Deník trenéra basketbalu 1 POPIS VYBRANÝCH TESTŮ MOTORICKÝCH SCHOPNOSTÍ KLIKY  Provedení: TO začíná v lehu na břiše, paže na šířku ramen, ruce pod rameny. TO provádí vzpor ležmo – klik ležmo plynule bez přestávky. V kliku ležmo je úhel v loketním kloubu 90 °. Trup je toporný. Ženy a dívky provádí modifikované kliky. Deník trenéra basketbalu 2 BENCH PRESS  Pomůcky: nakládací činka, kulturistická lavice (pro mládež nebo nepříliš zdatné jedince doporučujeme toto cvičení provádět v posilovně na multipresu).  Provedení: TO leží na kulturistické lavici na zádech, chodidla opřená o zem, činka na prsou rovně, držení nadhmatem v šíři ramen. Cvik se provádí z přítahu do plně natažených paží a zpět. Zaznamenáváme maximální sílu, tzv. jedno opakovatelné maximum, zkratka 1 RM. Jedná se o váhu, se kterou je jedinec schopen provést jedno opakování. Do dorosteneckého věku, přibližně 17 let, zjišťujeme 1 RM jedině pomocí výpočtu z tabulek (viz tab. 2). Nemají-li sportovci představu o svých silových schopnostech, můžeme pro určení váhy použít procento jejich tělesné hmotnosti (viz tab. 1). Na základě tohoto odhadu necháme sportovce cvičit s určenou váhou a případně ji po dvou opakováních upravíme.  Testujeme: sílu prsních svalů a extenzorů paže Tabulka 1 Průměrná síla sportovců jako procento jejich tělesné hmotnosti u bench pressu Průměrná síla sportovců jako procento jejich tělesné hmotnosti NÍZKÁ PRŮMĚRNÁ VYNIKAJÍCÍ ženy muži ženy muži ženy muži Bench press 40 % 65 % 55 % 90 % 80 % 120 % Odhad maximální síly u sportovce pomocí tabulky 4: v prvním sloupci je zvednutá váha v kg. V dalších čtyřech sloupcích počet opakování, které sportovec s danou vahou zvládne. V závorce pak odhadovaná maximální síla. (Martens. 2006. Strana 341) Příklad: sportovec je chopen provést 10 opakování v bench pressu se zátěží 45 kg. V tabulce zjistíme, že jeho odhadované maximum je 60, 1 kg. Tabulka 2 Odhad maximální svalové síly Zvednutá váha (kg) Maximální počet opakování (% 1RM) 6 (85 %) 8 (80 %) 10 (75 %) 12 (67 %) 15 (65 %) 5 5,8 6,6 6,6 7,6 7,6 7,5 9,0 9,8 10,0 11,0 11,5 10 12,0 12,4 13,5 14,9 15,5 Deník trenéra basketbalu 3 12,5 14,6 15,6 16,6 18,6 19,0 15 17,5 19,0 20,0 22,5 23,1 17,5 20,5 22,0 23,4 26,0 27,0 20 23,5 25,1 26,5 30,1 31,0 22,5 26,5 28,0 30,0 33,5 34,5 25 29,5 31,3 33,1 37,2 38,6 27,5 32,3 34,0 36,3 40,8 41,7 30 35,1 37,3 40,2 44,7 46,2 32,5 38,0 40,8 43,1 48,2 50,1 35 41,1 43,9 46,7 51,7 54,0 37,5 44,0 46,9 50,1 55,8 57,6 40 47,0 49,8 53,2 59,7 61,6 42,5 50,1 53,4 56,7 63,3 65,2 45 53,0 56,4 60,1 67,2 69,1 47,5 56,0 59,3 63,1 70,7 73,1 50 58,5 62,6 66,7 74,4 76,7 55 64,7 68,8 73,4 73,4 82,1 60 70,6 75,2 79,8 89,5 92,2 65 76,6 81,3 86,8 97,0 99,8 70 82,1 87,8 93,4 104,6 107,9 75 88,1 93,7 99,8 112,0 115,3 80 94,3 100,1 106,8 119,6 123,1 85 100,2 106,5 113,2 127,0 130,6 90 106,6 113,4 121,1 134,6 138,6 100 117,5 124,7 132,9 148,8 153,3 110 129,2 137,5 146,6 164,0 169,1 120 141,3 150,0 160,2 179,1 184,6 130 152,7 162,6 173,2 194,1 200,1 140 164,7 175,0 186,6 209,0 215,6 Deník trenéra basketbalu 4 LEH-SED  Pomůcky: stopky, nepříliš měkká žíněnka.  