MUNI SPORT Sportovní trénink Mgr. Tomáš Kalina tkalina@fsps.muni.cz Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě FSpS MU 1 Vědecký základ sportovního tréninku, CŽV, FSpS MU, verze 2022 Sportovní trénink jako pedagogický proces - specifický tělovýchovný výchovně-vzdělávací, cílevědomý řídící proces zaměřený na dosahování individuálního resp. kolektivního nejvyššího sportovního výkonu jako adaptační proces - proces biologicko-psycho-sociální adaptace na tréninkové zatížení, prostřednictvím kterého dochází k adaptaci: - morfologické a somatické - funkční (srdečně-cévního, oběhového, energetického systému) - neuro-muskulární (neuro-psycho-fyziologickému) - psychické, sociální (psychosociálnímu) - k zdokonalení regulačních mechanizmů vnitřních orgánů, systémů a pohybového aparátu n u r j i sport Cíl sportovního tréninku -dosažení co možná nejvyšší sportovní výkonnosti na základě celkového rozvoje sportovce 3 MUNT sport Úkoly sportovního tréninku -tělesný, psychický a sociální rozvoj, osvojování sportovních dovedností, rozvíjení kondice a osobnosti sportovce 4 MU II I sport Výsledek sportovního tréninku - rozvoj pohybových schopností (kondičních a koordinačních) -osvojování a zdokonalování pohybových dovedností specifické sportovní techniky -rozvoj sportovního taktického jednání-vedení sportovního boje -osvojování si sportovních vědomostí -formování osobnostních vlastností a schopností soutěžit - rozvoj sociálního chování - interpersonálních vztahů -sportovní výkon 5 n u r j i sport Sportovní tréninkové působení má svůj -obsah (kondiční, technickou, taktickou, psychickou a teoretickou přípravu) - prostředky sportovního tréninku (tělesné cvičení, soutěžní, regenerační, kompenzační a kontroly trénovanosti) - metody rozvoje pohybových schopností, dovedností a výchovného působení -složky tréninkového zatížení (objem, intenzitu, koordinační složitost a psychickou náročnost) -druhy tréninkového zatížení (vnitřní, vnější, podle velikosti-malé, střední, velké, jednorázové a opakované-kumulativní) M u M I sport Sportovní výkon -je jednou z hlavních kategorií sportu a sportovního tréninku - Realizuje se: - v pohybových činnostech, jejichž obsahem je řešení úkolů, - vymezených pravidly příslušného sportu - v nichž sportovec usiluje o maximální uplatnění výkonových předpokladů 7 n u r j i sport -Sportovní výkon lze zkoumat jako: - Průběh činnosti (analýza má význam pro pochopení sportovního výkonu) - Výsledek činnosti (jako kritérium úspěšnosti - m, sek, kg, branky, koše) - Na základě analýzy sportovního výkonu můžeme: - efektivněji volit cvičení a metody - výběr talentů (požadavky=persp.) - kontrola trénovanosti (diagnostika) - získat potřebné znalosti = vyhledávat a shromažďovat (empirické a vědecké) informace - integrovat a transformovat informace do roviny didaktické tj.: zkoumat co je podstatou výkonu proč dochází k jeho změnám co má být obsahem tréninku a jak postupovat - Hlubší poznání obsahu sportovních výkonů má zásadní význam pro tréninkovou praxi M U N I sport Sportovní výkonnost -je schopnost člověka opakovaně podávat výkon v pohybové činnosti podle sportovních pravidel - Podílí se: endogenní faktory + sportovní trénink 9 MUN I sport Struktura sportovního výkonu - Komponenty sportovního výkonu (determinanty) = faktory = relativně samostatné součásti sportovních výkonů, vycházející ze - somatických - kondičních - technických - taktických a - psychických základů výkonů 10 n u r j i sport - Každý sportovní výkon (z hlediska struktury) charakterizuje - počet - uspořádání faktorů -V některých výkonech dominuje převážně jeden faktor (monofaktorální) -Jiné jsou postaveny na existenci většího zastoupení faktorů (multifaktoriální) 11 MUN I sport Faktory -faktory somatické - zahrnující konštituční znaky jedince, vztahující se ke příslušnému SV -faktory kondiční - soubor pohybových schopností -faktory techniky - souvisí se specifickými