j IUI ON MANUÁL PRO TVORBU TÉMAT Harmonogram 22. listopad 2021 30. červen 2022 16. prosinec 2022 20. leden 2023 Spuštění registrace témat (Formulář) Ukončení registrace témat Deadline odevzdání zpracovaných témat Deadline odevzdání zpracovaných témat při tvorbě v rámci výuky Témata obecně > Rozšiřují znalosti ze školních osnov > Představují nová/zajímavá/ve škole nedostupná témata > Jsou interaktivní (využití obrázků, videí, aktivit puzzel.org) > Texty jsou uzpůsobeny věkové skupině (9+, 12+, 14+, 15+) > V textech TYKÁME, čtenář je dítě/dospívající > Téma můžete zpracovat i v anglickém jazyce Ukázky zpracovaných témat https://mjuni.cz/on/tema https://mjuni.cz/on/tema/eu Kategorie „Aktuální problémy, výzvy a fenomény" V tomto sběru bychom se rádi zaměřili na témata spadající do kategorie aktuálních problémů, výzev a fenoménu světa a společnosti. Na témata jako například voda, migrace, včely, globální oteplování, ekologie, nové formy chudoby, pandemie, novodobé dějiny, mezinárodní vztahy a rozpory, sociální sítě. Nebojíme se i témat, která jsou tabuizovaná či kontroverzní - sexuální výchova a konsent, genderová studia, hyperkorekce, identita. Povinné části tématu Témata mají jasně danou strukturu (úvod, kapitoly, kviz, bonus). Každá z těchto částí má další povinné části, které budou v textu vždy označeny červenou hvězdičkou. Prosím berte na vědomí, že pokud při tvorbě záměrně vynecháte některé povinné prvky, organizátorský tým si vymezuje právo snížit částku, která bude autorovi vyplacena jako odměna. Odměna Odměna za zpracované téma je 5 000 Kč. Je možné ji vyplatit formou odměny nebo stipendia. Bližší informace v sekci o Odevzdání tématu. Uvod > Název* > Úvodní obrázek* ■ ve vysokém rozlišení ■ bude použit na úvodní stránce i na stránkáchjíapifól (pokud nebudete chtít pro každou kapitoiu jiný obrázek) > Anotace tématu ■ Jedna, dvě věty pro představení tématu v přehledu > Úvodní text tématu* ■ do 300 znaků bez mezer ■ úvod, představení o čem téma bude > Obsah, přehled kapitol > Věková kategorie* ■ 9+/12+/14+/15+ > Kdo zpracoval* ■ Autor/autoři (pokud chcete být uvedeni na webu) ■ Ústav/katedra, fakulta/pracoviště > Kategorie, do které téma spadá* ■ Možno zvolit více ■ Kategorie: Aktuální problémy, výzvy a fenomény; Společnost a svět (humanitní vědy); Kultura a historie; Přírodní vědy; Medicína; Technologie; Sport a životní styl Tajemství Eldoráda Kategorie: o | Věk: od 5 let Fozrie: yšeccny historická zlaté i zelen poklady, kterými Jižn i Amerika oplývá Syntetické látky, které změnily svět Kategorie:^ | Vek: od 15 let tr ajeoon p'rcda je nsm d ;orym zdroje h éčivýcir látek, ale i chemická laboratoř Objev s námi, kteréž nich doslova změnily svět Zamrzlá Antarktida Kategorie: 0 | Věk: od 15 let Probádej nejodlehleji Název* > Úvodní obrázek* ■ Může být totožný"s obrázke^ífna úvodní stránce tématu, nebo dodáte speciální pro každou kapitolu (ve vysokém rozlišení) > Anotaci kapitoly ■ Ideálně formou otázek, které t>u zodpovězeny ■ Délka cca 200 znaků bez mezer > Úvodní text kapitoly (Nepovinné) ■ Zhruba odstavec uvádějící téma kapít bude zvýrazněn tučným písmem textu > Samotný obsah* ■ Více k obsahu a jeho možnostem v následující podkapitole 2. Euro ve vaší peněžence Jak li může placení eurem pomoc- setři".T Kte-é siaty euru fandí? Jak dluh jednoho státu ovlivňuje ekonomiku sousedního stálu? Adokáži členské státy EU předejít krizi? Predstav si, že by neexistovala eurozóna a každá země by stále používala