1 Závěrečná zpráva auditu rovných příležitostí (Gender Audit) Návrh opatření (Gender Equality Plan) Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity Autorský kolektiv: Mgr. Lenka Goldmannová, MPA, tajemnice fakulty Mgr. Veronika Vencúrik Pituková, Ph.D., manažerka HR Award Ing. Zuzana Sajdlová, Ph.D., proděkanka pro vědu a výzkum Mgr. Bc. Oldřich Racek, Ph.D., proděkan pro strategii a rozvoj doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc., vedoucí Katedry pedagogiky sportu Mgr. Ivana Klašková, vedoucí Personálního oddělení Mgr. Roman Drga, vedoucí Oddělení vědy, výzkumu a projektové podpory Ing. Eliška Handlířová, externí metodická supervize 2 1. Obsah 2. Úvod – základní informace o auditované součásti, cíle auditu........................................................3 3. Popis zajištění auditu .......................................................................................................................5 4. Přehled zjištění dle analyzovaných oblastí ......................................................................................6 4.1. Organizační kultura a rovnováha pracovního a soukromého života (organisational culture and work-life balance)..................................................................................................................................6 4.2. Vyváženost pohlaví ve vedení a rozhodování (gender balance in leadership and decisionmaking) .................................................................................................................................................7 4.3. Rovnost pohlaví v náboru a kariérním postupu (gender equality in recruitment and career progression)..........................................................................................................................................7 4.4. Integrace genderové dimenze do výzkumu a výuky (integration of the gender dimension into research and teaching content) ..........................................................................................................10 4.5. Genderově podmíněnému násilí, včetně sexuálního obtěžování (measures against genderbased violence including sexual harassment)....................................................................................10 4.6. Jiné (nezařazené) oblasti .......................................................................................................10 5. Navržená opatření..........................................................................................................................11 6. Shrnutí ............................................................................................................................................15 7. Analyzované dokumenty a zdroje dat ............................................................................................16 3 2. Úvod – základní informace o auditované součásti, cíle auditu Fakulta sportovní studií Masarykovy univerzity (dále také jen fakulta nebo FSpS MU) je nejmladší a druhou nejmenší fakultou Masarykovy univerzity (dále také jen univerzita nebo MU). Fakulta má celkem 7 kateder, Centrum univerzitního sportu a Inkubátor kinantropologického výzkumu. Administrativa je členěna na 7 oddělení děkanátu, dále na fakultě působí účelová zařízení – Centrum celoživotního vzdělávání a Laboratoře sportovní diagnostiky. Katedry zajišťují výuku v akreditovaných studijních programech fakulty pro cca 1350 studentů*tek, Centrum univerzitního sportu zajišťuje výuku tělesné výchovy pro studující všech fakult univerzity (cca 5000 studujících/rok). Strukturu zaměstnanců*kyň vyjadřuje následující tabulka: 2020 celkem z toho muži z toho ženy Akademičtí pracovníci*ce evidenční stav 85 51 60 % 34 40 % přepočtené FTE 68,71 41,52 85,24 % 27,19 14,76 % Neakademičtí pracovníci*ce evidenční stav 41 10 24,39 % 31 75,61 % přepočtené FTE 39,21 9,49 24,20 % 29,72 75,80 % Zaměstnanci celkem evidenční stav 126 61 48,41 % 65 51,59 % přepočtené FTE 107,92 51,01 47,27 % 56,91 52,73 % Tab. 1 – Stavy zaměstnanců FSpS za rok 2020 Důvodem realizace auditu je strategické rozhodnutí fakulty k získání a následnému udržení certifikace HR Award, jejíž nedílnou součástí je i oblast rovných příležitostí. Audit bude jedním z podkladů pro Gender Equality Plan Masarykovy univerzity. V organizaci dosud nebyl genderový audit realizován. Účelem auditu rovných příležitostí (GA) je vyhodnocení podpory rovných příležitostí na pracovišti FSpS MU a navržení