1 Statut Fakulty Informatiky Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 1. 10. 2018) Část první Úvodní ustanovení Článek 1 (1) Fakulta informatiky (dále jen „fakulta“) je součástí Masarykovy univerzity (dále jen „univerzita“). Fakulta byla zřízena rozhodnutím Akademického senátu Masarykovy univerzity dne 24. dubna 1994. Název fakulty je: Fakulta informatiky. Sídlo fakulty je: Botanická 68a, 602 00 Brno. (2) Fakulta jako součást univerzity rozvíjí vzdělanost na základě svobody výuky, nezávislého vědeckého poznání, výzkumné, vývojové a další tvůrčí a doplňkové činnosti. Fakulta je zaměřena na informatiku jako na disciplínu věnovanou metodám, modelům, nástrojům a aspektům zpracování informací, zejména pak pomocí počítačů. (3) Fakulta má v rámci Masarykovy univerzity výhradní odpovědnost za realizaci studijních programů v informatice i jejich akreditaci. V této své působnosti může na základě souhlasu Vědecké rady a Akademického senátu fakulty umožnit částečnou nebo úplnou realizaci studijních programů v informatice na jiných fakultách nebo součástech univerzity samostatně nebo ve spolupráci s fakultou. Článek 2 (1) Postavení fakulty a její vztahy k univerzitě jsou vymezeny zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), vnitřními předpisy univerzity a vnitřními předpisy fakulty. (2) Orgány fakulty mají právo rozhodovat nebo jednat jménem univerzity ve věcech týkajících se fakulty uvedených v § 24 odst. I. zákona, a rozhodovat v dalších věcech univerzity svěřených jim statutem univerzity. (3) V čele fakulty stojí děkan, který jedná a rozhoduje ve věcech fakulty, pokud zákon, statut univerzity či tento statut nestanoví jinak. (4) Fakulta je povinna sledovat zájem univerzity jako celku. Část druhá Činnost fakulty Článek 3 Vzdělávací činnost (1) Základním posláním fakulty je na základě tvořivého vědeckého bádání poskytovat vysokoškolské vzdělávání v akreditovaných studijních programech v informatice a rozvíjet vědecké poznání v tomto oboru. (2) Vzdělávání se na fakultě uskutečňuje v prezenční, kombinované nebo distanční formě a) v akreditovaných odborných a profesních programech bakalářského studia, 2 b) v akreditovaných odborných a profesních programech magisterského studia, c) v akreditovaných programech doktorského studia a d) v celoživotním vzdělávání, včetně studia doplňujícího a rozšiřujícího a kurzů pro zvyšování kvalifikace. (3) Fakulta navrhuje univerzitě, aby absolventům přiznala: a) v bakalářských studijních programech akademický titul „bakalář“ (ve zkratce „Bc.“ uváděné před jménem), b) v odborných magisterských studijních programech akademický titul „magistr“ (ve zkratce „Mgr.“ uváděné před jménem, c) v profesních magisterských programech akademický titul „inženýr“ (ve zkratce „Ing.“ uváděné před jménem, d) v doktorských studijních programech akademický titul „doktor“ (ve zkratce „Ph.D.“ uváděné za jménem). (4) Fakulta uskutečňuje rigorózní řízení a navrhuje univerzitě, aby absolventům odborného magisterského studijního programu, kteří vykonali v oboru informatika státní rigorózní zkoušku, jejíž součástí je obhajoba rigorózní práce, udělila akademický titul „doktor přírodních věd“ (ve zkratce „RNDr.“ uváděné před jménem). Článek 4 Vědecká činnost a zahraniční styky (1) Nedílnou součástí pracovní náplně každého akademického pracovníka fakulty s výjimkou lektorů je vědecká, výzkumná, vývojová a další tvůrčí činnost jako nezbytný předpoklad pro vzdělávací působení na univerzitě. (2) Vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost uskutečňuje fakulta v oboru informatika a souvisejících oblastech při respektování etiky vědecké práce a etiky práce s informacemi. (3) Základem pro rozvoj vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti je zaměření kateder, které přitom vycházejí i ze styků se zahraničními pracovišti a podílejí se na řešení společných mezinárodních projektů. (4) Fakulta vytváří podmínky pro zahraniční styky, podporuje aktivní činnost akademických pracovníků a pracovišť fakulty v odborných národních i mezinárodních organizacích, jakož i zveřejňování výsledků vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti. (5) Fakulta rovněž vytváří podmínky pro vědeckou činnost studentů a jejich zapojení do aktivit ve spolupráci se zahraničím. Část třetí Organizace fakulty Článek 5 (1) Fakulta se člení na pracoviště, jimiž jsou: a) katedry, b) účelová zařízení, c) děkanát. (2) Na návrh děkana rozhoduje o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení fakultních pracovišť akademický senát fakulty. 3 (3) Na fakultě mohou v rámci pracovišť uvedených v bodě (1) vznikat další oddělení jako složky plnící organizační nebo tematickou roli. Taková oddělení zřizuje vedoucí pracoviště s předchozím souhlasem děkana fakulty. Vedoucího oddělení ustanovuje se souhlasem děkana jeho zřizovatel, kterému je vedoucí oddělení přímo odpovědný. (4) Na fakultě dále působí oddělení Centra jazykového vzdělávání. Článek 6 Katedry (1) Katedra je základní organizační jednotkou fakulty, v jejíž působnosti je zejména organizace výuky, rozložení výukové zátěže mezi pracovníky, koordinace výzkumu a vývoje, rozvoj vědních disciplín, propojování výuky, výzkumu a vývoje a poskytování obecného zázemí pro další tvůrčí činnosti. (2) Na fakultě působí katedry: a) teorie programování, b) počítačových systémů a komunikací, c) vizuální informatiky, d) strojového učení a zpracování dat. (3) Katedru tvoří akademičtí pracovníci (§ 70 odst. 