Předkládáme čtenářům základní kámen učební pomůcky z oblasti sportovní medicíny. K sestavení této učebnice nás přivedly požadavky studentů vyjádřené v anketě k výuce předmětu Sportovní medicína na Fakultě sportovních studií MU v Brně. Proto je učebnice určena především budoucím učitelům tělesné výchovy, sportovním trenérům a dalším pracovníkům pečujícím o sportovce. Není však vyloučeno, že něco zajímavého v ní najdou i studenti lékařské fakulty, případně lékaři.
Zatím nejde o kompletní učebnici od A do Z. Jsme si vědomi nevyrovnanosti jednotlivých částí učebnice. Prvotní výběr kapitol byl určen nahromaděnými přípravami a předlohami k přednáškám a seminářům na Fakultě sportovních studií a dřívějších publikací. Internetová forma učebnice umožní její obsah průběžně a rychle opravovat, doplňovat, aktualizovat. Slabé kapitoly můžeme vyměnit za lepší apod. Proto prosíme tělovýchovné lékaře o zasílání příspěvků na adresu novotny@fsps.muni.cz (text ve Wordu, obrázky JPG, TIF). V případě začlenění do učebnice budou uvedeni jako autoři nebo spoluautoři kapitol nebo podkapitol. Všichni čtenáři mohou posílat své názory a náměty.
Současně pracujeme na CD-ROM a klasické „papírové“ verzi.
Ve své dosavadní třiadvacetileté lékařské praxi jsem viděl, že mnohé zdravotní problémy, které vyplynuly z nesprávně prováděné pohybové aktivity dětí, by nemusely existovat, kdyby měli budoucí učitelé tělesné výchovy a sportovní trenéři patřičné znalosti. K tomu bych velice chtěl přispět.
Přesto, že jsem po řadu let své lékařské praxe nějakým způsobem pečoval a stále pečuji o „vrcholové“ sportovce (reprezentace plavání, volejbalu a sportovní gymnastiky), domnívám se, že více pozornosti bychom měli také věnovat běžné sportující populaci (sport pro všechny). Rekreační sportovec – „hobík“, který se v otevřené soutěži pohybuje na úrovni vlastního maxima, je možná na zdraví ohrožen více než ten kdo má dobře zaběhnutý pravidelný tréninkový režim a je velmi dobře adaptován a připraven na závod. Mnozí moji kamarádi z triatlonu jsou toho dokladem.
Velice bych chtěl poděkovat svým učitelům, kteří mi „otevírali oči“ ve sportovní medicíně. Bohužel na docenta Dražila a docenta Rouše, kteří rozdali své srdce svým blízkým, pacientům a sportovcům a kteří mne nadchli pro tento obor, už můžeme jen vzpomínat a říkat si, jak by asi oni řešili naše problémy.
(grantový projekt č. 751/2003)
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.