sportovními dovednostmi a jejich technickým provedením -faktory taktiky - jako součást tvořivého jednání sportovce (činnostní myšlení, paměť, vzorce jednání jako taktické řešení) -faktory psychické - zahrnující kognitivní, emoční a motivační procesy uplatňované v řízení a regulaci jednání a vycházející z osobnosti sportovce M U N I sport Vlastnosti struktury sportovního tréninku - Kvalitativně - kvantitativní - výška těla, výbušná síla dolních končetin, aerobní schopnosti - výška těla závodníka = 180 - 205 cm - V02max 70-80 ml.min/kg - Hierarchické uspořádání faktorů - podle důležitosti - limitní a optimálně určující faktory (1. vytrvalost, síla extenzorů dolních končetin atd.) - Přímé a zprostředkované vazby faktorů určujících sportovní výkon - Plastičnost struktury sportovního výkonu - suplicita faktorů - nedostatek ve výšce těla je nahrazen vynikajícím odrazem dolních končetin 13 MUN I sport 14 Psychikn Tec Uiuka J IF prmtfrdlt VnejSi no il 1111111— üulUt&lllr« ftrzmrrj, -* (iIm nl v ... Ek*n#niiki \ --1 L---- ... .lv ■ )fc]i hi Ii'.1. I ■'* UidiHihcinwgkiMTnu 1 % **•._•*-„ H us In lit miiiMKondrii TT Tepcnry . I ilir'i r MUNI sport Somatické faktory - relativně stálé, geneticky podmíněné činitele, které hrají v řadě sportů významnou roli - patří sem například: - výška a hmotnost těla - délkové rozměry a poměry - složení těla aktivní tělesná hmota (svalstvo) a tuk zastoupení svalových vláken - tělesný typ (somatotyp) souhrn tvarových znaků jedinců 15 MUN I sport Kondiční faktory - = pohybové schopnosti - relativně samostatné soubory vnitřních předpokladů k pohybové činnosti (zčásti vrozené) - rozdělení pohybových schopností: - Kondiční - Koordinační - Hybridní 16 M U II I sport Síla -absolutní - schopnost spojená s nejvyšším možným odporem (koncentrická, excentrická, statická) -síla rychlá, výbušná a reaktivní - schopnost spojená s překonáváním nemaximálniho odporu vysokou až maximální rychlostí (koncentrická sv. činnost) -síla vytrvalostní - schopnost překonávat nemaximální odpor opakováním pohybu v daných podmínkách nebo dlouhodobě odpor udržovat (dynamická nebo statická) 17 n u r j i sport Rychlostní schopnosti - rychlost reakční - spojenou se zahájením pohybu - rychlost acyklickou - tj. co nejvyšší rychlost jednotlivých pohybů - rychlost cyklickou - danou vysokou frekvencí opakujících se stejných pohybů - rychlost komplexní - danou kombinací cyklických i acyklických pohybů, vč. reakce; nejčastěji se vyskytuje jako rychlost lokomoce (přemisťování v prostoru) 18 n u r j i sport Vytrvalostní schopnosti - Dlouhodobou vytrvalost - sch. vykonávat poh. činnost odpovídající intenzity déle než 10 min. (AE); příčina únavy vyčerpání zdroju energie - Střednědobá vytrvalost - sch. vykonávat poh. činnost intenzitou odpovídající nejvyšší možné spotřebě kyslíku tj. po dobu 8-10 min - Limit = využití ind. nejvyšších aerobních možností, projev tohoto typu je zajišťován i aktivací LA systému. Energet. zdrojem je glykogen - jeho vyčerpání = únava - Krátkodobá vytrvalost - je sch. vykonávat činnost co možná nejvyšší intenzitou po dobu 2-3 min. - Dominantním energ. systémem je anaerobní glykolýza. Za hlavní příčinu únavy se v tomto případě považuje kumulace laktátu (LA) - Rychlostní vytrvalost - sch. vykonávat poh. činnost absolutně nejvyšší intenzitou co možná nejdéle - do 20-30 s. Energeticky je podložena aktivací ATP-CP systému. Převažujícím zdrojem je CP. Kromě energetických limitů omezuje dobu činnosti nervová únava. Illl U M I sport Koordinační pohybový schopnosti - nároky na dokonalé spojení složitějších pohybu, rovnováhu, rytmus, odhad vzdálenosti, orientaci v prostom, pružné změny a přizpůsobení se, atd. - primární roli činnost CNS a nižších řídících center -diferenciační schopnost - orientační schopnost - schopnost rovnováhy -schopnost reakce (rychlost, ale i vhodnost a správnost) -schopnost rytmu - schopnost spojovací (pohybů a částí