Hodnocení studia Studium: FSS D-SO4 SO [sem 4, roč 2] Program: Sociologie (čtyřleté) Obor: Sociologie Pracoviště Katedra sociologie Téma: Jak se víra (ne)ztrácí Téma anglicky: Hlavní školitel: doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Dr., učo 43919 FSS:podzim 2010 Hodnocení uplynulého roku Stav přípravy disertace: Doktorandka splnila požadavky individuálního plánu za akademicky rok 2009/2010. Změněno: 25. 2. 2011 23:06, doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Dr., učo 43919 Změněno: 25. 2. 2011 23:06, doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Dr., učo 43919 Nejnovější údaje pro jednotlivé položky Hodnocení uplynulého roku Stav přípravy disertace: Doktorandka splnila požadavky individuálního plánu za akademicky rok 2009/2010. Změněno: 25. 2. 2011 23:06, doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Dr., učo 43919 Změněno: 25. 2. 2011 23:06, doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Dr., učo 43919 Není k dispozici žádné hodnocení. Moje návrhy Návrh hodnocení se vkládá vždy pro aktuální období, nikoliv pro období vybrané v záhlaví stránky. Pokud školitel tento návrh nesmaže, lze ho příští rok doplnit, přepsat nebo smazat. Manipulace s návrhem neovlivní žádné hodnocení, které uložil školitel. Návrhy k rubrikám Plán celého studia Zadání disertační práce: Jak se víra (ne)ztrácí Evropu v posledních desetiletích charakterizuje výrazný pokles kongregačních aktivit a snižující se počet osob hlásících se ke konkrétním církvím, ačkoli celosvětový trend se zdá být spíše opačný (Davie 2002). Neobvyklý vývoj religiozity v Evropě se vysvětluje privatizací náboženství, změnami podob religiozity a jejich novými charakteristikami: odkazuje se na privatizaci, individualizaci a subjektivní rozměr víry. Úvahy o nové podobě religiozity směřují především k jejím kognitivním podobám , projevům religiozity na úrovni jednání se věnují méně (McGuire 2008). Právě na úrovni jednání však došlo podle Davie (2000) a Hervieu-Léger (2000) ke změně religiozity takovou formou, která se v kvantitativních šetřeních jeví jako „sekularizace“, ale v jiném úhlu pohledu jako kvalitativní změna jednání lidí ve vztahu k církvi a obecněji jako změna v prolínání každodenního života a víry. Davie mluví o delegovaném náboženství (vicarious religion), kdy evropská populace nechodí pravidelně do kostela (odtud dojem sekulárnosti) a zároveň deleguje udržování obřadů, církevních památek a morálních kódů vycházejících z křesťanství na církve. Hervieu-Léger pak nahlíží náboženství jako „řetězec paměti“. Zároveň obě ukazují na důležitost delegovaného náboženství pro evropský prostor především ve vztahu k migračním proudům a k utváření společných základů evropského společenství. Davie (2006) na případu dánských karikatur, pohřbů významných osobností, nebo reakcí na vraždu nizozemského režiséra dokládá přetrvávající důležitost a přítomnost křesťanství – a to i u těch lidí, kteří se na rovině jednání projevují spíše jako téměř nenáboženští. Podle závěrů řady výzkumů zabývajících se korelacemi mezi religiozitou rodičů a jejich potomků by ale vicarious religion měla postupně vytrácet. Pozornost prací o procesech transmise religiozity mezi generacemi se zaměřila na to, do míry religiozita rodičů předikuje religiozitu jejich dětí ve vztahu k prostředí v rodině (stabilita a rozvodovost) a k výchovným metodám (Mayer 1996), ve vztahu ke koherenci mezi jednáním rodičů a jejich postojům k víře a ke shodě v otázkách víry mezi oběma rodiči (Bader a Desmond 2006). Dále se studovala role religiozity prarodičů při predikci