Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Exportování 3D dat

Obr. 57 Export 3D dat
Obr. 57 Export 3D dat

3D data pohybu, která byla vypočítána mohou být nyní uložena a exportována v souboru požadovaného formátu.

K dispozici jsou následující formáty souboru:

  • Texdata TXT
  • Biovision BVH
  • Biovision BVA
  • Autodesk DXF
  • Character Studio CSM
  • Lightwace LWS
  • SIMI Motion Java Applet SMJ
  • Maya Ascn Scene

Text File (*.TXT)

Obr. 58 Text file
Obr. 58 Text file

Exportuje data jako textový soubor.

Tento soubor může být například začleněn do animačního programu Maya s pomocí Simi MEL skriptu. Jestliže toto chcete udělat, ujistěte se, že jste vybrali možnosti Write HeadersWrite Column Headings.


Bio Vision (*.BVH)

Exportuje data ve formátu BVH. Tento formát je vhodný zejména pro přenos dat do animačních programů (3D Studio a Character Studio, Metacreations Poser, Maxon Cinema 4D a ostatní software). Pro import dat do Cinema 4D verze 5.x je nutný plug-in od Maxonu. Na rozdíl od mnoha dalších formátů, BVH přenáší vektory posunu a rotace namísto souřadnic označených bodů. Toto má za následek velmi dobrou rozšiřitelnost a přenositelnost animačních dat po jejich importu do odpovídajících programů.

Poznámka: Pro export dat v BVH formátu je požadován určitý počet pevných bodů (specifikace). Jako šablonu použijte soubor BVH.SMP dodávaný s tímto softwarem.

Jsou požadovány následující body:

BVH BVH BVH
Temeno Levé zápěstí Levé koleno
Levé ucho Levá dlaň Levý kotník
Pravé ucho Pravé rameno Levý nárt
Krk Pravý loket Pravá kyčel
Hruď Pravé zápěstí Pravé koleno
Levé rameno Pravá dlaň Pravý kotník
Levý loket Levá kyčel Pravý nárt

Jestliže není určeno jinak, doporučuje se použít střed kloubu.


Souřadnicový formát BioVision (*.BVA)

Exportuje data ve formátu BVA. Tento formát je vhodný pro přenos dat do animačních programů (SoftImage 3D a další software). Toto je jednodušší verze formátu BVH, který v podstatě exportuje místní souřadnice.

Poznámka: Pro export dat v BVA formátu je také požadován určitý počet pevných bodů (specifikace). Popis těchto bodů viz Exportování dat v BVH formátu. Jako šablonu použijte soubor BVA.SMP dodávaný s tímto softwarem.


SIMI Textexport pro SmJStick Java Applet (*.sMJ)

Exportuje data ve formátu SMJ. V tomto formátu, který speciálně vyvinul SIMI, může být čteno pomocí SIMI SmJStick Java appletu. Tento applet umožňuje, aby čárové vykreslení ze SIMI Motion bylo zobrazeno v internetových prohlížečích. Více detailů a aktuálních informací o appletu najdete na www.simi.com. Není nutný určený počet bodů ve specifikaci.


Autodesk DXF (*.DXF)

Exportuje data ve formátu DXF. V tomto formátu je možné přenášet pouze souřadnice x, y, z a ne informace o rotaci. Toto znamená, že ve specifikaci může být použito a definováno jakékoliv množství bodů. Existuje mnoho animačních a simulačních programů (3D Studio, Softimage atd.), které podporují import DXF souborů.


Character Studio (*.CSM)

Exportuje data ve formátu CSM. Formát CSM (Character-Studio-Markerfile) je speciální formát pro předávání pohybových dat do animačních programů (výslovně pro Character Studio 2.x). Zde jsou exportovány vektory posunu a rotace namísto souřadnic vypočítaných bodů. Toto umožňuje velmi dobrou rozšiřitelnost jádra po jeho importování, což znamená, že toto může potom být jednoduše přeneseno do animačních dat (v Character-Studio: bipeds).

Poznámka: Pro export dat v CSM formátu je požadován určitý počet pevných bodů (specifikace). Jako šablonu použijte soubor CSM.SMP dodávaný s tímto softwarem.

Jsou požadovány následující body:

CMS Popis CMS Popis
LFHD Levá přední strana hlavy RKNE Pravé vnější koleno
LBHD Levá zadní strana hlavy RKNI Pravé vnitřní koleno (volitelné)
RBHD Pravá zadní strana hlavy RANK Pravý vnější kotník
RFHD Pravá přední strana hlavy RHEL Pravá pata (volitelné)
CLAV Horní část hrudníku RMT5 Pravý vnější nárt
STRN Střed hrudníku RTOE Pravý palec
LFWT Levá přední část pasu LSHO Levé rameno
LBWT Levá zadní část pasu LELB Levý vnější loket
RBWT Pravá zadní část pasu LILB Levý vnitřní loket (volitelné)
RFWT Pravá přední část pasu LWRA Levé vnitřní zápěstí poblíž palce
C7 Hrdlo LWRB Levé vnější zápěstí naproti palci
T10 Střed zad LFIN Levá ruka
SACR Spodek zad (volitelné) RSHO Pravé rameno
LKNE Levé vnější koleno RELB Pravý vnější loket
LKNI Levé vnitřní koleno (volitelné) RILB Pravý vnitřní loket (volitelné)
LANK Levý vnější kotník RWRA Pravé vnitřní zápěstí poblíž palce
LHEL Levá pata (volitelné) RWRB Pravé vnější zápěstí naproti palci
LMT5 Levý vnější nárt RFIN Pravá ruka
LTOE Levý palec

Jestliže není určeno jinak, doporučuje se použít střed kloubu. Body označené „volitelné“ nejsou povinné, to znamená, že mohou být ze specifikace vymazány před exportem dat (a také před zaznamenáním pomocí SIMI Motion).


Lightwave Scene (*.LWS)

Exportuje data ve formátu LWS. Exportování v tomto souborovém formátu ještě nepodporuje všechny možnosti dostupné v souboru LWS. Proto jsou uloženy pouze souřadnice x, y, z a ne informace o rotaci. Toto znamená, že může být použito jakékoliv množství bodů.


Filtrace 3D souřadnic

Obr. 59 Filtrace 3D souřadnic
Obr. 59 Filtrace 3D souřadnict

V tomto menu je možné určit,jak by měli být souřadnice filtrovány.

Mgr. Martin Sebera, Ph.D.kolektiv |
Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2012

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.