Zdravotní tělesná výchova 1 / 7 Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2012 Zdravotní tělesná výchova (ZTV) Pojem Zdravotní tělesná výchova je specifická forma tělesné výchovy (TV) určená pro zdravotně oslabené jedince (tab. 2), tedy jedince zařazené do III. zdravotní skupiny dle zdravotnické klasifikace. Je určena všem věkovým skupinám. Zdravotní skupiny Podle směrnice MZ ČR č. 3/1981 a metodického pokynu MZ ČR z prosince 1990 „Úprava a výklad směrnice č. 3/1981 MZ ČR o péči a zdraví při provádění TV a sportu“ byla naše populace rozdělena do 4 zdravotních skupin: • jedinci zdraví, přiměřeně vyvinutí s vysokým stupněm trénovanosti, připraveni k plnému tělesnému zatížení • jedinci zdraví, méně trénovaní • jedinci zdravotně oslabení (trvalé nebo dočasné odchylky tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu) – mají určitá omezení • nemocní jedinci Každé této skupině odpovídá příslušná forma tělesné výchovy (Tab. 1) Tab. 1 Formy tělesné výchovy ve vztahu ke zdravotním skupinám Zdravotní skupiny Formy tělesné výchovy Zajištění tělovýchovného procesu I. a II. TV v plném rozsahu, sport bez omezení Učitel TV, cvičitel, trenér III. ZTV, TV s úlevami, sportovní činnost dle druhu oslabení Kvalifikovaný učitel TV (ZTV), cvičitel (ZTV), trenér IV. Léčebná TV (LTV) Fyzioterapeuti Podle uvedených směrnic mají lékaři základní péče posuzovat schopnost a způsobilost k povinné a organizované zájmové TV a sportu. Zařazování žáků do zdravotní TV bylo přesunuto na pracoviště tělovýchovného lékařství. Zdraví (Who) Zdraví je „stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody“ (rovnováha mezi vnějším a vnitřním prostředím, harmonie živého organismu získaná a zdokonalovaná fylogenetickým vývojem). Zdravotní tělesná výchova 2 / 7 Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2012 • vliv vnějších faktorů (životní styl – výživa, pohybová aktivita, prostředí) • vliv vnitřních faktorů (genetické, nervové, endokrinní) Tab. 2 Jednotlivé druhy zdravotního oslabení a možná oddělení zdravotní TV Oslabení Smíšená oddělení Speciální oddělení Hybný systém oslabení axiálního skeletu odchylky páteře v předozadní ose odchylky páteře v boční ose vertebrogenní poruchy poúrazové a pooperační stavy oslabení dolních končetin ploché nohy vrozené luxace kyčelních kloubů dětská obrna paréza a jiné deformity poúrazové a pooperační stavy oslabení horních končetin dětská obrna a parézy poúrazové a pooperační stavy Respirační systém bronchitidy astma bronchiale stavy po zápalu plic Kardiovaskulární systém srdeční vady a stavy po operacích hypertenze ischemická choroba srdeční (ICHS) stavy po infarktu myokardu (IM) Metabolické a endokrinologické poruchy diabetes mellitus I. typu II. typu obezita do 20 % hmotnosti nad 20 % hmotnosti endokrinní poruchy (dle Brockova indexu) Gastrointestinální systém funkční poruchy organické poruchy Gynekologická poruchy menstruačního cyklu zánětlivé stavy stavy po operacích klimaktérium gravidita a šestinedělí Nervová a neuropsychická nervová oslabení stavy po zánětech záchvatovité stavy stavy po mozkových příhodách stavy po operacích chronická onemocnění CNS (RSK, Parkinsonův syndrom) psychické choroby neuropsychická, LMD neurózy epilepsie mentální oslabení Smyslová poruchy zraku poruchy zrakové ostrosti, zorného pole, binokulárního vidění, degenerativní onemocnění, slepota a zbytky zraku poruchy sluchu lehké, střední a těžké sluchové poruchy, úplná ztráta sluchu, poruchy rovnováhy Zdravotní tělesná výchova 3 / 7 Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2012 Starší věk osteoporóza, artrózy, oslabení smyslů, poruchy srdečního rytmu Cíle a úkoly ZTV Cílem ZTV