PROGRAMY NA ROZVOJ INFORMATIKYTýdeník školství | 3.10.2018 | Rubrika: MÁME ZAMĚŘENO NA... | Strana: 3 | Autor: Táňa PIKARTOVÁ | Téma: Masarykova univerzita, vysoké školy S novým školním rokem se hovoří o programech ministerstva školství na rozvoj informatického myšlení a zážitkového vzdělávání. Na naše otázky za ministerstvo školství odpovídá jeho tisková mluvčí Jarmila Balážová. MÁME ZAMĚŘENO NA... * Od září se ve vybraných školách ověřují způsoby, jak rozvíjet informatické myšlení dětí a žáků. Jak takové pokusné ověřování probíhá? Toto pokusné ověřování realizují pedagogické fakulty zapojené do projektu PRIM ve spolupráci s Národním ústavem pro vzdělávání. Garantem projektu je Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Na vybraných školách od mateřských až po střední školy učitelé informatiky vyučují nový vzdělávací obsah, jiná než tradiční témata a nový přístup k výuce v tomto předmětu. Ve své výuce „testují“ v hodinách nové sady vzdělávacích materiálů, které odpovídají aktualizovaným rámcovým vzdělávacím programům. Vytvořené materiály jsou dány k dispozici učitelům jako inspirace, jak učit danou oblast informatiky a přitom u žáků rozvíjet složky myšlení jako abstrakci nebo algoritmizaci a jak naplnit vzdělávacím obsahem výuku podle nových RVP. Podle těchto materiálů budou žáci programovat, ovládat roboty, zabývat se informatickými úlohami na kódování a strukturování dat, optimalizaci činností atd. Nové učebnice budou nabídnuty učitelské veřejnosti a učitelé se budou moci rozhodnout, zda podle těchto materiálů realizovat celou svoji výuku, nechat se jimi inspirovat, nebo si vybrat některé oblasti a svoji výuku jimi doplnit. Již dnes je možno si jejich pracovní verzi stáhnout z webu imysleni.cz a prohlédnout si, jaké materiály se na školách ověřují. Školou, která se pokusného ověřování účastní, je například Základní škola PrahaKolovraty. * Kdo vypracoval vzdělávací materiály pro ověřování? Jedenáct autorských týmů vytvářelo tyto materiály v průběhu uplynulého roku. Jde o pedagogické odborníky z vysokých škol, doplněné o učitele z praxe. V těchto týmech jsou autoři dřívějších učebnic informatiky a programování a výzkumníci zabývající se trendy ve vzdělávání dětí v informatice. Garantem tvorby těchto materiálů je Jiří Vaníček, z katedry informatiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Autorem revidovaných RVP z informatiky, k nimž se vzdělávací materiály vztahují, je tým odborníků z Národního ústavu pro vzdělávání. * Kdy a kdo bude hodnotit výsledek? Projekt je tříletý a jsme na konci první roku běhu projektu. Nyní bude následovat dvouetapové ověřování. Na konci každé etapy autorské týmy zapracují připomínky a zkušenosti učitelů z pilotní výuky a vytvoří novou verzi učebnic. Výsledkem budou finální verze těchto materiálů, na které budou zpracovány standardní recenzní posudky. * V letošním roce také pokračuje ověřování programu na podporu zážitkového vzdělávání. Oč konkrétně jde? Chceme ověřit rozsah a dopad využívání vzdělávacích programů muzeí a památníků školami pomocí zážitkové pedagogiky a oživené historie ve společenskovědních předmětech za účelem zkvalitnění výuky. Zapojené školy získávají finance na pokrytí nákladů souvisejících s návštěvou paměťových institucí v České republice (tj. cestovné, vstupné, stravné, v případě vícedenních zájezdů též náklady spojené s ubytováním). V letošním školním roce se rozšíří jak zaměření programu, tak i nabídka spolupracujících paměťových institucí. Budeme ověřovat dopad do školní vzdělávací praxe a následně zvážíme možnosti zapracování zážitkové formy muzejní výuky do rámcových vzdělávacích programů. *** Podle nových vzdělávacích materiálů budou žáci programovat, ovládat roboty, zabývat se informatickými úlohami na kódování a strukturování dat, či na optimalizaci činností. Foto autor| FOTO: Alena TUČÍMOVÁ