CONNECT 10 let e-learningu Masarykovy univerz E-learning na brněnské Masarykově univerzitě slaví letos deset let. Postupně se vyvíjel z univerzitního informačního systému. Využívaný je jak ke zjednodušení agendy zkoušek, tak i k zatraktivnění výuky některých předmětů. AUTOR tuboš Lunter, Jitka Branttejsová, Michal Brandejs Vývojový tým 15 HU, Fakulta informatiky Masarykovy univerzity P očátky e-learningu na Masarykově univerzitě se datuji d o roku 2 0 0 4 . V té d o b ě univerzita již pět let úspěšně používala na všech fakultách svůj vlastní informační syst é m pro administrativu studia (IS M U ) , který m i m o jiné umožnil s t u d e n t ů m sestavování vlastních rozvrhů nebo kreditové s t u d i u m napříč fakultami. Úplné základy e-learningu p o l o žily a g e n d y Diskusní f ó r u m , které umožnilo elektronickou diskusi nejen mezi učitelem a studenty v p ř e d m ě t u , a takzvaný Správce s o u b o r ů , který představuje široce využitelný nástroj pro zpřístupňování elektronických d o k u m e n t ů , například výukových materiálů, Ačkoli p r i m á r n í m cílem o b o u a g e n d v té d o b ě nebyl e-learning, vznikly tak p o s t u p n ě a g e n d y Studijní materiály (pro ukládání studijních materiálů učitelem), Odevzdávárny (pro sběr úkolů od s t u d e n t ů ) . Úschovna (pro „přenos" až 5 G B d o k u m e n t ů ) , v dalších letech Přijímárna {pro príjem d o k u m e n t ů určených studentovi, např. naskenované písemky), Můj w e b (prostor pro w e b o v o u prezentaci), P o s k y t o v n a (pro Odpovědník pro zkoušku umožňuje učiteli kontrolovat, zda test vyplňuje správný student sdílení studijních p o d k l a d ů mezi studenty), ale také úložiště pro d o k u m e n ty univerzity a fakult (směrnice, zápisy apod.), tedy D o k u m e n t o v ý server. Kontrola podle fotografie Následně vznikla a g e n d a O d p o v ě d n í k y p r o e l e k t r o n i c k é testy, které slouží nejen ke zkoušení s t u d e n t ů z p ř e d m ě t u n e b o p r ů b ě ž n é m u testování b ě h e m s e m e s t r u , ale i p ř i j í m a č k á m ke studiu. Testováni p r o b í h á dle z á m ě r u učitele v u č e b n ě u P C n e b o z p o hodlí d o m o v a , O d p o v ě d n í k y se pak nastavují tak, a b y je m o h l a spustit jen v y b r a n á s k u p i n a o s o b (např. s t u denti p ř e d m ě t u , semináře, studenti přihlášení na zkoušku...), lze o m e z i t rozsah IP adres (např. na P C učebnu), nastavit časový limit pro v y h r a z e n o u d o b u zkoušky n e b o s l e d o v a t aktivitu s t u d e n t a v I S U b ě h e m t e s t u . Z e zkušeností učitelů je však nejúčinnějším bezpečnostním o p a t ř e n í m to nejjednodušší - zobrazení barevných pruhů u testu s fotografií studenta, čímž učitel j e d i n ý m p o h l e d e m na monitory v učebně vidí, z d a všichni studenti pracuji ve správném okně a může zkontrolovat dle fotografie, zda u P C sedí ta správné osoba. Plošné nasazení elektronického testování přirozeně naráží na kapacitní omezení P C učeben t a m , kde nejsou dimenzovány na vyzkoušení stovek zapsaných studentů v p ř e d m ě t u najednou. Proto byla pro „ m u l t i p l e c h o i c e " testy vytvořena p o d p o r a g e nerování tisků unikátních zadání a následné h r o m a d n é skenování výsledků zaznamenaných d o o d p o v ě d n í c h listů zpět d o systému, kde se testy automaticky