Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
76
MILNÍKY VÝVOJE NA DOPRAVNÍM RAMENI PRAHA–
OSTRAVA
Milestones of Development on the Railway Route Prague–Ostrava
MONIKA JANDOVÁ, VÁCLAV REDERER
Abstract
Liberalization of the transport system in the Czech Republic determines both
public bus and railway transport to a large extent. The route Prague–Ostrava
has become a milestone in the liberalization process in the Czech Republic.
Nowadays, there are three competing railway operators providing public
long-distance transportation. The aim of our article is to identify key
economic and traffic characteristics of this railway route with regard to
growing competition.
Key words
Open access, liberalization, Prague–Ostrava railway route, milestones,
competition in passenger railway transport
Úvod
Liberalizace českých železnic začala formálně v roce 1993 na základě
Zákona ČNR č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách, a jeho následné novele,
nicméně prvním krokem k reálnému otevření přístupu na trh soukromým
dopravcům byla až vertikální dezintegrace Českých drah v roce 2003 na
společnost poskytující dopravní služby – České dráhy, a. s., a správce
infrastruktury – SŽDC, s. o. V říjnu 2013 bylo v České republice registrováno
24 společností, které vlastní licenci k provozování osobní drážní dopravy
(SŽDC, 2013). Pouze dvě z nich však provozují dálkovou železniční
přepravu, a to na lince Praha–Ostrava. Jedná se o soukromé firmy RegioJet
a LEO Express, které na této trati čelí konkurenci státního dopravce České
dráhy. Díky konkurenčnímu tlaku zde prošla úroveň železniční přepravy za
poslední roky zásadním vývojem, který je zmapován v následujícím textu,
DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-6425-6
Monika Jandová, Václav Rederer
77
v rámci nějž jsou ilustrovány nejprve provozní ukazatele ramene a následně
základní ekonomické charakteristiky dopravců na lince.
Konkurence autobusové dopravy na trase Praha–Ostrava
Spojení mezi Prahou a Ostravou má specifický charakter, který je dán
neexistencí přímého dálničního spojení mezi těmito městy. Tato skutečnost
představuje jednoznačnou výhodu pro železniční dopravu. Jak je patrné
v tabulce 1, počet párů přímých autobusů denně je dlouhodobě nižší, než je
tomu u železničních spojů.
Tabulka 1: Přímé autobusové spojení na lince Praha–Ostrava
počet párů denně (doba jízdy)
rok Student Agency ČSAD Ústí nad Orl.
ostatní
spol.
celkem
2009 5 (5h20m) 1 (8h15m) - 6
2010 4 (5h20m) 1 (7h55m) - 5
2011 4 (5h20m) 1 (7h45m) - 5
2012 - 1 (7h45m) 1 (6h) 2
2013 - 1 (7h45m) - 1
Zdroj: autoři na základě TT-timetable viewer
Student Agency (SA), mateřská firma společnosti RegioJet (RJ), začala
provozovat přímou autobusovou dopravu na této lince od ledna 2006.
Z důvodu neexistence přímé dálnice mezi Prahou a Ostravou byly autobusy
Student Agency nuceny využívat dálnici D1, kvůli čemuž přesahovala doba
jejich jízdy 5 hodin. Počet přímých párů „žlutých autobusů“ se postupem
času snížil z osmi párů denně v roce 2006 na čtyři páry v roce 2011, kdy
začala dceřiná společnost RegioJet poskytovat na totožné lince železniční
spojení. V dalším roce pak byla autobusová linka Student Agency zcela
zrušena. V roce 2013 zůstává v provozu pouze jediné přímé autobusové
spojení (provozované společností ČSAD Ústí nad Orlicí).
Železniční linka před vstupem soukromých dopravců
Před vstupem soukromých subjektů, tedy do září 2011, na trase zajišťoval
železniční dopravu výhradně státní dopravce České dráhy. V rámci služeb
Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
78
státní společnosti bylo vypravováno 23 párů denně, přičemž u části z nich
se jednalo o mezinárodní spoje pokračující z Ostravy na Slovensko. Kvalita
vozů, ze kterých byly spoje řazeny, byla variabilní. Na lince bylo v roce 2010
vypravováno 6 rychlíkových párů denně, které byly řazeny převážně ze
starých vozů ze 70. a 80. let, které nabízely cestujícím nižší komfort. Dále
bylo vypravováno 9 párů vlaků vyšších kategorií (EC, IC, Ex) řazených
zejména z nových a modernizovaných vozů poskytujících vysoký standard
cestování (klimatizace, uzavřený systém WC, odhlučněná skříň vozu apod.).