Provedení: TO zaujme základní polohu: leh na zádech pokrčmo, ruce v týl, prsty sepnuty. Nohy jsou pokrčeny v kolenou v úhlu asi 90 °, chodidla na zemi ve vzdálenosti 30 cm od sebe, k zemi je fixuje pomocník. TO opakuje sed (oběma lokty se dotkne kolen) a leh (záda a hřbety rukou se dotknou podložky). Po celou dobu testování musí nohy zůstat pokrčené, ruce v týl a prsty sepnuté. TO si nesmí pomáhat odrazem trupu od položky. Pohyb je plynulý, opakuje se co nejrychleji po dobu 30 s. Test se nepřerušuje, ale není chyba, jestliže si TO udělá pauzu pro únavu. Provádí se jednou.  Testujeme: sílu břišního svalstva a flexorů kyčelního kloubu  V tabulce 3 jsou uvedené výkony chlapců a děvčat od 10 do 20 let a bodové ohodnocení příslušného výkonu. Tabulka 3 Průměrné výkony chlapců a děvčat v leh-sedu Body Počet Chlapci – věk Děvčata – věk 10 12 14 16 18–20 10 12 14 16 18–20 1 <13 <17 <21 <27 <30 <14 <16 <17 <19 <22 2 14–17 18–21 22–26 28–32 31–34 15–18 17–20 18–21 20–23 23–26 3 18–22 22–26 27–30 33–36 35–38 19–22 21–25 22–26 24–27 27–29 4 23–27 27–30 31–35 37–40 39–41 23–26 26–29 27–30 28–31 30–33 5 28–32 31–36 36–40 41–44 42–45 27–31 30–34 31–35 32–35 34–37 6 33–37 37–40 41–44 45–49 46–49 32–36 35–38 36–39 36–40 38–41 7 38–42 41–45 45–49 50–53 50–53 37–40 39–43 40–43 41–44 42–45 8 43–47 46–50 50–53 54–57 54–57 41–44 44–47 44–48 45–48 46–48 9 48–51 51–55 54–58 58–61 58–61 45–48 48–52 49–52 49–52 49–52 10 >52 >56 >59 >62 >62 >49 >53 >53 >53 >53 Deník trenéra basketbalu 5 DŘEP  Provedení: test provádíme s nakládací činkou nebo na multipresu. Předem určíme rozsah dřepu (doporučuje se provádět dřep do úhlu 90 ° v kolenním kloubu.) Zjišťujeme maximální sílu, tzv. 1 RM. Při provádění dřepů s nakládací činkou či na multipresu dodržujeme polohu a provedení cvičení: dřep s činkou vzadu za hlavou. Vykonává se s volnou velkou činkou položenou na horní části trapézu, nejčastěji s podloženými patami a chodidly mírně od sebe (na šíři pánve). Trup je držen co nejsvisleji, pohled směřuje stále vpřed. Chybou je předklon hlavy a nadměrné vysazování pánve. Pohyb kolen je směřován nad špičky. (Tlapák, 2008, 183. strana)  Testujeme: sílu nohou Tabulka 4 Průměrná síla sportovců jako procento jejich tělesné hmotnosti u dřepu Průměrná síla sportovců jako procento jejich tělesné hmotnosti NÍZKÁ PRŮMĚRNÁ VYNIKAJÍCÍ ženy muži ženy muži ženy muži Dřep s činkou 40 % 60 % 65 % 90 % 80 % 125 % Deník trenéra basketbalu 6 HOD MEDICINBALEM  Pomůcky: medicinbal o hmotnosti 1 kg pro děti, 2 kg pro mládež, pásmo.  Provedení: TO stojí ve stoji mírně rozkročném, špičky nohou jsou těsně u čáry, míč má nad hlavou. Cvik začíná nápřahem spojeným se záklonem trupu a pak hodí míč vpřed, co nejdále. Při odhodu nesmí TO vyskočit (alespoň špičky nohou zůstávají na podložce). Povoleny jsou dva cvičné hody. Měří se tři hody, započítává se nejúspěšnější z nich, měří se v metrech s přesností na 0,1 m.  Testujeme: explozivní sílu horních končetin Deník trenéra basketbalu 7 VERTIKÁLNÍ VÝSKOK  Pomůcky: délková míra připevněná na stěně  Provedení: TO stojí bokem těsně u stěny a vzpaží (stoj na plných chodidlech, paže vytažena z ramene). Zaznamenáme výšku dosahu. Pak se TO vzdálí asi 15 cm od stěny a provede vertikální výskok z podřepu a se švihem paží. V maximální výši výskoku se dotkne úplně propnutou rukou měřítka na stěně. Výsledkem je rozdíl výšek dotyku ve stoji a v nejvyšším bodě skoku. TO provádí pět pokusů, zaznamenává se nejlepší z nich v celých centimetrech. Cvičné skoky se neprovádějí.  