1 zákona): a) profesoři, docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti a lektoři, b) vědečtí a výzkumní a popřípadě vývojoví pracovníci, kteří se podílejí na výuce a dalším vzdělávání. (4) Na Katedře teorie programování je v souladu s § 70 odst. (2) zákona zřízena pracovní pozice mimořádného profesora pojmenovaná po profesoru Donaldu Ervinu Knuthovi. Pozice je obsazována na základě výsledků soutěže MUNI Award in Science and Humanities (MASH) případně výběrovým řízením s mezinárodně obsazenou výběrovou komisí obdobně MASH. (5) Na katedře mohou působit i další pracovníci (administrativní nebo odborní pracovníci) podle svého organizačního začlenění. Tito pracovníci působí v podřízenosti vedoucího katedry, není-li jejich pracovní smlouvou stanoveno jinak. (6) Na katedře působí v oblasti pedagogické a vědecké i další pracovníci, zejména: a) externí učitelé, b) stážisté a další hosté, c) studenti doktorského studijního programu (dále jen doktorandi), d) studenti magisterského nebo bakalářského studijního programu, e) další externí spolupracovníci. (7) Externí učitelé, stážisté a hosté působí na katedře s právem účastnit se rozhodování o věcech souvisejících s organizací a náplní pedagogické i vědecké činnosti obdobně jako členové katedry z odstavce 3, pokud jejich smlouva nebo statut nestanoví jinak. (8) Katedry garantují zabezpečení výuky (přednášek a seminářů) podle specifikací akreditovaných studijních programů. (9) Katedry vytvářejí vhodné podmínky pro vědeckou práci členů katedry a propojení výuky a výzkumu. 4 Článek 7 Vedoucí katedry (1) Katedru řídí její vedoucí, který je na základě výsledku výběrového řízení ustanoven děkanem z řad profesorů, docentů nebo ve výjimečných případech odborných asistentů. (2) Vedoucí katedry odpovídá děkanovi za pedagogickou, vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost katedry, za hospodaření katedry a její administrativu. Funkční období vedoucího katedry je tříleté. Vedoucího katedry může děkan odvolat, po projednání v akademickém senátu. (3) Zásadní otázky týkající se činnosti katedry projednává vedoucí katedry předem se členy katedry. (4) Vedoucího katedry zastupuje zástupce určený vedoucím, a to v rozsahu jím stanoveném a v době nepřítomnosti ve všech věcech, které nesnesou odkladu. (5) Vedoucí katedry může ustanovit člena katedry jako tajemníka katedry, který mu pomáhá v jeho činnosti. (6) Vedoucí katedry předkládá děkanovi návrhy týkající se: a) činnosti katedry a fakulty v oblasti pedagogické, vědecké, výzkumné, vývojové a tvůrčí, zahraničních styků a hospodářské, b) materiálního a finančního zabezpečení této činnosti, zejména pak požadavků na rozpočet fakulty, c) personálního zabezpečení této činnosti včetně personálních, mzdových a kvalifikačních záležitostí pracovníků katedry, d) organizace katedry. Účelová zařízení Článek 8 CERIT (1) Centrum vzdělávání, výzkumu a inovací v informačních a komunikačních technologiích — výkonná jednotka (CERIT) je účelovým zařízením fakulty, které slouží přípravě a realizaci strategických projektů pro rozvoj vzdělávací a výzkumné infrastruktury v oblasti ICT, spolupráci s průmyslem a transfer technologií. (2) CERIT zajišťuje provoz vědeckotechnického parku a podnikatelského inkubátoru CERIT Science Park. Návazným posláním pracoviště je využití potenciálu zasídlených firem k účinné spolupráci v komercionalizaci a transferu technologií v oblasti ICT a k posílení výzkumných programů. (3) Ve vztahu k bodu 1 CERIT rovněž v gesci akademického ředitele podřízeného řediteli CERIT zajišťuje organizaci výuky, rozložení výukové zátěže mezi pracovníky, koordinace výzkumu a vývoje, rozvoj vědních disciplín, propojování výuky, výzkumu a vývoje a poskytování obecného zázemí pro další tvůrčí činnosti. Pro CERIT se obdobně uplatní ustanovení čl. 4, čl. 6., odst. 3. a 5. až 9., apod. (4) Činnost CERIT řídí ředitel ustanovený do funkce děkanem na základě výběrového řízení. (5) Práva a povinnosti upravené v čl. 7 se přiměřeně a obdobně vztahují i na ředitele CERIT a akademického ředitele CERIT, který vykonává zejména příslušná práva a povinnosti ve vztahu k akademickým záležitostem CERIT. 5 Článek 9 Centrum výpočetní techniky (1) Centrum výpočetní techniky je účelovým zařízením fakulty, které slouží podpoře a rozvoji vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti fakulty a zabezpečení potřebného technického zázemí. (2) Činnost Centra výpočetní techniky řídí jeho vedoucí, ustanovený do funkce na základě výběrového řízení, je podřízen tajemníkovi fakulty. Ve věcech odborných je vedoucí Centra výpočetní techniky metodicky řízen děkanem. Metodické řízení může děkan svěřit odbornému garantovi. (3) Centrum výpočetní techniky kromě dalších činností pro fakultu zejména provozuje a rozvíjí Informační systém (IS) jako specifický produkt výzkumné a vývojové činnosti fakulty a poskytuje jeho služby na jeho bázi dalším subjektům, zejména Masarykově univerzitě jako celku, vůči níž Centrum výpočetní techniky jedná samostatně jménem fakulty, jakož i dalším subjektům podle smluv o poskytování služeb IT nebo řešení projektů, vůči kterým jedná v rámci podmínek smluvních ujednání mezi těmito subjekty a fakultou. Článek 10 Knihovna (1) Knihovna je účelovým zařízením fakulty, které slouží rozvoji vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti fakulty a členů akademické obce. Rozvíjí odbornou knihovnickou, bibliografickou a informační činnost. (2) Knihovna je knihovnou