1 doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc., Ing. Eduard Bakoš Brno 12.6.2008 Možnosti standardizace v krizovém řízení ve veřejné správě 2 www.econ.muni.cz PODPŮRNÝ NÁSTROJ podpůrný nástroj pro rozhodování veřejné správy v podobě standardů pro mimořádné události, např. protipovodňové ochrany s vazbou na charakteristiky povodňového nebezpečí, zranitelnosti území apod. 3 www.econ.muni.cz Počet mimořádných událostí za rok (1980­2005) podle jednotlivých kategorií žlutě ­ malé ztráty událostí, oranžová ­ mírné ztráty událostí, zeleně ­ velké katastrofy, modře ­ mimořádné katastrofy, červeně - ničivé katastrofy, fialově ­ mimořádné velké přírodní katastrofy Pramen: http://www.munichre.com/en/ts/geo_risks/natcatservice/increasing_intensity_and_costs_of_natural_catastrophes/increasing_intensity_an d_costs_of_natural_catastrophes_02_fig2.aspx 4 www.econ.muni.cz Cíle (Ochrana ) Liberální Intervencionistický Veřejná volba Veřejný zájem Přístupy Veřejná politika Veřejné finance Soukromé zdroje Standardy Efektivnost Cíle (Ochrana) 5 www.econ.muni.cz LEGISLATIVA V současné době není v podmínkách České republiky upravena v obecných podmínkách v zákonných a podzákonných normách standardizace v procesu krizového řízení a jeho dílčích částech (např. protipovodňové ochrany) 6 www.econ.muni.cz Standardizace veřejných služeb není dosud v obecné podobě v ČR legislativně řešena (jen sektorově). Některé veřejné služby mají zákonem stanoveny principy poskytování, nikoliv však podmínky dostupnosti těchto služeb. Východiska ­ standardy veřejných služeb 7 www.econ.muni.cz METODIKA Z doposud schválených zákonů v České republiky v oblasti krizového řízení a ochrany životního prostředí se jeví jako nezbytné zpracovat nejprve metodiku stanovení standardů procesů v krizovém řízení (např. protipovodňových opatření). 8 www.econ.muni.cz Vymezení standardů Obecně jsou standardy definovány[1] jako obecný pojem pro stanovení směrných (cílových), případně minimálních (ještě přípustných) úrovní hodnocených kritérií a veličin, jejichž splnění a dodržování sleduje řídící a kontrolní subjekt. [1] Viz Hindsl, Holman, Hronová a kol. Ekonomický slovník. C H BECK. Praha 2003, Žák, M. a kol. Velká enomická encyklopedie. Linde. Praha 1999. 9 www.econ.muni.cz Standardy veřejných služeb Při zpracování metodiky stanovení standardů lze vycházet z návrhu standardizace veřejných služeb a analýzy veřejných služeb dostupných na Ministerstvu vnitra ČR 10 www.econ.muni.cz Standardy pro mimořádné události Na základě výše uvedeného, lze standardy pro MÚ, např.protipovodňové ochrany pracovně vymezit jako kvantitativně a kvalitativně definovaný, resp. určený (plánovaný) soubor aktivit, opatření a nástrojů realizovaných v záplavových územích, k prevenci před povodněmi, odpovídající kalkulovaným rizikům a reálné hodnotě území včetně ,,hodnoty" lidských zdrojů. 11 www.econ.muni.cz Návrh postupů pro stanovení standardů pro vymezení vybraného instrumentaria, relevantního pro tuto oblast na definování parametrů minimální úrovně standardů na určení garantů (jednotlivých úrovní, stupňů a institucí veřejné správy), za dostupnost vymezených veřejných služeb v tomto segmentu na zajištění finančních zdrojů a podmínek jejich alokace pro garanty těchto aktivit a opatření 12 www.econ.muni.cz Návrh postupů pro stanovení standardů na identifikaci kompetencí a úkolů ústředních správních úřadů v tomto segmentu na identifikaci kompetencí a úkolů krajů a obcí dle velikosti a rozsahu činností v přenesené a samostatné působnosti na identifikaci úkolů dalších poskytovatelů těchto specifických veřejných služeb na zhodnocení odpovídajících informačních vazeb vztahující se k dané oblasti 13 www.econ.muni.cz Teoretická rovina ­ metodika ­ stanovení standardů, např. protipovodňové ochrany Praktická rovina - využitelnost těchto standardů pro efektivnější alokaci finančních prostředků dle zavedených pravidel v rámci veřejných rozpočtů. 14 www.econ.muni.cz STANDARDY A PPP Propojení standardů a spolupráce veřejného a soukromého sektoru (viz vystoupení doc. Rektořík) - financování a) stínové mýtné (firmě platí postavení protipovodňové ochrany, např. přehrady 20 či 30 let stát) b) zavedou se "povodňové daně či poplatky" pro obyvatelstvo a firmy žijící v povodí pod přehradou nebo na úrovni krajské samosprávy 15 www.econ.muni.cz Závěr Z hlediska využití tohoto specifického nástroje standardů pro MÚ se jeví jako nezbytné v teoretické rovině naformulovat v prvním kroku metodiku stanovení standardů a v dalších krocích na základě této metodiky vypracovat standardy, včetně finančních aspektů a využití PPP. V praktické rovině (i s ohledem na vývoj dle směrnic Evropské unie) by bylo vhodné politicky prosadit využitelnost těchto standardů (tvorba příslušné legislativy) pro efektivnější alokaci finančních prostředků dle zavedených pravidel v rámci veřejných rozpočtů. 16 www.econ.muni.cz Děkuji za pozornost