Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 76 MILNÍKY VÝVOJE NA DOPRAVNÍM RAMENI PRAHA– OSTRAVA Milestones of Development on the Railway Route Prague–Ostrava MONIKA JANDOVÁ, VÁCLAV REDERER Abstract Liberalization of the transport system in the Czech Republic determines both public bus and railway transport to a large extent. The route Prague–Ostrava has become a milestone in the liberalization process in the Czech Republic. Nowadays, there are three competing railway operators providing public long-distance transportation. The aim of our article is to identify key economic and traffic characteristics of this railway route with regard to growing competition. Key words Open access, liberalization, Prague–Ostrava railway route, milestones, competition in passenger railway transport Úvod Liberalizace českých železnic začala formálně v roce 1993 na základě Zákona ČNR č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách, a jeho následné novele, nicméně prvním krokem k reálnému otevření přístupu na trh soukromým dopravcům byla až vertikální dezintegrace Českých drah v roce 2003 na společnost poskytující dopravní služby – České dráhy, a. s., a správce infrastruktury – SŽDC, s. o. V říjnu 2013 bylo v České republice registrováno 24 společností, které vlastní licenci k provozování osobní drážní dopravy (SŽDC, 2013). Pouze dvě z nich však provozují dálkovou železniční přepravu, a to na lince Praha–Ostrava. Jedná se o soukromé firmy RegioJet a LEO Express, které na této trati čelí konkurenci státního dopravce České dráhy. Díky konkurenčnímu tlaku zde prošla úroveň železniční přepravy za poslední roky zásadním vývojem, který je zmapován v následujícím textu, DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6425-6 Monika Jandová, Václav Rederer 77 v rámci nějž jsou ilustrovány nejprve provozní ukazatele ramene a následně základní ekonomické charakteristiky dopravců na lince. Konkurence autobusové dopravy na trase Praha–Ostrava Spojení mezi Prahou a Ostravou má specifický charakter, který je dán neexistencí přímého dálničního spojení mezi těmito městy. Tato skutečnost představuje jednoznačnou výhodu pro železniční dopravu. Jak je patrné v tabulce 1, počet párů přímých autobusů denně je dlouhodobě nižší, než je tomu u železničních spojů. Tabulka 1: Přímé autobusové spojení na lince Praha–Ostrava počet párů denně (doba jízdy) rok Student Agency ČSAD Ústí nad Orl. ostatní spol. celkem 2009 5 (5h20m) 1 (8h15m) - 6 2010 4 (5h20m) 1 (7h55m) - 5 2011 4 (5h20m) 1 (7h45m) - 5 2012 - 1 (7h45m) 1 (6h) 2 2013 - 1 (7h45m) - 1 Zdroj: autoři na základě TT-timetable viewer Student Agency (SA), mateřská firma společnosti RegioJet (RJ), začala provozovat přímou autobusovou dopravu na této lince od ledna 2006. Z důvodu neexistence přímé dálnice mezi Prahou a Ostravou byly autobusy Student Agency nuceny využívat dálnici D1, kvůli čemuž přesahovala doba jejich jízdy 5 hodin. Počet přímých párů „žlutých autobusů“ se postupem času snížil z osmi párů denně v roce 2006 na čtyři páry v roce 2011, kdy začala dceřiná společnost RegioJet poskytovat na totožné lince železniční spojení. V dalším roce pak byla autobusová linka Student Agency zcela zrušena. V roce 2013 zůstává v provozu pouze jediné přímé autobusové spojení (provozované společností ČSAD Ústí nad Orlicí). Železniční