Podniková ekonomika 1. Podnik A u svého jediného výrobku zjistil následující informace: trh, na kterém je produkt nabízen, je stále rostoucí, průměrné tempo růstu trhu je 10 %, roční nárůst počtu zákazníků podniku je 5 %; produkt firmy A nakupuje 30 % všech zákazníků kupujících na daném trhu; největším konkurentem je produkt firmy B, který nakupuje 40 % zákazníků; jedná se o substituty. Jakou strategii byste z níže uvedených pro produkt zvolili s využitím BCG matice? a) Investovat do produktu, pokud není zastaralý. b) Zvýšit cenu produktu oproti konkurenci. c) Snížit cenu produktu oproti konkurenci. d) Vyrobit více kusů produktu. e) Ukončit výrobu produktu ve stávající podobě. 2. Neomezené ručení podniku; dvojí zdanění daní z příjmů u všech společníků; možnost založení jedním společníkem jsou charakteristiky: a) Podniku jednotlivce. b) Společnosti s ručením omezeným. c) Komanditní společnosti. d) Družstva. e) Veřejné obchodní společnosti. Marketing 3. Mezi výhody sestavení persony (modelování zákazníků) nepatří to, že: a) Umožňuje pochopit nákupní chování. b) Zlepšuje vnitřní i vnější marketingové procesy. c) Nepotřebuje obměnit/aktualizovat v čase. d) Soustředí pozornost na konkrétní cílovou skupinu. e) Poskytuje argumentaci pro marketingové rozhodování. Management 4. Manažerskou funkci plánování nejlépe vystihuje následující definice: a) Organizovaná soustava kontrol, kdy dochází ke stanovení příkazů, motivace a standardů v rámci sledovaného procesu. b) Efektivní vedení agendy všech podkladů, které slouží k zajištění správného chodu podniku. c) Cílově orientovaný proces zahrnující stanovení cílů a způsobu jejich dosažení. d) Managementem akceptovatelné vedení a stimulace pracovníků, aby vše probíhalo včas a v rámci rozpočtu. e) Management a řízení podniku za účelem dosažení zisku a uspokojení zájmových skupin. Statistika Od reprezentativního vzorku manažerů 250 malých a středních českých podniků byla získaná data o vzdělání manažerů a o jejich důvěře v podnikatelské prostředí v ČR. T-testem pak byl zkoumán rozdíl v důvěře mezi manažery se středoškolským (SŠ) a vysokoškolským (VŠ) vzděláním. Průměrná důvěra VŠ vzdělaných manažerů byla M = 60 (na škále 0-100, SD = 41), u SŠ vzdělaných manažerů to bylo M = 57 (na škále 0-100, SD = 21). Výsledek t-testu byl t(248) = 0,73, p = 0,47. Jaké z níže uvedených tvrzení nejlépe interpretuje tento výsledek? a) U VŠ vzdělaných manažerů je variabilita odpovědí nižší než u SŠ vzdělaných manažerů, i když výsledek není statisticky významný. b) Mezi manažery se SŠ a VŠ vzděláním není statisticky významný rozdíl v důvěře v podnikatelské prostředí v ČR. c) U skupiny manažerů s VŠ vzděláním lze očekávat vyšší důvěru v podnikatelské prostředí než u ostatních manažerů s pravděpodobností 47 %. d) Čím je manažer vzdělanější, tím je jeho důvěra v podnikatelské prostředí vyšší, a to na 5% hladině statistické významnosti. e) Vzdělání manažera koreluje s důvěrou v podnikatelské prostředí v ČR pouze statisticky nevýznamně. Mikroekonomie 6. Kelly and David are both capable of repairing cars and cooking meals. Which of the following scenarios is NOT possible? a) Kelly has a comparative advantage in repairing cars and David has a comparative advantage in cooking meals. b) Kelly has an absolute advantage in repairing cars and David has an absolute advantage in cooking meals. c) Kelly has a comparative advantage in repairing cars and in cooking meals. d) David has an absolute advantage in repairing cars and in cooking meals. e) None of these answers is correct.