pohybů) -schopnost přizpůsobování 20 n u r j i sport Pohyblivost - schopnost člověka provádět pohyby v kloubech ve velkém rozsahu -souvisí s ekonomikou pohybu - nedostatečná - riziko poranění Kloubní rozsah určuje: - druh a tvar kloubu - pružnost tkání - reflexní aktivita - Únava - psychický stav - Teplota - prohřátí a rozcvičení - denní doba 21 n u r j i sport Faktory techniky -Technika = účelný způsob řešení pohybového úkolu, který je v souladu s: - možnostmi jedince, - biomechanickými zákonitostmi pohybu uskutečňuje se na základě neurofyziologických mechanismů řízení pohybu - úkolem technické přípravy je nácvik a zdokonalování pohybových dovedností pohybové dovednosti (učením získaný předpoklad řešit správně, rychle a úsporně určitý úkol) -základní atributy techniky : - Racionalita - Účelnost - stabilita M U M I sport - Rozlišujeme - vnější techniku - vnější pohyb těla, kinematické parametry - vnitřní techniku - neurofyziologická podstata, pohybové vzorce a programy, koordinované systémy kontrakcí a relaxací svalových skupin) - technika = součást tréninku v průběhu celé sportovní kariéry v technické přípravě - rozlišujeme fáze: - Nácvik - Zdokonalení - stabilizace -Techniku rozvíjíme: - v celku - po částech - spojování částí v celek - Řešení soutěžních situací přímo v dané situaci = způsob řešení improvizací 23 n u r j i sport Faktory taktiky -způsob řešení širších a dílčích úkolů realizovaných v souladu s pravidly daného sportu -jádro taktických dovedností tvoří procesy myšlení - předpokladem jsou určité soubory - vědomostí (v paměti) - intelektové schopnosti - nezbytné poznatky pro rozvoj taktiky: - znalost pravidel - znalosti o předmětu soutěžení (míč) - základní postupy a principy taktického boje v daném sportu - reálné hodnocení vlastních předpokladů a možností - poznatky o přednostech a slabinách soupeřů 24 n u r j i sport Zatížení - umožňuje zvýšení výkonnosti ve sportu = dosažení řady adaptačních -biologických a psychosociálních změn. Jedná se o změny trénovanosti, tj. - úrovně dovedností, - schopností, - vědomostí, - stavů, - somatických předpokladů atd. - přizpůsobení se požadavkům vnějšího prostředí - pohybové činnosti = ADAPTACE - vědomě řízené zatěžování: má rozhodující roli jako adaptační podnět, - při vhodné aplikaci se dá očekávat kumulativní tréninkový efekt 25 n u r j i sport -Adaptační podněty - povahu prevážne pohybových činností (ne každé) - Pohybová činnost musí vyvolat žádoucí změnu funkční aktivity člověka (musí být nadprahová) - Cesta: - ovlivňování a zdokonalování jednotlivých faktoru struktury daného výkonu - průběžné a postupné slaďování faktoru v celek -Sportovní trénink = záměrná adaptace, vědomé řízení je mimořádné důležité 26 n u r j i sport Cvičení posuzujeme jako adaptační podněty - Při posuzování cvičení se snažíme vymezit a určit: - druh podnětu - sílu podnětu - dobu působení podnětu - frekvenci opakování podnětu 27 IDIUNI sport - Míra specifičnosti cvičení udává, nakolik jde o shodu (podobnost či odlišnost) příslušného cvičení s finální sportovní činností - Posuzování shody kinematické a dynamické charakteristiky cvičení a cvičení v závodním provedení - Rozlišujeme: - specifická cvičení - nespecifická cvičení -Závodní cvičení - shoduje s provedením soutěžním pohybový projev je zachován jako celek - smysl - kompletování všech faktorů výkonu = cvičení komplexní povahy, slouží také k ověření -Speciální cvičení - vyšší až vysoký stupeň shody části a varianty finálního provedení - výrazně analytický charakter tzn. že cíleně a výběrově ovlivňují jednotlivé faktory - např.: zdokonalení techniky M U N T sport Cvičení všeobecně rozvíjející - nespecifické prostředky (rozdílný obsah i struktura od specializace) - napomáhají celkovému rozvoji sportovce -činitel všestrannosti, který má nezastupitelnou roli zdravotní a kompenzační - Podíl uvedených cvičení není v tréninku konstantní, závisí na věku, výkonnosti, období RTC atp. 29 n u r j i sport Intenzita cvičení -cvičení může být prováděno s různým stupněm úsilí = intenzitu cvičení -fyziologicky intenzita souvisí s energetickým zabezpečením -stupeň úsilí se projevuje energetickým výdejem (buněčná úroveň) - Na základě způsobu krytí eng potřeb rozlišujeme: - ATP-CP (alaktátová zóna) - LA (laktátová zóna) - 02 systému (aerobní zóna energetického kr.) 30 n u r j i sport Intenzita metabolismu - odpovídá intenzitě cvičení - maximální int. = anerobní alakt.