linka před vstupem soukromých dopravců Před vstupem soukromých subjektů, tedy do září 2011, na trase zajišťoval železniční dopravu výhradně státní dopravce České dráhy. V rámci služeb Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 78 státní společnosti bylo vypravováno 23 párů denně, přičemž u části z nich se jednalo o mezinárodní spoje pokračující z Ostravy na Slovensko. Kvalita vozů, ze kterých byly spoje řazeny, byla variabilní. Na lince bylo v roce 2010 vypravováno 6 rychlíkových párů denně, které byly řazeny převážně ze starých vozů ze 70. a 80. let, které nabízely cestujícím nižší komfort. Dále bylo vypravováno 9 párů vlaků vyšších kategorií (EC, IC, Ex) řazených zejména z nových a modernizovaných vozů poskytujících vysoký standard cestování (klimatizace, uzavřený systém WC, odhlučněná skříň vozu apod.). Podobně vysoký komfort byl poskytován také v 8 párech vlaků Supercity Pendolino. Spoje v této kategorii navíc vykazovaly přibližně o hodinu kratší cestovní čas než většina vlaků kategorie EC/IC. Jízdné v kategorii Supercity však bylo vyšší o příplatek 200 Kč za povinnou místenku. Tabulka 2: Vlakové spojení mezi Ostravou a Prahou před vstupem soukromých dopravců (JŘ 2009/2010) 2009/2010 odjezd příjezd doba jízdy kapacita1 R 408 Vltava 0:52 5:05 4:13 120 R 446 Vihorlat 1:38 5:32 3:54 334 R 400 Silesia 2:20 6:51 4:31 456 R 442 Šírava 3:38 8:15 4:37 624 IC 544 Ostravan 3:51 7:51 4:00 482 SC 500 Pendolino 4:27 7:31 3:04 331 SC 502 Pendolino 5:27 8:31 3:04 331 IC 580 Hutník 5:53 9:51 3:58 587 SC 504 Pendolino 7:27 10:31 3:04 331 EC 148 Jan Perner 7:59 11:51 3:52 514 SC 506 Pendolino 9:27 12:31 3:04 331 1 Kapacita vlaku bere v úvahu pouze počet míst k sezení. Monika Jandová, Václav Rederer 79 IC 542 Leoš Janáček 9:59 13:51 3:52 587 EC 144 Detvan 11:59 15:51 3:52 674 SC 508 Pendolino 13:27 16:31 3:04 331 EC 110 Praha 13:48 17:51 4:03 702 SC 510 Pendolino 15:27 18:31 3:04 331 EC 142 Odra 15:59 19:51 3:52 687 R 1584 16:41 20:32 3:51 414 SC 518 Pendolino 17:27 20:31 3:04 331 IC 540 Landek 17:54 21:51 3:57 542 SC 514 Pendolino 19:27 22:31 3:04 331 Ex 140 Beskyd 19:59 23:51 3:52 624 R 440 Excelsior 23:33 3:37 4:04 692 max. celková kapacita 10687 Poznámka: odjezdy ze stanice Ostrava, hl. n. Zdroj: autoři podle Jízdní řád 2009/2010 a www.zelpage.cz/razeni V následující tabulce jsou shrnuty základní charakteristiky přepravy před vstupem konkurence na tuto trať. Ve výchozím sledovaném období jízdního řádu 2009/2010 byl průměrný počet spojů za hodinu v obou směrech 2 a průměrný počet míst k sezení cca 464. Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 80 Tabulka 3: Charakteristika přepravy na trati před vstupem konkurence 2009/2010 průměrný počet spojů v jednom směru za hodinu 0,92 průměr v denním čase (3:00-19:59) 1,06 průměrná jízdní doba 3:41 průměrná kapacita na 1 vlak 464,65 Zdroj: autoři Železniční linka po vstupu společnosti RegioJet Jak již bylo výše uvedeno, začal Radim Jančura v září 2011 provozovat také železniční dopravu spuštěním linky Praha–Ostrava. Díky novým deseti párům spojů společnosti RJ stoupl celkový počet párů spojů na 31 párů denně v roce 2011 a na 32 párů pro období jízdního řádu 2011/2012. Proti původním očekáváním byly vlaky společnosti RJ sestavené ze starých vagonů rakouských drah, které byly taženy modernizovanými