religiozity vnoučat (Copen a Silverstein 2007). Byly sledovány genderové vazby na předávání religiozity (matky a dcery, otcové a synové) a či možnost opačného mezigeneračního ovlivňování, kdy adolescenti ovlivňují svým zájmem postoj rodičů k církvím a religiozitě (Pinquart a Silbereisen 2004). Výsledky výzkumů lze shrnout do několika bodů: a) silná religiozita rodičů pozitivně ovlivňuje výskyt religiozity u jejich dětí, b) koherence mezi jednáním a slovy rodičů znamená vyšší pravděpodobnost religiozity dětí, c) religiozita se přenáší přes generace, i když se její subjektivní důležitost mění, především klesá (prarodiče – rodiče – vnoučata), d) v rodinách, kde se objevovali vnitřní spory, je religiozita dospělých dětí nižší. Zmiňované práce zachycují především přetrvání/vytrácení religiozity mezi generacemi v podobě návštěvnosti mší, čtení Bible nebo škálově zachyceného subjektivního významu víry. Nevěnují se však otázce, jak se mění nebo nemění vztah k církvi jako instituci, jakou roli církev hraje v životě lidí religiózních a těch, kdo pocházejí z „náboženských rodin“ a jeví se v dospělosti jako „nenáboženští“. Nedovolují ani zachytit podobu vztahu k Bohu a k víře v jednotlivých generacích. Zároveň z jejich pohledu v rodinách s nízkou mírou participace rodičů na dění v církvi, s rozdílnou religiozitou rodičů a s neexplicitním vyjadřováním vztahu k víře a k církvi, či v rodinách, ve kterých rodiče uplatňují delegované náboženství, jsou děti málokdy religiózní. Mé postřehy z terénu však ukazují na ambivalenci takových závěrů – platí, ale pouze v některých případech a pro někoho. I delegované náboženství ze strany rodičů dává jejich dětem základní jazyk pro interpretaci životních situací a představuje náboženství jako jednu z možných, ale ne nutných voleb. Současně se vedle náboženství jako volby objevuje skupina „jednoročních věřících“: lidí ve věku padesát a více let, kteří do kostela docházejí pouze na velké svátky a jejichž dospělé děti se v kostele neobjevují ani na tyto svátky a které však stále nechávají křtít svá nemluvňata a pro významné životní přechody si stále vybírají prostředí kostela (svatby, pohřby). V rámci bakalářské práce o evangelickém sboru ČCE v Hradišti jsem narazila i na početnou skupinu „obnovujících rodin“, kde se rodiče nepovažují za členy žádné církve, ani se neúčastní aktivit s církví spojených, a přesto posílají své děti na výuku náboženství a vzdělání svých ratolestí v této oblasti považují za důležité. Tento úhel pohledu ukazuje na existenci dalších skupin rodin, ve kterých závěry o transmisi religiozity ne zcela platí a které ne vždy spadají mezi osoby praktikující „delegovanou víru“. Vynořuje se otázka: Kdo či co ovlivňuje přetrvávání religiozity mezi jednotlivými generacemi v těchto rodinách? A z ní vyplývající další otázky: Jaký vztah mají jednotlivé generace těchto rodin k církvi? Jakou roli v jejich životě hraje víra a církev? Co vede rodiny k „obnovování“? Jakými způsoby se religiozita v těchto rodinách předává a v jaké podobě? Odpověď na tyto otázky budu hledat za pomoci etnografické studie evangelického sboru Hradiště (okr. Chrudim). Výzkum bude zahrnovat analýzu zdrojů o historii tohoto sboru v lokálním kontextu, zúčastněná pozorování a především kvalitativní rozhovory se členy rodin, ve kterých lze vztah k víře v generaci rodičů označit za delegované náboženství, nebo rodiče spadají mezi „obnovující“ rodiče. Nasavrcko jsem zvolila z několika důvodů: jedná se o oblast dostatečně malou na to, aby se místní obyvatelé „od vidění“ navzájem znali a bylo možné, oproti prostředí