nástrojů a postupů ke zlepšení v identifikovaných oblastech. V souladu s doporučením Evropské komise bude v rámci implementace plánu rovných příležitostí použit tzv. intersekcionální přístup, tzn. při analýze stavu, vyhodnocení a návrhu konkrétních nástrojů, budou zohledněny všechny tzv. osy nerovnosti, jako je pohlaví/gender, věk, národnost, pečovatelské povinnosti, aj. Závěry auditu budou rovněž zpracovány do strategie rozvoje lidských zdrojů realizované v rámci projektu Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R/HR Award (https://euraxess.ec.europa.eu/jobs/hrs4r), jehož cílem je k vytváření kvalitních a nediskriminačních pracovních podmínek a zefektivnění systému řízení lidských zdrojů. Podrobněji https://www.fsps.muni.cz/veda-a-vyzkum/hrs4r-hr-award Výsledky auditu budou použity ke specifikaci dalších opatření a klíčových aktivit, zejména informačních zdrojů, školení a úprav vnitřní legislativy. Audit je podkladem pro naplňování Strategického záměru FSpS MU pro období 2021-2028 (v prioritní oblasti 4 Personální řízení a rozvoj zaměstnanců, Strategické cíle: 4.1 Být prestižní fakultou, která vytváří pro své zaměstnance otevřené a spravedlivé pracovní prostředí. 4.2 Vytvářet motivační prostředí oceňováním kvalitních a výjimečných pracovních výsledků poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj, kariérní růst a slaďování osobního a profesního života zaměstnanců. 4.3 Být fakultou s mezinárodními heterogenními pracovními týmy a funkčním mezinárodním propojením. 4 https://is.muni.cz/auth/do/fsps/odd_vne_vztahu/pr/web_fsps/strategicky_zamer_2021- 8/Strategicky_zamer_FSpS_MU_2021-8.pdf 5 3. Popis zajištění auditu Audit byl zpracován interním týmem za metodického vedení a supervize ze strany externí expertky (autorský kolektiv – viz úvodní strana). Harmonogram zpracování auditu vychází z požadavku rektorátu MU. Audit byl připravován v době pandemie související s onemocněním COVID-19 a jeho zpracování bylo tímto faktorem dotčeno (vše bylo nutno realizovat on-line formou). Hlavním východiskem byly dva dotazníky: 1. 40 principů HR Award pohledem dotazníkového šetření realizovaný jako podklad pro Gap analýzu HR Award a přípravu Akčního plánu HR Award. Cílovou skupinou dotazníku byli akademičtí pracovníci*ce fakulty, návratnost činila 69 %, vyhodnocení dotazníku a interpretace dat provedla Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (FSS MU) v březnu 2021. 2. Vstupní dotazník k auditu rovných příležitostí, zodpovězený vedením fakulty a odpovědnými vedoucími pracovníky a pracovnicemi. Struktura dotazníku zahrnovala tyto sledované oblasti: a) STRATEGY LEVEL, DECISION-MAKING, MONITORING, b) RECRUITMENT, c) CAREER DEVELOPMENT, d) WORKING CONDITIONS, WORK-LIFE BALANCE (WLB), OTHER, celkem se jednalo o sadu 54 otázek. Následovaly fokusní skupiny (Focus Groups), analýzy dokumentů a vyhodnocení kvantitativních dat. Struktura auditu reflektuje strukturu navrženou rektorátem MU se zohledněním fakultních specifik a možností. Období přípravy: březen–červenec 2021 Místo realizace: Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Kamenice 5, Brno Auditované oblasti: • Rovnováha pracovního a soukromého života a organizační struktura (work-life balance and organisational culture) • Vyváženost pohlaví ve vedení a rozhodování (gender balance in leadership and decision- making) • Rovnost pohlaví v náboru a kariérním postupu (gender equality in recruitment and career progression) • Integrace genderové dimenze do výzkumu a výuky (integration of the gender dimension into research and teaching content) • Genderově podmíněnému násilí, včetně sexuálního obtěžování (measures against genderbased violence including sexual harassment) • Jiné (nezařazené) oblasti Použité metody: • Obsahová analýza dokumentů • Analýza kvantitativních dat • Dotazníkové šetření • Focus Groups Analyzované dokumenty: • viz kapitola 7 – Analyzované dokumenty a zdroje dat 6 4. Přehled zjištění dle analyzovaných oblastí 4.1. Organizační kultura a rovnováha pracovního a soukromého života (organisational culture and work-life balance) Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity je charakterem svých činností, jejichž jádrem je sport a pohyb, prakticky orientovanou fakultou. Tato převažující praktická orientace neznamená pouze sepětí výuky a výzkumu s praxí a s aplikační sférou, ale rovněž definuje do značné míry vnitřní organizační kulturu. Způsob neverbální i verbální komunikace a vzájemné