vlastni měnu a vy byste s kamarády v létě rádi projeli Evropu. Po dlouhé době strávené na brigádách byste našetřili 50 000 Kč. Víš. že pokud byste při své cestě v každé zemi EU před rokem 1999 směnili tento obnos za místni měnu, lak na konci vaší cesty, a to aniž byste utratili ani korunu, by vám zůstala méně než polovina? Toto je pravděpodobně nej větší ekonomický přinos eura. Odborně se penězům, a které přijdete, když peníze směňujete, říká transakční náklady. V závislosti na velikostí a struktuře ekonomiky dané země lze díky redukci těchto transakčních nákladů zvýšil hospodářský výkon země avsouvislosti stim i životní úroveň až o několik procent HDP. Eurozóna je elitní klub Vytvořeni eurozóny bylo završením integračních snah trvají cích mnoho ijeseťitéti EU v roce 1999 dosáhla vytvorením e sezóny něčeho, □ čem snili evropští státníci od 70. let 20. století. Euro však necň aí;-- všech y evreps-íé staly Motor evropské integrace jak je někdy společná měna vnímána. ".ík ,nesc'le;' vš cřri Expert: na evropskou megiaci , pcz^rn ,-j' na sk-tečn^st že eurozóna je jakýmsi elitním klubem v rámci EU. Vdeůatách o prohlubováni evropsUé '"tearacs podle nich hrají prim státy platící eurem. Je možné, že tyto státy vytvoří samostatnou debatu o bu douč rostl svopsKé * Každá kapitola obsahuje: > Text dělený do nadpisů a podnadpisů v délce minimálně 3 stran A4 ■ Snažíme se text prokládat dalšími prvky, aby nevznikl dlouhý blok samostatného textu > Minimálně jeden obrázek či fotografii > Minimálně jednu aktivitu z puzzel.org > Minimálně jeden rozšiřující prvek zjisti více/tip/zvídavá otázka/Juniorova poznámka Prvky v textu Každý z nich prosím přímo do textu vyznačte dle kritérií uvedených níže. A) Text ■ V textu čtenářům tykáme ■ Texty členit do kratších odstavců - využít nadpisy a podnapisy, prokládat obrázky, videi, aktivitami, jinými prvky, aby nevznikl dlouhý nerozčleněný text ■ vhodně zvýrazňovat klíčová slova ■ Nadpisy v textu označovat jako „NADPIS 1/2/3:", přičemž číslem určíte úroveň (1 - největší, 4 - nejmenší) Seznam zdrojů*: o V průběhu tvořte seznam zdrojů, které byly použity pro vytvoření tématu a také těch, ve kterých se případně čtenáři mohou dozvědět o tématu více o Seznam zdrojů nahrajte do wordového dokumentu „Zdroje" na drivovém úložišti tématu o Můžete a nemusíte dělit dle kapitol (záleží dle počtu)^ Proč všichni řeší hranici mezi Irskem a Severním Irskem? An^irair □ 5c«t- Vt Indiu poněkjcjicivů řliá>a|i. ic ni arcríČT nu kubem "eicni. V iy :u::r 3reiw se dštka hraničen*.^ rs ke mír-Severn rn hslKinsesldn priJcTTirniČTJo 1 ĚirurilH-' ií:Jv Irancc bti oJriiďi daných liLrárJ. kdy afqcai! ru Scvctnln b~3joautsr. |ľ budai využíval, nlimnetjšľne. -Spojinu ítIľíikikíí insaľ v ctJasli bezpačrcEii imiaii'i LulslFeba lcpr« dohodnai. nnde sc buds Vj'JadnáVčit ODa+ťCranA Ircjr. lybatrmá imtJv rAinhcvi^L ii v^lnhmer-Eľ'rtrjpľJi.od urii n Hritiní a fliiíi u^ermou inecrojEiarcMCbude reanrnŕzqirnrič j rqiruvc dcdn/.il i díi LiiĽOJcru Ě> Krížovka: Br&xit Pa vypinen ■ «j im>*.y V'am iajerkii cďu i iLaliklciävia 'vUlui Bnlartc dJcnm E&CU B) Obrázek ■ Dostatečná kvalita a rozlišení (obrázky jsou prezentovány v jednotné šířce 500 px, doporučujem zvolit vyšší rozlišení) ■ Obrázky pojmenovávat formou OB_název a stejným způsobem je uvádět i v textu ve žlutém zvýraznění ■ Do textu ke každému obrázku vložit označení OB_název, popisek, který bude viditelný pod obrázkem a zdroj ■ Obrázky vkládat do složky kapitoly, ve