Otázky k přijímacím zkouškám do navazujícího magisterského studia obor Veřejná ekonomika a správa Každá otázka má 1 správnou odpověď. Body za chybně zodpovězenou otázku se neodečítají (otázka je tedy hodnocena 1 bodem, pokud je správně zodpovězena a 0 bodů, pokud je zodpovězena chybně). 1. Označte pravdivé tvrzení: a) Z hlediska návratnosti dělíme veřejné příjmy na návratné a kapitálové b) Z hlediska časového (účelu) dělíme veřejné příjmy na běžné a kapitálové c) Z hlediska návratnosti dělíme veřejné příjmy na daňové a nedaňové d) Z hlediska časového (účelu) dělíme veřejné příjmy na daňové a příležitostné 2. Daně můžeme charakterizovat jako: a) fakultativní, zákonem stanovené platby návratného a ekvivalentního charakteru vybírané od právnických osob ve prospěch veřejných rozpočtů. b) povinné, vyhláškou stanovené platby návratného a neekvivalentního charakteru vybírané výlučně od zahraničních fyzických a právnických osob ve prospěch veřejných rozpočtů. c) povinné, zákonem stanovené platby nenávratného a neekvivalentního charakteru vybírané od fyzických a právnických osob ve prospěch veřejných rozpočtů. d) povinné, zákonem stanovené platby investičního a kapitálového charakteru vybírané od fyzických a právnických osob ve prospěch veřejných rozpočtů. 3. Jednorázově placené dávky, které jsou placeny z hodnoty zboží při přechodu státní hranice a odváděny do státního rozpočtu. Takto lze charakterizovat: a) Povinné platby do rozpočtu EU b) Cla c) Administrativní poplatky d) Nic z výše uvedeného 4. Nejvyšší příjmy obcí tvoří příjmy: a) daňové b) nedaňové c) transfery (dotace) d) ostatní. 5. V případě aplikace hlasovacího pravidla jednohlasné shody hrozí nebezpečí: a) Cyklického hlasování b) Volebního paradoxu a jednovrcholových preferencí c) Časových průtahů a tzv. vydírání jedincem. d) Cyklické výhry voliče mediána 6. Výskyt hlasovacího paradoxu znamená pro veřejnou volbu na principu většinového pravidla a při hlasování o více než dvou variantách dvě nebezpečí: a) Možnost cyklické volby a manipulace s pořadím hlasování o jednotlivých variantách b) Možnost jednovrcholových preferencí a extrémních názorů c) Možnost výskytu voliče mediána a středového voliče d) Možnost nedodržení dohod a chybného vyjevení preferencí 7. Podle institucionálního kritéria členíme statky na: a) Nerivalitní, nevyloučitelné b) Soukromé, kolektivní c) Veřejné, soukromé, netržní d) Tržní, polotržní, netržní 8. Podle zákona 83/1990, Sb. mají občané právo se svobodně sdružovat. Přitom platí, že: a) K výkonu tohoto práva není třeba povolení státního orgánu. b) K výkonu tohoto práva je třeba povolení státního orgánu. c) K výkonu tohoto práva je třeba svolení krajského soudu. d) K výkonu tohoto práva není třeba povolení státního orgánu, pokud se nejedná o sdružení nepovolené. 9. Označte pravdivé tvrzení: a) Občanská sdružení nesmějí v žádném případě vykonávat funkci státních orgánů. Nesmějí řídit státní orgány, mohou však ukládat povinnosti občanům, kteří nejsou jejich členy. b) Občanská sdružení mohou vykonávat funkci státních orgánů, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Mohou také v krizových situacích řídit státní orgány a ukládat povinnosti občanům, kteří nejsou jejich členy. c) Občanská sdružení nesmějí vykonávat funkci státních orgánů, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. V případech stanovených zákonem mohou řídit státní orgány a ukládat povinnosti občanům, kteří nejsou jejich členy. d) Občanská sdružení nesmějí vykonávat funkci státních orgánů, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Nesmějí řídit státní orgány a ukládat povinnosti občanům, kteří nejsou jejich členy. 