Testujeme: explozivní sílu dolních končetin  Pro srovnání výkonu sportovců lze použít tabulku 5. Tabulka 5 Průměrné výkony mužů a žen ve vertikálním výskoku Výkon Muži Ženy Vynikající >70 cm >60 cm Velmi dobrý 60–70 cm 50–60 cm Nadprůměrný 50–60 cm 40–50 cm Průměr 50 cm 40 cm Podprůměrný 40–50 cm 30–40 cm Slabý 30–40 cm 20–30 cm Velmi slabý <30 cm <20 cm Deník trenéra basketbalu 8 SKOK DO DÁLKY Z MÍSTA  Pomůcky: měřící pásmo  Provedení: ze stoje mírně rozkročného, špičky nohou těsně u odrazové čáry, nohy rovnoběžně provede TO skok daleký odrazem snožmo (povolený je podřep, hmitání a švih paží). Délku skoku měříme od odrazové čáry k místu dotyku bližší paty. Zácvik se neprovádí. Skok se opakuje třikrát, zaznamenává se nejlepší pokus, v celých centimetrech. Nezdařený pokus (TO při doskoku přepadla vzad) se ruší a nařizuje se nový. Nesmí být použity tretry, není povolena opora před odrazem a doskok musí být na stejně vysoký povrch, jako je úroveň odraziště.  Testujeme: explozivní sílu dolních končetin  V tabulce 6 uvádím obodované průměrné výkony chlapců a děvčat ve věku 10–20 let. Tabulka 6 Průměrné výkony chlapců a děvčat ve skoku do dálky z místa Body Výkon (cm) Chlapci – věk Děvčata – věk 10 12 14 16 18–20 10 12 14 16 18–20 1 <120 <132 <148 <176 <183 <115 <126 <134 <142 <144 2 121–129 133–142 149–160 177–186 184–193 116–124 127–136 135–144 143–152 145–154 3 130–138 143–152 161–172 187–197 194–204 125–133 137–146 145–155 153–162 155–164 4 139–147 153–163 173–184 198–208 205–214 134–142 147–156 156–166 163–172 165–174 5 148–156 164–174 185–196 209–219 215–225 143–151 157–167 167–177 173–182 175–184 6 157–166 175–184 197–208 220–229 226–235 152–160 168–177 178–187 183–192 185–194 7 167–175 185–195 209–220 230–240 236–246 161–169 178–187 188–198 193–202 195–204 8 176–184 196–205 221–232 241–251 247–256 170–178 188–197 199–209 203–212 205–214 9 185–193 206–216 233–244 252–262 257–267 179–187 198–208 210–220 213–222 215–224 10 >194 >217 >245 >263 >268 >188 >209 >221 >223 >225 Deník trenéra basketbalu 9 BĚH 20 M  Pomůcky: startovní pistole (píšťalka), stopky  Provedení: na povel trenéra zaujme TO postavení atletického polovysokého startu těsně za startovní čarou. Na znamení (výstřel z pistole, hvizd píšťalky) TO vybíhá a snaží se proběhnout vzdálenost v co nejkratším čase. Startovní povely a měření času se provádí dle pravidel atletiky. Běhá se nejméně ve dvojicích, TO si nesmí vzájemně křížit dráhy. Zaznamenáváme dosažený čas s přesností na 0,1 s.  Testujeme: akční rychlost Deník trenéra basketbalu 10 ČLUNKOVÝ BĚH (4 X 10 M)  Pomůcky: stopky, dva kužele vzdálené od sebe 10 m, píšťalka  Provedení: na hvizd píšťalky vybíhá TO s polovysokého startu od jednoho kužele, druhý kužel obíhá a vrací se křižmo k prvnímu (aby dráha tvořila osmičku). Po jeho oběhnutí pokračuje znovu k druhému kuželu, toho se jen dotkne a vrací se na start, kde se opět musí kužele dotknout. Každá TO si nejprve celou dráhu zkušebně proběhne, aby se předešlo chybám. Provádí se dva pokusy, mezi nimiž musí být pauza nejméně 5 min. Zaznamenává se lepší výsledek. Čas měříme s přesností na 0,1 s. Dráha běhu viz obr. 1.  