vědeckého typu. Spravuje všechny knihovní fondy uložené centrálně, i užívané pracovišti, organizuje jejich získávání a výměnnou i zápůjční službu vnitrostátní i zahraniční. (3) Knihovnu řídí její vedoucí, ustanovený do funkce na základě výběrového řízení, je podřízen tajemníkovi fakulty. Ve věcech odborných je metodicky řízen předsedou Knihovní rady. (4) Knihovní radu a jejího předsedu ustanovuje děkan. Knihovní rada je tvořena zástupci všech kateder působících na fakultě. (5) Práva a povinnosti uživatelů knihovny upravuje Provozní řád knihovny. Provozní řád knihovny vydává děkan. Část čtvrtá Samospráva fakulty Článek 11 Akademická obec (1) Akademickou obec fakulty tvoří akademičtí pracovníci fakulty a studenti, kteří se vzdělávají v rámci jednoho nebo více studijních programů na fakultě a jsou zapsaní na fakultě. (2) Akademickými pracovníky jsou profesoři, docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti, lektoři, vědečtí a výzkumní a vývojoví pracovníci, kteří jsou zaměstnanci univerzity vykonávajícími v pracovním poměru podle sjednaného druhu práce pedagogickou, vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost (§ 70 odst. 1 zákona). (3) Každý člen akademické obce požívá akademických práv a svobod podle zákona a statutu univerzity, zejména svobody vědeckého bádání, výuky a studia. 6 Akademická obec je společným a nedílným garantem akademických svobod a práv každého svého člena. Současně je povinností všech členů akademické obce tato práva a svobody hájit a rozvíjet. (4) Každý člen akademické obce je povinen dodržovat statut univerzity a statut fakulty. (5) Každý člen akademické obce má právo interpelace ve vztahu k akademickým orgánům fakulty. (6) Shromáždění akademické obce fakulty svolává akademický senát, zejména k projednání výroční zprávy, z vlastní iniciativy, popř. na žádost děkana fakulty. Článek 12 Samospráva fakulty a její orgány (1) Samosprávu fakulty vykonávají akademická obec a samosprávné akademické orgány fakulty. (2) Samosprávnými akademickými orgány fakulty jsou a) akademický senát, b) děkan, c) vědecká rada, d) disciplinární komise. (3) Dalším orgánem fakulty je tajemník. Část pátá Akademický senát, složení a jeho orgány Článek 13 Akademický senát (1) Akademický senát je představitelem akademické obce, nejvyšším orgánem samosprávy a zárukou akademických svobod na fakultě. Článek 14 Složení senátu (1) Akademický senát se skládá ze zaměstnanecké a studentské komory s celkovým počtem 12 členů. (2) Zaměstnaneckou komoru tvoří 8 akademických pracovníků fakulty s kmenovou personální evidencí na fakultě. (3) Studentskou komoru tvoří 4 členové z řad studentů s kmenovou evidencí na fakultě. (4) Členství v senátu je nezastupitelné a neslučitelné s funkcí děkana, proděkana a tajemníka fakulty a dále rektora, prorektora, kvestora a ředitele vysokoškolského ústavu či univerzitního zařízení. (5) Funkční období člena senátu je tříleté. V případě nástupu náhradníka či doplňovací volby je funkční období takového člena zbytek tříletého období. Funkční období všech členů senátu skončí, jestliže senát po dobu šesti měsíců nekoná dle § 27 zákona. V takovém případě děkan do 30 dnů po uplynutí této lhůty vyhlásí nové volby. (6) Členství v akademickém senátu zaniká: 7 a) ukončením působení na fakultě nebo ztrátou volitelnosti do senátu, b) vzdáním se členství v senátu, c) odvoláním ze senátu, d) uplynutím funkčního období, e) jmenováním či ustanovením do funkce, jejíž výkon je neslučitelný s členstvím v senátu, včetně pověření výkonem takové funkce, f) členství v senátu nezanikne v případě studenta, který řádně ukončí veškerá svá studia ve studijních programech uskutečňovaných fakultou, ale nejpozději v den, kdy ukončí poslední z nich, podá přihlášku ke studiu v dalším studijním programu uskutečňovaném touto fakultou. Členství v senátu takovému studentovi zaniká v den ukončení období zápisu do následujícího semestru, a to v případě, že se do žádného z uvažovaných studijních programů v tomto termínu nezapsal. Článek 15 (1) V čele akademického senátu stojí předseda, volený z akademických pracovníkůčlenů senátu nadpoloviční většinou všech členů senátu. Předseda akademického senátu organizuje činnost akademického senátu a vystupuje jeho jménem. Předseda senátu je zároveň i předsedou zaměstnanecké komory. (2) Studentská komora volí nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů svého předsedu. Předseda komory organizuje její činnost a vystupuje jejím jménem. (3) Zapisovatel akademického senátu je jeho člen určený předsedou akademického senátu. (4) Akademický senát může zřizovat stálé nebo dočasné komise ze svých členů, popřípadě z dalších členů akademické obce. (5) Předsedou komise je vždy člen akademického senátu. Článek 16 Působnost senátu (1) Akademický senát a) na návrh děkana rozhoduje o zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení fakultních pracovišť, b) schvaluje návrh statutu fakulty a její vnitřní předpisy a předkládá je senátu MU ke konečnému schválení, c) schvaluje návrh děkana na roční rozdělení finančních prostředků fakulty organizačním součástem, pracovištím a účelovým zařízením fakulty a kontroluje jejich využití, d) schvaluje výroční zprávu o činnosti a výroční zprávu o hospodaření fakulty předloženou děkanem, e) podává akademické obci fakulty nejméně jednou za rok zprávu o své činnosti a o stavu fakulty, f) schvaluje návrh děkana na podmínky pro přijetí ke studiu ve studijních programech