které budou použity ■ Je možné využívat vlastní fotografie a obrázky, nebo obrázky zveřejněné pod licencí Creative Commons (CC), případně i další se souhlasem autora ■ Příklady galerií: o https://pixabay.com o https://search.creativecommons.org o https://www.pexels.com/cs-cz/ ■ Seznam zdrojů fotografií a obrázků*: o Ošetření práv autorů fotografií o Ke každému obrázků uvést jeho zdroj o Údaj o obrázku (popisek, zdroj) vykopírovat z textu do samostatného wordového dokumentu „Zdroje obrázků" v drivovém úložišti tématu 0B_5hiva Socha boha Sivy v městě MurudásVar Zdroj: https://pÍAabav.com/c£/photo5/p%c3^aln-Ehiva-zde(i%c4%9bk-hirtd-b5ůc5?óafh-£ocha-í045 702/| Ganéša -bůh se sloní hlavou Šivův syn Ganéša je vyobrazovaný jako tlouštík s bílou sloní hlavou, mnoha pažemi, ve kterých drži sladké koláčky, sekeru ci laso a s vychytralou krysou po boku, na které jezdí. Toto mfrumJlovné božstvo je uctívané před započetím kaidé činnosti, aby se dílo darilo a mělo hladký průběh. Jeho narození se každoročně sfaví během djí=tk:ern -,rj í-=-:ťv"íÍ-.. G.- ' s š e Čaturth^ při kterém jsou Ganéšovy malé i veJké sochy vynášeny za hudby a všeobecného veseJí do ulic, aby byli doneseny k břehům oceánu a vypuštěny do vody. ocha Ganéši při svátku Gariéí^ Čaturthf, Bombaj (Tereza Menšíková, 2017) Zdroj: Tereza Menšíková, 2017, soukromý archiv Další božstva, která mají nezastupitelné místo v mnoha indických dcmácncstech a chrámech, například bohyně Lakšmí - manželka boha Višnua, kterého doprovází jako bohyně ké opičimu králi Hanumšnovi s telern člověka, opičím dnoucímu nadpozemskou silou jsou chy^tán^ mnohé išlivé vládkyni času vyobrazené s. lidskými hlavami koíem terou uctívají lidé převážně v oblasti BengáĚska. Samotně Ganéša - bůh se sloní hlavou Sivúv syn Ganešč je vy c brožovaný jakí) tbušiik s b i iou si en h!a;au. mnoha pažemi. v[e kterých dfií sladké koľačky. sekeru či laso a s vychytralou fcr/sou po boku. na které jezdi. Tolo mírumilovné IiožsIvd ;e uc:.';anf \ye-:'- zšíc-íí: n kait'é ;-r ^ c si - ary se ;lil; ds:i,o s ws-o r?.íik. p^Obéh. Jeho narozeni se ksžtiríiiě siaví během deselidenniho físlivďlu Garesa Catuthi. při fclerérn jsou Ganéšovy malé i velké sochy vynášeny za: hudby a všeobecného veselí do ulic. aby byly doneseny li břehům oceánu a vypuštěny do vody. Sccha Garéšl pn suátSa- Garéla Čatunhi, Bombaj (Tereza Menšíkcuá, 20171 C) Video, podcast, nahrávka ■ Je možné použít jakékoliv video, podcast a nahrávku, které jsou již nahrané na internetu ■ Ideálním zdrojem pro videa je YouTube ■ Podcasty a nahrávky přes jakoukoliv službu, která nabízí vložení na vlastní stránku a umožňuje přehraní bez registrace (Spotify, Soundcloud, ApplePodcasts, Google Podcasty) ■ Ideální je spojit s prvkem „zjisti více/tip/..." ■ Videa a podcasty nezapomeňte okomentovat krátkým popisem/poznámkou ■ V textu označit jako „VIDEO/PODCAST a odkaz i obsah zvýraznit zelenou barvou. D) Herobox ■ Zvýraznění v textu ■ Zajímavost, krátká kapitolka s obrázkem/fotkou ■ Ideální jsou k němu obrázky na výšku ■ Vždy uvádějte název pro herobox ■ V textu označit jako „HEROBOX" a jeho veškerý obsah zvýraznit oranžovou barvou E) Rozklikávací boxy ■ Obsah je schovaný v rozklikávacím políčku ■ Ideální pro doplňující informace, kreativní úkoly nebo hry pro děti, větší množství obrázků/fotek ■ Vždy uvádějte název pro rozklikávací poj. ■ V textu označit jako „ROZKLIK'j-a-jeTío veškerý obsah zvýrazněte oranžovou barvou Vodopád Salto Angel turillických atrakcí nejvyšši volný vodopád o Angel Jeho výéfta dosahuje 973 mehaí Byl objeven v první pwovtai a diai^anlii Jimmim Angelem, po kteiéi pněno Nachází se ve venarruelskérn n odopád můžeme 10 letadlem. Problémy v Amazonii Dešlne lesj jsou ohioíené a je dúleílté je chránit. Mnoho lidí chce bofiaiatv' telo oblasti vyuiival ve svůj srospěch 3 (edná přrtorc bahuiři ■,ť:-ii -.i^z'imíúrA .