10. Mohou neziskové organizace podnikat? a) Z definice uvedené v zákoně o daních z příjmů vyplývá všeobecný zákaz podnikání jako takového. b) Z definice uvedené v zákoně o daních z příjmů nevyplývá všeobecný zákaz podnikání jako takového, ale politickým stranám a nadacím zvláštní zákon přímo podnikání zakazuje. c) Z definice uvedené v zákoně o daních z příjmů vyplývá všeobecný zákaz podnikání jako takového, ale politickým stranám a nadacím zvláštní zákon přímo podnikání povoluje. d) Z definice uvedené v zákoně o daních z příjmů nevyplývá všeobecný zákaz podnikání jako takového, ale církvím a občanským sdružením zvláštní zákon přímo podnikání zakazuje. 11. Je veřejná vysoká škola dotována ze státního rozpočtu? a) Jen v případě deficitního výsledku minulého roku. b) Jen ta část, která se týká doplňkové činnosti c) Ano. d) Jen ta část, která se týká vědecko-výzkumné činnosti. 12. Elasticitu veřejných výdajů lze charakterizovat jako: a) Způsob měření ekonomické svobody b) Vztah mezi procentní změnou veřejných výdajů a procentní změnou HDP c) Vztah mezi mírou ekonomické svobody a objemem veřejných výdajů d) Podíl veřejných výdajů a veřejných příjmů 13. Pro neziskové organizace platí: a) dani podléhají v zásadě pouze příjmy z činností, ve kterých dosahují zisku, kromě příjmů z reklam a z pronájmu majetku b) dani podléhají v zásadě pouze příjmy z činností, ve kterých dosahují zisku, včetně příjmů z reklam a z pronájmu majetku (mimo pronájmu státního majetku) c) příjmy z pronájmu státního majetku vždy podléhají zdanění d) příjmy z reklamy podléhají zdanění, pouze jde-li o reklamu neetickou. 14. Mezi příčiny růstu veřejných výdajů patří: a) Změna preferencí vlivem růstu důchodu na hlavu b) Změny v demografické struktuře a technologické změny c) Inflace a demonstrační efekt d) Platí vše výše uvedené 15. Náklady a užitky veřejných výdajových programů lze rozdělit na reálné a peněžní. Platí, že: a) Peněžní vznikají v důsledku změn v relativních cenách, které se projevují při adaptaci ekonomiky na poskytované veřejné statky a na změny ve struktuře poptávky po zdrojích. b) Reálné vznikají v důsledku změn v relativních cenách, které se projevují při adaptaci ekonomiky na poskytované veřejné statky a na změny ve struktuře poptávky po zdrojích. c) Reálné užitky nelze identifikovat. d) Peněžní užitky nelze identifikovat. 16. Když užitek ze spotřeby u jednoho spotřebitele přímo (bez toho, aby „prošel“ cenovým mechanismem) ovlivňuje užitek druhého spotřebitele, hovoříme: a) Negativním statku b) Produkční externalitě c) Spotřebitelské externalitě d) Meritorním statku 17. V případě existence externality trh selhává, neboť: a) Nedokáže ocenit externí náklady, nepostihuje je cenovým mechanismem. b) Postihuje externality cenovým mechanismem, nicméně se zpožděním. c) Kromě externích nákladů nedokáže trh cenovým mechanismem ocenit jiné náklady, než právě ty externí. d) Existence externalit vytváří monopolní postavení. 