(ATP-CP) submaximální = anerobní lakt. (LA) - střední intenz. = aerobně-anaer. (LA-02) - nízká intenzita = aerobní krytí (02) - vyjádření intenzity: tepová frekvence - spotřeba kyslíku - koncentrace LA v krvi - velikostí překonávaného odporu (viz tab. dále) - velikostí překonané výšky - vzdálenosti apod. - subjektivně např. hrací tempo... SF a převážná aktivace energetických systému SF Energetický systém (tepy z& minutu) Do 150 02 150 180 LA 02 (ANP) Pľes 180 LA - ATP - CP Přiklad stanovení intenzit pro řízení a evidenci tréninku In tezi ta max, SF Int. I. 60 - 75% Int. II. 75 - 85 % ínt. III. y S - 95 % Int. IV. 95 - 100 % Intenzita pro silová cvičení intenzita Procento maximálního odporu Nízká 30 - 50 % Střední nižší 50 - 70 % Strední vyšší 70 - 80 % Submaximální 80 - 90 % Maximálni 90- 100 ^ Supramaximal™ přes !00% MUN I sport Objem zatížení - představuje kvantitativní stránku zatížení -Vyjádřitelný: - dobou trvání cvičení - počtem opakování cvičení - specificky objem potom: km, vrhy, hody, skoky, sestavy, počty abs. branek, úseků - objem soutěžního zatížení je dán: počtem soutěží, utkání, závodů, startů atp. 32 n u r j i sport Funkce zatížení - očekávaný tréninkový efekt - nejčastěji jde o efekt rozvoje, může se ovšem jednat také o stabilizaci či renovaci - Rozvoj - progresivní zlepšení sp. výkonu nebo jeho dílčích faktorů až do příp. maxima (PO v RTC) - Renovace - tendence obnovit trénovanost nebo výkonnost z různých příčin ztracenou či sníženou -Stabilizace - udržení dosaženého stavu trénovanosti a výkonnosti (ZO v RTC) 33 n u r j i sport Frekvence podnětů - četnost zateze - měla by OdpOVÍdat principům Efekt zatížení ve ST (supeikompeDzace) superkompenzace Superkompenzace = zvýšená úroveň energetického potenciálu v důsledku předchozí činnosti 100 % Mqifílí Rcsynťéza \ j Energetický not* rif i ál 34 n u r j i sport Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku (LTAD) - Špičková výkonnost = talent + základy v dětském věku a dorostu -10 klíčových faktorů + dělení a přechody fází - Pohybová gramotnost - Specializace - Vývojové stadium - Citlivá období - Mentální, kognitivní a emoční vývoj - Periodizace - Soutěžení - Postupná cesta k dokonalosti - Přizpůsobení systému a integrace - Neustálé zlepšování - Alternativa (CZE, např. v Panuškovi) - Seznámení se sportem - Základní trénink - Specializovaný - Vrcholový Základy Aktivní začátek Děti ta c o j: a. Raná specializace SPECIALIZACE Vysoká výkonnost co nejdříve, plánovitý trénink si klade za cíl co nejrychleji dosáhnout úspěchu Strategie Jí!!EíÍODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJ] Výkonnost přiměřena věku, nejvyšší výkon jako perspektivní cíl, dětství a mládí je přípravnou etapou' Cenu má jen to, co směřuje rychle k cíli, úzké zaměření na specializaci (jednostrannost) Trénink Vědomý podíl všestrannosti Zatížení Až na hranici únosnosti, neúměrné nároky na nevyzrálé jedince Zřetel na stupeň individuálního vývoje, postupné a pozvolné stupňování nároků Tvrdost, cílevědomost, v tréninku psychické momenty charakteristické pro práci dospělých: napětí, vážnost, vyhraněná racionalizace, tlak na výkon Psychologické rysy Trénink odpovídající mentalitě věkového stupně, omezováni tlaku na výkon, aktuální výkonnostní cíle nejsou výlučné, radost, hravost, uvolněnost. bohatství prožitku, přiměřené ocenění Výkonnost Koncepce mně .specializace Koncepce Iréninku od po v íííaj ícíhii vy voji 36 Zápatí prezentace M U NI sport Tréninkové cykly Cyklus je relativně ukončený sled, celek opakujících se různě dlouhých časových úseků tréninkového procesu Články stavby sportovního tréninku Není to pouhé zopakování předchozího cyklus, ale dochází ke změně (obsah, zatížení, komponenty) RTC, makrocyklus, mezo, mikro, TJ TJ TJ TJ ..................................TJ 1-v-J mikrocykliis MiC MiC MiC ............................. 