Podobně vysoký komfort byl poskytován také v 8 párech vlaků Supercity
Pendolino. Spoje v této kategorii navíc vykazovaly přibližně o hodinu kratší
cestovní čas než většina vlaků kategorie EC/IC. Jízdné v kategorii Supercity
však bylo vyšší o příplatek 200 Kč za povinnou místenku.
Tabulka 2: Vlakové spojení mezi Ostravou a Prahou před vstupem
soukromých dopravců (JŘ 2009/2010)
2009/2010 odjezd příjezd doba jízdy kapacita1
R 408 Vltava 0:52 5:05 4:13 120
R 446 Vihorlat 1:38 5:32 3:54 334
R 400 Silesia 2:20 6:51 4:31 456
R 442 Šírava 3:38 8:15 4:37 624
IC 544 Ostravan 3:51 7:51 4:00 482
SC 500 Pendolino 4:27 7:31 3:04 331
SC 502 Pendolino 5:27 8:31 3:04 331
IC 580 Hutník 5:53 9:51 3:58 587
SC 504 Pendolino 7:27 10:31 3:04 331
EC 148 Jan Perner 7:59 11:51 3:52 514
SC 506 Pendolino 9:27 12:31 3:04 331
1 Kapacita vlaku bere v úvahu pouze počet míst k sezení.
Monika Jandová, Václav Rederer
79
IC 542 Leoš
Janáček
9:59
13:51 3:52 587
EC 144 Detvan 11:59 15:51 3:52 674
SC 508 Pendolino 13:27 16:31 3:04 331
EC 110 Praha 13:48 17:51 4:03 702
SC 510 Pendolino 15:27 18:31 3:04 331
EC 142 Odra 15:59 19:51 3:52 687
R 1584 16:41 20:32 3:51 414
SC 518 Pendolino 17:27 20:31 3:04 331
IC 540 Landek 17:54 21:51 3:57 542
SC 514 Pendolino 19:27 22:31 3:04 331
Ex 140 Beskyd 19:59 23:51 3:52 624
R 440 Excelsior 23:33 3:37 4:04 692
max.
celková
kapacita 10687
Poznámka: odjezdy ze stanice Ostrava, hl. n.
Zdroj: autoři podle Jízdní řád 2009/2010 a www.zelpage.cz/razeni
V následující tabulce jsou shrnuty základní charakteristiky přepravy před
vstupem konkurence na tuto trať. Ve výchozím sledovaném období jízdního
řádu 2009/2010 byl průměrný počet spojů za hodinu v obou směrech 2
a průměrný počet míst k sezení cca 464.
Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
80
Tabulka 3: Charakteristika přepravy na trati před vstupem konkurence
2009/2010
průměrný počet spojů v jednom směru za hodinu 0,92
průměr v denním čase (3:00-19:59) 1,06
průměrná jízdní doba 3:41
průměrná kapacita na 1 vlak 464,65
Zdroj: autoři
Železniční linka po vstupu společnosti RegioJet
Jak již bylo výše uvedeno, začal Radim Jančura v září 2011 provozovat také
železniční dopravu spuštěním linky Praha–Ostrava. Díky novým deseti
párům spojů společnosti RJ stoupl celkový počet párů spojů na 31 párů
denně v roce 2011 a na 32 párů pro období jízdního řádu 2011/2012. Proti
původním očekáváním byly vlaky společnosti RJ sestavené ze starých
vagonů rakouských drah, které byly taženy modernizovanými
lokomotivami Škoda řady 163 pořízenými z Itálie, čímž se provozovatel RJ
snažil maximálně snížit náklady na provoz vlaků. Vlaky RJ byly sestavenou
pouze z vozů druhé třídy a základní jízdné bylo stanoveno na 295 Kč za
jeden směr, což byla výrazně nižší cena, než za jakou nabízely své obdobné
jízdenky konkurenční České dráhy (438 Kč).