-Minir z rss™ rré ikceiivych důsledku lidské šmnosl je roMŠhli odlesňovaní RázM léiw&ř sf; eůnccf I kaj slronty. aby v dané oblasti mohly prosakoval své obchod zpracováni dřeva a o využití půdy v :emědělstv' protože tím. -? se vykácí čäst -u u .' --- ; n zmenšuje plocha která ie nezbytným životním důsledku odlesňovaní vymírají Navíc chybí s posledních deset let jsme takto pňii^ Theosofická společnost ;Ľ IL 18B5). p ROZKLIK: Theosofická společnost Theosofickou společnost založili roku 1875 v New Yorku ruská emigrantka Helena Petrovna Blavatská (1831-1891) a plukovník Henry Steel Olcott (1832-1907). Společnost usilovala o nalezení společných duchovních kořenů napříč kulturami a pro tento projekt si získali řadu [ířízriivců. Oba cestovali po celém světě a několikrát navštívili Indii i Srí Lanku, kde se zasadili o obnovu tehdy zde málo zastoupeného buddhisrnu. Právě díky působení theosofů se obnovy dočkal i buddhistický chrám v Bódhgaji, místě Buddhova probuzení. OB-Blavatsky-and-Olcott ROZKLIK: Rámakrišna Jednou z významných osobností reformního období v Indii byl Rámakrišna Paramahansa (1836-1885), původně bráhman v chrámu bohyně Kál] v Dakíinéívaru v Bengálsku, kde také prožil své první intenzivní duchovní vize. Ve své náboženské praxi vycházel z úcty k bohyni Kálí jakožto Bohyní Matce, avšak čerpal také z dalších zdrojů a soustředil 56 na hledání cesty k božskému. Rámakrišna věnoval velkou část života meditacím a stal se významným učitelem, kterého následovala řada stoupenců, oř: Riinidkiishna • tobnoíl .(.rorinriihc obdoUÍ ) Indi h,l RinukrKiu Piramahinu 11B36-in v dMM bohyň* Káli v DívlfaMtvíiu > B«r,oálek.i kda láká proiJ tvé i. viie Vr Wt náboienské pud ., > > > > > Ideální počet otázek je 10 (dvě za každou kapitolu), maximální počet je 20 Možnosti kvizových otázek: o výběr z možností (jedna nebo více správných odpovědí) o textová odpověď (jedno slovo, jméno, číslo, datum, slovní spojení...) o seřazení více pojmů dle určitého klíče V zadání otázky může být použit obrázek, případrle video. Kviz na disk uložte ve formě textového dojrtfmentu. V kvizu vyznačte správné odpovědL Doporučujeme připojit i komentář zdůvodňující správnou odpověď. Ten vložte v odlišné barvě přímo pod otázku. 1. Kcly se vydal Kryštof Kolumbus pres oceán? (povinné) Q 1392 {•) 1492 Q 1592 Q 1692 © Správné Jeto rok, který se často povazuje za počátek novověku. 2. Co znamená španělské slovo cortquisladorl (povinné) Q vojevůdce (•) dobyvatel fj) indián @ Správné V češtině se někdy používá fonetický přepis konkvistador. 3. Jak se jmenuje pohoří, které přešel Francisco Pizarro, než dorazil do říše Inku? (povinné! (#) Kordillery Q Apalačské pohoří Q Andy ® Špatné - správná odpověď: Andy Toto pohoří tvoři pas. který je široký asr 200 km v nejužšf části (tj. jako z Prahy do Brna) 3 až 700 kilometrů v části, která je nejsi rši (tj. jako z Brna do ItálieJ_ Na délku měří Andy 7 240 kilometrů - letadlem je přeletíme za deset hodin. Je to nejdelší pohoří na svité 5. Virus HIV byl objeven dříve - později než byl připraven tenofavir. KOMENTÁŘ: Virus HIV byl objeven v roce 1983. Tenofovir byl patentován v roce 1934 Tenofavir nebyl cíleně syntetizován jako léčivo proti viru HIV jeho účinek na buněčnýcn kulturách byl popsán v roce 1985. 