Jak naučit českého studenta nepodvádět Ameria | 26. 10. | Časy, kdy jste seminárku sepsali za pár minut kliknutím na pár odkazů na internetu, jsou už pryč. Existuje program, který je schopen rozlišit i to nejmenší plagiátorství, jehož se můžete při svém honu na informace dopustit. Nevěříte? Pak nejspíš nestudujete na Masarykově univerzitě. Plagiátorství, vydávání cizí práce za práci vlastní, se dopouští většina studentů. V mnoha případech jde o věc záměrnou, promyšlenou. Každý si chce ukrátit čas strávený nad psaním seminární práce, a tak jako první sáhne po internetu, najde vhodný článek, online knihu či seminárku někoho jiného, zkopíruje ho, pár věcí pozmění a práce je hotova. Postup je to víceméně naučený, bezmyšlenkovitý. Odvážnější jedinci jen zkopírují celý text a opatří ho vlastním podpisem. Jen málokdo si ale uvědomuje, že v mnoha případech se dopouštíme trestného činu či přestupku (dle legislativy v daných státech), protože většina děl je chráněna autorskými právy. Hon na nezbedné studenty Se vším začala univerzita v Indianě v USA, která se jako první rozhodla bojovat proti plagiátům, ale nezvolila příliš účinnou formu. Roznesením letáčků a vytvořením webové stránky s návodem, jak se nedopustit plagiátorství, studenty příliš nevzrušili. Nicméně, o problému se začalo v akademických kruzích diskutovat a bylo jen otázkou času, kdo první "vynalezne" účinný nástroj proti nezbedným studentům. Byla to Masarykova univerzita v Brně, která vytvořila unikátní software, jenž učitelům umožňuje snadné odhalení opsaných prací. Jako první univerzita v Evropské unii zavedla do praxe boj proti plagiátorství v České republice. Ve své tiskové zprávě z 16.8.2006 vysvětlil kancléř Masarykovy univerzity, Mgr. Jiří Nantl, důvody, které je k vytvoření tohoto softwaru vedly. Byla to především snaha o zkvalitnění studentských prací vznikajících v rámci vysokoškolského studia, zvýšení etiky odborné práce a ochrana autorských práv. Tato technologie je vlastním "know how" týmu IS MU, který tento program vymyslel a uvedl do praxe. Program spolupracuje s elektronickou databází a s internetem. Odhaluje plagiáty mezi diplomovými pracemi, esejemi, referáty - a to vše zatím zvládne v českém, slovenském a anglickém jazyce. Učitelům Masarykovy univerzity tak odpadá časově náročné vyhledávání vět a slov v internetových vyhledávačích. Podvádět je tak lehké! Lze takto opravdu naučit studenty nepodvádět? Dnešní společnost nás přece učí, že lhát a podvádět se vlastně musí, když chceme být úspěšní. Každý bere podvádění jako součást studia a nikdo se za to vlastně ani nestydí. Plagiátorství je jen jeden z mnoha způsobů, jak ve škole podvádět. Dalším oblíbeným nástrojem ke studentským podvodům je mobilní telefon, kterým si studenti vyfotí testy a přepošlou si je v MMS; ti otrlejší si u psaní testu posílají SMS, aby dostali od kamarádů správné odpovědi. Horkou novinkou jsou mp3 přehrávače s mikrofonem, na který si může student doma v pohodě nahrát tahák, aniž by si ho musel připravovat starým způsobem. V Americe jsou na tom ovšem studenti ještě lépe - jejich mp3 přehrávače disponují službou "Spark", která jim dovolí zmáčknutím jednoho tlačítka ihned přepnout nahrané poznámky na hudbu - a navíc tyto poznámky dočasně vymazat z paměti přehrávače. Když vás tedy učitel načapá se sluchátky v uších, nemá jak dokázat, že neposloucháte vážnou hudbu k uvolnění při testu, ale mp3 tahák. Jedno je ale jisté - Masarykova univerzita zavedla přísná pravidla. Plagiátor může být vyhozen ze školy nebo přijít o svůj titul (kontrolují se totiž práce i starších ročníků). I ostatní školy už po jejich softwaru pokukují a rádi by to uvedly do své praxe. Znamená to pro nás konec volného využívání internetových a jiných informací? Nebo naopak vyrazíme do boje a vynalezneme nástroj na kompletní změnu naleznutého textu? Odkaz na http://academica.centrum.cz/studium/clanek.phtml?id=1781