s a m y vyhodnotí. Výsledky ze zkoušek organizovaných t í m t o z p ů s o b e m mají studenti do několika málo hodin, často dříve, než se vrátí ze zkoušky d o m ů . Skenování ale n e p o m á h á jen u „multiple c h o i c e " testů, ale i u běžných, rukou psaných písemek. O p r a v e n o u n a s k e n o v a n o u písemku p o t o m najdou studenti v systému (ve své Přijímáme) a hned například vidí, v čem udělali c h y b u . A b y měli studenti veškerý e-learningový o b s a h k p ř e d m ě t u na j e d n o m místě, vznikly Interaktivní osnovy, které informují studenty, jak b u d e výuka p ř e d m ě t u probíhat. Směrují také studenty na p o d o s n o v y , na jiné stránky v ISu, na různé weby a poskytuji další informace ke studiu. Učitelé b u ď rozdělí v ý u k u dle o b sahu (na „ k a p i t o l y " ) nebo častěji dle výukových t ý d n ů . Studenti v p r ů b ě h u semestru vidí p o k y n y učitele, studijní texty, výukové prezentace o b o h a cené m u l t i m é d i i , doplňující studijní materiály, diskusní f ó r u m k p ř e d m ě t u , procvičovací testy n e b o zadání úkolů a složku, k a m mají úkoly o d e v z d a t . V roce 2 0 0 9 doplnila e-learningové nástroje speciální aplikace Dril určená k zapamatování si velkého množství jednotek, například slovíček jazyka. Aplikace simuluje t a k z v a n o u kartičkovou m e t o d u s využitím poznatků z psychologie učení. Uživateli se p o stupně zobrazují kartičky a na základě z p ě t n é v a z b y o d uživatele (jak dobře znal o d p o v ě d ) systém speciálním a l g o r i t m e m vypočítá, kdy se má kartička z n o v u zopakovat. Pravidelným učením z a použiti této aplikace si lze efektivně z a p a m a t o v a t kromě slovní zásoby třeba i chemické vzorce a jiné termíny. Textové kartičky lze doplnit i obrázky, z v u k e m nebo v i d e e m (např. pro zapamatování si výsiovnosti). Podpora videa a aplikací V i d e o je populární součástí e-learningu, proto bylo o d počátku p o d p o r o v á no. V minulosti používané nástroje jako YouTube poskytovaly sice možnost přehrávat videa přímo z e - l e a m i n g o vých materiálů bez nutnosti stáhnout v i d e o d o zařízení, nicméně bylo p o t ř e ba vyřešit omezení přístupu a zabránit nežádoucímu stahování videa. Proto byl vyvinut přehrávač videa umožňující uživatelům nastavit přístupová práva, a b y například bylo možné spouštět v i d e o p o u z e v elektronickém testu. Ve Správci s o u b o r ů IS M U byla vytvořena aplikace pro správu videi, ]34 C o m i " " e r 9/14 £> e-PÚQUtiACE /KUŠfHOSlI ÍJPY HASTKOJE U K Á Z K Y t TI.CHWCI STECHHICI IIOV1NKY ÍIřORTAL E-learning na Masarykově univerzitě Viléma Véa rw Elponéh (ISSN 1&S-12&Q, z1rônk$ct> oo-teaminqu na Masafykwéc-nrvamté NésUotBpro tvorbyalekUúmCképůdpofy výuky|Stm eouiésli .':\( dotazy néřn pitte na adtesu efportaIff/f. njyni.q Začátky ' Serwinj sllřdíflkp - KiprwMvB oaslupy ZtaAwwsti vyucufoch Ukázky (TiiKimááá M rátnUMcb obisktů Pteze^ace ProjeJlir RP 2£0J, £lJ£bS. OP VpK g®5. £532 K přečteni • Novinky vIS MU • E-feaminů SOucfeti IS MU • ŮáriVv • Často kladené dotazy, gjgafnlp.a- ůmprský ajfcon Statistiky studijních malenálů ptphledoyý. podrobné (autentizováno) Multimedia a Interaktivní objekty D R l L r \ 3p POSTAVA DUU zakázky ahdfrka v W T O -fti V ý u k o v ě publikace J u * A A * p t > ^ " ^ fng Jakub Procházka. Pb.O. Mgr. Attovta SÍSHSŠ®?2 VVyroi*ova\ «i.OVýuková publikace pMsíavujefarmouslovníkových hesel l30ias!