je racionálním způsobem odstranit nebo zmírnit zdravotní oslabení, posílit organismus, a vytvořit tak předpoklady pro všestranný harmonický vývoj zdravotně oslabeného jedince. Poskytnout zdravotně oslabenému možnost sportovního vyžití ve vztahu k jeho schopnostem a zdravotnímu stavu. Uvedenému cíli jsou podřízeny tyto úkoly: • zdravotní Příznivě ovlivňovat zdravotní oslabení (specifické dle druhu oslabení – udržet, případně zlepšit, nezhoršovat!). • vzdělávací Vybavit cvičence základními pohybovými dovednostmi a návyky, prohloubit znalosti o vlastním zdravotním oslabení (vhodné a nevhodné pohybové aktivity, jejich dávkování, …). • výchovné Vést k trvalému pohybovému režimu a utvářet pocit sebedůvěry ve vlastní schopnosti (dodržování zásad TV procesu – pravidelnost, rozvoj psychických a sociálních schopností – vyrovnat se s určitým handicapem, komunikace, …). Řízení a organizace ZTV • oddíly ZTV (TJ, TV organizace, …) – vyškolený cvičitel (ČASPV) • vyučovací předmět ZTV na všech druzích a typech škol – ZŠ, SŠ a VŠ (dle potřeby, často jako TV kroužek), speciální školy, pomocné školy (vyučovací předmět 3–4× týdně) aj. Zaměření – specializované oddíly na jednotlivé druhy zdravotního oslabení, nebo smíšené. TV prostředky • Obecné o základní gymnastika o pohybové hry o rytmická gymnastika o prvky jednotlivých sportů – plavání Zdravotní tělesná výchova 4 / 7 Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2012 • Vyrovnávací o cvičení uvolňovací (uvolnit klouby a svalové kontraktury) o cvičení protahovací (obnovit fyziologickou délku svalů) o cvičení posilovací (zvýšit zdatnost oslabených svalů a svalových skupin) – dynamické/statické o cvičení dechová (statická/dynamická, druhy dechu) o cvičení relaxační (význam, polohy, podmínky, druhy) o cvičení vytrvalostní (význam, výběr, měření, Zottova tabulka) o cvičení rovnovážná (statická/dynamická/balancování předmětů) Diagnostika Je základním zdrojem informací o zdravotním stavu a úrovni funkce pohybového aparátu. Zdroje informací • od lékaře (úroveň celkového zdravotního stavu, výsledky zátěžových testů, potřebná doporučení); • od samotného cvičence (jeho subjektivní potíže, pocity při cvičení, psychický stav, životospráva aj.); • z vlastního pozorování; • cíleným testováním – antropometrické údaje, funkční ukazatele – úroveň tělesné zdatnosti a pohybové výkonnosti, úroveň pohybového aparátu. Cvičební jednotka/vyučovací hodina je základní organizační formou práce ve zdravotní tělesné výchově. Trvání – 45, 60, zřídka 90 minut, frekvence 1–3× týdně. Rozdělení cvičební jednotky/vyučovací hodiny ukazuje Tab. 3. Tab. 3 Rozdělení cvičební jednotky/vyučovací hodiny Část Obsah Trvání (minuty) 45 minut 60 minut 90 minut Úvodní cíl, úkoly, obsah, příprava organismu na zátěž 5–8 8–10 10–15 Hlavní vyrovnávací vyrovnávací cvičení dle druhu oslabení 15–20 20–30 25–40 rozvíjející (kondiční) rozvoj pohybových schopností, osvojení si pohybových dovedností 10–15 15–20 20–40 Závěrečná odstranit fyzické a psychické napětí 5–7 7–10 10–15 Zdravotní tělesná výchova 5 / 7 Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2012 Obsah a trvání cvičební jednotky/vyučovací hodiny a jejích jednotlivých částí se přizpůsobuje: • druhu zdravotního oslabení • zdravotnímu stavu • biologickému věku • pohlaví • pohybovému rozvoji cvičenců/žáků a jejich předcházející pohybové průpravě • funkční zdatnosti cvičenců • zájmu cvičenců Zatížení ve cvičební jednotce/vyučovací hodině Zatížení se schematicky znázorňuje křivkou, kterou získáme měřením srdeční frekvence v jednotlivých částech cvičební jednotky/vyučovací hodiny. Celkově bývá úroveň zatížení organismu u zdravotně oslabených