velkých sborů ve městech, identifikovat rodiny potřebných charakteristik. Zároveň se jedná o oblast dostatečně velkou, aby byla možná anonymizace výpovědí. Skutečnost, že z této lokality pocházím, řeší otázku „logistického zajištění“ a taktéž umožňuje sledovat oblast po dostatečně dlouhé období. Analýza dat se bude inspirovat zakotvenou teorií a jejím cílem bude získat obecnější poznatky o problému a propojit je se současnými teoriemi sociologie náboženství. Práce za pomoci konceptů delegovaného náboženství, náboženské paměti a transmise religiozity nahlédne vztah těch, kteří věří „vicariously“, či kteří takový postoj k víře nacházejí. Ve vztahu k širším společenským procesům se dotýká, schopnosti vytvářet a udržovat sdílenou identitu a s ní související sociální paměti. Literatura k tématu: Bader, Christopher D., Desmond, Scott A. 2006. Do as I Say and as I Do: The Effects of Consistent Parental Beliefs ad Behaviors Upon Religious Transmission. Sociology of Religion 67 (3): 313 – 329. Copen, C., Silverstein. 2007. Transmission of Religious Beliefs across Generations: Do Grandparents Matter? Journal of Comparative Family Studies. 38 (4): 497 – 510. Davie, G. 1996. “Religion and Modernity: The Work of Danièle Hervieu-Léger”. Pp. 101-117 in Flanagan, K., P. C. Jupp (eds.), Postmodernity, Sociology and Religion. Basingstoke: Macmillan. Davie, G. 2000. Religion in modern Europe. A memory mutates. Oxford: Oxford university press. Davie, G. 2002. Europe: The Exceptional Case. London: Darton, Longman and Todd. Davie, G. 2006. Religion in Europe in the 21^st Century: The Factors to take into Account. Arch. europ.sociol. 47 (2): 271 – 296. Hervieu-Léger, D. 1998. „The transmission and formation of socioreligious identities in modernity“. International sociology 13(2): 213-228. Hervieu-Léger, D. 2000. Religion as a Chain of memory. Great Britain: Polity Press. Hervieu-Léger, D. 2006. „The Role of Religion in Establishing Social Cohesion“. Pp. 45-63 in K. Michalski (ed.), Religion in the New Europe. Budapest: CEU Press. Hervieu-Léger, D. 2004. „Individualism, the Validation of Faith, and the Social Nature of Religion in Modernity“. Pp 161-175 in R. K. Fenn (ed.), The Blackwell Companion to Sociology of Religion. Oxford: Blackwell Publishing. Myer, Scott M. 1996. An Interactive Model of Religiosity Inheritance: The Importance of Family Context. America Sociological Review 61 (5): 858 – 866. Pinquart, M. Silbereisen, Reiner K.2004. Transmission of Values from Adolescents to their Parents: The Role of Value Content and Authoritative Patering. Adolescence 39 (153): 83 – 100. Důležité termíny: do konce 2. ročníku publikace recenze - recenze odevzdána v Sociálních studiích, dosud nepublikováno. do konce studia recenze 2. titulu Plán na konkrétní období Práce na disertaci: JS 2010: Seminář k disertačním projektům - splněno; Texty z obecné sociologie - splněno Literatura k disertační práci I.: transmise religiozity mezi generacemi, spojitost mezi religiozitou rodičů a jejich dětí; delegované náboženství; religiozita a životní cyklus Konference „Náboženství ve veřejném prostoru – podoby reprezentací religiozity“ PS 2010: Metodologický seminář - splněno, Druhý světový jazyk -splněno, Analýza dat - modul kvantitativní - splněno Literatura k disertační práci II.: specifické podmínky náboženské socializace v období 50. let (doba, kdy rodiče byli děti), 70. - 80. let (ca doba, kdy „děti“ byli děti), religiozita v českých podmínkách; vytvoření přehledu klíčových témat a vydefinování základních pojmů, konečná verze projektu disertační