Psychologie pro trenéry Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D Obsah přednášky 1.Psychologie sportu a její význam 2.Osobnost sportovce, motivace 3.Sportovní trénink 4.Předstartovní, startovní a soutěžní stavy 5.Psychologická selhání 6.Koučování ve sportu 7.Regulace sportovce, regulační prostředky 8.Stres a jeho podíl na výkonu ve sportu 9.Copingové strategie (zvládání, frustrační tolerance) Psychologie sportu nAplikovaná disciplína psychologie obecné nMá zhruba 100. letou historii nJejí disciplíny: nSportovní personologie nPsychodiagnostika (psychometrie) nPsychologie koučování nPsychologie zdraví nPozitivní psychologie nPsychomotorika nSofrologie nKinezioterapie Osobnost sportovce nNositel lidské psychiky nIndividuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností nPsychologický celek nZdroj chování, identity a jedinečnosti nCelek vnitřních psychofyziologických dispozic subjektu, které determinují jeho psychické reakce /R = f (S,O)/ n Struktura osobnosti nOblast typických projevů: -Temperament -Pohybové schopnosti nOblast typických reakcí -Pohybové dovednosti -Vliv prostředí n Cholerik Sankvinik Melancholik Flegmatik Extroverze Neuroticismus (I) Stabilita Labilita Trojdimenzionální model Úzkostný typ M CH - M CH Střední pásmo F - M Střední nevyhraněný CH - S Vyrovnaný F F - S S Hloubka nebo intenzita prožívání Tempo psychomotorických reakcí Síla motorické reakce Trvání psychomotorických reakcí Základní typy temperamentu: cholerik, sankvinik, flegmatik, melancholik superkompenzace (N, V, Od, R) nCholerik: rychlý N, vysoký V, rychlé Od, krátká R nSankvinik: pomalý N, nízká O – střední V, rychlé Od, krátká R nFlegmatik: pomalý N, nízká O, střední V, pomalé O, krátká R nMelancholik: rychlý N, nízká O, aktuální V, pomalé Od, dlouhá (individuální) R Temperament a jeho význam ve sportu Hippokrates – obsah žluči v krvi Cattel – 16 položkový dotazník (faktor G) Jung (1920, 1992) hypertrofie Eysenck – J.E.P.I. a, b Belov, 1971 – test temperamentu Smékal, 1999 – TE-ZA-DO Dynamika osobnosti nVnitřní dispozice motivace chování nDynamická teorie osobnosti (dynamická psychologie – Lewin) nČlověk je dynamická bytost: n„ …mění se, vyvíjí se, jedná a je v motorickém, emocionálním a duchovním pohybu…“ Motivace nIdentifikace specifických motivů – posuzování a jednání, očekávání (odměny, tresty) nIndexy motivů (potřeby, zájmy, ideály) nKategorie motivů – deficitní motivy (sebeudržování a jistota) n - abundantní motivy (uspokojení a vzrušení) Výkonová motivace nVýkon v turistice nAspirační úroveň n - hyperaspirace n - hypoaspirace nÚspěšná a neúspěšná činnost a motivace Motivace sportovce nPosilování sebevědomí nZájem o jeho osobnost nPochvala nPozitivní posilování nKritika neúspěchu nRozhovory nÚčast na soutěžích nSpolupráce s klubem n n Kde hledat pomoc pro motivaci sportovce ? nRodina n Škola n Přátelé (kamarádi) n Spolusportovci n Partneři n Rozhodčí n Diváci n Média n Soupeři n S-E sféra n Trénink X Soutěž ntrénink = příprava nfyzická ntechnická ntaktická npsychologická ntrénink – zátěž fyzická soutěž – zátěž psychická Máte před sebou talent ? nChci z něj mistra světa nChci aby sportoval nChci aby byl zdravý nChci aby se neflákal nChci, aby se neztratil mezi ostatními nSám jsem sportoval, tak proč ne toto dítě hokej Co chce tento