18. Na trhu soukromého statku je možno poptávku charakterizovat funkcí P =46-6Q. Celkové náklady firmy produkující tento statek jsou TC=153+4Q+4Q^2. Firma při produkci tohoto statku produkuje znečištění. Obyvatelům přilehlého města tak vznikají externí náklady ve výši TEC=1050+6Q+2Q^2. Určete množství statku produkované firmou a) v případě, že neuvažuje produkovanou externalitu (Q[1]); b) v případě, že firma bude brát v úvahu externí náklady, jež působí (Q[2]). a) Q[1]= 3, Q[2]= 3 b) Q[1]= 2, Q[2]= 1 c) Q[1]= 3, Q[2]= 1 d) Q[1]= 3, Q[2]= 2 19. Jednoduchá daňová kvóta v roce 2008 v ČR je: a) cca 20% b) cca 55% c) cca 85% d) cca 25% 20. Veřejný sektor je: a) financován z veřejných financí, řízen a spravován veřejnou správou, rozhoduje se v něm cenovým mechanismem a podléhá veřejné kontrole b) financován z veřejných financí, řízen a spravován veřejnou správou, rozhoduje se v něm veřejnou volbou a podléhá veřejné kontrole c) spojen s poskytováním veřejných statků, které jsou spotřebovávány individuálně d) vždy efektivnější v poskytování veřejných služeb než sektor soukromý 21. Stát jako ekonomický subjekt je jedinečný následujícími vlastnostmi: a) Neefektivností a byrokracií b) Neefektivností a daňovou spravedlností c) Ziskovým charakterem v režimu centrálně plánované ekonomiky d) Neziskovostí a možností donutit ostatní ekonomické subjekty k nějakému jednání 22. Podle údajů ČSÚ činil v roce 2007: a) vládní deficit ČR 156,1 mld. Kč, tj. 1,6 % HDP, a vládní dluh 1 019,4 mld. Kč - tedy 28,7 % HDP. b) vládní deficit ČR 56,1 mld. Kč, tj. 1,6 % HDP, a vládní dluh 1 019,4 mld. Kč - tedy 28,7 % HDP. c) vládní deficit ČR 56,1 mld. Kč, tj. 16 % HDP, a vládní dluh 1 019,4 mld. Kč - tedy 28,7 % HDP. d) vládní deficit ČR 56,1 mld. Kč, tj. 1,6 % HDP, a vládní dluh 1 0194 mld. Kč - tedy 28,7 % HDP. 23. Jako mikroekonomické tržní selhání označujeme například: a) Kolísání míry inflace b) Existenci drahých výrobků na trhu c) Existenci asymetrických informací d) Existenci sociálních nerovností 24. Zajímá-li nás vhodné definování cílů veřejné politiky v zájmu dosažení společensky žádoucích efektů, hovoříme o: a) Alokační efektivnosti b) Technické efektivnosti c) Tzv. „C-efektivnosti“ d) Efektivnosti procesu výroby 25. Mezi příčiny neefektivnosti veřejného sektoru patří např.: a) Neziskovost b) Kategorie užitku a její individuální vnímání c) Tendence k monopolizaci d) Vše výše uvedené. 26. Mezi vnější faktory efektivnosti veřejného sektoru nepatří: a) Politické uspořádání společnosti b) Fungování ziskového sektoru c) Výkonnost ekonomiky d) Kvalifikace a iniciativa pracovníků veřejného sektoru 27. Mezi jednokriteriální metody ekonomických analýz nepatří: a) Metoda lexikografického uspořádání b) Analýza účinnosti nákladů (CEA) c) Analýza nákladů a užitečnosti (CUA) d) Analýza nákladů a přínosů (CBA) 28. Pro analýzu nákladů a výnosů (CBA) platí: a) Náklady i výnosy jsou vyjádřeny v penězích b) Jde při ní o minimalizaci rozdílu mezi náklady a výnosy c) Výsledky programů měřeny v podobě naturálních ukazatelů d) Hodnota ani cena efektů se nezjišťuje 29. Celkové daňové břemeno se skládá z: a) Přímého a administrativního zdanění b) Daňového výnosu, administrativních nákladů, nadměrného daňového břemene c) Nadměrného daňového břemene a ztráty mrtvé váhy d) Elastických a neelastických administrativních nákladů 30. Náklady státní správy na organizaci daňového systému patří mezi: a) Přímé administrativní náklady b) Nepřímé administrativní náklady c) Náklady mrtvé váhy d) Přímé daňové břemeno 31. Důchodový efekt zdanění je spojen: a) Se zvýšením disponibilního důchodu b) Se snahou nahradit zdaněný produkt či aktivitu nějakou alternativou c) Se snahou vyhnout se zdanění d) Se ztrátou části disponibilního důchodu. 