práce; metodologická příprava – etnografie, biografická narace JS 2011: Seminář k disertační práci "a" - splněno, Analýza dat - modul kvalitaivní - splněno Sběr a základní analýza dat I.: historie sboru v Hradišti, vývoj sboru, místní specifika, současná podoba sboru a jeho fungování; „vlažně náboženští“ ve sboru z pohledu místního faráře, farářky, příp. staršovstva sboru; „vlažně náboženské“ rodiny v kartotéce sboru (křty, svatby, pohřby, konfirmace); - upřesnění témat pro rozhovory v rodinách; zúčastněné pozorování – sbor ve svátky a všední dny; upřesnění témat pro rozhovory PS 2011: Asistence při kurzech dle aktuálních možností a potřeby Sběr a základní analýza dat II.: splněno zúčastněné pozorování – sbor ve svátky a všední dny . splněno; draft teoretické části práce pro SOC920b – splněno, ale je třeba zapracovat připomínky; rozhovory ve „vlažně náboženských“ rodinách starousedlíků – ne, namísto nich rozhovory s pamětníky sboru k dokreslení historického vývoje a událostí ovlivňujících strategie rodin Analýza dat – modul kvalitativní - splněno JS 2012: Recenze č. 2 Asistence při kurzech dle aktuálních možností a potřeby Dokončení sběru dat a analýza III. – rozhovory v rodinách novousedlíků PS 2012: Asistence při kurzech dle aktuálních možností a potřeby Účast na konferenci týkající se zvoleného tématu dle aktuální nabídky Psaní vlastního textu disertace JS 2013: Recenzovaná stať Asistence při kurzech dle aktuálních možností a potřeby Psaní vlastního textu disertace PS 2013: Dokončení disertace, Státní doktorská zkouška, obhajoba disertace Prezentace a publikace: zpracované prezentace: JS 2010: Prezentace religiozity v prostoru Domu léčby bolesti s hospicem v Rajhradě. Prezentace na konferenci "Náboženství ve veřejném prostoru - podoby reprezentací religiozity" (Olomouc, květen 2010) PS 2010: Generational Transmission of Religious Faith: Some Preliminary Remarks. Prezentace na konferenci "Twenty Years After : Secularization and Desecularization in Central And Eastern Europe" (prosinec 2010) JS 2011: Využití vícegeneračních rozhovorů při zkoumání transmise religiozity mezi generacemi. Prezentace na konferenci "Sociologie náboženství v datech (Plzeň, březen 2011) JS 2011: Když jí otř obličej, tak je to modlitba. Prezentace na konferenci „13. pracovní konference Biografu“ (Hoješín u Seče, červen 2011) publikace: Závorková, P., Vido, R. 2011. "Když jí otřu obličej, tak je to modlitba". Biograf - časopis pro kvalitativní výzkum 52-53: 3-40. Praha. ISSN 1211-5770. 2011. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=v5301 Závorková. P. 2011. "Smrt očima pesonálu hospice". Sociální studia 8 (2). Brno : Fakulta sociálních studií MU v Brně, 8, 2, od s. 137 - 150 Dostupné na adrese http://socstudia.fss.muni.cz/index.php?ukol=1&clanek=404 Sociologický časopis – přijata recenze na Forcierte Säkularität (Wohlrab-Sahr 2009). Hodnocení uplynulého roku Stav přípravy disertace: PS 2010: Dokončen projekt disertační práce, nastudována dostupná literatura o náboženské situaci v ČR od 40. let, o mezigeneračnm přenosu religiozity taktéž. Recenze byla napsána na jiný titul (Wohlrab-Sahr: Forcierte Sekularität) než na jaký jsem původně zamýšlela (Wuthnow: After the babyboomers) - titul se ukázal jako neaplikovatelný na evropské prostředí a k mé práci jen obtížně vztáhnutelný. JS 2011: Informace o historii sboru jsou z většiny posbírány. Hotovy jsou rozhovory s několika pamětníky, ještě by bylo dobré udělat rozhovor s jedním/dvěma pamětníky sboru, dlohodobě ale není možné vzhledem k jejich zdravotnímu stavu. Většina pamětníků je či