sportovec ? nChce být jako vy ? nChce být mistr světa ? nChce se podobat nějakému vzoru ? nChce být v kolektivu ? nSport jej baví ? nPotřebuje se zavděčit rodičům ? imagesCA0W0YFI Předstartovní stavy 1.Aktuálně zvýšená aktivace (startovní horečka) 2.Aktuálně snížená aktivace (apatie) 3.Optimálně zvýšená aktivace (bojová pohotovost) n(MACHAČ, 1993) 2 2a Startovní stavy, soutěžní stavy nStřelba: nStartovní horečka – nesprávný postoj, výstřel velmi brzy, nesoustředěnost, n neschopnost podávat očekávaný výkon nApatie – nesprávný postoj, opožděný výstřel, nesoustředěnost nBěh: nStartovní horečka – přepětí, zvýšená aktivace, agresivita nApatie: pomalé reakce, neschopnost strategických řešení, nespolupráce ve stopě nANI V JEDNOM PŘÍPADĚ NEVNÍMÁ POKYNY TRENÉRA (KOUČE) Psychologická selhání nPrvotní psychologické selhání (nedosažení očekávaného výkonu) n nDruhotné psychologické selhání (přetrénování, porucha životosprávy, POZOR NA ÚRAZY) 4a Vše začíná v CNS (http://vladimirbohm.cz/wp-content/uploads/mozek-velky.jpg) mozek-velky.jpg Psychologie koučování naplikovaná vědní disciplína psychologie sportu nvedení sportovce v soutěži, odstraňování příčin psycholog. selhání npůsobení trenér (kouč) ó sportovec Trenér X Kouč ntrenér nfyzická stránka ntechnická stránka ntaktická stránka nkouč npsychologická stránka ntaktická stránka Úkoly kouče npříprava na soutěž nprevence psychologického selhání nzískání psychické odolnosti nvedení sportovce v soutěži nbezprostřední příprava na soutěž (závod, utkání) nregulace předstartovních stavů npři soutěži (závodě, utkání) nregulace postartovních stavů nreakce na aktuální situace npo skončení soutěže (závodu, utkání) nregulace posoutěžních stavů (např. po neúspěšné činnosti) Činnost kouče npoznávací činnosti nvnímání sportovce, soupeře, situace a dalších podmínek norientačně hodnotící činnosti nanalýza situace nanalýza činnosti sportovce nočekávání určitého chování ncitová složka npřetvářecí činnosti n Dyadická interakce (Slepička, 1988) Podnět Kouč Podnět Odpověď Sportovec Schéma činností kouče (Steiner, 1981 in Slepička, 1988) situace Vnímání situace a činnosti sportovce Analýza situace, srovnávání s obdobnými situacemi v předchozím vývoji utkání Hodnocení činnosti sportovce z hlediska požadavků situace Výběr možných opatření (operativní myšlení) Realizace vybraného opatření orientačně hodnotící činnosti poznávací činnosti osobnost sportovce Přetvářecí činnosti Vlastnosti kouče nsenzitivita – citlivost, schopnost poznávat nové problémy nflexibilita – schopnost měnit způsoby a východiska myšlení při řešení situací a problémů noriginalita – schopnost nalézt a formulovat nápaditou odpověď nelaborace – schopnost vypracovat plán realizace, převést nová řešení do praktické podoby Jaké kouč získává informace nobecné nvnější a vnitřní charakteristika sportovce (osobnost sportovce včetně jeho charakterových vlastností, dimenzí temperamentu apod.) nspecifické npopisují jedince ve vztahu ke konkrétní činnosti (specifická motivace k určitému výkonu apod.) noperativně regulační nzískávány v průběhu soutěže (informují o obecném chování sportovce v průběhu soutěže) è pozorování è psychometrika – psychodiagnostika è rozhovor Prostředky kouče nverbální prostředky nrozhovor, skupinový rozhovor, psychologické regulační prostředky