Projekt Platforma průmyslové spolupráce (CZ.1.07/2.4.00/17.0041) Orientační dotazníkové šetření mezi studenty FI MU Období: červen 2012 Fakulta informatiky Masarykovy univerzity Botanická 68a 602 00 Brno Připravili a zpracovali: řešitelský tým projektu Platforma průmyslové spolupráce květen – srpen 2012 Obsah Úvodní poznámky............................................................................................................................3 Struktura dotazníku a úprava dat.....................................................................................................4 Výsledky z dotazníkového šetření – úhrnně................................................................................5 Studijní program respondentů............................................................................................5 Povědomí o možnostech stáží na FI MU...........................................................................6 Přímá zkušenost ze stáže...................................................................................................6 Plán absolvovat nějakou stáž v budoucnosti.....................................................................7 Největší překážky pro absolvování stáže...........................................................................7 Očekávání od stáže......................................................................................................................8 Ideální období pro stáž.......................................................................................................8 Ideální délka stáže..............................................................................................................8 Přijatelná časová náročnost................................................................................................9 Preferované místo pro výkon stáže..................................................................................10 Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny.......................................................10 Preferovaný způsob zajištění a organizace stáže.............................................................11 Očekávaná návaznost stáže a studia................................................................................12 Zájem o „doplňkové“ služby...........................................................................................12 Výsledky z dotazníkového šetření – selektivně..........................................................................13 Povědomí o možnostech stáží na FI MU.........................................................................13 Plán absolvovat stáž v budoucnu.....................................................................................13 Očekávání od stáže - selektivně.....................................................................................................14 Ideální období pro stáž.....................................................................................................15 Ideální délka stáže............................................................................................................16 Přijatelná časová náročnost..............................................................................................17 Preferované místo pro výkon stáže..................................................................................18 Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny.......................................................20 Preferovaný způsob zajištění a organizace stáže.............................................................21 Očekávaná návaznost stáže a studia................................................................................22 Zájem o „doplňkové“ služby...........................................................................................23 Závěr...................................................................................................................................................25 Příloha.................................................................................................................................................26 Dotazník.........................................................................................................................................26 Odezva respondentů.......................................................................................................................28 2/29 Úvodní poznámky Dotazník byl uveřejněn v období 21. 5. 2012 – 30. 6. 