve vztahu k jednotlivým resortům (upraveno vyhláškou MF) 19 4. Dotace poskytnuté MMR 20 Dotační management Cyklus projektového řízení 4. Vyhodnocení, ukončení doúčtování, následné kontroly 1. Plánování, zpracování a podání žádosti (co, proč, jak, kdy, kde, za co, s kým provádět) 3. Realizace: řízení a kontrola projektu (splnit cíle, dodržet harmonogram a rozpočet) 2. Čekání na rozhodnutí (schvální/neschválení/ odmítnutí/úprava podmínek) Fáze dotačního projektu Jednotlivé fáze řízení projektu financovaného ze strukturálních fondů 21 Obnova obecního a krajského majetku postiženého živelnou nebo jinou pohromou * Program je určen na rekonstrukci nebo opravu majetku obce nebo svazku obcí poškozeného živelní nebo jinou pohromou, popř. na pořízení nového majetku plnícího tutéž funkci, kterou plnil majetek pohromou zničený (jde zejména o mosty, místní komunikace, veřejná prostranství, obecní stavby a zařízení včetně staveb a zařízení preventivní infrastruktury). * Program není určen na podporu obnovy bytového fondu ve vlastnictví obcí. * dotační titul č. 1, pro podporu obnovy obecního a krajského majetku postiženého živelní nebo jinou pohromou, v jejímž důsledku byl vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav, * dotační titul č. 2, pro podporu obnovy obecního a krajského majetku postiženého živelní nebo jinou pohromou, v jejímž důsledku nebyl vyhlášen stav nebezpečí nebo nouzový stav. 22 Obcím a městům * na území, pro něž byl vyhlášen nouzový stav do výše 100 % podílu státního rozpočtu na celkové výši skutečně vynaložených přímých nákladů * na území, pro něž nebyl vyhlášen nouzový stav do výše 80 % podílu státního rozpočtu na celkové výši skutečně vynaložených přímých nákladů Krajům * bez rozdílu, zda zde byl vyhlášen nouzový stav - do výše 50% podílu státního rozpočtu na celkové výši skutečně vynaložených přímých nákladů Výše dotace 23 Zpráva za rok 2006 (povodně) 368 705284Celkem nevyřízené k 31.12.2006 551 060554Z toho vyřízené v roce 2006 919 765838Vyřízené celkem 1 020 8261069Z toho podané v roce 2006 1 020 8261069Podané celkem Objem v tis. KčPočetŽádosti 24 Zpráva za rok 2007 (povodně v roce 2006) 216 102108Celkem nevyřízené k 31.12.2007 912 235586Z toho vyřízené v roce 2007 1 562 6691 109Vyřízené celkem 860 614395Z toho podané v roce 2007 1 778 7711 217Podané celkem Objem v tis. KčPočetŽádosti 25 Zpráva za rok 2007 (pohromy 2007 - včetně Kirillu) 96 77765Celkem nevyřízené k 31.12.2006 55 13697Z toho vyřízené v roce 2006 55 13697Vyřízené celkem 151 913162Z toho podané v roce 2006 151 913162Podané celkem Objem v tis. KčPočetŽádosti 26 Myšlenky na závěr Každodenně tisíce a tisíce politických představitelů, manažerů a zaměstnanců ve veřejné správě na celém světě přijímají řadu velkých, ale také drobných rozhodnutí, která mají vliv na nastolování harmonie či disharmonie mezi přírodou a člověkem. Výsledky těchto rozhodnutí se v globální úrovni projevují jako ekologická krize. ,,Ekologická krize, které čelíme, má mnoho příčin. Zahrnují chudobu, nedbalost a hrabivost ­ a především selhání při správě Země." (viz Hák, Rynda 2001, s. 17). K tomuto selhání při správě daného území dochází na úrovni globální, národní, regionální i lokální. Peter Drucker uvádí dva důvody krize nebo selhání (viz Drucker 2004, s. 19): ,,Každá existující organizace rychle zkrachuje, pokud neinovuje. Naopak každá nová organizace se rychle zhroutí, pokud neřídí." To podle Druckera platí stejně v ziskovém i v neziskovém sektoru, samozřejmě včetně států, územních celků a jejich organizací. Můžeme tedy říci, že hlavní příčinou ekologické krize je selhání při správě daného území. 27 Myšlenky na závěr Stephen Covey: ,,Řízení znamená efektivnost postupu po žebříku úspěšnosti, vedení určuje, zda se žebřík opírá o správnou zeď." Někdy mám ve veřejném sektoru dojem, že se sice věci ,,posouvají lopotně nahoru", ale žel je ,,žebřík opřen o špatnou zeď". Děkuji za pozornost Kontakt: Ing. Milan Půček, MBA, PhD. 1. náměstek ministra pro místní rozvoj E-mail: milan.pucek@mmr.cz