uskutečňovaných na fakultě, g) schvaluje návrh děkana na jmenování a odvolání členů vědecké rady a disciplinární komise fakulty, h) usnáší se o návrhu na jmenování děkana z řad univerzitních profesorů, docentů nebo jim na roveň postavených vědeckých pracovníků a případně navrhuje jeho odvolání z funkce, 8 i) schvaluje strategický záměr vzdělávací a vědecké a další tvůrčí činnosti fakulty po projednání ve vědecké radě fakulty, j) projednává návrh děkana na konkrétní výši poplatků spojených se studiem pro akademický rok ve smyslu Statutu MU a zákona, k) deleguje zástupce fakulty do Rady vysokých škol, l) vyslovuje souhlas s uvolňováním učitelů z plnění pedagogických úkolů za účelem intenzivní vědecké práce. (2) Akademický senát se vyjadřuje zejména a) k návrhům studijních programů uskutečňovaných na fakultě, b) k návrhu děkana na jmenování nebo odvolání proděkanů. Článek 17 Informace o činnosti (1) Akademický senát informuje o své činnosti členy akademické obce: a) výroční zprávou o své činnosti předloženou písemně a přednesenou předsedou na zasedání akademické obce, b) prostřednictvím informačního systému MU. (2) Elektronická verze zápisu je zpřístupněna všem členům senátu do čtrnácti dnů od ukončení zasedání. Každý člen senátu má právo vznést připomínky k zápisu do sedmi dnů od jeho zpřístupnění. Neprodleně po vypořádání připomínek se zápis zveřejní. Článek 18 Práva a povinnosti členů akademického senátu (1) Člen akademického senátu má povinnost účastnit se jednání akademického senátu a jeho orgánů, do kterých byl zvolen. Člena, který neplní své povinnosti, může senát navrhnout akademické obci k odvolání. (2) Člen akademického senátu má při jednáních právo předkládat své návrhy, podněty a připomínky k otázkám v působnosti akademického senátu a požadovat jejich řešení. (3) Člen akademického senátu odpovídá za výkon své funkce členům akademické obce, kteří volí komoru senátu, jíž je členem. Část šestá Děkan a proděkani Článek 19 Děkan (1) V čele fakulty je děkan, kterého na návrh akademického senátu jmenuje a odvolává rektor univerzity. Způsob projednávání a přijetí usnesení o návrhu na jmenování děkana, případně o návrhu na jeho odvolání, stanoví vnitřní předpis „Způsob projednání a přijetí návrhu kandidáta na funkci děkana nebo návrhu na odvolání děkana“. (2) Funkční období děkana je čtyřleté a tatáž osoba může tuto funkci vykonávat nejvýše dvě po sobě bezprostředně jdoucí období. 9 (3) Děkan řídí fakultu v souladu se zákonem, vnitřními předpisy univerzity a vnitřními předpisy fakulty. Rozhoduje a jedná jménem univerzity ve věcech týkajících se fakulty, pokud zákon a statut univerzity nestanoví jinak. V tomto rozsahu je oprávněn vydávat vnitřní akty řízení, tj. organizační řád fakulty, směrnice fakulty, opatření a pokyny. (4) Ze své činnosti je děkan odpovědný akademickému senátu fakulty a v rozsahu určeném statutem univerzity rektorovi, zejména za: a) dodržování zákonů, dalších právních předpisů a statutů univerzity a fakulty, b) kvalitu a organizaci vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí a s nimi souvisejících činností a za vytváření podmínek pro tyto činnosti, c) za hospodaření s přidělenými prostředky podle účelového určení, za hospodaření s vlastními finančními prostředky fakulty a za správu majetku, s nímž fakulta hospodaří. (5) Děkan dále zejména: a) ve vztahu k akademickému senátu: 1. předkládá návrh statutu fakulty a vnitřních předpisů senátu fakulty, 2. podává návrh na schválení podmínek pro přijetí ke studiu ve studijních programech uskutečňovaných na fakultě, 3. předkládá záměr jmenovat nebo odvolat proděkany a po projednání je jmenuje nebo odvolává, 4. předkládá písemnou výroční zprávu o činnosti a zprávu o hospodaření fakulty, 5. podává návrh na zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení pracovišť fakulty, 6. má právo kdykoli požádat o mimořádné svolání akademického senátu, 7. má právo účastnit se zasedání akademického senátu fakulty s hlasem poradním, 8. může vrátit akademickému senátu usnesení s připomínkami, b) jmenuje a odvolává členy: 1. vědecké rady fakulty po schválení akademickým senátem fakulty, 2. disciplinární komise fakulty po schválení akademickým senátem fakulty, 3. oborové rady fakulty, c) je členem vědecké rady fakulty a současně jejím předsedou, d) svolává zasedání vědecké rady nejméně jedenkrát za semestr nebo požádá-li o to více než jedna třetina jejích členů nebo akademický senát, e) rozhoduje o počtu proděkanů a náplni jejich činnosti, f) zřizuje poradní komise, řídí je, nebo pověřuje jejich řízením příslušného proděkana, g) vykonává pravomoci ve vztahu k habilitačnímu řízení a řízení ke jmenování profesorem na úrovni fakulty, h) činí za fakultu právní úkony, kterými fakulta nakládá s majetkem svěřeným do správy a užívání, s nímž je fakulta oprávněna hospodařit, právní úkony související se zabezpečením provozu fakulty a právní úkony související se zabezpečením bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pokud tyto úkony nejsou ve výhradní pravomoci rektora nebo kvestora, i) zadává veřejné zakázky v případech, které jsou vyhrazeny fakultě, j) uzavírá v zastoupení rektora smlouvy o projektech, jejichž případné profinancování a spolufinancování zajistí v plném rozsahu fakulta ze svých přidělených prostředků, a které nevyžadují spolufinancování z investičních prostředků, 10 k) uzavírá smlouvy o spolupráci v záležitostech týkajících se fakulty, l) uzavírá smlouvy o pronájmu