---------------------------------------------------------------------------------------------- Školy ruší tištěná skripta 19. března 2007, Lidové noviny ---------------------------------------------------------------------------------------------- Papírové studijní materiály se na vysokých školách zřejmě již brzy stanou minulostí. Už dnes některé z nich poskytují podklady pouze v elektronické podobě. BRNO Přednášky živě na internetu, skripta v elektronické podobě nebo virtuální laboratoře, které umožní složité pokusy simulovat doma u počítače. Nejedná se o vize vzdálené budoucnosti, ale každodenní realitu na některých brněnských vysokých školách, které studentům část výuky přesouvají na internet formou takzvaného e-learningu. Ležení v knihách se tak stává minulostí. Stejně tak se začíná zkracovat čas, který studenti dříve museli trávit ve škole nebo v knihovně. Na hlavu každého studenta Masarykovy univerzity připadá přes sto učebních materiálů v elektronické podobě. Celkem jich univerzitní systém nabízí přes čtyři miliony. „Jde o klasické studijní texty, elektronická skripta nebo eseje a články – řádově stovky gigabajtů dat,“ vysvětluje tamní prorektorka pro informační technologie Ivana Černá. Studium z domova S tištěnými skripty se bude nová generace studentů setkávat stále méně často. „Na každou přednášku máme povinnost nastudovat několik materiálů a z některých zpracovat stručný výtah. Všechny má přitom vyučující umístěny v informačním systému,“ popisuje praxi v jednom ze svých předmětů studentka fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity Iva Zigmundová. Oceňuje zejména fakt, že nemusí trávit hodiny v knihovně a může pohodlně studovat z domova. Na některých fakultách Vysokého učení technického (VUT) v Brně dokonce poskytují studijní materiály výhradně na síti. „Jedná se o tři z celkem osmi fakult. U ostatních podíl elektronických materiálů stále stoupá,“ sdělil prorektor VUT Pavel Jura. Vývoj podle něj mohou zbrzdit převážně starší kantoři, kteří se moderním technologiím brání. Už dnes mohou studenti VUT některé z pokusů simulovat ve virtuálních laboratořích nebo sledovat živě přednášky na internetu. „V rámci výzkumu testujeme nástroj, který umožní ve videozáznamech vyhledávat slova,“ doplnil Jura. Unikátní aplikací se může pochlubit i Masarykova univerzita – k nelibosti studentů dokáže porovnat odevzdané práce a vyhledávat plagiáty. Hlavní výhodou e-learningu je podle Jury možnost přijmout ke studiu více uchazečů. Moderní technologie také zkracují vzdálenosti a v konečném důsledku šetří životní prostředí – desetitisíce listů s referáty nebo seminárními pracemi totiž studenti začínají odevzdávat pouze v elektronické podobě. „Předpovídat budoucnost e-learningu je nemožné. Jistotou zůstává to, že živý učitel zůstane nezastupitelný,“ doplnila prorektorka Černá. *** Rozvoj e-learningu na univerzitách Skripta nebo části knih v elektronické podobě jsou na univerzitách běžnou záležitostí. Studenti mohou také snadno sdílet vlastní výpisky z hodin nebo referáty a komunikovat mezi sebou i s učiteli. Častěji také vypracovávají testy přímo na internetu – jejich součástí mohou být audiosekvence nebo videa. Přibývá i živě přenášených přednášek, které si posluchači mohou doma opakovaně přehrát. PETR ALBRECHT