6. Který původní československý lék patří k nejůspéšnéjsim v zahraničí? a) dosulepin b) HsLilepin c) mi\ spin KOMENTÁŘ: Dosulepin je □riginální české antidepresivum, které bylo v 70 letech hojně předepisováno ve Velké Británii. Bonusový obsah* Zpřístupní se po absolvování kvizu. Mělo by se ipetnat o opravdové perličky, zajímavosti, něco extra související^tématem. Není určena jednotná forma. Může se jednat o texjterve zpracovánímáíoznámé zajímavosti; vlastní podcast či^jádéo; prezenta^e^Iebo jakoukoliv jinou autorskou aktivitu Bonus musí obsahi Bonus: Juniorova kuchařka V/vznani .klid j pi;> xboi-ě ak: viľ/ í- ii-.-jté tuvěka |sme si ukázali nejen z pohledu hislcne. ale i z pohledli telkovřho zdraví Už víme. kolik a jaká pohybová aktivita ie potreba. Vime rake. |afc bychom -se měli stravovat a proč je důležiiá vlasmi pfíprava jídla. Ukázali jsnu sixskř dúlijnýcrirovin s;a'i&\-:\r_r i-J=--;i± čd\i.- ň pr-j-r e ijleĚ-;a r," .'o.ikí spoleřnosi V rSvěrečně topilole tohoto online textu si mnoho času Vysleoetije velmi chutný, a hlavne pestrý svým 5loiehimÍ Připrav si s Juniorem vyvážená a zdravá jídla ie následovat za „Bonus: o Název, který o Anotaci^ o Samotný obsah Svastika - její historie a současnost Symbol svastiky je a byl jedním z kulturně in e-j vy líží va našich symbolů vůoec. Jene zastoupení najdeme v kuiturách Asie. Evropy ľ Afriky, od neolitu až po přítomnost. Tvar obíazce byl ve staré Indii symbolem pro nadějné pnznvé ľiikol-ssti cist:;', a ..phcst Sanclný název vyrhšzi ze sanskrtu, původní význam odksz^je na objekt, který přináší šiěsii 3 ixisová h dobrému životu. Svastika ve východních tradicích Svastku T'L!Í=r,e m:-.z\ ní Tació1- en : :jeT5kýc-"- n*;:c čínských látkách i v džins".:kétradici. Také sochy Buddhy napříč Asií naj: ós&to :en.c symbol na prsou. Asi není překvípufd. že •! ••• modem' oudchišticke řády se snaží ve svých brožurách a naučných materiálech vysvětlovat západnímu publiku rozdíl mezi buddhistickau svastikc;; a hákovýir křižem. Napf. č nške-tc sí\-čss<\ ijLicc-h s: :kv í.c =o G..ano Sh.?.n .'- epliií i r.--áni núžsme - slez: ve Vídni) ve svých natena ech důrazně upc-zc^uje na rozdíly mezi symbolem nadějného příshbu a n~c =. ckýni symbolem konfliktu, předevŠT; co se :vče směru a rotace. Sýrr.^ bLiigĚrshiamh^myými hranolky Petre oné vvbansni I KUCHAŘKA KE STAŽENI 14. dalajláma Tändzin Gjamccho (*1935) Odevzdání > Deadline odevzdání: 16.12.2022, případně 20.1.2023 při zpracování tématu v rámci výuky > Odevzdat bude ale samozřejmě možné kdykoliv od potvrzení registrace tématu až po deadline > Místo odevzdání: GoogleDisk ■ Pro každé přihlášené téma bude zřízena samostatná složka. Po vyplnění formuláře každý autor dostane email s potvrzením o možnosti zpracování tématu a odkazem na příslušnou složku. ■ Vzor odevzdaného tématu je zde, prosím řiďte se jím pro zachování jednotné struktury: https://lurl.cz/LKJkG - > Po odevzdání na disk prosím napište email na miuni@muni.cz s předmětem MjUNIon: NÁZEV TÉMATU a těmito informacemi: ■S Kompletní seznam tvůrců tématu ■S Volba formy odměny - odměna x stipendium (pro (doktorské) studenty) ■S Rozhodnutí, zda bude v případě skupinové práce odměna rozdělena a konkrétní částky rozeslány jednotlivým autorům, nebo bude odměna zaslána garantovi a rozdělení proběhne až následně