nebytových prostor MU, případně nemovitostí, s nimiž je fakulta oprávněna hospodařit, pokud doba trvání pronájmu nepřesáhne pro jednotlivý případ jeden měsíc, m) uzavírá smlouvy o členství fakulty v nadnárodních či mezinárodních organizacích, n) rozhoduje o přijetí ke studiu i o jeho ukončení, o) navrhuje rektorovi univerzity předsedy zkušebních komisí státních zkoušek a komisí pro rigorózní zkoušky a jmenuje jejich členy, pokud obecně závazný předpis nestanoví jinak, p) v souladu s disciplinárním řádem a v návaznosti na doporučení disciplinární komise fakulty rozhoduje o uložení sankcí studentům, q) přijímá uchazeče o celoživotní vzdělávání ke studiu v programech celoživotního vzdělávání, které uskutečňuje fakulta, r) rozhoduje o právech a povinnostech studentů a účastníků celoživotního vzdělávání, s) vydává osvědčení o absolvování studia v rámci celoživotního a dalšího vzdělávání, které uskutečňuje fakulta, nevyplývá-li z podmínek programu celoživotního vzdělávání něco jiného, t) vydává doplňky k diplomům, vysvědčením a osvědčením o absolvování studia, které uskutečnila fakulta, u) vyhlašuje stipendijní programy fakulty, přiznává stipendia v působnosti fakulty, jsou-li hrazena z finančních zdrojů fakulty, v) vydává a aktualizuje vnitřní normy fakulty, w) v oblasti pracovněprávní: 1. vyhlašuje výběrová řízení na místa akademických pracovníků zařazených na fakultě a na místa vedoucích zaměstnanců ve své přímé řídící působnosti, 2. jmenuje do funkce a odvolává tajemníka, 3. ustanovuje do funkce a odvolává vedoucí kateder a ředitele pracoviště CERIT-EU, 4. uzavírá dohody o vzniku, změně a skončení pracovního poměru se zaměstnanci fakulty a dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, 5. stanovuje a upravuje mzdy a odměny v případě tajemníka a zaměstnanců zařazených na katedrách/fakultě a pracovišti CERIT-EU, 6. rozhoduje obecné otázky pracovního režimu fakulty (dovolené, práce přesčas, úpravy pracovní doby), 7. vysílá vedoucí kateder, ředitele CERIT-EU a tajemníka na pracovní cesty, 8. společně s ředitelem Ústavu výpočetní techniky MU (dále jen „ÚVT“) předkládá rektorovi návrh na jmenování ředitele pracoviště CERIT. (6) Své pravomoci může děkan organizačním řádem nebo opatřením děkana převést trvale či dočasně na proděkany, tajemníka, případně další pověřené osoby. (7) Děkan je povinen určit z proděkanů svého statutárního zástupce, který jej v jeho nepřítomnosti zastupuje v plném rozsahu. (8) Stálým poradním orgánem děkana je kolegium děkana, přičemž hlavním smyslem jeho činnosti je koordinační role v rozsahu hlavních úkolů, hospodářské činnosti, řízení fakulty, včetně spolupráce a kooperace jednotlivých pracovišť fakulty. Složení kolegia děkana stanovuje děkan. Členy kolegia jsou děkan, proděkani, tajemník, vedoucí kateder, předseda akademického senátu fakulty, popřípadě další členové. 11 Článek 20 Proděkani (1) Proděkani jsou trvalými zástupci děkana ve svěřených oblastech činnosti, v nichž jednají jeho jménem v rozsahu stanoveném zákonem, statutem univerzity, statutem fakulty a tímto organizačním řádem. (2) Proděkany jmenuje a odvolává děkan po projednání v akademickém senátu fakulty. Děkan také rozhoduje o jejich počtu a náplni jejich činnosti. (3) Proděkani jsou odpovědní děkanovi fakulty za svěřené oblasti. (4) Proděkani ve svěřené oblasti zastupují děkana, jednají jménem fakulty v záležitostech správně právních a vystupují v řídících a jiných vztazích v rozsahu stanoveném zákonem, statutem univerzity, statutem fakulty a organizačním řádem fakulty. (5) Proděkani se vzájemně zastupují způsobem, který určí děkan. V nepřítomnosti zastupuje děkana v plném rozsahu proděkan určený děkanem. V jeho nepřítomnosti zastupují děkana ve věcech, které nesnesou odkladu, další proděkani dle děkanova určení. Část sedmá Vědecká rada fakulty Článek 21 (1) Členy vědecké rady fakulty jmenuje děkan z akademických pracovníků fakulty a významných externích osobností, které tvoří nejméně jednu třetinu všech členů vědecké rady. (2) Předsedou vědecké rady je děkan fakulty. Svolává její zasedání nejméně jedenkrát za semestr nebo požádá-li o to více než jedna třetina jejích členů nebo akademický senát. (3) Vědecká rada fakulty má nejméně 13 členů. Nejméně dvě třetiny jejích členů tvoří profesoři a docenti, případně jim na roveň postavení vědečtí pracovníci. (4) Členství ve vědecké radě zaniká jmenováním nové vědecké rady, odvoláním děkanem nebo vzdáním se funkce. (5) Vědecká rada fakulty: a) projednává strategický záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti fakulty vypracovaný v souladu se strategickým záměrem veřejné vysoké školy, b) schvaluje studijní programy, které mají být uskutečňovány na fakultě, c) projednává habilitace docentů v oborech své působnosti a rozhoduje o jejich výsledku a předkládá vědecké radě univerzity návrhy na jmenování profesorů v příslušných oborech, d) vyjadřuje se k záležitostem, které jí předloží děkan, e) vykonává další činnosti jí svěřené v § 30 zákona č. 111/1998 Sb. (6) Pravidla zasedání a způsob jednání Vědecké rady fakulty určuje Jednací řád Vědecké rady Fakulty informatiky Masarykovy univerzity. 