apod. ntaktilní prostředky nsignály, gestikulace, smluvené symboly apod. nindividuální přístup nsportovec ncharakter soutěže Regulace autoregulace heteroregulace sportovec trenér, kouč Oblasti respektování: •Vnější vlivy •Vnitřní faktory •Technické faktory Zkušenosti: •Pedagogické •Psychologické •Psychofyziologické Regulační prostředky Biologické výživa, spánek psychofarmaka Fyziologické rozcvičení dechová cvičení kompenzační cvičení sprchy masáže sauna koupele aromaterapie Psychologické slovní působení náhradní činnosti regulace snížení požadavků magické prostředky mentální a ideomotorický trénink relaxace autogenní trénink psychoregulační trénink hypnóza biologická zpětná vazba pozitivní psychologie Slovní působení coach Náhradní činnosti 6 Regulace snížení požadavků 7 Magické prostředky maskot Mentální trénink 9 relaxace autogenní trénink psychoregulační trénink hypnóza biologická zpětná vazba pozitivní psychologie Modelovaný trénink nTrénink, který je přizpůsoben požadavkům konkrétní soutěže n1. Vnější podmínky – nadmořská výška, klima, zeměpisná šířka (časová pásma), soutěžní prostor, pravidla apod. n2. Vnitřní podmínky – taktika soupeřů, vlastní taktika Sport v dnešním světě nPředstavuje řadu symbolů, které mohou již od dětství ovlivnit každého z nás nSportovci vždy byli známkou zdraví, síly, hrdinství a odvahy nSport je symbolem finančních zisků nRozvoj vědeckých poznatků přináší stále nové informace a tak přibývá nových požadavků na stále mladší sportovce nV dětství mnohdy rodiče nerespektují přání svého dítěte Stres a sport nStres je reakcí organismu na zátěž (Selye, 1993) nStres ohrožuje naše zdraví! nSouvisí s úlekovou reakcí nZpůsobuje psychosomatická onemocnění nMůže působit pozitivně (eustres) nebo negativně (distres) nStres může být vrozený (posttraumatický stresový syndrom v těhotenství matky) Trenér a stres u mládeže nPozitivní využití stresu: -pro zvýšení motivace, -pro zvýšení pocitu výhry (vítězství) -pro překonání riskantních překážek n (rizikové sporty) -pro zvyšování výkonu a výkonnosti -jako prvek odolnosti (hardiness) -pro vytvoření copingových strategií cviceni4 Řada trenérů využívá pro svoje působení prvků distresu nMá závažný vliv na zdraví sportovců nBývá využíván pro zvýšení startovního napětí nVznikají negativní předstartovní stavy nDochází k poklesu výkonu a výkonnosti nZvyšuje se náchylnost k rozvoji úzkosti a deprese 005 Vysoká míra stresu se však objevuje i u trenérů n n n Neklid, n popocházení, n kousání nehtů, n kouření, n pití alkoholu, n uklidňování se jídlem 0223221819DVB-TCT 4 Rodiče a stres u mládeže nNenaplněné ambice nVidina vysokých finančních zisků nOrientace na výkon nMnoho volnočasových aktivit současně nNecitlivý přístup nNespolupráce s trenérem Mladý sportovec a stres nStres z mimosportovního prostředí nSociální postavení rodiny nSociální opora nOpakované distresy nŠpatná komunikace s trenérem nNedostatečná regulace sport. Výkonu nNeschopnost uvolnit výkonnostní potenciál Copingové strategie nIndividuální přístup nZvyšování odolnosti osobnosti nZvyšování frustrační tolerance nPro klidnější činnosti doporučujeme spíše opačné činnosti (běh, kolektivní hry apod.) nPéče o duševní hygienu sportovce: nBIO-PSYCHO-SOCIO-SPIRITUÁLNÍ ROVNOVÁHA Kontakt n n n n marie.blahutkova@email.cz nwww.aaktivity.cz