Nejistá věčnost, nebo věčná nejistota? Hlubinné úložiště v ČR Projekt doktorského výzkumu, Katedra sociologie FSS MU, červen 2011 Karel Svačina V českých jaderných elektrárnách Temelín a Dukovany vzniká ročně asi 100 tun takzvaného  vyhořelého jaderného paliva. Toto vyhořelé palivo obsahuje vysoce radioaktivní prvky s velmi  dlouhým poločasem rozpadu. Pro člověka bude toto palivo nebezpečné po další stovky tisíc let. Je  proto třeba s ním něco udělat. Česká republika v tomto ohledu není výjimkou; jaderné elektrárny  provozuje řada jiných zemí, jako je Francie, Velká Británie, Německo, USA či Indie. Ve většině  z těchto zemí panuje shoda, že vyhořelé jaderné palivo bude nejvhodnější uschovat do takzvaného  hlubinného úložiště (HÚ): do podzemního komplexu chodeb vybudovaném v hloubce kolem pěti set  metrů pod zemí v geologicky stabilním podloží, jako je například žulový masiv. Také v České republice se takové úložiště plánuje. Ale podobně jako v mnoha dalších  zemích i zde se ukazuje, že to není jednoduché. Na začátku minulého desetiletí jsme byli svědky  silných protestů obyvatel z lokalit, které byly oznámeny jako potenciálně vhodná místa pro výstavbu  HÚ.   Ačkoliv   podle   průzkumů   česká   veřejnost   dlouhodobě   podporuje   jadernou   energetiku,  v dotyčných lokalitách se v referendech vyslovilo proti výstavbě úložiště 99% obyvatel. Ukazuje se,  že při výstavbě HÚ nejde jen o to najít vhodné místo a dostatečně robustní technické řešení. Kromě  vhodného geologického podloží je také třeba mít vhodné sociální prostředí na povrchu. Při plánování HÚ se tedy mísí sociální s technickým, a to často takovým způsobem, že není  dost   dobře   možné   je   oddělovat   –   vyjednává   se   tu   konkrétní   stavba,   technologie   nakládání  s odpadem, ale zároveň je ve hře vztah k místu, otázka generační odpovědnosti, možnost vrátit zpět  učiněná rozhodnutí (tzv. „reverzibilita“), důvěra ve státní instituce či vztah místní politiky k politice  národní. Zde navrhovaný výzkum se bude věnovat právě HÚ jako socio­technickému projektu.  Takový pohled je běžný v disciplíně Studia vědy a technologií (Science and Technology Studies,  STS), k níž se tento výzkum hlásí. Vyjednávání HÚ  jako socio­technického projektu má svá specifika. Jedním z nich je  například skutečnost, že takové zařízení zatím nikde ve světě vybudováno nebylo. Dalším je fakt, že  v naprosté většině zemí, kde se o stavbu HÚ usiluje, vyjednávání „selhala“ a muselo se začít znovu.  S tím souvisí velká míra nejistoty („uncertainty“), která celý projekt HÚ provází. Zároveň ale platí,  že předmětem vyjednávání je dílo, které bude budováno několik desítek let, poté mnoho desítek let  provozováno, a jeho přítomnost zůstane zřejmá další stovky tisíc let. Z pohledu doby trvání naší  civilizace se tu vyjednává „věčnost“. Při zkoumání způsobů vyjednávání se tedy nabízí vzít tyto  okolnosti v úvahu, protože se dá předpokládat, že „věčnost“ a „nejistota“ umocňují problematický  charakter plánování HÚ.  Zkušenosti z ČR i jiných zemí ukazují, že při vyjednávání komplexních socio­technických  projektů jako jsou HÚ klasické nástroje a instituce reprezentativní demokracie někdy nestačí  (příkladem budiž úložiště Yucca Mountain v USA). V odpovědi na tento „demokratický deficit“ se  před   nějakou   dobou   v rámci   STS   vzedmula   vlna   podporující   větší   zapojení   veřejnosti   do  rozhodovacích procesů (užívá se pojmů jako „participative governance“, „deliberative democracy“,  atp.). Poslední dobou se nicméně objevují pochybnosti o podobách, v jakých se toto zapojení  veřejnosti uskutečňuje a o jeho skutečném přínosu. Do popředí se mimo jiné dostávají otázky  týkající se podoby „veřejnosti“ v těchto případech či utváření a vyjednávání problémů (v angl.  „issues“) (Marres 2007, Strauss 2010, Sundqvist a Elam 2010). Také v případě plánování HÚ v ČR lze sledovat vývoj účasti veřejnosti. Správa úložišť  radioaktivních odpadů (SÚRAO),  úřad zodpovědný za přípravu  úložiště,  často zdůrazňuje,  že  spolupráce s obcemi je pro něj prioritou. SÚRAO se zapojilo do evropského výzkumného projektu  ARGONA (2006­2009), jehož cílem bylo mimo jiné implementovat v ČR jeden model pro zapojení  veřejnosti do diskuse ohledně složitých socio­technických projektů. V současné době tato snaha  pokračuje v rámci výzkumného projektu IPPA. Částečně v souvislosti s těmito iniciativami vznikla  také „Pracovní skupina pro dialog o hlubinném úložišti“, jejímž cílem je mimo jiné posílit postavení  obcí v procesu přípravy HÚ a uplatňovat v tomto procesu takzvaný princip „deliberace“. Zdá se  nicméně, že dosavadní vývoj týkající se účasti veřejnosti v přípravě HÚ v ČR je poněkud přímočarý  a vyvolává zmíněné otázky o charakteru a utváření „veřejnosti“ a také témat či problémů. Tyto  otázky zatím nebyly na poli akademického výzkumu u nás zodpovězeny. Přitom zde nejde o pouhé  vyjednávání o nějaké podzemní továrně. V širším smyslu se tu vyjednává způsob, kterým naše  společnost buduje komplexní socio­technický projekt. Ve hře je také vztah místní politiky k národní,  vztah občanů a státu, a tedy podoba naší demokracie. V tomto smyslu nabízí studium případu  plánování HÚ palčivé sociologické téma.  Zde navrhovaný výzkum se chce tomuto tématu věnovat. Jeho předmětem budou způsoby,  kterými se v případě plánování HÚ v ČR utváří a vyjednává veřejnost a témata či problémy,  s ohledem na specifika HÚ jako socio­technického projektu. Základní výzkumné otázky tedy znějí:  • Jak se v procesu přípravy HÚ jako socio­technického projektu v ČR utvářejí „veřejnosti“ a  o jaké „veřejnosti“ se jedná? • Jak se utvářejí témata, která jsou předmětem veřejných debat, a naopak jak to přijde, že se  jiná témata předmětem veřejných debat nestanou? • Jak do těchto debat vstupují „nejistota“ a „věčnost“ jako koncepty související s HÚ? Výzkum bude teoreticky a metodologicky vycházet z přístupů STS, zejména pak té části, která se  zabývá účastí veřejnosti při rozhodování a plánování socio­technických projektů, a také té, která se  zabývá   konceptem   nejistoty   („uncertainty“)   a   jemu   příbuznými   koncepty   rizika   („risk“)   a  zranitelnosti („vulnerability“). STS výzkumníci často používají kvalitativní metody hloubkových  rozhovorů a analýzy dokumentů a zde předkládaný výzkum nebude výjimkou.  Autor tohoto výzkumného záměru se v letech 2011­2014 účastní evropského výzkumného  projektu InSOTEC (www.insotec.eu), s nímž se bude zde navrhovaný výzkum tematicky částečně  překrývat.1   Dá se tedy předpokládat, že data sesbíraná v rámci výzkumu InSOTEC budou moci  sloužit i potřebám doktorského výzkumu a naopak. Jako primární data poslouží rozhovory se  zástupci různých organizací a skupin, kterých se HÚ bezprostředně týká, od SÚRAO, přes Pracovní  skupinu, neziskové organizace až po obyvatele vytipovaných lokalit.2   Jistě by také stálo za to  věnovat pozornost skupinám, které běžně nejsou do podobných výzkumů zahrnuty, ale přesto  mohou mít k HÚ co říci – jako hypotetický příklad uveďme zemědělce či podnikatele v cestovním  ruchu z vytipovaných lokalit. Dalším zdrojem dat pak budou dokumenty – zákony, vládní usnesení,  informační letáky, články v médiích, tiskové zprávy. Důležitým sekundárním zdrojem dat pak  budou již provedené výzkumy věnující se HÚ, jako byl CARL nebo série výzkumů COWAM. Pro  organizaci dat a jako pomůcka při analýze bude použit software Atlas.ti. Autorova účast v projektu  InSOTEC   nabízí   kromě   dat   také   možnost   kontaktu   a   zpětné   vazby   od výzkumníků,   kteří   se  dlouhodobě věnují hlubinným úložištím a mají také zázemí disciplíny STS. 1 InSOTEC chce identifikovat socio­technické „výzvy“ (v angl. „challenges“) související s přípravou HÚ a v rámci  případových studií se několika z nich podrobně věnovat. Zatím ale není jisté, které to budou. Zde navrhovaný  výzkum má tedy z velké části společný základní rámec s výzkumem InSOTEC, nicméně v této fázi (tj. ve fázi  výzkumného projektu) se od InSOTECu liší svým důrazem na utváření „veřejností“ a také důrazem na „nejistotu“  jako klíčový koncept týkající se HÚ. 2 Autor je již v kontaktu a má předjednané rozhovory s pracovníky SÚRAO a také s dalšími účastníky projektu IPPA. Předběžná základní bibliografie Callon, Michel, Pierre Lascoumes, Yannick Barthe. 