12 Část osmá Disciplinární komise Článek 22 (1) Disciplinární přestupky studentů zapsaných na fakultě projednává disciplinární komise fakulty a předkládá návrhy opatření děkanovi. (2) Disciplinární komise fakulty má šest členů, tři akademické pracovníky a tři studenty fakulty. (3) Členy disciplinární komise jmenuje a odvolává děkan po schválení v Akademickém senátu fakulty. Předsedu disciplinární komise si volí její členové, předsedou je vždy akademický pracovník fakulty. (4) Funkční období členů disciplinární komise je dvouleté. Jeden člen nemůže tuto funkci zastávat více než tři na sebe bezprostředně navazující funkční období. Část devátá Administrativa fakulty Článek 23 Tajemník fakulty (1) Tajemník je zástupcem děkana ve svěřených oblastech činnosti, v nichž jedná jeho jménem, v rozsahu stanoveném statutem univerzity nebo fakulty, organizačním řádem či jinými předpisy. Je podřízen přímo děkanovi fakulty. V oblasti hospodaření je metodicky řízen kvestorem univerzity. (2) Tajemníka jmenuje děkan na základě výběrového řízení. Děkan rovněž může tajemníka kdykoli odvolat. (3) Tajemník řídí hospodaření a vnitřní správu fakulty, v oblasti hospodaření a vnitřní správy spolupracuje s vedoucími ostatních pracovišť a oddělení fakulty, řídí a kontroluje jejich práci. (4) Tajemník fakulty je podřízen děkanovi, kterému je odpovědný: a) za svoji činnost, b) za zákonnost při zabezpečování hospodářského a správního chodu fakulty. (5) Tajemník fakulty je představeným pracovníků děkanátu, centra výpočetní techniky, knihovny a správy budov. Článek 24 Děkanát (1) Děkanát je administrativně výkonným útvarem fakulty. (2) Děkanát administrativně zabezpečuje řídící, právní, personální, studijní, ekonomické a finanční činnosti, vědeckovýzkumné a vývojové činnosti a jejich projektovou podporu, zahraniční a vnější vztahy, marketing, materiální a další provozní činnosti fakulty. (3) Připravuje podklady pro činnost a rozhodování samosprávných akademických orgánů fakulty, děkana a proděkanů, tajemníka a vedoucích pracovišť fakulty. (4) Člení se dále na jednotlivá oddělení, funkční místa a v rámci nich vymezené okruhy pracovních činností. 13 (5) Náplň činnosti děkanátu a jeho organizaci určuje organizační řád vydaný děkanem, zpravidla na návrh tajemníka fakulty. Část desátá Studenti a učitelé Článek 25 Studenti (1) Studentem se rozumí fyzická osoba, která se na fakultě vzdělává v rámci studijního programu nebo studijních programů. (2) Studentem fakulty se tato fyzická osoba stává dnem zápisu. Osoba, jíž bylo studium přerušeno dle § 54 zákona, se stává studentem dnem opětovného zápisu do studia. (3) Do bakalářských a magisterských studijních programů na fakultu se přijímají studenti s úplným středním nebo úplným středním odborným vzděláním způsobilí k vysokoškolskému studiu. O přijetí rozhoduje děkan. (4) Hlediska k určení způsobilosti ke studiu v bakalářských a magisterských studijních programech a způsob jejich ověřování stanoví „Kritéria pro přijetí ke studiu“, která se souhlasem akademického senátu fakulty vydává děkan. (5) Do doktorského studijního programu na fakultu se přijímají studenti s ukončeným vysokoškolským vzděláním v magisterském studijním programu. O přijetí rozhoduje děkan na základě návrhu příslušné oborové rady fakulty. (6) Fyzická osoba přestává být studentem ukončením studia (§ 55 odst. 1 a § 56 odst. 1 a 2 zákona) nebo jeho přerušením dle § 54 zákona. Studium se řádně ukončuje absolvováním studijního programu, splněním všech jeho povinností a složením odpovídající státní zkoušky. Dále je možno studium ukončit zanecháním studia, vyloučením ze studia pro nesplnění formálních náležitostí studia, vyloučením ze studia pro nesplnění požadavků studijního programu nebo vyloučením ze studia podle disciplinárního řádu. (7) Student má právo: a. studovat v rámci jednoho nebo více studijních programů, b. požívat akademických svobod studia a bádání, včetně výběru studijních předmětů a vytvoření studijního plánu v souladu se studijními předpisy a výběru učitelů tam, kde je tato možnost fakultou nabízena, c. navrhovat téma své bakalářské, diplomové, rigorózní nebo disertační práce, d. používat zařízení fakulty nebo univerzity v souladu s určenými pravidly, e. mít zastoupení v akademických orgánech v souladu se zákonem a statutem, f. být volen do akademických orgánů. (8) Student je povinen: a) řídit se statutem a vnitřními předpisy fakulty a univerzity, zejména pak studijními předpisy MU, b) respektovat etické normy akademické obce, c) chránit a respektovat duševní vlastnictví a nedotknutelnost autorských práv členů akademické obce i dalších osob, d) hradit poplatky spojené se studiem a uvést skutečnosti rozhodné pro jejich výši, 14 e) dostavit se na předvolání rektora, děkana nebo jimi pověřeného zaměstnance vysoké školy k projednání otázek souvisejících se studiem nebo ukončením studia, f) nahlásit studijnímu oddělení adresu pro doručování, g) spolupracovat se studijním oddělením při zjišťování údajů pro Matriku studentů. (9) Povinnosti studentů podrobněji vymezuje Studijní a zkušební řád MU a související vnitřní předpisy univerzity a fakulty. Článek 26 Akademická pochvala (1) Za zvláště příkladné plnění akademických povinností, zejména nad rámec obvyklý v rámci příslušného studijního programu, může děkan studentovi udělit akademickou pochvalu. S pochvalou může být spojena odměna, která má charakter mimořádného stipendia. Článek 27 Učitelé (1) Jako učitelé působí na fakultě akademičtí pracovníci. (2) Oprávnění konat řádné přednášky na fakultě („venia docendi“) se získává habilitačním řízením, při kterém uchazeč o habilitaci předkládá habilitační práci. Podrobné podmínky habilitačního řízení stanoví obecně závazný právní předpis. (3) Děkan stanoví obecné organizační požadavky pro