lokomotivami Škoda řady 163 pořízenými z Itálie, čímž se provozovatel RJ snažil maximálně snížit náklady na provoz vlaků. Vlaky RJ byly sestavenou pouze z vozů druhé třídy a základní jízdné bylo stanoveno na 295 Kč za jeden směr, což byla výrazně nižší cena, než za jakou nabízely své obdobné jízdenky konkurenční České dráhy (438 Kč). Ze strany Českých drah přišla odpověď v podobě snížení cen jízdného (viz kapitola 5) a ve snížení počtu rychlíkových spojů s nižším komfortem a zvýšením počtu spojů vyšších kategorií na 7 párů expresů, 12 párů Eurocity a 10 párů Supercity denně (v roce 2012). Z následující tabulky je dále patrný nárůst celkové denní kapacity, který však není tak výrazný, jako nárůst počtu spojů.2 Tabulka 4: Vlakové spojení mezi Ostravou a Prahou po vstupu společnosti RegioJet (JŘ 2011/2012) 2011/2012 odjezd příjezd doba jízdy kapacita EN 444 Slovakia 2:42 6:44 4:02 240 2 Počet míst sezení se změnil z 10 687 v roce 2010 na 11 282 míst v roce 2012. Počet párů se zvýšil z 23 v roce 2010 na 32 v roce 2012. Monika Jandová, Václav Rederer 81 R 442 Šírava 3:46 7:38 3:52 614 Ex 402 Silesia 4:02 7:50 3:48 608 SC 500 Pendolino 4:41 7:46 3:05 331 IC 1000 Regiojet 4:50 8:31 3:41 192 IC 1002 Regiojet 5:37 9:31 3:54 192 SC 502 Pendolino 5:41 8:46 3:05 331 Ex 152 Hutník 6:06 9:50 3:44 408 SC 504 Pendolino 6:41 9:46 3:05 331 IC 1004 Regiojet 6:50 10:31 3:41 240 SC 32 Pendolino 7:41 10:46 3:05 331 EC 150 Jan Perner 8:13 11:50 3:37 434 IC 1006 Regiojet 8:50 12:31 3:41 240 SC 506 Pendolino 9:41 12:46 3:05 331 Ex 148 Hukvaldy 10:13 13:50 3:37 566 IC 1008 Regiojet 10:50 14:31 3:41 192 SC 508 Pendolino 11:41 14:46 3:05 331 Ex 146 Leoš Janáček 12:13 15:50 3:37 408 IC 1010 Regiojet 12:50 16:31 3:41 192 SC 510 Pendolino 13:41 16:46 3:05 331 EC 110 Praha 14:13 17:50 3:37 540 IC 1012 Regiojet 14:50 18:31 3:41 192 SC 30 Pendolino 15:41 18:46 3:05 331 IC 1014 Regiojet 15:50 19:31 3:41 192 Ex 144 Landek 16:13 19:50 3:37 580 IC 1016 Regiojet 16:50 20:31 3:41 192 SC 514 Pendolino 17:41 20:46 3:05 331 Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 82 Ex 142 Odra 18:13 21:50 3:37 568 IC 1018 Regiojet 18:50 22:31 3:41 192 SC 516 Pendolino 19:41 22:46 3:05 331 Ex 140 Beskyd 20:13 23:45 3:32 408 R 440 Excelsior 23:23 3:44 4:21 582 max. celková kapacita 11282 Poznámka: odjezdy ze stanice Ostrava, hl. n. Zdroj: autoři podle Jízdní řád 2011/2012 a www.zelpage.cz/razeni V souvislosti se snižováním počtu nočních spojení (oproti roku 2010) tento stav vypovídá o trendu zkracování vlaků a zvyšování frekvence spojení ve špičkách. Průměrný počet spojů v obou směrech mezi třetí hodinou ranní a 7 hodinou večerní vzrostl ze 2 spojů v roce 2010 na 3 v roce 2012. Tabulka 5: Charakteristika přepravy na trati po vstupu RegioJetu 2011/2012 průměrný počet spojů v jednom směru 1,29 průměr v denním čase (3:00-19:59) 1,65 průměrná jízdní doba 3:31 průměrná kapacita na 1 vlak 352,56 Zdroj: autoři Vývoj po vstupu společnosti LEO Express a současný stav na lince Druhý soukromý dopravce, LEO Express (LE), spustil plný provoz v lednu 2013. Na rozdíl od RJ využívá LE nové elektrické jednotky Stadler Flirt s fixní kapacitou 240 míst k sezení. Dalším rozdílem je také rezervační systém jízdenek, postavený na tzv. zahradách cen, ve kterých je cena jízdného závislá na datu pořízení jízdenky. Jeden