ých pojmů pouíř.wrých v perscpjlňíteom a pra» Vybraný byly pojmy, které jíou v současnostifrekventován*využívaný a zachyceny odbornou literaturou Hesla byla 2pracovaná ve spolupráci se Studenty AuTor MUOr. Jane Ownfrwi Publikace je obrazovým dopménim učebnrch textů embryológiu Atlas přehledné ilustruje prenatální vývoj člověka a sleduje zmeny. ke kterým dochází v průběhu prvních dnů a týdnů po oplodnení V atlase jsou použity zcela původní mikjototoojafie které jsou stručně a výsliiiir popsaný, aby bylo dosazena srozumitelnosti a snadnějšího pochopení vývojových přo^rn pobíhajíc Ich u človeka Aií/ort. RftDf. Jan OnŤiek R\Df Marti* Cttek. Ptt.D. Aktuality • 2 . 7. M U Hledáte inspiraci k lomu. jak realizovat pomůcku do výuky? Nahlédnete do ph pádových studu' realizovaných výukových pomůcek které vytwhli vyučující MU Ppf pnpaoft.vcri studu' • 1 7 . 1 . 2014 Konference u ph*eiíosli 10 !el a-teamingu vlSu. Srriecne zveme 12 2 2011 na FSS MU Podrobný program - 1 7 . 1 . 3 0 1 4 Nova verze agendy Rozpisy v IS MU čtfto • 2 2 . 1 0 . 2013 Připomeňte si letošní Open space konferenci o e-leamingu ISMU Ziířejnili jsrre ffl£.bvč obsahu prezentací a fologaferie Datžt aktualrlv v e-leaminqu fS) E-learnlng na MU a ElpOrtál... ...pro učitele • nemusíte tvoří rozsáhlé e-kwzy. «1anS jsou i jednotlivé aktivity (viz sekce EKAÉÍI&ÍI! a HřyJ. • vyuÍJjte e technika pro rozjezd aktivity; • využijte f.-lechn&a pre Zpracování" rvyjltirne^álnlho/interaklivnjlio objektu. • odebírejte na školní e-nwil j^nky. z.oblasti Heamingu vl5 MU E-learningový portál Masarykovy univerzity je dostupný na adrese elportal.cz. Kromě výuky nabízí i názory učitelů, kteří s portálem pracují ve které lze j e d n o d u š e zvolit převod v i d e a z různých f o r m á t ů s upřesněním parametrů. Ta u m o ž n í práci s různými typy videí b e z nutnosti lidského zásahu, tedy m o ž n o s t a u t o m a t i c k y nastavit převod videa libovolného f o r m á t u d o f o r m á t u v h o d n é h o pro přehrávání on-line. Systém přehrávání videa používá software pro konverzi videí d o f o r m á t u videa H.264 a f o r m á t u audia A A C vložených d o kontejneru M P 4 . V posledních letech se vývoj zaměřil na integraci populárních nástrojů G o o g l e A p p s a Microsoft Office 3 6 5 d o IS M U . V praxi t o znamená, že každý uživatel informačního systému má m o ž n o s t aktivovat si univerzitní účet v každé z t ě c h t o externích služeb a využívat nástrojů pro komunikaci a spolupráci se studenty, spolužáky p ř e d m ě t u , semináře n e b o jinou s k u p i n o u o s o b k práci na s p o l e č n é m projektu ( p o d p o r a kolaborativního učení). Společně vytvářejí n e b o sdílejí d o k u m e n t y , ale d o s t u p n é jsou jim rovněž externí služby p r o čteni univerzitní pošty, kalendáře, cloudové služby a p o d . Učitelé i studenti si pochvalují j e d n o t n é prostředí - vše probíhá v e stejném systému, na který jsou zvyklí a díky němuž jsou aplikace vzájemně propojené. E-learningové aplikace v y užívají detailně propracovaný systém přístupových práv, čímž lze variabilně u m o ž ň o v a t přístup ke studijním m a t e r i á l ů m , t e s t ů m a p o d . Praktickým d ů s l e d k e m provázanosti je například situace, kdy získané b o d y z elektronických