byla členy staršovstva sboru v Hradištit. Na následující týden - státní svátek - domluven rozhovor s místním farářem (asi 10. pokus, obvykle rozhovor zruší z důvodů neodkladné pastorační návštěvy v nemocnici, pohřbu, přípravy na cestu na Island, seniorátních aktivit atd.) Nedohledány žádné tištěné materiály o sboru (kromě asi 5 stránkové historie sboru), zmínky chybí i v místních periodicích. Vzhledem k absenci "datového zakotvení" historie sboru (kromě let působení jednotlivých farářů ve sboru), dodatečně v tomto semestru plánuji setkání s kronikářem samosprávně nadřazené obce České Lhotice (tam snad několik málo zmínek o sboru v Hradišti bude k nalezení). Dohledány kontakty na děti + vnoučata bývalých farářů sboru, abych mohla ještě doplnit v případě potřeby obraz historie sboru či sociálně politických podmínek farářování a existence sboru. Na základě rozhovorů s pamětníky se i vymezila základní témata / události ovlivňující mezigenerační přenos religiozity ve sboru: náboženství jako jeden z mála dostupných zdrojů volnočasových aktivit, osobnost faráře, sbor jako zemědělsky soběstačná komunita (mimo jzd) a rozpad této komunity + soudržnost několika málo rodin dosud vlastnících a udržujících hospodářství, velký počet dětí jednotlivých farářů a vztahy mezi farářskými dětmi a dětmi ostatních členů sboru, důraz na odlišnost od všech ostatních sborů evangelické církve a na výlučnost, Hradiště jako "zapadákov", který nikdo nekontroluje. Přístup do kartotéky sboru zamístnut staršovstvem sboru. V rámci metodologické přípravy absolvován kurz narativní analýzy a získávání kvalitativních interview Shrnutí: základní historii sboru se mi podařilo zmapovat, chybí mi plánovaný rozhovor se současným farářem a přehled kartotéky sboru (přístup do kartotéky nepovolen, pan farář statistické informace o sboru nevede). PS 2011: Napsán základní draft teoretické části, který na základě dnešní reflexe na semináři bude potřeba vyjasnit, především jasně vymezit, co je klíčovým pojetím generace pro moji práci a přidat historické kontexty z pohledu „makroúrovně“ (celospolečenské procesy ovlivňující zasazení jednotlivých generací a jejich přístup k religiozitě). Získány materiály k historii sboru a několik rozhovorů s pamětníky sboru. Účast na vánočních bohoslužbách sboru – období, kdy přichází nejvíce lidí na bohoslužby - a několika během semestru. V následujícím období bude třeba se především zaměřit na terénní výzkum a rozhovory s rodinami. Podařilo se provést rozhovor s panem farářem a jeho ženou a získat několik publikací věnovaných základní historii sboru, jejichž autoři jsou většinou předchozí faráři. Existuje i kronika sboru vedená předchozími faráři, ale momentálně je nedohledatelná. Úplně jsem opustila svou původní strategii rodinných rozhovorů, rodiny není možné přesvědčit, aby bylo téma religiozity / aktivit ve sboru / zapojení do života sboru otevřít s více než jedním člověkem najednou. Rozhovory tedy proběhnou s jednotlivci, což se jeví jako průchozí strategie, ke které jsou všichni svolní. Objevuje se tak téma, proč rodiny nechtějí diskutovat o religiozitě společně, které bude třeba zapojit textu jev výrazně ovlivňující výsledek a vypovídající o chápání a postavení religiozity u nás. Během příštího semestru je nutné udělat co nejvíce rozhovorů s rodinami a doplnit podrobnější historické kontexty – nejen historii zkoumaného sboru, ale i širší souvislosti. Absolvován kurz kvalitativní metodologie zaměřený na přípravu rozhovorů a metodologie samotného vedení rozhovoru. Domluvena stáž v Lipsku v jarním nebo podzimním semestru 2012.