z pěti vozů LE je určen pro dvě vyšší třídy, kterými chce LEO Express konkurovat Supercity Českých drah. Monika Jandová, Václav Rederer 83 Vstupem 9 párů LE na linku se zvýšil počet spojů na 40 párů denně v roce 2013. Jelikož jsou veškeré spoje LEO Expressu stejně jako společnosti RegioJet denní, zvýšil se dále průměrný počet spojů v obou směrech ze 3 v roce 2012 na 4 v roce 2013 mezi 3. a 19. hodinou, což ukazuje na pokračování trendu zahušťování dopravy ve špičkách. Tabulka 6: Vlakové spojení mezi Ostravou a Prahou po vstupu společnosti LEO Express (JŘ 2012/2013) 2012/2013 odjezd příjezd doba jízdy kapacita EN 444 Slovakia 2:46 6:44 3:58 276 R 442 Šírava 3:47 7:36 3:49 746 Ex 542 Ostravan 4:01 7:55 3:54 485 SC 500 Pendolino 4:27 7:39 3:12 331 LE 1350 Švýcarská kvalita 4:31 7:50 3:19 233 IC 1000 Regiojet 4:57 8:33 3:36 192 SC 502 Pendolino 5:27 8:39 3:12 331 IC 1002 Regiojet 5:57 9:33 3:36 192 Ex 540 Hutník 6:01 9:55 3:54 443 SC 504 Pendolino 6:27 9:39 3:12 331 LE 1352 Švýcarská kvalita 6:31 9:50 3:19 233 IC 1004 Regiojet 6:57 10:33 3:36 294 SC 506 Pendolino 7:27 10:39 3:12 331 IC 1006 Regiojet 7:57 11:33 3:36 330 EC 152 Jan Perner 8:07 11:53 3:46 364 LE 1354 Švýcarská kvalita 8:24 11:39 3:15 233 SC 508 Pendolino 9:27 12:39 3:12 331 IC 1008 Regiojet 9:57 13:33 3:36 192 Ex 150 Hukvaldy 10:07 13:53 3:46 364 Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 84 LE 1356 Švýcarská kvalita 10:24 13:39 3:15 233 SC 510 Pendolino 11:27 14:39 3:12 331 IC 1010 Regiojet 11:57 15:33 3:36 192 Ex 148 Leoš Janáček 12:07 15:53 3:46 443 LE 1358 Švýcarská kvalita 12:24 15:39 3:15 466 EC 110 Praha 13:24 16:39 3:15 280 IC 1012 Regiojet 13:57 17:33 3:36 192 Ex 146 Kysuca 14:07 17:53 3:46 431 LE 1360 Švýcarská kvalita 14:24 17:39 3:15 233 SC 512 Pendolino 15:27 18:39 3:12 331 LE 1362 Švýcarská kvalita 15:31 18:50 3:19 233 IC 1014 Regiojet 15:57 19:33 3:36 192 Ex 144 Landek 16:07 19:55 3:48 573 SC 514 Pendolino 16:27 19:39 3:12 331 LE 1364 Švýcarská kvalita 16:31 19:50 3:19 233 SC 516 Pendolino 17:27 20:39 3:12 331 IC 1016 Regiojet 17:57 21:33 3:36 192 Ex 142 Odra 18:07 21:55 3:48 629 LE 1366 Švýcarská kvalita 18:24 21:39 3:15 233 SC 518 Pendolino 19:27 22:39 3:12 331 Ex 140 Beskyd 20:07 23:53 3:46 377 R 440 Excelsior 23:28 3:48 4:20 418 max. celková kapacita 13437 Poznámka: odjezdy ze stanice Ostrava, hl. n. Zdroj: autoři podle Jízdní řád 2012/2013 a www.zelpage.cz/razeni Monika Jandová, Václav Rederer 85 Tabulka 7: Charakteristika přepravy na trati po vstupu LEO Expressu 2012/2013 průměrný počet spojů v jednom směru 1,63 průměr v denním čase (3:00-19:59) 2,12 průměrná jízdní doba 3:35 průměrná kapacita na 1 vlak 335,93 Zdroj: autoři Cenový vývoj od roku 2010 Nástup konkurence na trať se projevil okamžitě v cenách jízdného, které prošly od roku 2011 dramatickým vývojem. Pro tento vývoj bylo charakteristické jak plošné snižování jízdného, tak dočasné promoakce. Plošné snižování jízdného ve druhé třídě odstartoval vstup RJ v září 2011 a zavedení jednosměrného jízdného v ceně 295 Kč (viz tabulky 8 a 9, řádek b). České dráhy v reakci na nástup konkurence na dopravní trh následně v říjnu 2011 vydělily jízdné v relaci mezi Prahou a Ostravou a na některých dalších linkách3 z celosíťového tarifu (TR10) a zavedly na nich zvláštní snížené jízdné, které bylo až o 30 % nižší