2012 prostřednictvím Informačního Systému (dále jen IS) FI MU na vývěsce studijního oddělení. Celkové počty studentů ve jednotlivých oborech a úhrnně na FI MU – viz Tabulka 1 Tabulka 1: Počty studentů na FI MU Statistiky počtu studentů byly získané s IS. Respondenti v dotazníků však nebyli dotázáni na obor studia a tedy rozložení respondentů dle jednotlivých oborů není k dispozici. Ke sběru odpovědí byl použit nástroj pro vytváření dotazníků od společnosti Google a sběr dat tedy proběhl online. Jelikož jsme neměli k dispozici žádnou předběžnou analýzu stavu stáží na FI MU, pojali jsme toto šetření více jako orientační s preferencí anonymity a netázali se respondentů na identifikační ukazatele (věk, pohlaví, obor studia, ročník apod.). Preferencí anonymity jsme také nemohli zamezit vícenásobným odpovědím od respondentů – a tedy unikátnost získaných odpovědí (i když se případ vícenásobných odpovědí přímo nečekává) – nelze zaručit, že vzorek respondentů by mohl jakýmkoliv způsobem reprezentovat populaci všech studentů. Volbou online dotazování také nebylo možno zaručit náhodnost výběru (např. respondenti, kteří nechtěli, neodpovídali). Získaný počet odpovědí je také celkem nízký (n = 75) a získané výsledky nemusí reprezentovat obecný (převládající) názor (postoj) studentů FI MU ke stážím. Cílem dotazníkového šetření bylo efektivně získat informace od potenciálních zájemců o stáže pro případné přizpůsobení stážového modelu v rámci projektu PPS potřebám studentů a výsledky šetření považujeme tedy za přínosné navzdory výše uvedením omezením. Celkem bylo obdrženo 75 odpovědí jak od studentů bakalářských, tak magisterských studijních programů. Seznam dotazů a možných odpovědí lze nalézt v příloze. Spuštění ankety bylo avizováno v IS a na neoficiálních stránkách FI MU na Facebooku. Největší část z celkového počtu odpovědí bylo obdrženo již první týden, kdy bylo zaznamenáno 55 odpovědí (73%), na konci druhého týdne to bylo celkem 63 odpovědí (84%) a na konci třetího týdne už 69 odpovědí (92%) z celkového počtu 75 obdržených odpovědí (viz Příloha). Spuštění ankety koresponduje se začátkem zkouškového období. V posledním týdnu ankety (od 22. 06. 2012) již nebyly zaznamenány žádné další nové příchozí odpovědi. 3/29 Studijní program Počet studentů B – aplikovaná informatika 708 B – informatika 867 B – informatika a druhý obor 6 1581 N – aplikovaná informatika 489 N – informatika 359 N – učitelství pro střední školy 2 850 2431 SubTotal SubTotal Total Graf 1: "Návratnost" dotazníků kumulativně za 5 týdnů Struktura dotazníku a úprava dat Celkový výčet otázek a možných odpovědí je uveden v Příloze. Struktura dotazníku je naznačená na následujícím obrázku (Ilustrace 1): Ilustrace 1: Struktura dotazníku 4/29 0 1.t 2.t 3.t 4.t 5.t 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 0% 73% 84% 92% 97% 100% Kumulativní četnosti návratnosti za týden Víte o stážích… ? Byli jste už? Chcete jít? „Plánujete jít... ?“ (Page 4) ... Proč? Jaká má být stáž? ... Chcete jít? „Uvažujete o stáži... ?“ (Page 6) Závěr Start ANO NE ANO ANO ANO NE+Spíše neNE NE Jak je z obrázku patrné, došlo v rámci sestavování dotazníku k redundanci dotazů. V případě, že respondent uvedl, že o možnostech stáží na FI MU neví, byl tázán, zda o stáží uvažuje (či uvažoval). V případě, že respondent uvedl, že o možnostech stáží ví, ale na žádné stáži nebyl, byl respondent přesměrován na dotaz, zda na stáž plánuje jít – v tom případě, se však nejednalo o stejnou otázku v dotazníku a došlo tak k případu, kdy se dva dotazy ptají na stejnou věc. Dodatečnou analýzou odpovědí bylo zjištěno, že: • odpovědi “Ne” (P4)1 a “Ne”/“Spíše ne” (P6) pokračují na dotaz “Proč..?” (resp. Závěr) • odpovědi “Ano” (P4) a “Ano”/“Spíše ano” (P6) pokračují na “Představy o stáži” a odpovědi na otázky “Plánujete jít na stáž... ?” (P4) a „Uvažujete o stáži... ?“ (P6) jsou exkluzivní a jejich průnik je (prázdná množina) – při vyhodnocování dotazníků byly tyto odpovědi sloučené.∅ Výsledky z dotazníkového šetření – úhrnně Nejdříve uvádíme úhrnné odpovědi všech respondentů bez rozdělení na bakalářské a magisterské studenty. Jelikož je pro nás zajímavý i selektivní pohled zvlášť studentů bakalářského studia a studentů magisterského studia, uvádíme takto filtrované souhrny níže. Jako zvláštní podkapitolu tvoří vybrané odpovědi a vybrané kombinace. Jedná se zejména o dotazy ze sekce „Očekávání od stáže“, ve které byly dotazy s možností vícenásobných odpovědí (check-box forma) – řádky označené jako Jen „odpověď“ uvádí, kolik respondentů zvolilo pouze danou možnost a řádky s pojmy Kombinace „odpověď“ uvádí právě danou kombinací odpovědí (viz výsledky selektivně). Celkový počet vzorků (=počet respondentů) n = 75. Jak je uvedeno níže, dotazy v sekci Očekávání od stáže zodpovídali pouze respondenti, kteří měli o stáž zájem, očištění počet nO = 66. Studijní program respondentů Tabulka 2: Studijní program respondentů Graf 2: Studijní program respondentů 1 P4, resp. P6 pro „Page 4“, resp. „Page 6“ jako strana v dotazníku, na které se otázka vyskytovala 5/29 četnost % Bakalářský 51 68% Magisterský 24 32% Total 75 100% 68% 32% Studijní program Bakalářský Magisterský Povědomí o možnostech stáží na FI MU Tabulka 3: Povědomí o stážích na FI MU Graf 3: Povědomí o stážích na FI MU Přímá zkušenost ze stáže Chybný dotaz – odpovědět na něj mohli jenom respondenti, kteří odpověděli „Ano“ a „Jiné“ na předešlou otázku (chybné přesměrování v dotazníku). Odpovědi pouze podmíněné „nezápornou“ odpovědí na dotaz zda respondenti vědí o možnostech stáží na FI MU (dotaz č.2; viz Příloha) – tedy z 33 tázaných (44%) mají přímou zkušenost ze stáže jenom 2 respondenti (6%). Tabulka 4: Přímá zkušenost ze stáže Graf 4: Přímá zkušenost ze stáže 6/29 četnost % Ano 30 40% Ne 42 56% jiné 3 4% Total 75 100% 40% 56% 4% Povědomí o možnostech stáží na FI MU Ano Ne jiné četnost % Ano 2 6% Ne 31 94% Total 33 100% 6% 94% Přímá zkušenost ze stáže Ano Ne Plán absolvovat nějakou stáž v budoucnosti Tabulka 5: Plán absolvovat stáž v budoucnu Graf 5: Plán absolvovat stáž v budoucnu Největší překážky pro absolvování stáže Pouze informačně – nedostatečný vzorek respondentů; podmíněné odpovědi – odpovídali pouze ti, kteří neuvažují jít na stáž (odpovědi „Ne“ a „Spíše ne“ u předešlé otázky; otázka č.4, viz Příloha). Graf 6: Bariéry absolvování stáže Nejčastěji uváděnou překážkou pro absolvování stáže byla „Nejasná představa kde začít v procesu výběru stáže“. Tato odpověď se vyskytovala dokonce častěji u studentů magisterského studia než u studentů bakalářských studijních programů. Pro bližší data viz Příloha. 7/29 četnost % četnost % Ano 46 61% 66 88% Spíše ano 20 27% Spíše ne 7 9% Spíše ne+Ne 9 12% Ne 2 3% Total 75 100% 75 100% Ano+Spíše ano 61% 27% 9% 3% Plán absolvovat nějakou stáž v budoucnosti Ano Spíše ano Spíše ne Ne 0 1 2 3 4 5 6 7 Bariéry absolvování stáže Obava z časové náročnosti Obava z nedostatečné kvalifikace Nedůvěra v reálné začlenění do odborných úkolů Absence přínosu stáže Nejasná představa kde začít v procesu výběru stáže Očekávání od stáže Podmíněné odpovědi – odpovídali pouze respondenti, kteří o stáži uvažují (odpovědi „Ano“ a „Spíše ano“ u předešlé otázky; otázka č. 4, viz Příloha), počet respondentů se tedy snížil na 66. Tabulka 6: Očištěný počet respondentů Následující dotazy byly formulované s možností vícenásobných odpovědí. Ideální období pro stáž Tabulka 7: Ideální období pro stáž Graf 7: Ideální období pro stáž Ideální délka stáže Tabulka 8: Ideální délka stáže 8/29 očištěný počet respondentů – celkem 66 100,00% Bc. studium 47 71% Mgr. Studium 19 29% četnost % Letní prázdniny 46 69,7% Semestr 42 63,6% Dle domluvy 27 40,9% jiné 0 0,0% Letní prázdniny Semestr Dle domluvy 69,7% 63,6% 40,9% Ideální období pro stáž četnost % <1 měsíc 4 6,1% 2-3 měsíce 48 72,7% 6 měsíců 27 40,9% ≥ 1 rok 8 12,1% Dle domluvy 15 22,7% Graf 8: Ideální délka stáže Přijatelná časová náročnost Tabulka 9: Přijatelná časová náročnost Graf 9: Přijatelná časová náročnost 9/29 <1 měsíc 2-3 měsíce 6 měsíců ≥ 1 rok Dle domluvy 6,1% 72,7% 40,9% 12,1% 22,7% Ideální délka stáže četnost % max 20h/t 45 68,2% cca 40h/t 18 27,3% Bez omezení 12 18,2% Bez omezení s HO 27 40,9% jiné 2 3,0% max 20h/t cca 40h/t Bez omezení Bez omezení s HO 68,2% 27,3% 18,2% 40,9% Přijatelná časová náročnost stáže Preferované místo pro výkon stáže Tabulka 10: Preferované místo pro stáž Graf 10: Preferované místo pro stáž Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny Tabulka 11: Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny 10/29 četnost % V místě studia 60 90,9% V místě bydliště 17 25,8% Dojíždění 11 16,7% Dojíždění do Prahy 3 4,5% Ideálně HO 23 34,8% jiné 1 1,5% V místě studia V místě bydliště Dojíždění Dojíždění do Prahy Ideálně HO 90,9% 25,8% 16,7% 4,5% 34,8% Preferované místo pro výkon stáže četnost % Ano 12 18,2% Ne 18 27,3% Dle benefitů 43 65,2% Dle konkrétní nabídky* 37 56,1% jiné 2 3,0% *odpovědi na otázku sporné – není jasně vymezeno co je myšleno pojmem „konkrétní nabídka“ Graf 11: Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny Preferovaný způsob zajištění a organizace stáže Tabulka 12: Preferovaný způsob zajištění stáže Graf 12: Způsob zajištění a organizace stáže 11/29 Ano Ne Dle benefitů Dle konkrétní nabídky* 18,2% 27,3% 65,2% 56,1% Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny četnost % Z nabídky firem 49 74,2% V kompetenci studenta 9 13,6% S mentorem z firmy 25 37,9% S koordinátorem z MU 37 56,1% jiné 1 1,5% Z nabídky firem V kompetenci studenta S mentorem z firmy S koordinátorem z MU 74,2% 13,6% 37,9% 56,1% Preferovaný způsob zajištění a organizace stáže Očekávaná návaznost stáže a studia Tabulka 13: Očekávaná návaznost stáže a studia Graf 13: Očekávaná návaznost stáže a studia Zájem o „doplňkové“ služby – jedná se o služby, které jsou mimo hlavní záměr stážového programu projektu PPS Tabulka 14: Zájem o "doplňkové" služby Graf 14: Zájem o "doplňkové" služby 12/29 četnost % Teorie v praxi 37 56.1% Stáž pro BPP/DP 29 43.9% Znalosti „nad rámec“ 50 75.8% Spolupráce s firmou 49 74.2% Není důležité 7 10.6% jiné 1 1.5% Teorie v praxi Stáž pro BPP/DP Znalosti „nad rámec“ Spolupráce s firmou Není důležité 56,1% 43,9% 75,8% 74,2% 10,6% Očekávaná návaznost stáže a studia četnost % Konzultovat přihlášku 43 65,2% Konzultace CV/AL/ML 29 43,9% Odborné konzultace 25 37,9% Pomoci vytipovat stáž 35 53,0% jiné 0 0,0% Konzultovat přihlášku Konzultace CV/AL/ML Odborné konzultace Pomoci vytipovat stáž 65,2% 43,9% 37,9% 53,0% Zájem o „doplňkové“ služby [mimo hlavní záměr stáží] Výsledky z dotazníkového šetření – selektivně V následující části nejsou rozebrány otázky: • Studijní program respondentů (otázka č. 1, viz Příloha) – odpovědi dostatečně ilustrativní v předešlé části • Přímá zkušenost ze stáže (otázka č. 3, viz Příloha) – není relevantní zejména kvůli malému počtu odpovědí; odpovědi dostatečně ilustrativní v předešlé části • Překážky pro absolvování stáže (otázka č. 4a.), viz Příloha) – odpovědi již dostatečně diskutované v předešlé části Povědomí o možnostech stáží na FI MU Povědomí o možnostech stáží na FI MU u studentů magisterského studia větší než u studentů studia bakalářského. Odpovědi „jiné“ obsahovaly vesměs odpovědi typu „jen trochu“. Tabulka 15: Povědomí o možnostech stáží na FI MU - selektivně Graf 15: Povědomí o možnostech stáží na FI MU - selektivně Plán absolvovat stáž v budoucnu Tabulka 16: Plán absolvovat stáž v budoucnu - selektivně 13/29 Studijní programy Bakalářský Magisterský Total Povědomí četnost % četnost % četnost % Ano 21 41% 9 38% 30 40% Ne 29 57% 13 54% 42 56% jiné 1 2% 2 8% 3 4% Total 51 100% 24 100% 75 100% Ano Ne jiné 41% 57% 2% 38% 54% 8% Povědomí o možnostech stáže Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Total Plán četnost % četnost % četnost % Ano 35 69% 11 46% 46 61% Spíše ano 12 24% 8 33% 20 27% Spíše ne 2 4% 5 21% 7 9% Ne 2 4% 0 0% 2 3% Total 51 100% 24 100% 75 100% Graf 16: Plán absolvovat stáž v budoucnu - selektivně Tabulka 17: Plán absolvovat stáž v budoucnosti - selektivně, sloučené odpovědi Graf 17: Plán absolvovat stáž v budoucnu - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Graf 17 spojuje pozitivní přístup („Ano“ + „Spíše ano“) a negativní přistup („Ne“ + „Spíše ne“) k představě stáže v budoucnosti. U studentů magisterského studia může být „negativní“ přístup ke stáži způsoben například tím, že studenti navazujícího studia již obvykle někde pracují (viz Průzkum absolventů MU, dle kterého více než 50% studentů 4.-6. ročníku pracovalo během studia „pravidelně“ nebo „poměrně často“ http://www.muni.cz/general/evaluation/graduates). Očekávání od stáže - selektivně Podmíněné odpovědi – odpovídali pouze respondenti, kteří o stáži uvažují (odpovědi „Ano“ a „Spíše ano“ u předešlé otázky; otázka č. 4, viz Příloha), počet respondentů se tedy snížil na 66 (viz Tabulka..). U následujících otázek bylo možné zvolit více odpovědí ke každé otázce. 14/29 Ano Spíše ano Spíše ne Ne 69% 24% 4% 4% 46% 33% 21% 0% Plán absolvovat nějakou stáž v budoucnu Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Total Plán četnost % četnost % četnost % Ano + Spíše ano 47 92% 19 79% 66 88% Ne + Spíše ne 4 8% 5 21% 9 12% Total 51 100% 24 100% 75 100% Ano + Spíše ano Ne + Spíše ne 92% 8% 79% 21% Plán absolvovat nějakou stáž v budoucnu Bakalářský Magisterský Ideální období pro stáž Tabulka 18: Ideální období pro stáž - selektivně Graf 18: Ideální období pro stáž - selektivně Vybrané odpovědi a kombinace odpovědí Tabulka 19: Ideální období pro stáž - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Graf 19: Ideální období pro stáž - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace 15/29 Studijní programy Bakalářský Magisterský Období četnost % četnost % Letní prázdniny 32 68% 14 74% Semestr 30 64% 12 63% Dle domluvy 18 38% 9 47% Letní prázdniny Semestr Dle domluvy 68% 64% 38% 74% 63% 47% Ideální období pro stáž Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Období četnost % četnost % Jen „Letní prázdniny“ 11 23% 3 16% Jen „Semestr“ 7 15% 2 11% Kombinace „Prázdniny” + “Semestr“ 11 23% 10 53% 25 53% 13 68% „Prázdniny“ AND („Semestr“ AND/OR „Individuálně“) Jen „Letní prázdniny“ Jen „Semestr“ Kombinace „Prázdniny” + “Semestr“ „Prázdniny“ AND („Semestr“ AND/OR „Individuálně“) 23% 15% 23% 53% 16% 11% 53% 68% Ideální období pro stáž Bakalářský Magisterský Odpovědi v řádku jen „Letní prázdniny“, resp. Jen „Semestr“ uvádějí počet respondentů, kteří zvolili pouze tuto možnost (bylo možno zvolit více možností). Kombinace „Prázdniny“ + „Semestr“ nebyla obzvlášť častá u studentů bakalářského studia, naopak více výrazná u magisterských studentů. Poslední kombinace uvádí odpovědi, kdy respondent zvolil k volbě „Letní prázdniny“ ještě další možnost a to „Semestr“ a/nebo „Individuální domluva“. Nejvíce hlasů získala možnost „Letní prázdniny“ v závěsu s možností stáže během semestru. Ideální délka stáže Tabulka 20: Ideální délka stáže - selektivně Graf 20: Ideální délka stáže Vybrané odpovědi a kombinace odpovědí Tabulka 21: Ideální délka stáže - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace 16/29 Studijní programy Bakalářský Magisterský Délka četnost % četnost % <1 měsíc 