nižší než u zdravých jedinců. Rozlišujeme 3 základní křivky zatížení:  jednovrcholová (vrchol je v rozvíjející části) – pro oslabení hybného systému  dvouvrcholová (2 vrcholy v rozvíjející části) – pro astmatiky  s vyrovnaným zatížením v rozvíjející části (mírně kolísající zatížení intervalového charakteru) – pro jedince s nadváhou, obezitou a pro kardiaky Reakce a adaptace organismu na zátěž jsou odpovědi organismu na poruchu homeostázy (vnitřního prostředí), která vzniká vlivem některých patologických dějů v souvislosti s jednotlivými druhy zdravotního oslabení. Reakce je okamžitá bezprostřední odpověď na zevní podnět, která je vždy stejná a je geneticky zakotvená. Adaptace je schopnost živé hmoty přizpůsobit se stejnému nebo podobnému podnětu přicházejícímu ze zevního prostředí – adaptovat se, a snížit tak působení tohoto podnětu a zvýšit schopnost odolat podnětu intenzivnějšímu. Celý soubor adaptačních mechanismů se nazývá adaptační syndrom. Rozeznáváme stresor (intenzivní tělesná zátěž, chlad, horko, hlad aj.) – z vnějšku působící faktor a stres – děj probíhající v organismu. Definice stresu: je to soubor regulačních mechanismů nastupujících při ohrožení vnitřní homeostázy organismu. 3 fáze adaptačního syndromu: 1. Stádium poplachové reakce mobilizace obranných prostředků organismu – vyplavení hormonů ACTH, kortizolu, adrenalinu a noradrenalinu (zvýšuje se srdeční frekvence, stoupá krevní tlak, Zdravotní tělesná výchova 6 / 7 Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2012 prohlubuje se dýchání, stoupá hladina glukózy aj.), provádí se vše, aby organismus stresor zvládl 2. Stádium adaptace postupné přizpůsobování a lepší zvládnutí stresora, což se projeví ve zvýšené odolnosti. Organismus odpovídá zvýšeným vyplavením vyplavování katecholaminů a endorfinů – snižují tak vnímání bolesti a vyvolávají pocit uspokojení 3. Stádium destrukce pokud působí stresor nadměrně, nastává vyčerpání, nastupuje selhání organismu a smrt. Projevy adaptace: • Adaptace pohybového systému o zpevnění kosti ve směru tahu a tlaku změnou architektoniky kostní tkáně o zvýšené ukládání minerálních solí v kostech o zesílení šlach, zvýšení tahové odolnosti o zvětšení svalové hmoty pomocí hypertrofie o zvýšení účinnosti kontraktilních elementů svalového vlákna při tréninku síly, zvýšení oxidativní kapacity v mitochondriích při tréninku vytrvalosti o zmnožení cév a zlepšení mikrocirkulace ve svalu o zlepšení svalové koordinace, pohybové techniky o zlepšení neuromuskulární adaptace – schopnost zapnout současně více svalových jednotek o celkové zlepšení svalové hmoty, pevnosti a odolnosti vazivového a kostního systému, zvýšení svalové síly i vytrvalosti • Adaptace transportního systému o ekonomizace srdeční práce o zvýšení myokardiální stažlivosti o změny distribuce krve o zlepšení ortostatické tolerance o ekonomizace svalové činnosti se snížením požadavků na srdeční systém • Metabolické adaptace o pokles rizikové složky LDL cholesterolu, zvýšení ochranné HDL složky cholesterolu o snížení sekrece insulinu zvýšením citlivosti receptorů o rychlejší utilizace tuků zvýšením aktivity lipázy Zdravotní tělesná výchova 7 / 7 Zdravotní tělesná výchova, Fakulta sportovních studií MU, 2012 o snížení sympatikotonie při nízké zátěži, zvýšení sympatikotonie při vysoké zátěži • Adaptace neurovegetativní o zvýšení šetřícího vlivu parasympatického systému o snížení tonu sympatiku • Psychická adaptace o získání příjemných zážitků při vyšší pohybové aktivitě (vyplavením endorfinů) o kompenzace stresových vlivů z běžného života o zvýšení sebedůvěry, seberealizace o aktivní postoj k vlastnímu zdraví o zlepšení vztahu ke kolektivu