proti dosavadnímu tarifu (viz tabulky 8 a 9, řádek c). Pro následující tarif v období 2011/2012 se pak stalo charakteristické další snižování cen ve vlacích Supercity v sedlech prostřednictvím zlevňování místenek z dvouset korun na sto korun (viz tabulky 8 a 9, řádek d). Trend snižování cen v sedlech nadále pokračuje i v současném grafikonu 2012/2013, ve kterém začalo být výhodné jízdné mimo špičky nabízeno i dopravci RegioJet a LEO Express. Nejnižší cena, za kterou je možné cestovat z Prahy do Ostravy bez jakýchkoliv slev, se tak na začátku roku 2013 dostala na 137 Kč, což je méně než polovina nejnižší cenové úrovně včasné jízdenky Českých drah v roce 2010, která činila 310 Kč (viz tabulky 8 a 9, řádek f). 3 Jednalo se např. o linky Praha–Brno, Praha–Hradec Králové a Praha–Zlín (ČD, 2011). Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 86 Tabulka 8: Cenový vývoj od roku 2010 pro zákazníky bez věrnostních karet (obyčejné jízdné) Dopravce České dráhy RegioJet LEO Express Kategorie vlaku SC Pendolino ostatní (EC, Ex) IC LE Druh jízdného běžné j. včasná j. běžné j. včasná j. běžné j. mimo šp. běžné j. (a) do září 2011 638 510, 550, 590 438 310, 350, 390 - - (b) září 2011 638 510, 550, 590 439 310, 350, 390 295 - (c) říjen 2011 495 430 295 230 295 - (d) od prosince 2011 395, 495 330, 430 295 230 295 - (e) listopad 2012 395, 495 330, 430 295 230 295 - 137–532 (f) od prosince 2012 395, 495 310, 410 295 210 295, 325 139, 239 137–319 (g) stav v srpnu 2013 395, 495 310, 410 295 210 295, 325 139, 239 137–329 Zdroj: autoři na základě TT-timetable viewer Tabulka 9: Cenový vývoj od roku 2010 pro zákazníky se zákaznickou kartou Dopravce České dráhy RegioJet LEO Express Kategorie vlaku SC Pendolino ostatní (EC, Ex) IC LE Druh jízdného In 25 včasná j. In 25 včasná j. kredito vá mimoš p. smile card (a) do září 2011 429 330, 360, 390 329 230, 260, 290 - - (b) září 2011 429 330, 360, 390 329 230, 260, 290 290 230 (c) říjen 2011 365 320 265 220 290 230 - Monika Jandová, Václav Rederer 87 (d) od prosince 2011 360, 380 320, 340 260 220 290 210 (e) listopad 2012 360, 380 320, 340 260 220 290 210 (f) od prosince 2012 360, 380 300, 320 260 200 290, 319 133, 233 (g) stav v srpnu 2013 360, 380 300, 320 260 200 290, 319 133, 233 109–231 Zdroj: autoři na základě TT-timetable viewer Zcela odlišný byl cenový vývoj u vyšších tříd, který se týká první třídy ve vlacích ČD a třídy Business a Premium ve vlacích LEO Express. Tarif první třídy nevydělily České dráhy, na rozdíl od tarifu pro druhou třídu, z celosíťového tarifu, a proto od roku 2010 roste v souladu s celosíťovým tarifním předpisem, na čemž nic nezměnil ani vstup třetího operátora, který ČD konkuruje dvěma třídami s vyšším komfortem. Tabulka 10: Cenový vývoj vyšších tříd od roku 2010 Dopravce České Dráhy Leo Express Kategorie vlaku SC Ex LE Druh jízdného 1. tř. 1. tř. Business Premium (a) do září 2011 859 659 - (b) září 2011 859 659 - (c) říjen 2011 859 659 - (d) od prosince 2011 886 686 - (e) listopad 2012 886 686 349–739 553–739 (f) od prosince 2012 908 708 350–739 750–900 (g) stav v srpnu 2013 908 708 350–736 750–1050 Zdroj: autoři na základě TT-timetable viewer Výnosy a obsazenost Přes to, že přístup k podrobným informacím o výkonech je omezený (zejména u ČD), lze na základě dostupných dat konstatovat, že vývoj