3 6% 1 5% 2-3 měsíce 35 74% 13 68% 6 měsíců 18 38% 9 47% ≥ 1 rok 2 4% 6 32% Dle domluvy 11 23% 4 21% <1 měsíc 2-3 měsíce 6 měsíců ≥ 1 rok Dle domluvy 6% 74% 38% 4% 23% 5% 68% 47% 32% 21% Ideální délka stáže Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Délka stáže četnost % četnost % Jen „2-3 měsíce“ 17 36% 7 37% Jen „6 měsíců“ 5 11% 3 16% Kombinace „2-3 měsíce” + “6 měsíců“ 9 19% 0 0% 3 6% 1 5% Kombinace „2-3 měsíce“ + „Dle domluvy“ Graf 21: Ideální délka stáže - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Nejčastěji respondenti zaškrtávali délku stáže v rozmezí 2-3 měsíců (co by mohlo korespondovat s nejoblíbenějším obdobím pro stáž – letní prázdniny; korelaci nelze ověřit z odpovědí dotazníku). Dlouhodobá spolupráce (delší než rok) je oblíbenější u studentů magisterského studia. Významný podíl zastávají odpovědi Jen „2-3 měsíce“ - 36% u studentů bakalářského studia, resp. 37% u studentů magisterského – tento řádek udává, kolik procent respondentů zvolilo pouze tuto možnost. Zastoupení kombinace „2-3 měsíců + 6 měsíců“ není významná, nicméně může naznačovat volbu délky stáže mezi těmito hodnotami (tedy více než 3 měsíce, méně než 6). Přijatelná časová náročnost Tabulka 22: Přijatelná časová náročnost - selektivně Graf 22: Přijatelná časová náročnost - selektivně 17/29 Jen „2-3 měsíce“ Jen „6 měsíců“ Kombinace „2-3 měsíce” + “6 měsíců“ Kombinace „2-3 měsíce“ + „Dle domluvy“ 36% 11% 19% 6% 37% 16% 0% 5% Ideální délka stáže Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Časová náročnost četnost % četnost % max 20h/t 30 64% 15 79% cca 40h/t 14 30% 4 21% Bez omezení 8 17% 4 21% Bez omezení s HO 18 38% 9 47% jiné 1 2% 1 5% max 20h/t cca 40h/t Bez omezení Bez omezení s HO jiné 64% 30% 17% 38% 2% 79% 21% 21% 47% 5% Přijatelná časová náročnost Bakalářský Magisterský Vybrané odpovědi a kombinace odpovědí Tabulka 23: Přijatelná časová náročnost - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Graf 23: Přijatelná časová náročnost - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Upravené hodnoty v Tabulka 23: v případě, že respondent zvolil možnost „cca 40h/t“ a/nebo „Bez omezení“, dalo se usoudit, že by mu částečný úvazek (v objemu 20h/t) nedělal také problém. Z toho plyne řádek „Zvládá úvazek 20h/t“, který udává, že s časovou náročností v tomto rozsahu nemá problém 96% studentů bakalářského studia a 100% magisterského s tím, že pro část studentů je to maximální hraniční náročnost – 57%, resp. 63% (řádek „Zvládne maximálně 20h/t“). V tomto řádku jsou započítané také kombinace odpovědí „Maximálně 20h/t + Více, pokud možnost home-office“. Významnější podíl respondentů, kteří zvolili přijatelnou časovou náročnost v rozmezí maximálně 20h/t (resp. více, pokud možnost home-office) byla u studentů magisterského studia (42%). Řádek „Preferuje úvazek 40h/t“ je upraven s ohledem na odpovědi „cca 40h/t“ a „Bez omezení“. Preferované místo pro výkon stáže Tabulka 24: Preferované místo pro výkon stáže - selektivně 18/29 Studijní programy Bakalářský Magisterský Časová náročnost četnost % četnost % Zvládá úvazek 20h/t 45 96% 19 100% Preferuje úvazek 40h/t 18 38% 7 37% Zvládne maximálně 20h/t 27 57% 12 63% Jen „Max 20h/t“ 13 28% 8 42% Kombinace „Max 20h/t“ + „HO“ 14 30% 4 21% Zvládá úvazek 20h/t Preferuje úvazek 40h/t Zvládne maximálně 20h/t Jen „Max 20h/t“ Kombinace „Max 20h/t“ + „HO“ 96% 38% 57% 28% 30% 100% 37% 63% 42% 21% Přijatelná časová náročnost Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Místo stáže četnost % četnost % V místě studia 44 94% 16 84% V místě bydliště 10 21% 7 37% Dojíždění 8 17% 3 16% Dojíždění do Prahy 2 4% 1 5% Ideálně HO 16 34% 7 37% Graf 24: Preferované místo pro stáž - selektivně Vybrané odpovědi a kombinace odpovědí Tabulka 25: Preferované místo stáže - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Graf 25: Preferované místo pro stáž - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Nejoblíbenějším místem pro stáž je místo studia (94%, resp. 84%). Tuto možnost jako jedinou variantu ze všech odpovědí zvolilo 40% studentů bakalářského studia (3. řádek, Tabulka 25). 19/29 V místě studia V místě bydliště Dojíždění Dojíždění do Prahy Ideálně HO 94% 21% 17% 4% 34% 84% 37% 16% 5% 37% Preferované místo pro výkon stáže Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Místo stáže četnost % četnost % Minimálně v místě studia 46 98% 18 95% Ochota dojíždět do Prahy (korekce) 10 21% 4 21% Jen „V místě studia“ 19 40% 4 21% Kombinace „V místě studia“ + „HO“ 12 26% 4 21% Jen „HO“ 0 0% 0 0% Minimálně v místě studia Ochota dojíždět do Prahy (korekce) Jen „V místě studia“ Kombinace „V místě studia“ + „HO“ Jen „HO“ 98% 21% 40% 26% 0% 95% 21% 21% 21% 0% Preferované místo stáže Bakalářský Magisterský Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny Tabulka 26: Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny - selektivně Graf 26: Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny – selektivně Ad termín „konkrétní nabídka“ - při tvorbě dotazníků se počítalo s tímto termínem jako souhrnem všech faktorů stáže (zaměstnavatelská značka, pracovní náplň, přínos, příležitost, apod.), nicméně však tento termín nebyl v dotazníku vysvětlen a nelze zaručeně předpokládat, že všichni respondenti brali tento termín se stejným významem, který by se navíc shodoval s tím našim. Vybrané odpovědi a kombinace odpovědí Tabulka 27: Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace 20/29 Studijní programy Bakalářský Magisterský Ochota četnost % četnost % Ano 10 21% 2 11% Ne 12 26% 6 32% Dle benefitů 28 60% 15 79% Dle konkrétní nabídky* 25 53% 12 63% jiné 2 4% 0 0% *odpovědi na otázku sporné – není jasně vymezeno co je myšleno pojmem „konkrétní nabídka“ Ano Ne Dle benefitů Dle konkrétní nabídky* 21% 26% 60% 53% 11% 32% 79% 63% Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Ochota četnost % četnost % Jen „Ano“ 4 9% 0 0% Jen „Ne“ 7 15% 2 11% 34 72% 13 68% „Ano“ AND/OR „Jiné benefity“ AND/OR „Konkrétní nabídka“ Graf 27: Ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Výsledky naznačují, že ochota absolvovat stáž bez přímé finanční odměny není vysoká. Jen 9% studentů bakalářského studia zvolilo možnost „Ano“ bezpodmínečně (bez jiných odpovědí), u studentů magisterského studia nebyla tato odpověď zaznamenaná samostatně ani v jednom případě. Naproti tomu 15% studentů bakalářského, resp. 11% magisterského studia pouze možnost „Ne“. Poslední řádek (Tabulka 27) uvádí jakýsi „pozitivní“ přístup k vyjednávání o této otázce, kdy by u respondentů záleželo na jiných, firmou nabízených benefitech, resp. na konkrétní nabídce. Preferovaný způsob zajištění a organizace stáže Tabulka 28: Preferovaný způsob zajištění stáže - selektivně Graf 28: Způsob zajištění a organizace stáže - selektivně 21/29 Jen „Ano“ Jen „Ne“ „Ano“ AND/OR „Benefity“ AND/OR „Konkrétní nabídka“ 9% 15% 72% 0% 11% 68% Ochota absolvovat stáž bez fin. odměny Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Preferovaný způsob četnost % četnost % Z nabídky firem 34 72% 15 79% V kompetenci studenta 5 11% 4 21% S mentorem z firmy 16 34% 9 47% S koordinátorem z MU 23 49% 14 74% jiné 1 2% 0 0% Z nabídky firem V kompetenci studenta S mentorem z firmy S koordinátorem z MU 72% 11% 34% 49% 79% 21% 47% 74% Preferovaný způsob zajištění a organizace stáže Bakalářský Magisterský Vybrané odpovědi a kombinované odpovědi Tabulka 29: Způsob zajištění a organizace stáže – selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Graf 29: Způsob zajištění a organizace stáže - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Nejoblíbenější variantou získání stáže je možnost vybírat si z konkrétní nabídky firem. U studentů magisterského studia získala navíc možnost konzultací stážových možností s koordinátorem z MU významný podíl (74%). U studentů bakalářského studia jsme zaznamenali značný podíl samostatné odpovědi Jen „Nabídka firem“ (34%). Další kombinace v rámci kontextu významně zastoupeny. Očekávaná návaznost stáže a studia Tabulka 30: Očekávaná návaznost stáže a studia - selektivně 22/29 Studijní programy Bakalářský Magisterský Způsob zajištění a organizace četnost % četnost % Jen „Nabídka firem“ 16 34% 1 5% Jen „S pomocí UNI koordinátora“ 6 13% 1 5% 6 13% 7 37% 4 9% 2 11% 14 30% 11 58% Kombinace „Nabídka firem“ + „ S pomocí UNI“ Kombinace „Nabídka firem“ + „Mentor“ „Nabídka firem“ AND („S pomocí UNI“ AND/OR „Mentor“) Jen „Nabídka firem“ Jen „S pomocí UNI koordinátora“ Kombinace „Nabídka firem“ + „ S pomocí UNI“ Kombinace „Nabídka firem“ + „Mentor“ „Nabídka firem“ AND („S pomocí UNI“ AND/OR „Mentor“) 34% 13% 13% 9% 30% 5% 5% 37% 11% 58% Způsob zajištění a organizace stáže Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Očekávaná návaznost četnost % četnost % Teorie v praxi 25 53% 12 63% Stáž pro BP/DP 16 34% 13 68% Znalosti „nad rámec“ 33 70% 17 89% Spolupráce s firmou 32 68% 17 89% Není důležité 5 11% 2 11% Graf 30: Očekávaná návaznost stáže a studia – selektivně Odpovědi ohledně návaznosti stáže a studia měly vesměs silné zastoupení. Asi nejmarkantnější je podíl získání znalostí „nad rámec“ a možnosti další spolupráce s firmou u studentů magisterského studia (v obou případech 89%). Nejmenší pozorovaný podíl je brán u volby „spojit stáž jakýmkoliv způsobem se závěrečnou prací“ u studentů bakalářského studia (34%). Zájem o „doplňkové“ služby – jedná se o služby, které jsou mimo hlavní záměr stážového programu projektu PPS Tabulka 31: Zájem o "doplňkové" služby - selektivně Graf 31: Zájem o "doplňkové" služby - selektivně 23/29 Teorie v praxi Stáž pro BP/DP Znalosti „nad rámec“ Spolupráce s firmou Není důležité 53% 34% 70% 68% 11% 63% 68% 89% 89% 11% Očekáváná návaznost stáže a studia Bakalářský Magisterský Studijní programy Bakalářský Magisterský Služba četnost % četnost % Konzultovat přihlášku 27 57% 12 63% Konzultace CV/AL/ML 18 38% 11 58% Odborné konzultace 20 43% 