Ze strany Českých drah přišla odpověď v podobě snížení cen jízdného (viz
kapitola 5) a ve snížení počtu rychlíkových spojů s nižším komfortem
a zvýšením počtu spojů vyšších kategorií na 7 párů expresů, 12 párů
Eurocity a 10 párů Supercity denně (v roce 2012). Z následující tabulky je
dále patrný nárůst celkové denní kapacity, který však není tak výrazný, jako
nárůst počtu spojů.2
Tabulka 4: Vlakové spojení mezi Ostravou a Prahou po vstupu společnosti
RegioJet (JŘ 2011/2012)
2011/2012 odjezd příjezd doba jízdy kapacita
EN 444 Slovakia 2:42 6:44 4:02 240
2 Počet míst sezení se změnil z 10 687 v roce 2010 na 11 282 míst v roce 2012.
Počet párů se zvýšil z 23 v roce 2010 na 32 v roce 2012.
Monika Jandová, Václav Rederer
81
R 442 Šírava 3:46 7:38 3:52 614
Ex 402 Silesia 4:02 7:50 3:48 608
SC 500 Pendolino 4:41 7:46 3:05 331
IC 1000 Regiojet 4:50 8:31 3:41 192
IC 1002 Regiojet 5:37 9:31 3:54 192
SC 502 Pendolino 5:41 8:46 3:05 331
Ex 152 Hutník 6:06 9:50 3:44 408
SC 504 Pendolino 6:41 9:46 3:05 331
IC 1004 Regiojet 6:50 10:31 3:41 240
SC 32 Pendolino 7:41 10:46 3:05 331
EC 150 Jan Perner 8:13 11:50 3:37 434
IC 1006 Regiojet 8:50 12:31 3:41 240
SC 506 Pendolino 9:41 12:46 3:05 331
Ex 148 Hukvaldy 10:13 13:50 3:37 566
IC 1008 Regiojet 10:50 14:31 3:41 192
SC 508 Pendolino 11:41 14:46 3:05 331
Ex 146 Leoš Janáček 12:13 15:50 3:37 408
IC 1010 Regiojet 12:50 16:31 3:41 192
SC 510 Pendolino 13:41 16:46 3:05 331
EC 110 Praha 14:13 17:50 3:37 540
IC 1012 Regiojet 14:50 18:31 3:41 192
SC 30 Pendolino 15:41 18:46 3:05 331
IC 1014 Regiojet 15:50 19:31 3:41 192
Ex 144 Landek 16:13 19:50 3:37 580
IC 1016 Regiojet 16:50 20:31 3:41 192
SC 514 Pendolino 17:41 20:46 3:05 331
Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
82
Ex 142 Odra 18:13 21:50 3:37 568
IC 1018 Regiojet 18:50 22:31 3:41 192
SC 516 Pendolino 19:41 22:46 3:05 331
Ex 140 Beskyd 20:13 23:45 3:32 408
R 440 Excelsior 23:23 3:44 4:21 582
max.
celková
kapacita 11282
Poznámka: odjezdy ze stanice Ostrava, hl. n.
Zdroj: autoři podle Jízdní řád 2011/2012 a www.zelpage.cz/razeni
V souvislosti se snižováním počtu nočních spojení (oproti roku 2010) tento
stav vypovídá o trendu zkracování vlaků a zvyšování frekvence spojení ve
špičkách. Průměrný počet spojů v obou směrech mezi třetí hodinou ranní
a 7 hodinou večerní vzrostl ze 2 spojů v roce 2010 na 3 v roce 2012.
Tabulka 5: Charakteristika přepravy na trati po vstupu RegioJetu
2011/2012
průměrný počet spojů v jednom směru 1,29
průměr v denním čase (3:00-19:59) 1,65
průměrná jízdní doba 3:31
průměrná kapacita na 1 vlak 352,56
Zdroj: autoři
Vývoj po vstupu společnosti LEO Express a současný stav na
lince
Druhý soukromý dopravce, LEO Express (LE), spustil plný provoz v lednu
2013. Na rozdíl od RJ využívá LE nové elektrické jednotky Stadler Flirt
s fixní kapacitou 240 míst k sezení. Dalším rozdílem je také rezervační
systém jízdenek, postavený na tzv. zahradách cen, ve kterých je cena
jízdného závislá na datu pořízení jízdenky. Jeden z pěti vozů LE je určen pro
dvě vyšší třídy, kterými chce LEO Express konkurovat Supercity Českých
drah.