interakce, pracovní metody, výběr aktivit a jejich formy – to a mnohé další je ovlivněno skutečností, že většina zaměstnaných a studujících fakulty jsou aktivními sportujícími. Tento fakultní „narativ“ generuje specifika, mezi kterými lze ve vztahu ke sledované oblasti auditu zmínit preferenci přímého jednání/komunikace face to face, nedůvěru vůči formalizaci a byrokracii, preferenci rychlých a přehledných řešení vedoucích k cíli, prakticky orientované rozhodování, senzitivitu pro FairPlay/ ANTI FairPlay jednání. Specifika se projevila rovněž při vstupním dotazníkovém šetření auditu. Řada auditem sledovaných oblastí je na fakultě v praxi uspokojivě nastavena, nicméně fungují na základě neformálních, dlouhodobě zažitých pravidel. Jako příklad lze uvést přístup k zaměstnaným při přerušení kariéry z důvodu rodičovské fáze a v návratové fázi – těmto zaměstnaným, resp. zejména zaměstnankyním jsou vytvářeny vstřícné podmínky pro slaďování rodinného a profesního života, které reflektují jejich odůvodněné potřeby (zejména v organizaci pracovní doby, možnosti zkrácených úvazků atd.). Tato pravidla ale nejsou nijak formalizovaná, fakulta v této oblasti nemá definovanou personální politiku. V případě např. změny osoby vedoucí/ho pracoviště by tato dobrá praxe byla potenciálně ohrožena. Jedním z cílů auditu je tedy rovněž identifikovat oblasti, které vyžadují formulaci personálních strategií pro zajištění jejich dlouhodobé udržitelnosti. V rámci této auditované oblasti byly identifikovány následující nedostatky: 1/A Podpora rovných příležitostí není dostatečně deklarovaná ze strany fakulty (webové stránky, strategické dokumenty). 1/B HR Award akční plán nyní neobsahuje agendu rovných příležitostí v dostatečném rozsahu. Genderový mainstreaming není na fakultě standardní součástí vyhodnocování platných politik, pravidel. 1/C V současné době neexistuje osoba/fórum/skupina, která by se věnovala oblasti rovných příležitostí a nediskriminace, včetně potřebných znalostních kapacit. 1/D V rámci fakulty existuje řada dílčích nástrojů podpory work-life balance, chybí ovšem jejich systematické uchopení a nastavení jednotných a transparentních pravidel pro jejich využívání ze strany zaměstnanců a zaměstnankyň (WLB policy). 1/E Chybí zázemí pro rodiče s dětmi (např. možnost přebalení, nakojení apod.). 1/F Odchod na a návrat z mateřské/rodičovské dovolené není systémově uchopen. Neexistuje standardizovaný postup, informační servis, či podpora pro zaměstnance (vč. specifické podpory pro vedoucí pracovišť). 1/G Pravidla pro využívání home-office nejsou jednotná a transparentně komunikovaná (na základě čeho se posuzuje, kdo o tom rozhoduje, v jakém rozsahu). 1/H Chybí zaměstnanecký průzkum pro neakademické pracovníky – neexistuje systém pravidelného sběru zaměstnanecké zpětné vazby a její vyhodnocení. 1/I Fakulta nedisponuje analýzou gender pay gap. 7 1/J Informační servis pro zaměstnance v oblasti pracovních podmínek, WLB nástrojů, MD/RD, atd. není nastavený. Návrh opatření, reflektující zjištěné nedostatky, je uveden v části 5. 4.2. Vyváženost pohlaví ve vedení a rozhodování (gender balance in leadership and decision-making) Z provedeného šetření lze dovodit, že podíl na vedení a rozhodování na vedoucích pozicích v období 2019-2020 na FSpS z hlediska genderové vyváženosti není sice symetrický, ale nelze jej označit za zásadně nevyvážený. V oblasti akademického managementu převažují ve vedoucích pozicích muži (na pozici proděkan*ka pouze 20 % žen, resp. 1 žena). V oblasti neakademického managementu, tj. administrativy a správy, převažují ve vedoucích pozicích ženy. Přehled zastoupení žen a mužů zobrazuje následující graf: Graf č.1 Přehled zastoupení pohlaví na vedoucích pozicích na FSpS 2018-2020 (zdroj: Magion, PE580) V rámci této auditované oblasti byly identifikovány následující nedostatky: 2/A Nízké zastoupení žen na úrovni proděkan*ka a vedoucích akademických pracovišť. 2/B Na úrovni vedení fakulty neexistuje pověřená osoba pro oblast rovných příležitostí. Návrh opatření, reflektující zjištěné nedostatky, je uveden v části 5. 