Testujeme: agilitu  Průměrné výkony chlapců a dívek uvádím v tabulce 7. Obr. 1 Člunkový běh Tabulka 7 Průměrné výkony chlapců a dívek v člunkovém běhu Věk Průměrný čas (sekundy) Chlapci Dívky 10 11,3–14,1 11,8–14,7 12 11,0–13,7 11,1–13,8 14 10,6–13,3 10,8–13,6 Deník trenéra basketbalu 11 17–18 11,4 12,3 Deník trenéra basketbalu 12 T-TEST  Pomůcky: kužely rozmístěné do podoby písmene T, stopky, píšťalka  Provedení: na hvizd píšťalky TO vybíhá od základny, dotkne se prostředního kužele, zabočí vlevo, dotkne se levého kužele, otočí se, běží k pravému kuželu, kterého se opět dotkne, otočí se, běží a dotýká se prostředního kužele a vrací se zpět na start. Test končí, až se dotkne opět základního kužele. Měří se čas s přesností na 0,1 s. Vzdálenost základny je 9,14 m a vzdálenost od středového kužele ke krajním je 4,6 m. Rozmístění kuželů a dráha běhu viz obr. 2.  Testujeme: agilitu  Pro porovnání výkonů jsou v tabulce 8 uvedeny dosažené časy prvoligových hráčů basketbalu. Obr. 2 T-test Tabulka 8 Průměrné výsledky hráčů v T-testu Deník trenéra basketbalu 13 Pozice Průměrné výsledky hráčů mužského basketbalového týmu 1. ligy (v sekundách) 1 8,92 2 9,01 3 9,31 4 9,27 5 9,83 Deník trenéra basketbalu 14 SUICIDE RUN  Pomůcky: stopky  Provedení: provádí se na basketbalovém hřišti. TO začíná z pozice vstoje na základní čáře a běží na čáru TH a zpět na základní čáru, pak na středovou čáru a zpět na základní, na vzdálenější čáru TH a na základní a nakonec na vzdálenější základní čáru a zpět na základní čáru. Celkem je to přibližně 143 m. TO se smí otočit do opačného směru, až se alespoň jednou nohou dotkne příslušné čáry. Měříme čas s přesností na 0,1 s (viz obr. 3).  Testujeme: agilitu  V tabulce 9 jsou uvedeny průměrné výkony Australských hráčů a hráček basketbalu. Obr. 3 Suicide run Tabulka 9 Standardy pro Suicide run u Australských hráčů basketbalu Standardy pro Suicide run u Australských hráčů basketbalu (v sekundách) Nár. tým Jun. tým 17 let 16 let 15 let 14 let Muži – – 26,7–29,5 26,7–30,1 27,5–29,5 28,5–29,4 Ženy 28,6–33,1 29,3–24,5 29,2–36,4 28,7–35,7 29,3–33,5 30,6–34,1 Deník trenéra basketbalu 15 COOPERŮV BĚH  Pomůcky: stopky, atletický ovál (400 m), startovací pistole, píšťalka  Provedení: na povel trenéra zaujmou TO postavení vysokého startu a na znamení (výstřel z pistole) vyběhnou a běží 12 min bez přerušení. Snaží se překonat co nejdelší vzdálenost. TO se nesmí po dobu testu zastavit, smí vystřídat běh s chůzí. Po každém kole oznamujeme mezičasy, oznamujeme i začátek 9., 11., a 11.30, minuty (hvizdem na píšťalku). Konec testu oznámíme druhým výstřelem z pistole. Po druhém výstřelu se musí TO zastavit na místě a nehýbat se, dokud trenér neurčí vzdálenost. Výsledkem je počet uběhnutých metrů, měří se s přesností na 10 m.  Testujeme: vytrvalostní schopnosti  Průměrná uběhnutá vzdálenost školní mládeže a pohybově aktivních dospělých je uvedena v tabulce 10. Tabulka 10 Průměrné výsledky v Cooperově běhu Věk (školní mládež) Uběhnutá vzdálenost (m) Chlapci Dívky 6 1400 1400 7 1740 1600 8 1930 1750 9 2060 1890 10 2170 1980 11 2250 2050 12 2310 2110 13 2360 2150 14 2460 2130 15 2520 2110 16 2570 2090 17 2620 2090 18 2670 2090 Pohybově aktivní dospělí Muži Ženy Deník trenéra basketbalu 16 21–30 2800 2200 31–40 2580 2030 41–50 2320 1865 Poznámka autorů Při výběru a popisu testů vycházíme z následujících publikací: Měkota, K., Blahuš, P. Motorické testy v tělesné výchově. 1983 GRASGRUBER, P., CACEK, J. Sportovní geny. 2008. Martens, R. Úspěšný trenér. 2006.