Monika Jandová, Václav Rederer
83
Vstupem 9 párů LE na linku se zvýšil počet spojů na 40 párů denně v roce
2013. Jelikož jsou veškeré spoje LEO Expressu stejně jako společnosti
RegioJet denní, zvýšil se dále průměrný počet spojů v obou směrech ze
3 v roce 2012 na 4 v roce 2013 mezi 3. a 19. hodinou, což ukazuje na
pokračování trendu zahušťování dopravy ve špičkách.
Tabulka 6: Vlakové spojení mezi Ostravou a Prahou po vstupu společnosti LEO
Express (JŘ 2012/2013)
2012/2013 odjezd příjezd doba jízdy kapacita
EN 444 Slovakia 2:46 6:44 3:58 276
R 442 Šírava 3:47 7:36 3:49 746
Ex 542 Ostravan 4:01 7:55 3:54 485
SC 500 Pendolino 4:27 7:39 3:12 331
LE 1350 Švýcarská kvalita 4:31 7:50 3:19 233
IC 1000 Regiojet 4:57 8:33 3:36 192
SC 502 Pendolino 5:27 8:39 3:12 331
IC 1002 Regiojet 5:57 9:33 3:36 192
Ex 540 Hutník 6:01 9:55 3:54 443
SC 504 Pendolino 6:27 9:39 3:12 331
LE 1352 Švýcarská kvalita 6:31 9:50 3:19 233
IC 1004 Regiojet 6:57 10:33 3:36 294
SC 506 Pendolino 7:27 10:39 3:12 331
IC 1006 Regiojet 7:57 11:33 3:36 330
EC 152 Jan Perner 8:07 11:53 3:46 364
LE 1354 Švýcarská kvalita 8:24 11:39 3:15 233
SC 508 Pendolino 9:27 12:39 3:12 331
IC 1008 Regiojet 9:57 13:33 3:36 192
Ex 150 Hukvaldy 10:07 13:53 3:46 364
Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
84
LE 1356 Švýcarská kvalita 10:24 13:39 3:15 233
SC 510 Pendolino 11:27 14:39 3:12 331
IC 1010 Regiojet 11:57 15:33 3:36 192
Ex 148 Leoš Janáček 12:07 15:53 3:46 443
LE 1358 Švýcarská kvalita 12:24 15:39 3:15 466
EC 110 Praha 13:24 16:39 3:15 280
IC 1012 Regiojet 13:57 17:33 3:36 192
Ex 146 Kysuca 14:07 17:53 3:46 431
LE 1360 Švýcarská kvalita 14:24 17:39 3:15 233
SC 512 Pendolino 15:27 18:39 3:12 331
LE 1362 Švýcarská kvalita 15:31 18:50 3:19 233
IC 1014 Regiojet 15:57 19:33 3:36 192
Ex 144 Landek 16:07 19:55 3:48 573
SC 514 Pendolino 16:27 19:39 3:12 331
LE 1364 Švýcarská kvalita 16:31 19:50 3:19 233
SC 516 Pendolino 17:27 20:39 3:12 331
IC 1016 Regiojet 17:57 21:33 3:36 192
Ex 142 Odra 18:07 21:55 3:48 629
LE 1366 Švýcarská kvalita 18:24 21:39 3:15 233
SC 518 Pendolino 19:27 22:39 3:12 331
Ex 140 Beskyd 20:07 23:53 3:46 377
R 440 Excelsior 23:28 3:48 4:20 418
max.
celková
kapacita 13437
Poznámka: odjezdy ze stanice Ostrava, hl. n.
Zdroj: autoři podle Jízdní řád 2012/2013 a www.zelpage.cz/razeni
Monika Jandová, Václav Rederer
85
Tabulka 7: Charakteristika přepravy na trati po vstupu LEO Expressu
2012/2013
průměrný počet spojů v jednom směru 1,63
průměr v denním čase (3:00-19:59) 2,12
průměrná jízdní doba 3:35
průměrná kapacita na 1 vlak 335,93
Zdroj: autoři
Cenový vývoj od roku 2010
Nástup konkurence na trať se projevil okamžitě v cenách jízdného, které
prošly od roku 2011 dramatickým vývojem. Pro tento vývoj bylo
charakteristické jak plošné snižování jízdného, tak dočasné promoakce.