působení akademických pracovníků ve výuce. Při jejich splnění si skladbu konaných řádných přednášek profesoři určují plně a docenti z podstatné části. Konáním řádných přednášek na fakultě mohou být pověřeni i nehabilitovaní akademičtí pracovníci; asistenti jen se svým souhlasem. Lektoři se podílí na výuce podle požadavků fakulty. (4) Děkan v součinnosti s vědeckou radou vytváří podmínky pro zapojení dalších akademických pracovníků univerzity, dalších vysokých škol a rovněž významných odborníků z praxe do pedagogické činnosti na fakultě včetně řádných přednášek. (5) Akademický pracovník má právo získat na základě své žádosti děkanovi jednou v průběhu sedmi let tvůrčí volno v délce šesti měsíců. Žádost po vyjádření nadřízeného pracovníka (zpravidla vedoucího katedry) schvaluje děkan, který může v případech hodných zvláštního zřetele upravit termín nástupu čerpání studijního volna. O tvůrčí volno lze požádat nejdříve ve čtvrtém roce působení na fakultě. (6) Se souhlasem akademického senátu může děkan uvolnit akademické pracovníky fakulty z výuky za účelem intenzivní vědecké činnosti i mimo univerzitu zpravidla na jeden semestr či akademický rok. (7) Místa učitelů se obsazují v souladu se zákonem a řádem výběrového řízení univerzity. Část jedenáctá Zásady hospodaření Článek 28 (1) Fakulta zabezpečuje vzdělávací, vědeckou, výzkumnou a další tvůrčí činnost z přidělených finančních prostředků a z prostředků získaných doplňkovou činností fakulty. 15 (2) Hospodaření fakulty probíhá v souladu se zákonem, statutem univerzity a fakulty, vnitřními předpisy a s obecně závaznými právními předpisy. (3) Návrh rozdělení finančních prostředků předkládá děkan akademickému senátu fakulty ke schválení. Část dvanáctá Dokumenty Článek 29 Matrika studentů (1) Fakulta vede Matriku studentů zapsaných ve studijních programech realizovaných na fakultě. (2) Matrika studentů doktorských studijních programů je vedena na oddělení pro vědu a výzkum, matrika ostatních studentů fakulty je vedena na studijním oddělení fakulty. Článek 30 Stipendia (1) Studentům fakulty mohou být přiznána stipendia v souladu se zákonem, s čl. 35 statutu univerzity a Stipendijním řádem MU. Článek 31 Úřední deska (1) Úřední deska fakulty je v elektronické podobě přístupná na adrese http://www.fi.muni.cz/uredni_deska. Část třináctá Akademické insignie a obřady Článek 32 (1) Vnějším výrazem pravomoci a odpovědnosti akademických funkcionářů fakulty a symbolem akademických tradic jsou akademické insignie fakulty. (2) Způsob jejich užívání stanoví děkan fakulty. Dokumentace insignií je uložena v archivu univerzity. Článek 33 (1) Vysokoškolské taláry jsou při slavnostních příležitostech oprávněni užívat: a) děkan a proděkani fakulty, b) akademičtí pracovníci fakulty, pokud jsou nositeli vědecko-pedagogických titulů nebo vědeckých hodností, c) další učitelé a doktorandi podle rozhodnutí děkana, d) významní hosté podle rozhodnutí děkana, e) pedel. 16 (2) Způsob užívání talárů fakulty stanoví děkan fakulty. Dokumentace talárů je uložena v archívu univerzity. Článek 34 (1) Akademickými obřady jsou imatrikulace a promoce. (2) Imatrikulace je slavnostní akt přijetí studenta do akademické obce fakulty. (3) Imatrikulační slib skládá student řádného studia po předchozím souhlasu rektora do rukou děkana. Slib zní: „Slavnostně slibuji, že budu svědomitě plnit všechny povinnosti a závazky studenta/studentky Fakulty informatiky Masarykovy univerzity a člena/členky její akademické obce. Vynaložím veškeré své úsilí k tomu, abych nejen dosáhl/dosáhla vysokého stupně odborných znalostí, ale byl/byla si i vědom/vědoma své odpovědnosti ke společnosti, své profesi a etických důsledků svého profesního konání. Stávaje/stávajíc se studentem/studentkou Fakulty informatiky Masarykovy univerzity čestně slibuji, že svou prací a svým jednáním budu usilovat o uchování dobrého jména univerzity a že se nedopustím ničeho, čím bych poškodil/poškodila její obecně uznávanou vážnost.“ (4) Promoce je slavnostní akt, při kterém akademičtí funkcionáři předávají absolventům studia vysokoškolský diplom. (5) Bakalářské, magisterské a doktorské promoce se konají za účasti rektora, děkana a promotora. Slib zní: a) při bakalářské promoci: „Slavnostně slibuji, že zasvětím svůj život službě humanitě; Masarykovu univerzitu, na níž jsem dosáhl/dosáhla bakalářského titulu, i její učitele si uchovám v paměti a úctě, která jim náleží; budu věrný/věrná své profesi a budu korektní a vstřícný/vstřícná ke svým kolegům; projekty, jichž se zúčastním, budu vypracovávat podle svých nejlepších schopností tak, aby sloužily člověku; nebudu tolerovat zlo, špatné praktiky ani úplatnost; nedovolím, aby otázky náboženství, národnosti, rasy, stranické politiky nebo společenského postavení ovlivňovaly mé profesní rozhodování; ani pod nátlakem nezneužiji své profesní znalosti a schopnosti. Tak slibuji na svou čest, svobodně a z vlastní vůle.“ b) při magisterské promoci: „Slavnostně slibuji, že zasvětím svůj život službě humanitě; zachovám lásku a vděčnost Masarykově univerzitě, na níž jsem dosáhl/dosáhla magisterského titulu; budu odpovědně konat všechny své profesní povinnosti a zvažovat etické důsledky svého profesionálního působení; nedopustím, aby má činnost byla v rozporu s právy jednotlivců, skupin nebo organizací na respektování jejich soukromí a integrity a nedopustím zneužití svých znalostí a schopností, abych umožnil jejich porušování; nezneužiji vlastností systémů na zpracování informací ani svých znalostí o nich pro svůj osobní prospěch; ve svém profesionálním působení budu jednat s vědomím mezí své odborné kompetence a oboru, ve kterém pracuji; budu napomáhat prohlubování povědomí o charakteru a možnostech své disciplíny ve společnosti. Tak slibuji na svou čest, svobodně a z vlastní vůle.