10 53% Pomoci vytipovat stáž 26 55% 13 68% Konzultovat přihlášku Konzultace CV/AL/ML Odborné konzultace Pomoci vytipovat stáž 57% 38% 43% 55% 63% 58% 53% 68% Zájem o "doplňkové" služby Bakalářský Magisterský Vybrané odpovědi a kombinace odpovědí Tabulka 32: Zájem o "doplňkové" služby - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Graf 32: Zájem o "doplňkové" služby - selektivně, vybrané odpovědi a kombinace Významnější podíly byly u studentů magisterského studia – 63% by rádo konzultovalo svoji přihlášku (CV, motivační dopis, apod. dle situace) před odesláním firmě, 58% by uvítalo možnost konzultovat svoje CV, motivační dopis, apod. dle situace přímo s HR specialistou z firmy, více než 50% by uvítalo možnosti odborné konzultace (nejen se školitelem) s odbornými koordinátory. Až 68% respondentů by uvítalo pomoc s vytipováním vhodné stáže pro sebe. Z uvedených vybraných odpovědí má nejvýraznější zastoupení (17%) samostatná možnost „Konzultovat přihlášku s univerzitním koordinátorem“ u studentů bakalářského studia. 24/29 Studijní programy Bakalářský Magisterský Služby četnost % četnost % Jen „Konzultace s UNI“ 8 17% 1 5% Jen „Pomoct vytipovat stáž“ 6 13% 1 5% 6 13% 0 0% 1 2% 0 0% Kombinace „Konzultace s UNI“ + „Pomoct vytipovat stáž“ Kombinace „Konzultace s HR“ + „Pomoct vytipovat stáž“ Jen „Konzultace s UNI“ Jen „Pomoct vytipovat stáž“ Kombinace „Konzultace s UNI“ + „Pomoct vytipovat stáž“ Kombinace „Konzultace s HR“ + „Pomoct vytipovat stáž“ 17% 13% 13% 2% 5% 5% 0% 0% Zájem o "doplňkové" služby Bakalářský Magisterský Závěr Jak již bylo zmíněno v úvodu – počet odpovědí nemůže být brán (s ohledem na celkovou populaci studentů na FI MU) za směrodatný, resp. převládající názor studentů FI MU. Tímto šetřením nám šlo převážně o orientační zjištění postojů studentů ke stážím, které by šlo shrnout následovně: • převážná většina tázaných studentů (92% studentů bakalářského studia a 79% magisterského studia) zvažuje absolvovat stáž v budoucnosti; • studenti by nejraději absolvovali stáž v průběhu letních prázdnin, ale nevadí jim stáž v semestru a jsou ochotni zvážit i jiné varianty; • ideální délka stáže je pro studenty 2-3 měsíce (může korespondovat s preferencí letních prázdnin pro stáž, ale nelze ověřit ze získaných odpovědí a z důvodu typů dotazů checkbox), u studentů magisterského studia jsou oblíbenější delší varianty než u studentů Bc. studia; • 20 hodin týdně je přijatelná časová náročnost pro téměř všechny respondenty – pro značnou část (až 42% u studentů magisterského studia) je to maximální časová zátěž, kterou jsou schopni zvládat, téměř 40% respondentů by uvítalo plný úvazek (nebo bez omezení); • studenti by nejraději absolvovali stáž v místě studia, zvýšená preference pro místo bydliště byla zaznamenaná u studentů magisterského studia, téměř 40% by uvítalo home-office; • i když studenti nejsou ochotni absolvovat stáž bez přímé finanční podpory bezpodmínečně, jsou ochotni o odměně smlouvat v závislosti na nabídce od firmy; • studentům vyhovuje vybírat si stáž z nabídky firem, dále by však uvítali styčnou osobu (místo) pro stáže přímo na univerzitě (fakultě), která by se zajištěním stáže pomohla; • od stáže ve firmě si studenti slibují hlavně získání vědomostí „nad rámec“ studijních osnov a vytvoření kontaktů pro další spolupráci s firmou, významně jsou zastoupené také odpovědi ohledně ověření teorie v praxi nebo spojit stáž se závěrečnou prací; • studenti by rádi konzultovali svoji přihlášku na stáž (CV, motivační dopis, technické řešení, apod. dle situace) před odesláním firmě s někým z univerzity, dále by měli také zájem o pomoc s vytipováním správné stáže pro sebe a u studentů magisterského studia byl zaznamenán zvýšený zájem o konzultace svého profilu s HR specialistou z firmy. 25/29 Příloha Dotazník Název dotazníku: „Průzkum zájmu studentů o stáže“ Úvodní text: „Dotazník slouží koordinátorům OPVK projektu Platforma průmyslové spolupráce (CZ.1.07/2.4.00/17.0041) k zjištění toho, o jaký typ stáží je mezi studenty zájem. Výsledky budou použity pro úpravu stáží nabízených v rámci projektu PPS (lasaris.fi.muni.cz/pps).Dotazník je anonymní. Vyplnění dotazníku Vám zabere maximálně 7 minut.“ 1. Jste studentem – bakalářského/magisterského studia/jiné 2. Víte o možnostech stáží na FI MU? - Ano/Ne/jiné 3. Absolvoval jste již někdy předtím stáž? - Ano/Ne a) Co se Vám na stáži nelíbilo? - otevřená otázka b) Co se Vám na stáži nejvíce líbilo? - otevřená otázka 4. Plánujete někdy v budoucnu nějakou stáž absolvovat? - Ano/Ne/Spíše ano/Spíše ne a) Co je pro Vás největší překážka k tomu, se přihlásit na stáž? - Obávám se, že nebudu stíhat (ve škole, na stáži, atd.)/Obávám se, že nebudu zvládat přidělenou práci/Obávám se, že bych na stáži mohl vykonávat „pouze“ administrativní práci a k té reálné se nedostanu/Myslím si, že by pro mě stáž nebyla žádným přínosem/Nevím, kde začít (jak si vytipovat správnou stáž pro mě, koho oslovit, atd.)