Plošné snižování jízdného ve druhé třídě odstartoval vstup RJ v září 2011
a zavedení jednosměrného jízdného v ceně 295 Kč (viz tabulky 8 a 9, řádek
b). České dráhy v reakci na nástup konkurence na dopravní trh následně
v říjnu 2011 vydělily jízdné v relaci mezi Prahou a Ostravou a na některých
dalších linkách3 z celosíťového tarifu (TR10) a zavedly na nich zvláštní
snížené jízdné, které bylo až o 30 % nižší proti dosavadnímu tarifu (viz
tabulky 8 a 9, řádek c). Pro následující tarif v období 2011/2012 se pak
stalo charakteristické další snižování cen ve vlacích Supercity v sedlech
prostřednictvím zlevňování místenek z dvouset korun na sto korun (viz
tabulky 8 a 9, řádek d). Trend snižování cen v sedlech nadále pokračuje
i v současném grafikonu 2012/2013, ve kterém začalo být výhodné jízdné
mimo špičky nabízeno i dopravci RegioJet a LEO Express. Nejnižší cena, za
kterou je možné cestovat z Prahy do Ostravy bez jakýchkoliv slev, se tak na
začátku roku 2013 dostala na 137 Kč, což je méně než polovina nejnižší
cenové úrovně včasné jízdenky Českých drah v roce 2010, která činila 310
Kč (viz tabulky 8 a 9, řádek f).
3 Jednalo se např. o linky Praha–Brno, Praha–Hradec Králové a Praha–Zlín (ČD,
2011).
Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
86
Tabulka 8: Cenový vývoj od roku 2010 pro zákazníky bez věrnostních karet
(obyčejné jízdné)
Dopravce České dráhy RegioJet LEO
Express
Kategorie vlaku SC Pendolino ostatní
(EC, Ex)
IC LE
Druh jízdného běžné
j.
včasná j. běžné
j.
včasná j. běžné
j.
mimo
šp.
běžné j.
(a) do září 2011 638 510, 550,
590
438 310, 350,
390
- - (b)
září 2011 638 510, 550,
590
439 310, 350,
390
295 - (c)
říjen 2011 495 430 295 230 295 - (d)
od prosince
2011
395,
495
330, 430 295 230 295 - (e)
listopad 2012 395,
495
330, 430 295 230 295 - 137–532
(f) od prosince
2012
395,
495
310, 410 295 210 295,
325
139,
239
137–319
(g) stav v srpnu
2013
395,
495
310, 410 295 210 295,
325
139,
239
137–329
Zdroj: autoři na základě TT-timetable viewer
Tabulka 9: Cenový vývoj od roku 2010 pro zákazníky se zákaznickou kartou
Dopravce České dráhy RegioJet LEO
Express
Kategorie vlaku SC Pendolino ostatní
(EC, Ex)
IC LE
Druh jízdného In 25 včasná j. In
25
včasná j. kredito
vá
mimoš
p.
smile card
(a) do září 2011 429 330, 360,
390
329 230, 260,
290
- - (b)
září 2011 429 330, 360,
390
329 230, 260,
290
290 230 (c)
říjen 2011 365 320 265 220 290 230 -
Monika Jandová, Václav Rederer
87
(d) od prosince
2011
360,
380
320, 340 260 220 290 210 (e)
listopad 2012 360,
380
320, 340 260 220 290 210 (f)
od prosince
2012
360,
380
300, 320 260 200 290,
319
133,
233
(g)
stav v srpnu
2013
360,
380
300, 320 260 200 290,
319
133,
233
109–231
Zdroj: autoři na základě TT-timetable viewer
Zcela odlišný byl cenový vývoj u vyšších tříd, který se týká první třídy ve
vlacích ČD a třídy Business a Premium ve vlacích LEO Express. Tarif první
třídy nevydělily České dráhy, na rozdíl od tarifu pro druhou třídu,
z celosíťového tarifu, a proto od roku 2010 roste v souladu s celosíťovým
tarifním předpisem, na čemž nic nezměnil ani vstup třetího operátora, který
ČD konkuruje dvěma třídami s vyšším komfortem.