4.3. Rovnost pohlaví v náboru a kariérním postupu (gender equality in recruitment and career progression) Šetření týkající se zastoupení pohlaví ve vazbě na kariérní postup a náborový proces bylo provedeno na základě výsledků dotazníkových šetření a analýzy dat ze systému Magion. Zastoupení pohlaví na jednotlivých pozicích dle kategorií práce v letech 2018-2020 (v rozlišení evidenční a přepočtený stav) zachycují grafy níže. Data ukazují klesající zastoupení žen v rámci standardního kariérního postupu na akademických pozicích: odborný asistent – docent – profesor. Kategorie s minimálním evidenčním 0 1 2 3 4 5 6 7 ženy muži ženy muži ženy muži ženy muži ženy muži Děkan Tajemník*ce Proděkani*ky Vedoucí kateder Vedoucí ostatní (techničtí a admin. pracovníci*ce) Přehled zastoupení pohlaví na vedoucích pozicích na FSpS 2018-2020 2018 2019 2020 8 počtem pracovníků (např. kategorie odbor. pracovník/PostDoc – zastoupení 1 osoba), nejsou hodnotitelné. Graf č. 2 Přehled zastoupení pohlaví dle kategorií práce 2018-2020 – Evidenční stav (zdroj: Magion, PE450) Graf č. 3 Přehled zastoupení pohlaví dle kategorií práce 2018-2020 – Prům. přepočetný stav (zdroj: Magion, PE450) 25 3.67 0 1.67 7.33 3.33 18 0 1 4.3 0 0.67 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Kategorie práce, průměr 2018-2020 Evidenční stav - celkem Evidenční stav - ženy 24.07 2.09 0 0.73 7.51 2.78 15.4 0 1 3.13 0 0.34 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Kategorie práce, průměr 2018-2020 Prům. přepočtený stav Prům př. stav ženy 9 Graf č.4 Přehled zastoupení žen podle pracovní pozice 2018-2020 – Evidenční stav (zdroj: Magion, PE450) Graf č.5 Přehled zastoupení žen podle pracovní pozice 2018-2020 – Prům. přepočetný stav (zdroj: Magion, PE450) V rámci této auditované oblasti byly identifikovány následující nedostatky: 3/A Členové výběrových komisí nejsou proškoleni v oblasti dobré praxe výběru nových zaměstnanců (vč. role nevědomých předsudků) a zákonných povinností. 3/B Chybí systém hodnocení neakademických pracovníků. 3/C Hodnocení zaměstnanců nezohledňuje období na MD/RD. 3/D Chybí zpětná vazba od odcházejících zaměstnanců (není sbírána ani vyhodnocována). 3/E Nízké zastoupení žen na pozicích docent*ka a profesor*ka. Návrh opatření, reflektující zjištěné nedostatky, je uveden v části 5. 0 5 10 15 20 25 30 Přehled zastoupení žen podle prac.pozice 2018-2020 (evidenční stav) 2018 2019 2020 0 5 10 15 20 25 30 Přehled zastoupení žen podle prac.pozice 2018-2020 (prům. přepočtený stav) 2018 2019 2020 10 4.4. Integrace genderové dimenze do výzkumu a výuky (integration of the gender dimension into research and teaching content) Téma genderové dimenze ve výzkumu a vzdělávání není na FSpS doposud institucionálně řešeno. V rámci této auditované oblasti byly identifikovány následující nedostatky: 4/A Chybí povědomí pracovníků o principech definovaných etickým kodexem. Chybí školení a materiály pro studenty i akademiky na téma "sex/gender dimension in research". Návrh opatření, reflektující zjištěné nedostatky, je uveden v části 5. 4.5. Genderově podmíněnému násilí, včetně sexuálního obtěžování (measures against gender-based violence including sexual harassment) Téma genderově podmíněného násilí, včetně sexuálního obtěžování, není na FSpS doposud institucionálně řešeno. V rámci této auditované oblasti byly identifikovány následující nedostatky: 5/A Není nastaven systém prevence. Chybí školení pro celou fakultu "gender-based violence." 5/B Aktuálně platný formální proces pro podávání stížností je obecný a nereflektuje specifika sexuálně podmíněného násilí. V rámci fakulty neexistuje orgán/osoba, která by toto měla na starosti (souvisí s nedostatky výše). Návrh opatření, reflektující zjištěné nedostatky, je uveden v části 5. 4.6. Jiné (nezařazené) oblasti Nad rámec výše uvedených auditovaných oblastí byly identifikovány následující nedostatky: 6/A V současné chvíli nejsou data monitorována a reportována systematicky v členění dle pohlaví. Chybí vyhodnocování dat dle pohlaví. 6/B Genderově senzitivní komunikace/jazyk a vizualizace napříč fakultou není standardem. Návrh opatření, reflektující zjištěné nedostatky, je uveden v části 5. 11 5. Navržená opatření 1. Organizační kultura a rovnováha pracovního a soukromého života (organisational culture and work-life balance) Č. GAP/nedostatek Navržená opatření Priorita 1-3 (1=nejvyšší) Odpovědnost (pozice) Harmonogram (rok) 1/A Podpora rovných příležitostí není dostatečně deklarovaná ze strany fakulty (webové stránky, strategické dokumenty). Na webových stránkách fakulty bude vytvořena vhodná sekce, v rámci, které se fakulta přihlásí k principům rovných příležitostí a genderové rovnosti. 