Literatura, populární kultura a rozumění: proč je nutné některé tradiční kategorie revidovat, ale nikoli zrušit Katka Kirkosová Katedra mediálních studií a žurnalistiky Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita Předpoklady •umění a populární kultura jako prostupující se diskurzy •propojeny komplexními intertextuálními vztahy •podobné vnitřní strukturování: zahrnují různé stupně kvality •podstatný rozdíl primárně ve způsobu sociálního užití •revidovat, nikoli zrušit kategorie/označení „umění“ a „populární kultura“ • Projekt 1: jak zpochybnit kategorie umění a populární kultura… •klíčový předpoklad •smysl je uvnitř textu + •zařazení do kategorie umění/populární kultura poznáním smyslu díla není nutně ovlivněno ani zpětně jej neovlivňuje •teoretická báze •postmodernismus (Lyotard): „moderní estetická otázka už nezní: co je krásné?, nýbrž: jak je tomu s uměním (a s literaturou)?“ •literární teorie (Ingarden): „nejvíce žádoucí je nejvyšší možné snížení distance bez její ztráty“ •tři způsoby interpretace •praktický přístup / používání textu •kriticko-teoretický přístup •estetický přístup • Projekt 1: pracovní model pro estetické čtení populární kultury •krok 1: distancovaná pozice / z modu praktického naladění do estetického •dehumanizace (Ortega y Gasset) •proškrtání míst infikovaných triky prezentace (Lyotard) •krok 2: určení základních orientačních bodů / dějiště, doba, herci, hra, technika, emoce; umění, barva, symbol •krok 3: hledání uměleckých kvalit •čtyři roviny textu (Ingarden) •tvůrčí využití standardních řemeslných postupů – kompozičních postupů a principů, tropů a figur… •krok 4: hledání estetických kvalit •tragično, komično, tragikomično, absurdno, paradox, bizarno, humorné, satiru, ironii, sarkasmus, vznešené, nízké •žádoucí hledat nové úhly pohledu a konstruovat nové syntézy Revize modelu •problém: univerzálnost uměleckých kvalit?! •literatura (…) jako série ustavování a narušování norem •vztah uměleckých a estetických kvalit •nutná změna: zahrnout do analýzy sociální kontext • •přesměrování projektu •pokus o demonstraci možnosti estetického čtení populární kultury prozatímně odložen •a nahrazen soustředěním se na způsoby, jak jsou v obou diskurzech konstruovány, reprodukovány a popírány hodnoty, podle nichž jsou texty posuzovány Projekt 2: jak jsou konstruovány hodnoty a normy umění a populární kultury •doplnění teoretické báze •diskurz (Foucault/Faircough) •sociální pole (Bourdieu) •literatura jako sociální instituce •revidovat, nikoli rušit označení umění a populární kultura •proč revize: rozpojení označení a přiřazeného hodnotového soudu •proč zachování: užitečné k orientaci • Děkuji za Vaši pozornost.