32. Označte správné (kompletní) tvrzení: a) Zákonný dopad daně je důležitý z hlediska daňové praxe – vyjadřuje, kdo je povinen ze zákona platit daň b) Ekonomický dopad zdanění ovlivňuje ceny, výstupy a individuální důchody c) Platí a) i b) d) Neplatí a) ani b) 33. Pro přesun a dopad daně platí: a) Čím je poptávka pružnější a současně nabídka méně elastická, tím větší část daně ponese poptávající b) Čím je poptávka pružnější a současně nabídka méně elastická, tím větší část daně ponese nabízející c) Čím je nabídka pružnější a současně poptávka méně elastická, tím větší část daně ponese nabízející d) Čím je poptávka pružnější a současně nabídka méně elastická, tím menší část daně ponese nabízející 34. Označte, co neplatí pro omezení vlády při tvorbě ekonomických rozhodnutí: a) Vláda nemá a nemůže mít všechny relevantní informace b) Nemá k dispozici dokonalou znalost kauzálních souvislostí c) Má omezenou kontrolu nad byrokratickým aparátem d) Vláda má vliv na ekonomické chování soukromých subjektů a může je dokonale odhadnout 35. Rozpočtový přebytek či deficit jsou vyjádřením: a) Neschopnosti vlády splácet své závazky b) Krátkodobé fiskální nerovnováhy c) Dlouhodobé fiskální nerovnováhy d) Neschopnosti soukromého sektoru krýt závazky veřejného sektoru 36. Převis rozpočtových výdajů nad rozpočtovými příjmy v daném rozpočtovém roce (bez započtení úroků z veřejného dluhu) nazýváme: a) Celkový deficit b) Primární deficit c) Průměrný deficit d) Sekundární deficit 37. Strukturální (aktivní) složka fiskální nerovnováhy: a) Vzniká na základě rozhodnutí vlády b) Je nástrojem fiskální politiky vlády c) Může být způsobeno snahou rozložit důsledky výdajového šoku do více let d) Platí vše výše uvedené 38. Označte nesprávné tvrzení: a) Neoklasický přístup hodnotí deficit negativně a odmítá jej b) Keynesiánský přístup hodnotí aktivní deficit negativně a odmítá jej c) Keynesiánský přístup hodnotí aktivní deficit pozitivně a v určitých případech jej doporučuje d) Neoricardiánský přístup popírá makroekonomické důsledky deficitu 39. Pokud se týká charakteru služeb, které poskytuje odvětví školství, pak lze obecně říci, že: a) jedná se o statky čistě veřejné - vyloučení ze spotřeby je možné, neustále vzrůstající počet spotřebitelů nemá vliv na kapacity a nebezpečí přetížení, a tím i snížení kvality pro všechny spotřebitele b) nejedná se o statky čistě veřejné - vyloučení ze spotřeby je možné, naopak neustále vzrůstající počet spotřebitelů znamená tlak na kapacity a nebezpečí přetížení, a tím i snížení kvality pro všechny spotřebitele c) Jedná se o statky pod ochranou, s výjimkou základního školství d) Jedná se o veřejné statky, protože jsou poskytovány státem. 40. Efektivní poskytování čistých kolektivních statků na soukromé (tržní) bázi je problematické protože: a) Vzniká příliš vysoká poptávka, neboť každý spotřebitel si chce zakoupit svoji vlastní jednotku tohoto zboží b) Dojde k nadprodukci, neboť soukromý sektor je výkonnější než veřejný c) Tím, že se spotřebitelé mohou rozhodnout nezaplatit plné náklady produkce statku, dojde k příliš nízké poptávce a nepokrývání nákladů d) Vzniká příliš nízká poptávka, neboť soukromé poskytování veřejných statků vede k vyšším marginálním nákladům než veřejné poskytování