1 manažerka HR Award + OVVM 2021 1/B HR Award akční plán nyní neobsahuje agendu rovných příležitostí v dostatečném rozsahu. Genderový mainstreaming není na fakultě standardní součástí vyhodnocování platných politik, pravidel. GEP bude interní součástí celkového (aktualizovaného) HR Award akčního plánu. Veškeré aktivity budou vyhodnoceny z hlediska možných odlišných dopadů na různé skupiny zaměstnanců (např. dle pohlaví, dle pečovatelských povinností, dle věku). 1 manažerka HR Award 2021 1/C V současné době neexistuje osoba/fórum/skupina, která by se věnovala oblasti rovných příležitostí a nediskriminace, včetně potřebných znalostních kapacit. V rámci vedení bude určena jedna osoba, která se bude této agendě věnovat. Zároveň vznikne orgán jmenovaný děkanem, který se bude věnovat tématům rovných příležitostí, nediskriminace, vč. agendy sexuálního obtěžování a dalších forem nevhodného pracovních chování a genderově podmíněného násilí. Nově etablované agendy a aktivity budou formálně svěřeny do působnosti vybraného pracoviště (např. HR oddělení). Koordinátorka implementace GEP se bude účastnit školení (plán školení a témat bude připraven a ročně aktualizován). 1 tajemnice + proděkanka pro VaV 2021 1/D V rámci fakulty existuje řada dílčích nástrojů podpory work-life balance, chybí ovšem jejich systematické uchopení a nastavení jednotných a transparentních pravidel pro jejich využívání ze strany zaměstnanců*kyň (WLB policy). Fakulta formuluje WLB Policy a nastaví k jednotlivým nástrojům pravidla. WLB policy bude zároveň komunikována všem zaměstnancům a zveřejněna. 2 vedoucí Pers. Oddělení + manažerka HR Award 2022 1/E Chybí zázemí pro rodiče s dětmi (např. možnost přebalení, nakojení apod.). Vytvořit zázemí pro rodiče s malými dětmi. 2 tajemnice + vedoucí TPO 2021-2022 12 1/F Odchod na a návrat z mateřské/rodičovské dovolené není systémově uchopen. Neexistuje standardizovaný postup, informační servis, podpora zaměstnanců*kyň, ani vedoucích pracovníků*vnic. Doplnit vnitřní metodiku – vytvořit metodický list, seznámit zaměstnance a proškolit vedoucí pracovníky. 3 vedoucí Pers. oddělení 2022 1/G Pravidla pro využívání home-office nejsou jednotná a transparentně komunikovaná (na základě čeho se posuzuje, kdo o tom rozhoduje, v jakém rozsahu). Doplnit vnitřní metodiku – vytvořit metodický list, seznámit zaměstnance a proškolit vedoucí pracovníky. 2 tajemnice + vedoucí Pers. oddělení 2021-2022 1/H Chybí zaměstnanecký průzkum pro neakademické pracovníky – neexistuje systém pravidelného sběru zpětné vazby od zaměstnanců a jejich vyhodnocení. Navrhnout způsob získávání zpětné vazby a vyhodnocení od nAP. 3 vedoucí Pers. oddělení 2022 1/I Fakulta nedisponuje analýzou gender pay gap Realizace gender pay gap analýzy a následné rozhodnutí, zda a co je potřeba realizovat ve vazbě na její výsledky. 3 tajemnice + vedoucí Pers. oddělení 2022 1/J Informační servis pro zaměstnance v oblasti pracovních podmínek, WLB nástrojů, MD/RD atd. není nastavený. Identifikace oblastí, u kterých je vhodné připravit informační brožury pro zaměstnance, a jejich vznik. Posílení informovanosti zaměstnanců, na koho se mohou, s čím obracet. 2 vedoucí Pers. Oddělení + manažerka HR Award 2022 2. Vyváženost pohlaví ve vedení a rozhodování (gender balance in leadership and decision-making) Č. GAP/nedostatek Navržená opatření Priorita 1-3 (1=nejvyšší) Odpovědnost (pozice) Harmonogram (rok) 2/A Nízké zastoupení žen na úrovni proděkan*ka a vedoucích akademických pracovišť. Zastoupení žen a mužů v rámci rozhodovacích a poradních orgánů fakulty bude monitorováno a reportováno na vedení fakulty, min. 1krát ročně. Při zjištění přetrvávající nerovnováhy bude navrženo a přijato opatření/soubor opatření. 3 vedoucí Pers. oddělení 2021 a dále 2/B Na úrovni vedení fakulty neexistuje pověřená osoba pro oblast rovných příležitostí. Opatření viz výše 1/C (pověření člena vedení fakulty děkanem a doplnění odpovědnosti do Organizačního řádu fakulty). 2 tajemnice 2021 13 3. Rovnost pohlaví v náboru a kariérním postupu (gender equality in recruitment and career progression) Č. GAP/nedostatek Navržená opatření Priorita 1-3 (1=nejvyšší) Odpovědnost (pozice) Harmonogram (rok) 3/A Členové výběrových komisí nejsou proškoleni v oblasti dobré praxe výběru nových zaměstnanců (vč. role nevědomých předsudků) a zákonných povinností. Zajištění školení pro členy výběrových komisí s důrazem na téma nediskriminace, nevědomých předsudků, hodnocení kandidátů, zákonných požadavků. 2 vedoucí Pers. oddělení 2022 3/B Chybí systém hodnocení neakademických pracovníků. Zavést systém (ročního) hodnoceni neakademických pracovníků s využitím metodiky RMU, implementace otázek diskriminace a rovných příležitostí. 