1-v--' mezocyklus MeC McC McC...........................MeC V-V--' m ukroť v klu s Roční tréninkový cyklus (RTC) Období Hlavní úkol období Přípravné Rozvoj trénovanosti Předzávodní Vyladění sportovní formy Závodní Prokázání a udržení vysoké výkonnosti Přechodné Dokonalé zotavení 38 MUN I sport Přípravné období -Základ budoucího výkonu -Zvýšení trénovanosti (postupným zvyšováním síly adaptačních podnětů) - Z počátku analytický charakter (zacílení na maximalizaci změn fyziologických funkcí), později syntetický charakter specializovaného tréninku (např. prostřednictvím cvičných startů) syntetický přístup podíl specifických cvičení 39 MU N I sport Předzávodní období - Úkolem je dosáhnout vysoké sportovní formy, tj. stavu optimální speciální připravenosti odpovídající stavu trénovanosti - Ladění sportovní formy - Snížení objemu, udržení vysoké intenzity - Důraz na kvalitu činnosti - Dostatečný odpočinek - Využívání speciálních cvičení - Přípravné starty jako prostředek tréninku - Zdůraznění psychologické přípravy 40 nu u i sport - Soutěže Závodní období Přechodné období -Zotavení, regenerace - Hlavní - Vedlejší -Úkol: - Udržení formy nebo - Opakované vyladění sportovní formy - Časté starty vs sporty s řídkým soutěžním programem - ?navyšování startů? 41 nu u i sport Mezocyklus Úvodní (začátek přípravného období) - 1 až 3 mikrocykly Základní Předzávodní Závodní Zotavný (přechodné období) Mikrocyklus ľv;» mikmcúlu llla\ni úkol Obrnili Celkově zatčení Vyu&í v ročním cxkltt ÚVODNÍ iříprava ; náročnější tréninkové činnosti specifická i nespecifická cvičení malé počátek přípravného období, po delším přerušení rozvíjející stimulace trénovanosti specifická (i nespecifická) velké přípravné období i závodní podle cvičení potřeby) stabilizační udržení dosažených změn specifický střední přípravné období kontrolní hodnoceni aktuálního stavu starty, utkání, turnaje testy trénovanosti střední až. velké přípravné období VYLAĎOVACi ladění Sportovní formy specifický, stany střední až malé před/ávodní období závodní období soutěžní demonstrace výkonu udržení sport, formy účast v soutěžích specifická cvičeni střední závodní období zotavný dilčí nebo celkové /otavení doplňkové sporty nespecifická cvičeni odpočinek malé přípravno období závodní období přechodné období _ Přípravné období Týden > O O DĹ SÉ Křivka zatíženi 10 Závodní (sport, který nemá pravidelný a zhuštěný kalendář) 43 Týden 1. 2. 3, 4. 5. 0 7. 8 9 10 cn 1 KLU E 1 OCY '5 K > E 'Ni E lerač žní ô re ■> E •N O 'cl '2 ■g ■d) '£ > '~z ca ľ3 Ol 3 3 M B "5 2 Vyl SO' o co o w So a; K co o (fí > CO MU sp Tréninková jednotka (TJ) 44 - Úvodní část - Seznámení s úkoly - Organizace - Rozcvičení - Dynamická část - Speciální zaměření - Hlavní část - Monotématická TJ - Více úkolů: nová dovednost -> koordinace -> rychlost -> síla -> vytrvalost -> stabilizace a variabilita dovedností v únavě - Závěrečná část - Zotavení - Nastartovaní regeneračních procesů - Pokud jsou 2+ TJ za den hovoříme o fázích - Hromadná - skupinová - individuální forma - Písemná příprava (časová dotace) ^ " !H I sport Tréninková dokumentace 1-1 .AN KONTROLA TRÉNOVANOSTI VÝKON VYHODNOCENI i R É N INKU PLAN 1 rŕiiillk KONTROLA TKÉNOVANOSI 1 i - frulitMj EVIDENCt 1 ~~ KON 1 ROLA TRÉNOVANOSTI OHODNOCOVANÍ i 1'KF.MNKl _ Trénink ^___— Plán víceletý, plán roční, operativní (týdenní a vícetýdenní) Plán TJ Plánování je nepřetržitý proces - Evidence Tréninkový deník . ^ - Obecné ukazatele - Specifické ukazatele idiuni sport