/Jiné 5. Uvažujete o tom, zda byste se někdy v budoucnu zúčastnil stáže ve firmě? - Ano/Přemýšlel jsem o tom, ale spíš ne/Ne Co očekáváte od stáže? 6. V jakém období by bylo pro Vás absolvování stáže ideální? - Během letních prázdnin/V průběhu semestru/Individuální domluva/Jiné 7. Jaká je pro Vás ideální délka stáže? - Méně než 1 měsíc/2-3 měsíce/6 měsíců/Dlouhodobě (rok a více)/Dle domluvy 8. Kolik času byste byl ochoten věnovat stáži? - Maximálně 20hodin týdně (jako poloviční úvazek)/Klidně jako plný úvazek (40 hodin týdně)/Dle potřeby – nemám časové omezení/ Dle potřeby – pokud by byla možnost práce z domova (home-office)/Jiné 9. Kde byste chtěl stáž absolvovat? - V místě studia/V místě (rodného) bydliště/Na místě nezáleží – jsem ochoten dojíždět/Jsem ochoten dojíždět, ale pouze do Prahy/Ideální by pro mě byla práce z domova (home-office)/Jiné 10. Byl byste ochoten absolvovat stáž bez přímé finanční odměny? - Ano/Ne/Záleželo by na jiných benefitech (vlastní notebook, možnost získání certifikátů, absolvování firmou placených školení, atd.)/Záleželo by na konkrétní nabídce/Jiné 11. Jaký způsob organizace stáže by Vám nejvíce vyhovoval? - Rád bych si vybral stáž z nabídky firem/Chtěl bych si stáž (průběh, délku, obsah, rozsah, atd.) navrhnout a zařídit sám/Uvítal bych možnost „ušít si stáž na míru“ až ve firmě (s pomocí mentora)/Uvítal bych možnost „ušít si stáž na míru“ s pomocí univerzitního koordinátora, který by mi pak pomohl 26/29 stáž i zprostředkovat/Jiné 12. Jakou návaznou na studium by podle Vás měla stáž mít? - Na stáži bych si měl procvičit teoretické znalosti získané ve škole/Stáž by měla mít spojitost s mojí závěrečnou (bakalářskou/magisterskou) prací/Příležitost získat znalosti nad rámec studia/Příležitost navázat dlouhodobou spolupráci s firmou/Návaznost na studium není pro mě důležitá/Jiné Doplňující otázky 13. Které z těchto služeb byste uvítal? - Konzultovat svou přihlášku na stáž (životopis, motivační dopis, žádost, atd.) před odesláním s univerzitním koordinátorem/Konzultovat svůj životopis, motivační dopis a jiné přímo s personalistou z firmy/Konzultovat své projekty, závěrečné práce, stážové projekty po technologické stránce s odbornými koordinátory/Konzultovat možnosti „stáže na míru“ - vytipovat vhodné oblasti, firmy a typy stáže pro Vás/Jiné • Prostor pro případné připomínky Otázka č. 5 – Bariéry v absolvování stáže – odpovědi jsou selektivní; a) Bakalářský studijní program, b) Magisterský studijní program – jiné uváděné důvody: • „nedostatečná znalost cizího jazyka“ • „jsem neslyšící...“ 27/29 Tabulka 33: Bariéry v absolvování stáže 5 Největší překážky pro absolvování stáže a) Bariéry četnost % Obava z časové náročnosti 1 2% Obava z nedostatečné kvalifikace 2 4% Nedůvěra v reálné začlenění do odborných úkolů 0 0% Absence přínosu stáže 0 0% Nejasná představa kde začít v procesu výběru stáže 2 4% jiné 2 4% b) Bariéry četnost % Obava z časové náročnosti 0 0% Obava z nedostatečné kvalifikace 0 0% Nedůvěra v reálné začlenění do odborných úkolů 0 0% Absence přínosu stáže 2 8% Nejasná představa kde začít v procesu výběru stáže 4 17% jiné 0 0% Podmíněné odpovědi – pouze respondenti, kteří neuvažují jít na stáž [odpovědi Ne a Spíše ne u otázky č. 4] Poznámka: respondenti mohli zaškrtnout více odpovědí / suma odpovědí se nerovná 100% Odezva respondentů = počet vyplněných dotazníků za den, resp. za týden Tabulka 34: Odezva respondentů za den, kumulativně 28/29 Odezva - počet zodpovězených dotazníků denně Datum četnost % kumulativně % 21-05 0 0 0 0 22-05 34 45% 34 45% 23-05 3 4% 37 49% 24-05 11 15% 48 64% 25-05 2 3% 50 67% 26-05 3 4% 53 71% 27-05 1 1% 54 72% 28-05 1 1% 55 73% 29-05 3 4% 58 77% 30-05 2 3% 60 80% 31-05 1 1% 61 81% 01-06 1 1% 62 83% 02-06 1 1% 63 84% 03-06 0 0% 63 84% 04-06 0 0% 63 84% 05-06 0 0% 63 84% 06-06 1 1% 64 85% 07-06 2 3% 66 88% 08-06 0 0% 66 88% 09-06 1 1% 67 89% 10-06 0 0% 67 89% 11-06 2 3% 69 92% 12-06 1 1% 70 93% 13-06 0 0% 70 93% 14-06 0 0% 70 93% 15-06 0 0% 70 93% 16-06 0 0% 70 93% 17-06 2 3% 72 96% 18-06 1 1% 73 97% 19-06 1 1% 74 99% 20-06 0 0% 74 99% 21-06 1 1% 75 100% 22-06 0 0% 75 100% 23-06 0 0% 75 100% 24-06 0 0% 75 100% 25-06 0 0% 75 100% 26-06 0 0% 75 100% 27-06 0 0% 75 100% 28-06 0 0% 75 100% 29-06 0 0% 75 100% 30-06 0 0% 75 100% Total 75 100% 75 100% Graf 33: Odezva respondentů za den Tabulka 35: Odezva respondentů za týden, kumulativně Graf 34: Odezva respondentů za týden 29/29 21-05 23-05 25-05 27-05 29-05 31-05 02-06 04-06 06-06 08-06 10-06 12-06 14-06 16-06 18-06 20-06 22-06 24-06 26-06 28-06 30-06 0 5 10 15 20 25 30 35 40 Odezva respondentů - počet vyplněných dotazníků/den datum početvyplněnýchdotazníků Odezva respondentů – počet dotazníků za týden + kumulativně Týden četnost % kumulativně % 1.t 55 73% 55 73% 2.t 8 11% 63 84% 3.t 6 8% 69 92% 4.t 4 5% 73 97% 5.t 2 3% 75 100% 1.t 2.t 3.t 4.t 5.t 0 10 20 30 40 50 60 Odezva respondentů - počet vyplněných dotazníků/týden