2 tajemnice + vedoucí Pers. oddělení 2022 3/C Hodnocení zaměstnanců nezohledňuje období na MD/RD. Pravidla hodnocení zaměstnanců budou revidována a upravena tak, aby zohledňovala skutečnost, že daná osoba se např. nedávno vrátila z MD/RD (vliv na publikační výkon a projekty, vliv na zapracování atd.). 3 proděkan pro strategii a rozvoj + vedoucí Pers. oddělení 2021 3/D Chybí zpětná vazba od odcházejících zaměstnanců (není sbírána ani vyhodnocována). Bude vytvořen systém sběru zpětné vazby od odcházejících zaměstnanců a jejich vyhodnocování. Takto získaná data budou použita pro formulaci nových, či změnu stávajících opatření. Bude sledováno, zda mezi důvody k odchodu neexistují také témata diskriminace, nevhodného pracovního chování, nemožnosti kariérního rozvoje na základě pohlaví apod. 2 vedoucí Pers. oddělení 2022 3/E Nízké zastoupení žen na pozicích docent a profesor. Nedostatek bude předložen vedení fakulty jako prioritní téma. Bude vytvořena expertní pracovní skupina pro podporu kariérního růstu (se zřetelem na vyváženost pohlaví) k definici opatření/souboru opatření. 1 proděkanka pro VaV 2021 14 4. Integrace genderové dimenze do výzkumu a výuky (integration of the gender dimension into research and teaching content) Č. GAP/nedostatek Navržená opatření Priorita 1-3 (1=nejvyšší) Odpovědnost (pozice) Harmonogram (rok) 4/A Chybí povědomí pracovníků o principech definovaných etickým kodexem. Chybí školení a materiály pro studenty i akademiky na téma "sex/gender dimension in research." Posílení informovanosti a osvěty v rámci fakulty, zajištění školení. 2 proděkanka pro VaV + manažerka HR Award od 2022 5. Genderově podmíněnému násilí, včetně sexuálního obtěžování (measures against gender-based violence including sexual harassment) Č. GAP/nedostatek Navržená opatření Priorita 1-3 (1=nejvyšší) Odpovědnost (pozice) Harmonogram (rok) 5/A Není nastaven systém prevence. Chybí školení pro celou fakultu "gender-based violence." Prevence: Zaměstnanci budou proškoleni na téma (ne)vhodného pracovního chování, včetně tématu sexuálního harašení, bullying. Příprava brožury a její distribuce. 2 vedoucí Pers. Oddělení + manažerka HR Award 2022 a dále 5/B Aktuálně platný formální proces pro podávání stížností je obecný a nereflektuje specifika sexuálně podmíněného násilí. V rámci fakulty neexistuje orgán/osoba, která by toto měla na starosti (souvisí s nedostatky výše). Vznikne poradní orgán děkana pro rovné příležitosti (se zapojení externího nezávislého odborníka), bude definován rozsah působnosti a pravidla jednání. Budou definována pravidla pro podání a řešení podnětu. 1 tajemnice 2021 6. Jiné (nezařazené) oblasti Č. GAP/nedostatek Navržená opatření Priorita 1-3 (1=nejvyšší) Odpovědnost (pozice) Harmonogram (rok) 6/A V současné chvíli nejsou data monitorována a reportována systematicky v členění dle pohlaví. Chybí vyhodnocování dat dle pohlaví. Bude vytvořen set indikátorů, které budou na roční bázi reportovány vedení fakulty, včetně vyhodnocení. 3 vedoucí Pers. Oddělení + manažerka HR Award 2021 6/B Genderově senzitivní komunikace/jazyk a vizualizace napříč fakultou není standardem. Zajištění školení pracovníků (definovat cílové skupiny – pracovníci*ce OVVM, vedoucí pracovníci*ce, sekretariáty...) 2 vedoucí Pers. Oddělení + manažerka HR Award 2022 a dále 15 6. Shrnutí Realizovaný audit rovných příležitostí přinesl cenné poznatky a podněty pro další rozvoj FSpS a její interní kultury a prostředí. Lze konstatovat, že nebyly zjištěny žádné nedostatky s vysokou závažností (např. prokazatelná detekce masivního výskytu diskriminace apod.). Identifikované nedostatky a návrhy opatření byly prioritizovány. Byly definovány osoby odpovědné za realizaci opatření a rovněž harmonogram. Realizace opatření přispěje k naplňování principů ocenění HR Award, jehož je fakulta aktuálně čerstvě držitelem, naplňování Strategického záměru FSpS MU na léta 2021-2028 a celkově k naplňování společenské odpovědnosti FSpS MU. Hlavní prioritou v nejbližší době bude etablování, pozitivní přijetí a institucionalizace tématu rovných příležitostí, dále pak budování interních kapacit. Pro realizaci opatření je nutné zajistit zejména personální kapacity a zajistit finanční zdroje – na úrovni fakulty bude po skončení projektu HR Award alokován úvazek cca 0,1-0,2 FTE pro činnosti spojené s problematikou rovných příležitostí a HR Award. Každoročně bude alokován rozpočet účetní zakázky pro zajištění souvisejících aktivit (školení apod.). Výsledky auditu budou předány na PersO RMU a rovněž bude zajištěno informování vedení FSpS a fakultní veřejnosti. Hlavní doporučení pro MU: • Zajištění školky/dětské skupiny s trvalým zázemím v areálu UKB. • Ustanovení pozice ombundsman*ka pro zaměstnance i studenty MU. • Vytvoření systému prevence (i řešení) všech forem diskriminace vč. sexuálního obtěžování a násilí, zvýšení povědomí o této problematice, spolupráce s externími odborníky v této oblasti, zamezení sekundární viktimizace. 