testů m o h o u b ý t učitelem j e d n o d u š e automaticky převedeny na hodnocení ( „ z n á m k y " ) , případně m o h o u b ý t a u t o m a t i c k y sumarizovány s předchozími hodnoceními. S t u d e n tovi se tato hodnocení bezprostředně zobrazují v jeho studijní aplikaci, p o d o b n ě jako učiteli v p ř e d m ě t u . Učení učitelů Dávno na p o č á t k u byl e-learning především záležitostí inovátorů - v y učujících, kteří byli nejen nadšenci d o výuky, ale i d o počítačů, informačních a komunikačních technologií, stejně jako se nebáli experimentovat v d o b ě , kdy e-learning ve výuce nebyl zcela rychle ke s t u d e n t ů m dostat studijní objekty, přidávat ke kurzu spíše postupně menší či větší e-learningové aktivity, sledovat, c o na studenty funguje, rychle objekty modifikovat, vylepšovat, aktualizovat a reagovat na z p ě t n o u v a z b u . K u r z y jsou na základě interakce se studenty kontinuálně vylepšovány. R a p i d e-learning vyžaduje analýzu toho, co je pro konkrétní kurz užitečná elektronická p o d p o r a výuky, na c o se zaměřit, čím se v p o m ě r u c e n a / v ý k o n zabývat. Ze zkušeností učitelů je nejúčinnějším bezpečnostním opatřením to nejjednodušší - zobrazení barevných pruhů u testu s fotografií studenta běžný. V ý h o d o u bylo, že byli velkou inspirací a průkopníky cest p r o ostatní, ale n e v ý h o d o u bylo, že výsledky jejich práce zasáhly jen menší cílovou skupinu studentů. V prostředí malé školy může b ý t tento stav zcela vyhovující, avšak v prostředí velké univerzity je p o t ř e b a vytvořit m n o h e m sofistikovanější technickou, personální a m e t o d i c k o u infrastrukturu, aby m o h l a b ý t elektronická výuka rozvíjena plošně. A tak, aby z e-learningu v e výuce m o h l o těžit co největší množství s t u d e n t ů na univerzitě, bylo p o t ř e b a p ř i t á h n o u t i většinové uživatele z řad vyučujících. Pro tuto část akademiků na univerzitě se nejpoužívanější f o r m o u stal tzv. rapid e-learning. J d e o elektronickou p o d p o r u výuky, která se snaži u m o ž n i t Na rozdíl o d inovátorů je pro učitele dost podstatné, a b y se měli na k o h o obrátit, aby nemuseli sami z k o u m a t možnosti informačních technologií, ale a b y jim někdo poradil, jak jejich nápady realizovat v IS M U . Z a t í m stojí především systém uživatelské p o d pory, tedy způsob, j a k ý m univerzita p o m á h á učitelům v zavádění nových a dalších e-learningových aktivit d o výuky. Tedy p o d p o r a e-techniků pro p o m o c při práci s e-learningovými nástroji IS M U a servisní středisko pro p o m o c s t v o r b o u speciálních p o m ů c e k d o výuky. Vývojový t ý m IS M U kromě vývoje technologií v y b u d o v a l tento systém uživatelské p o d p o r y , která se z a m ě řuje na vzdělávání učitelů v oblasti e-learningu, konzultace a osvětu, diky 33135 CONNECT Počty jednotlivých zkoušeni dle fakult Početzkoušení zapsaných studentů B Celkový počet zkoušení Kdyby oprava jedné písemky trvala pět minut, tak IS ušetřil za semestr učitelům 5 000 hodin strávených nad opravováním zkoušek Počet předmětů, ve kterých se využívalo elektronické zkoušení podzim jaio potjiim jalo podzim jara podzim jara podzim jaro podzim Jaro 2007 2D0B 20OB 2003 2009 2010 2010 2011 2011 2012 2012 2013 Celkový počet zkoušen í podzim jalo podzim jaro podzim Jaro podzim