Tabulka 10: Cenový vývoj vyšších tříd od roku 2010
Dopravce České Dráhy Leo Express
Kategorie vlaku SC Ex LE
Druh jízdného 1. tř. 1. tř. Business Premium
(a) do září 2011 859 659 - (b)
září 2011 859 659 - (c)
říjen 2011 859 659 - (d)
od prosince 2011 886 686 - (e)
listopad 2012 886 686 349–739 553–739
(f) od prosince 2012 908 708 350–739 750–900
(g) stav v srpnu 2013 908 708 350–736 750–1050
Zdroj: autoři na základě TT-timetable viewer
Výnosy a obsazenost
Přes to, že přístup k podrobným informacím o výkonech je omezený
(zejména u ČD), lze na základě dostupných dat konstatovat, že vývoj
obsazenosti a výnosů je zhruba korespondující s logickou intuicí ohledně
důsledků snižování cen jízdného. Jak vyplývá z tabulky 11, všichni dopravci
Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
88
na lince vykazují ztrátu, přičemž u obou soukromých dopravců se
vykazovaná ztráta zvyšuje. Pro České dráhy chybí relevantní podklady.
Významnost ztrát jednotlivých dopravců pak ilustruje podíl ztráty na
celkových tržbách těchto dopravců. Ze soukromých operátorů vykazuje
v tomto ohledu horší výsledky společnost LEO Express, která v první
polovině roku 2013 vykázala vyšší ztrátu než RegioJet za celý rok 2012.
Celkové tržby LEO Expressu jsou však nižší než společnosti RJ (87 mil. Kč u
společnosti LEO Express za leden až červen 2013 při ztrátě 85 mil Kč vs.
246 Kč mil. Kč u společnosti RJ za rok 2012 při ztrátě 76 mil. Kč). Tržby
Českých drah na jednotlivých ramenech nejsou oficiálně zveřejňovány.
Výjimkou je pouze rok 2010, pro který byla tato data zveřejněna proti vůli
Českých drah. Jejich výnosy na daném rameni činily 703 mil. Kč pro vlaky
kategorie EC, IC, Ex, R a EN (tedy bez SC), přičemž vykázaná ztráta
přesahuje 7 mil. Kč (viz Výkaz z přepravní činnosti ČD, 2011).
Vzhledem k faktu, že všichni dopravci (kromě SC Pendolino) vykazují
poměrně vysoké hodnoty průměrné obsazenosti, lze předpokládat, že mezi
roky 2011 a 2013 došlo jednak k rozšíření trhu železniční přepravy mezi
Prahou a Ostravskem a za druhé značná část cestujících přešla ze SC
Pendolino ke konkurenčním dopravcům.
Tabulka 11: Výnos a obsazenost jednotlivých dopravců (v tis. Kč)
ČD-EC/Ex ČD-SC RJ Leo
rok zisk obsazenost zisk obsazenost zisk obsazenost zisk obsazenost
2010 -7 077
nedost.
-300 000
62%
-4 441 - -610 -
2011 nedost. nedost. -59 767 80 % -11 721 -
2012 nedost.
50–70 %*
-500 000*
40%*
-76 267 85 % -85 645 15 %
pol. 2013 nedost. nedost. nedost. nedost. -85 471 63 %
Poznámka: * vlastní spotřebitelský průzkum
Zdroj: autoři na základě výroční zprávy společností RegioJet a LEO Express,
výkaz z přepravní činnosti ČD 2010, Centrum pro efektivní dopravu (2010),
Student Agency (2012), vlastní spotřebitelský průzkum
Monika Jandová, Václav Rederer
89
Závěr
Příspěvek shrnuje podstatné milníky vývoje na dopravním rameni Praha–
Ostrava s důrazem na ekonomickou a provozní charakteristiku linky. I když
první formální kroky směřující k umožnění volné konkurence byly učiněny
již v první polovině devadesátých let, k reálné soutěži dochází až v září
2011, kdy na trať vstupuje první soukromý dopravce RegioJet. V dalším
roce přibývá na trase třetí železniční dopravce LEO Express, jehož
přítomností je konkurenční boj dále vyostřen.
Přes poměrně krátkou dobu trvání volné soutěže dopravců na lince lze
pozorovat určité charakteristické trendy svědčící o dopadech otevření
tohoto železničního ramene volné soutěži. Z provozního hlediska je zejména
patrné výrazné zvýšení přepravní kapacity a hustoty dopravy za
současného snížení průměrné délky vlaků. Z ekonomického hlediska je
nejzřetelnějším projevem soutěže výrazné snížení cen, jehož dalším
důsledkem je ztrátovost všech zúčastněných dopravců.