16 7. Analyzované dokumenty a zdroje dat 7.1. Dokumenty FSpS 40 principů HR Award pohledem dotazníkového šetření, Fakulta sportovních studií MU, interpretace získaných dat, Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie) Vstupní dotazník k Auditu Rovných Příležitostí, sestaven odbornicí Ing. Eliška Handlířová, CEITEC MU Směrnice Fakulty sportovních studií č. 2/2019 - Motivační systém na podporu pedagogické, tvůrčí a další činnosti akademických pracovníků na Fakultě sportovních studií MU https://is.muni.cz/do/mu/Uredni_deska/Predpisy_MU/Fakulta_sportovnich_studii/Smernice/SD2019- 02/2019-02_Motivacni_system_akad_pracovniku_01_12_2020.pdf Pokyn děkana č. 1/2018 Úprava podmínek vnitřního mzdového předpisu pro FSpS MU. https://is.muni.cz/do/fsps/osr/hr_award_prilohy/21_-_2018- 01_Uprava_podminek_vnitrniho_mzdoveho_predpisu.pdf Strategický záměr Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity na období 2021-2028 https://is.muni.cz/auth/do/fsps/odd_vne_vztahu/pr/web_fsps/strategicky_zamer_2021- 8/Strategicky_zamer_FSpS_MU_2021-8.pdf 7.2. Dokumenty MUNI Jana Nová, HR Award Manager, OPŘ RMU, 03/2021, Zdroje dat pro oblasti GEP Jana Nová, HR Award Manager, OPŘ RMU, 03/2021, Metodický materiál – Závěrečná zpráva GA + návrhy opatření/ akcí pro GEP Národní kontaktní centrum – Gender a věda. 27/04/2021. Školení Plán genderové rovnosti - MUNI Počty a podíly žen v tabulkách – Výroční zprávy o činnosti MU za roky 2018-2020, Odbor pro strategii, Rektorát MU (tabulkové přílohy) Etický kodex akademických a odborných pracovníků MU https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/eticky-kodex-akademickych-a-odbornych-pracovniku- mu Pracovní řád MU https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/pracovni-rad-mu Pokyn MU č. 1/2016 Jednací řád Panelu pro rovné příležitosti MU (s účinností od 1.4.2016). https://www.muni.cz/media/docs/1146/Jednaci_rad_panelu_pro_rovne_prilezitosti_MU.pdf Směrnice MU č. 5/2017 Hodnocení zaměstnanců (s účinností od 1.7.2017). https://is.muni.cz/do/mu/Uredni_deska/Predpisy_MU/Masarykova_univerzita/Smernice_MU/SM05- 17/Smernice_MU_c.5_2017_-_Hodnoceni_zamestnancu.pdf?so=nx Vnitřní mzdový předpis Masarykovy univerzity https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/vnitrni-mzdovy-predpis-mu 17 7.3. Dokumenty EU/ČR legislativa SDĚLENÍ KOMISE EVROPSKÉMU PARLAMENTU, RADĚ, EVROPSKÉMU HOSPODÁŘSKÉMU A SOCIÁLNÍMU VÝBORU A VÝBORU REGIONŮ Unie rovnosti: strategie pro rovnost žen a mužů na období 2020–2025 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:52020DC0152 MŠMT, Kodex sportovní etiky https://www.msmt.cz/sport/kodex-sportovni-etiky Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti § 4 https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-435 Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce § 16 až § 17 https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262 Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (“Antidiskriminační zákon”) https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-198 Usnesení č. 2/1993 Sb., usnesení předsednictva České národní rady o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součástí ústavního pořádku České republiky https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1993-2 Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky – celkový smysl Ústavy https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1993-1 7.4. Další příslušné dokumenty Víznerová, H. 2017. Genderová rovnost ve vaší výzkumné instituci: Jak na to. Praha: Sociologický ústav AVČR https://genderaveda.cz/wp-content/uploads/2017/10/metodika_Jak_na_gender_v_organizaci.pdf Národní kontaktní centrum – Gender a věda. 2021. Jak na změnu: Genderová rovnost ve výzkumné instituci https://genderaveda.cz/wp-content/uploads/2021/02/NKC_Jak-na-zmenu-A5_2021_FINAL.pdf Národní kontaktní centrum – Gender a věda. 2018. Genderová rovnost ve vědě a na vysokých školách: příklady praxe https://genderaveda.cz/wp-content/uploads/2019/01/AA2018_zahranicni_priklady_praxe.pdf European Institute for Gender Equality. 