Jaro podzim jaro podzim jalo 2007 2003 2Ď0S 20CG 2003 201D 2010 2011 2011 2012 2012 2013 čemuž se podařilo e-learning na M U nasadit skutečně plošně. Jak ukazují statistiky, bylo nástroji ISu z a s e m e s t r jaro 2013 vyzkoušeno téměř 6 0 0 0 0 studentů. K d y b y oprava jedné písemky trvala učitelům p r ů m ě r n ě pět minut, tak IS ušetřil učit e l ů m v t o m t o semestru 5 0 0 0 hodin strávených nad opravováním zkoušek. Výsledky práce učitelů a zajímavých učebních pomůcek, které vznikají ve spolupráci s uživatelskou p o d p o r o u , jsou další inspirací a motivací pro ostatní uživatele. Jejich ohlasy je možné najít například na stránkách e-learningového portálu univerzity na adrese elportal.cz. Především doplněk výuky E-learning na univerzitě slouží především pro doplnění kontaktní v ý u k y (tzv. blended e-learning) a nenahrazuje ji. Pozitivní zkušenosti s e-learn i n g e m c o b y doplňující aktivitou kontaktní výuky využili někteří učitelé a vzniklo tak i několik čistě e-learningových kurzů. I když se na první p o h l e d může zdát, že e-learningový kurz „ f u n g u j e " bez zásahu učitele, není t o m u tak. Nahrazení prezenční výuky e-learningem klade vysoké nároky na průběžnou správu kurzu, na tutorovéní kurzu, které vyžaduje o d učitele často i jiné d o v e d n o s t i pro on-line učení než pro kontaktní výuku. Učitel musí umět provést celou skupinu k u r z e m , stejně jako individuálně s t u d e n t ů m dle potřeby p o m á h a t a motivovat je on-line, Také musí zvládnout p o m o c i sobě i jim správně naplánovat čas na všechny jednotlivé aktivity při realizaci p r ů c h o d u kurzem, kontrolovat plnění úkolů a dávat s t u d e n t ů m z p ě t n o u v a z b u . Nejen proto se tento z p ů s o b v ý u k y objevuje o p r a v d u výjimečně, a to například u některých volitelných p ř e d m ě t ů . Prezenční složka výuky je zatím j e d noznačně nenahraditelná a e-learning je pro učitele a studenty především příležitostí, jak svoji v ý u k u zefektivnit n e b o zatraktivnit. Učitelé p o m o c í etektronické p o d p o r y výuky často realizují „ n u d n o u " faktografickou část výuky, kterou m o h o u zatraktivnit o zajímavé interaktivní nebo multimediální ukázky (obrázky, schémata, 2D a 3D animace, a u d i o a video) n e b o m o h o u názorněji vysvětlit obtížnou látku a dle potřeby směrovat studenty k řízenému s a m o studiu. Díky v h o d n é m u použití e-learningpvých aktivit maji v kontaktní výuce více času věnovat se náročnějším nebo naopak zajímavějším částem výuky. • Procento z celkového množství předmětů. Statistika používáni předmětových studijních materiálů 58.3 60. & 59.2 , 3 E ' S ' O - ' n n • 13,3 1» „ , ] DODQD f 4 ľ « € Jľ f Ě 9 W & r» & *5 Statistika používání predmetových dlskusnícb fór Procento z celkového množství předrn&tů. —1575—20.1 17 ' 17,3 £0 .J^.m_.J3J_ 13.2 H F"! 9 ' 7 5,5 4 - •,n.n •f í í f -f í í / í f •? ? í í í / í f • H $ 4 Í4 :t V V */ 'f*fH Statistika pouíívání odpovědníku Statistika p oužtvání interaktivních osnov Pracanta z ceikovóíio množství predmetu s 7 3 5 4 l 11 v iS 1 8 i-i ' 3_4 3,5.3,5l h ^ n l . f i . Z _ _ 6 , 3 _ T Z _ . S ; Procento z celkového množství piŤ&dniÉíů flľl l n m n f -s—w-A 6,3-44?- ľ n Sf If % J! í! í S * í S S S J f í í .f í í ^ ^ Semestr f\ "V ^ S jg » :j * S Jf g rjf; g- g. ».• .••S r Computer D 9/14