Rozšířením přepravní kapacity, zvýšením komfortu cestujících a snížením
průměrné ceny jízdného se zvýšil užitek cestujících, což umožnilo železniční
přepravě na této lince intermodálně zvýšit svůj podíl a rozšířit zákaznickou
základnu na úkor osobní automobilové dopravy. Toto zvětšení trhu, jak
ukazují velikosti ztrát jednotlivých dopravců, však na této trase není
dostačující pro ekonomicky racionální provoz všech produktů a současná
dopravní situace na lince Praha–Ostrava je za daných podmínek
dlouhodobě neudržitelná.
Literatura
Centrum pro efektivní dopravu (2010): Pendolina jsou v účetní ztrátě 300
milionů, provozně ale vydělávají [online] [cit. 2013-10-20]. Dostupné z:
.
Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze
1.20.0.0 Brno 2008. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního
spojení, 657 kB [cit. 2013-10-23].
Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze
1.22.0.0 Brno 2009. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního
spojení, 662 kB [cit. 2013-10-23].
Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
90
Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze
1.23.0.0 Brno 2010. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního
spojení, 665 kB [cit. 2013-10-23].
Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze
1.24.0.0 Brno 2011. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního
spojení, 666 kB [cit. 2013-10-23].
Chaps spol s.r.o., TT – timetable viewer [počítačový program]. Verze
1.24.0.0 Brno 2012. Softwarové rozhraní pro vyhledávání dopravního
spojení, 1760 kB [cit. 2013-10-23].
České dráhy (2011): Mezi Prahou a Moravou výhodněji vlaky ČD. [online].
29. 9. 2011 [cit. 2013-10-24]. Dostupné z:
.
Pololetní zpráva 2013 a. s. LEO Express. Praha (CZ): LEO Express, 2013,
Výkaz zisku a ztráty, str. 8. verze 2. 9. 2013, [cit. 2013-10-02]. Dostupné z:
.
Student Agency (2012): Za rok provozu přepravil RegioJet 900 tisíc
cestujících. Aktuálně vlaky IC RegioJet každý týden cestuje více než 27,5 tisíc
zákazníků [online] [cit. 2013-10-18]. Dostupné z:
.
SŽDC (2013). Dopravci působící na síti SŽDC [online] [cit. 2013-10-23].
Dostupné z: .
Výroční zpráva 2011 a. s. LEO Express. Praha (CZ): LEO Express, 2012,
Výkaz zisku a ztráty, str. 11-12. verze 13. 6. 2012, [cit. 2013-09-30].
Dostupné z:
.
Výroční zpráva 2012 a. s. LEO Express. Praha (CZ): LEO Express, 2013,
Výkaz zisku a ztráty, str. 18. verze 26. 4. 2013, [cit. 2013-10-02]. Dostupné
z:
Monika Jandová, Václav Rederer
91
.
Výroční zpráva 2011 a. s. RegioJet. Brno (CZ): Regiojet, 2012, Výkaz zisků a
ztrát, str. 30-35. verze 15. 10. 2012, [cit. 2013-10-20]. Dostupné z:
.
Výroční zpráva 2012 a. s. RegioJet. Brno (CZ): Regiojet, 2013, Výkaz zisků a
ztrát, str. 33-37. verze 21. 6. 2013, [cit. 2013-10-17]. Dostupné z:
.
Zpráva nezávislého auditora a finanční informace pro zvláštní účely a. s.
LEO Express. Praha (CZ): LEO Express, 2012, Výkaz zisku a ztráty, str. 4.
verze 19. 10. 2012, [cit. 2013-10-23]. Dostupné z:
.
Výkaz nákladů a výnosů z přepravní činnosti ve veřejné drážní osobní
přepravě po jednotlivých linkách pro období 2010, České dráhy a.s., Praha
(CZ): České dráhy, 2011, str. 1, verze 31. 5. 2011, [cit. 2013-09-28].
Milníky vývoje na dopravním rameni Praha–Ostrava
92
Ing. Monika Jandová, Ph.D.
Katedra ekonomie
Ekonomicko-správní fakulta
Masarykova univerzita
Lipová 41a
602 00 Brno
jandova@econ.muni.cz
Ing. Václav Rederer
Katedra ekonomie
Ekonomicko-správní fakulta
Masarykova univerzita
Lipová 41a
602 00 Brno
rederer@econ.muni.cz