2016. Gender Equality in Academia and Research-GEARtool. Luxembourg: Publications Office of the European Union: https://eige.europa.eu/gender- mainstreaming/toolkits/gear European Institute for Gender Equality. 2016. Institutional Transformation: Gender Mainstreaming Toolkit https://eige.europa.eu/publications/institutional-transformation-gender-mainstreaming-toolkit European Institute for Gender Equality. 2017. Gender in Sport https://eige.europa.eu/publications/gender-sport 18 European Commission. 2020. Gendered Innovations 2: How inclusive analysis contributes to research and Innovation https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/research_and_innovation/strategy_on_research_and_innov ation/documents/ki0320108enn_final.pdf European Commission. The Commission’s gender equality strategy. https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/strategy/strategy-2020-2024/democracy-and- citizens-rights/gender-equality-research-and-innovation_en Technická agentura ČR. Prolamování bariér ve výzkumu a inovacích https://www.tacr.cz/o-nas/poslani-a-priority/prolamovani-barier/ Dimitrios Papadimoulis, Evropský parlament. 2018. GENDROVĚ-NEUTRÁLNÍ JAZYK v Evropském parlamentu https://www.europarl.europa.eu/cmsdata/187090/GNL_Guidelines_CS-original.pdf Monika Bartosiewicz-Niziołek, Sławomir Nałęcz, projekt YOUTH IMPACT. Varšava 2020. Příručka pro evaluaci zaměstnávaní mladých lidí – Vaše cesta k lepším projektům na zaměstnávaní mladých lidí https://www.youth-impact.eu/wp-content/uploads/2021/01/CZ_EMPLOYMENT_TOOLKIT_web.pdf She figures 2018 https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9540ffa1-4478-11e9-a8ed- 01aa75ed71a1 7.5. Zdroje dat Kvantitativní tabulky – Přehled zastoupení pohlaví na různých pracovních pozicích na FSpS 2018-2020 (zdroj: Magion, PE450) Kategorie práce 2020 Evidenční stav – celkem Evidenční stav – ženy Prům. přepočtený stav Prům. přepočtený stav – ženy Administr. Pracovníci*ce 28 25 27,23 23,84 Asistent*ka 12 6 8,06 3,53 Dělník*ce 1 0 1,5 0 Docent*ka 13 2 10,76 1,3 Lektor*ka 17 8 15 7,2 Nekvalif. pomoc. pracovník*ce 2 2 2,33 2,33 Odborný asistent*ka 38 16 30,28 13,16 Odbor. Pracovník*ce/PostDoc 1 0 1 0 Profesor*ka 3 1 3,03 1 Specializ. pracovník*ce 5 4 3,93 3,55 Technický pracovník*ce 4 0 3,23 0 Výzkumný pracovník*ce 2 1 1,58 1 Celkový součet 126 65 107,92 56,91 Kategorie práce 2019 Evidenční stav – celkem Evidenční stav – ženy Prům. přepočtený stav Prům. přepočtený stav – ženy Administr. Pracovníci*ce 29 26 26,74 23,74 19 Asistent*ka 10 3 6,32 2,28 Dělník*ce 2 0 2,04 0 Docent*ka 11 2 9,4 0,8 Lektor*ka 17 7 12,86 6,7 Nekvalif. pomoc. pracovník*ce 4 4 3 3 Odborný asistent*ka 37 18 32,1 15,43 Odbor. Pracovník*ce/PostDoc 1 0 0,78 0 Profesor*ka 4 1 3,1 1 Specializ. pracovník*ce 4 4 3,75 3,75 Technický pracovník*ce 3 0 2,9 0 Výzkumný pracovník*ce 3 1 0,52 0,33 Celkový součet 125 66 103,51 57,04 Kategorie práce 2018 Evidenční stav – celkem Evidenční stav – ženy Prům. přepočtený stav Prům. přepočtený stav – ženy Administr. Pracovníci*ce 27 24 27,19 24,63 Asistent*ka 7 2 3,21 0,45 Dělník*ce 2 0 2 0 Docent*ka 10 1 9,73 0,09 Lektor*ka 14 7 14,86 8,64 Nekvalif. pomoc. pracovník*ce 4 4 3 3 Odborný asistent*ka 38 20 33,41 17,61 Odbor. Pracovník*ce/PostDoc 0 0 0,5 0 Profesor*ka 4 1 3,77 1 Specializ. pracovník*ce 5 5 2,58 2,08 Technický pracovník*ce 3 0 1,95 0 Výzkumný pracovník*ce 0 0 0 0 Celkový součet 114 64 102,51 57,5 Kvantitativní tabulky – Přehled zastoupení pohlaví na vedoucích pozicích na FSpS 2018-2020 (zdroj: Magion, PE580) Pozice 2018 2019 2020 Děkan*ka ženy 0 0 0 muži 1 1 1 Tajemník*ce ženy 1 1 1 muži 0 0 0 Proděkani ženy 0 0 1 muži 5 5 4 Vedoucí kateder ženy 3 4 4 muži 5 5 5 Vedoucí ostatní ženy 6 5 6 muži 0 1 1 20 Kvantitativní tabulky – Přehled zastoupení pohlaví – výše úvazků na FSpS 2018-2020 (stav k 11.4.2021, zdroj: Magion) Úvazek - hodin/týden Pohlaví Celkem M Ž 2 1 1 4 1 1 2 8 1 1 2 12 3 2 5 16 1 3 4 20 6 9 15 24 1 1 25 1 1 28 1 1 2 32 2 2 36 1 1 38,75 1 1 40 45 46 91 Celkový součet 59 69 128 Kvantitativní tabulky – Přehled zastoupení pohlaví – návrhy projektů a řešení projektů na FSpS 2018- 2020 (zdroj: Grantové odd. RMU) 2018-2020 celkem z toho muži z toho ženy N/A FSpS # návrhů projektů 210 107 91 12 FSpS # řešených projektů 101 54 42 5