obsazenosti a výnosů je zhruba korespondující s logickou intuicí ohledně důsledků snižování cen jízdného. Jak vyplývá z tabulky 11, všichni dopravci Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 88 na lince vykazují ztrátu, přičemž u obou soukromých dopravců se vykazovaná ztráta zvyšuje. Pro České dráhy chybí relevantní podklady. Významnost ztrát jednotlivých dopravců pak ilustruje podíl ztráty na celkových tržbách těchto dopravců. Ze soukromých operátorů vykazuje v tomto ohledu horší výsledky společnost LEO Express, která v první polovině roku 2013 vykázala vyšší ztrátu než RegioJet za celý rok 2012. Celkové tržby LEO Expressu jsou však nižší než společnosti RJ (87 mil. Kč u společnosti LEO Express za leden až červen 2013 při ztrátě 85 mil Kč vs. 246 Kč mil. Kč u společnosti RJ za rok 2012 při ztrátě 76 mil. Kč). Tržby Českých drah na jednotlivých ramenech nejsou oficiálně zveřejňovány. Výjimkou je pouze rok 2010, pro který byla tato data zveřejněna proti vůli Českých drah. Jejich výnosy na daném rameni činily 703 mil. Kč pro vlaky kategorie EC, IC, Ex, R a EN (tedy bez SC), přičemž vykázaná ztráta přesahuje 7 mil. Kč (viz Výkaz z přepravní činnosti ČD, 2011). Vzhledem k faktu, že všichni dopravci (kromě SC Pendolino) vykazují poměrně vysoké hodnoty průměrné obsazenosti, lze předpokládat, že mezi roky 2011 a 2013 došlo jednak k rozšíření trhu železniční přepravy mezi Prahou a Ostravskem a za druhé značná část cestujících přešla ze SC Pendolino ke konkurenčním dopravcům. Tabulka 11: Výnos a obsazenost jednotlivých dopravců (v tis. Kč) ČD-EC/Ex ČD-SC RJ Leo rok zisk obsazenost zisk obsazenost zisk obsazenost zisk obsazenost 2010 -7 077 nedost. -300 000 62% -4 441 - -610 - 2011 nedost. nedost. -59 767 80 % -11 721 - 2012 nedost. 50–70 %* -500 000* 40%* -76 267 85 % -85 645 15 % pol. 2013 nedost. nedost. nedost. nedost. -85 471 63 % Poznámka: * vlastní spotřebitelský průzkum Zdroj: autoři na základě výroční zprávy společností RegioJet a LEO Express, výkaz z přepravní činnosti ČD 2010, Centrum pro efektivní dopravu (2010), Student Agency (2012), vlastní spotřebitelský průzkum Monika Jandová, Václav Rederer 89 Závěr Příspěvek shrnuje podstatné milníky vývoje na dopravním rameni Praha– Ostrava s důrazem na ekonomickou a provozní charakteristiku linky. I když první formální kroky směřující k umožnění volné konkurence byly učiněny již v první polovině devadesátých let, k reálné soutěži dochází až v září 2011, kdy na trať vstupuje první soukromý dopravce RegioJet. V dalším roce přibývá na trase třetí železniční dopravce LEO Express, jehož přítomností je konkurenční boj dále vyostřen. Přes poměrně krátkou dobu trvání volné soutěže dopravců na lince lze pozorovat určité charakteristické trendy svědčící o dopadech otevření tohoto železničního ramene volné soutěži. Z provozního hlediska je zejména patrné výrazné zvýšení přepravní kapacity a hustoty dopravy za současného snížení průměrné délky vlaků. Z ekonomického hlediska je nejzřetelnějším projevem soutěže výrazné snížení cen, jehož dalším důsledkem je ztrátovost všech zúčastněných dopravců. Rozšířením přepravní kapacity, zvýšením komfortu cestujících a snížením průměrné ceny jízdného se zvýšil užitek cestujících, což umožnilo železniční přepravě na této lince intermodálně zvýšit svůj podíl a rozšířit zákaznickou základnu na úkor osobní automobilové dopravy. Toto zvětšení trhu, jak ukazují velikosti ztrát jednotlivých dopravců, však na této trase není dostačující pro ekonomicky racionální provoz všech produktů a současná dopravní situace na lince Praha–Ostrava je za daných podmínek dlouhodobě neudržitelná. Literatura Centrum pro efektivní dopravu (2010): Pendolina jsou v účetní ztrátě 300 milionů, provozně ale vydělávají [online] [cit. 2013-10-20]. Dostupné z: . Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze 1.20.0.0 Brno 2008. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního spojení, 657 kB [cit. 2013-10-23]. Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze 1.22.0.0 Brno 2009. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního spojení, 662 kB [cit. 2013-10-23]. Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 90 Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze 1.23.0.0 Brno 2010. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního spojení, 665 kB [cit. 2013-10-23]. Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze 1.24.0.0 Brno 2011. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního spojení, 666 kB [cit. 2013-10-23]. Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze 1.24.0.0 Brno 2012. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního spojení, 1760 kB [cit. 2013-10-23]. České dráhy (2011): Mezi Prahou a Moravou výhodněji vlaky ČD. [online]. 29. 9. 2011 [cit. 2013-10-24]. Dostupné z: . Pololetní zpráva 2013 a. s. LEO Express. Praha (CZ): LEO Express, 2013, Výkaz zisku a ztráty, str. 8. verze 2. 9. 2013, [cit. 2013-10-02]. Dostupné z: . Student Agency (2012): Za rok provozu přepravil RegioJet 900 tisíc cestujících. Aktuálně vlaky IC RegioJet každý týden cestuje více než 27,5 tisíc zákazníků [online] [cit. 2013-10-18]. Dostupné z: . SŽDC (2013). Dopravci působící na síti SŽDC [online] [cit. 2013-10-23]. Dostupné z: . Výroční zpráva 2011 a. s. LEO Express. Praha (CZ): LEO Express, 2012, Výkaz zisku a ztráty, str. 11-12. verze 13. 6. 2012, [cit. 2013-09-30]. Dostupné z: . Výroční zpráva 2012 a. s. LEO Express. Praha (CZ): LEO Express, 2013, Výkaz zisku a ztráty, str. 18. verze 26. 4. 2013, [cit. 2013-10-02]. Dostupné z: Monika Jandová, Václav Rederer 91 . Výroční zpráva 2011 a. s. RegioJet. Brno (CZ): Regiojet, 2012, Výkaz zisků a ztrát, str. 30-35. verze 15. 10. 2012, [cit. 2013-10-20]. Dostupné z: . Výroční zpráva 2012 a. s. RegioJet. Brno (CZ): Regiojet, 2013, Výkaz zisků a ztrát, str. 33-37. verze 21. 6. 2013, [cit. 2013-10-17]. Dostupné z: . Zpráva nezávislého auditora a finanční informace pro zvláštní účely a. s. LEO Express. Praha (CZ): LEO Express, 2012, Výkaz zisku a ztráty, str. 4. verze 19. 10. 2012, [cit. 2013-10-23]. Dostupné z: . Výkaz nákladů a výnosů z přepravní činnosti ve veřejné drážní osobní přepravě po jednotlivých linkách pro období 2010, České dráhy a.s., Praha (CZ): České dráhy, 2011, str. 1, verze 31. 5. 2011, [cit. 2013-09-28]. Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava 92 Ing. Monika Jandová, Ph.D. Katedra ekonomie Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita Lipová 41a 602 00 Brno jandova@econ.muni.cz Ing. Václav Rederer Katedra ekonomie Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita Lipová 41a 602 00 Brno rederer@econ.muni.cz