2009. Acting in an uncertain world: an  essay on technical democracy. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.  Elam, Mark, Göran Sundqvist. 2006. Stakeholder involvement in Swedish nuclear waste  management. Stockholm: Swedish Nuclear Power Inspectorate­SKI.  Flüeler, Thomas. 2006. Decision making for complex socio­technical systems: robustness  from lessons learned in longterm radioactive waste governance. Dordrecht [u.a.]:  Springer.  Latour, Bruno. 2005. Reassembling the social: an introduction to actor­network­theory.  Oxford; New York: Oxford University Press. Marres, Noortje. 2007. „The Issues Deserve More Credit: Pragmatist Contributions to the  Study of Public Involvement in Controversy.” Social Studies of Science 37 (5): 759­780.  Silverman, David. 2005. Doing qualitative research: a practical handbook. London;  Thousand Oaks, California: Sage Publications. Strauss, Hannah. 2010. „Involving the Finnish public in nuclear facility licensing:  participatory democracy and industrial bias.” Journal of Integrative Environmental  Sciences 7 (3): 211­228.  Sundqvist, Göran, Mark Elam. 2010. „Public Involvement Designed to Circumvent Public  Concern? The "Participatory Turn" in European Nuclear Activities.” Risk, Hazards &  Crisis in Public Policy 1 (4): Article 8. Anotace diplomových prací „To jsou nějaké divné Windowsy“: Případová studie socio ­ technické změny na české škole (Katedra sociologie, FSS MU, 2010) Tato práce se zabývá přechodem z proprietárního na otevřený software na vybrané české základní  škole. Cílem je rozebrat průběh tohoto přechodu s ohledem na různorodé okolnosti, které jej  umožnily, tvarovaly, nebo komplikovaly. Práce se hlásí k tradici Studia vědy a technologií (STS).  Inspiruje   se   dvěma   konstruktivistickými   přístupy   spojovanými   s   STS,   Sociální   konstrukcí  technologií (SCOT) a Teorií sítí­aktérů (ANT). V rámci těchto dvou přístupů se opírá zejména  o koncept nepoddajnosti (obduracy) socio­technických uspořádání, respektive sítí­aktérů. Analýza  ukazuje přechod na svobodný software na ZŠ U Tenisu jako postupný a vyjednávaný, který byl  navíc součástí širšího procesu modernizace počítačového vybavení na dané škole. S tím, jak je  nepoddajnost proprietárního softwaru na škole oslabována, svobodný software mobilizuje nové  spojence a sám tím získává na síle. Významně se například na rostoucí nepoddajnosti svobodného  softwaru   podílí   jeho   interpretativní   flexibilita.   Zároveň   se   ale   ukazuje,   že   nepoddajnost   je  výsledkem neustálé práce, a jako taková není konečným stavem. Investigating Openness of an “Open” Mobile Operating System: the Case of Android (European Studies on Society, Science and Technology, Maastricht University/University of East  London, 2009) This thesis investigates some aspects of the development of Android, an open source platform for  mobile devices. It looks at Android as a technological innovation in three different places: on the  official website of the platform, in shops where Android­based devices are sold, and in on­line  communities of Android users. The goal is to trace different notions of openness of the platform,  and to see how these notions change between the three places. In addition, special attention is given  to the role of users in co­constructing the platform. Thus, the empirical research done for this thesis  is threefold: a rhetorical analysis of the official Android website, participant observation in mobile  operators' shops, and virtual ethnography of on­line Android communities. The main conclusions of  this work are, first, that the meanings and interpretations of the Android platform and of its  openness change between different contexts, second, that the openness of the platform is relational,  and   third,   that   Android   users   are   largely   heterogeneous   and   play   an   important   role   in   co­ constructing the Android platform, which the platform's designers and the mobile operators do not  seem to fully acknowledge.