“ c) při doktorské promoci „Slavnostně slibuji, že zasvětím svůj život službě humanitě; zachovám lásku a vděčnost Masarykově univerzitě, na níž jsem dosáhl/dosáhla doktorského titulu; budu odpovědně konat všechny své profesní povinnosti a zvažovat etické důsledky svého působení ve své profesi i vědním oboru; budu rozšiřovat a rozvíjet poznatky a vědění ve své disciplíně; budu v tomto směru pracovat tak, abych prohluboval/prohlubovala vědomí etické odpovědnosti za důsledky uplatňování a používání postupů a poznatků informatiky ve společnosti; budu respektovat ochranu intelektuálních vlastnických práv a odpovědně ji vážit ve vztahu ke svobodnému toku otevřeného vědeckého poznání v mezinárodním veřejném vlastnictví. Tak slibuji na svou čest, svobodně a z vlastní vůle.“ 17 Část čtrnáctá Přechodná a závěrečná ustanovení Článek 35 (1) Ustanoveními statutu se řídí i právní vztahy vzniklé před jeho účinností. Vznik těchto vztahů se řídí dosavadními předpisy. (2) Ustanovení zákona a statutu univerzity, která s ním nejsou v rozporu, mají přednost před ustanoveními tohoto statutu, jsou-li s ním v rozporu. Článek 36 (1) Přílohou č. 1 statutu je „Způsob projednání a přijetí návrhu kandidáta na funkci děkana nebo návrhu na odvolání děkana”. (2) Samostatnými vnitřními předpisy Fakulty informatiky kromě tohoto statutu jsou: a) Disciplinární řád Fakulty informatiky Masarykovy univerzity, b) Jednací řád Akademického senátu Fakulty informatiky Masarykovy univerzity, c) Volební řád Akademického senátu Fakulty informatiky Masarykovy univerzity, d) Jednací řád Vědecké rady fakulty informatiky Masarykovy univerzity. Článek 37 Závěrečná ustanovení (1) Podle ustanovení § 27 odst. 1 písm. b zákona č. 111/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů, schválil tento statut akademický senát Fakulty informatiky dne 23. května 2018. Podle ustanovení § 9 odst. 1 písm. b zákona č. 111/1998 Sb. ve znění pozdějších předpisů schválil tento statut akademický senát Masarykovy univerzity dne 1. října 2018. (2) Tento statut nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho schválení Akademickým senátem Masarykovy univerzity. (3) Dnem účinnosti tohoto statutu pozbývá platnosti Statut Fakulty informatiky ze dne 15. května 2017 včetně všech jeho doplňků a příloh. Jiří Zlatuška děkan 18 Příloha č. 1 ke Statutu Fakulty informatiky Masarykovy univerzity Způsob projednání a přijetí návrhu kandidáta na funkci děkana nebo návrhu na odvolání děkana (1) Na návrhu na jmenování děkana se usnáší akademický senát Fakulty informatiky Masarykovy univerzity. (2) Volba kandidáta na děkana se provádí před skončením stávajícího funkčního období. Návrh na jmenování děkana předkládá předseda akademického senátu fakulty rektorovi nejpozději jeden měsíc před koncem funkčního období děkana. O vyhlášení voleb, přijetí kandidátů a termínu zasedání akademického senátu fakulty, jehož předmětem je jednání a usnášení se o návrhu na jmenování děkana včetně představování kandidátů a jejich programových prohlášení, vyrozumí předseda akademického senátu rektora, který je oprávněn se tohoto jednání zúčastnit. (3) Volby organizuje Volební a mandátní komise senátu, která dbá na korektní průběh voleb a dodržení tohoto předpisu. (4) Volební a mandátní komise stanoví termín pro ukončení podávání návrhů kandidátů, které může podávat každý člen akademické obce fakulty. Po vyslovení souhlasu navrhovaných s kandidaturou Volební a mandátní komise návrhy zveřejní a nejdříve za 1 měsíc po zveřejnění vyhlásí volby. (5) Kandidáti se představí akademické obci fakulty na veřejném zasedání senátu, kde přednesou svůj program. (6) Během doby zveřejnění kandidátů přijímá volební a mandátní komise připomínky k navrhovaným kandidátům a před provedením volby s nimi seznámí senát. (7) Volba děkana se realizuje přímým tajným hlasováním s možností vyjádření souhlasu, nesouhlasu nebo zdržení se hlasování. (8) Volba je platná, účastní-li se jí alespoň 2/3 většina členů senátu fakulty. S návrhem musí souhlasit nadpoloviční většina všech členů senátu fakulty. (9) Nedojde-li ke zvolení kandidáta na děkana v prvním kole voleb, do 14 dnů se volba opakuje ve druhém kole, do kterého postoupí až dva kandidáti s nejvyšším počtem hlasů. Při rovnosti hlasů do druhého kola může postoupit i více kandidátů. (10) Nedojde-li ke zvolení kandidáta na děkana ve druhém kole voleb, do 14 dnů se volba opakuje ve třetím kole, do kterého postoupí kandidát s nejvyšším počtem hlasů. Při rovnosti hlasů do třetího kola může postoupit i více kandidátů. (11) Pokud nedojde ve třech kolech volby ke zvolení kandidáta na děkana, do jednoho měsíce se zorganizuje nová volba bez omezení kandidátů. (12) Děkan může být odvolán z funkce, jestliže se pro odvolání vysloví alespoň 2/3 členů každé komory. Do doby jmenování nového děkana vykonává funkci děkana proděkan schválený pro tuto činnost senátem a potvrzený rektorem univerzity. (13) Námitky a stížnosti vztahující se k průběhu voleb lze podat písemně k rukám předsedy senátu a současně předsedy Volební a mandátní komise do pěti dnů od skončení voleb, kterým se rozumí zveřejnění výsledků voleb.